رمز خود را فراموش کرده اید ؟

طراحی کاتالوگ حرفه ای + نمونه کاتالوگ ها

طراحی کاتالوگ محصولات یکی از روش های مهم بازاریابی و معرفی محصولات و کسب و کارها شناخته می شود. کاتالوگ ها شامل اطلاعاتی هستند که محصولات یا خدمات شرکت ها را به مصرف کننده معرفی می کند. کاتالوگ دارای اطلاعات جامعی است که شاید تنها توسط وب سایت بتوان آن را به مخاطب ارائه کرد و البته وب سایت در همه جا و برای همگان کاربردی نخواهد بود.

کاتالوگ ها در دنیای کسب  و کارها حامل پیام‌های تبلیغاتی بوده و با هدف بازاریابی و جذب مشتری طراحی و تولید می شوند. طراحی کاتالوگ محصولات با استفاده از عکسهای صنعتی و تبلیغاتی و متن های توضیحات و همچنین فرم و چیدمان گرافیکی انجام می شود. کاتالوگ ها در گذشته صرفا به شکل چاپ شده و فیزیکی مورد استفاده قرار می گرفتند، اما با گسترش بازاریابی دیجیتال بصورت الکترونیکی نیز ارائه می شوند.

کاتالوگ های طراحی شده در استودیو مانی در حوزه صنایع و کسب و کارهای مختلف بوده که شامل:

طراحی کاتالوگ محصولات عسل، طراحی کاتالوگ لوازم خانگی، طراحی کاتالوگ ابزارآلات، طراحی کاتالوگ مبلمان، طراحی کاتالوگ شیرآلات ساختمانی، طراحی کاتالوگ آشپزخانه صنعتی، طراحی کاتالوگ ابزارآلات، کشاورزی، طراحی کاتالوگ دکوراسیون داخلی، طراحی کاتالوگ تجهیزات پزشکی، طراحی کاتالوگ نمایشگاه ها، طراحی کاتالوگ هتل، طراحی کاتالوگ کالای خواب

 

کاتالوگ های طراحی شده توسط استودیو مانی

چرا کسب و کارها به کاتالوگ نیاز دارند؟

کاتالوگ ها ابزارهایی بسیار تاثیرگذار در بازاریابی، رشد فروش و برندسازی کسب و کارها هستند. گاهی اوقات کاتالوگ اولین نقطه‌ای ارتباط مخاطب با برند یا محصولی است. اما اکثر اوقات کاتالوگ ها بعد از شناخت اولیه نسبت به محصول یا کسب و کار، وظیفه ارائه اطلاعات دقیق را به عهده دارند. نقش و اهمیت طراحی کاتالوگ محصولات در بازاریابی حضوری و اینترنتی کاملا مشهود بوده و می‌تواند منجر به جذب مشتریان بیشتر شود. کاتالوگ مشخصا با اهداف بازاریابی موثر، جذب مشتری و افزایش فروش طراحی و تولید می شوند اما مزیت های گسترده ای دارند. 

 

اهمیت کاتالوگ برای کسب و کارها به شرح زیر است:

1- تبلیغ و معرفی محصولات: کاتالوگ محصولات و خدمات شما را به مشتریان معرفی می کند و مزایا و ویژگی های آنها را به آنها توضیح می دهد. این به شما کمک می کند تا برای مشتریان خود جذاب تر و قابل توجه تر باشید.

2- افزایش فروش: کاتالوگ به شما اجازه می دهد تا محصولات یا خدمات خود را به شکلی منظم و با در نظر گرفتن اصل احترام به مشتریان ارائه کنید. این به شما کمک می کند تا مشتریان خیلی واضح و گویا با تولیدات یا خدمات و همچنین مجموعه شما آشنا شوند.

3- افزایش شناخت برند: کاتالوگ ابزاری کاربردی برای معرفی حرفه ای برند شما به مخاطب هدف است. با ارائه محتوای جذاب و با کیفیت توسط کاتالوگ، مشتریان شما با برند شما آشنا شده و احتمال اینکه مشتریان ثابت شما باشند را افزایش می دهد.

4- بهبود تجربه مشتری: با ارائه یک کاتالوگ قابل دسترس و جذاب، شما به مشتریان خود تجربه بهتری از خرید می دهید. این موضوع کمک می کند رضایت مشتریان را جلب کرده و باعث شود با دوستان خود درباره تجربه خرید خوب از شما صحبت کنند.

