اشتباهات در عکاسی محصولات یکی از دلایل بازخورد ضعیف تبلیغات و کاهش فروش اینترنتی کالاها است. در این مطلب اشتباهات در عکاسی از محصولات و راهکارهای جلوگیری از آن را بطور دقیق شرح داده ام.
وقتی در تبلیغات از عکسهایی ضعیف استفاده شود نه تنها تاثیری در فروش ندارد، بلکه به برندسازی کسب و کار هم لطمه خواهد زد. در این موضوع تنها عکاس مقصر نیست، کارفرما هم مقصر ماجراست که کیفیت را فدای هزینه پایینتر کرده و مسئولیتی تهیه عکسها را به عهده عکاس کم تجربه سپرده است. عکاسی صنعتی باید توسط عکاس زبده و یا استودیوی حرفه ای انجام شود.
بسیاری از تولید کنندگان و فروشندگان در مورد عکاسی محصولات ساده انگاری می کنند. اما غافل از اینکه اشتباهات در عکاسی محصولات جز اتلاف سرمایه و زمان نتیجه ای برایشان نخواهد داشت. عکاسی محصولات با هر سبکی که انجام شود باید به بهترین شکل ممکن باشد. امروزه در خریدهای غیر حضوری، مشتریان امکان لمس و بررسی فیزیکی کالاها را ندارند. به همین دلیل عکسهای محصولات باید به بهترین نحو ظاهر و البته مزایای آن را نمایش دهد.
من در بخش مقالات سایتم مطلب دیگری تحت عنوان عکاسی ارزان کالاها منتشر کرده ام. با اینکه این مقاله با در نظر گرفتن عکاسی محصولات با موبایل تهیه شده، اما هدفم از انتشار این مطلب تهیه بهترین عکسها با استفاده از کمترین امکانات بوده است. بسیاری از کسب و کارهای کوچک و نوپا توان پرداخت هزینه های عکاسی حرفه ای و تبلیغات را ندارند، اما ارائه عکسها ضعیف هم کمکی به کسب و کار آنها نخواهد کرد. بحث اصلی من تهیه و انتشار عکس خوب از محصولات برای دریافت بهترین بازخورد در تبلیغات و فروش است.
اصول مهمی که از اشتباهات در عکاسی محصولات جلوگیری می کند
برای جلوگیری از اشتباهات در عکاسی محصولات باید اصول مختلفی توسط عکاس رعایت شود. اصول و نکات مهمی که کمک می کند بهترین عکسها از محصولات مختلف تهیه و به سفارش دهنده ارائه شود.
- انتخاب بهترین محصول برای تهیه عکسهایی بی نقص
- تمیز کردن محصول پیش از عکاسی
- بررسی محصول برای انتخاب بهترین زاویه عکس
- انتخاب لنز و فاصله کانونی مناسب
- انتخاب نوع پس زمینه و فضای عکس نسبت به نیاز سفارش دهنده
- انتخاب بهترین ترکیب بندی برای انتقال حس به بیننده
- نورپردازی اختصاصی نسبت به جنس و سایز هر محصولی
- فوکوس مناسب در نقطه مناسب محصول
- استفاده از فرمت فایل خام بجای فایل JPG
- ذخیره فایل عکسها همزمان بروی مموری دوربین و کامپیوتر
- ویرایش اصولی عکسهای محصولات
- مدیریت رنگ و خروجی متناسب با نیاز سفارش دهنده
بیشتر بخوانید: دوربین عکاسی صنعتی – چه دوربینی مناسب عکاسی صنعتی است؟
انتخاب بهترین محصول برای عکاسی
یکی از بدترین اشتباهات در عکاسی محصولات، استفاده از محصولی است که نقصی در ظاهر یا بسته بندی دارد. محصولات و کالاهای تولیدی گاها با نقص های ظاهری همراه هستند که شاید برای مصرف کننده مهم یا مشکل ساز نباشد. زائده ها یا پریسه های محصولات پلاستیکی یا فلزی، بسته بندی هایی که دارای مشکل چاپ یا ضربه خوردگی هستند بخشی از این نقایص است که در عکسها به شکلی واضح دیده می شود.
