تدوین ویدیو یکی از بخشهای مهم و تاثیرگذار در جذابیت و تکمیل تیزرهای تبلیغاتی و ویدئوها است. تدوین و ادیت حرفه ای کمک می کند فیلمی ساده از یک محصول تبدیل به تیزری جذاب و تاثیرگذار شود.
اگرچه عکس میتواند ارتباط خوبی در بازاریابی برقرار کند، اما ویدیوها محبوبیت بیشتری برای مخاطبان دارند. به همین دلیل است که ویدیو مارکتینگ یکی از شاخههای اصلی و موفق بازاریابی محسوب میشود. وقتی ویدیو تا این اندازه در بازاریابی و معرفی محصولات یا برند نقش دارد تدوین ویدیو ها هم باید مورد توجه قرار گیرد.
نقش و اهمیت ویدیوها در بازاریابی اینترنتی
بازاریابی ویدیویی یکی از روشهای بسیاری تاثیرگذار در تبلیغات است. منظور از ویدیو مارکتینگ تولید و انتشار محتوای ویدیویی با هدف جذب مخاطب، برندسازی یا فروش است. در سالهای اخیر علاقمندی مخاطبان از محتوای متنی به سمت محتوای ویدیویی تغییر جهت پیدا کرده و همین مسأله سبب شده است که ویدیوها به ابزار قدرتمندی در بازاریابی اینترنتی تبدیل شوند.
ویدیو مارکتینگ در واقع زیرشاخهای از بازاریابی محتوا محسوب میشود که میتواند در قالب نمایش ویدیوهای هدفمند مخاطب هدف را به سوی کسب و کار یا محصولات شما جذب کند. استفاده از ویدیو در بازاریابی زمانی به سود شما خواهد بود که مخاطب خود را به خوبی شناسایی کرده و با توجه به نیاز او محتوای ویدیویی کاربردی و جذاب تولید کنید. ضمن این که همه مراحل ساخت ویدیو را به صورت حرفهای و دقیق طی کرده باشید. این مراحل شامل فیلمبرداری دقیق و باکیفیت و همچنین تدوین ویدیو به شکلی حرفه ای است.
بیشتر بخوانید: محتوای ویدیویی – نکات مهم برای تولید ویدیوهای اینستاگرامی
اهمیت تدوین تیزرهای تبلیغاتی
تدوین ویدیو ها با هدف کامل شدن و جذابیت این ابزار تبلیغاتی انجام می شود. منظور از تدوین انتخاب بخشهای مهم ویدیوهای تهیه شده و ایجاد جذابیت با استفاده از صداگذاری، موسیقی و افکت های تصویری بر اساس اصول حرفهای فیلمسازی است.
تدوین مانند ادیت عکسهای صنعتی مرحله نهایی تولید یک ویدیوی تبلیغاتی است. به تیزر یا فیلم تبلیغاتی واسطه تدوین به شکل نهایی و قابل ارائه به مخاطب می رسد. در واقع تدوین گزینش صحنهها و سکانسها پشت سر هم و ترکیب با صداها و تعیین میزان بلندی آنها و در نهایت در هم آمیختن و همگام کردن تصاویر، صداها و افکت ها است. در مرحله تدوین ویدیو ها معمولا به لحاظ نور، رنگ، کنتراست و افزایش جزئیات مورد ادیت قرار می گیرند.
پروسه ادیت کمک می کند تأثیرگذاری ویدیوی ضبط شده خود بر اساس اصول تدوین سینمایی افزایش دهید. شما الگوی معنایی فیلم را با کمک تدوین مشخص می کنید، به همین دلیل تدوین ویدیو در واقع شکل دهنده نوع واکنش مخاطب به تماشای آن خواهد بود. مطمئناً شیوه ترکیب صدا و تصویر میتواند روی مخاطب شما تأثیر بسیاری داشته باشد. به همین دلیل است که میگوییم یک ویدیوی تبلیغاتی باید حتماً از فیلتر تدوین عبور کند تا بیشترین تأثیر را روی مخاطب داشته باشد.
