تبلیغات پارتیزانی یکی از شیوه های تبلیغ برندها بوده که با استفاده از کمپین های هدفمند برنامه ریزی و پیاده سازی می شود. این نوع تبلیغات با تاثیرگذاری بروی احساسات و علایق مخاطبان تاثیرگذار در فروش و برندسازی هستند.
بی شک گسترش تکنولوژی در پیشرفت مشاغل مختلف نقش مهمی داشته و منجر به ایجاد مشاغل جدید نیز شده است. با افزایش تعداد مشاغل، رقابت در بازار برای برندهای مختلف سخت تر شده و همه مالکان کسب و کار به دنبال راهی مطمئن برای معرفی خود در بازار کار هستند. تنوع بیشمار برندها و کسب و کارها باعث شده تا صاحبان مشاغل به راهکارهای مختلفی برای تمایز برند خود از رقبا روی بیاورند.
تبلیغات پارتیزانی چه نوع تبلیغاتی است؟
تبلیغات هدفدار با کمک بازاریابی پارتیزانی یکی از موثرترین روش ها برای معرفی و نمایش ویژگی های یک محصول یا بیزینس است. تبلیغ هوشمندانه از اهرم های اصلی برای گسترش یک کسب و کار بوده که اخیرا توجه بسیاری از مدیران را به خود جلب کرده است. تبلیغات و بازاریابی پارتیزانی عرصه را برای توسعه و رشد کسب و کارهای نو فراهم میکند.
اما در میان انواع روشهای مختلف تبلیغ، تبلیغات پارتیزانی یا چریکی، یکی از موثرترین شیوه های تبلیغات بوده که البته نیازمند بودجه بالاتری می باشد. مسلما با شنیدن واژه ی تبلیغات چریکی یاد جنگ هایی با این نام خواهید افتاد. در جنگ های چریکی، سربازان با انجام عملیات های غیرقابل پیش بینی، دشمن را غافلگیر کرده و در نهایت آنها را شکست می دادند.
بیشتر بخوانید: تبلیغات هدفمند و نقش آن در افزایش فروش کسب و کارها
تبلیغات چریکی نیز بر همین اساس استوار بوده و سعی دارد با استفاده از روش های نامتعارف و خلاقانه ذهن مخاطب را درگیر کند. بنابراین، خلاقیت، مهمترین عنصر در بازاریابی و تبلیغات پارتیزانی می باشد. در این نوع تبلیغات، برندها در تلاشند تا با ایده های منحصربفرد، با صرف کمترین هزینه بیشترین تاثیرگذاری را بر روی مخاطب خود داشته باشند.
تبلیغات چریکی صرفا با تخصیص بودجه کافی و برنامه ریزی دقیق موفقیت آمیز خواهد بود. وقتی بتوانید بدون رعایت چهارچوب های مرسوم در تبلیغات، مخاطب را جذب برند خود کنید بازاریابی پارتیزانی را موفق پیاده سازی کرده اید. هنر اصلیِ تبلیغات چریکی، کسب بیشترین بازدهی و سودآوری از سرمایه گذاری انجام شده در تبلیغات است.
بیشتر بخوانید: ایده پردازی تبلیغات-چگونه تبلیغات موفق داشته باشیم؟
بازاریابی پارتیزانی از ایده تا اجرا
هدف گذاری تبلیغات
برای اجرای یک کمپین موفق باید هوشمندانه و با انجام تحقیقات لازم شروع کرد. ابتدا باید هدف تان از یک کمپین تبلیغاتی را بطور واضح مشخص کنید. آیا قصد معرفی شرکت تازه تاسیس و یا محصول جدید را دارید؟ آیا می خواهید با یادآوری به مخاطب یک محصول را به فروش چند برابری برسانید؟ و یا اهداف مختلف دیگر که بسته به استراتژی یا شرایط کسب و کار شما دارد.