کاتالوگ ها به لحاظ نوع کاربری به دو دسته تقسیم می شوند. کاتالوگ های چاپی یا فیزیکی و کاتالوگ های الکترونیکی که به صورت آنلاین استفاده می شوند. با اینکه اهداف طراحی و تولید کاتالوگ های چاپی و آنلاین یکسان است، اما هر کدام کاربرد و تاثیرگذاری خود را دارند.

کاتالوگ های چاپی و آنلاین امکانات و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند. طراحی کاتالوگ الکترونیکی و مدل چاپی به یک شکل و توسط نرم افزارهایی مثل ایندیزاین یا ایلاستراتور انجام می شود اما تفاوت در خروجی آنها است. مدل چاپی کاتالوگ بعد از طراحی توسط چاپخانه های چاپ افست یا دیجیتال به شکل کاغذی تولید می شود.

مراحل تولید کاتالوگ های چاپ شده ی افست گاها پیچیده و هزینه بر است، در حالی که کاتالوگ های آنلاین صرفا هزینه های طراحی را به همراه دارند. کاتالوگ های چاپی گاها با در نظر گرفتن تکنیک ها و افکت های چاپ افست انجام می شود که جذابیت بصری این ابزار بازاریابی را افزایش می دهد. از طرف دیگر طراحی کاتالوگ های دیجیتال را می توان با امکاناتی همچون ایجاد منو، لینک به صفحات وب، نمایش ویدئو، گالری عکس، جستجو در متون و ... همراه کرد. طراحی کاتالوگ محصولات به شکل چاپی را می توان در قطع و سایزهای مختلف در نظر گرفت، اما سایز کاتالوگ اینترنتی یا الکترونیک باید به گونه ای باشد تا به بهترین شکل محتوای آن در گوشی های تلفن همراه، تب لت یا لب تاپ دیده شود.

کاتالوگ ها بسته به کاربردشان می توانند شامل محتواهای مختلفی باشند. محتواهای تصویری و نوشتاری که تکمیل کننده یکدیگر برای ارائه اطلاعات جامع به مخاطب بوده است.

محتوای متنی: محتواهای نوشتاری و توضیحی بخش مهمی از کاتالوگ ها هستند که شامل ارائه اطلاعات راجع به ویژگی محصولات، شرح خدمات یا معرفی فعالیت های یک شرکت می شوند.

 

محتوای بصری: این نوع محتواها شامل عکسهای صنعتی و تبلیغاتی و اینفوگراف ها از محصولات، خدمات و پروژه ها می شوند. استفاده از عکسها در طراحی کاتالوگ بسیار مهم و تاثیرگذار در ارائه جذاب تر اطلاعات به مخاطب است.

 

جداول و نمودار ها: بخش دیگری از بعضی کاتالوگ ها شامل جداول و نمودار ها می شود. با کمک جداول می توان اطلاعات را به شکلی منظم و گویاتر به مخاطب ارائه داد. 

 

 

عکسها یکی از مهمترین عناصر در طراحی کاتالوگ ها و بروشورها هستند که نقش تاثیرگذاری در جذابیت بصری این ابزارهای تبلیغاتی دارند. چه کاتالوگ شما معرف خدمات باشد یا محصولات، به عکسهای صنعتی و تبلیغاتی برای ارائه اطلاعات بصری و ایجاد جذابیت نیاز دارید. عکسهای اختصاصی و با کیفیت عاملی هستند برای ایجاد اشتیاق در مخاطب تا با دقت بیشتری محتوای کاتالوگ را مطالعه و بررسی کنند.

با استفاده از عکسهای صنعتی یا تبلیغاتی می توانید اطلاعات را به شکل دیداری به مخاطبانتان منتقل کنید. این موضوع باعث اثرگذاری بیشتری در مخاطب شده و بازخورد بهتر در بازاریابی بهمراه خواهد داشت. کیفیت عکسها، سایز و نحوه ی استفاده از عکسها و همچنین مرتبط بودن با محتوا هم از جمله مواردی است که در طراحی کاتالوگ باید به آن توجه شود.

