اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روشهای موثر در تبلیغات، ارتباطات تجاری و یکی از اشکال بازاریابی آنلاین است. در این مقاله قصد داریم به موضوع اینفلوئنسر مارکتینگ و نقش آن در تبلیغات و بازاریابی امروزی بپردازیم.
اینفلوئنسر به چه افرادی گفته میشود؟
هنرمندان، سلبریتی ها و افراد پرمخاطب فضای مجازی که پتانسیل تاثیرگذاری و ترغیب به خرید را ایجاد می کنند اینفلوئنسر شناخته میشوند. اینفلوئنسرها با برخورداری از مخاطبان مجازیِ بسیار کمک به معرفی سریع محصولات، برندها و کسب و کارهای مختلف می کنند. صاحبان مشاغل و برندها در زمینه تبلیغات فضای مجازی و واقعی با این افراد شناخته شده همکاری می کنند. اینفلوئنسرها با حضور در تبلیغات باعث می شوند مخاطبان بسیاری با یک محصول یا برند آشنا شده و ترغیب به خرید شوند.
امروزه اینفلوئنسرهای بسیاری شامل هنرمندان سینما، ورزشکاران و افراد مشهور در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ فعالیت می کنند. این افراد با انتشار تبلیغات کسب و کارها تاثیر زیادی بروی بازاریابی و فروش بیزینس های مختلف دارند. از طرفی چون تبلیغات این افراد تاثیرات سریع بروی جذب مخاطب و فروش می گذارد مبالغ بالایی بابت این تبلیغات دریافت می کنند.
بیشتر بخوانید: بازاریابی اینترنتی – نقش بازاریابی آنلاین در موفقیت کسب و کارها
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ در حقیقت تبلیغات و بازاریابی کسب و کارها با کمک افراد مشهور جامعه است. تبلیغات با همکاری این افراد کمک به بازاریابی موثر و فروش چندبرابری کسب و کارها می کند. بنابراین وقتی در مورد بازاریابی اینفلوئنسر صحبت می کنیم در حقیقت منظورمان افرادی هستند که میتوانند بر ذهنیت مخاطبان و مشتریان تاثیر بهسزایی ایجاد نمایند. این تاثیرگذاری با اهداف مختلفی انجام می شود که در نهایت منجر به فروش بیشتر تبلیغ دهنده خواهد شد.
در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها برای راهاندازی و یا توسعه بیزینس از این افراد کمک میگیرند.مارکتینگ با کمک اینفلوئنسرها در حقیقت نوعی روش بازاریابی نوین محسوب میشود که در افزایش فروش بسیاری از کسب و کارها موثر است.
اینفلوئنسر مارکتینگ شامل چه بخشهایی میشود؟
این نوع بازاریابی معمولا شامل چندین بخش برای تهیه و انتشار یک کمپین تبلیغاتی می شود. ابتدا استراتژی و نوع تبلیغ مشخص شده و نسبت به اهداف اقدام به تولید محتوای کمپین می شود. سپس اقدام به انتخاب اینفلوئنسر مناسب و فعال در همان حوزه کاری خواهد شد. پس از این مرحله محتوا و یا ایده ی تبلیغ در اختیار اینفلوئنسر قرار می گیرد تا با تهیه یا انتشار محتوا باعث تاثیرگذاری و ترغیب مخاطبان به خرید شود.
در تهیه و تدوین کمپین تبلیغاتی نکات و ظرایف بسیاری وجود دارد که بطور کامل در مطالب قبلی شرح داده شده است. با تدارک یک کمپین تبلیغاتی حرفه ای می توانید تاثیرات اینفلوئنسر مارکتینگ را چندین برابر افزایش دهید.
بیشتر بخوانید: کمپین تبلیغاتی اینستاگرام – صفر تا صد طراحی تا راه اندازی
اینفلوئنسرها چه نقشی در بازاریابی و تبلیغات دارند؟
اینفلوئنسرها افرادی تاثیرگذار بروی بخشی از جامعه هستند. این افراد تا حدود زیادی اعتماد مخاطبان خود را جلب کرده و با استفاده از این پتانسیل می توانند در بازاریابی آنلاین و فروش کسب و کارها تاثیرگذار باشند. اینفلوئنسرهای مطرح و موجه میتوانند اعتبار برند شما را افزایش دهند. از طرف دیگر بسیاری از افراد جامعه تحت تأثیر توصیههای هنرمندان، ورزشکاران، بازیگران، کارشناسان و گاهی بلاگرهای معروف اقدام به خرید کالا یا استفاده از خدماتی می کنند.
بنابراین این دسته از افراد میتوانند رابط میان شرکتها و برندها و مشتریان آنها باشند. نقش این افراد در افزایش آگاهی از برند شما و ایجاد اعتماد برای کسب و کارتان غیر قابل انکار است. کسب و کارهای آنلاین با استراتژی های هوشمند می توانند مخاطبان خود را از طریق اینفلوئنسرها افزایش دهند.