ایده پردازی تبلیغات با توجه به شناخت مخاطب
بعد از مشخص شدن اهداف باید مخاطب هدف تبلیغ را مشخص کنید. اینکه تبلیغ شما قرار است بروی چه قشری از جامعه تاثیرگذار باشد. بعد از این پروسه باید علایق و سلایق مخاطبان بررسی شود. در مرحله بعد با توجه به داده های بدست آمده باید اقدام به ایده یابی کنید. ایده یابی حرفه ای توسط کارشناسان این حوزه در اتاق فکر شرکت های تبلیغاتی انجام می شود. این افراد با توجه با استفاده از علم تبلیغات و روانشناسی رفتارهای جامعه هدف اقدام به یافتن ایده های جذاب و غیر تکراری می کنند. ایده های مختلف از طرف اعضای اتاق فکر مطرح می شود که در نهایت جذابترین و نوآورانه ترین آنها انتخاب می شود.
تدوین شعار تبلیغاتی و تعیین سفیر برند
با مشخص شدن ایده، شعار تبلیغ و گاها شخصیت اصلی کمپین تعیین می شود. شخصیت تبلیغ یا سفیر برند معمولا از بین افراد شناخته شده و مورد اعتماد جامعه انتخاب می شود. البته که همیشه تبلیغات پارتیزانی نیاز به استفاده از شخصیت تبلیغ ندارند.
بیشتر بخوانید: شعار تبلیغاتی چه نقشی در برندسازی و موفقیت تبلیغات دارد؟
تحقیق در مورد رسانه های محبوب مخاطبان
در مرحله بعد باید تحقیق در مورد رسانه های تاثیرگذار و محبوب مخاطبان هدف انجام شود. رسانه های تاثیرگذار هر کسب و کاری متفاوت هستند. باید بدانید در چه فضایی بازاریابی پارتیزانی را انجام دهید. اینکه مصرف کنندگان محصولات یا مخاطبان شرکت شما از چه رسانه هایی بیشتر استفاده می کنند. آیا با سرچ گوگل محصولات خود را جستجو و خریداری می کنند؟ آیا از فضای مجازی خرید می کنند و یا بصورت حضوری اقدام به خرید می کنند؟
تهیه استوری برد و اجرای بصری کمپین
بعد از انجام این و تهیه یک استوری برد، مراحل ایده ی تبلیغ به بخش اجرای بصری کمپین ارجاع می شود. مجریان این بخش شامل عکاس، طراح گرافیک، ویراستار متون، گروه ساخت و تدوین تیزر هستند. این گروه با توجه به استوری برد اقدام به پیاده سازی ایده می کنند. بخش تولید بصری کمپین بسیار با اهمیت و زمانبر بوده که با طراحی و انجام ویرایش های لازم اقدام به تهیه خروجی با کیفیت و حرفه ای می کنند. حالا با در اختیار داشتن طرح های گرافیکی مختلف شامل کاتالوگ، پوستر، بیلبورد و همچنین عکس و تیزرهای تبلیغاتی اقدام به انتشار در رسانه ها می شود.
زمانبندی انتشار کمپین
نکته مهم زمانبندی شروع تا پایان اجرای کمپین است. تبلیغات بصری باید طبق زمان مشخص شده بصورت یکپارچه در رسانه های تعیین شده منتشر شود. با اینکار مخاطبان در موقعیت های مختلف با این تبلیغات روبرو می شوند. به این شکل در یک پریود زمانی مشخص مخاطب هدف بارها و بارها با یک تبلیغ جذاب و هدفمند روبرو می شود.
یکی از بازاریابی پارتیزانی اخیر مربوط به شرکت ابزارآلات رونیکس بود. کمپین این برند با استفاده از رسانه های مختلف تلویزیونی، تبلیغات فضای باز و شبکه های اجتماعی اجرا شد و بی شک نتایج بسیار عالی برای این شرکت بهمراه داشت.
بیشتر بخوانید: روش های تبلیغات موثر برای کسب و کارها
تبلیغات پارتیزانی چه تاثیری در رشد انفجاری فروش دارد؟
اگر تبلیغات پارتیزانی با خلاقیت و ایده های ناب پیش رود، بیشترین تاثیر را در مخاطبان خود خواهد گذاشت. در حقیقت، مخاطب بدون آنکه متوجه شود، از خلاقیت تبلیغ به وجد آمده، و با اثرگذاری احساسی ترغیب به خرید می شود. با تبلیغات پارتیزانی حتی اگر مخاطب قصدی برای دنبال کردن شما نداشته باشد نیز، با تماشای تبلیغ شما به آن جذب شده و نام برند شما را در ذهن او ماندگار می شود. اینگونه است که مدت ها بعد، مخاطب با مشاهدهی کالایی از برند شما، به خرید آن ترغیب می شود و در نتیجه، فروش محصول به شکلی باورنکردنی افزایش می یابد.
