عکاسی محصولات فروشگاهی عکسبرداری از محصولات بروی زمینه سفید است که با هدف استفاده در فروشگاه های آنلاین محصولات انجام می شود. این مطلب اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما قرار خواهد داد.
عکاسی محصول چیست؟
عکاسی محصولات فروشگاهی همان عکسهایی است که در فروشگاه های اینترنتی می بینیم.
این عکسها در حقیقت همان عکسهای صنعتی زمینه سفید از محصولات هستند که با هدف فروش محصولات در فروشگاه های آنلاین نمایش داده می شوند. این سبک عکاسی بنظر ساده ترین شاخه عکاسی صنعتی یا تجاری شناخته می شود اما در عمل مستلزم رعایت نکات مهمی برای عکاسان و سفارش دهندگان این عکسها است.
عکاسی فروشگاهی محصولات تحت عنوان عکاسی صنعتی محصولات هم شناخته می شود.
عکسهای این بخش حساسیت ها و استانداردهای مختص خود را دارد که لازم است به دقت رعایت شود.
سفارشات این بخش بسیار گسترده و متفاوت است و نیازمند کسب تجربه و دانش در زمینه سبک های نورپردازی، تنظیمات مناسب نورسنجی، انتخاب زاویه مناسب، ادیت عکس و بسیاری جزئیات دیگر است.
در ادامه این مطلب سعی کرده ام اطلاعات و تجربیات مفیدی در زمینه عکاسی محصولات فروشگاه آنلاین برایتان شرح دهم.
چگونه عکسهای صنعتی در کسب و کارتان تاثیر می گذارند
سالها قبل که بازاریابی و فروش محصولات صرفا به روش حضوری انجام می شد عکاسی فروشگاهی هم معنا و مفهومی نداشت. البته این بدان معنا نیست که در آن دوره عکاسی صنعتی محصولات انجام نمی شد، بلکه با استراتژی استفاده در تبلیغات آفلاین مثل کاتالوگ، بروشور، پوستر و غیره سفارش می شد. بخشی از تبلیغات که هنوز هم اهمیت خاص خود را دارد.
با ورود بازاریابی دیجیتال و فروش آنلاین محصولات اهمیت عکسهای محصولات بیش از پیش مشخص شد.
کسب کارها برای رشد فروش خود نیازمند ارائه محصولات خود در فروشگاه های اینترنتی، پیج های اینستاگرام و کانال های تلگرام هستند که لازمه آن عکسهایی با کیفیت از محصولاتشان است.
این عکسها که به عکسهای فروشگاهی محصولات معروف هستند با استفاده از زمینه سفید خیلی سریع و ساده به معرفی محصولات، جزئیات و ویژگی های آنها می پردازد.
عکاسی محصولات فروشگاهی و نکات مهم تهیه عکسها
عکسهای فروشگاهی از محصولات به ظاهر ساده و عکاسی این بخش آسان بنظر می رسد.
اما لازمست بدانید بسیاری از عکاسان حال حاضر ایرادات و نقایص زیادی در این بخش دارند.
عکسهای ضعیف نه تنها ارزشی برای کسب و کارها ایجاد نمی کند بلکه موجب از دست رفتن زمان و هزینه کارفرما می شود.
برای مثال به تفاوت کیفیت عکسهای محصولات شرکت آنتن هانی دقت کنید. عکسهای بالا توسط استودیو مانی تهیه شده و عکسهای پایین احتمالا توسط فردی کم تجربه در زمینه عکاسی و ادیت انجام شده.
نمونه عکسهای مشتریانِ استودیو مانی را ببینید
برای تهیه عکسهایی حرفه ای از محصولات لازم است نکات مهمی رعایت شود.
- از تجهیزات عکاسی و نورپردازی مناسب برای عکاسی صنعتی محصولات استفاده کنید.
- پیش از عکاسی حتما سوژه را از آثار انگشت، لک یا غبار احتمالی تمیز کنید.
- در انجام سفارشات عکاسی فروشگاهی محصولات حتما از سه پایه استفاده کنید.
- دوربین را با کابل تترینگ به کامپیوتر متصل کنید تا عکسها را همزمان با عکاسی بهتر بررسی کنید.
- تکنیک های نورپردازی و ستاپ منابع نوری را یاد بگیرید.
- زمینه های ساده و سفید استانداردی برای عکاسی فروشگاهی محصولات است.
