SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!
عکاسی صنعتی و تبلیغات مانی 60 18 96 88 - 021
  • LOGIN

عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی طراحی هویت بصری برند

94 86 284 0912
Email: studiomani91@gmail.com

استودیو مانی
60 18 96 88 - 021

  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
    • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
    • تیزرهای تبلیغاتی و صنعتی
    • طراحی هویت بصری برند (Visual identity design)
    • طراحی و چاپ
  • نمونه کارها
  • تعرفه عکاسی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
94 86 284 - 0912
عکاسی خلاقانه
علیرضا رستگار
دوشنبه, 09 خرداد 1401 / Published in آموزش های تخصصی عکاسی

عکاسی خلاقانه – چطور عکسهای کارگردانی شده بگیریم؟

عکاسی خلاقانه و کارگردانی شده روشی هوشمندانه برای تهیه عکسهای جذاب و هدفمند است. برای خلق این سبک عکسها نیاز به ایده پردازی خلاقانه و تسلط بر تکنیکهای مختلف عکاسی خواهید داشت.

عکاسی خلاق را می‌توان نوعی ساخت عکس با استفاده از ایده پردازی و طراحی صحنه به شمار آورد. صحنه و عناصر عکسهای خلاق هر فضا و هر نوع المانی می تواند باشد. گاهی اوقات عناصر عکسهای خلاقانه تماما اشیاء بی جان هستند و گاهی این عکسها با تمرکز بر سوژه های انسانی تهیه می شوند. اینکه از چه عناصر و المانهایی استفاده کنید و در چه فضایی این عکسها را تهیه کنید منوط به ایده های شما خواهد بود. در این مقاله مطالب مفیدی در زمینه عکاسی خلاقانه با سوژه‌های کارگردانی شده ارائه شده است. اگر علاقمند به عکسهای کارگردانی شده هستید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

عکاسی خلاقانه چیست؟

عکاسی خلاقانه سبکی از عکاسی است که در آن ایده و ذهنیت بر واقعیات ارجح است. این بدان معناست که در سبک و ژانرهای دیگر عکاسی واقعیات عکس اهمیت داشته و دخل و تصرفی در عناصر و صحنه اتفاق نمی افتد. اما در عکسهای کارگردانی شده و خلاق چهارچوبی وجود ندارد و حتی گاهی عکسها فراواقعی بوده تا با درگیر کردن ذهن مخاطب مفهومی منتقل شود.

 

عکاسی خلاقانه-عکاسی کارگردانی شده

 

در این شیوه از عکاسی، عکاس تاکید را بر ذهنیت قرار می‌دهد تا بتواند یک فضای ذهنی تازه برای بیننده به وجود آورد. ورود به موضوعات تازه و بدیع و استفاده از ایده های مبتکرانه کمک می کند عکسهایی خارق العاده تهیه کنید. عوامل مختلفی در خلق و تولید عکسهای کارگردانی شده تاثیرگذار هستند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

 

عکسهای خلاقانه با استفاده از چه عواملی تهیه می شوند؟

برای ساخت عکس‌های خلاقانه، چندین عامل مهم وجود دارد. عواملی که کمک می کنند ایده ها و مفاهیم ذهنی خود را برای ساخت یک عکس پیاده سازی کنید. برخی از این موارد شامل:

•  استفاده از ایده های مبتکرانه
•  انتخاب سوژه و پردازش آن با کمک ایده
•  انتخاب و استفاده از عناصر مرتبط با ایده
•  صحنه پردازی و چیدمان عناصر
•  استفاده از ترکیب بندی و زوایای دید متفاوت
•  استفاده از تکنیک های عکاسی
•  بهره گیری از خطای دید
•  استفاده از تکنیک های ویرایش و مونتاژ عکس

 

ایده یابی برای عکسهای خلاقانه

ایده‌یابی و پردازش ایده و سوژه یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در عکاسی خلاقانه‌ است. ایده یابی با توجه به ذهنیات و مفاهیمی که در نظر دارید به بیننده منتقل کنید انجام می شود. بعضی عکسهای خلاقانه با ایده های پیچیده و برخی دیگر با استفاده از ایده هایی ساده و با هدف خلق عکسی مبتکرانه تهیه می شوند.

 

برای مثال عکاسی از سایه یا بازتاب افراد بروی ماسه های کنار ساحل را در نظر بگیرید. بعد از عکسبرداری می توانید تنها با چرخش ۱۸۰ درجه ای کادر، عکسی مبتکرانه و ساده خلق کرد. ایده ساده می تواند سایه یک حلقه ازدواح در بین دو صفحه ی کتاب باشد که با نورپردازی مناسب به شکل قلب درآمده است. بی شک این مدل عکسها را بارها دیده اید. اما موضوعی که باعث متفاوت شدن عکسهای خلاقانه می شود استفاده از ایده های نو و تهیه عکسهای غیر قابل تصور است.

