ورود به حساب کاربری

رمز خود را فراموش کرده اید ؟

رمز خود را فراموش کرده اید ؟

صبر کنید، اطلاعاتم را به یاد آوردم !
عکاسی صنعتی و تبلیغات مانی 94 86 284 - 0912
  • ورود کاربران

استودیو مانی

استودیو مانی

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی طراحی برندینگ

94 86 284 0912
ایمیل studiomani91@gmail.com

استودیو مانی
60 18 96 88 - 021

  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
    • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
    • تیزرهای تبلیغاتی و صنعتی
    • طراحی هویت بصری برند
    • طراحی و چاپ
  • نمونه کارها
  • تعرفه عکاسی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
چیدمان در عکاسی تبلیغاتی
علیرضا رستگار
جمعه, 03 دی 1400 / نوشته شده در عکاسی تبلیغاتی

چیدمان در عکاسی تبلیغاتی – اصول چیدمان عکسهای تبلیغاتی

چیدمان در عکاسی تبلیغاتی یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهای ایجاد جذابیت و مفهوم عکسها است. در این مطلب به بررسی اهمیت چیدمان در عکاسی تبلیغاتی سبک ها و شیوه های چیدمان عکسهای تبلیغاتی پرداخته ام.

از آنجایی که عکاسی تبلیغاتی با هدف جلب نظر مخاطب انجام می‌گیرد اصول و قوانین بسیاری در آن رعایت می‌شود. یکی از مهمترین این اصول که باعث ایجاد جذابیت عکسها می شود چیدمان است. چیدمان در عکاسی تبلیغاتی نقش مهمی در صحنه آرایی عکس و روایت پیام تبلیغاتی دارد.

 

چیدمان در عکاسی تبلیغاتی

 

عکاسی تبلیغاتی چیست ؟

عکسبرداری تبلیغاتی سبکی از عکسها برای معرفی جذاب محصولات است. Advertising Photography سبکی از عکاسی است که در آن هنر و خلاقیت و تکنیک بیشترین تأثیر را در خلق عکسهای تاثیرگذار دارد. در واقع در عکاسی تبلیغاتی شما راوی یک پیام به ذهن مخاطب هستید که ممکن است معرفی یک محصول یا برند خاص و یا تأکید بر کاربرد آن باشد.

 

در تبلیغات امروزی عکسها و تصاویر مهمترین عامل ارتباط با مشتری هستند. استفاده از گرافیک و عکاسی در تبلیغات صنایع مختلف مهمترین فاکتور تعامل با مخاطب هدف است. به همین دلیل است که سعی می‌شود با ثبت تصاویر هدفمند و با کیفیت نگاه مخاطب را روی محصول خیره کرد و او را ترغیب به امتحان محصولات و خدمات نمود.

 


بیشتر بخوانید: سبک های عکاسی تبلیغاتی – نکات ویژه برای تهیه انواع عکسهای تبلیغاتی


 

چیدمان در عکاسی تبلیغاتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

منظور از چیدمان در عکاسی قرارگیری المان‌های مهم با روش‌های کاملا خلاقانه و تأثیرگذار در یک کادر است. باید پذیرفت که بیشترین تأثیر بر مخاطب در عکس‌های تبلیغاتی نحوه چیدمان و قرارگیری آنها است. این یکی از راه‌های ایجاد زیبایی بصری در عکس‌های تبلیغاتی است. نحوه و شرایط چیدمان در عکسهای تبلیغاتی بسیار متنوع است چرا که نوع چینش روی جذابیت عکسها تأثیرگذار است. با این حال ایده‌پردازی و خلاقیت در چیدمان عناصر صحنه هم نقش مهمی در این سبک عکسها دارند. چیدمان در عکاسی تبلیغاتی به صورت علمی و آگاهانه و به شکلی کاملا هدفمند انجام می‌شود.

 

عکاس با چیدمان صحیح عناصر عکسها را کارگردانی می کند و هدف از اینکار جلب نظر مخاطب خواهد بود. در عکاسی تبلیغاتی باید به تمام جزئیاتی که می‌تواند روی مخاطب بیشترین تأثیر را داشته باشد توجه کرد. اهمیت چیدمان در عکاسی تبلیغاتی به اندازه‌ای است که برخی آن را فاکتور اصلی این سبک از عکاسی می‌دانند.

