نقش هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات بر فعالان حوزه تبلیغات و مارکتینگ به اثبات رسیده. هوش ماشینی در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و جای خود را در میان کسب و کارهای بیشتری پیدا کرده است.
امروزه تاثیر هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات به واسطه ابزارها و امکانات متعدد تکنولوژیک بسیار ملموس تر از گذشته است. این موضوع باعث شده بسیاری از بازاریابان از بازاریابی با کمک هوش ماشینی استفاده کنند. نقش هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات، در حوزه تولید محتوا، تولید عکس و تولید ویدیو بسیار مهم و قابل بررسی است که در این مقاله در مورد آن ها صحبت می کنیم.
هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی با واژه انگلیسی Artificial intelligence که به اختصار به AI شناخته شده، به شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین ها و سیستم های کامپیوتری گفته می شود. در واقع در هوش ماشینی، تاثیر انسان بسیار کمتر از ماشین دیده می شود. این تکنولوژی تاثیر بسیار شگفتی در بازاریابی دیجیتال داشته و مدتهاست کمپانی های بزرگ همچون گوگل، متا(اینستاگرام، فیس بوک، متا)، آمازون و غیره از این روش برای بازاریابی و تبلیغات استفاده می کنند. این کمپانی ها ضمن بکارگیری تکنولوژی هوش مصنوعی بطور مداوم در حال توسعه آن هستند.
تکنولوژی هوش مصنوعی در چند سال اخیر با سرعت عجیبی در حال توسعه و پیشرفت است. همین حالا بسیاری از شرکت ها بدنبال استخدام متخصصان و برنامه نویسان هوش ماشینی هستند تا بتوانند با سرمایه گذاری در این حوزه چند قدم جلوتر از رقبای خود بایستند.
هوش ماشینی چه نقشی در بازاریابی و تبلیغات می تواند داشته باشد؟
بازاریابی هوش مصنوعی برای بررسی اطلاعات بازار و اتخاذ بهترین تصمیمات بصورت خودکار از فناوری هوش ماشینی استفاده میکند. اساس این تصمیمات جمعآوری و تحلیل اطلاعات بدست آمده و بررسی جامعه هدف است. هوش مصنوعی توانایی تجمیع و تحلیل سریع داده ها و اطلاعات بازار هدف را دارد و به همین دلیل در موقعیت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که سرعت در اجرای روند بازاریابی بسیار مهم است. پروسه بازاریابی توسط هوش مصنوعی می تواند هر بار موفق تر عمل کند، چرا که با توسعه الگوریتم های هوش ماشینی از طریق کسب تجربیات قبلی روند بازاریابی ماشینی رو به تکامل پیش می رود.
نقش هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات بسیار پررنگ تر از چیزی ست که عموم مردم و بسیاری از کسب و کارها تصور می کنند. تاثیر تکنولوژی AI در بازاریابی، می تواند باعث شود تا کسب و کارهای نوپا که هنوز پیشرفتی در حوزه کاری شان نداشته اند، از رقبای خودشان پیشی بگیرند و به درآمد عالی برسند. از جمله تاثیرات تکنولوژی AI در بازاریابی و تبلیغات عبارتند از:
تولید انواع محتوا
هوش مصنوعی یک ماشین حرفه ای برای تولید انواع محتوا با کمترین خطا است. تاثیر هوش ماشینی در بازاریابی محتوا آنقدر زیاد است که به راحتی نمی توان از آن چشم پوشی کرد. شاید بتوان گفت در حال حاضر در بعضی حوزه های تولید محتوا این روش جایگاه خود را بعنوان به یکی از بهترین و سریع ترین روش های تولید محتوا پیدا کرده و بسیاری از کسب و کارها نیازهای خود را در حوزه بازاریابی محتوا از طریق این روش تامین می کنند.
بیشتر بخوانید: تبلیغات پارتیزانی – تاثیرات بازاریابی پارتیزانی بروی فروش و برندسازی
بررسی و تحقیق بازار با کمک هوش مصنوعی
بررسی و تحقیق بازار اینترنتی می تواند برای کسب و کارها اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. بدون تحلیل بازار، احتمال اینکه کسب و کارها به موفقیت برسند بسیار پایین است. این مسئله موجب شده تا تاثیر و نقش هوش مصنوعی در مارکیتنگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد. ابزارهای مختلفی برای بررسی و تحقیق بازار وجود دارند که اکثر آن ها بر پایه تکنولوژی AI کار می کنند. یکی از مثال های بارز روش های بررسی و تحقیق بازار برای تولید انواع محتوا با هوش ماشینی، استخراج کلمات کلیدی مناسب یک کسب و کار است.
