برندسازی مجموعه اقداماتی برای ایجاد ذهنیت محبوب و ماندگار از محصولات یا خدمات در ذهن مخاطب است. راهبرد برندسازی کمک می کند ارتباطی قوی و احساسی بین کسب و کارها و جامعه بوجود آمده تا خریدارانی وفادار داشته باشند.
در این مقاله به نکات مهم در حوزه برندسازی و برندینگ میپردازیم. اگر علاقمندید کسب و کار خود را به شکلی اصولی توسعه دهید و همچنین با برندسازی فروش خوبی تجربه کنید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.
برند سازی چیست؟
برندسازی و برندینگ از نظر لغوی به ظاهر شبیه به هم هستند و یک معنا را در ذهن تداعی کنند. اما از نظر اجرایی و علمی با هم متفاوت هستند. برند سازی با تمرکز روی ایجاد و افزایش سطح آگاهی از برند انجام میگیرد و با برنامههای تبلیغاتی و ترویجی به مرور انجام میگیرد. اما برندینگ مجموعه عملیات ساخت برند است و مجموعه فعالیتهایی را شامل میشود که باعث ایجاد حس آشنایی و ماندگاری در ذهن مخاطب میشود. در حقیقت برندینگ را می توان تولد یک برند تجاری شناخت و برندسازی را پروسه رشد و پرورش آن دانست.
در واقع هرچیزی که در ذهن مخاطب باعث هویت بخشی به تجارت و کسب و کار مشخصی میشود با برندینگ و برندسازی مرتبط است. برندینگ و برندسازی به فعالیتهای کسب و کار معنا میبخشد و با شکل دادن به یک برند، محصول یا خدمات مورد نظر در ذهن مخاطب و مصرفکننده جای میگیرد.
فرآیند برندسازی رویکرد سیستماتیک برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان است. این فرآیند شامل مراحل مختلفی است که با برنامه ریزی و شناخت نیازهای مخاطبان و ارائه راه حل به آنها انجام می شود. این مراحل ممکن است بسته به اینکه چه کسی فرآیند برندسازی را اجرا می کند، با نتایج متفاوتی همراه باشد. پس لازم است برای توسعه برند خود با آگاهی از دانش و بررسی رزومه کارشناسان این حوزه همکاری موفقی را تجربه کنید.
بیشتر بخوانید: شعار تبلیغاتی چه نقشی در برندسازی و موفقیت تبلیغات دارد؟
برند سازی چه نقش و مزایایی برای کسب و کارها دارد؟
در دنیای مصرف گرای امروز بسیاری از شرکتها در بخشهای متنوع تولیدی، وارداتی و خدماتی مشغول به کار هستند. در اختیار داشتن یک برند یا نام تجاری باعث هویت و شخصیت بخشیدن به فعالیت شما و همچنین ایجاد تمایز میان شما و دیگر رقبا میشود.
از جمله مزایای برندسازی، میتوان تبدیل شدن به اولویت ذهنی مشتری را نام برد. برند سازی باعث می شود مخاطب با شنیدن نام کالای مرتبط با تولیدات شما ناخودآگاه برند شما در ذهنش تداعی شود. مثلاً با شنیدن نام پفک اولین برندی که به ذهن ما تداعی میکند چیتوز است. برندسازی و برندینگ اصولی باعث می شود مشتریان وفادار بیشتری را برای کسب و کار خود جذب کنید. دقیقاً مثل کاری که دیجی کالا یا گوگل انجام میدهند.
بنابراین اگر بخواهیم به صورت تیتروار به مهمترین مزایای برندسازی یا برندینگ برای هر کسب و کار اشاره کنیم میتوان موارد زیر را در نظر داشت:
- هویت بخشیدن به کسب و کار
- افزایش ارزش کسب و کار
- تمایز با رقبا
- جذب مشتریان جدید
- اعتمادسازی در بازار
- وفادار کردن مشتریان فعلی
- توسعه موفق کسب و کار
بیشتر بخوانید: اهمیت لوگوی حرفه ای برای کسب و کارها
اهمیت برندسازی در بازاریابی و افزایش فروش
برندسازی در زمینه فروش و بازاریابی بسیار تأثیرگذار است. علاوه بر این که داشتن یک برند تجاری شما را از رقبا متمایز میسازد، دلایل مهم دیگری نیز وجود دارد که ساخت برند را به یک مقوله پر اهمیت در کسب و کار تبدیل میکند. این دلایل عبارتند از:
اطلاعرسانی به مخاطبین
برندینگ در بازاریابی محصول نقش بسزایی دارد، وظیفه اصلی بازایابی اطلاعرسانی به مخاطب درباره محصول و خدمات است که با کمک برندسازی میتوان به راحتی به این مهم دست پیدا کرد.