 

چیدمان در عکاسی تبلیغاتی

 

نقش چیدمان در ترکیب‌بندی عکس‌ها

Composition یا ترکیب‌بندی یکی از مهمترین اصول عکاسی تبلیغاتی است که ارتباط مستقیم با زیبایی شناسی عکس ها دارد. چیدمان در عکاسی تبلیغاتی نگاه ویژه عکاس، ایده ها و خلاقیت او را به نمایش می گذارد. ترکیب‌بندی اولین نقطه تماس چشمی مخاطب با تصویر است. در واقع مفهوم و داستان یک تصویر را با ترکیب بندی عناصر در آن به نمایش می‌گذارند.

 

به صورت غریزی ذهن انسان به دنبال آرامش و نظم است، به همین دلیل ترکیب بندی یک تصویر می‌تواند پیام نظم و آرامش را به ذهن ناخودآگاه مخاطب مخابره کند و بیشترین تأثیر را در این بخش داشته باشد.

 


بیشتر بخوانید: جامع ترین آموزش ترکیب بندی در عکاسی | قوانین و تکنیک ها


 

در واقع باید گفت که ترکیب بندی یک عکس تبلیغاتی چیدمان منظم عناصر در آن تصویر برای ایجاد جذابیت بیشتر در ذهن مخاطب است. ضمن این که مهمترین هدف عکاسی تبلیغاتی روایت یک سناریو برای مخاطب با استفاده از جلوه‌های بصری است که این مهم، تنها با چیدمان شکل خواهد گرفت.

 

عکاس می‌تواند به کمک چیدمان المان‌ها داستانی که در ذهن دارد را برای مخاطب روایت کند. انتقال مفاهیم ارتباط مستقیمی با نوع چیدمان عناصر در عکس دارد.

 


بیشتر بخوانید: عکاسی فلت لی اوت – عکاسی تبلیغاتی زاویه بالا از محصولات


 

انواع چیدمان عکسهای تبلیغاتی

برای این که در عکاسی تبلیغاتی بتوان همه سلیقه‌ها را پوشش داد، چیدمان محصولات و آیتم‌های تبلیغاتی در این سبک از عکاسی تنوع بسیاری دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

 چیدمان هنری عکس تبلیغاتی

منظور از چیدمان هنری در عکاسی تبلیغاتی استفاده از ایده های هنری در چیدمان است. خلاقیت و ایده‌پردازی بیشترین تأثیر را در این سبک از چیدمان خواهند داشت. در واقع در این سبک از چیدمان عکاس تلاش می‌کند تا با استفاده از سبک های هنری هارمونی رنگ ها و فرم ها را در کنار محصول به تصویر بکشد. چیدمان هنری می‌تواند همه عواطف و  احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا برای این سبک از چیدمان زمان  بسیاری صرف می‌شود اما ایده های جذاب باعث موفقیت بیشتر عکسهای این نوع چیدمان می شود.

 

چیدمان در عکاسی تبلیغاتی

 


بیشتر بخوانید: تفاوت‌های عکاسی تبلیغاتی و صنعتی – کاربردها و مزایا


 

چیدمان خانواده محصولات

چیدمان در عکاسی تبلیغاتی با ساختار مجموعه محصولات نوع دیگری از طراحی صحنه عکسها است. این شکل از چیدمان بسیار کلیشه‌ای بنظر می رسد، اما در هر صورت برای معرفی محصولاتی که به صورت خانواده‌ای به بازار عرضه می‌شوند کاربرد دارد. به طور مثال در مورد محصولات مراقبت پوست یا مو می‌توان از شیوه چیدمان استفاده کرد. می توانید انواع کرم یا شامپوهای یک برند را به صورت یک خانواده از محصولات به نمایش بگذارید.

 

چیدمان مینیمال عکس تبلیغاتی

در این شکل از چیدمان بیشترین تمرکز و تأکید روی محصول یا برند خواهد بود. سبک مینمال از فضا و ترکیبی خلوت و ساده برخوردار بوده و معمولا از عناصر و اکسسوارهای کمی در کنار محصول استفاده می‌شود. در چیدمان مینیمال عکاس توجه مخاطب را روی کاربرد، برند، شکل و ظاهر محصول معطوف می‌سازد. بر خلاف تصور این سبک از چیدمان بسیار سخت است چرا که با کمترین عناصر باید اقدام به صحنه آرایی عکس کنید.