یکی از مزایای تبلیغات خلاقانه شکل گیری تبلیغ دهان به دهان یا ویروسی است. با استفاده از اصل خلاقیت بتوانید تبلیغات خود را بصورت گسترده در رسانه های مختلف منتشر کنید موفق به ایجاد تبلیغات ویروسی می شوید.تبلیغات ساختارشکنانه که باعث مبهوت شدن بیننده می شود باعث بیشتر دیده شدن برند شده و مردم ناخودآگاه در موقعیت های مختلف به بحث در مورد آن می پردازند. این موضوع به بازاریابی شما کمک کرده و باعث فروش بیشتر محصولات یا خدمات می شود.
تبلیغات پارتیزانی با تمام مزایا ریسک بزرگی محسوب می شود. اگر این تبلیغات به اندازه کافی خلاقانه و تاثیر گذار نباشد ضمن از بین رفتن سرمایه باعث عدم اعتماد مخاطبان نیز خواهد شد.
بیشتر بخوانید: کمپین تبلیغاتی و تاثیر آن در فروش و برند سازی
تبلیغات گسترده مناسب چه کسب و کارهایی هستند؟
تبلیغات چریکی به دلیل هزینه های بالا بیشتر مناسب کسب و کارهای و برندهای فعال و قدرتمند هستند.چنین کسب و کارهایی با استفاده از تجربیات و تخصص مشاوران و مجریان حرفه ای تبلیغات اقدام به پیاده سازی کمپین های گسترده می کنند. اما البته اینطور نیست که کسب و کارهای کوچک نتوانند از مزایای این نوع تبلیغات بهره ببرند.
با برنامه ریزی و تحقیقات لازم در زمینه شناخت مخاطب هدف و رسانه های موثر می توان بازاریابی پارتیزانی را در مقیاس کوچکتر با هزینه های کمتر اجرا کرد. حتی اگر به تازگی کسب و کار خود را راهاندازی کرده اید، با تبلیغات پارتیزانی شانس یک شروع قدرتمند را خواهید داشت که منجر به فروش حداکثری می شود.
نقش تبلیغات پارتیزانی در برندسازی محصولات
هر برندی که در بازار به اعتبار می رسد روایت مسیری پرپیچ و خم را به همراه دارد. هیچ کسب و کاری اعتماد مشتریان را یک شبه بدست نیاورده و با سرمایه گذاری اصولی در حوزه تبلیغات، بازاریابی و مشتری مداری به شهرت رسیده است. تبلیغات گسترده می تواند روایتگر داستان موفقیت برندها باشد تا باعث جذب مخاطبان بیشتر شود. این سوژه می تواند ایده ای عالی برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی پارتیزانی باشد. این نوع تبلیغات با مطرح کردن تاریخچه یک برند، داستان آغاز به کار، مسیرهای پیشرفت و همچنین نقاط قوت برند را در ذهن مخاطبان ماندگار کند.
اغراق درب
گاهی می توان به کمک تبلیغات چریکی و بیان اغراق آمیز ویژگی های یک محصول می توان برندی را به آوازه رساند. این اغراق نمایی می تواند آنقدر عمیق و واقعی شود که مخاطب شکی در خرید به خود راه ندهد. اینگونه است که مشتریان وفادار شکل می گیرند؛ مشتریانی که همیشه در انتظار محصول یا خدمتی جدید از سوی برند شما بوده و به راحتی تن به تغییر سلایق خود و حرکت به سمت برند دیگر، نمی دهند.
البته موضوع مهم رعایت اصل کیفیت، صداقت و مشتری مداری است. نباید با تبلیغات اغراق آمیز ویژگی های دروغین مطرح کنید. در اینصورت فقط یکبار موفق به فروش محصول خود به هر مشتری خواهید شد و این لطمه بزرگی به برند و اعتبار کسب و کار شما وارد می کند.