سفارش دهنده عکسهای محصولات با تصور اینکه این موارد در مراحل ادیت و روتوش بطور کامل رفع می شود در انتخاب محصول بی نقص دقت نمی کنند. اما متاسفانه غافل از این موضوع هستند که روتوش و استمپ زدن بیش از حد عکس باعث تخریب پیکسل ها و افت کیفیت می شود.
برای جلوگیری از این مشکلات عکاس حرفه ای باید بهترین و بی نقص ترین محصول را از سفارش دهنده دریافت کند. این موضوع آنقدر مهم است که من به در بعضی از سفارشات انتخاب بهترین محصول را خودم انجام می دهم.
بیشتر بخوانید: عکاسی با کیفیت از محصولات و نقش آن در سئوی سایت
تمیز کردن محصول پیش از عکاسی
یکی دیگر از اشتباهات در عکاسی محصولات تنظیف نبودن کالا قبل از عکاسی است. بسیاری از عکاسان به نگاه ظاهری اکتفا می کنند و بدون تمیز کردن محصول از غبار و لک های احتمالی کوچک اقدام به عکاسی می کنند. این غبار یا لک ها گاهی اوقات به سادگی قابل ادیت هستند اما گاهی اوقات در محصولات با رنگهای تیره دردسر آفرین هستند.
برای جلوگیری از این موضوع حتما قبل از عکاسی، محصولات را با دستمال نمناک تمیز کنید. از دستمالی استفاده کنید که بعد از تمیز کردن پرز از خود باقی نگذارد. هنگام تمیز کردن و انتقال محصول به میز نور هم حتما از دستکش استفاده کنید تا اثر انگشت هم بروی محصول باقی نماند.
بیشتر بخوانید: عکاسی سرعت بالا و کاربرد آن در عکسهای تبلیغاتی
انتخاب بهترین زاویه محصول برای عکاسی
یکی از نکات مهم نمایش محصول در زاویه ای که ویژگی و مزایای آن به خوبی دیده شود. اما یکی از اشتباهات در عکاسی محصولات انتخاب زاویه ای است که صرفا لوگوی برند دیده می شود.
دیده شدن لوگو محصول بعنوان هویت برند در عکس کالاها بسیار مهم است. اما گاهی اوقات لوگو در موقعیتی نیست که بتوان ویژگی های محصول را هم نشان داد. در این شرایط بهتر است دو یا سه عکس از محصول تهیه شود تا بتوان ساختار، برند و ویژگی های آن را بطور کامل به خریداران کالا معرفی کرد.
انتخاب لنز مناسب برای عکاسی از محصول
استفاده از لنز مناسب برای عکاسی از محصولات نکته ای مهم و تاثیرگذار در فرم و ابعاد سوژه است. لنزهای واید یا سوپر تله گزینه هایی غیر کاربردی برای عکاسی از محصولات هستند. لنزهای واید ساختار و فرم محصولات را بطور غیر واقعی نشان می دهند و تاثیر منفی بروی اشکال و ابعاد سوژه ها دارند.
باید از لنزهای استاندارد و با کیفیت برای عکاسی از محصولات مختلف استفاده کنید. لنزهایی مثل ۷۰-۲۴ یا ۱۰۵-۲۴ که گزینه های مناسبی برای عکاسی از اکثر محصولات هستند. اما گاهی اوقات هم لازم است از لنزهای تخصصی استفاده کنید. مثلا لنزهای ماکرو گزینه مناسبی برای عکاسی از محصولات سایز کوچک مثل قطعات طلا و جواهرات هستند.
بیشتر بخوانید: نکات اساسی در عکاسی جواهرات
پس زمینه و فضای عکسهای محصولات
وقتی صحبت از عکاسی محصولات می شود عکسهای زمینه سفید از کالاهای مختلف در ذهن ها تداعی می شود. اما عکاسی زمینه سفید یا عکاسی فروشگاهی تنها بخشی از شاخه عکاسی محصولات است.
عکاسی محصولات با سبک و ایده های مختلفی انجام می شود. عکاسی زمینه سفید محصولات، عکاسی چیدمان و دکوراتیو محصولات، عکاسی خانواده محصولات سبک های این نوع سفارشات هستند. موضوع مهم در عکاسی از محصولات انتخاب سبک متناسب با نیاز مشتریان است.
