ورود به حساب کاربری

رمز خود را فراموش کرده اید ؟

رمز خود را فراموش کرده اید ؟

صبر کنید، اطلاعاتم را به یاد آوردم !
عکاسی صنعتی و تبلیغات مانی 94 86 284 - 0912
  • ورود کاربران

استودیو مانی

استودیو مانی

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی طراحی برندینگ

94 86 284 0912
ایمیل studiomani91@gmail.com

استودیو مانی
60 18 96 88 - 021

  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
    • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
    • تیزرهای تبلیغاتی و صنعتی
    • طراحی هویت بصری برند
    • طراحی و چاپ
  • نمونه کارها
  • تعرفه عکاسی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
پرسونای مخاطب
علیرضا رستگار
پنجشنبه, 05 آبان 1401 / نوشته شده در عکاسی تبلیغاتی

پرسونای مخاطب – چطور مخاطب کسب و کار خود را شناسایی کنیم؟

پرسونای مخاطب مهمترین هدف برای بازاریابی و سرمایه گذاری در تبلیغات کسب و کارها است. امروزه مهمترین عامل توسعه کسب و کار ها و افزایش فروش کالا یا خدمات، بازاریابی اصولی و هوشمند است.

بازاریابی اینترنتی از اصلی ترین روشهای هدفمند برای جذب مشتریان جدید است. دیجیتال مارکتینگ هزینه کمتر اما تاثیرگذاری و ماندگاری بیشتری نسبت به شیوه های قدیمی دارد. مشتری یابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ با تولید محتوا از رایج ترین و مهمترین روش ها در این زمینه می باشد. تولید محتوا در قالب متن، پادکست، عکس و فیلم انجام می گیرد و یکی از ارکان اصلی آن اطلاع از پرسونای مخاطب است.

 

پرسُنای مخاطب چیست؟

همان طور که گفتیم تولید محتوا یکی از اساسی ترین راه های بازاریابی نوین است. نکته مهم این است که چگونه می توانیم یک محتوای مفید برای جامعه هدف تولید کنیم؟ پرسونای مخاطب شامل یک شناخت یا تصویر ذهنی کلی از تعداد اکثریت مخاطبان می باشد. شناخت ذهنی مد نظر ما باید کاملا بر اساس واقعیت های زندگی مخاطب، طراحی شود. اطلاعاتی که برای طراحی این شناخت ذهنی نیاز داریم شامل اطلاعات کلی متنوعی از مخاطبان می شود. اطلاعات کلی مورد نیاز هم شامل رفتار، نیازها، خصوصیات شخصیتی و غیره از مخاطبان ما است.

پرسونای مخاطب

 

لازم به ذکر است که پرسونای مخاطب بیشتر شامل اطلاعات کلی از مخاطبان خود می باشد. پرسونا، تصویر یا شناخت ذهنی از مخاطب هدف موضوعی نیست که بتوان صرفا به یک گروه خاص از مردم اختصاص داد. کسب و کار ها و مشاغل مختلف همانطور که مشتریان متفاوتی از هم دارند، پرسونای مخاطبان آنها نیز متفاوت خواهد بود.

 


بیشتر بخوانید: تبلیغات فضای مجازی و اهمیت آن در رشد فروش و برندسازی


 

اهمیت شناخت پرسونای مخاطب در بازاریابی و تبلیغات

تبلیغات و بازاریابی به روش قدیمی بسیار هزینه بر بود ولی با توجه به هزینه، نتیجه چندان هم خوبی به همراه نداشت. علت نتیجه نگرفتن از تبلیغات، اکثر اوقات این است که پرسونای مخاطب در نظر گرفته نمی شود. ارسال پیامک، ایمیل، پخش تراکت یا حتی آگهی های تلویزیونی همیشه و برای همه کالاها و خدمات نتیجه نمی دهد.

 

بدون در نظر گرفتن پرسونای مخاطب یا به عبارت دیگر بدون شناخت نیازها، ایده آل ها و خواسته های مخاطبان نمی توان محتوای مناسبی تولید کرد. تولید محتوا بدون توجه به این نکات از تعداد بالای افراد بازدیدکننده صرفا چند نفر را جذب میکند. محتوایی که با آگاهی از پرسونای مخاطبان تولید شده است صرفا برای افرادی که به اطلاعات مورد نظر، نیاز دارند؛ پخش یا ارسال می شود. استفاده از این اطلاعات تاثیر و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارد چون به نیاز ها و خواسته های او نزدیک تر هستند.