 


بیشتر بخوانید: عکاسی از شیرینی و شکلات – نکات مهم و ترفندها


 

چیدمان در عکاسی تبلیغاتی

 

 چیدمان خلاقانه عکس تبلیغاتی

باید بگویم که هیچ قانونی خاصی برای چیدمان در عکاسی تبلیغاتی وجود ندارد. در واقع عکاس باید با خلاقیت های ذهنی و با توجه به شناختی که از سلیقه و نیاز مخاطب دارد بیشترین تأثیر احساسی را در عکس‌ها ایجاد کند. چیدمان خلاقانه دست عکاس را برای انتخاب اکسسوار و صحنه پردازی باز می‌گذارد. چیدمان خلاقانه ذهن مخاطب را برای کشف یک پیام درگیر می کند و ماندگاری بیشتری در اذهان خواهد داشت.

 


بیشتر بخوانید: ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی – روش های خلق عکسهای مبتکرانه


 

نظم و بی نظمی در چیدمان عکس تبلیغاتی

برای چیدمان در عکاسی تبلیغاتی می‌توان از دو اصل نظم و بی‌نظمی بهره برد. سلیقه مخاطب و شکل روایت داستان محصول در انتخاب چنین صحنه‌هایی تأثیرگذار خواهد بود. اگر چه این دو سبک از چیدمان درست در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند اما هر دو با یک هدف به کار برده می شوند. نظم و بی نظمی در چیدمان می‌تواند به یک اندازه در ذهن مخاطب تأثیرگذار باشد.

 

در یک چیدمان منظم، محصولات با دقت در مکان مناسب از صحنه قرار می گیرند. به این ترتیب عناصر زنجیره وار اهداف و پیام عکس را به مخاطب منتقل می کنند. با این حال در مورد برخی از محصولات نمایش بی‌نظمی در چیدمان می تواند تأثیرگذاری بیشتری در مخاطب ایجاد کند. به طور مثال در یک عکاسی تبلیغاتی از صنایع غذایی می‌توان با استفاده از نمایش یک چیدمان شلوغ و بی نظم اوج لذت و هیجان آشپزی با محصولات غذایی را به نمایش گذاشت. این نوع چیدمان را برای عکس‌های محصولات مختلفی می توان استفاده کرد اما حتما لازم است بسیار هدفمند عمل کرد.

 


بیشتر بخوانید: ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی – روش های خلق عکسهای مبتکرانه


 

اهمیت رنگ در چیدمان عکسهای تبلیغاتی

رنگ ها بیشترین تأثیر را در ارتباط تصاویر با ذهن انسان دارند. این مسئله به اندازه ای مورد اهمیت و توجه قرار دارد که مبحث روانشناسی رنگ‌ها به آن اختصاص داده شده است. بنابراین با انتخاب آگاهانه رنگ‌ها و چیدمان آنها در کنار یکدیگر می‌توان پیام‌های مشخصی را به نگاه و ذهن بیننده مخابره کرد.

 

معمولا از رنگ‌ها برای القاء احساسات و عواطف به ذهن مخاطب استفاده می شود. به طور مثال برای نمایش هیجان و انرژی بالا از رنگ هایی با توناژ گرم به ویژه قرمز و نارنجی استفاده می‌شود. از رنگ هایی مثل آبی و سفید برای القاء آرامش در ذهن مخاطب بهره برده می‌شود.

 

رنگها در چیدمان عکاسی تبلیغاتی بسیار تاثیرگذار هستند. انتخاب رنگ های مناسب در چیدمان عکسهای تبلیغاتی محصولات می تواند تأثیر پیام تبلیغاتی را چندین برابر کند. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان رنگ و چیدمان عکسها را مکمل یکدیگر می‌دانند.

