تبلیغات خلاقانه دقیقاً همان چیزی است که هر کسب و کاری برای افزایش فروش و توسعه برند به آن نیاز دارد. موفقیت یک کسب و کار در بهتر و بیشتر دیده شدن آن نهفته است و تبلیغات نقشی مهم در این موفقیت ایفا می کند.
اگر کسب و کارتان به اندازه کافی دیده نشود، هیچ مشتریای وجود نخواهد داشت. برای رسیدن به این هدف به تبلیغات خلاقانه و برنامه ریزی اصولی برای تاثیرگذاری حداکثری نیاز دارید. تبلیغ هدفمند یکی از مهمترین جنبههای افزایش فروش و توسعه کسب و کار است. تبلیغات خلاق بخشی تاثیرگذار از بازاریابی مدرن امروزی است. این مسیر نه تنها رشد مطلوبی را برای کسب و کارتان فراهم میکند، بلکه هزینه های آن در مقابل سودی که نصیبتان می شود ناچیز است.
چرا کسب و کارها به تبلیغات نیاز دارند؟
تبلیغات هوشمندانه تأثیرات بسزایی در بازاریابی، افزایش فروش، برندسازی و توسعه کسب و کار دارد. در واقع تبلیغ راهی برای رساندن پیام کسب و کار شما به مخاطب است. تبلیغ کمک میکند تا در مسیر صحیح با هزینه کاملاً مشخص شده بتوانید سریعتر، سادهتر و کم هزینهتر به قلههای موفقیت و کسب سود دست پیدا کنید.
موضوع بعدی تاثیر تبلیغات بروی متمایز دیده شدن در بین رقبا است. برای این که بتوانید در میان رقبای متعدد بازار خود موفق باشید نیازمند تبلیغ هدفمند هستید. در واقع تبلیغات در این مسیر کمک میکند تا شناخته شوید و از سایرین متمایز باشید. یکی دیگر از نیازهای کسب و کار که در گرو استفاده صحیح از تبلیغ شکل میگیرد، برندسازی است. تبلیغات کمک میکند تا برند شما شناخته شده و محبوبیت آن در بین مخاطبین افزایش یابد.
بیشتر بخوانید: برندسازی چیست – برندینگ چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟
تبلیغات خلاق
تبلیغات خلاق یک روش هوشمند و جذاب برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب است. برای تهیه و تدوین این نوع تبلیغات تیمی از افراد مختصص دور هم جمع شده و کمپینهای تبلیغاتی را تدارک می بینند. کمپین های خلاقانه میتوانند داستان برند را برای تبدیل مخاطبین به مشتریان به اشتراک بگذارند. تبلیغات خلاقانه نتیجه محور هستند و طبق تحقیقات ۱۱ برابر تاثیرگذاری بیشتر دارند.
متوسط زمان توجه هر فرد به یک تبلیغ بین ۵ تا ۸ ثانیه است. تبلیغات باید طوری طراحی شود تا در کمترین زمان بیشتری جلب توجه را ایجاد کند. هر موضوعی نمی تواند باعث جلب توجه شود، بنابراین برای انجام این کار باید به اندازه کافی خلاق و جالب باشد. برندهای بزرگ از ایدههای خلاقانه برای تولید تبلیغات خود استفاده می کنند. ایده هایی که تاثیرگذاری تبلیغات را چندین برابر افزایش می دهد.
تبلیغات خلاقانه به چه تبلیغاتی اطلاق میشود؟
تبلیغات خلاق تبلیغاتی هستند که در حافظه تصویری بیننده ماندگاری بیشتری داشته باشند. این نوع تبلیغات احساسات بیننده را تحریک و او را به خرید ترغیب می کند. تبلیغ هوشمندانه شبیه یک تبلیغ نیست. تبلیغ خلاق هدفمند عمل کرده و با ایجاد جذابیت بصورت غیر مستقیم اقدام به معرفی یک برند، محصول یا خدمات می کند.