بیشتر بخوانید: مراحل ساخت تیزرهای ویدئویی محصولات
تدوین ویدیوها شامل چه مراحلی است؟
همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، تدوین ویدیو به معنای الگو و قالب بخشیدن به ویدیوهای تبلیغاتی است. بنابراین شما میتوانید در این مرحله هر نوع اصلاحاتی که که مد نظر دارید را پیادهسازی نمایید. در این بخش شما را با مراحل مختلف تدوین محتوای ویدویی آشنا میکنیم:
اصلاح رنگ و نور ویدیو
امروزه ویدئوهای حرفه ای بصورت فایل خام یا باصطلاح Log تهیه می شوند. فایل خام جزئیات و کیفیت بالاتری نسبت به ویدیوهای معمول دارند، اما این فایلها حتما نیاز به اصلاح رنگ حرفه ای دارند، چرا که بصورت معمول بی رنگ و لعاب و کم روح دیده می شوند. در مرحله تدوین ویدیو لازم است میزان رنگ و نور ویدیو را بر اساس آنچه ایده ذهنی تان بوده اصلاح کنید. به طور مثال در هر سکانسی با توجه به تأثیرگذاری روی مخاطب نور یا رنگ موجود در تصویر را بیشتر یا کمتر کرده و یا تم رنگی کل ویدیو را نسبت به فضا و ایده تان تغییر دهید.
سکانسبندی ویدیوها در تدوین
یکی از اصلیترین تعاریف تدوین سکانسبندی ویدیو بر اساس فیلمنامه است. وقتی صحبت از محتوای ویدیویی در میان باشد یک فیلنامه یا داستان اصلی وجود دارد که بر اساس آن تلاش میکنید تا مخاطب را تحت تأثیر قرار دهید. در مرحله تدوین میتوانید سکانسهای تهیه شده را بررسی کرده و بر اساس آنچه هدف نهایی شما است پشت سر هم قرار دهید. گاهی ممکن است بسیاری از سکانسهای نامناسب یا اضافه حذف شوند. جای برخی از سکانسها تغییر کند و… هنگام تدوین ویدیو میتوانید محتوای مورد نظر خود را از دل تصاویری که ضبط کردهاید بیرونآورده و یک ویدیوی جذاب خلق کنید.
نریشن و صداگذاری در تدوین تیزرها
شما میتوانید در زمان تدوین جادوی صدا و تصویر را با هم بیامیزید. استفاده از نریشن یا صداگذاری با کیفیت برای توضیح آنچه بیننده بصورت تصویری می بیند تأثیر فوقالعادهای خواهد داشت. در واقع نریشن روایت یک داستان یا توضیحات کلامی با صدایی تأثیرگذار برای جذب بیشتر مخاطب است. کیفیت صداگذاری بخشی از مرحله تدوین است که به شما اجازه میدهد تا ویدیوی با کیفیتتری را ارائه کنید.
استفاده از موسیقی
یکی دیگر از مزایای استفاده از تدوین در ویدیو مارکتینگ امکان استفاده از موسیقی است. در صورت نیاز شما میتوانید در زمان تدوین ویدیو روی برخی از تصاویر از موسیقیهای الهام بخش و مرتبط با متن ویدیو استفاده کنید. اتفاقی که هنگام تصویربرداری و صدابرداری همزمان امکان آن وجود ندارد.
استفاده از ترنزیشن و جلوههای ویژه
ترنزیشن یک نوع افکت یا تکنیک است که در زمان تولید فیلم و ویرایش ویدیو در مرحله پست پروداکشن اجرا میشود. ترنزیشن ها بخشی از تدوین ویدیو بوده و بسیار کاربردی هستند. هدف اصلی ترنزیشن ها اتصال جذاب سکانسها و در نهایت انتقال یک تصویر به تصویر دیگر است. تدوینگرهای حرفه ای از ترنزیشن ها به شکلی اصولی برای تغییر صحنهها استفاده میکند.
اضافه کردن لوگو موشن در تدوین
یکی از مهمترین بخشهای ویدیوهای تبلیغاتی استفاده از لوگو یا برند در طول نمایش فیلم است. نمایش لوگو با استفاده از افکتهای تصویری نقطه مثبت تیزرهای حرفه ای است. اضافه کردن لوگوموشن در ویدیو تیزرها نقش مهمی در برندینگ و تأثیرگذاری ویدیوی تهیه شده دارد. در سالهای اخیر استفاده از لوگو موشن برای ایجاد جذابیت و ماندگاری در ذهن مخاطب بسیار کاربردی شده است.
بیشتر بخوانید: تجهیزات ساخت ویدیو – اهمیت و تاثیر تجهیزات در کیفیت ویدیوها
اهمیت خلاقیت در اجرای تکنیکهای تدوین ویدیو
خلاقیت یکی از معیارهای مهم در استفاده از ویدیوها برای بازاریابی اینترنتی است. ویدیو مارکتینگ روشی به شدت تاثیرگذار برای استفاده از ترفندهای بازاریابی دیجیتال است. بنابراین در مراحل تولید و تدوین تیزرها خلاقیت کمک میکند تا به هدف نهایی خود یعنی جذب مخاطب نزدیکتر شوید. مخاطبان امروزه به ویدیوهای خلاقانه علاقه بیشتری نشان می دهند.
