تجهیزات ساخت ویدیو یکی از تاثیرگذارترین فاکتور های مهم در تولید ویدیوی با کیفیت است. تولید ویدیوی با کیفیت چه تاثیری در افزایش فروش و جذب مخاطب دارد؟ با چه ابزارهایی می توان ویدیوی های با کیفیت تهیه کرد؟
ویدیوی جذاب و با کیفیت بهترین راه برای برقراری ارتباط با مخاطبان است و ارتباط اطمینان دهنده باعث افزایش فروش می شود. این یک استراتژی قوی است که به طور گسترده ای توسط مشاغل در سراسر جهان استفاده می شود. در سال ۲۰۲۰ تقریبا ۹۰ درصد از کسب و کارها ویدیو را در کمپین های بازاریابی خود گنجانده اند. یک گزارش پیش بینی جهانی اینترنت پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۳، ۸۲ درصد از کل ترافیک اینترنت مربوط به ویدیوها خواهد بود. تولید محتوای ویدیویی نیاز به ابزار ساخت ویدیو دارد که در این مطلب به آن می پردازیم.
بیشتر بخوانید: تجهیزات تولید محتوا – راهنمای خرید وسایل تولید محتوا
ابزارهای تولید محتواهای ویدیویی
اهمیت محتواهای ویدیویی در بازاریابی، تبلیغات و افزایش فروش
تولید ویدیو با استفاده از تجهیزات تولید محتوای ویدیویی برای بازاریابی برند و محصولات امری ضروریست. رابطه بین محتوای ویدیویی و افزایش فروش چندان تعجب آور نیست. تبلیغات بصری اعتبار محصول را افزایش می دهند. آنچه ما با چشم ذهن خود می بینیم بر اساس ظاهر یک محصول است. بنابراین، اگر فکر میکنید عکاسی صنعتی راه خوبی برای معرفی یک محصول جدید است، تصور کنید که تصاویر متحرک چقدر تاثیرگذارتر هستند.
وقتی نوبت به تولید ویدیو میرسد بهتر است مناسب ترین تجهیزات ساخت ویدیو را در اختیار داشته باشیم. اگر هم ساخت ویدیوی مورد نیاز خود را به شرکت های تبلیغاتی می سپارید باید حتما کیفیت خروجی را مشخص کنید.
بیشتر بخوانید: محتوای ویدیویی – نکات مهم برای تولید ویدیوهای اینستاگرامی
برای تولید محتوای ویدیویی به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟
اگر خودتان اقدام به تولید محتواهای ویدیویی کسب و کارتان می کنید باید تجهیزات مناسبی تهیه کنید. در حالت ایده آل به تجهیزات ساخت ویدیو که در ادامه آمده نیاز دارید:
- دوربین فیلمبرداری
- لنز مناسب فیلمبرداری
- سه پایه دوربین
- تجهیزات نورپردازی
- پرده یا بکگراند صحنه ویدیو
- تجهیزات ضبط صدا
- تله پرامپتر
- نرم افزار یا اپلیکیشن های تدوین
دوربین فیلمبرداری
دوربین با کیفیت بعنوان اصلی ترین تجهیزات ساخت ویدیو شناخته می شود. دوربینهای فیلمبرداری با کیفیت ها و قیمت های مختلف وجود دارند که شامل دوربین های حرفه ای تا دوربین های گوشی موبایل می شوند. گاهی اوقات کیفیت دوربین بعضی گوشی های موبایل از بعضی دوربین های فیلمبرداری بالاتر است. سعی کنید از دوربینی استفاده کنید که حداقل کیفیت فول اچ دی با کیفیت رنگ مطلوب را در اختیارتان قرار دهد.
اگر مدل های جدید گوشی آیفون و سامسونگ را در اختیار دارید بنظرم نیاز به خرید دوربین فیلمبرداری ندارید. دوربین این مدل گوشی ها از داینامیک رنگ و کیفیت مناسبی برخوردارند. اما اگر به دوربین نیاز داشتید حتما به کیفیت خروجی و امکانات آن توجه کنید. دوربین های بدون آینه سونی و کانن که بر مبنای فیلمبرداری ساخته شده اند گزینه های مناسبی برای ساخت محتواهای ویدیویی و تیزرهای تبلیغاتی هستند.