توضیح واضحتر اینکه تبلیغات خلاقانه تبلیغاتی است که ریتم و تصویر آن تا مدتها از ذهن مخاطب پاک نشود. برای مثال اخیرا تبلیغی از تلویزیون پخش میشد که متعلق به شرکت ازکی بود، این تبلیغات تا اندازهای خلاقانه طراحی شده بود که تا مدتها تیکه کلام مردم در کوچه و خیابان شده بود. این سبک تبلیغات هوشمندانه با وایرال شدن در بین مردم تاثیرات به همراه دارد.
بیشتر بخوانید: اصول تبلیغ نویسی برای تبلیغات محصولات یا خدمات
اهمیت ایده پردازی خلاقانه و هوشمند برای موفقیت تبلیغات
در دنیای پرمشغله که مردم به سختی یک تبلیغ را در بین موجی از تبلیغات روزانه بیاد نمی آورند، تبلیغات خلاقانه بیش از گذشته نیاز می شود. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها به کمیت تبلیغ نسبت به کیفیت آن توجه بیشتری دارند. این موضوع باعث می شود هزینه بیشتری برای ساخت و انتشار تبلیغات مختلف داشته باشند. اما اگر مدیران این کسب و کارها هوشمندانه رفتار کنند می توانند با یک تبلیغ هوشمندانه برند خود را برای مدتها بر سر زبانها بیندازند.
تبلیغات خلاق کسب و کار یا برند شما را از سایر رقبا متمایز می کند و اینگونه نتایج بسیار بهتری دریافت می کنید. یک برند یا یک محصول باید توسط عموم به خاطر سپرده شود. اگر مشتریان بتوانند یک برند یا محصول و تبلیغات آن را به خاطر بیاورند، احتمالاً در درازمدت رونق خواهد داشت.
رد شدن از تبلیغات و دیده نشدن تبلیغات معمولی سرمایه برند شما را از بین می برد. تبلیغات با محتوای خلاقانه و متفاوت توسط میلیون ها نفر از جامعه هدف دیده می شود. جامعه هدفی که برای اولین بار از برند شما استفاده می کند از طریق همین سبک تبلیغات شما را هنگام خرید به یاد می آورد.
بیشتر بخوانید: ایده پردازی تبلیغات-چگونه تبلیغات موفق داشته باشیم؟
تبلیغات خلاق چه تاثیری در روند بازایابی و فروش کسب و کارها دارد؟
تبلیغات خلاقانه پتانسیل انتشار گسترده توسط مخاطبان را دارد. و میتواند رونق بینظیری را به کسب و کار دهد. همانطور که پیشتر گفته شد تبلیغات جزئی از بازاریابی است ولی امروزه باید تبلیغ تا اندازهای جذاب و مبتکرانه باشد تا در ذهن مخاطب ماندگار شود. تبلیغاتی که حس خوبی را به بیننده منتقل می کند باعث محبوبیت برند شما خواهد شد. این محبوبیت تاثیر مستقیم بروی بازایابی و فروش گذاشته و مشتریان شما را افزایش می دهد. مجموع این فرآیندها میتواند موفقیت بسیار بالایی را در فروش کسب و کار داشته باشد و خلق درآمد بینظیری را به صورت آیندهدار رقم بزند.
تمام کارهایی که در زمینه بازاریابی و جذب مخاطب انجام میگیرد با هدف کسب سود بیشتر است. بنابراین بازاریابی هدفمند و همچنین تبلیغات در راستای آن یکی از مراحل فروش موفق خواهند بود. وقتی یک محصول جدید به بازار ارائه میکنید، آشنایی مخاطبان با محصول شما در گرو تبلیغات مناسب است. اطلاعات محصول میتواند به مشتریان در مورد تصمیمگیری برای خرید کمک کند، به این ترتیب میتوان به افزایش فروش نیز امیدوار بود.
