اهمیت طراحی کاتالوگ در بازاریابی حضوری و اینترنتی
گاهی اوقات کاتالوگ اولین نقطهای ارتباط مخاطب با برند یا محصولی است. اما اکثر اوقات کاتالوگ ها بعد از شناخت اولیه نسبت به محصول یا کسب و کار، وظیفه ارائه اطلاعات دقیق را به عهده دارند. نقش و اهمیت طراحی کاتالوگ محصولات در بازاریابی حضوری و اینترنتی کاملا مشهود بوده و میتواند منجر به جذب مشتریان بیشتر شود. کاتالوگ مشخصا با اهداف بازاریابی موثر، جذب مشتری و افزایش فروش طراحی و تولید می شوند.
انواع کاتالوگ ها و تفاوت آنها
کاتالوگ ها به لحاظ نوع کاربری به دو دسته تقسیم می شوند. کاتالوگ های چاپی یا فیزیکی و کاتالوگ های الکترونیکی که به صورت آنلاین استفاده می شوند. با اینکه اهداف طراحی و تولید کاتالوگ های چاپی و آنلاین یکسان است، اما هر کدام کاربرد و تاثیرگذاری خود را دارند.
کاتالوگ های چاپی و آنلاین امکانات و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند. طراحی کاتالوگ الکترونیکی و مدل چاپی به یک شکل و توسط نرم افزارهایی مثل ایندیزاین یا ایلاستراتور انجام می شود اما تفاوت در خروجی آنها است. مدل چاپی کاتالوگ بعد از طراحی توسط چاپخانه های چاپ افست یا دیجیتال به شکل کاغذی تولید می شود.
مراحل تولید کاتالوگ های چاپ شده ی افست گاها پیچیده و هزینه بر است، در حالی که کاتالوگ های آنلاین صرفا هزینه های طراحی را به همراه دارند. کاتالوگ های چاپی گاها با در نظر گرفتن تکنیک ها و افکت های چاپ افست انجام می شود که جذابیت بصری این ابزار بازاریابی را افزایش می دهد. از طرف دیگر طراحی کاتالوگ های دیجیتال را می توان با امکاناتی همچون ایجاد منو، لینک به صفحات وب، نمایش ویدئو، گالری عکس، جستجو در متون و ... همراه کرد. طراحی کاتالوگ محصولات به شکل چاپی را می توان در قطع و سایزهای مختلف در نظر گرفت، اما سایز کاتالوگ الکترونیک باید به گونه ای باشد تا به بهترین شکل محتوای آن در گوشی های تلفن همراه، تب لت یا لب تاپ دیده شود.
موارد استفاده کاتالوگ
طراحی کاتالوگ محصولات توسط طراح گرافیست و با سفارش کسبوکارها برای ارائه اطلاعات محصولات یا خدمات به مشتریان انجام میشود. تولیدکنندگان اغلب از این نوع کاتالوگ استفاده می کنند تا به سایر مشاغل، افراد نیازمند و خردهفروشان اجازه دهند تا محصولات خود را بررسی و سفارش دهند. کاتالوگ ها با اهداف مختلفی تولید می شوند که شامل:
- معرفی محصولات یک شرکت تولیدی به بازار هدف
- معرفی خدمات یک شرکت به مخاطبان
- آگاهی از فعالیت های یک شرکت
- معرفی و تبلیغ برند جدید به بازار
کاتالوگ حرفهای چه ویژگیهایی دارد؟
کاتالوگهای حرفهای ویژگیهایی دارند که رعایت آنها در طراحی کاتالوگ های مختلف بسیار اهمیت دارد. مهمترین ویژگی کاتالوگ ارائه اطلاعات دقیق و کامل به مخاطب است. دومین ویژگی برخورداری از طراحی و چیدمان جذاب و حرفه ای است که کمک به جلب توجه بیننده می کند. کاتالوگ هایی که طراحی گرافیک مناسبی ندارند تاثیر لازم و موثر را بروی مخاطب نمی گذارند.
نکته بعدی توجه به نظم و گرافیک جذاب در طراحی کاتالوگ محصولات است. کاتالوگ های جامع باید دسته بندی مشخصی برای بخش های مختلف خود داشته باشند. استفاده از فهرست و شماره گذاری صفحات کمک به دسترسی سریع به آنچه مخاطب نیاز دارد را به سادگی مقدور می کند. از طرف دیگر تمام عناصر طراحی باید در سایز و محل مناسبی از صفحات قرار داشته باشند. صفحه آرایی و ترکیب بندی عناصر صفحات باید نظم خاصی به ظاهر کاتالوگ بدهد و توجه به سایز مناسب فونت ها و عکسها کمک به جذابیت آن خواهد کرد.
شاخصه بعدی کاتالوگ حرفه ای، کیفیت چاپ یا امکانات نسخه الکترونیک است. کاتالوگ هایی که با کاغذ و چاپ بی کیفیت تولید می شوند هیچ جذابیتی برای بیننده ندارند و صرفا اتلاف سرمایه هستند. از طرف دیگر کاتالوگ های دیجیتال هم باید با امکانات کاربردی ارائه شوند تا جذابیت بیشتر و سهولت در استفاده آنها مشهود باشد.