لنز مناسب فیلمبرداری
گذشته از دوربین به لنز دوربین هم باید توجه کنید. لنزها هم تاثیر زیادی بروی کیفیت تصاویر دارند و لازم است متناسب با نیاز تهیه شوند. هر چه کیفیت لنز بالاتر باشد، تاثیر آن در ویدیو تهیه شده مشهود خواهد بود. بحث فاصله کانونی لنزها هم هنگام انتخاب و خرید این ابزارها بسیار مهم است. بهتر است از لنزهای با فاصله کانونی متغیر برای تهیه ویدیوهای خود استفاده کنید. این لنزها امکان زوم هنگام فیلمبرداری را به شما می دهند و کمک می کنند بخش هایی از ویدیو های خود را با کادر باز یا بسته تر تهیه کنید.
سه پایه دوربین
سه پایه بخشی مهم از تجهیزات ساخت ویدیو است. بعد از خرید دوربین و لنز به یک سه پایه نیاز خواهید داشت. با این ابزار می توان دوربین را در هر زاویه ای ثابت کرد. باید حتما از سه پایه محکم استفاده کنید تا با خیال راحت بتوانید کادربندی دقیق و ثابت داشته باشید.
تجهیزات نورپردازی ویدیو
ابزارهای نورپردازی بخشی مهم از تجهیزات ساخت ویدیو شناخته می شوند. شاید درک و اهمیت نور در تولید ویدیو تا زمانی که یک ویدیوی کم کیفیت ندیده باشید، دشوار باشد. نکته مهم اینست که نور مناسب تاثیر زیادی بروی کیفیت و جذابیت ویدیوها خواهد داشت. تجهیزات نورپردازی متعدد با کیفیت های مختلف در بازار وجود دارد. از نورهای استودیویی گرفته تا پنل های ال ای دی ارزان قیمت که یک پروژکتور همه منظوره است، می توانید تهیه کنید.
اما اگر قصد تولید ویدیوهای حرفه ای دارید باید حتما به کیفیت و دمای نور این تجهیزات توجه کنید. دمای کلوین نورهای استاندارد و سینمایی باعث می شود رنگهای ویدیوی شما بسیار نزدیک به واقعیت ضبط شود. با اینکه ویدیوها پس از مرحله فیلمبرداری ادیت رنگ می شوند اما بهتر است با کمک نورهای با کیفیت خروجی بهتری برای تدوین داشته باشید. پیشنهاد من استفاده از پنل های ال ای دی با کلوین متغیر یا استفاده از باتوم لایت های با کیفیت است.
بیشتر بخوانید: مراحل ساخت تیزرهای ویدئویی محصولات
پرده فیلمبرداری
همیشه برای تولید محتوا ویدیویی توصیه می شود مکانی را انتخاب کنید که بتوانید پس زمینه ای ثابت و خلوت داشته باشید. این امر به ویدیوهای شما حس بهتری می دهد. اما برای برخی از فضاهای کاری شلوغ استفاده از پرده سبز بسیار منطقی است. پرده سبز این امکان را می دهد تا پس زمینه ویدیوی خود را در مرحله ی تدوین تغییر دهید.
سعی کنید فضای پس زمینه ویدیوی خود را متناسب با کسب و کار خود دیزاین کنید. اینکار را هم با دکورسازی ساده یا استفاده از پرده سبز و تغییر بکگراند می توان انجام داد.
تجهیزات ضبط صدا
یکی دیگر از تجهیزات ساخت ویدیو ابزار ضبط صدا است. یک مجموعه ابزار صوتی اختصاصی برای ضبط صدای با بهترین کیفیت برای ویدیوهای شما ضروری است. برای ساخت ویدیوهای معمول می توانید از امکانات گوشی تلفن همراه استفاده کنید. اما برای ساخت ویدیوهای حرفه ای که از صدای با کیفیت هم برخودارند باید از میکروفون های اختصاصی استفاده کنید. میکروفون های مختلفی در بازار وجود دارند که با توجه به کیفیت صدا و بودجه خود می توانید انتخاب کنید. برای ساخت محتواهای حرفه ای حتما سعی کنید از میکروفون های با کیفیت که نویز و صداهای مزاحم محیط را حذف می کنند استفاده کنید.
تله پرامپتر (tele prompter)
این ابزار به مجریان تلویزیونی یا ولاگرها کمک می کند متن های طولانی را هنگام ضبط ویدئو ببینند و بازخوانی کنند. اگر بخواهید یک ویدیو با متن طولانی ضبط کنید بی شک بخشی از مطالب را فراموش می کنید و نمی توانید بدون توقف و تمرکز کافی اطلاعات مورد نظرتان را بازگو کنید. تله پرامپتر کمک می کند محتوای متنی خود را بروی یک نمایشگر با وضوح و خوانایی کامل نمایش دهید.