امروزه هر کسب و کاری رقبای متعددی در بازار دارد. بنابراین تنها آگاهی یافتن از یک برند و یا اطلاعات محصول برای جذب مشتری کافی نیست. معمولاً هر کسب و کاری با روشهای تبلیغاتی مختلف علاوه برشناساندن خود به مشتریان، آنها را برای خرید محصولات ترغیب میکند. شما به عنوان یک عرضهکننده محصول یا خدمات باید به شکلی هوشمندانه مزیت های برند خود را به مشتریان ارائه و گوشزد کنید.
تبلیغات خلاقانه در بازاریابی نقش بسیار مهمی ایفا میکنند. تبلیغات در حقیقت قلب مارکتینگ مدرن است. یک بازاریاب حرفهای به پشتوانه تبلیغات انجام شده می توان موفق عمل کرده و بیشتر بفروشد.
بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و فروش محصولات در اینستاگرام
نقش تبلیغات خلاقانه در برندسازی محصولات و کسب و کارها
تبلیغات خلاقانه فقط یک آگهی زودگذر نیست که با یک بار انتشار از بین برود. تبلیغات خلاق با یکبار انتشار هم تاثیر خود را گذاشته و میتواند تا مدتها در ذهن مخاطب باقی بماند. این ماندگاری، محبوبیت و البته کیفیت برند شما میتواند یک مصرف کننده را تبدیل به سفیر ناخودآگاه شما کرده و در هر محفل مرتبطی نامی از برند شما به میان بیاورد.
این تاثیر مستقیم تبلیغ خلاق در خلق یک برند منحصر به فرد است و میتواند محصولات شما را به راحتی در جامعه بر سر زبان ها بیندازد. البته این فقط محدود به محصولی خاص از شما نیست و میتواند نام برند شما را به راحتی بر سر زبانها بیاندازد. این موضوع بستگی به استراتژی شما در ایده پردازی و تدوین تبلیغات دارد.
اهمیت خلاقیت در طراحی بصری کمپینهای تبلیغاتی
طراحی بصری بعد از ایده پردازی فاکتور مهم در تبلیغات خلاقانه است. برخورداری از خلاقیت در طراحی سناریو تا اجرای عناصر گرافیکی تبلیغ بسیار مهم است. گاهی اوقات برای تولید یک تبلیغ خلاقانه ماه ها زمان برای تحقیق و ایده پردازی لازم است. برای رسیدن به بالاترین سطح نتایج از این تبلیغات باید برای طراحی بصری هم زمان کافی در نظر گرفت.
در مثالی ساده فرض کنید به طراحی یک بیلبورد در سطح شهر نیاز دارید. اگر طراح شما بتواند به شکلی خلاقانه رفع نیاز مخاطب را از طریق محصول یا خدمات شما نشان دهد موفق عمل کرده اید. یا در مثالی دیگر فرض کنید قصد دارید یک تیزر تبلیغاتی برای معرفی محصول جدید خود تهیه کنید. ایده پردازی خلاقانه و ساخت متفاوت یک تیزر کمک می کند تبلیغ ویدیویی شما در فضای مجازی بدون هزینه اضافه وایرال شود. این اتفاق باعث می شود با صرف هزینه یک تبلیغ بارها و بارها برند شما دیده شود و تاثیر آن تا مدتها در ذهن مخاطب باقی بماند.
بیشتر بخوانید: تیزرهای خلاقانه تبلیغاتی – نقش تیزرها در بازاریابی اینستاگرام
تبلیغات خلاق شامل چه ویژگیهایی است؟
اگر به دنبال تبلیغات خلاقانه هستید باید با ویژگی های آن آشنا باشید. با داشتن این اطلاعات می توانید اقدام به طراحی و پیاده سازی تبلیغات خلاق کنید. البته طراحی و اجرای این تبلیغات از عهده کسب و کارها بر نمی آید. کارشناسان و مجریان کاربلد این حوزه به شما کمک می کنند کمپین تبلیغاتی موفقی را تجربه کنید.