 

عکاسی خلاقانه-عکاسی کارگردانی شده

 


بیشتر بخوانید: ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی – روش های خلق عکسهای مبتکرانه


 

انتخاب سوژه عکس خلاق

از نظر عکاسان حرفه‌ای، سوژه به‌ عنوان جوهره یک عکس شناخته می‌شود. انتخاب سوژه بسته به ذهنیات و ایده های عکاس متفاوت است. برای مثال اگر دو عکاس در یک زمان در مکان مشخصی باشند سوژه‌های کاملا متفاوتی را انتخاب می کنند. سوژه در حقیقت تعیین‌ کننده مفاهیم عکس شما است.

 

انتخاب عناصر جانبی برای عکاسی خلاقانه
گاهی اوقات عکسهای خلاقانه را صرفا با قرار دادن سوژه در یک موقعیت مکانی یا زمانی می توان تهیه کرد. اما گاهی اوقات برای پردازش ایده غیر از سوژه به عناصر دیگری نیاز دارید. عناصری که معمولا اجسام بی جان هستند و کمک می کنند سوژه و فضای عکس را صحنه پردازی کنید. گاهی اوقات می توان تنها با استفاده از سوژه و یک عنصر دیگر عکسی خلاقانه تهیه کرد. اما گاهی اوقات هم با توجه به ایده لازم است از چندین المان دیگر استفاده کنید.

 

صحنه پردازی عکسهای خلاقانه

یکی دیگر از عوامل مؤثر در تهیه کردن عکس‌های خلاقه، کارگردانی فضای عکس است. با اینکار باید سوژه و سایر عناصر و المانها را چیدمان و مدیریت کنید. به این ترتیب سوژه رل اصلی عکس را خواهد داشت و با تصمیم شما هر یک از عناصر در جای مشخص خود قرار می گیرند. مجموعه این عوامل و مدیریت صحنه برای پردازش صحنه کمک می کند عکسی خلاقانه و جذاب تهیه کنید.

 

عکاسی خلاقانه-عکاسی کارگردانی شده

 

ترکیب بندی و زاویه دید متفاوت

ترکیب بندی یکی از اصول مهم برای هدفمند کردن عکسها است. ترکیب بندی باعث ایجاد نظم یا بی نظمی در عکسها می شود. اما ترکیب بندی در عکاسی خلاقانه با نگاه متفاوتی انجام می شود. کادربندی این عکسها باید به گونه ای متفاوت و از نگاه خلاقانه انجام شود. گاهی اوقات ترکیب بندی تمام دارایی یک عکس خلاقانه است و باعث توجه بیشتر بیننده برای درک عکس و مفهوم آن می شود. گاهی عکسهای خلاقانه صرفا با تغییر زاویه دید متفاوت تهیه می شوند. زاویه دید غیر قابل پیش بینی از یک سوژه ی معمول می تواند منجر به خلق عکسی مبتکرانه شود.

 


بیشتر بخوانید: جامع ترین آموزش ترکیب بندی در عکاسی | قوانین و تکنیک ها


 

تکنیک های عکاسی برای ساخت عکسهای خلاقانه

تکنیک های عکاسی ابزارهایی بسیار جذاب برای تهیه عکسهای خلاقانه هستند. البته استفاده از این تکنیک ها باید متناسب با ایده عکس باشد. با در نظر گرفتن سوژه و سناریوی عکس می توانید از تکنیک های خلاقانه استفاده کنید. البته این موضوع منوط به خلاقیت و تسلط شما بر اجرای صحیح این تکنیک ها است.

 


بیشتر بخوانید: تکنیک های عکاسی – آموزش حرفه ای با شرح کامل


 

عکاسی خلاقانه

 

تکنیک نقاشی با نور

بعضی از تکنیک‌های عکاسی در عکاسی خلاقانه کاربردی هستند. برای مثال تکنیک نقاشی با نور که خود با استفاده از تکنیک لانگ اکسپوژر یا نوردهی طولانی انجام می شود. برای اجرای این تکنیک باید در فضای کم نور عکاسی کنید. نوردهی طولانی باعث ایجاد خطوط نورانی حاصل از حرکت منبع نوری موجود در کادر عکستان می شود. در این تکنیک، شما از یک منبع نور استفاده می‌کنید و نور را در برابر دوربین حرکت داده یا طرحی را رسم می کنید. پس از پایان نوردهی و نمایش نتیجه خواهید دید خطوطی که با نور رسم کرده اید به شکل خطوط نوری در عکس ثبت شده است.