- بهترین زاویه محصول را برای نشان دادن ویژگی ها و جزئیات انتخاب کنید.
- دوربین را در ارتفاع مناسب قرار دهید تا پرسکتیو صحیحی از سوژه داشته باشید.
- نقطه فوکوس و میزان دیافراگم را برای رسیدن به وضوح مناسب با دقت انتخاب کنید.
- از فرمت RAW فایل خام دوربین استفاده کنید تا بیشترین جزئیات را در اختیار داشته باشید.
- مراحل ویرایش در عکاسی محصول را بطور کامل و با دقت تمام انجام دهید.
تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی فروشگاهی محصولات
انتخاب دوربین برای عکاسی از محصولات
برای فعالیت در هر ژانری از هنر عکاسی به دوربین و لنز نیاز دارید.
اما انتخاب تجهیزات این بخش بسته به نیاز و بودجه شما دارد. گاهی عکسهای محصولات صرفا برای استفاده در وب سایت، فروشگاه های آنلاین و تبلیغات سوشال مدیا تهیه می شود. در این صورت با استفاده از دوربین های اس ال آر ارزان قیمت هم امکان انجام این سفارشات خواهد بود چرا که سایز و رزولوشن عکسهای فروشگاهی محصولات با رزولوشن عکسهای قابل چاپ متفاوت است.
بطور کلی هر عکسی که بروی مانیتور، موبایل، تبلت و حتی نمایشگر های بزرگ می بینید شامل تنها Dpi 72 درجه وضوح یا رزولوشن است. اما عکسهایی که به منظور استفاده در طراحی کاتالوگ، پوستر و سایر موارد چاپی تهیه می شوند با وضوح Dpi 300 هستند.
این دو درجه وضوح یکی از فاکتورهای انتخاب دوربین برای عکاسی صنعتی محصولات است. اگر عکسها صرفا برای نمایش در سایت های فروش آنلاین و شبکه های اجتماعی باشد منطقی است که نیاز به دوربین های گرانقیمت ندارید. اما اگر عکسها به دو منظور رسانه های چاپی و وب سایت باشد نیاز به بدنه های دوربین با کیفیت و وضوح بالا هستید.
بیشتر بخوانید: عکاسی صنعتی حرفه ای
لنزهای مناسب برای عکاسی صنعتی محصولات
لنز هم مانند دوربین یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در کیفیت عکسهاست.
انتخاب لنز هم به نوعی وابسته به سفارشات شما (عکسهای فروشگاهی یا عکسهای چاپی) خواهد بود.
دوربین های اس ال آر ارزان قیمت به همراه لنزهایی هستند که کیفیت قابل قبولی برای عکاسی محصولات فروشگاهی دارند. لنز ۵۵-۱۸ یکی از این لنزها است که در نسخه های جدید کیفیت و عملکرد بهتری دارد. اما اگر عکاسی صنعتی محصولات با هدف چاپ و وب سایت باشد باید از لنزهای با کیفیت استفاده کنید.
معرفی لنز
همانطور که در مطالب قبلی گفته ام لنز با کیفیت و مناسب برای عکاسی صنعتی محصولات ۷۰-۲۴ میلیمتر است.
این لنز از کیفیت اپتیکی مناسب و امکان زوم برخوردارست که برای عکاسی محصول کاربردی است. در رده های بعد لنزهای ۱۰۵-۲۴ و ۸۵-۱۵ کیفیت نسبتا قابل قبول دارند اما باندازه ۷۰-۲۴ شارپ نیستند. لنز های ۱۳۵-۱۸ و ۵۵-۱۸ هم لنزهایی ارزان قیمت هستند که کیفیت قابل قبولی برای عکاسی محصولات فروشگاهی دارند.
بیشتر بخوانید: لنزهای کاربردی در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
سه پایه ابزاری ضروری برای عکاسی صنعتی از محصولات
سه پایه در اکثر موارد برای جلوگیری از لرزش عکس در نقاط تاریک استفاده می شود.
اما در عکاسی فروشگاهی محصولات برای تمرکز در ترکیب بندی یکسان عکسها کاربرد دارد.
در عکاسی فروشگاه اینترنتی معمولا باید از تعداد زیادی کالا عکس تهیه کرد.
