تیزرهای ویدئویی یکی از ابرازهای قدرتمندِ رشد فروش و تقویت برند برای بسیاری از مشاغل است. شاید شما هم علاقمند به ساخت محتوای ویدیو برای کسب و کارتان باشید اما اطلاعات و تجربه کافی در این زمینه نداشته باشید.
در هر صورت باید بدانید، برای ساخت یک محتوای ویدئویی بایستی یک سری مراحل را پشت سر بگذارید. یک تیزر تبلیغاتی موفق قابلیت انتشار در رسانه های بزرگ تا کوچک را دارد و میتواند بازخورد بسیار خوبی را برای هر کسب و کاری داشته باشد.
در این مقاله قصد دارم شما را با مراحل گام به گام ساخت تیزر تبلیغاتی آشنا کنم. اگر با دقت این مطلب را بخوانید با چالش های مختلف تیزرسازی آشنا شده و مطمئنا بیشتر جذب این حرفه می شوید. پس برای استفاده از اطلاعات و تجربیات من تا پایان این مقاله همراه باشید.
اهمیت ویدئو و تیزرهای ویدئویی در دنیای امروز تبلیغات
امروزه مردم به دلیل داشتن مشغلههای زیاد تبلیغات ویدئویی کوتاه را به مطالعه متن های تبلیغاتی ترجیح می دهند.
تیزرهای تبلیغاتی به دلیل ارتباط حسی و بصری که با کاربران برقرار می کند، بازخورد بهتری در تبلیغات دارند.
این موضوع باعث میشود کسب و کارهایی که به تولید ویدئوهای تبلیغاتی محصولات میپردازند، بیشتر در دنیای مجازی دیده شوند. به صورت کلی ویدئوها تاثیرگذاری و ماندگاری بیشتری در ذهن مردم دارند، که این موضوع تاثیر گذار در برندسازی و فروش بیشتر دارد.
در نهایت میتوان گفت، این روزها ساخت تیزرها یا محتوای ویدئویی بیشتر از هر نوع دیگر از تبلیغات بر روی مخاطبین تاثیرگذار هستند.
با توجه به نیاز بازار شاید خیلی از شماها علاقمند به آشنایی با مراحل ساخت تیزر ها باشید. در ادامه برای شما مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی را شرح خواهیم داد.
بیشتر بخوانید: چطور تیزر تبلیغاتی افزایش فروش می آورد؟
مراحل تولید تیزرهای ویدئویی محصول
برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی مراحل مختلفی انجام می شود. این مراحل در اکثر تیزرهای ویدئویی یکسان است و تفاوتی ندارد تیزر برای یک برند نوپاست یا یک برند شناخته شده.
تمام مراحل ساخت تیزر، از ایده خام تا مرحله تولید نهایی تیزر یکسان خواهد بود. البته نوع سفارشات و خواسته های مشتریان متفاوت است که باعث می شود از تجهیزات ساده تر و یا بسیار حرفه ای استفاده کنید. این موضوع تاثیر مستقیم بروی هزینه تمام شده ی تیزرها دارد. مثلا تیزری که با یک دوربین سونی همراه با لنز ۵۰ میلیمتر و تجهیزات معمولی نور تهیه شده هزینه بسیار کمتری نسبت به یک تیزر حرفه ای دارد که با استفاده از دوربین الکسا، لنز سینمایی و تجهیزات مگالایت تهیه شده است.
مراحل گام به گام تولید ویدئوهای تبلیغاتی محصولات عبارت است از:
تمیزترین بسته بندی محصول را انتخاب کنید
برای ساخت تیزر محصولات باید از بی نقص ترین بسته بندی محصول را استفاده کنید. بسته بندی و ظاهر محصول تاثیر زیادی در بازخورد تیزر دارد. هر چه بسته بندی تمیزتر و بینقصتر باشد، محتوای ویدئوی شما میتواند بر روی مخاطبان تاثیرگذارتر باشد. از این موضوع به سادگی نگذرید و آن را جدی بگیرید، زیرا امروزه ظاهر و بسته بندی محصولات از نکات مهمی است، که مخاطب را مجاب به خرید یک کالا میکند.
بیشتر بخوانید: ویدیو مارکتینگ – با دوربین موبایل محتوای ویدئویی ارزان بسازید.
بررسی استراتژی تولیدکننده محصول برای ساخت تیزرهای ویدئویی
در مرحله بعد باید نظرات، ایده ها و استراتژی تبلیغات محصول مورد نظر را از زبان سفارش دهنده بشنوید. به صورت کلی ساخت تیزرهای ویدئویی برای معرفی محصولات کار بسیار پرهزینهای است. پس لازم است، قبل از شروع ابتدا با اهداف سفارش دهنده آشنا شوید، سپس سناریویی مرتبط و تاثیرگذار برای ساخت ویدئو بنویسید.