 

عکاسی سرعت بالا

عکسبرداری با سرعت بالا هم یکی از تکنیک های بسیار کاربردی در عکاسی خلاقانه است. با استفاده از تکنیک High Speed Phtography می توانید سوژه ها طوری نشان دهید که در حالت عادی غیر ممکن است. این تکنیک در عکاسی خلاق تبلیغاتی بسیار کاربردی است. از این تکنیک برای تهیه عکسهای اسپلش از نوشیدنی ها و مایعات استفاده می شود.

 

تکنیک پنینگ در عکاسی خلاقانه

تکنیک پنینگ یکی دیگر از روش‌های عکاسان برای ایجاد عکس‌های مبتکرانه و خلاقانه است. اجرا این تکنیک به این صورت است که باید دوربین را به همراه سوژه در حال حرکت تعقیب و اقدام به عکسبرداری کنید. برای تهیه این عکسها باید سوژه حرکت افقی در کادرتان داشته باشد، یعنی از راست به چپ یا بالعکس کادر شما حرکت کند. اگر این تکنیک را خیلی دقیق اجرا کنید سوژه ی شما در مقابل پس زمینه ای موشن، بصورت کاملا شارپ می شود. با این تکنیک حرکت سوژه را به شکلی جذاب نشان می دهید. از سوژه های مختلفی برای تهیه عکسهای خلاقانه پنینگ می توانید استفاده کنید. حرکت دوچرخه سواری در خیابان پر رفت و آمد، یک خودرو در خیابان با رنگی متفاوت، یا موتور سواری در پیست مسابقات گزینه هایی جذاب برای عکسهای پنینگ هستند.

 

تهیه عکسهای خلاقانه با کمک تکنیکهای نرم افزاری

تکنیک ها و روشهای ترکیب عکسها هم یکی از روشهای تولید عکسهای خلاقانه است. تکنیک مونتاژ یکی از روش های قابل‌ استفاده برای تهیه عکسهای خلاقانه است. با استفاده از مونتاژ چند عکس می توانید عکسی مبتکرانه و جذاب تهیه کنید. برای تهیه این عکسها دست باز تری دارید و کافیست از سوژه و عناصر مورد نیاز عکسهای با کیفیت تهیه کنید. نمونه این عکسها را بسیار دیده اید.  کافیست تسلط کافی در نرم افزار فتوشاپ داشته و با روش های بلدینگ عکسها آشنا شوید.

 

عکاسی خلاقانه

 

نقش عکس‌های خلاقانه در عکاسی تبلیغاتی

عکاسی خلاقانه امروزه نقشی موثری در بازاریابی و تبلیغات مدرن دارند. عکسهای تبلیغاتی خلاق که با استفاده از ایده های نو و هدفمند تهیه می شوند باعث جلب توجه بیشتر مخاطب خواهند شد. این عکسها تا جایی مهم هستند که گاهی یک برند تا سالهای سال تنها با همان عکس یادآوری می شود.

 

قالب اوقات عکس‌های نوآورانه که با هدف تبلیغات تهیه می‌شوند بر احساسات بیننده تاثیر می گذارند. این نوع عکسها با استفاده از ایده های خلاقانه، تجهیزات حرفه ای و توسط عکاسان متبحر تولید می شوند. نورپردازی ویژه، استفاده مناسب از تکنیک های عکاسی، زاویه دید متفاوت و ایجاد اتفاقات خاص در عکس از ویژگی های عکسهای خلاقانه تبلیغاتی است.

 

عکس‌های خلاق تبلیغاتی در فضاسازی های خاص، ترکیب‌بندی‌های بدیع و با استفاده از اکسسوری‌های غیر معمول خلق می‌شوند. این عکسها گاها سورئال بنظر می رسند و با همین هدف ذهن بیننده را درگیر کرده و ماندگار می شوند. عکس‌های تبلیغاتی خلاق با وجود این ویژگی ها بیشترین تاثیر را در کمپین‌های تبلیغاتی دارند. این عکسها می‌توانند به اغراق نمایی و یا نمایش فرا واقعی از محصولات و برندها بپردازند. شیوه‌ای که می‌تواند در جلب توجه مخاطبان امروزی بیشترین تاثیر را داشته باشد.