کمپین های تبلیغاتی با تحقیق بازار و جامعه هدف انجام میشود
مهمترین مرحله طراحی یک کمپین تبلیغاتی خلاقانه تحقیق بازار و شناخت جامعه هدف و رقبا است. تحقیق بازار اگر به درستی انجام شود میتوان سلیقه و نیاز مخاطب را درک کرده و نسبت به طراحی تبلیغ اقدام کرد. در اکثر کمپینهای تبلیغاتی منحصر به فرد این مرحله ماهها زمان برده تا با برنامهریزی دقیق انجام شود.
تبلیغات خلاقانه برنامه ریزی دقیق برای اجرای دارند
بعد از مرحله تحقیق بازار نوبت به برنامه دقیق اجرایی برای شروع کمپین است. این بخش باید تا پایان مدت اجرای کمپین ادامه یابد. دقت داشته باشید در برنامه ریزی اجرایی باید هر موردی که نیاز هست دیده شود تا در زمان اجرای کمپین خلاقانه شما مشکلی ایجاد نشود. برنامه ریزی چه از بابت زمان چه بودجهبندی برای کمپین از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت. به یاد داشته باشید از کوچکترین هزینهها تا بزرگترین آنها را باید به صورت مرحله به مرحله برنامهریزی کنید تا در اواسط کمپین با مشکل کمبود بودجه یا زمان مواجه نشوید.
تبلیغات خلاق ایده پردازی هوشمندانه دارند
و اما مهمترین مرحله تبلیغات خلاقانه که ایدهپردازیهای هوشمندانه بر اساس تحقیقات بازار است. ایده پردازی مغز متفکر تبلیغ شماست. باید دقت داشته باشید ایده شما مبتکرانه و جدید باشد که مخاطب تا قبل از این نمونه آن را ندیده باشد. این نوع ایده پردازی شما را به سمت خلق تبلیغی با ماندگاری بالا در ذهن مخاطب سوق میدهد. شاید ایده پردازی تبلیغ شما مدتها زمان ببرد ولی به یاد داشته باشید که کاملا ارزشش را دارد. ایده پردازی خلاق تبلیغ میتواند تکان جدی به کسب و کارتان داده و مشتریان جدیدی را به سمت شما بیاورد.
نتایج و بازخوردهای تبلیغات پس از اجرا بررسی میشود
تبلیغات خلاقانه براساس بررسی نرخ تبدیل و بازخورد مخاطب انجام می شود. باید همواره در زمان اجرای کمپین با ابزارها و آمارهای مختلف این بازخوردها بررسی شود. طی اجرای کمپین از مخاطبین خود به صورت فیزیکی یا شفاهی بازخورد تبلیغ را گردآوری کنید. این نوع هدفمندی برای کسب مشتریان جدید بسیار حیاتی است و باید طی تحقیقاتی این اطلاعات جمع آوری شود. در نتیجه اگر نتایج کمپین معقول بوده و نرخ تبدیل قابل توجهی را کسب کند میتوان تا مدتی به آن ادامه داد و یا تبلیغی خلاقانه در حول محور تبلیغ قبلی خلق کرد که تکمیل کننده تبلیغات گذشته است.
بیشتر بخوانید: کمپین تبلیغاتی و تاثیر آن در فروش و برند سازی
چرا باید مسیر تبلیغات اصولی و با تحقیق انجام شود؟
در بخشهای قبل به تبلیغات هدفمند و اصولی اشاره کردیم. برای این که بتوانید در تبلیغات موفق باشید و نتیجه دلخواه را از آن کسب کنید، باید تبلیغات شما هدفمند و اصولی باشد. هدفمند بودن یعنی استراتژی خود از تبلیغات را مشخص کنید. آیا قصد شما معرفی محصول است؟ میخواهید برند خود را معرفی کنید؟ میخواهید با رقبایتان در عرصه کسب و کار رقابت کنید و یا صرفاً به دنبال جذب مشتریان جدید هستید. وقتی هدف شما از تبلیغات مشخص باشد میتوانید شیوه تصمیمات صحیحی اتخاذ کنید. برای تبلیغ برنامهریزی کنید و طبق هدف و برنامه خود پیشروی کنید.