این ابزار ردیف های متن شما را به حالت اسکرول آهسته نمایش می دهد تا بتوانید با تمرکز کامل محتوای متنی خودر را در مقابل دوربین بیان کنید. نکته مثبت این دستگاه استفاده از یک ریموت کنترل است که به شما اجازه می دهد متن را با سرعت بیشتر یا کمتری نمایش دهید یا امکان دیدن مطالب رد شده را مجدد داشته باشید.
بیشتر بخوانید: تیزرهای خلاقانه تبلیغاتی – نقش تیزرها در بازاریابی اینستاگرام
نرم افزار های کامپیوتری یا اپلیکیشن های تدوین ویدیو
بعد از تهیه تجهیزات ساخت ویدیو باید از یک نرم افزار ویرایش و تدوین ویدیو هم استفاده کنید. اگر ویدیوی های خود را با دوربین موبایل تهیه می کند می توانید با استفاده از اپلیکیشن های موبایل پروسه تدوین و ویرایش را انجام دهید. اما ویدیوهایی که با دوربین تهیه شده را بهتر است با نرم افزارهای کامپیوتری که امکانات بیشتری هم دارند تدوین کنید.
برخی از بهترین نرم افزار ها و اپلیکیشن های ادیت و تدوین ویدیو عبارتند از:
- adobe premiere
- EDIUS
- Final Cut Pro X
- Inshot
- VivaVideo
بیشتر بخوانید: تدوین ویدیو و اهمیت آن در بازاریابی ویدیویی کسب و کارها
اهمیت و تاثیر تجهیزات حرفه ای در کیفیت ویدیوها
برای موفقیت کسب و کار داشتن یک ایده مناسب در مورد بازاریابی دیجیتال مهم است. ایده کمک می کند محتواهای ویدیویی جذاب و تاثیرگذار تولید شود. اما بی شک تجهیزات ساخت ویدیو نقش مهمی در تولید و خلق چنین محتواهایی دارد. برای ساخت و تولید یک تیزر تبلیغاتی حرفه ای و با کیفیت به ابزارهای مناسب نیاز است. این تجهیزات معمولا در اختیار مجموعه های تولید کننده ی تیزر قرار دارد. اصلا قرار بر این نیست که هر کسب و کاری برای ساخت ویدیوی های خود این ابزارها را تهیه یا در اختیار داشته باشد.
اگر قصد ساخت ویدیو های خیلی حرفه ای دارید حتما باید از خدمات شرکت های ساخت تیزر استفاده کنید. اما اگر نیاز به ویدیوهای کاربردی با کیفیت قابل قبول دارید می توانید در مجموعه ی خودتان با استفاده از تجهیزات مناسب اقدام کنید. البته ناگفته نماند که صرفا داشتن تجهیزات برای ساخت محتواهای ویدیویی کافی نیست. باید بتوانید از امکانات تجهیزات خود مثل دوربین، لنز، تجهیزات نورپردازی و ابزارهای تدوین به طور مناسب استفاده کنید.
نکات مهم برای ساخت ویدیو
اگر تولید محتوای ویدیویی را خودتان انجام می دهید باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید که شامل:
- دوربین و لنز مناسب برای تهیه ویدیوی با کیفیت تهیه کنید.
- ابزارهای نورپردازی برای ایجاد نور کافی در ویدیوها در اختیار داشته باشید.
- با تنظیمات دوربین و امکانات آن برای ضبط ویدیو آشنا شده و با تمرین مسلط شوید.
- نورپردازی ویدیو با استفاده از ابزارهای در اختیارتان را یاد بگیرید.
- ترکیب بندی و شناخت کادر مناسب برای هر ویدیو را تمرین کنید و به آن مسلط شوید.
- تدوین حرفه ای ویدیو با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری را فرا بگیرد.
- بدنبال ایده هایی نو برای ویدیوهای خود باشید و خلاقیت را فراموش نکنید.
- کیفیت در ساخت ویدیوها را یک اصل برای خود قرار دهید.
لزوم استفاده از تجهیزات حرفه ای در ساخت ویدیوها عبارتند از:
برای مخاطبان امروزی کیفیت پایینتر از HD قابل قبول نیست و معمولا محتواهای کم کیفیت را تماشا نمی کنند.
ویدیوی با کیفیت تصویرسازی بهتری از برند شما را ارائه می کند و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارد.
ویدیوهای سطح بالا با استفاده از تجهیزات حرفه ای ارزش آفرینی برای برند بهمراه دارند.