 

عکاسی خلاقانه

 


بیشتر بخوانید: عکاسی تبلیغاتی خلاقانه ابزار تاثیرگذار در تبلیغات


 

سخن پایانی

عکاسی خلاقانه و کارگردانی شده سبکی خاص برای خلق عکسهای جذاب است. عکسهای خلاقانه گاهی برای سرگرمی و گاه برای تهیه ی یک مجموعه ی خاص تهیه می شوند. عکسهای خلاقانه در حوزه تبلیغات هم بسیار مهم و تاثیر گذار هستند. برای تبدیل شدن به یک عکاس خلاق باید ابتدا ذهن خلاقی داشته و سپس تسلط کافی بر تکنیک ها و شیوه های عکاسی داشته باشید. نکات مهم و اطلاعات مفیدی در این مطلب ارائه شده که کمک می کند بتوانید عکسهایی با نوآوری و بدیع خلق کنید.


 

What you can read next

تراز سفیدی در عکاسی
تراز سفیدی در عکاسی – اصلاح وایت بالانس عکس
آموزش عکاسی و ویرایش عکسهای پاییز
آموزش عکاسی و ویرایش حرفه ای مناظر پاییزی (قسمت دوم)
اموزش عکاسی شب در شهر
عکاسی مناظر رویایی شهر در شب (بخش دوم)

۴ Comments to “ عکاسی خلاقانه – چطور عکسهای کارگردانی شده بگیریم؟”

  1. Mona says : پاسخ
    ۱۴۰۱-۰۴-۲۳ at ۰:۲۷ ق٫ظ

    اابته بنظرم بخش مهم خلق اين عكسها مربوط ميشه به ايده هاى ناب و غيركپى

    1. علیرضا رستگار says : پاسخ
      ۱۴۰۱-۰۴-۲۴ at ۱۰:۱۹ ق٫ظ

      بله دقیقا همینطوره

  2. کیانام says : پاسخ
    ۱۴۰۱-۱۱-۲۷ at ۹:۵۵ ب٫ظ

    مرسی از ایده های عالیتون

    1. علیرضا رستگار says : پاسخ
      ۱۴۰۱-۱۱-۲۹ at ۰:۱۸ ق٫ظ

      خواهش می کنم، موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

  • تیزر تبلیغاتی استودیو مانی

    ساخت تیزر | ۱۰ معیار ساخت تیزر تبلیغاتی

    ساخت تیزر تبلیغاتی یکی از ابزارهای کلیدی برای ب...
  • عکاسی صنعتی هوایی - تصویربرداری هوایی

    عکاسی صنعتی هوایی از کارخانه ها و پروژه ها – تصویربرداری هوایی

    عکاسی صنعتی هوایی یکی از روش های جذاب برای به ت...
  • طراحی لایت باکس تبلیغاتی

    طراحی لایت باکس | نمونه کارها و تعرفه ۱۴۰۴

    طراحی لایت باکس یکی از بهترین شیوه های تبلیغات ...
  • عکاسی تبلیغاتی بیلبورد

    عکاسی تبلیغاتی بیلبورد – عکاسی حرفه ای برای طراحی بیلبورد

    عکاسی تبلیغاتی بیلبورد باید بصورت اختصاصی و حرف...
  • عکاسی از پوشاک - استویدیو مانی

    عکاسی از پوشاک – عکاسی حرفه ای از لباس

    عکاسی از پوشاک و لباس ها باید به شکلی حرفه ای و...

فهرست ها :

  • تیزر صنعتی و تبلیغاتی
  • عکاسی صنعتی
  • طراحی هویت بصری برند (Visual identity design)
  • طراحی لوگو
  • طراحی و چاپ
  • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
  • طراحی کاتالوگ
  • تعرفه عکاسی صنعتی
  • درباره ما
  • خدمات استودیو مانی
  • تماس با ما
  • وبلاگ
  • روال کار

با خلاقیت متمایز دیده شوید …

استودیو مانی با پشتـوانه دو دهـه فعـالیت در حوزه تولیـد محتوای حرفه ای و تبلیغات بصری شامل: عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، تیـزر تبلیغاتی، طراحی هویت بصـری و گرافیـک توانسته خدمات ازشمنـد و با کیفیتی را به کسب و کارهای کوچک تا بزرگ ارائه کند.

ارتباط با ما :

94 86 284 - 0912
60 18 96 88 - 021
ایمیل: studiomani91@gmail.com

آدرس :
تهران - یوسف آباد

social sharing
  • GET SOCIAL
عکاسی صنعتی

Copyright © Studio mani 2008-2025
Powered By Studiomani.ir

TOP