نوع محصولات مهم نیست اما زاویه و کادر ثابت در تمام سفارشات یک مشتری که در یک فروشگاه اینترنتی کنار هم قرار می گیرند مهم است. سه پایه در عکاسی صنعتی محصولات با تیراژ بالا کمک می کند دوربین را در نقطه ای ثابت از سوژه قرار دهید و از همه ی محصولات یک سفارش با کادر، زاویه و ترکیب یکسان عکس تهیه کنید.
تجهیزات نورپردازی برای عکاسی محصولات فروشگاه اینترنتی
نورپردازی سوژه در عکاسی صنعتی محصولات بسیار مهم و تاثیرگذار در خروجی است.
فلاش های استودیویی اصلی ترین ابزار نورپردازی عکسهای استودیویی است که بسته به نیاز و سطح بودجه تهیه می شوند.
برای نورپردازی عکسهای فروشگاهی محصولات به ابزارهایی نیاز دارید که در ادامه لیست شده است.
- کیت فلاش شامل ۲ یا ۳ شاخه فلاش با قدرت حداقل ۲۵۰ ژول
- سه پایه نور جهت قرارداد هدهای فلاش در ارتفاع های مورد نیاز
- میز نور با امکان تعویض سطح مقطع محل قرار گیری سوژه
- ۲ عدد سافت باکس جهت ایجاد نور نرم بروی سوژه
- رادیو فلاش برای همزمان سازی شاتر دوربین و هدهای فلاش
- رفلکتور یا بازتاب دهنده نور
- پس زمینه های سفید (مات و براق)
- خیمه یا چادر عکاسی برای عکاسی از محصولات براق و رفلکس پذیر
بیشتر بخوانید: تجهیزات عکاسی صنعتی | از مبتدی تا حرفه ای
شرح تجهیزات نورپردازی در عکاسی صنعتی محصولات
کیت های فلاش استودیویی با برندهای مختلفی در بازار موجود است.
از برندهای درجه ۲ چینی با شروع قیمت از ۴ میلیون گرفته تا برندهای معتبر مثل Profoto، Hensel و یا Broncolor که تا ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. کیفیت نور، کیفیت ساخت و امکانات تنظیم نور تفاوت های این فلاش ها است.
اما اگر امکان خرید ست فلاش استودیویی را ندارید از منابع نوری ثابت استفاده کنید. این نوع نورها بسیار ارزانتر هستند و برای انجام سفارشات معمول با کیفیت عکسهای وب مناسب هستند.
خیمه عکاسی و سافت باکس ها ابزارهایی مهم و کاربردی در عکاسی صنعتی محصولات هستند.
در انجام این سفارشات با محصولات و سوژه های مختلفی برخورد می کنید.
گاهی بعضی محصولات براق و رفلکس پذیر هستند که لازم است در خیمه عکاسی شوند. سافت باکس ها هم ابزاری برای تلطیف نور هستند و از ایجاد سایه های تند جلوگیری کنید.
بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دوربین عکاسی و تجهیزات آتلیه
پس زمینه مناسب عکاسی فروشگاهی محصولات
پس زمینه در عکاسهای تبلیغاتی بسیار متنوع است اما در عکاسی فروشگاهی محصولات تنها یک انتخاب دارید.
زمینه سفید گزینه استاندارد برای عکاسی محصولات فروشگاهی است.
دلایل متعددی برای انتخاب زمینه سفید عکسهای محصولات وجود دارد:
- زمینه سفید باعث می شود حجم عکسها کمتر شود و با سرعت بیشتری در سایت ها لود شود.
- پس زمینه سفید سرعت کلی لود شدن فروشگاه های اینترنتی را کاهش می دهد.
- عکسهای زمینه سفید محصول محور بوده و تمرکز بیننده صرفا بروی سوژه عکس است.
- امکان حذف پس زمینه برای تهیه پوستر و بنرها تبلیغاتی ساده تر خواهد بود.
پس زمینه سفید یکی از گایدلاین های همکاری با فروشگاه های اینترنتی مثل دیجیکالا است.
این فروشگاه ها با شرکت ها و تولید کنندگان مختلف برای معرفی و فروش محصولشان همکاری می کنند.
طبیعی ست که فروشگاهی مثل دیجیکالا با حجم زیادی عکس محصول بروی سایت خود مواجه است. عکسهای زمینه سفید کمک می کند فضای کمتری بروی سرور این سایت ها اشغال شود و سرعت نمایش صفحات محصولات کاهش یابد.
آموزش عکاسی فروشگاهی محصولات
تمیز کردن محصولات و انتخاب بهترین زاویه جهت عکاسی
با فرض در اختیار داشتن تجهیزات مناسب ابتدا باید محصولات را تک به تک و بطور دقیق تمیز کنید.