به عنوان مثال شما قصد ساخت یک تیزر تبلیغاتی برای معرفی یک محصول جدید از برند شرکتی را دارید. دلایل و اهداف بسیاری برای تبلیغ محصول جدید وجود دارد که تولید کننده احساس نیاز به تبلیغات داشته. بررسی استراتژی تولید کننده محصول برای ساخت ویدئوهای تبلیغاتی محصولات بسیار مهم و حایز اهمیت است.
استراتژی ساخت تیزرهای ویدئویی معمولا حول محور اهداف زیر است:
- افزایش فروش محصول مورد نظر
- معرفی و شناساندن برند
- جذب ترافیک بالای سایت یا افزایش مخاطبین شبکه های اجتماعی
- افزایش نرخ جذب مشتری
- آموزش در مورد محصولات (نحوه کارکرد، استفاده و غیره)
اگر بیشتر از یک هدف در ساخت تیزر وجود داشته باشد لازم است چند ویدئو با ایده های مورد نیاز بسازید، چرا که گنجاندن ایده و پیام های مختلف در یک تیزر موجب سردرگم شدن مخاطب شده و نمیتواند پیام تبلیغاتی ویدئو را درک کنند.
بیشتر بخوانید: کمپین تبلیغاتی اینستاگرام – صفر تا صد طراحی تا راه اندازی
ایده پردازی و سناریو نویسی برای ساخت تیزرهای ویدئویی
پس از اینکه هدف و استراتژی اصلی از تولید محتوای تبلیغاتی شما مشخص شد، نوبت به ایدهپردازی و سناریو نویسی برای ساخت تیزر است. در این مرحله شما باید به دنبال ایدههای جذابی که بتواند کاربر را به خود جذاب کند باشید. زیرا ویدئویی که ایده و سناریو جذاب و مناسبی نداشته باشد، نمیتواند تاثیر به سزایی بر روی کاربران داشته باشد. در نتیجه یک تیزر تاثیرگذار باید بتواند به سادگی و در کمترین زمان پیام تبلیغاتی را به مخاطبان منتقل کند.
استفاده از سناریوهای تکراری و کپی برداری شده ذهنیت مخاطبان را نسبت به برند منفی می کند. این موضوع تاثیر مستقیم بروی محصول و شرکت تولید کننده خواهد داشت.
تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت تیزر
پس از گذراندن دو مرحله بالا و مشخص شدن هدف و سناریویی که قرار است اجرا شود، نوبت به آن میرسد که لوازم و تجهیزات مورد نیاز جهت ساخت تیزر فراهم شود. تجهزات میتواند در ساخت هر تیزی متفاومت باشد. زیرا به سناریو، هدف و لوکیشنی که قرار است فیلمبرداری در آن انجام شود بستگی دارد.
تجهیزات عمومی ساخت تیزرهای ویدئویی را با اقلام زیر می توان معرفی کرد:
- دوربین: باید متناسب با سناریو و رسانه ای که قرار است تیزر پخش شود انتخاب شود.
- لنز: متناسب با سکانس ها و اهداف و ایده های هر سکانس استفاده می شود.
- تجهیزات نورپردازی: این تجهیزات با توجه به نور لوکیشن انتخاب و تهیه می شود.
- ابزارهای حرکتی فیلمبرداری : مثل کرین، استبلایزر که در صحنه های متحرک دوربین کاربرد دارند.
- تجهیزات صدابرداری: که برای ضبط زنده صداها سر صحنه استفاده می شوند.
- سیستم و نرم افزارهای تدوین: تدوین آخرین و مهمترین بخش تولید تیزرها است که توسط سیستم های حرفه ای و نرم افزارهایی مثل ادوب پریمیر و افترافکت انجام می شود.
پس از تهیه لوازم و تجهیزات مورد نظر جهت تولید تیزر تبلیغاتی ویدئویی به مرحله اجرا رسیدهاید و کم کم باید مراحل ساخت تیزر را آغاز کنید.
بیشتر بخوانید: تجهیزات تولید محتوا
فضا و لوکیشن ساخت تیزر (فضای بسته یا باز)
یکی از موارد بسیار مهم در ساخت و تولید تیزرهای ویدئویی لوکیشن فیلمبرداری است. با توجه به نوع محصولی که قرار است، در مورد آن ویدئو ساخته شود این مکان میتواند متغیر باشد. لوکیشن فیلمبرداری بسته به نوع سناریو و هدف از تولید تیزر میتواند در فضای استودیویی یا فضای باز مثل طبیعت یا شهر باشد. پس قبل از شروع کار باید لوکیشن دقیقا مشخص شده باشد. بعضی تیزرها هم با توجه به سناریوی آن در لوکیشن های مختلف فیلمبرداری می شوند.
