SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!
عکاسی صنعتی و تبلیغات مانی 60 18 96 88 - 021
  • LOGIN

عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی طراحی هویت بصری برند

94 86 284 0912
Email: studiomani91@gmail.com

استودیو مانی
60 18 96 88 - 021

  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
    • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
    • تیزرهای تبلیغاتی و صنعتی
    • طراحی هویت بصری برند (Visual identity design)
    • طراحی و چاپ
  • نمونه کارها
  • تعرفه عکاسی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
94 86 284 - 0912
پرسونای مخاطب
علیرضا رستگار
پنجشنبه, 05 آبان 1401 / Published in عکاسی تبلیغاتی

پرسونای مخاطب – اصول شناخت مخاطب هدف

پرسونای مخاطب شخصیت ایده آلی است که نیازها، علایق و خصوصیات او منطبق با محصولات یا خدمات شما است. پرسونای مخاطب خود مشتری نیست، بلکه ویژگی هایی شخصیتی است که هر برند و کسب و کاری بعنوان مشتری یا مخاطب هدف در نظر دارد.

بازاریابی اینترنتی از اصلی ترین روشهای هدفمند برای جذب مشتریان جدید است. بازاریابی اصولی و نتیجه بخش هم بر پایه تعیین پرسنای مخاطب انجام می شود. مشتری یابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ با تولید محتوا از رایج ترین و مهمترین روش ها در این زمینه می باشد. برای تولید محتوای حرفه ای باید از ویژگی ها و شخصیت مخاطب هدف کسب و کار خود آگاه باشید. 

 

پرسونای مخاطب چیست؟

پرسونای مخاطب یا پرسونای هدف ویژگی های شخصیتی است که شما در نظر دارید مشتریانتان داشته باشند. برای مثال این ویژگی های می تواند شامل: جنسیت،رده سنی، قشر مرفه یا متوسط جامعه و غیره باشد. تعیین ویژگی های شخصیتی پرسنای مخاطب کمک می کند تا بازاریابی و تبلیغات هدفمندی داشته باشید.

 

همان طور که گفتیم تولید محتوا یکی از اساسی ترین راه های بازاریابی نوین است. نکته مهم این است که محتوای مفید برای چه افرادی باید تولید کنیم؟ پرسونای مخاطب شامل یک شناخت یا تصویر ذهنی از اکثریت افرادی است که علایق و ویژگی های سازگار و منطبق با برند دارند. تعیین پرسونای مشتری باید کاملا بر اساس ویژگی های شخصیتی مدنظر برند باشد. اطلاعاتی که برای طراحی این شناخت ذهنی نیاز داریم شامل اطلاعات کلی متنوعی از مخاطبان می شود. اطلاعات کلی مورد نیاز هم شامل رفتار، نیازها، خصوصیات شخصیتی و غیره از مخاطبان ما است.

 

پرسونای مخاطب

 

لازم به ذکر است که پرسونای مخاطب بیشتر شامل اطلاعات کلی از مخاطبان خود می باشد. پرسونا، تصویر یا شناخت ذهنی از مخاطب هدف موضوعی نیست که بتوان صرفا به یک گروه خاص از مردم اختصاص داد. کسب و کار ها و مشاغل مختلف همانطور که مشتریان متفاوتی از هم دارند، پرسونای مخاطبان آنها نیز متفاوت خواهد بود.

 


بیشتر بخوانید: تبلیغات فضای مجازی و اهمیت آن در رشد فروش و برندسازی


 

اهمیت شناخت پرسونای مخاطب در بازاریابی و تبلیغات

تبلیغات و بازاریابی به روش قدیمی بسیار هزینه بر بود ولی با توجه به هزینه، نتیجه چندان خوبی هم به همراه نداشت. علت نتیجه نگرفتن از تبلیغات، اکثر اوقات این است که پرسونای مخاطب در نظر گرفته نمی شود. ارسال پیامک یا ایمیل گروهی، پخش تراکت یا حتی آگهی های تلویزیونی همیشه و برای همه کالاها و خدمات نتیجه نمی دهد. بدون در نظر گرفتن پرسونای مخاطب یا به عبارت دیگر بدون شناخت نیازها، ایده آل ها و خواسته های مخاطبان نمی توان محتوای مناسبی تولید کرد.

 

برای تولید محتوای ارزشمند و مفید باید از علاقمندی های مخاطب هدف خود آگاه باشید. باید بدانید مخاطب هدف شما به چه سبک عکسهایی علاقمند است، چه نوع ویدیوهایی را بیشتر می پسندد و محتوای متنی شما با چه لحنی برایش جذاب تر است.