یکپارچگی
برندسازی سبب میشود تا نام، آرم، محصول و خدمات یک کسب و کار با هم پیوند داشته و زیر سایه یک برند قرار گیرند. به این ترتیب ترغیب مشتری برای توجه به یک محصول یا خدمات کار سادهتری است. با یکپارچگی و هدفمندی اعضا در سازمان، شکل بازاریابی ارتقاء یافته و با موفقیت بیشتری همراه است.
افزایش فروش
یکی از مواردی که برندسازی تأثیر مستقیمی روی آن دارد، افزایش فروش است. تجربه نشان میدهد که برند تجاری باعث افزایش فروش و کسب درآمد میشود. به راحتی میتوان بر اساس چگونگی عملکرد و استراتژیهای بازاریابی یک برند تجاری میزان درآمد و کسب سود آن را تخمین زد. ضمن این که تجاریسازی یک برند کمک میکند تا با افزایش فعالیتهای استراتژیک در حوزه بازاریابی و آموزشهای موجود در این زمینه به فروش بیشتری دست پیدا کند.
اعتمادسازی در بازار
وقتی یک کسب و کار صاحب یک برند تجاری باشد از اعتماد و اعتبار بیشتری در بازار برخوردار است. در واقع با برندینگ شما اعلام میکنید که به وعدههای خود عمل خواهید کرد، ادعاهایی که در مورد محصولات یا خدمات خود ارائه میکنید واقعی است و تضمین لازم برای اجرای آنها را در اختیار دارید. در حقیقت این برندسازی است که به مشتری اجازه ایجاد ذهنیت مثبت در مورد محصولات یا خدمات شما را میبخشد.
بیشتر بخوانید: پرسونای مخاطب – چطور مخاطب کسب و کار خود را شناسایی کنیم؟
نقش برندینگ و برندسازی در توسعه و رشد کسب و کار
به هیچ عنوان نمیتوان از نقش مؤثر ساخت برند در مسیر توسعه کسب و کار غافل بود. برند سازی به شما کمک میکند تا علاوه بر ایجاد تأثیرات مثبت و ماندگار در ذهن مخاطب، به نیازهای آینده آنها نیز واقف باشید. ضمن این که اصلیترین عامل تمایز شما از رقبایتان در عرصههای مختلف راهاندازی، رشد و توسعه کسب و کار همین ساخت برند است.
هویت بخشی، هدایت کسب و کار جدید و طراحی استراتژی های بازاریابی موفق از مهمترین تأثیرات برندسازی است. وقتی هویتسازی برای برند به طور کامل و اصولی انجام گیرد، اعتمادسازی بازار و مخاطبین نیز به شکل صحیحتری پیش میرود، شما میتوانید برنامهریزی مدون و استراتژیهای بازاریابی را به خوبی در مسییر رشد خود پیادهسازی کنید و در نتیجه، رشد و توسعه کسب و کار سریعتر و اصولیتر پیش خواهد رفت.
بیشتر بخوانید: نقش عکسها در بازاریابی، برندسازی و فروش کسب و کارها
برای برندسازی اصولی چه مراحل و پروسهای باید انجام شود؟
برای این که برندسازی به شکل اصولی و موفقیتآمیز انجام گیرد باید از مراحل آن آگاه باشید. در واقع این مراحل به شما کمک میکند تا گامهای مطمئنتری در مسیر برند سازی بردارید و سریعتر به هدف برسید:
زیرساختها را مهیا کنید
یکی از مهمترین و اولین قدمها در مسیر برندسازی، مهیا بودن زیرساختهای لازم است. ویژگیهای برند را بررسی کنید، مثلاً مدرن بودن، لوکس بودن، ارزان بودن، رقابتی بودن و… از جمله ویژگیهایی است که میتوانید برای برند خود در نظر بگیرید. نکته مهم توجه و تحقیق بازار است. بهتر است قبل از اقدام به برندینگ، وضعیت رقابت، تهدیدها و فرصتهای بازار را نیز شناسایی کنید.