اگر قصد طراحی کاتالوگ محصولات را دارید باید از عکاسی زمینه سفید و تبلیغاتی استفاده کنید. عکسهای زمینه سفید برای تمرکز بر ویژگی های ظاهری محصول و عکسهای دکوراتیو و تبلیغاتی برای ایجاد جذابیت در کاتالوگ مورد استفاده قرار می گیرند.

طراحی کاتالوگ محصولات توسط طراح گرافیست و با سفارش کسب‌و‌کارها برای ارائه اطلاعات محصولات یا خدمات به مشتریان انجام می‌شود. تولیدکنندگان اغلب از این نوع کاتالوگ استفاده می کنند تا به سایر مشاغل، افراد نیازمند و خرده‌فروشان اجازه دهند تا محصولات خود را بررسی و سفارش دهند. کاتالوگ ها با اهداف مختلفی تولید می شوند که شامل:

  • معرفی محصولات یک شرکت تولیدی به بازار هدف
  • معرفی خدمات یک شرکت به مخاطبان
  • آگاهی از فعالیت های یک شرکت
  • معرفی و تبلیغ برند جدید به بازار

کاتالوگ‌های حرفه‌ای ویژگی‌هایی دارند که رعایت آنها در طراحی کاتالوگ های مختلف بسیار اهمیت دارد. این ویژگی ها شامل:

  • اولویت بندی مطالب و محتوای کاتالوگ
  • استفاده از رنگهای استاندارد و متناسب با رنگ برند یا نوع محتوا
  • لی اوت و گرافیک جذاب و متناسب با موضوع کاتالوگ
  • استفاده از فونت های خوانا و به روز
  • تفاوت سایز متن های تیتر و توضیحات
  • استفاده از عکسهای با کیفیت و متناسب با محتوا
  • طراحی گرافیکی جداول و نمودارها
  • رعایت استانداردهای چاپ افست در طراحی
  • طراحی جلد و پشت جلد حرفه ای

 

مهمترین ویژگی کاتالوگ ارائه اطلاعات دقیق و کامل به مخاطب است. دومین ویژگی برخورداری از طراحی و چیدمان جذاب و حرفه ای است که کمک به جلب توجه بیننده می کند. کاتالوگ هایی که طراحی گرافیک مناسبی ندارند تاثیر لازم و موثر را بروی مخاطب نمی گذارند.

نکته بعدی توجه به نظم و گرافیک جذاب در طراحی کاتالوگ محصولات است. کاتالوگ های جامع باید دسته بندی مشخصی برای بخش های مختلف خود داشته باشند. استفاده از فهرست و شماره گذاری صفحات کمک به دسترسی سریع به آنچه مخاطب نیاز دارد را به سادگی مقدور می کند. از طرف دیگر تمام عناصر طراحی باید در سایز و محل مناسبی از صفحات قرار داشته باشند. صفحه آرایی و ترکیب بندی عناصر صفحات باید نظم خاصی به ظاهر کاتالوگ بدهد و توجه به سایز مناسب فونت ها و عکسها کمک به جذابیت آن خواهد کرد.

شاخصه بعدی کاتالوگ حرفه ای، کیفیت چاپ یا امکانات نسخه الکترونیک است. کاتالوگ هایی که با کاغذ و چاپ بی کیفیت تولید می شوند هیچ جذابیتی برای بیننده ندارند و صرفا اتلاف سرمایه هستند. از طرف دیگر کاتالوگ های دیجیتال هم باید با امکانات کاربردی ارائه شوند تا جذابیت بیشتر و سهولت در استفاده آنها مشهود باشد.

تعیین تعرفه طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ که بعنوان ابزار مهم بازاریابی و برندسازی شناخته می شود هزینه های معمول را بهمراه دارد. اما تعرفه طراحی کاتالوگ منوط به عوامل مختلفی است. این عوامل باعث می شود که طراح گرافیست برای طراحی یک کاتالوگ زمان کم یا بیش از حد استاندارد صرف کند.

مهمترین عوامل دخیل در تعرفه طراحی کاتالوگ شامل:

  • سبک طراحی و لی اوت صفحات کاتالوگ
  • میزان اطلاعات مندرج در کاتالوگ
  • استفاده از افکت ها و تکنیک های چاپ افست
  • تعداد صفحات داخلی کاتالوگ

سبک طراحی و نوع لی اوت صفحات و جلد کاتالوگ یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت طراحی کاتالوگ است. بعضی کاتالوگ ها بسیار ساده و مینیمال طراحی می شوند و بعضی کاتالوگ ها لی اوت مدرن و ژورنالی دارند. سبک لی اوت کاتالوگ و اینکه آیا تمام صفحات کاتالوگ از یک یونیفرم یکسان تبعیت می کند یا هر بخش ساختار و قالب متفاوتی داشته باشد در میزان هزینه طراحی تاثیرگذار است.