آنالیز رقبا
رقبای شما هر روز در حال تلاش برای بهتر شدن هستند. اگر نتوانید آن ها را تحلیل و بررسی کنید، نمی توانید گام های بعدی را برای بازاریابی و تبلیغات به درستی بردارید. بی شک حرفه ای ترین کارشناسان حوزه بازاریابی هم بدون استفاده از هوش ماشینی قادر به آنالیز و بررسی رقبای شما نیستند. تاثیر و نقش هوش مصنوعی در آنالیز رقبا نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است. با آنالیز دقیق و حرفه ای رقبا با استفاده از داده های بدست آمده توسط تکنولوژی AI می توانید از بهترین و موثرترین روشهای جذب مشتری و رشد فروش استفاده کنید.
آنالیز و بررسی نتایج تبلیغات انجام شده
امروزه ابزارهای هوشمند متنوعی وجود دارند که می توانند با بررسی رفتارهای مشتریان، نرخ ورود، رفتار مخاطبین در یک سایت و … نتایج تبلیغات انجام شده را بررسی کنند. این ابزارها همگی بر پایه هوش ماشینی کار می کند. بنابراین، یکی از نقش ها و تاثیرات مهم این تکنولوژی در بازاریابی، آنالیز و بررسی نتایج تبلیغات انجام شده است.
تشخیص و تفکیک مخاطبان هدف در فضای مجازی و وب
یکی از مهم ترین تاثیرات هوش ماشینی در بازاریابی، تشخیص و تفکیک مخاطبان هدف است. تکنولوژی AI می تواند با تشخیص مخاطبین هدف و بررسی رفتارهای آن ها، بهترین ایده ها را برای بهبود بازاریابی و تبلیغات به شما ارائه کند. با توجه به پیشرفت هر یک از ابزارهای AI، به نظر می رسد که اهمیت و نقش هوش مصنوعی در بازاریابی مخاطب محور، می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
بیشتر بخوانید: تبلیغات هدفمند و نقش آن در افزایش فروش کسب و کارها
هدف گذاری منسجم برای بازاریابی هوش
برای تاثیرگذاری هوش مصنوعی در بازاریابی باید یک راهبرد مشخص و یکپارچه داشته باشید. کارشناسان بازاریابی دیجیتال به این موضوع آگاهان هستند که ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی زمانی بسیار تاثیرگذارند که با اهداف بازاریابی فعلی سازمان ها ترکیب شوند، چرا که استفاده این ابزار بطور مستقل آنقدرها موثر و مفید نخواهد بود. ابزارهای بازاریابی هوش ماشینی موقعیت هایی مناسب برای توسعه و بهبود اهداف بازاریابی بوجود می آورند.
کارشناسان بازاریابی دیجیتال با کمک هوش مصنوعی نه تنها نقاط تاریک بازاریابی را روشن کرده اند، بلکه توانسته اند با ترکیب بازاریابی هوش ماشینی با شیوه های نسل قبل بازاریابی دیجیتال مسیرهای جدید و تاثیرگذاری ابداع کنند.
اهمیت تکنولوژی AI در تولید محتوای متنی
تولید محتوا با استفاده از ابزارهای هوشمند امروزی یکی از بهترین کاربردهای هوش ماشینی در بازاریابی است. با این تکنولوژی می توان تمامی مراحل مربوط به تولید محتوای متنی را به صورت اصولی و بر اساس تجزیه و تحلیل مخاطبین انجام داد. بنابراین، هدف از ورود تکنولوژی AI در تولید محتوای متنی، ساده تر کردن فرآیند و اصولی تر کردن آن است.
بر اساس یک مطالعه اخیر، انتظار می رود ارزش هوش مصنوعی جهانی تولید محتوا تا سال ۲۰۲۶ به ۱.۸ میلیارد دلار برسد که نشان دهنده سرمایه گذاری قابل توجه کسب و کارها است. ابزارهای هوش ماشینی برای ایجاد محتوای یادگیری ماشینی، عملکردهای مختلفی دارند. مهارت ها ممکن است شامل انتخاب موضوع، کلمات کلیدی، تولید محتوا برای وبلاگ، صفحات فرود یا لندینگ و … باشد. همه این موارد در حوزه تولید محتوا در عرض چند ثانیه قابل دسترس هستند.