عکسهای زمینه سفید به لحاظ حجم کمتر و محصول محور بودن مناسب برای فروشگاه های آنلاین هستند. اما این عکسها بازخورد کافی در اینستاگرام مارکتینگ ندارند. عکسهای زمینه سفید محصولات تاثیرات و جذابیت کافی برای مخاطبان شبکه های اجتماعی را ندارند. برای بازخورد و فروش بیشتر باید از عکسهای چیدمان و دکوراتیو محصولات در شبکه های اجتماعی استفاده شود.
راهنمایی و مشاوره در زمینه انتخاب سبک عکاسی محصولات بعهده عکاس با تجربه است. بسیاری از سفارش دهندگان حتی تفاوت و کاربرد عکسهای مختلف محصولات را نمی دانند.
بیشتر بخوانید: جامع ترین آموزش ترکیب بندی در عکاسی | قوانین و تکنیک ها
ترکیب بندی مناسب برای عکاسی از محصول
در عکاسی زمینه سفید محصولات اگر قرار باشد تنها یک عکس تهیه شود، تنها یک انتخاب برای ترکیب بندی وجود دارد. دوربین باید در زاویه ای استاندارد از محصول قرار گیرد تا در یک فریم بیشترین جزئیات و ویژگی ها دیده شود.
اما یکی از اشتباهات در عکاسی محصولات انتخاب زاویه های خلاق برای عکسهای فروشگاهی است. زاویه خلاق زاویه دید متفاوتی از محصول است که سوژه به شکلی اغراق آمیز به نمایش در می آید، یا اینکه تمرکز عکس تنها بروی ویژگی خاصی از محصول است.
برای مثال عکاسی از یک محصول در ارتفاع پایینتر از سطح محصول، با هدف تداعی کردن ابهت برند را تصور کنید. این سبک عکسها با اینکه برای تبلیغات جذاب هستند، اما چون ابعاد و ساختار محصول را بصورت دفرمه و اغراق آمیز نمایش می دهند مناسب ارائه در فروشگاه های اینترنتی نیستند. این سبک عکسها با پس زمینه های رنگی و به شکل دکوراتیو با هدف استفاده در تبلیغات پوستری و کمپین های تبلیغاتی تهیه می شوند.
انتخاب ترکیب های خلاق باید هوشمندانه و نسبت به ایده های از پیش تعیین شده باشد. ترکیب بندی های متفاوت تاثیر زیادی در ایجاد حس خاص در مخاطب دارد.
بیشتر بخوانید: عکاسی تبلیغاتی خلاقانه ابزار تاثیرگذار در تبلیغات
نورپردازی اختصاصی در عکاسی محصولات
نور فاکتوری مهم و تاثیرگذار در عکاسی حرفه ای از محصولات مختلف است. نورهای استودیویی تاثیرات مثبت و منفی بروی عکسها دارند. اگر شدت نور فلاش های شما اصولی تنظیم نشود تاثیر منفی بروی رنگ، کنتراست و جزئیات عکسها خواهد گذاشت.
یکی از اشتباهات در عکاسی محصولات بکارگیری نورپردازی یکسان برای تمام محصولات است. عکاس صنعتی در عکاسی از محصولات با کالاهای مختلفی به لحاظ جنس، رنگ و سایز مواجه می شود. برای تهیه عکسهای حرفه ای از محصولات لازم است نسبت ویژگی های ذکر شده نورپردازی مناسبی انجام شود.
بسیاری از عکاسان تازه کار تسلط لازم بر نورپردازی محصولات مختلف را ندارند و بر اهمیت این موضوع واقف نیستند. مهلک ترین اشتباه اینست که نورپردازی یک محصول مات رنگی برای یک محصول استیل و براق استفاده شود. محصولات رفلکس پذیر و براق نورپردازی ویژه ای می طلبند و باید بازتاب های اضافه توسط ابزارهای جانبی نورپردازی کنترل یا حذف شوند.