شخصیتسازی برند
این مسأله یکی از مهمترین گامهای برندسازی است. باید برای برند خود شخصیتی قدرتمند و خاص طراحی کنید. باید ویژگی های منحصر بفردی برای هویت برند خود در نظر بگیرید. مثلاً المانهای بصری از جمله لوگو، بروشور، وب سایت، بنرهای تبلیغاتی و… ، لحن گفتار متن کاتالوگ، نوشتار متن سایت، ایمیلها، آگهیها و… ، نوع بستهبندی، طراحی بستهبندی، رنگ بستهبندی، محیط کار شامل لباس پرسنل، دکوراسیون داخلی، نوع ارتباط با مشتری، منشور سازمانی و… همگی از جمله مواردی هستند که در مورد شخصیتسازی برند باید به آنها توجه خاص داشته باشید.
بیشتر بخوانید: وب سایت چه نقشی در بازاریابی و برندسازی کسب و کارها دارد؟
چشم انداز واضح و مشخص
برای این که بتوانید برنامهریزی خوب و دقیقی ارائه کنید نیاز است که چشم انداز واضحی داشته باشید. بررسی مواردی چون بازارهای هدف، سهم برند از بازار، میزان درآمد و دارایی و… از جمله مواردی است که باید مشخص کنید. به این مسأله دقت داشته باشید که شما نمیتوانید در همه زمینهها برند باشید، پس بهتر است به دنبال نقاط قوت خود باشید، در این زمینه حتماً رقبا را از جهات مختلف بررسی کنید.
مراحل اصلی برندسازی
برندینگ یا برندسازی شامل سه مرحله مهم و اساسی است که باید به صورت استاندارد و اصولی پیادهسازی شود. این مراحل عبارتند از:
برندسازی استراتژیک:
در این مرحله از کار شما محصول یا خدمات خود را برای شناخته شدن بهتر وارد بازار میکنید. معمولاً برندینگ با پخش محصل در بازار نوعی برند سازی استراتژیک محسوب میشود.
برندسازی میانی:
در این مرحله شما سعی میکنید روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و وجه تمایز خود از رقبا را برجستهتر سازید. نوع ارتباط با مشتری، بستهبندی اصولی، ارائه خدمات با کیفیت، محصولات متمایز و… از جمله مواردی است که در این شکل از برند سازی مورد توجه قرار میگیرد.
برندسازی عملیاتی:
در این مرحله شما با برنامهریزی کوتاه و بلندمدت برای شناخته شدن پیش میروید، تبلیغات، بازاریابی و تلاش برای ماندگاری در ذهن مخاطب با روشهای استراتژیک از جمله مواردی است که در این بخش جای میگیرد.
بیشتر بخوانید: روش های تبلیغات موثر برای کسب و کارها
اهمیت برندبوک برای برندسازی
یکی از شاخصه های مهم برای خلق و توسعه یک برند، برخورداری از برندبوک است. برندبوک مجموعه قواعد مسنجم و یکپارچه شرکت ها است که باعث هویت بخشیدن برند آنها شده و مسیری شفاف برای رسیدن به اهداف مشخص می کند. برندبوک که با نام کتابچه برند هم شناخته می شود در ابتدای فعالیت هر برندی تدوین و طراحی می شود تا مجموعه ها و سازمان ها با رعایت قواعد و چهارچوب های این کتابچه در مسیر موفقیت برند حرکت کنند. کتابچه برند شامل اهداف، استراتژی ها، چشم اندازها و تمام قواعد طراحی هویت بصری بوده و تبعیت از گایدلاین های آن برای تمام اعضای مجموعه الزام آور است.
یکی از مزیت های کتابچه برند در پروسه برندسازی ایجاد شخصیت و هویتی قدرتمند برای برند است. امروزه هر برندی بیشتر با طرح های بصری مثل لوگو، بسته بندی ها، پوستر، بیلبورد و یا تیزرهای تبلیغاتی دیده می شوند. حالا تصور کنید اگر هر کدام از این طرح ها رنگ و گرافیک متفاوتی داشته باشد و از اصول برندبوک تبعیت نکند چه اتفاقی خواهد افتاد. کتاب برند کمک می کند عناصر گرافیکی برندها در هر موقعیتی با نظم و انسجام دیده شوند. این انسجام و یکپارچگی رنگها، طرح های گرافیکی، شعار و حتی سایز استفاده شده لوگو شخصیتی قوی از برند را به نمایش می گذارد که بروی مخاطبان هدف به شدت تاثیرگذار است.