حجم اطلاعات مندرج در کاتالوگ هم از عوامل تعیین هزینه کاتالوگ است. بعضی کاتالوگ ها صرفا شامل عکس های صنعتی و متون توضیحات هستند. اما بعضی کاتالوگ ها شامل عکس، متن، جداول و اینفوگراف ها هستند که باعث می شود زمان بیشتری صرف چیدمان و لی اوت صفحات شود.

استفاده از تکنیک های چاپ هم فاکتوری تاثیرگذار در میزان هزینه طراحی کاتالوگ است. صفحات داخلی بسیاری از کاتالوگ ها بدون پوشش محافظ و افکت های چاپ تهیه می شوند و تنها برای مقاوم سازی جلد از پوشش سلفون مات استفاده کرده اند. اما بعضی کاتالوگ ها هم در صفحات داخلی و هم بروی جلد از تکنیک های طلا یا نقره کوب، یووی موضعی یا شنی، دایکات اشکال و ... استفاده می شود. برای طراحی و آماده سازی کلیشه این افکت ها زمان بیشتری صرف خواهد شد که بروی هزینه طراحی تاثیر می گذارند.

تعداد صفحات کاتالوگ هم از فاکتورهای تعیین هزینه طراحی و تولید کاتالوگ است. هزینه طراحی کاتالوگ بر مبنای تعداد صفحات داخلی محاسبه می شود و هر چه تعداد صفحات کاتالوگ بیشتر باشد تعرفه طراحی هر صفحه کاهش خواهد داشت. برای مثال هزینه طراحی یک کاتالوگ 20 صفحه ای با یک کاتالوگ 40 صفحه ای یکسان در نظر گرفته نمی شود.

سایزهای کاتالوگ

کاتالوگ ها در سایز و یا قطع های مختلفی طراحی و تولید می شوند. سایز کاتالوگ ها بیشتر برای چاپ این اقلام اهمیت پیدا می کند و هر سفارش دهنده ای با توجه به مشاوره طراح، سایز و ابعاد مناسب را انتخاب می کند.

سایزهای استاندارد و مرسوم کاتالوگ شامل:

رقعی یکی از ابعاد مرسوم طراحی کاتالوگ هاست که به سایز A5 در اندازه های 21 × 14.8 شناخته می شود. کاتالوگ های سایز رقعی را می توان بصورت افقی و عمودی طراحی و چاپ کرد.

وزیری هم یکی از سایزهای مورد استفاده برای طراحی کاتالوگ ها است. ابعاد کاتالوگ های وزیری 23.5 × 17.5 بوده و این قطع کاتالوگ هم می توان به دو صورت افقی و عمودی برای طراحی در نظر گرفت.

خشتی از دیگر سایزهای طراحی کاتالوگ هاست. قطع خشتی به شکل مربع بوده و شامل سایزهای متعددی مثل 23×23 , 21×21, 19×19 ,14×14 می شود. کاتالوگ های خشتی به دلیل فرم مربع متفاوت تر دیده می شوند.

رحلی هم یکی از سایزهای استاندارد طراحی کاتالوگ است که با ابعاد 21×29.7 یا همان A4 می شناسیم. سایز رحلی پرمخاطب ترین ابعاد برای طراحی کاتالوگ است و همانند سایر ابعاد بصورت افقی و عمودی طراحی می شود.

سبک های طراحی کاتالوگ

کاتالوگ های تبلیغاتی با سبک و شیوه های متنوعی طراحی و صفحه آرایی می شوند. لی اوت یا صفحه آرایی یکی از مهمترین موارد برای جذابیت کاتالوگ های تبلیغاتی است که برای معرفی و تبلیغ محصولات بسیار مهم است. هر چه صفحات کاتالوگ از گرافیک و چیدمان حرفه ای تری برخوردار باشد تاثیرگذاری بیشتری در بازاریابی و جذب مشتریان خواهد داشت.