 

تولید محتوا بدون توجه به این معیارها بی نتیجه است و از یک جامعه ی گسترده، افرادی معدودی را جذب می کند. محتوایی که با آگاهی از پرسونای مخاطبان تولید شده است صرفا برای افرادی که به اطلاعات مورد نظر، نیاز دارند؛ پخش یا ارسال می شود. استفاده از این اطلاعات تاثیر و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارد چون به نیاز ها و خواسته های او نزدیک تر هستند.

 


بیشتر بخوانید: تبلیغات هدفمند و نقش آن در افزایش فروش کسب و کار‌ها


پرسونای مخاطب

 

پرسونای مخاطب را چطور شناسایی کنیم؟

هرچند که پرسونای مخاطب برای ما یک شناخت و تصور ذهنی از خصوصیات مخاطب هایمان است ولی باید بر اساس دنیای حقیقی تعیین شود. جهت تعیین این پرسونا باید در مورد نیازها، ایده آل ها، خصوصیات اخلاقی و رفتاری مخاطبان هدف، تحقیق کنیم. تصورات ذهنی همیشه برای ما کارآمد نخواهند بود چون که احتمال خطا در این تصورات زیاد است.

 

اطلاعات لازم برای تعیین پرسونای مخاطب:

  • اطلاع از شغل و میزان حقوق.
  • اهداف شغلی، آینده شغلی مخاطب و ایده آل های او در زندگی.
  • طرز تفکر مخاطب نسبت به زندگی و جهان.
  • محدوده سنی مخاطبان.
  • دغدغه های و مسائلی که مخاطب هدف در زندگی شخصی و یا کاری با آنها درگیر است.
  • جنسیت مخاطب.
  • سطح تحصیلات.
  • محل زندگی و شرایط منطقه ای.
  • خواسته ها و انتظارات مخاطب از کالا و یا خدمات مورد نیاز.
  • نحوه برخورد مخاطب با کسب و کارهای رقیب و یا مشابه.

 

نحوه شناخت پرسونای مخاطب؛ کلید درک عمیق از مشتریان

شناخت پرسونای مخاطب پایه و اساس هر استراتژی بازاریابی موفق است. بدون شناخت دقیق مخاطب، حتی بهترین کمپین‌ها هم به هدف نمی‌خورند. پرسونای مخاطب در واقع نماینده‌ای خیالی اما واقعی از مشتری ایده‌آل شماست؛ کسی که باید نیاز، دغدغه و رفتار او را به‌خوبی بشناسید. در ادامه شش راه اصولی برای شناخت دقیق پرسونای مخاطب آورده شده است:

۱. تحلیل داده‌ها و رفتار کاربران
داده‌ها زبان واقعی مخاطب‌اند. با بررسی آمار وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های تبلیغاتی، می‌توانید الگوهای رفتاری کاربران را شناسایی کنید. این تحلیل نشان می‌دهد چه محتوایی بیشترین تعامل را جذب کرده و چه چیزی باید بهبود یابد.

 

۲. انجام مصاحبه و نظرسنجی
گفت‌وگو مستقیم با مشتریان فعلی یا بالقوه بهترین راه برای شناخت پرسونای مخاطب است. از آن‌ها بپرسید چه مشکلاتی دارند، چه چیزی برایشان ارزشمند است و چه عواملی باعث می‌شود تصمیم به خرید بگیرند.

 

۳. بررسی رقبا
تحلیل محتوای رقبا کمک می‌کند بفهمید چه پیام‌هایی برای مخاطبان مشابه تأثیرگذار است. با یافتن نقاط ضعف رقبا می‌توانید محتوای هدفمندتر و متمایزتری ارائه دهید.

 

۴. استفاده از داده‌های جمعیت‌شناختی
اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، شغل و سطح درآمد دید دقیقی از گروه‌های مختلف مخاطبان به شما می‌دهد. این داده‌ها پایه‌ای برای شخصی‌سازی پیام‌های بازاریابی هستند.

 

۵. تحلیل بازخورد و رفتار خرید
بررسی نظرات، پیام‌ها و سابقه خرید مشتریان کمک می‌کند الگوهای تصمیم‌گیری و انگیزه‌های احساسی آن‌ها را بشناسید. این تحلیل، تصویر واقعی‌تری از پرسونای مخاطب ارائه می‌دهد.

 

۶. دریافت اطلاعات از تیم فروش
تیم فروش هر مجموعه ای به‌طور مستقیم با مشتریان در تماس است و شناخت عمیقی از نیازها، اعتراض‌ها و دغدغه‌های آن‌ها دارد. استفاده از تجربه و داده‌های تیم فروش می‌تواند شناخت پرسونای مخاطب را دقیق‌تر و کاربردی‌تر کند.