بیشتر بخوانید: برند بوک – اهمیت طراحی برندبوک برای کسب و کارها
ابزارهای مهم برندسازی
مهمترین هدف از برندسازی جذب مشتری و ماندگاری برند در ذهن او است، بنابراین ابزار و تجهیزاتی که بتوانند چنین استراتژی را به خوبی پیادهسازی کنند از اولویت برخوردار هستند. برای ساخت یک برند و ایجاد شخصیتی ماندگار و قوی در ذهن مخاطب به ابزارها و تکنیک های مختلف و متنوعی نیاز داریم. یک برند تاثیرگذار باید فعالیت خود را قدرتمند و قابل اعتماد شروع کند که این مستلزم رعایت اصول برند سازی است. اصولی که تحقیق و بررسی بازار، مشتریان و رقبا را مورد توجه قرار می دهد. بعد از انجام این تحقیقات تعیین می شود چطور و با چه روشهایی بالاتر و قدرتمندتر از رقبا ظاهر شویم.
اما ابتدا باید شخصیت و هویتی یکپارچه برای برند مان تدارک ببینیم. برای شروع لازم است تمام عناصر دیداری و شنیداری برند به شکلی اصولی و یکدست طراحی شوند. هویت برند صرفا به طراحی یک لوگو محدود نشده و لازم است تمام المان های گرافیکی، مفاهیم و ایده ها و حسی که برند به مشتریان باید منتقل کند در نظر گرفته شود. طراحی هویت بصری یکپارچه و کامل مسیر برندسازی موفق را شفاف و کم هزینه تر می کند.
بیشتر بخوانید: پرسنال برندینگ – اصول برندسازی شخصی برای کسب و کارها
طراحی هویت بصری یکپارچه و اختصاصی
برخورداری از یک لوگوی تأثیرگذار و ماندگار یکی از اصلی ترین ابزارهای برندسازی است. در واقع طراحی لوگو اولین گام هویت بخشی به برند شما است و این امکان را در اختیار شما قرار میدهد تا به راحتی در ذهن مخاطب خود جای بگیرید. بسیاری از محصولات و خدمات هستند که تنها با لوگوی مناسب برای همیشه در ذهن مخاطب جای گرفتهاند. حتی افرادی که از آن محصول یا خدمات استفاده نمیکنند، مثلاً اپل، سامسونگ، ال جی، بنز و… از آن جمله هستند.
اما با تمام این توضیحات باید بدانید که هویت بصری و لوگو برند شما نیست. نام تجاری، نشان تجاری یا همان لوگو، رنگ سازمانی، شعار و غیره صرفا بخشی از برند شما هستند که البته بسیار هم مهم هستند. مجموعه ی این عناصر تشکیل دهنده هویت بصری برند شما بوده و این عناصر یکی از مهمترین نیازها برای برندسازی اصولی است. لوگو با اینکه معرف یک برند است اما برای برندسازی کافی نیست. بسیاری تصور می کنند لوگو همان برند است و با سفارش طراحی لوگو و هویت بصری حرفه ای می توان یک برند موفق داشت. اما اینطور نیست و برند در ذهن جامعه نقش می بندد.
حتما شما هم این تعریف را درباره محصولات مختلف شنیده اید که “فلان محصول مثل بنز کار می کنه”. این همان اصل برندسازی است که محصولات کمپانی بنز را بعنوان نماد کیفیت و لوکس بودن در ذهن جامعه جا انداخته، تا جاییکه افراد در مورد محصولات غیر مرتبط با خودرو از آن یاد می کنند. یا فرض کنید بروی لوگوی گوشی آیفون را بپوشانید، اغلب افراد متوجه برند آیفون می شوند. برند و برندسازی در حقیقت ایجاد یک ذهنیت در جامعه هست و عناصر هویت بصری کمک می کنند روند برندسازی به شکلی حرفه ای و اصولی اجرا شود.
بیشتر بخوانید: هویت بصری برند عامل تمایز و موفقیت کسب و کارها
تبلیغات
یکی از مهمترین ابزارها برای ساخت برند تبلیغات هوشمندانه و با کیفیت است. تبلیغات اگرچه نقش بسیار مهمی در برندسازی برعهده دارد، اما اگر به شیوههای اصولی و حرفهای انجام نگیرد بینتیجه خواهند ماند. تبلیغات در رسانههای تصویری، تبلیغات در رسانههای اجتماعی، تبلیغات ویروسی و… از جمله روشهای مختلف برای برندسازی است. قبل از اجرای تبلیغات باید استراتژی دقیق خود از تبلیغ را مشخص کنید. باید مشخص کنید چه اهداف و نتایجی از تبلیغات مدنظر دارید. بعد از این مرحله باید بودجه تبلیغات را مشخص کنید و نسبت به آن از کارآمدترین روش های تبلیغ استفاده کنید.