بی شک محتوای تولید شده با کمک هوش مصنوعی می تواند بسیار کارآمد باشد. این تولید محتوا صرفا مختص وبلاگ یا صفحات وب نیست؛ بلکه می توان آن را برای تولید ایمیل های تبلیغاتی و حتی محتوای صفحات مجازی و غیره نیز مورد استفاده قرار داد.
بیشتر بخوانید: محتوای باکیفیت چه تاثیری در بازاریابی و فروش دارد؟
هوش ماشینی و تولید عکس
در سال های اخیر هوش مصنوعی پیشرفت بسیار سریعی داشته و با ورود به دنیای عکس و تصویر دگرگونی بزرگی در حوزه تولید محتوای بصری بوجود آورده است. اگر یک گوشی هوشمند دارید که دارای برنامه های ویرایشگر عکس می باشد، در حال حاضر در حال استفاده از هوش ماشینی برای تولید عکس هستید.
هوش مصنوعی در فتوشاپ
هوش مصنوعی از سالها پیش در دوربین های عکاسی و فیلمبرداری وجود داشت که کمک به تشخیص چهره برای عکسبرداری دقیق می کرد. اما امروزه با استفاده از تکنولوژی AI می توان بدون استفاده از دوربین و تجهیزات عکسبرداری اقدام به ساخت عکس و یا ویرایش های بسیار متفاوت عکسها کرد. ویرایش هایی که توسط انسان و نرم افزارهای کامپیوتری گاها دشوار و زمانبر است. در یکسال گذشته شاهد ورود مستقیم تکنولوژی هوش مصنوعی به نرم افزار فتوشاپ، یکی از قدرتمندترین ابزارهای ویرایش عکس بودیم. ابزار هوشمندی که امکانات متعددی را در اختیار عکاسان، طراحان گرافیک و ادیتورهای عکس، برای تولید محتوای متفاوت قرار می دهد. هوش مصنوعی جدید در نرم افزار فتوشاپ بصورت تایپ در خط فرمان کار می کند. کافیست تغییرات مد نظر خود در عکس و یا خلق المانی جدید را بصورت متن در کادر ایجاد شده تایپ کنید.
اهمیت و نقش هوش مصنوعی در بازاریابی تصویری و تبلیغات بصری برای کسب و کارها ساده تر و البته تاثیرگذارتر است. اگر به بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی موجود در خیابان ها دقت کرده باشید، حتما متوجه این موضوع خواهید بود که عکسها و تصاویر چگونه شما را ترغیب به خرید می کنند. از این تکنولوژی حتی می توان برای تولید و یا ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی خلاقانه نیز استفاده کرد.
هوش ماشینی می تواند علاوه بر تشخیص سوژه ها، برای تغییر شکل آن ها، رنگ و حتی ابعاد و اندازه های هر یک از سوژه ها مورد استفاده قرار گیرد. نقش هوش مصنوعی در بازاریابی بصری امروزه بسیار مهم است و کمک می کند در زمان کمتری عکسها و تصاویر تاثیرگذار و هدفمند تولید شود.
هوش مصنوعی و ساخت تیزر و تدوین ویدیو
نقش هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات فقط به ساخت و یا ویرایش عکس ها ختم نمی شود. امروزه ابزارهای ویرایشگر ویدیویی آنلاین از هوش ماشینی استفاده می کنند. بنابراین، بازاریابانی که به دنبال راه حل های خلاقانه برای ساخت تیزر و ویرایش ویدیو هستند، می توانند از ابزارهای تکنولوژی AI برای ساخت انواع تیزر و تدوین ویدیو استفاده کنند.
بیشتر بخوانید: تجهیزات ساخت ویدیو – اهمیت و تاثیر تجهیزات در کیفیت ویدیوها
اگرچه روش های مختلف دیگری نیز برای تولید و تدوین تیزرهای تبلیغاتی وجود دارند، اما سرعت پایینتر انجام این خدمات توسط انسان، هزینه بر بودن و کمبود منابع حرفه ای در این حوزه باعث شده تا تکنولوژی AI بتواند جایگاه ویژه ای در زمینه تدوین تیزرهای تبلیغاتی پیدا کند. هوش مصنوعی می تواند به واسطه ابزارهای پیشرفته، چالش های مربوط به تولید محتواهای ویدیویی را کاهش دهد. ویرایش ویدیو می تواند به صورت خودکار توسط این ابزارها انجام شود. از طرفی دیگر با تکنولوژی AI نیازی نیست که افراد یادگیری عمیقی در مورد ابزارهای مختلف برای ساخت تیزر داشته باشند. مراحل کار با ابزارهای هوش ماشینی بصورت خودکار، هوشمند و با سرعت بالا انجام می شود.