بیشتر بخوانید: بازاریابی اینترنتی – نقش بازاریابی آنلاین در موفقیت کسب و کارها


پرسونای مخاطب

 

چطور بفهمیم پرسونای مخاطب را درست انتخاب کرده ایم؟

اولین قدم برای تعیین مخاطب هدف کسب و کار، در نظر گرفتن افرادیست که به کالا یا خدمات ما نیاز دارند. ما برای اینکه سریع تر به پاسخ این سوال برسیم باید از خدمات،کالا و یا اطلاعاتی که ارائه می دهیم یک لیست کامل تهیه کنیم. طبق لیست به دست آمده، می توانیم یک تصویر کلی از گروه هایی که نیاز به محصولات و یا خدمات ما هستند، داشته باشیم.

 

ما پس از تعیین جامعه هدف، می توانیم با نظرسنجی هایی از آن جامعه یا گروه، اطلاعات مورد نظر را جمع آوری کنیم. کسب و کار های مختلف از سوالات متفاوتی هم در نظرسنجی ها استفاده می کنند. سوال هایی که در نظرسنجی مطرح می شود باید کاملا هدفمند باشند تا دقیقا اطلاعات مورد نیاز از مخاطب هدف را به ما بدهند. استفاده از پاسخ های از پیش تعیین شده در نظر سنجی و تهیه آمار به روند کار سرعت می بخشد.

 


بیشتر بخوانید: نقش هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات مدرن


 

مزایای شناسایی مخاطبان کسب وکارها

تحقیق و شناسایی مخاطبان هدف هر کسب و کاری امروزه لازم و ضروری است. شناخت مخاطبان مزایای متعددی برای کسب و کارهای کوچک دارد و مدیران و صاحبان بیزینس های بزرگ برای این اصل اهمیت ویژه ای قائل هستند. شناخت مخاطبان هر کسب و کاری کمک می کند زیرساخت های بازاریابی به درستی و هدفمند انجام شود تا تبلیغات بهترین نتایج را به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی مزیت های شناسایی مخاطبان کسب و کار می پردازیم.

 

مزایای شناخت مخاطب هدف 

  • آگاهی از خواسته های مخاطبان برای تولید محصولات متناسب با نیاز و علاقمندی آنها
  • ارائه خدمات با کیفت، متناسب با نیازهای مشتریان
  • تولید محتوا منطبق بر علاقمندی های مخاطبان برای اثرگذاری بیشتر
  • کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغات با تولید محتوای هوشمندانه 
  • تقویت روابط با جامعه هدف شناخته شده
  • دستیابی به بازارهای جدید با هدف افزایش فروش و گسترش برند
  • افزایش نرخ تبدیل با تمرکز بر مخاطبان بالقوه

 


بیشتر بخوانید: پرسنال برندینگ – اصول برندسازی شخصی برای کسب و کارها


 

پرسونای مشتری چیست؟

تبلیغات قدیمی اغلب توانایی و ویژگی های کسب و کار ها را شرح می دادند. تبلیغات نوین هم سعی دارد تا راهکار های برطرف کردن نیازهای مشتریان و مخاطبان را ارائه دهد. یکی از اساسی ترین تفاوت های این دو تبلیغات استفاده از پرسونای مشتری می باشد.

 

تعیین پرسونای مشتری، نیازمند تحقیقات بیشتر و جزئی تری از مخاطبان می باشد. اطلاعات این پرسونا به ما گوید که چه شخص یا اشخاصی مناسب ترین مشتری برای کسب و کار ما هستند. کارهای روزمره، مشکلات و دغدغه ها و نحوه تصمیم گیری مشتری؛ اطلاعاتی هستند که پرسونای مشتریان به ما میدهد.

 

عبارت های نیمرخ و پروفایل مشتری، پرسونای خریدار یا بازاریابی هم ممکن است به جای عبارت پرسونای مشتری استفاده شوند. آگاهی از پرسونای خریدار باعث می شود که بتوانیم درک بهتری از مشتریان داشته باشیم تا بهترین راهکار را برای جذب ایشان به کار ببریم. استفاده از این اطلاعات باعث می شود که تمام اقدامات ما در راستای جذب مشتری، هدفمند و تاثیرگذار باشند.

 

پرسونای مخاطب


بیشتر بخوانید: تبلیغات خلاقانه چیست و چه تاثیراتی بروی کسب و کارها دارد؟


 

تفاوت پرسونای مشتری و مخاطب

استفاده درست از پرسونای مخاطب در تولید محتوا کمک به جذب بیشتر مخاطبان هدف در سوشال مدیا و بازدید بیشتر سایت یا فروشگاه آنلاین می شود. ما با استفاده از مخاطب هدف یا همان اطلاعات کلی از مخاطبان، یک جامعه هدف با تعداد افراد نسبتا زیادی به دست می آوریم. پرسونای مشتری نیز برای تفکیک و پیدا کردن مشتریان ایده آل از بین افراد جامعه هدف استفاده می شود. پرسونای مشتری با استفاده از جزئیاتی که در دست دارد، می تواند مخاطبان را به دسته بندی های مختلفی تقسیم کند. اساس تقسیم بندی جامعه هدف و تفکیک مشتریان از این گروه، توجه به نیازها و خواسته های مخاطبان است.

