سئو سایت یکی از موثرترین روشهای بازاریابی و جذب مشتریان از طریق وب سایت و فروشگاه های آنلاین است. بحث سئو در چند سال اخیر برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ اهمیت بسیاری پیدا کرده.
لغت سئو مخفف ( Search Engine Optimization بهینه سازی موتور جستجو) است. اهمیت سئو سایت، در بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجوی گوگل از طریق بهینه سازی صفحات وب شما است. با استفاده از سئوی اصولی صفحات وب سایت شما از ترافیک بیشتری برخوردار شده، بیشتر از قبل دیده می شوید. دلیل این موضوع اینست که افراد هنگام جستجو در گوگل به نتایج ابتدایی بیشتر توجه میکنند. سئو بر روی بهبود رتبه بندی در نتایج جستجوی تاثیر می گذارد. امروزه بسیاری از کسب و کارها به اهمیت سئو در بازاریابی و فروش آنلاین خود آگاهی دارند.
سئو سایت به جذب و نگه داشتن مشتریهای کسب و کار شما کمک میکند و باعث افزایش کیفیت و اعتبار سایت شما می شود. حالا که از اهمیت سئو آگاه شدید، از حالا به بعد سئو باید بخش مهمی از فعالیتهای بازاریابی شما را در بر بگیرد.
انواع سئو سایت و اهمیت آن
سئو سایت مجموعه عملیاتی برای ارتقا سطح و جایگاه آن در موتورهای جستجو است. برای بهبود بهینه سازی وبسایت نیاز است که از انواع روش های مختلف سئو استفاده کرد. سه مورد از انواع سئو به شرح زیر است:
- سئو محتوا
- سئو تکنیکال
- سئو خارجی
سئو محتوا
سئو محتوا به مجموعه عملیاتی که برای بهینه سازی محتوای صفحات وبسایت و افزایش ترافیک آن صورت میگیرد، گفته میشود. اهمیت سئو محتوا در این است که موضوع و جزئیات محتوا را برای موتورهای جستجو مشخص میکند تا کیفیت محتوای وبسایت شما را در رتبه بندی لحاظ کنند. با اینحال به خاطر داشته باشید سئو محتوا به تنهایی قادر به کسب رتبه بالا نیست و از اهمیت انواع دیگر سئو سایت نباید غافل شد.
در حال حاضر تولید محتوای سئو شده برمبنای یک کلمه کلیدی اهمیت بسیاری دارد. کلمه کلیدی باید همان چیزی باشد که کاربران در جستجوی آن هستند. بنابراین انتخاب و تحقیق لازم درباره کلمه کلیدی یکی از اصول اساسی در سئو محتوا است. به کار بردن کلمات کلیدی مرتبط، که با کلمه کلیدی اصلی هم معنی و مترادف باشد، به دیده شدن بهتر صفحات وبسایت شما توسط موتورهای جستجوی گوگل کمک بسیاری میکند.
یکی دیگر از عوامل مهم در اهمیت سئو محتوا؛ استفاده از کلمه کلیدی اصلی در عنوان محتوا مخصوصا ابتدای عنوان است. رعایت این نکته ریز به دیده شدن بیشتر صفحات وب سایت شما کمک میکند.