برای اینکار و بخصوص محصولات براق بهتر است از دستکش استفاده کنید تا هنگام تمیزکاری اثر انگشتتان بروی آنها نماند.
گاهی بعضی محصولات زائده های اضافی (پریسه) همراه دارند. بهتر است قبل از عکاسی اقدام به حذف فیزیکی این موارد کنیم چرا که در غیر اینصورت مجبوریم زمان بیشتری را برای ادیت و روتوش نرم افزاری انجام دهیم.
بعد از این مرحله باید زاویه مناسب محصول را بروی میز نور مقابل دوربین قرار دهیم.
تشخیص بهترین زاویه محصول یا از طرف کارفرما است یا خودتان بهترین بُعد از محصول که ویژگی های آن را بخوبی نشان می دهد را انتخاب کنید.
استفاده از سیستم تترینگ در عکاسی صنعتی محصولات
در مرحله بعد دوربین را توسط کابل و نرم افزار اختصاصی دوربین به کامپیوتر و یا لب تاپ متصل کنید.
با این سیستم امکان بررسی مشکلات عکس بروی نمایشگر بزرگتر را هنگام عکاسی خواهید داشت.
نکته مثبت دیگر اینکه با اینکار عکس همزمان بروی کارت حافظه دوربین و هارد کامپیوتر ذخیره می شود که اطمینان خاطر بیشتری برای شما خواهد داشت.
بارها از دوستانم شنیدم که پس از عکاسی و بررسی مموری کارت دوربین متوجه شده اند هیچ عکسی بروی مموری ذخیره نشده که در پروژه های مهم و خارج از استودیو مشکل ساز و خسارت آور است.
ستاپ فلاش ها در عکاسی محصولات
ستاپ فلاش ها یکی از نکات مهم در عکاسی صنعتی محصولات است.
دقت کنید چیدمان منابع نوری(فلاش ها) باید طوری باشد که تمام نقاط محصول را روشن کند.
نکته بعدی اینکه فلاش ها را طوری قرار دهید که همپوشانی نور کمترین سایه را در اطراف سوژه ایجاد کند. دقت کنید شدت نورها یکسان باشد تا تمام زوایای محصول از نور یکسانی برخوردار شود.
بعضی از محصولات براق و رفلکس پذیر بوده و نورپردازی متفاوتی دارند.
لازم است این محصولات در خیمه عکاسی و یا با استفاده از چند سافت باکس عکاسی شوند.
این ابزارهای کمک می کنند تا اشیاء و محیط پیرامون در محصول بازتاب نداشته باشد. برای مثال عکاسی از شیرآلات بهداشتی ساختمان، عکاسی از جواهرات، عکاسی از اجاق های شیشه ای رومیزی و بسیاری موارد دیگر که از سفارشات پرچالش در عکاسی محصولات شناخته می شوند.
برخی دیگر از محصولات متریال های مختلفی را شامل شده، رنگهای تیره و بخشهای براق هم دارند.
برای مثال عکاسی از لوازم خانگی و یا عکاسی از لوازم آشپزخانه که معمولا از بخش های فلزی براق، شیشه ای و پلاستیکی تشکیل شده اند. عکاسی، نورپردازی و ادیت این محصولات بسیار خاص و متفاوت از سوژه های دیگر انجام می شود.
انتخاب کادر و ارتفاع مناسب دوربین از سوژه
برای شروع از ویزور دوربین کادر مناسب را انتخاب کنید.
میزان فاصله کانونی لنز بستگی به فاصله دوربین تا سوژه و همچنین سایز سوژه دارد.
فاصله کانونی لنز را طوری تنظیم کنید تا محصول در سایزی مناسب در کادر قرار گیرد، نه بسیار کوچک و نه آنقدر بزرگ که عکس فضای سفید کمی داشته باشد.
بعضی محصولات مثل جعبه های بسته بندی حجم دار هستند.
برای نشان دادن حجم سوژه ها بهتر است آنها را سه رخ مقابل دوربین قرار دهید. افزایش ارتفاع دوربین هم کمک می کند حجم سوژه ها بیشتر دیده شود.
تنظیمات دوربین و لنز برای عکاسی از محصولات فروشگاهی
تنظیمات لنز برای عکاسی محصولات
بعد از مباحث انتخاب زاویه و نورپردازی مواردی همچون فوکوس، تنظیمات دوربین و لنز اهمیت دارد.