 

سخن آخر

استفاده از بازاریابی و تبلیغات هدفمند یکی از روشهای موثر برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه در مشاغل مختلف است. برای استفاده مناسب و تاثیرگذار از بازاریابی اینترنتی ابتدا باید بازار هدف خود را بشناسید. شناخت بازار هدف کمک می کند مخاطبان هدف و مشتریان خود را بهتر شناخته و با توجه به نیازها و سلایق آنها اقدام به تولید محتوا و ارائه اطلاعات از کسب و کار خود کنید. شناخت و درک نیازهای پرسونای مخاطب کمک به تقویت برند و افزایش فروش کسب و کارها خواهد شد.


 


بیشتر بخوانید: بازاریابی اینترنتی – نقش بازاریابی آنلاین در موفقیت کسب و کارها


 

What you can read next

عکاسی کالا
عکاسی کالا – نکات حرفه ای برای عکاسی با کیفیت کالاها
تولید پادکست
تولید پادکست- تاثیرات محتواهای صوتی در کسب و کارها
موشن گرافیک
موشن گرافیک چیست؟ آموزش ساخت و کاربرد در تبلیغات

۲ Comments to “ پرسونای مخاطب – اصول شناخت مخاطب هدف”

  1. سما says : پاسخ
    ۱۴۰۱-۱۲-۲۶ at ۱۱:۵۷ ق٫ظ

    سلام و درود، شما خدمت تشخیص پرسونای برند دارین؟ کدوم بخش می تونم اطلاعات بیشتری بگیرم

    1. علیرضا رستگار says : پاسخ
      ۱۴۰۱-۱۲-۲۷ at ۰:۰۴ ق٫ظ

      درود بر شما، فعلا خیر اما اگر نیاز به مشاوره بود از طریق واتساپ پیام بدین

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

  • تیزر تبلیغاتی استودیو مانی

    ساخت تیزر تبلیغاتی | ۱۰ راهکار برای اثرگذاری تیزر

    ساخت تیزر تبلیغاتی یکی از ابزارهای کلیدی برای ب...
  • عکاسی صنعتی هوایی - تصویربرداری هوایی

    عکاسی صنعتی هوایی از کارخانه ها و پروژه ها – تصویربرداری هوایی

    عکاسی صنعتی هوایی یکی از روش های جذاب برای به ت...
  • طراحی لایت باکس تبلیغاتی

    طراحی لایت باکس | نمونه کارها و تعرفه ۱۴۰۴

    طراحی لایت باکس یکی از بهترین شیوه های تبلیغات ...
  • عکاسی تبلیغاتی بیلبورد

    عکاسی تبلیغاتی بیلبورد – عکاسی حرفه ای برای طراحی بیلبورد

    عکاسی تبلیغاتی بیلبورد باید بصورت اختصاصی و حرف...
  • عکاسی از پوشاک - استویدیو مانی

    عکاسی از پوشاک – عکاسی حرفه ای از لباس

    عکاسی از پوشاک و لباس ها باید به شکلی حرفه ای و...

فهرست ها :

  • تیزر صنعتی و تبلیغاتی
  • عکاسی صنعتی
  • طراحی هویت بصری برند (Visual identity design)
  • طراحی لوگو
  • طراحی و چاپ
  • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
  • طراحی کاتالوگ
  • تعرفه عکاسی صنعتی
  • درباره ما
  • خدمات استودیو مانی
  • تماس با ما
  • وبلاگ
  • روال کار

با خلاقیت متمایز دیده شوید …

استودیو مانی با پشتـوانه دو دهـه فعـالیت در حوزه تولیـد محتوای حرفه ای و تبلیغات بصری شامل: عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، تیـزر تبلیغاتی، طراحی هویت بصـری و گرافیـک توانسته خدمات ازشمنـد و با کیفیتی را به کسب و کارهای کوچک تا بزرگ ارائه کند.

ارتباط با ما :

94 86 284 - 0912
60 18 96 88 - 021
ایمیل: studiomani91@gmail.com

آدرس :
تهران - یوسف آباد

social sharing
  • GET SOCIAL
عکاسی صنعتی

Copyright © Studio mani 2008-2025
Powered By Studiomani.ir

TOP