 


بیشتر بخوانید: عکاسی تبلیغاتی خلاقانه ابزار تاثیرگذار در تبلیغات


 

 

چیدمان در عکاسی تبلیغاتی

 

خلاقیت در چیدمان عناصر صحنه

تأثیرگذارترین عامل چیدمان عناصر در صحنه عکاسی خلاقیت است. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم هیچ قانون نوشته شده ای برای ترکیب بندی و چیدمان در عکاسی تبلیغاتی وجود ندارد، ممکن است برخی از روش‌های چیدمان با توجه به تأثیرگذاری و کاربردی که در معرفی بعضی محصولات دارند مورد توجه قرار گیرند. اما این به آن معنا نیست که در عکاسی تبلیغاتی می‌توان از ایده های تکراری استفاده کرد و به کلیشه‌ها تن سپرد.

 

شما به عنوان یک عکاس تبلیغاتی می‌توانید هر نوع ایده ذهنی را در چیدمان عکسهایتان پیاده سازی کنید. برای موفقیت در این عرصه باید جذابیت های بصری مورد توجه مخاطب را در نظر بگیرید. همچنین لازم است با محصول که همان سوژه عکس است آشنایی کافی داشته باشید. این موضوع کمک می کند با بهره گیری از عناصری همچون رنگ‌ها و اکسسوری ها داستانی جذاب را برای مخاطب روایت کنید.

 


بیشتر بخوانید: نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی


 

سخن پایانی

چیدمان در عکاسی تبلیغاتی یکی از مهمترین اصول است که باعث جذابیت بیشتر عکسها می شود. شما می‌توانید به کمک چیدمان داستانی که پشت صحنه عکس قرار گرفته را برای مخاطب به تصویر بکشید. این هدف ممکن است معرفی یک محصول، کاربرد آن یا معرفی یک برند باشد. استفاده از چیدمان های اصولی و هدفمند باعث جذابیت و ماندگاری بیشتری عکسها می شود و لازم است زمان بیشتری برای این بخش در نظر بگیرید.


 

شما می توانید مطالب مرتبط دیگری را نیز در اینجا ببنید

طراحی بسته بندی
طراحی بسته ‌بندی و تاثیر آن در فروش محصولات
عکاسی غذا با موبایل
عکاسی غذا با موبایل – آموزش نکات حرفه ای
عکاسی از نوشیدنی ها
عکاسی از نوشیدنی ها – چطور عکسهای حرفه ای بگیریم؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

  • مانیتور عکاسی

    مانیتور عکاسی حرفه ای – برترین مانیتورها برای ویرایش عکس

    مانیتور عکاسی با ویژگی های اختصاصی یکی از مهمتر...
  • عکاسی مینیمال - استودیو مانی

    عکاسی مینیمال – چطور عکسهای مینیمال حرفه ای بگیریم؟

    عکاسی مینیمال Minimal photography سبکی از هنر ع...
  • مدیریت رنگ در عکاسی استودیو مانی

    مدیریت رنگ در عکاسی – اهمیت کالیبراسیون مانیتور عکاسان

     Color Management در حقیقت  رعایت اصول و استاند...
  • لحظه قطعی در عکاسی

    لحظه قطعی در عکاسی – چطور عکسهای لحظه قطعی بگیریم؟

    لحظه قطعی در عکاسی ثبت سوژه در حالت و موقعیتی خ...
  • روانشناسی رنگ در تبلیغات و بازاریابی

    روانشناسی رنگها در تبلیغات و بازاریابی کسب و کارها

    روانشناسی رنگها در تبلیغات و طراحی های بصری تبل...

فهرست ها :

  • خدمات
  • عکاسی صنعتی
  • وبلاگ
  • ویدئو و تیزر
  • درباره ما
  • طراحی و چاپ
  • تماس با ما
  • روال کار
  • مشتریان
  • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
  • طراحی هویت بصری برند
  • تعرفه عکاسی

ثبت نام در خبرنامه :

جهت اطلاع از مقالات جدید ایمیل خود را ثبت کنید

ارتباط با ما :

94 86 284 - 0912
60 18 96 88 - 021
ایمیل: studiomani91@gmail.com

آدرس :
تهران - بالاتر از پارک ساعی

social sharing
  • شبکه های اجتماعی
استودیو مانی

Copyright © Studio mani 2008-2019
Powered By Studiomani.ir

بالا