بیشتر بخوانید: ویدیو مارکتینگ – با دوربین موبایل محتوای ویدئویی ارزان بسازید.
ویدیوهای باکیفیت تر چه تاثیری در جذب مخاطب و رشد فروش دارند؟
حال که از اهمیت تجهیزات ساخت ویدیو آگاه شدیم، سوال این است که یک ویدیوی با کیفیت چه تاثیری در افزایش فروش و جذب مخاطب دارد.
ویدیوهای با کیفیت پایین تعامل کمتری دارند
یک نظرسنجی نشان داد که ویدیو های کم کیفیت تا۷۷ درصد باعث کاهش تعامل مخاطب هدف می شوند. مخاطبان فضای مجازی توقع دارند محتوایی با کیفیت فیلم های تلویزیونی ببینند. محتواهای کم کیفیت که ایده و جذابیتی هم ندارند باعث اتلاف سرمایه می شوند.
محتوای با کیفیت، تصویر برند را بهبود می بخشد
کیفیت یک ویدیو این پتانسیل را دارد که برداشت بینندگان از برند شما را تغییر دهد. ویدیوی بی کیفیت به کسب و کار شما آسیب می رساند، حتی اگر نوآورانه ترین محصولات و خدمات را ارائه دهید. از این نظر، یک ویدیوی با کیفیت به کسب و کارهایی که حتی عجیب ترین محصولات موجود در بازار را ارائه می دهند، کمک می کند. چرا؟ زیرا کیفیت بالا به معنی قابل اعتماد و معتبر بودن است.
محتوای خوب عملکرد تبلیغات را بهبود می بخشد
هرچه کیفیت ویدیو بالاتر باشد، عملکرد سایر محتواهای شما هم بهتر خواهد بود. هرچه عملکرد محتوای شما بهتر باشد، سرنخ های بیشتری دریافت می کنید که باعث جذب، تبدیل و بازگشت می شوند.
کیفیت بالا کسب و کار شما را مورد توجه قرار می دهد
یک ویدیوی باکیفیت با محتوای عالی بینندگان را مانند آهنربا جذب می کند. لازم نیست به مخاطب دروغ بگویید یا اغراق نمایی کنید. تبلیغات و البته محصولات با کیفیت باعث وایرال شدن برند شما می شود که به خودی خود تعاملی ارگانیک خواهد داشت.
ویدیوهای با کیفیت قابلیت انتشار در رسانه های مختلف را دارند.
رسانه های مختلف مثل شبکه های تلویزیونی، ماهواره ای، سوشال مدیا و سایت های انتشار ویدیو فضایی مناسب برای انتشار ویدیو هستند. هر کدام از این رسانه ها استانداردی برای پخش با کیفیت ویدیو دارند. برای مثال یک تیزر با کیفیت ۷۲۰ را می توان در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کرد، اما همین ویدیو گزینه با کیفیتی برای یک شبکه تلویزیونی دیجیتال نیست. به همین دلیل بهتر است تیزرهای تبلیغاتی خود را با حداکثر کیفیت تهیه کنید تا قابلیت انتشار در رسانه های مختلف را داشته باشد.
بیشتر بخوانید: لوگو موشن چیست؟ کاربردهای متحرک سازی لوگو
نکات مهم هنگام خرید تجهیزات ساخت ویدیو
- هنگام تهیه دوربین فیلمبرداری به کیفیت خروجی دوربین، لنزهای قابل اتصال آن، لرزش گیر، خنک کننده سنسور و آپشن های جدید توجه کنید.
- با هر لنزی که می توانید ویدیوهای خود را تهیه کنید، اما بهترین گزینه استفاده از لنزهای شارپ با حداقل دیافراگم باز است.
- برای تهیه سه پایه دوربین به محکم بودن و انعطاف پذیر بود هدبال آن توجه کنید.
- صدابرداری هنگام ضبط ویدیو به اندازه خود ویدیو مهم است. بنابراین مطمئن شوید که برای ضبط صدای واضح برای فیلمهایتان زمان و پول خود را صرف میکنید.
براى ساخت ويديوى آموزشى از نورهاى مهتابى و لامب معمولى هم ميشه استفاده كرد؟
درود بر شما، در صورت عدم دسترسی به نورهای استودیویی و حتی ارزان قیمت اگر نور کافی رو تامین کنن بله قابل استفاده هست.
براى توليد محتواى آموزشى حدودا چقدر هزينه تجهيزات ساخت ويديو بايد درنظر گرفت؟
درود بر شما، همه چیز مربوط به شما میشه که قصد دارین چقدر ویدئوهاتون کیفیت داشته باشه.