در مورد سایز محصول هم استفاده از نورپردازی اختصاصی لازم است. مثلا نورپردازی یک دستگاه موتور برق کوچک مناسب و کافی برای عکسبرداری از یک دستگاه دیزل ژنراتور چند متری نیست. دستگاه های بزرگ به منابع نوری قوی تر و تعداد بیشتر نیاز دارند تا با حجم نور بیشتری تمام بخش های محصول به شکل یکنواخت نوردهی شود.
بیشتر بخوانید: عکاسی کالا – نکات حرفه ای برای عکاسی با کیفیت کالاها
فوکوس مناسب در عکاسی از محصولات
فوکوس نامناسب هم یکی از اشتباهات در عکاسی محصولات است. عوامل مختلفی در ایجاد وضوح در نقاط مختلف سوژه ها دخیل هستند. دیافراگم، فاصله کانونی، نقطه فوکوس و زاویه عکسبرداری از محصول فاکتورهایی هستند که مستقیم یا غیر مستقیم در افزایش عمق وضوح دخیل هستند.
بی شک برای شما هم اتفاق افتاده که عکس محصول در نزدیکترین نقطه به دوربین دارای وضوح است و در نقاط دورتر تقریبا فلو شده. مهم ترین فاکتور برای به حداقل رساندن این موضوع انتخاب دیافراگم مناسب است.
بعد از دیافراگم انتخاب نقطه فوکوس بسیار اهمیت دارد. باید سعی کنید در نقطه میانی سوژه فوکوس کنید، یعنی نقطه فوکوس شما نه در فاصله دور محصول باشد و نه در نزدیک ترین فاصله به دوربین عکاسی. البته گاهی اوقات هم مجبور هستید از تکنیک مولتی فوکوس و استکینگ برای رسیدن به حداکثر وضوح کامل استفاده کنید. یعنی ۲ عکس با فوکوس در نقطه نزدیک و نقطه دور تهیه کنید و عکسها را توسط نرم افزارهای ویرایش عکس ترکیب کنید. دقت کنید اگر فوکوس نامناسبی بروی محصول داشته باشید، سوژه عکس شما از شارپنس مناسبی برخوردار نخواهد شد.
بیشتر بخوانید: عکاسی صنعتی حرفه ای
ذخیره همزمان عکسها بروی دوربین و کامپیوتر
در عکاسی حرفه ای از محصولات لازم است از سیستم تترینگ برای کنترل عکسها بروی نمایشگر بزرگتر استفاده کنید. با اتصال دوربین به لب تاپ یا کامپیوترهای دسکتاپ و استفاده از نرم افزارهای تترینگ امکان کنترل سریع عکسها پس از هر شات را خواهید داشت.
نرم افزارهای مختلفی برای اتصال دوربین به کامپیوتر از طریق کابل وجود دارد. باید نرم افزار مربوطه را طوری تنظیم کنید که عکسها همزمان بروی مموری دوربین و هارد کامپیوتر ذخیره شود. این موضوع کمک می کند فایل عکسها را در ۲ محل ذخیره داشته باشید و در صورتی که برای مموری دوربین شما مشکلی پیش آمد از عکسهای بک آپ کامپیوتر استفاده کنید.
عدم انتقال عکسها حتی پس از پروسه عکسبرداری به کامپیوتر یکی از اشتباهات در عکاسی محصولات است. مطمئنا در بعضی از سفارشات عکسها فورا وارد مرحله ویرایش نمی شوند. در این شرایط اگر عکسها را چک نکرده باشید و بعضی از عکسها نامناسب باشند به دردسر خواهید افتاد. شاید مجبور باشید مجدد مراحل عکسبرداری را تکرار کنید و اتفاق بدتر زمانی است که محصولات برای سفارش دهنده ارسال شده باشد.
ویرایش اصولی عکسهای محصولات
ویرایش یا ادیت عکسها بخش مهم و تکمیل کننده در عکاسی دیجیتال است. این بخش پروسه ای پر اهمیت در عکاسی از محصولات است که توسط نرم افزارهای تخصص ویرایش عکس انجام می شود. برای تهیه خروجی حرفه ای از عکسهای محصولات باید ویرایش عکسها را با استفاده از اصول غیر تخریبی انجام دهید.