بیشتر بخوانید: محتوای ویدیویی – نکات مهم برای تولید ویدیوهای اینستاگرامی
استفاده از دوربین و لنز متناسب با کیفیت و ایدههای تیزر
حالا نوبت انتخاب دوربین و لنز مناسب برای فیلمبرداری صحنه ها و سکانس های تیزر شده است. برای ساخت تیزرهای ویدئویی از دوربین و لنزهای مختلفی می توان استفاده کرد.
انتخاب دوربین فیلمبرداری باید با توجه به کیفیت مدنظر سفارش دهنده و رسانه های مدنظر برای پخش باشد. تیزرها با کیفیت های اچ دی تا ۴K تولید می شوند که هر کدام قابلیت پخش در رسانه های کوچک مثل وب سایت، سوشال مدیا و یا رسانه های بزرگ مثل پخش های تلویزیونی یا ماهواره ای دارند. پس قبل از شروع فیلمبرداری بایستی دوربین مناسب برای سفارش خود را انتخاب کنید.
در مرحله ی بعد باید لنز مناسب برای پیاده سازی ایده هایتان را تهیه کنید. لنزهای سینمایی بهترین انتخاب برای ساخت تیزرها هستند. این لنزها مخصوص صحنه های متحرک ساخته شده اند که قابلیت تغییر فاصله کانونی و دیافراگم را دارند. به سناریوی تیزرتان دقت کنید، اگر قصد دارید سکانس هایی از محصول بگیرید که لازم است پس زمینه محو باشد به لنزهای با دیافراگم باز نیاز دارید. اما اگر صحنه های تیزر نیازمند عمق میدان زیاد است باید لنزهای سینمایی با دیافراگم بسته تهیه کنید. با توجه به نوع محصولتان لنزی را برای فیلمبرداری استفاده کنید که مناسب آن شرایط باشد و بتوانید یک تیزر تبلیغاتی باکیفیت و جذاب تولید کنید.
بیشتر بخوانید: تیزرهای خلاقانه تبلیغاتی – نقش تیزرها در بازاریابی اینستاگرام
نوع نورپردازی با توجه به ایده و فضای تیزر
برای تولید تیزرهای ویدئویی در فضای بسته حتما باید تجهیزات کافی نورپردازی در اختیار داشته باشید. اما در فضاهای باز که نور کافی وجود دارد فقط نیاز به صفحات رفلکتور دارید. تیزرها با استفاده از سبک های مختلف نورپردازی تولید می شوند و نورپردازی هر ویدئو متناسب با ایده های آن میتواند متفاوت باشد. بعضی تیزرها با نورپردازی تداعی کننده نور روز هستند و بعضی نورپردازی تاریک یا Low Key دارند. لازم است نوع نورپردازی و تجهیزات مناسب را قبل از شروع کار مشخص کرده تا در حین فیلمبرداری دچار مشکل نشوید.
استفاده از آبجکت سازی سه بعدی محصول و رندر
گاهی اوقات بسته بندی محصولات کیفیت لازم برای تهیه ویدئوهای جذاب را ندارد. بنابراین برای حصول نتیجه بهتر لازم است بخشی از تیزر با استفاده از مدل سازی سه بعدی انجام شود.
در این شرایط با استفاده از نرم افزارهای سه بعدی کامپیوتری از بسته بندی محصول عینا مدل سازی و رندر تهیه می شود. پس از آن سکانسهای نمایش محصول از ویدئوی خروجی سه بعدی استفاده خواهد شد. در تیزرهای رئال هر چه مدل سازی و رندر واقعی تر باشد مخاطب اعتماد بیشتری به تبلیغ محصول می کند.
بیشتر بخوانید: موشن گرافیک چیست؟ آموزش ساخت و کاربرد در تبلیغات
تدوین ویدئوهای تبلیغاتی
پس از اینکه فیلمبرداری تیزر تبلیغاتی برای محصول به پایان رسید، نوبت آن رسیده که ویدئوی خلق شده توسط تدوینگر ویرایش و تدوین شود.
تدوین تیزرهای ویدئویی شامل موارد زیر است که حتما لازم است صورت گیرد:
- اولویت بندی سکانس ها: بسیار مهم است که سکانسهای فیلمبرداری شده اصولی و بر اساس اولویت تنظیم و کنار یکدیگر قرار بگیرند. تدوینگر در مرحله اول باید سکانس ها را بر اساس سناریو پشت سر هم قرار دهد.