باید دقت کنید در تمام مراحل عکاسی از یک سفارش فوکوس در نقطه مناسبی از سوژه ها قرار داشته باشد. بعد از تعویض یک محصول از روی میز نور حتما فوکوس را با محصول جدید تنظیم کنید.
بعضی لنزها گزینه استبلایزر (لرزش گیر) همراه دارند.
دقت کنید این گزینه هنگام استفاده از سه پایه غیر فعال باید باشد. در غیر اینصورت دوربین و لنز با اختلال همراه شده و گاها باعث افت کیفیت تصاویر خواهد شد.
تنظیمات دوربین برای عکاسی از محصولات
برای تنظیمات دوربین ابتدا محور چرخشی را بروی عکاسی Manual (خلاق) قرار دهید.
این گزینه تنظیمات مثلث نوری را در اختیار شما قرار می دهد که در عکاسی صنعتی حرفه ای بسیار مهم است. پیش نیاز استفاده از این گزینه یادگیری علمی و عملی قواعد استفاده از مثلث نوری در شرایط مختلف است.
یادگیری تنظیمات مثلث نوری، نوردهی و نورسنجی عکسها بخشی از عکاسی مقدماتی است که در این مبحث نمی گنجد.
در این بخش باید گزینه های ایزو، سرعت شاتر و میزان دیافراگم را تنظیم کنید.
استفاده از نورهای استودیویی کمک می کند به ایزوی بالا نیاز نداشته باشید.
سرعت شاتر را با توجه به ثابت بودن سوژه بین ۱/۶۰ تا ۱/۱۶۰ می توان تنظیم کرد و دیافراگم بهتر است در محدود ۸ تا ۱۱ تنظیم شود. اکثر لنزها بیشترین شارپنس را در این محدوده دارند. در مرحله بعد از منوی دوربین فرمت ذخیره عکسها را فرمت خام RAW انتخاب کنید. در مقالات قبل بارها از اهمیت این فرمت گفته ام. برای رسیدن به بیشترین جزئیات و کیفیت لازم است از این فرمت استفاده کنید.
ویرایش در عکاسی محصولات فروشگاهی
ادیت در عکاسی صنعتی محصولات بخشی غیر قابل انکار هست.
ادیت عکسهای محصولات شامل تصحیح طراز سفیدی عکس، اصلاح نور، کنتراست، روتوش نواحی مورد نیاز و گاها تفکیک سوژه از بک گراند است.
اگر با فرمت خام عکاسی کرده باشید و تسلط کافی بر نرم افزار های فتوشاپ، ادوب کمرا راو یا ادوب لایتروم داشته باشید خیلی صحیح و اصولی ادیت عکسها را با بهترین خروجی انجام می دهید.
مبحث ویرایش عکسهای محصولات گسترده است و لازم است در این زمینه مطالعه و تمرین مداوم داشته باشید.
بیشتر بخوانید: اهمیت ادیت عکسهای صنعتی
کلام آخر
آموزش کامل عکاسی و نورپردازی عکسهای فروشگاهی در قالب مقالات نمی گنجد.
لازم است آموزشهای عملی این بخش را در دوره های آموزشی و ورکشاپ ها بگذرانید.
در عکاسی فروشگاهی محصولات با سوژه های متفاوتی روبرو خواهید بود. سوژه هایی که به لحاظ سایز، وزن، جنس بدنه، رنگ و سایر مشخصات متفاوت هستند که لازم می شود نورپردازی، زاویه و ترکیب، ادیت و خروجی متفاوتی داشته باشید. عکاسی از بعضی محصولات ساده تر و بعضی دیگر پرچالش و دشوار است. با مطالعه دقیق این مطلب و تمرین مداوم و کسب تجربه می توانید عکسهای صنعتی بهتری از محصولات ثبت کنید.
امیدوارم با مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی برای فعالیت در زمینه عکاسی محصول کسب کرده باشید.
در صورتی که با سوالاتی در این زمینه مواجه بودین در بخش کامنت این صفحه پاسخگوی شما خواهم بود.
سفارشات
۶۰ ۱۸ ۹۶ ۸۸ – ۰۲۱
مشاوره رایگان
۹۴ ۸۶ ۲۸۴ – ۰۹۱۲
موفقیت شما در کسب و کار آرزوی قلبی و هدف ما است.