بیشتر بخواهید: تولید محتوا چگونه افزایش فروش می آورد؟
سئو تکنیکال یا سئوی فنی سایت
سئو فنی یا تکنیکال بر بهینه سازی و تنظیمات بخش های فنی وبسایت تمرکز دارد . این عامل بر رتبه بهتر وبسایت در نتایج جستجوی گوگل کمک میکند. سئو فنی این ضمانت را میدهد که موتورهای جستجو طراحی وبسایت شما را اصولی و حرفه ای ببینند و سریعتر صفحات را ایندکس کنند. بی توجهی به سئو تکنیکال ممکن است وبسایت شما را از دید موتورهای جستجوی گوگل ناپدید کند. مواردی که در سئو تکنیکال کمک میکند وب سایت شما بهبود پیدا کند:
- افزایش سرعت سایت با استفاده از تکنیک های متعدد
- واکنش گرا بودن(ریسپانسیو) سایت برای نمایشگرهای مختلف
- بهینه سازی صفحات سایت از طریق عنوان کوتاه و مرتبط
- انتخاب دیسکریپشن یا توضیحات مناسب برای محتوای هر صفحه
- استفاده از سایت مپ برای صفحات وب سایت
- استفاده از دسته بندی و برچسب های صحیح برای صفحات سایت
- لینک سازی صحیح داخلی و خارجی
- استفاده از فایل robots.txt برای تعیین صفحات برای ایندکس
- حذف یا نوفالو کردن صفحات با محتواهای تکراری
- استفاده از پروتکل SSL برای امنیت سایت
بیشتر بخواهید: محتوای باکیفیت چه تاثیری در بازاریابی و فروش دارد؟
سئو خارجی سایت
همان طور که از نام سئو خارجی مشخص است؛ مجموعه تکنیک هایی که خارج از وبسایت برای افزایش ترافیک وبسایت صورت میگیرد را سئو خارجی گویند. سئو خارجی به موتورهای جستجو نشان میدهد که وبسایت شما قابل اعتماد و ارزشمند است. یکی از این روشها به دست آوردن لینک از سایت های مرتبط و معتبر است.
روشهای مختلفی برای لینک سازی خارجی وجود دارد اما باید از روشهای مورد تایید گوگل استفاده کنید. استفاده از روشهای لینک سازی که با قوانین گوگل ناسازگار است باعث جریمه شدن ول سایت شما از طرف گوگل می شود. این جریمه ها گاها باعث حذف سایت شما از نتایج گوگل شده که هزینه های سنگینی در بر دارد. یکی از بهترین روشهای مطمئن برای لینک سازی خارجی استفاده از رپورتاژ آگهی است.
روش دیگری که در سئو خارجی نقش دارد، وبلاگ نویسی به صورت مهمان در دیگر وبسایتها است. در این روش وبسایت مهمان به شما اجازه پیوند به وبسایت خودتان را میدهد و این امر بر اعتبار سایت شما میافزاید. حضور در وبسایتهای دیگر و شبکههای اجتماعی به موتورهای جستجوی گوگل نشان از اعتبار کسب وکار شما میدهد.
سئو سایت چه نقشی در بازاریابی اینترنتی دارد؟
بهینه سازی موتورهای جستجو باید بخشی از استراتژی بازاریابی بلند مدت شما باشد. نتایج عملیات سئو یک شبه نمایان نمی شود و به مرور زمان تاثیرات آن را خواهید دید. پس مهم است که در اسرع وقت شروع به اجرای آن کنید. اینروزها اهمیت سئو سایت در بازاریابی دیجیتال بر کسی پوشیده نیست. زیرا مردم هر روزه با هدف تهیه نیازهای خود در حال جستجوی اطلاعات کالا یا خدمات مورد نظر خود هستند. بنابراین دیده شدن بیشتر وبسایت و کسب رتبه بالاتر نسبت به رقبای شما اهمیت ویژهای دارد. بدون شک مهم ترین نقش سئو در بازاریابی اینترنتی دیده شدن بیشتر به کمک موتورهای جستجو است.
به خاطر داشته باشید که سئو پایه و اساس بازاریابی اینترنتی است. بهترین راه برای موفقیت در این زمینه کسب اطلاعات از نیازهای مخاطبان خود است. بعد از این مرحله باید محتوای کامل و ارزشمندی تولید کنید که مرتبط با نیازهای مخاطبانتان باشد. سپس محتوا را با استفاده از تکنیک های مختلف سئو بهینه سازی و انتشار دهید. در صورتی که محتوای شما از نگاه گوگل ارزشمند باشد رتبه خوبی در نتایج کسب می کند که باعث می شود مخاطبان به وب سایت شما مراجعه کنند.
بیشتر بخواهید: وب سایت چه نقشی در بازاریابی و برندسازی کسب و کارها دارد؟
بیشتر بخواهید: برندسازی چیست – برندینگ چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟
محتوای سئو شده چگونه باعث افزایش بازدید در وبسایت میشود؟
هنگام نوشتن محتوای سئو پسند، شما سعی میکنید دو مخاطب را راضی کنید: کاربرانی که محتوا را می خوانند و ربات هایی که آن را برای موتورهای جستجو فهرست میکنند. خبر خوب این است که محتوای سئو پسند نیز برای کاربران ساده و روان تر است که میتوانند تعامل با سایت شما را افزایش دهند و رتبه آن را بیشتر بهبود بخشند. این موضوع در بازاریابی بسیار مهم است. زیرا هرچه خواندن محتوای وبسایت شما آسانتر باشد، افراد بیشتری محتوا را به اشتراک میگذارند.