 


بیشتر بخوانید: تبلیغات هدفمند و نقش آن در افزایش فروش کسب و کار‌ها


پرسونای مخاطب

پرسونای مخاطب با چه معیار هایی تعیین می شود؟

هرچند که پرسونای مخاطب برای ما یک شناخت و تصور ذهنی از خصوصیات مخاطب هایمان است ولی باید بر اساس دنیای حقیقی تعیین شود. جهت تعیین این پرسونا باید در مورد نیازها، ایده آل ها، خصوصیات اخلاقی و رفتاری مخاطبان هدف، تحقیق کنیم. تصورات ذهنی همیشه برای ما کارآمد نخواهند بود چون که احتمال خطا در این تصورات زیاد است.

 

اطلاعات و معیار های لازم برای تعیین پرسونای مخاطب شامل موارد زیر می باشد:

  • اطلاع از شغل و میزان حقوق.
  • اهداف شغلی، آینده شغلی مخاطب و ایده آل های او در زندگی.
  • طرز تفکر مخاطب نسبت به زندگی و جهان.
  • محدوده سنی مخاطبان.
  • دغدغه های و مسائلی که مخاطب هدف در زندگی شخصی و یا کاری با آنها درگیر است.
  • جنسیت مخاطب.
  • سطح تحصیلات.
  • محل زندگی و شرایط منطقه ای.
  • خواسته ها و انتظارات مخاطب از کالا و یا خدمات مورد نیاز.
  • نحوه برخورد مخاطب با کسب و کارهای رقیب و یا مشابه.

 


بیشتر بخوانید: بازاریابی اینترنتی – نقش بازاریابی آنلاین در موفقیت کسب و کارها


پرسونای مخاطب

 

چطور بفهمیم پرسونای مخاطب یا جامعه هدف کسب و کار ما چه کسانی هستند؟

اولین قدم برای تعیین مخاطب هدف کسب و کار، در نظر گرفتن افرادیست که به کالا یا خدمات ما نیاز دارند. ما برای اینکه سریع تر به پاسخ این سوال برسیم باید از خدمات،کالا و یا اطلاعاتی که ارائه می دهیم یک لیست کامل تهیه کنیم. طبق لیست به دست آمده، می توانیم یک تصویر کلی از گروه هایی که نیاز به محصولات و یا خدمات ما هستند، داشته باشیم.

 

ما پس از تعیین جامعه هدف، می توانیم با نظرسنجی هایی از آن جامعه یا گروه، اطلاعات مورد نظر را جمع آوری کنیم. کسب و کار های مختلف از سوالات متفاوتی هم در نظرسنجی ها استفاده می کنند. سوال هایی که در نظرسنجی مطرح می شود باید کاملا هدفمند باشند تا دقیقا اطلاعات مورد نیاز از مخاطب هدف را به ما بدهند. استفاده از پاسخ های از پیش تعیین شده در نظر سنجی و تهیه آمار به روند کار سرعت می بخشد.

 


بیشتر بخوانید: پرسنال برندینگ – اصول برندسازی شخصی برای کسب و کارها


 

پرسونای مشتری چیست؟

تبلیغات قدیمی اغلب توانایی و ویژگی های کسب و کار ها را شرح می دادند. تبلیغات نوین هم سعی دارد تا راهکار های برطرف کردن نیازهای مشتریان و مخاطبان را ارائه دهد. یکی از اساسی ترین تفاوت های این دو تبلیغات استفاده از پرسونای مشتری می باشد.

 

تعیین پرسونای مشتری، نیازمند تحقیقات بیشتر و جزئی تری از مخاطبان می باشد. اطلاعات این پرسونا به ما گوید که چه شخص یا اشخاصی مناسب ترین مشتری برای کسب و کار ما هستند. کارهای روزمره، مشکلات و دغدغه ها و نحوه تصمیم گیری مشتری؛ اطلاعاتی هستند که پرسونای مشتریان به ما میدهد.

 

عبارت های نیمرخ و پروفایل مشتری، پرسونای خریدار یا بازاریابی هم ممکن است به جای عبارت پرسونای مشتری استفاده شوند. آگاهی از پرسونای خریدار باعث می شود که بتوانیم درک بهتری از مشتریان داشته باشیم تا بهترین راهکار را برای جذب ایشان به کار ببریم. استفاده از این اطلاعات باعث می شود که تمام اقدامات ما در راستای جذب مشتری، هدفمند و تاثیرگذار باشند.