بیشتر بخوانید: نقش هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات مدرن
تفاوت اینفلوئنسر و ولاگر
اینفلوئنسر (Influencer) به افراد پرمخاطب و محبوب بخشی از جامعه گفته میشود که تاثیر زیادی روی رفتار و سبک زندگی مخاطبان خود دارند. این افراد با تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی میکوشند اعتماد جامعه را با روش های مختلف جلب کنند. این افراد معمولا به نوعی سلبریتی شناخته می شوند اما هر فرد تاثیرگذاری که فالوورهای زیادی در شبکههای اجتماعی داشته باشد، میتواند بهعنوان یک اینفلوئنسر شناخته شود.این افراد از محبوبیت خود بین مخاطبان استفاده کرده و با جذب تبلیغات از طریق صفحات خود کسب درآمد می کنند.
اما ولاگر یا بلاگرها نوع فعالیت متفاوتی نسبت به اینفلوئنسرها دارند. ولاگرها معمولا در یک حوزه تخصص و اطلاعات بالایی دارند و با کمک دانش خود اقدام به تولید محتوا می کنند. افرادی که محتواهای متنی تولید کرده و در وبلاگ شخصی منتشر می کنند را بلاگر و افرادی که اقدام به تولید محتواهای ویدیویی می کنند را ولاگر می گویند. امروزه ولاگرهای زیادی در حوزه های مختلف در حال تولید محتوا و ارائه به مخاطبان در فضای یوتیوب و اینستاگرام هستند. ولاگرهای شناخته شده که در حوزه کاری خود متخصص هستند هم دنبال کنندگان زیادی دارند و از این طریق با جذب تبلیغات کسب درآمد می کنند.
چه اینفلوئنسرهایی مناسب تبلیغات کسب و کار ما هستند؟
در شرایط فعلی انواع مختلفی از اینفلوئنسرها در حوزه بازاریابی و تبلیغات مشغول به فعالیت هستند. بنابراین لازم است برای ارتقاء کسب و کار خود بهترین اینفلوئنسر را برای همکاری در تبلیغات انتخاب نمایید. برخی مشاغل برای تبلیغات محصولات خود از پتانسیل سلبریتیها استفاده میکنند. اما باید بدانید این انتخاب مناسب هر محصول یا خدماتی نیست. لازم است بدانید که اینفلوئنسرهایی برای تبلیغات کسب و کار ما مناسبتر هستند که برای برند یا محصولات ما ارزش ایجاد کنند.
اینفلوئنسرها برای تاثیرگذاری در تبلیغات هر بیزینسی باید فعالیتی مرتبط با آن کسب و کار داشته باشند. بنابراین پیش از انتخاب یک اینفلوئنسر مناسب برای توسعه کسب و کار خود، نوع فعالیت این افراد و مخاطبان آن را بررسی کنید. اینفلوئنسر مارکتینگ اینطور نیست که شما در حوزه تعمیرات خودرو فعالیت داشته باشید و برای تبلیغات با یک آرتیست سینما همکاری کنید. بی شک چنین همکاری ای جز اتلاف هزینه تبلیغات نتیجه ای برای شما در بر نخواهد داشت.
بیشتر بخوانید: روش های تبلیغات موثر برای کسب و کارها
چه مهم در تاثیرگذاری بیشتر اینفلوئنسرها
برای این که بتوانید شاهد تاثیرگذاری بیشتر اینفلوئنسر مارکتینگ باشید لازم است استراتژیهایی را به کار گیرید و مجموعه عواملی را در نظر داشته باشید. از جمله این استراتژیها میتوان به تعریف دقیق مخاطب هدف اشاره کرد.برای این منظور باید به دنبال شناسایی مخاطبانی باشید که به مشتریان بالقوه برای محصولات شما شباهت بیشتری داشته باشند. با بررسی و تحقیق در مورد نوع فعالیت اینفلوئنسر و دنبال کنندگان او می توانید هوشمندانه رفتار کرده و تاثیرات کافی را در تبلیغات خود ایجاد کنید.
یکی دیگر از استراتژیها و عوامل تاثیرگذار در کمپینهای تبلیغاتی، در نظر گرفتن اهداف اصلی و عملکرد اساسی است. اهداف شما باید به صورت دقیق و شفاف، روشن شده و مشخص باشد. از طرف دیگر باید بدانید که عملکرد اساسی شما به چه نحوی است. باید نقطه شروع فعالیت تبلیغاتی و نتایج مدنظر با تعیین کنید و پس از پایان تبلیغات نتایج را آنالیز کنید.
در شرایط حاضر بسیاری از افراد از اینفلوئنسرها کمک میگیرند و کمپینهای تبلیغاتی برقرار میسازند تا به فروش بیشتر محصولات برند خود دست بزنند. این افراد میتوانند پس از پایان کار، میزان فروش خود را اندازهگیری نمایند. از این طریق می توان در مورد ادامه همکاری یا انتخاب فرد دیگری تصمیم گیری کرد.