آینده AI یا هوش ماشینی و پیش بینی دقیق تر بازار کسب و کارها
بی شک کارشناسان و گروه های بازاریابی گزینه ی کاملی برای جمع آوری و تحلیل داده های فراوان و متغیر بازار نیستند. این تیم ها توانایی بروزرسانی اطلاعات و تحلیل به موقع داده های بازار را ندارند. ابزارهای بازاریابی بر پایه هوش مصنوعی به بازاریابان کمک میکند تا با استفاده از تحلیلهای هوشمند با توانایی پیش بینی بازار، نهایت استفاده را از این اطلاعات ببرند. به این ترتیب می توان با استفاده از اطلاعات و تجربیات گذشته بازار و بهبود الگوریتم های هوش مصنوعی رفتارهای آینده بازار و مخاطبان را پیشبینی کرد.
مزایای تکنولوژی هوش مصنوعی
تکنولوژی (AI) در صنایع مختلف دگرگونی های زیادی ایجاد کرده است. اهمیت و نقش هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش نیز از این قاعده مسثنی نیست. با ظهور ابزارهای تکنولوژی AI، بازاریابان می توانند با سادهسازی فرآیندها و خودکار کردن آن ها، سریع تر به اهداف خود برسند. در واقع هوش ماشینی این پتانسیل را دارد که رویکرد کسب و کارها را در زمینه بازاریابی و فروش تغییر دهد.
یکی از بزرگترین مزایای تکنولوژی AI در بازاریابی و فروش، افزایش کارایی است. به عنوان مثال، ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT می توانند باعث تولید محتوای تخصصی در زمان کوتاه تری شوند. یا اینکه ابزارهای تکنولوژی AI برای تولید بنرها و طرح های خلاقانه عالی به نظر می رسند.
همانطور که ابزارهای هوش مصنوعی در حال تکامل هستند، برای کسب و کارها بسیار مهم می شود که از این ابزارها استفاده کنند. همین موضوع موجب می شود تا بتوان آینده هوش ماشینی را در کسب و کارها بسیار روشن دید. پیش بینی دقیق بازار با کمک ابزارهای تکنولوژی AI باعث شده تا این ابزارها بتوانند به کسب و کارهای تجاری کمک بسیار زیادی بکنند.
بیشتر بخوانید: تبلیغات خلاقانه چیست و چه تاثیراتی بروی کسب و کارها دارد؟
آیا هوش مصنوعی جایگزین انسان در تولید محتوا خواهد شد؟
تاثیر و نقش هوش مصنوعی در بازاریابی قابل انکار نیست. اینکه این ابزارها می توانند به صورت حرفه ای باعث افزایش فروش شما شوند و حتی در درآمدزایی کسب و کارها موثر باشند، شکی نیست. تولید محتوا با هوش ماشینی نیز با کمک ابزارهای مختلف به سادگی قابل انجام است؛ اما به هر حال هنوز هم هوش ماشینی محدودیت های زیادی را بهمراه دارد. همین مسئله باعث عدم رغبت و استقبال همگانی از این ابزار شود.
تولید محتوا با هوش ماشینی می تواند سرعت محتواسازی را افزایش دهد اما در ساخت محتوا بحث کیفیت بسیار مهم است. فعلا نمی توان در مورد کیفیت محتواهای هوش ماشینی نظر قعطی در مورد کیفیت داد. اما بی شک در آینده ای نزدیک و با تکامل ابزارهای هوش مصنوعی می توان با اعتماد بیشتری از این ابزارهای هوشمند استفاده کرد.
در حال حاضر می توان با استفاده از این ابزارها، محتواهای متنی تخصصی و بهتری تولید کرد. اما به واسطه محدودیت ها و پیشرفت الگوریتم های گوگل برای سئو، به نظر می رسد که هیچ راهی بهتر از ادغام دانش نویسنده ها و تولیدکننده های محتوا با هوش مصنوعی و ابزارهای مختلف آن نیست.