پرسونای مخاطب


بیشتر بخوانید: تبلیغات خلاقانه چیست و چه تاثیراتی بروی کسب و کارها دارد؟


 

تفاوت پرسونای مشتری و مخاطب

استفاده درست از پرسونای مخاطب در تولید محتوا، کاربران را از صفحه جستجو گوگل به سایت مورد نظر ما انتقال می دهد. ما با استفاده از مخاطب هدف یا همان اطلاعات کلی از مخاطبان، یک جامعه هدف با تعداد افراد نسبتا زیادی به دست می آوریم. پرسونای مشتری نیز برای تفکیک و پیدا کردن مشتریان ایده آل از بین افراد جامعه هدف استفاده می شود. پرسونای مشتری با استفاده از جزئیاتی که در دست دارد، می تواند مخاطبان را به دسته بندی های مختلفی تقسیم کند. اساس تقسیم بندی جامعه هدف و تفکیک مشتریان از این گروه، توجه به نیازها و خواسته های مخاطبان است.

 

سخن آخر

استفاده از بازاریابی و تبلیغات هدفمند یکی از روشهای موثر برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه در مشاغل مختلف است. برای استفاده مناسب و تاثیرگذار از بازاریابی اینترنتی ابتدا باید بازار هدف خود را بشناسید. شناخت بازار هدف کمک می کند مخاطبان هدف و مشتریان خود را بهتر شناخته و با توجه به نیازها و سلایق آنها اقدام به تولید محتوا و ارائه اطلاعات از کسب و کار خود کنید. شناخت و درک نیازهای پرسونای مخاطب کمک به تقویت برند و افزایش فروش کسب و کارها خواهد شد.


 


بیشتر بخوانید: بازاریابی اینترنتی – نقش بازاریابی آنلاین در موفقیت کسب و کارها


 

شما می توانید مطالب مرتبط دیگری را نیز در اینجا ببنید

عکاسی ابزارآلات صنعتی
عکاسی ابزارآلات صنعتی – نکات مهم در انجام سفارشات
عکاسی با کیفیت از محصولات
عکاسی با کیفیت از محصولات و نقش آن در سئوی سایت
محتوای با کیفیت
محتوای باکیفیت چه تاثیری در بازاریابی و فروش دارد؟

۲ نظر در “ پرسونای مخاطب – چطور مخاطب کسب و کار خود را شناسایی کنیم؟”

  1. توسط سما گفته است :پاسخ
    ۱۴۰۱-۱۲-۲۶ در۱۱:۵۷ ق٫ظ

    سلام و درود، شما خدمت تشخیص پرسونای برند دارین؟ کدوم بخش می تونم اطلاعات بیشتری بگیرم

    1. توسط علیرضا رستگار گفته است :پاسخ
      ۱۴۰۱-۱۲-۲۷ در۰:۰۴ ق٫ظ

      درود بر شما، فعلا خیر اما اگر نیاز به مشاوره بود از طریق واتساپ پیام بدین

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

  • مدیریت رنگ در عکاسی استودیو مانی

    مدیریت رنگ در عکاسی – اهمیت کالیبراسیون مانیتور عکاسان

    مدیریت رنگ در عکاسی چیست و چرا برای عکاسان ترس ...
  • لحظه قطعی در عکاسی

    لحظه قطعی در عکاسی – چطور عکسهای لحظه قطعی بگیریم؟

    لحظه قطعی در عکاسی ثبت سوژه در حالت و موقعیتی خ...
  • روانشناسی رنگ در تبلیغات و بازاریابی

    روانشناسی رنگها در تبلیغات و بازاریابی کسب و کارها

    روانشناسی رنگها در تبلیغات و طراحی های بصری تبل...
  • تبلیغات پارتیزانی- بازاریابی چریکی

    تبلیغات پارتیزانی – تاثیرات بازاریابی پارتیزانی بروی فروش و برندسازی

    تبلیغات پارتیزانی یکی از شیوه های تبلیغ برندها ...
  • فتومونتاژ در عکاسی تبلیغاتی

    فتومونتاژ در عکاسی – نقش عکسهای سورئال در عکاسی تبلیغاتی

    .فتومونتاژ تکنیک یا شیوه ای برای ترکیب عکسهای م...

فهرست ها :

  • خدمات
  • عکاسی صنعتی
  • وبلاگ
  • ویدئو و تیزر
  • درباره ما
  • طراحی و چاپ
  • تماس با ما
  • روال کار
  • مشتریان
  • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
  • طراحی هویت بصری برند
  • تعرفه عکاسی

ثبت نام در خبرنامه :

جهت اطلاع از مقالات جدید ایمیل خود را ثبت کنید

ارتباط با ما :

94 86 284 - 0912
60 18 96 88 - 021
ایمیل: studiomani91@gmail.com

آدرس :
تهران - فاطمی

social sharing
  • شبکه های اجتماعی
استودیو مانی

Copyright © Studio mani 2008-2019
Powered By Studiomani.ir

بالا