SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!
عکاسی صنعتی و تبلیغات مانی 94 86 284 - 0912
  • LOGIN

استودیو مانی

استودیو مانی

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی طراحی برندینگ

94 86 284 0912
Email: studiomani91@gmail.com

استودیو مانی
60 18 96 88 - 021

  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
    • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
    • تیزرهای تبلیغاتی و صنعتی
    • طراحی هویت بصری برند (Visual identity design)
    • طراحی و چاپ
  • نمونه کارها
  • تعرفه عکاسی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
پرسونای مخاطب
علیرضا رستگار
پنجشنبه, 05 آبان 1401 / Published in عکاسی تبلیغاتی

پرسونای مخاطب – چطور مخاطب کسب و کار خود را شناسایی کنیم؟

پرسونای مخاطب مهمترین هدف برای بازاریابی و سرمایه گذاری در تبلیغات کسب و کارها است. امروزه مهمترین عامل توسعه کسب و کار ها و افزایش فروش کالا یا خدمات، بازاریابی اصولی و هوشمند است.

بازاریابی اینترنتی از اصلی ترین روشهای هدفمند برای جذب مشتریان جدید است. دیجیتال مارکتینگ هزینه کمتر اما تاثیرگذاری و ماندگاری بیشتری نسبت به شیوه های قدیمی دارد. مشتری یابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ با تولید محتوا از رایج ترین و مهمترین روش ها در این زمینه می باشد. تولید محتوا در قالب متن، پادکست، عکس و فیلم انجام می گیرد و یکی از ارکان اصلی آن اطلاع از پرسونای مخاطب است.

 

پرسُنای مخاطب چیست؟

همان طور که گفتیم تولید محتوا یکی از اساسی ترین راه های بازاریابی نوین است. نکته مهم این است که چگونه می توانیم یک محتوای مفید برای جامعه هدف تولید کنیم؟ پرسونای مخاطب شامل یک شناخت یا تصویر ذهنی کلی از تعداد اکثریت مخاطبان می باشد. شناخت ذهنی مد نظر ما باید کاملا بر اساس واقعیت های زندگی مخاطب، طراحی شود. اطلاعاتی که برای طراحی این شناخت ذهنی نیاز داریم شامل اطلاعات کلی متنوعی از مخاطبان می شود. اطلاعات کلی مورد نیاز هم شامل رفتار، نیازها، خصوصیات شخصیتی و غیره از مخاطبان ما است.

پرسونای مخاطب

 

لازم به ذکر است که پرسونای مخاطب بیشتر شامل اطلاعات کلی از مخاطبان خود می باشد. پرسونا، تصویر یا شناخت ذهنی از مخاطب هدف موضوعی نیست که بتوان صرفا به یک گروه خاص از مردم اختصاص داد. کسب و کار ها و مشاغل مختلف همانطور که مشتریان متفاوتی از هم دارند، پرسونای مخاطبان آنها نیز متفاوت خواهد بود.

 


بیشتر بخوانید: تبلیغات فضای مجازی و اهمیت آن در رشد فروش و برندسازی


 

اهمیت شناخت پرسونای مخاطب در بازاریابی و تبلیغات

تبلیغات و بازاریابی به روش قدیمی بسیار هزینه بر بود ولی با توجه به هزینه، نتیجه چندان هم خوبی به همراه نداشت. علت نتیجه نگرفتن از تبلیغات، اکثر اوقات این است که پرسونای مخاطب در نظر گرفته نمی شود. ارسال پیامک، ایمیل، پخش تراکت یا حتی آگهی های تلویزیونی همیشه و برای همه کالاها و خدمات نتیجه نمی دهد.

 

بدون در نظر گرفتن پرسونای مخاطب یا به عبارت دیگر بدون شناخت نیازها، ایده آل ها و خواسته های مخاطبان نمی توان محتوای مناسبی تولید کرد. تولید محتوا بدون توجه به این نکات از تعداد بالای افراد بازدیدکننده صرفا چند نفر را جذب می کند. محتوایی که با آگاهی از پرسونای مخاطبان تولید شده است صرفا برای افرادی که به اطلاعات مورد نظر، نیاز دارند؛ پخش یا ارسال می شود. استفاده از این اطلاعات تاثیر و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارد چون به نیاز ها و خواسته های او نزدیک تر هستند.

 


بیشتر بخوانید: تبلیغات هدفمند و نقش آن در افزایش فروش کسب و کار‌ها


پرسونای مخاطب

 

پرسونای مخاطب را چطور شناسایی کنیم؟

هرچند که پرسونای مخاطب برای ما یک شناخت و تصور ذهنی از خصوصیات مخاطب هایمان است ولی باید بر اساس دنیای حقیقی تعیین شود. جهت تعیین این پرسونا باید در مورد نیازها، ایده آل ها، خصوصیات اخلاقی و رفتاری مخاطبان هدف، تحقیق کنیم. تصورات ذهنی همیشه برای ما کارآمد نخواهند بود چون که احتمال خطا در این تصورات زیاد است.