محتواها باید برای کاربران ارزشمند باشد. به این معنی که اطلاعات مطالب سایت شما باید کامل، جذاب و قابل درک باشند. اگر محتوای شما ضعیف باشد، خوانندگان پس از کلیک کردن به سرعت از سایت شما خارج میشوند و میانگین زمان صرف شده در صفحه را کاهش میدهند و بر رتبه بندی شما تأثیر منفی میگذارد.
محتوای ضعیف باعث می شود مخاطب علاقه ای به دیدن حتی یک صفحه بیشتر نداشته باشند. این موضوع باعث افزایش نرخ پرش یا بانس ریت می شود که یکی از ملاک های مهم برای گوگل است. اگر مردم محتوای شما را نمیخوانند، پس از محتوای شما لذت نمیبرند و این محتواها تاثیری در رشد سایت شما ندارد.
در سالهای اخیر سئوی محتوا بخش بسیار مهمی از پروسه سئو سایت شناخته شده و تاثیر بسیاری در بیشتر دیده شدن کسب و کارها داشته است.
بیشتر بخواهید: پرسنال برندینگ – اصول برندسازی شخصی برای کسب و کارها
سئو عکس چه تاثیری در بیشتر دیده شدن کسبوکارها دارد؟
اهمیت تصاویر در کتاب ها و مقاله های آنلاین بر همگان روشن است. تصاویر درست و مناسب به درک بهتر محتوا و ترافیک بیشتر در وبسایت کمک میکند. استفاده از عکسهای صنعتی با کیفیت و سئو شده یکی از استراتژی های سئو داخلی است. اکثر اوقات اهمیت سئو عکس نادیده گرفته میشود. با بهینه سازی عکس های وبسایت به جذاب تر شدن صفحههای وب سایت توسط موتورهای جستجو کمک میکنید. بیشتر کاربران در نگاه اول با مرور تصاویر وبسایت تصمیم به ترک یا ماندن در وبسایت می گیرند.
عکسها در وبسایت به کاربران کمک میکند محتوا را خیلی سریع اسکن کنند. بهتر است از عکسهای با کیفیت استفاده کنید تا باعث جذب کاربران بیشتر شود. با کاهش حجم عکسها سرعت وبسایت افزایش مییابد. بیشتر وب سایتها، تمرکز خود را روی متن محتوا قرار دادهاند و از نقش تصاویر در سئو سایت غافل ماندهاند. شما با تمرکز روی انتخاب عکسهای بهتر میتوانید به کسب رتبه بالاتر در گوگل کمک کنید.
بیشتر بخواهید: عکاسی با کیفیت از محصولات و نقش آن در سئوی سایت
نقش سئو سایت در برند سازی کسب و کارها
اگر از اهمیت سئو در برندسازی آگاهی ندارید، وقت آن رسیده به آن توجه ویژه ای داشته باشید. در ادامه خواهیم گفت که چگونه بهینه سازی موتور جستجو کمک به برندسازی کسب و کارها می کند. وقتی روی عملیات سئو سایت تمرکز میکنید، بازدیدکنندگان بیشتری را به وبسایت خود میبرید.
صفحه اول نتایج گوگل فضایی باعث که باعث افزایش دیده شدن و تعامل برای کسب و کارها می شود. وب سایت هایی که در نتایج اولیه گوگل قرار می گیرند بارها و بارها دیده می شوند. این موضوع باعث می شود وب سایت اعتبار زیادی کسب کرده بعنوان یک برند مطمئن و قوی معرفی شود. بسیاری از مدیران با تجربه امروزی سرمایه گذاری بزرگی برای رسیدن به این هدف انجام داده اند.
سخن آخر
وقتی به طور اصولی تکنیک های سئو سایت را پیاده سازی می کنید بازدیدکنندگان بیشتری را به وبسایت خود میبرید. این امر شناخت از برند شما را افزایش میدهد تا افراد بیشتری را تشویق به خرید محصولات یا خدمات شما کند.