 

سبک های طراحی کاتالوگ

کاتالوگ های تبلیغاتی با چند سبک کاربردی صفحه آرایی و طراحی می شوند که شامل:

  • یونیفرم تکرار شونده
  • مینیمال
  • ژورنالی
  • عکس محور

 

یونیفرم تکرار شونده: این سبک بیشتر برای کاتالوگ های شرکتی و رسمی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این سبک یک قالب یکسان برای تمام صفحات طراحی شده و محتوا با لی اوت منظم و قالب بندی شده در صفحات چیدمان می شود.

مینیمال: همانطور که از نام این سبک طراحی پیداست صفحات این کاتالوگ ها بسیار خلوت و با اولویت بر فضای سفید بیشتر طراحی می شود. اگر می خواهید محصولات خود را هنری معرفی کنید این سبک مناسب کار شماست.

سبک کاتالوگ ژورنالی: سبک ژورنالی هم یکی از شیوه های جذاب برای لی اوت کاتالوگ ها است. در این سبک محتوای صفحات با ساختارهای متنوع و متفاوت چیدمان می شود و هر صفحه می توان لی اوت اختصاص خود را داشته باشد. البته توجه به ریتم صفحات مقابل هم بسیار مهم خواهد بود.

سبک عکس محور: کاتالوگ های عکس محور هم بسیار جذاب و مخاطب پسند هستند. اولویت این کاتالوگ ها معرفی محصولات با استفاده از عکسهای جذاب تمام صفحه بوده و محتوای متنی کوتاه اولویت بعدی خواهد بود.

کیفیت چاپ کاتالوگ

بی شک بسیاری از کسب و کارها کاتالوگ تبلیغاتی را با دو هدف بازاریابی آنلاین و حضوری تهیه می کنند. برای بازاریابی حضوری لازم است کاتالوگ بصورت نسخه چاپ شده تولید شود که این پروسه هم به دو شکل چاپ دیجیتال برای تیراژهای کم و چاپ چهار رنگ (افست) برای تیراژ بالا انجام می شود. برای اثرگذاری بیشتر کاتالوگ های چاپی در بازاریابی لازم است به کیفیت کاغذ و چاپ هم توجه داشته باشیم.

چاپخانه های متعددی خدمات چاپ کاتالوگ و بروشور را ارائه می دهند. اما بی شک بحث کیفیت در چاپ و انتخاب نوع کاغذ در همه ی چاپخانه های افست رعایت نمی شود. برای چاپ و تولید کاتالوگ حرفه ای لازم است از کیفیت کاغذ، مرکب چاپ و دستگاه های چاپ اطمینان حاصل کنید.

شرکت های سفارش دهنده کاتالوگ سعی می کنند از تجربه و سلیقه ی گرافیست های حرفه ای برای تهیه یک کاتالوگ جذاب و تاثیرگذار در بازاریابی استفاده کنند. از طرفی طراحی کاتالوگ حرفه ای نیازمند استفاده از عکسهای بسیار باکیفیت و جذاب است که سفارش عکاسی صنعتی و تبلیغاتی هم هزینه های جاری را بهمراه دارد. وقتی با این وسواس به مراحل طراحی کاتالوگ توجه شده، درست نیست با یک چاپ ارزان قیمت تمام زحمات و هزینه های عکسبرداری و طراحی را نادیده گرفته و یک کاتالوگ ضعیف تولید کنیم. باید از بهترین نوع کاغذ و چاپ استفاده کرده و در صورت نیاز برای مقاومت و جذابیت بیشتر کاتالوگ از تکنیک های مرسوم چاپ افست استفاده کنیم. تکنیک هایی مانند پوشش سلفون مات، ورنی و یووی برای مقاومت بیشتر کاغذ و تکنیک هایی مانند یووی برجسته یا طرح دار، رنگ پنجم، طلا یا نقره کوب، امباس و... که برای تولید کاتالوگ های حرفه ای قابل استفاده هستند.

چرا طراحی کاتالوگ و بروشور استودیو مانی؟

مشاوره رایگان

مشاوره در زمینه نوع محتوا، سبک طراحی، قطع کاتالوگ، کاغذ و تکنیک های چاپ

طراحی اختصاصی و خلاقانه

طراحی اختصاصی و یونیک تمام سفارشات عدم استفاده از قالب های آماده

نسخه چاپی و الکترونیک

ارائه نسخه با کیفیت و قابل چاپ کاتالوگ ارائه نسخه دیجیتال بصورت رایگان

استعلام قیمت چاپ

ارائه استعلام هزینه چاپ افست یا دیجیتال پس از آماده شدن طرح نهایی

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

در صورت نیاز عکسهای با کیفیت از محصولات یا خدمات شما تهیه خواهد شد.