باید نکات مختلف و مهمی را در ویرایش عکس محصولات در نظر بگیرید. اصلاح طراز سفیدی، تنظیم نور، رنگ، کنتراست، حذف سایه ها یا بازتاب های اضافه بخشی از مراحل ادیت عکسهای صنعتی است. تنظیمات صحیح هر یک از موارد ذکر شده نیاز به دانش و تجربه دارد و در صورت زیاده روی باعث تخریب عکس خواهد شد.
تنظیم رنگ عکس محصولات یکی از نکات بسیار مهم برای ویرایش عکس محصولات است. این موضوع در بعضی سفارشات مثل لوازم آرایشی اهمیت ویژه ای دارد. استفاده از کالرچک هنگام عکاسی کمک می کند رنگ محصولات را با کمترین میزان تغییر رنگ تنظیم کنید.
یکی از بزرگترین اشتباهات در عکاسی محصولات ویرایش بیش از حد عکسها است. بعضی از دوستان عکاس برای بهبود وضعیت نور و رنگ عکسها ویرایش های سنگینی انجام می دهند. این عزیزان غافل از تخریب عکسهایشان با لایه سازی های متعدد در نرم افزار، سعی می کنند وضعیت عکس محصول را بهبود دهند. اما واقعا عکاسی حرفه ای اینطور نیست. باید با استفاده از تجربه و تخصص در نورپردازی یک اکسپوز کامل و دقیق داشته باشید. باید تا حدامکان نقایص سوژه را با انتخاب کادر مناسب و نورپردازی ویژه برطرف کنید. داشتن یک چنین خروجی کاملی از مرحله عکسبرداری باعث می شود زمان کمی را به ویرایش عکس پرداخته و عکس با کیفیتی به سفارش دهنده ارائه کنید.
بیشتر بخوانید: اهمیت ادیت عکسهای صنعتی
مدیریت رنگ عکسهای محصولات
مدیریت رنگ یکی از نکات مهم در مراحل ادیت و خروجی عکسهای محصولات است. عکسهای محصولات با هدف استفاده در رسانه های آنلاین و آفلاین تهیه می شوند. رسانه های آنلاین شامل وب سایت و فضای مجازی است و رسانه های آنلاین شامل تبلیغات چاپی مثل کاتالوگ، بروشور و غیره است.
هر کدام از این دو مورد فضای رنگی اختصاصی خود برای ارائه رنگ واقعی عکسها را دارد. فضای رنگی رسانه های آنلاین RGB و رسانه های چاپی CMYK است. عکسهای تهیه شده توسط دوربین در فضای رنگی RGB تولید می شوند اما این پروفایل رنگی بطور کامل مناسب رسانه های آنلاین نیست.
یکی از اشتباهات در عکاسی محصولات ارائه عکسها بصورت فایل RGB به مشتریانی است که دانشی از این موضوعات ندارند. فضای رنگی و پروفایل کالر عکسها باید متناسب با نیاز مشتریان تنظیم و خروجی مناسب تهیه شود. بهترین پروفایل برای انتشار عکسهای فضای وب و سوشال مدیا sRGB است.
عکسهایی هم که به منظور چاپ تحویل سفارش دهنده می شود باید از فرمت RGB به CMYK تبدیل شود. اینکار تنها با انتخاب گزینه های یک منو انجام نمی شود. این تغییر پروفایل رنگی باید به شکلی اصولی از طریق تنظیمات مختلف پروفایل، توسط نرم افزارهایی مثل فتوشاپ انجام شود.
بیشتر بخوانید: ۸۰ توصیه مهم به عکاسان صنعتی-نکات حرفه ای۱۴۰۰
سخن آخر
عکاسی از محصولات و کالاهای شرکت ها امروزه نقش مهم و تاثیرگذاری در فروش غیرحضوری آنها دارد. کوچکترین اشتباهات در عکاسی محصولات باعث بی نتیجه ماندن هزینه های تولید عکس و تبلیغات می شود. برای تجربه فروش بالا باید عکسهایی حرفه ای از محصولات به مشتریان هوشمند امروزی ارائه کرد.