رمز خود را فراموش کرده اید ؟

طراحی بسته بندی محصولات+ نمونه بسته بندی های انجام شده

بسته بندی با اهمیت ترین و موثرترین دلیل برای جذب و ترغیب مشتریان به خرید محصولات به حساب می آید. امروزه برندهای معتبر و شناخته شده به نقش مهم این بخش از هویت بصری پی برده و در تلاشند با بهره گیری از هنرمندان گرافیست جذاب ترین طرح های بسته بندی را با هدف تاثیر بر خریداران ارائه نمایند. رنگ، سبک طراحی، خلاقیت در طراحی و کیفیت چاپ همگی از مواردی هستند که یک بسته بندی را از سایر محصولات متفاوت و متمایز می نماید.

طراحی بسته بندی حرفه ای نقش موثری در بازاریابی موثر، برندسازی موفق و افزایش فروش محصولات دارد. هدف از بسته بندی محصولات صرفا محافظت از محصول نیست و توجه به طراحی و تولید حرفه ای باکس محصول می تواند تاثیر مستقیم بر موفقیت برند داشته باشد.

نمونه طراحی بسته بندی مشتریان

چرا برای محصولات به بسته بندی حرفه ای نیاز دارید؟

طراحی بسته بندی محصولات

توجه ویژه به طراحی بسته بندی کالا مزیت های متعددی برای تولید کنندگان محصولات ایجاد می کند. مزیت هایی که در طی سالها فعالیت مداوم شرکت های تولیدی در رشد فروش و ماندگار کردن نام برند نمایان خواهد شد. یکی از این مزیت ها ایجاد تمایز محصول در بین رقبا است. بسته بندی محصولات گاهی اولین نقطه ارتباط بین یک برند و مشتری است و تبلیغات اولیه محصول با بسته محصول شکل می گیرد. وقتی طراحی بسته بندی محصولی متفاوت و جذاب باشد، خریدار را در نگاه اول تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ترغیب در انتخاب از بین سایر محصولات مشابه خواهد شد.

ویژگی های بسته بندی محصولات

بسته بندی محصولات در اکثر مواقع اولین نقطه ارتباط مشتریان با برندهای تولید کننده کالاها است. خریداران در اولین خرید هر محصولی بیشتر به نوع بسته بندی توجه می کنند و در واقع کیفیت کالا را از نوع بسته بندی آن حدس می زنند. به همین دلیل طراحی و تولید بسته بندی های حرفه ای مورد توجه برندها بوده و بخش مهم از پروسه تولید محصول به شمار می آید.

بسیاری از تولید کنندگان کالا تصور می کنند وظیفه ی بسته بندی صرفا حفظ و نگهداری محصول از مرحله ی انبارداری تا رسیدن به دست مشتریان است. به همین دلیل به پکیجینگ محصولات خود اهمیت نمی دهند و محصولات خود را با جعبه و لیبل های معمولی و حتی ضعیف روانه بازار می کنند. در حالیکه بسته بندی حرفه ای ضمن محافظت از محصول باید برای مخاطب جذاب و ویژه بنظر آید تا تاثیرگذاری آن در رشد مشخص شود. بسته بندی های حرفه ای محصولات ویژگی هایی را بهمراه دارند که در بازاریابی، برندسازی و رشد فروش به شدت تاثیرگذار هستند.

ویژگی های بسته بندی حرفه ای محصولات

  • حفظ و نگهداری محصول در مراحل انبارداری، حمل و نقل تا قرارگیری در شلف فروشگاه
  • استفاده از متریال متناسب با نوع محصول و سازگار با محیط زیست
  • طراحی گرافیکی جذاب و حرفه ای
  • استفاده از رنگهای مرتبط با نوع محصول و یا هویت بصری برند
  • همراستا با مفاهیم محصول و برند باشد
  • چاپ با کیفیت بسته بندی و استفاده از افکت های چاپی

قالب و تیغ طرح بسته بندی

بسته بندی محصولات، به ویژه جعبه های مقوایی یکی از اقلام متفاوت به لحاظ طراحی و تولید محسوب می شود. در طراحی و ساخت بسته بندی ها نکات بسیار مهمی را باید در نظر گرفت. نکات و ظرایفی که باعث می شود محصولات تولد شده کاملا سالم و با طرحی جذاب بدست خریداران برسند. یکی از نکات مهم در طراحی بسته بندی استفاده از یک قالب استاندارد برای ساخت جعبه ای محکم بوده تا بتواند محصول را در مراحل مختلف انبارداری، حمل و نقل و انتقال به فروشگاه ها سالم و بدون مشکل حفظ کند.

برای هر محصولی که اولین بار تولید شده و به بسته بندی مقوایی نیاز دارد باید قالب و تیغ اختصاصی ساخته شود. اینکار توسط مجموعه های ساخت ماکت و یا چاپخانه ها انجام می شود. برای ساخت ماکت لازم است ظرف پر شده از محصول تحویل ماکت سازی شود تا با استفاده از دستگاه های لیزر و نرم افزارهای تخصصی تیغ و ماکت آماده شود. بعد از ساخت ماکت هم با توجه به فاکتور های مختلف شامل: وزن محصول، مقاومت ظرف نگهدارنده محصول، فشاری که جعبه هنگام انبارداری و حمل و نقل متحمل خواهد شد را بررسی و ضخامت مناسب مقوا را مشخص می کنند. 

فاکتورهای مهم برای طراحی تیغ و قالب بسته بندی

تیغ و قالب بسته بندی باید متناسب با سایز محصول طراحی شود تا محصول را محکم و فیکس نگهداری کند.

قالب بسته بندی باید به گونه ای طراحی شود که کاربر بتواند به سادگی به محصول دسترسی داشته باشد.

هنگام طراحی تیغ و قالب بسته بندی به فضای مناسب جهت طراحی گرافیک باید توجه شود.

قالب بسته بندی باید طوری در نظر گرفته شود تا محصولات شکستنی در مقابل فشار حفظ شوند.

در طراحی قالب لازم است از ایده های خلاقانه برای تهیه جعبه ای اختصاصی استفاده شود.

بالا