 

اطلاعات و معیار های لازم برای تعیین پرسونای مخاطب شامل موارد زیر می باشد:

  • اطلاع از شغل و میزان حقوق.
  • اهداف شغلی، آینده شغلی مخاطب و ایده آل های او در زندگی.
  • طرز تفکر مخاطب نسبت به زندگی و جهان.
  • محدوده سنی مخاطبان.
  • دغدغه های و مسائلی که مخاطب هدف در زندگی شخصی و یا کاری با آنها درگیر است.
  • جنسیت مخاطب.
  • سطح تحصیلات.
  • محل زندگی و شرایط منطقه ای.
  • خواسته ها و انتظارات مخاطب از کالا و یا خدمات مورد نیاز.
  • نحوه برخورد مخاطب با کسب و کارهای رقیب و یا مشابه.

 


بیشتر بخوانید: بازاریابی اینترنتی – نقش بازاریابی آنلاین در موفقیت کسب و کارها


پرسونای مخاطب

 

چطور بفهمیم پرسونای مخاطب یا جامعه هدف کسب و کار ما چه کسانی هستند؟

اولین قدم برای تعیین مخاطب هدف کسب و کار، در نظر گرفتن افرادیست که به کالا یا خدمات ما نیاز دارند. ما برای اینکه سریع تر به پاسخ این سوال برسیم باید از خدمات،کالا و یا اطلاعاتی که ارائه می دهیم یک لیست کامل تهیه کنیم. طبق لیست به دست آمده، می توانیم یک تصویر کلی از گروه هایی که نیاز به محصولات و یا خدمات ما هستند، داشته باشیم.

 

ما پس از تعیین جامعه هدف، می توانیم با نظرسنجی هایی از آن جامعه یا گروه، اطلاعات مورد نظر را جمع آوری کنیم. کسب و کار های مختلف از سوالات متفاوتی هم در نظرسنجی ها استفاده می کنند. سوال هایی که در نظرسنجی مطرح می شود باید کاملا هدفمند باشند تا دقیقا اطلاعات مورد نیاز از مخاطب هدف را به ما بدهند. استفاده از پاسخ های از پیش تعیین شده در نظر سنجی و تهیه آمار به روند کار سرعت می بخشد.

 


بیشتر بخوانید: نقش هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات مدرن


 

مزایای شناسایی مخاطبان کسب وکارها

تحقیق و شناسایی مخاطبان هدف هر کسب و کاری امروزه لازم و ضروری است. شناخت مخاطبان مزایای متعددی برای کسب و کارهای کوچک دارد و مدیران و صاحبان بیزینس های بزرگ برای این اصل اهمیت ویژه ای قائل هستند. شناخت مخاطبان هر کسب و کاری کمک می کند زیرساخت های بازاریابی به درستی و هدفمند انجام شود تا تبلیغات بهترین نتایج را به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی مزیت های شناسایی مخاطبان کسب و کار می پردازیم.

 

مزایای شناخت مخاطب هدف 

  • آگاهی از خواسته های مخاطبان برای تولید محصولات متناسب با نیاز و علاقمندی آنها
  • ارائه خدمات با کیفت، متناسب با نیازهای مشتریان
  • تولید محتوا منطبق بر علاقمندی های مخاطبان برای اثرگذاری بیشتر
  • کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغات با تولید محتوای هوشمندانه 
  • تقویت روابط با جامعه هدف شناخته شده
  • دستیابی به بازارهای جدید با هدف افزایش فروش و گسترش برند
  • افزایش نرخ تبدیل با تمرکز بر مخاطبان بالقوه

 


بیشتر بخوانید: پرسنال برندینگ – اصول برندسازی شخصی برای کسب و کارها


 

پرسونای مشتری چیست؟

تبلیغات قدیمی اغلب توانایی و ویژگی های کسب و کار ها را شرح می دادند. تبلیغات نوین هم سعی دارد تا راهکار های برطرف کردن نیازهای مشتریان و مخاطبان را ارائه دهد. یکی از اساسی ترین تفاوت های این دو تبلیغات استفاده از پرسونای مشتری می باشد.

 

تعیین پرسونای مشتری، نیازمند تحقیقات بیشتر و جزئی تری از مخاطبان می باشد. اطلاعات این پرسونا به ما گوید که چه شخص یا اشخاصی مناسب ترین مشتری برای کسب و کار ما هستند. کارهای روزمره، مشکلات و دغدغه ها و نحوه تصمیم گیری مشتری؛ اطلاعاتی هستند که پرسونای مشتریان به ما میدهد.

 

عبارت های نیمرخ و پروفایل مشتری، پرسونای خریدار یا بازاریابی هم ممکن است به جای عبارت پرسونای مشتری استفاده شوند. آگاهی از پرسونای خریدار باعث می شود که بتوانیم درک بهتری از مشتریان داشته باشیم تا بهترین راهکار را برای جذب ایشان به کار ببریم. استفاده از این اطلاعات باعث می شود که تمام اقدامات ما در راستای جذب مشتری، هدفمند و تاثیرگذار باشند.