- اصلاح نور و رنگ ویدئوها: پس از چیدمان سکانس ها نوبت اصلاحات رنگ و نور ویدیو است. فراموش نکنید نور و تم رنگی ویدئو تاثیر زیادی در جذابیت و خروجی نهایی دارد.
- موسیقی متن: و اما موسیقی متن جز موارد مهم دیگری است، که میتواند تاثیر فراوانی بر روی کاربران داشته باشد. به همین دلیل تدوینگر حرفهای باید متناسب با هر سکانس در صورت لزوم موسیقی برای آن انتخاب کند. و اگر فردی در تیزر صحبت میکند صدای آن شخص را طوری تنظیم کند که واضح و رسا به گوش شنونده برسد.
- نریشن: نریشن یا صداگذاری در ساخت بعضی از تیزرهای ویدئویی مورد استفاده قرار میگیرد. دراین بخش متن مورد نیاز توسط سفارش دهنده تهیه می شود و پس از ویرایش در استودیوی صدا ضبط می شود. در نهایت متن صوتی در بخش های مورد نظر ویدئو قرار می گیرد.
- لوگو ریویل (افکت بروی لوگو): افکتگذاری بر روی لوگو که همان لوگو ریویل نام دارد، یکی درگیر از بخش های تدوین است. این بخش باعث می شود لوگوی برند ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشد.
بیشتر بخوانید: تدوین ویدیو و اهمیت آن در بازاریابی ویدیویی کسب و کارها
بیشتر بخوانید: لوگو موشن چیست؟ کاربردهای متحرک سازی لوگو
بازبینی و ویرایش نهایی تیزر
پس از انجام پروسه ویرایش نوبت بازبینی و اصلاح ایرادات ویدیو است.این مرحله باعث میشود، که اگر ایراداتی در تیزر باقی مانده مورد بررسی قرار بگیرد و رفع شود و کاربران یک محتوای تبلیغاتی کامل و جذاب را بدون هیچ ایرادی مشاهده نمایند.
هزینه ساخت تیزر
هزینه های ساخت تیزر بسته به عوامل مختلف و نوع تیزر متفاوت است. بعضی ویدئوهای تبلیغاتی از جمله محتواهای فضای مجازی با هزینه ی نسبتا پایین قابل اجرا هستند. اما تیزرهای حرفه ای و با کیفیت نیازمند تخصیص بودجه مناسب هستند تا با استفاده از تجهیزات و عوامل ساخت حرفه ای تولید شوند. بی شک استفاده از تجهیزات حرفه ای مثل دوربین و لنزهای سینمایی تاثیر زیادی بروی کیفیت تصویری تیزر دارد، اما اگر سناریو با کمک عوامل کاربلد کارگردانی و تولید نشود خروجی کار حرفه ای از آب در نمی آید. عوامل مختلفی در میزان هزینه های تولید تیزر دخیل هستند که در ادامه به آن پرداخته ایم.
عوامل تاثیرگذار در هزینه ساخت تیزر
- نوع سناریوی تیزر و میزان پیچیدگی آن در مراحل تولید
- هزینه رنت یا استهلاک تجهیزات تصویربرداری، نورپردازی و صدابرداری
- دستمزد کارگردان هنری، تصویربردار، صدابردار، تدوینگر و سایر عوامل
- دستمزد مدل یا مدل ها
- دستمزد میکاپ آرتیست
- هزینه اجاره لوکیشن
- مدت ساعت کار برای تولید تیزر نهایی
کاربرد و تاثیر تیزرهای محصولات
ساخت و تولید تیزرهای ویدئویی تاثیر بسیار زیادی بر روی فروش و معرفی یک محصول یا برند به مخاطبان دارد. تولید تیزرهای تبلیغاتی هزینه بالایی در بر دارد. اما تاثیر و نتیجهای ان قابل قیاس با هزینه ها نیست و در حقیقت سرمایه گذاری برای برند محسوب می شود. کاربرد تیزر محصولات میتواند متفاوت باشد، بعضی جهت معرفی یک محصول و برخی دیگر برای آموزش استفاده میکنند. تیزر حرفه ای باید ضمن برخوداری از ایده و اجرای جذاب به سادگی پیام تبلیغاتی را به مخاطب منتقل کند.
بیشتر بخوانید: ایده پردازی تبلیغات-چگونه تبلیغات موفق داشته باشیم؟
سخن آخر
توجه به تولید تیزر تبلیغاتی کافی نیست بلکه کیفیت و تاثیرگذاری آن بسیار حایز اهمیت است. قبل از ساخت تیزر هدف و استراتژی سفارش دهنده را جویا شوید و با توجه به نیازها اقدام به ساخت تیزری حرفه ای و با کیفیت کنید.