ویرایش عکسها

در صورت نیاز، عکسهای ارائه شده مشتریان گرامی ویرایش خواهد شد.

رعایت استانداردهای طراحی

سفارشات با رعایت اصول و استانداردهای چاپ و همچنین نسخه ی آنلاین می باشد.

تضمین کیفیت طراحی

کلیه سفارشات با ضمانت کیفیت و رعایت اصول حرفه ای طراحی انجام می شود.

بروشور های طراحی شده توسط استودیو مانی

بروشور و نقش آن در ارائه اطلاعات

بروشورها هم مثل کاتالوگ ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی به مشتریان و جامعه هدف هستند. طراحی بروشور و ارائه به مخاطبان با اهداف مختلفی انجام می شود. معرفی محصول یا محصولات یک شرکت، معرفی خدمات یک مجموعه، اطلاع رسانی در مورد یک گردهمایی یا جشنواره، آموزش نحوه کارکرد محصولات، آگاهی از مسائل مختلفی همچون بهداشت، امنیت و ... از جمله کاربردهای بروشور است.

 

اما بیشترین کاربرد بروشورها بحث تبلیغاتی این رسانه چاپی است. بروشورها با اینکه کاربرد نسبتا یکسانی با کاتالوگ دارند اما تفاوت های مختلفی بین این دو ابزار تبلیغاتی وجود دارد. بروشور تبلیغاتی کاربرد بیشتری در  بازاریابی حضوری دارد و در مکان های عمومی مانند نمایشگاه ها، مراکز خرید و حتی درب منازل استفاده می شوند.

کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی تفاوت و مزایای مختلفی با هم دارند. هر دو مورد هم بصورت الکترونیکی و هم بصورت چاپی قابل استفاده هستند اما بروشورها بدلیل هزینه کمتر چاپ بیشتر بصورت کاغذی استفاده می شوند.

 

کاتالوگ ها اطلاعات جامعی از محصولات یا خدمات ارائه می کنند و صفحات بیشتری را نسبت به بروشور شامل می شوند. اما بروشورها به چند صفحه خلاصه شده و بصورت مختصر اطلاعات مهم را به مشتریان ارائه می دهند.

 

هزینه طراحی گرافیک و چاپ کاتالوگ ها بدلیل داشتن صفحات زیاد بسیار بالاتر از بروشورها است و در سال های اخیر کاتالوگ ها بیشتر بصورت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند. اما بروشورها که معمولا چند صفحه کاغذی تا شده هستند هزینه تولید کمتری را به خود اختصاص می دهند.

 

 

بروشور های ابزارهای تبلیغات و بازاریابی مهمی هستند که برای خیلی از کسب و کارها کاربردی بوده و سالهاست مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزارها برای کاربردی بودن و تاثیرگذاری بروی مخاطب هدف باید ویژگی هایی داشته باشند که شامل:

انتخاب سایز مناسب بروشور:

قطع بروشور (سایز استاندارد) و تعداد صفحات بروشور باید متناسب با حجم محتوای آن و البته مصرف کمتر کاغذ در نظر گرفته شود. سایز بروشور باید سایزی ایده آل باشد تا اطلاعات مندرج در آن گویا و جذاب طراحی شود.

طراحی گرافیک و لی اوت بروشور:

طراحی و چیدمان عناصر بروشور باید به بهترین و جذابت ترین شکل ممکن انجام شود تا بیننده با اقبال بیشتری آن را مطالعه کند.

استفاده از عکسهای مرتبط و جذاب:

عکسها بخش بصری جذاب در تبلیغات هستند و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به اطلاعات نوشتاری بروی مخاطب دارند. عکسهای مورد استفاده در طراحی بروشور باید با کیفیت بالا و مرتبط با موضوع بروشور انتخاب شوند. عکسهای صنعتی واقعی از محصولات یکی از مهمترین نکات برای طراحی بروشورهای تبلیغاتی کالاها هستند.