از اینفلوئنسر مارکتینگ در فضای مجازی و یا فضای واقعی می توان استفاده کرد. گاهی اوقات هم بعضی برندها برای رونمایی از محصولات یا برند خود یک میهمانی یا ایونت تدارک می بینند و با استفاده از پتانسیل جذب اینفلوئنسر اقدام به معرفی و جذب مخاطب می کنند. این کمپین ها هم تاثیرات خوبی در شناخت جامعه هدف با یک محصول یا خدمات دارد. این سبک مارکتینگ معمولا بصورت موازی در فضای مجازی و در فضای کسب کار تبلیغ دهنده اتفاق می افتد.
بیشتر بخوانید: تبلیغات پارتیزانی – تاثیرات بازاریابی پارتیزانی بروی فروش و برندسازی
نکات مهم در انتخاب اینفلوئنسرها
همکاری تبلیغاتی با اینفلوئنسرها برای بسیاری از کسب و کارها پرفایده و نتیجه است. رایجترین اهدافی که باعث میشود صاحبان کسب و کارها با اینفلوئنسرها همکاری داشته باشند عبارتاند از:
• معرفی و تبلیغ محصولات و برندهای جدید
• آگاهسازی از مزایای یک برند
• یادآوری برند به مخاطبان
• افزایش فروش محصولات
• جذب مخاطب هدف
• افزایش محبوبیت و اعتبار برند
خیلی اوقات کسب و کارها به دنبال افزایش تعداد دنبال کنندگان خود در شبکههای اجتماعی هستند. گاهی هم برای معرفی یا افزایش فروش در یک تایم مشخص از پتانسیل اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می کنند. نکتهای که در این زمینه لازم است به آن توجه داشته باشید در نظر گرفتن هدف اصلی شما از همکاری با این افراد تاثیرگذار است. همچنین اینفلوئنسری که انتخاب میکنید لازم است به کسب و کار شما ارتباط داشته باشد.
باید این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از اینفلوئنسرها با تولید یک محتوای خلاقانه و هوشمند به شهرت امروزی رسیده اند. تبلیغ کننده و محتوا باید با نوع و موضوع کسب و کار شما در ارتباط باشد. برای نمونه شما نمیتوانید برای تبلیغات محصولات پوستی از یک اینفلوئنسر با پوست نامناسب و خشن استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: کمپین تبلیغاتی و تاثیر آن در فروش و برند سازی
انتخاب اینفلوئنسر تاثیرگذار
یکی دیگر از نکات بسیار مهم در انتخاب اینفلوئنسرها تناسب جنسیت این افراد با محصولات است. در صورتی که قصد دارید محصولی را به مخاطبان خود معرفی کنید که مخصوص استفاده بانوان است، بهتر است اینفلوئنسر خانم را برای این کار در نظر بگیرید. توجه به جنسیت این افراد در انتخاب تبلیغات هم بسیار مهم است.
برای مثال ممکن است کسب و کار شما در حیطه تولید یا فروش آرایشی و بهداشتی باشد. به طور حتم مخاطبین و مشتریان کار شما بانوان هستند. از این میان بیشترین مشتریان محصولاتتان بانوانی هستند که بیش از سایرین دغدغه خرید این لوازم را دارند. اینفلوئنسر مارکتینگ را باید با کمک افرادی که در این حوزه فعالیت مفید و موثر داشته اند انجام دهید.
نکته بعدی توجه و بررسی دنبال کنندگان اینفلوئنسرها برای همکاری تبلیغاتی است. باید اینفلوئنسری را برای تبلیغات خود انتخاب کنید که دنبال کنندههای واقعی و بیشمار در شبکههای اجتماعی باشد. به این نکته توجه داشته باشید که در حال حاضر، بسیاری از دنبال کنندهها در این شبکهها، غیر واقعی و یا فیک هستند.
برای اطمینان از واقعی بودن دنبال کنندگان این افراد راه هایی وجود دارد. باید تعداد مشارکتکنندگان در پستهای وی و تعامل او با مخاطبان را با دقت بررسی کنید. فردی را انتخاب کنید که مورد اعتماد و توجه مخاطبان بیشتری در فضای مجازی و جامعه باشد.
بیشتر بخوانید: پرسنال برندینگ – اصول برندسازی شخصی برای کسب و کارها
سخن آخر
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش های تاثیرگذار برای بازاریابی و فروش محصولات و خدمات مشاغل است. افراد اینفلوئنسر معمولا دستمزدهای بالایی برای تبلیغات در نظر می گیرند. پس برای حصول بهترین نتایج نباید عجولانه اقدام کنید. لازم است با برنامه ریزی دقیق اقدام به تولید محتوای تاثیرگذار کرده و با اینفلوئنسرهای مرتبط با کسب و کارتان اقدام به انتشار آن کنید.
ممنون از مقاله تون خيلى بدردم خورد. شما خدمات اينلوئنسرى دارين؟ هزينه اينفلوئنسر تو بخش فست فود چقدر هست؟
درود بر شما، نه متاسفانه خدمات اینفلوئنسری ارائه نمیشه