 

پرسونای مخاطب


بیشتر بخوانید: تبلیغات خلاقانه چیست و چه تاثیراتی بروی کسب و کارها دارد؟


 

تفاوت پرسونای مشتری و مخاطب

استفاده درست از پرسونای مخاطب در تولید محتوا، کاربران را از صفحه جستجو گوگل به سایت مورد نظر ما انتقال می دهد. ما با استفاده از مخاطب هدف یا همان اطلاعات کلی از مخاطبان، یک جامعه هدف با تعداد افراد نسبتا زیادی به دست می آوریم. پرسونای مشتری نیز برای تفکیک و پیدا کردن مشتریان ایده آل از بین افراد جامعه هدف استفاده می شود. پرسونای مشتری با استفاده از جزئیاتی که در دست دارد، می تواند مخاطبان را به دسته بندی های مختلفی تقسیم کند. اساس تقسیم بندی جامعه هدف و تفکیک مشتریان از این گروه، توجه به نیازها و خواسته های مخاطبان است.

 

سخن آخر

استفاده از بازاریابی و تبلیغات هدفمند یکی از روشهای موثر برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه در مشاغل مختلف است. برای استفاده مناسب و تاثیرگذار از بازاریابی اینترنتی ابتدا باید بازار هدف خود را بشناسید. شناخت بازار هدف کمک می کند مخاطبان هدف و مشتریان خود را بهتر شناخته و با توجه به نیازها و سلایق آنها اقدام به تولید محتوا و ارائه اطلاعات از کسب و کار خود کنید. شناخت و درک نیازهای پرسونای مخاطب کمک به تقویت برند و افزایش فروش کسب و کارها خواهد شد.


 


بیشتر بخوانید: بازاریابی اینترنتی – نقش بازاریابی آنلاین در موفقیت کسب و کارها


 

What you can read next

محتوای حرفه ای
محتوا‌ی حرفه‌ای و تأثیر آن در فروش چندبرابری کسب و کارها
لنزهای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
لنزهای کاربردی در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
عکاسی از پوشاک - استویدیو مانی
عکاسی از پوشاک – عکاسی حرفه ای از لباس

۲ Comments to “ پرسونای مخاطب – چطور مخاطب کسب و کار خود را شناسایی کنیم؟”

  1. سما says :پاسخ
    ۱۴۰۱-۱۲-۲۶ at ۱۱:۵۷ ق٫ظ

    سلام و درود، شما خدمت تشخیص پرسونای برند دارین؟ کدوم بخش می تونم اطلاعات بیشتری بگیرم

    1. علیرضا رستگار says :پاسخ
      ۱۴۰۱-۱۲-۲۷ at ۰:۰۴ ق٫ظ

      درود بر شما، فعلا خیر اما اگر نیاز به مشاوره بود از طریق واتساپ پیام بدین

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

  • عکاسی صنعتی هوایی - تصویربرداری هوایی

    عکاسی صنعتی هوایی از کارخانه ها و پروژه ها – تصویربرداری هوایی

    عکاسی صنعتی هوایی یکی از روش های جذاب برای به ت...
  • طراحی لایت باکس تبلیغاتی

    طراحی لایت باکس تبلیغاتی | نمونه کارها | ویژگی های مهم

    طراحی لایت باکس تبلیغاتی برای فروشگاه ها، مراکز...
  • عکاسی تبلیغاتی بیلبورد

    عکاسی تبلیغاتی بیلبورد – عکاسی حرفه ای برای طراحی بیلبورد

    عکاسی تبلیغاتی بیلبورد باید بصورت اختصاصی و حرف...
  • عکاسی از پوشاک - استویدیو مانی

    عکاسی از پوشاک – عکاسی حرفه ای از لباس

    عکاسی از پوشاک و لباس ها باید به شکلی حرفه ای و...
  • عکاسی صنعتی تجهیزات پزشکی

    عکاسی صنعتی تجهیزات پزشکی – نکات حرفه ای

     عکاسی صنعتی تجهیزات پزشکی یکی از روش های موثر ...

فهرست ها :

  • خدمات
  • عکاسی صنعتی
  • وبلاگ
  • ویدئو و تیزر
  • درباره ما
  • طراحی و چاپ
  • تماس با ما
  • روال کار
  • مشتریان
  • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
  • طراحی هویت بصری برند (Visual identity design)
  • تعرفه عکاسی

ثبت نام در خبرنامه :

جهت اطلاع از مقالات جدید ایمیل خود را ثبت کنید

ارتباط با ما :

94 86 284 - 0912
60 18 96 88 - 021
ایمیل: studiomani91@gmail.com

آدرس :
تهران - بالاتر از پارک ساعی

social sharing
  • GET SOCIAL
استودیو مانی

Copyright © Studio mani 2008-2019
Powered By Studiomani.ir

TOP