عوامل موثر در موفقیت کمپین های تبلیغاتی پارتیزانی
تبلیغات یک برند باید در رقابت با سایر برندها، حرفی برای گفتن داشته باشند. باید با استفاده از ابزار خلاقیت مخاطب را مبهوت کند.بنابراین، اولین عامل موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، نمایش تمایز شما با دیگر برندها است.
دیگر عاملی که می تواند بر موفقیت کمپین بازاریابی پارتیزانی تاثیر بگذارد، تعیین هدف برند از تبلیغات است. برندی که نداند قرار است برای چه هدفی تبلیغ کند و چه پیامی را به مخاطب منتقل کند، در معرفی خود موفق نخواهد بود. بنابراین، یک هدف واحد می تواند تمام استراتژی های تبلیغات را در مسیر خود یکپارچه سازد و تمامی فعالیت های برند را در راستای خود پیش برد.
ایده پردازی و سناریو نویسی با آگاهی از مخاطبان و تحقیق بازار یکی از نکات مهم موفقیت کمپین ها است. استفاده از ایده های بکر و جذاب کمک می کند نهایت بازخورد را از تبلیغات داشته باشید.. اینکه تبلیغات شما تکراری و کپی از برندهای رقیب نباشد، بسیار اهمیت دارد. این امر در تبلیغات چریکی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا خلاقیت و ایده های هیجان انگیز، اساس ساخت این نوع تبلیغات است. به غیر از این موارد، عواملی مانند شناخت سلایق و دیدگاه مشتری، لحن بیان و فرم بصری تبلیغات، شرح داستان برند، ایجاد اعتماد در مشتریان و سادگیِ پیام می توانند موفقیت کمپین های تبلیغاتی پارتیزانی را تضمین کنند.
در نهایت، تعامل با مخاطبان نیز از دیگر عناصر کلیدی برای موفقیت در تبلیغات می باشد. زمانیکه مخاطب بداند شما برای نظرات وی ارزش قائل هستید، می تواند با شوق بیشتری به شما اعتماد کند.
بیشتر بخوانید: تبلیغات خلاقانه چیست و چه تاثیراتی بروی کسب و کارها دارد؟
اهمیت خلاقیت و ایده پردازیِ تبلیغات پارتیزانی
تبلیغات بدون ایده و تکراری مورد اقبال جامعه قرار نمی گیرند. بنابراین، ایده های نو و غیرتکراری برای موفقیت تبلیغات بسیار مهم هستند. تبلیغات خلاقانه بسیار تاثیرگذارتر هستند و متعاقب آن اثر گذاری آن در بخش های برندسازی، جذب مخاطب و افزایش فروش بیشتر خواهد بود.
ایده های جذاب و متفاوت علاوه بر جذب مخاطبانِ بیشتر، به ماندگاری برند نیز کمک می کند. برندی که بتواند با تبلیغات و بازاریابی پارتیزانی خلاق، جایگاه خود را در بازار به ثبات برساند، در تلاطمات اقتصادی نیز از بین نرفته و حتی با وجود ناملایمات اقتصادی، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. نباید فراموش کرد که تنها راه برای جاودانگی کسب و کار در بازار اقتصادی، تبلیغات اصولی و مناسب است.
هزينه يك كمپين پارتيزانى حدودا چقدر برآورد مى شود؟ پيشاپيش سپاس از پاسخگويى
هزینه کمپین ها بستگی به بودجه ی اختصاص یافته شما داره، بر اساس بودجه تعیین شده بررسی میشه که از چه ابزارهایی میشه بیشترین بازخورد را در تبلیغات دریافت کرد.
مرسى مطالب خويى بود، براى يك استارت آپ تتو حوزه گردگشگرى چطور ميشه از تبليغات پارتيزانى استفاده كرد؟
درود بر شما، برای مشاوره از طریق واتساپ پیام بدین، در اولین فرصت پاسخگو هستم
بازاريابى پارتيزانى درسته يا تبليغات پارتيزانى؟
هر دو مورد درسته، تبلیغات هم با هدف مارکتینگ انجام میشه
تبليغات پارتيزانى هزينه بالايى دارن و فقط برندها مى تونن از پس ش بر بيان، اونم تو اين شرايط
همینطوره