یکی از بهترین روشهای تبلیغات با اهداف برندسازی، استفاده از کمپین های تبلیغاتی است. کمپین های تبلیغاتی را می توان بشکل گسترده و پارتیزانی پیاده سازی کرد که البته بودجه های سنگینی به همراه دارد. اما گاهی اوقات هم می توان با بودجه های پایین تری از کمپین های فضای مجازی استفاده کرد. البته این نوع کمپین ها مناسب هر نوع محصول یا خدماتی نیستند و لازم است قبل از اجرا از مشاوران با تجربه در این زمینه راهنمایی بگیرید.
بیشتر بخوانید: تبلیغات پارتیزانی
تولید محتوا
یکی دیگر از روشهای برندسازی تولید محتوا است. در واقع محتوای منحصر به فرد و متمایز ( محتوای بصری بیشتر مد نظر است) از جمله روشهای اصولی برندسازی محسوب میشود. شما میتوانید به این وسیله بیشترین تأثیر را بر ذهن مخاطب داشته و در ذهن و جای بگیرید. تولید محتوا و ارائه آن به جامعه هدف یکی از روشهای بسیار تاثیرگذار در برندسازی امروزیست، اما نکته مهم کیفیت محتوای ارائه شده است. تولید محتوا باید با در نظر گرفتن پاسخگویی به سوالات مخاطبان انجام شود.
در محتوای تولید شده باید کلیه سوالات مطرح شده از سوی مخاطبان با سلایق مختلف لحاظ شود. محتوا زمانی تاثیرگذار است که با پاسخگویی دقیق به سوالات ذهنی جامعه هدف بتواند آنها را به خریداران جدید تبدیل کند. محتواهای تاثیرگذار و با کیفیت اطلاعات دقیق و کافی از محصولات یا خدمات به مخاطب هدف ارائه می کند.
بیشتر بخوانید: محتوای حرفهای و تأثیر آن در فروش چندبرابری کسب و کارها
نکات حرفهای و مهم در روند برندسازی کسب و کارها
همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم مهمترین بخش برندسازی حرکت اصولی و برندسازی بر اساس استانداردهای موجود است. اصول صحیح برندسازی به شما کمک میکند تا مسیر سادهتری را برای برندینگ پیش رو داشته باشید. برای این که در این عرصه موفق باشید باید همواره موارد زیر را در نظر داشته باشید و همه چیز را مطابق با آنها پیش ببرید:
- داشتن هدف
- تحقیق بازار
- تشخیص مخاطبان
- نیاز سنجی جامعه هدف
- شعار برند
- طراحی لوگو
- طراحی برندبوک و تبعیت از قواعد یکپارچه
- نمایش برند
- ارائه خدمات با کیفیت به مشتری
- ایجاد وفاداری مخاطب به ارزشهای برند
- توجه به بازخوردها
- تحقیق در مورد نیاز آینده مخاطبین
این نکات مهمترین نکاتی است که در برندسازی باید به آنها توجه کنید و همواره در این مسیر آنها را مورد بررسی قرار دهید تا نتیجه کار دلخواه شما باشد.
بیشتر بخوانید: پرسنال برندینگ – اصول برندسازی شخصی برای کسب و کارها
جمعبندی
برندینگ یا برندسازی یک فرآیند و عملیات کاملاً حرفهای برای موفقیت کسب و کارها است. بیزینس هایی در آن موفق خواهند بود که اصولیترین روشها را برای ساخت برند انتخاب میکنند. برند سازی ضمن هویت بخشی به کسب و کار شما میتواند بخش عمدهای از اعتماد و توجه مخاطبین به محصولات و خدمات شما را به خود اختصاص دهد، بنابراین توصیه میشود برای این قدم بسیار مهم و بزرگ در کسب و کار خود حتماً از مشاورین برتر و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید و از همان ابتدای راه قدمهای اصولی بردارید.
برندسازى فقط براى محصولات لازمه يا برندسازى شركت هم مهمه؟
درود بر شما، برندسازی هم برای شرکت ها لازم هست و هم محصولات. اما گاهی اوقات برندسازی یک محصول خیلی اصولی و با قدرت انجام میشه که ناخودآگاه باعث معروفیت شرکت تولید کننده میشه
خدمات كامل برندسازى انجام ميدين؟ من تو حوزه نوشيدنى هاى طبيعى فعالم
خیر، خدمات کامل برندینگ فعلا نداریم
من براى محصولاتم تو زمينه خشكبار به برندسازى نياز دارم چطور مى تونيد كمك كنيد؟
لطفا برای مشاوره تماس بگیرید.