بروشورها گاها ابزارهای پرکاربردتری نسبت به کاتالوگ ها هستند. این موضوع در مورد بروشور محصولات شرکت بیشتر صدق می کند. کاتالوگ ها اطلاعات جامعی از محصولات یا خدمات شرکت ها ارائه می کنند که  برای خریداران خرد مناسب نخواهند بود. وقتی یک کاتالوگ جامع محصولات به خریداران تک محصول ارائه شود، در حقیقت بخش زیادی از سرمایه شرکت تولید کننده اتلاف می شود. اینجاست که بروشور تبلیغاتی با هزینه تولید کمتر اهمیت پیدا می کند.

 

بروشورها مزایای متعددی نسبت به کاتالوگ ها دارند که شامل:

  • پروسه طراحی و چاپ کوتاه تر نسبت به کاتالوگ ها
  • ارائه اطلاعات مختصر و لازم  به مخاطبان
  • هزینه تولید پایینتر به دلیل داشتن صفحات کمتر
  • بروز رسانی کم هزینه تر نسبت به کاتالوگ
  • ارسال سریعتر بصورت نسخه الکترونیک

 

اما با تمام این مزایا لازم است بروشورها به شکلی حرفه ای طراحی و تولید شوند. طراحی گرافیک و لی اوت جذاب بروشور تاثیرگذاری آن را دو چندان می کند. استفاده از عکسهای صنعتی و تبلیغاتی با کیفیت، بکارگیری فونت های خوانا و یونیک، چیدمان و ترکیب بندی مناسب متون و عکسها و... کمک به موفق بودن بازاریابی از طریق بروشور تبلیغاتی خواهد کرد.

بروشورهای تبلیغاتی هم مانند کاتالوگ ها در سایز و مدلهای مختلفی تولید می شوند. سایز و تعداد لت های بروشور بستگی به حجم محتوای آن دارد و هر مجموعه ای نسبت به نیازهای بازاریابی خود بهترین و کاربردی ترین سایز و مدل را انتخاب می کند.

بروشورها هم مثل کاتالوگ می توانند بصورت افقی یا عمودی طراحی و تولید شوند. اما اکثر بروشورها بصورت عمودی و در مواردی بصورت مربع طراحی و چاپ می شوند. دلیل این موضوع هم احتمالا بهتر قرار گرفتن در دست بوده که مخاطب راحتتر می تواند محتوای آن را بررسی کند.

بروشورهای استاندارد و مرسوم در سایز های زیر طراحی و تولید می شوند.

A3 با ابعاد (297 * 420 میلیمتر)

Legal  با ابعاد (210 * 355.6 میلیمتر)

A4  با ابعاد (210 * 297 میلیمتر)

A5  با ابعاد (210 * 148 میلیمتر)

DL  با ابعاد (210 * 99 میلیمتر)

البته سایرهای اختصاصی دیگری هم مورد استفاده قرار می گیرد که با در نظر گرفتن حجم محتوای بروشور و کمترین دورریز کاغذ باید در نظر گرفته شود.

نحوه تاخوردن انواع بروشورهای تبلیغاتی

نحوه تاخوردن بروشور

بروشور تبلیغاتی را با چه کاغذی چاپ کنیم؟

بروشورهای تبلیغاتی را بروی کاغذهای گلاسه مات و براق با برندهای مختلف که کیفیت های متفاوتی دارند می توان چاپ کرد. البته در حال حاضر با وجود تحریم ها و محدودیت های واردات کاغذ امکان استفاده از کاغذهای بسیار با مرغوب محدود شده و در موارد معدودی امکان استفاده از کاغذهای غیرچینی و ایرانی مقدور است.

در مقوله چاپ بروشور، غیر از کیفیت بحث گرماژ کاغذ نیز مطرح است. با اینکه امکان چاپ بروشورهای تبلیغاتی با گرماژهای 135 گرم تا 250 گرم ممکن است، اما بهترین و مرسوم ترین گرماژ 150 تا 200 گرم شناخته می شود که کاغذ نه آنقدر نازک و کم مقاوم است و نه خیلی ضخیم و بنظر می آید. البته تعداد لت های بروشور هم در انتخاب کاغذ دخیل هستند، هر چه تعداد صفحات بروشور بیشتر باشد، استفاده از کاغذهای 135 تا 150 گرم منطقی تر بنظر می رسد.

بالا