نکته دیگر انتخاب یک شیوه اصولی برای تبلیغات است. روشهای بسیاری برای تبلیغات خلاقانه وجود دارد که از آن میان میتوان به تبلیغات رسانهای، تبلیغات سوشال مدیا، کمپین های آفلاین یا ترکیبی و… اشاره کرد. هرکدام از این روشهای تبلیغاتی اصول منحصر به خود را دارا هستند و برنامهریزی و استانداردهای متفاوتی دارند. انتخاب شیوه تبلیغاتی باید بر اساس هدف شما از تبلیغات، محل حضور مخاطب هدف و بر اساس بودجه و زمانی که تعیین میکنید صورت گیرد. در غیر این صورت علیرغم صرف هزینه تبلیغات و زمان بسیار زیاد، هیچ سودی عاید شما نخواهد شد و مطمئناً به نتایج دلخواه نیز نخواهید رسید.
بیشتر بخوانید: روش های تبلیغات موثر برای کسب و کارها
بودجه تبلیغات با توجه به چه فاکتورهایی در نظر گرفته میشود؟
بودجه تبلیغات زیر مجموعهای از بودجه بازاریابی محسوب می شود. در واقع هر هزینهای که در زمینه تبلیغات صرف میشود نوعی سرمایهگذاری برای کسب و کار است. برای این که بتوانید تبلیغات هدفمندی داشته باشید نیاز است که بودجه خود را برای این کار مشخص کنید.
میزان بودجهای که برای تبلیغات در نظر میگیرید به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که مهمترین آنها شامل:
نوع تبلیغات
نوع تبلیغاتی که در نظر دارید مشخص میکند که چه میزان بودجه برای آن باید در نظر داشت. به طور مثال تبلیغات آفلاین هزینه کاغذ و چاپ را به همراه دارند. اما در مورد دیجیتال مارکتینگ هزینهها مربوط به تبلیغ در سایت و پیج های پربازدید و ساخت بنر و تیزرها می شود.
هدف تبلیغات
هدف و استراتژی تبلیغات هم فاکتوری تاثیرگذار در بودجه بندی تبلیغات است. مثلاً تبلیغاتی که برای برندینگ انجام میگیرند باید دراز مدت و همه جانبه باشند. این نوع تبلیغات معمولاً هزینه بالایی نیاز دارند اما تبلیغاتی که برای معرفی محصول انجام میگیرد ممکن است در مقایسه با برندینگ از جنبههای مختلف هزینههای کمتری را شامل شود.
بودجه با توجه به رقبا
یکی دیگر از فاکتورهای تخصیص بودجه تبلیغات بررسی و تحقیق در مورد رقبا است. اینکه رقبای شما در بازار چه شرکت هایی هستند و در حال انجام چه سطحی از تبلیغات هستند هم بسیار مهم است. اگر با رقبای متعدد، با بودجه های سنگین تبلیغاتی مواجه باشید کار شما در تبلیغات سخت است. باید طوری هوشمندانه بودجه بندی کنید تا با هزینه های برابر یا حتی کمتر به نتایج بهتری برسید.
سخن آخر
تبلیغات خلاقانه روشی بسیار موثر و هوشمندانه برای کسب بهترین نتایج از تبلیغات است. تبلیغ خلاق کمک می کند از بودجه ی ثابت تبلیغات بازخوردهای چند برابر در فروش و کسب سود داشته باشید. برای بکارگیری این نوع تبلیغات باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. اطلاعاتی که در این مطلب ارائه شده کمک می کند تبلیغات متفاوت با نتایج متفاوت داشته باشید.
شما کمپین خلاقانه برای اینستاگرام دارین؟ تو حوزه تولید ژل رویال
درود بر شما، خیر
تعرفه ى تبليغات خلاقانه رو لطفا بفرماييد
درود بر شما، لطفا برای اطلاع از تعرفه خدمات از طریق تماس مستقیم یا واتساپ سایت اقدام کنید.