تدوین بخشی مهم و تاثیرگذار در ویدیوی تبلیغاتی است که کمک میکند تا به اهداف خود نزدیک شوید. تدوین ویدیو این فرصت را در اختیار شما قرار میدهد تا با انجام مراحلی بیشترین تأثیرگذاری را بر مخاطب خود داشته باشید. بنابراین با خلاقیت در مراحل تدوین می توانید تأثیر ویدیوی تهیه شده را بیشتر و آن را جذابتر نمایید. یک ویدیوی ساده را میتوان در مرحله تدوین به ویدیویی هیجانانگیز و جذاب تبدیل کرد. امکان ویرایش تصاویر، استفاده از جلوههای ویژه، صداگذاری و موسیقی از جمله مواردی است که به شما کمک میکند تا تأثیرگذاری ویدیوی خود را بیشتر کنید.
بیشتر بخوانید: تیزرهای خلاقانه تبلیغاتی – نقش تیزرها در بازاریابی اینستاگرام
نکات مهم برای تدوین حرفه ای ویدئوها
اگر تصویربردار و تدوینگر هستید، حتما هنگام تصویربرداری برنامه ریزی دقیقی برای سکانس بندی ویدئوها داشته باشید.
برای تولید ویدئوهای با کیفیت باید تصویربرداری را با بالاترین کیفیت انجام دهید تا هنگام تدوین بالاترین دامنه رنگ و جزئیات را در اختیار داشته باشید.
برای تدوین ویدئوها حتما سعی کنید از نرم افزارهای کامپیوتری استفاده کنید.
قبل از شروع تدوین، ویدئوهای تهیه شده را اولویت بندی کنید.
سبک تدوین هر ویدئو را متناسب با ماهیت آن انتخاب و اجرا کنید. مثلا سبک تدوین ویدئوهای ودینگ بسیار متفاوت از تیزرهای صنعتی است.
نوع صدا برای نریشن تیزر و موسیقی متن را متناسب با ماهیت ویدئو آن انتخاب کنید.
فضاهای رنگی متفاوت را متناسب با ماهیت ویدئو استفاده کنید.
تنظیمات و اصلاحات رنگ ویدئوها را به شکل اصولی انجام دهید تا با کیفیت ترین خروجی را تولید کنید.
بیشتر بخوانید: ساخت استاپ موشن – آموزش مراحل ساخت و تجهیزات ضروری
بهترین نرمافزارهای تدوین ویدیو
تدوین ویدیو با کمک نرمافزارهای اختصاصی ویرایش فیلم باید انجام شود. این نرمافزارها ابزارهای لازم برای اجرای تغییرات، حذف یا افزودن سکانسها، اصوات و افکتها را در اختیار تدوینگر قرار میدهند. نرمافزارهای کاربردی بسیاری در این زمینه وجود دارد که کار کردن با آنها نیازمند دانش تدوین است. در این بخش شما را با بهترین نرمافزارهای تدوین ویدیو آشنا میکنیم.
نرمافزار تدوین پریمیر Premiere Pro
این محصول ساخت شرکت مشهور Adobe است. این نرمافزار ابزاری تخصصی برای تدوین ویدیو بوده و قابلیت نصب بروی سیستم عاملهای ویندوز و مکینتاش را دارا است. در صورت تسلط به این نرم افزار می توانید تدوین های حرفه ای سینمایی را تجربه کنید. آموزش های آنلاین زیادی از این نرم افزار بروی سایت های آموزشی در دسترس تان است.
نرمافزار داوینچی ریزالو DaVinci Resolve
داوینچی نرم افزار تدوین حرفه ای و محبوب تدوینگرهای با تجربه است. این نرم افزار ابزارهای متنوعی برای تدوین و صداگذاری ویدئوها در اختیار شما قرار می دهد. اما نکته ای که باعث محبوبیت این نرم افزار شده، امکانات حرفه ای برای تنظیم و اصلاح رنگ ویدئوها است.
نرمافزار تدوین سایبرلینک CyberLink PowerDirector
این نرمافزار برای تدوین های معمول و روزمره مناسب است. افراد مبتدی و حرفهای بسته به تواناییهای خود میتوانند به خوبی از این نرم افزار استفاده کنند و در واقع دارای رابط کاربری سادهای است.
نرمافزار تدوین پیناکل Pinnacle Studio
اگر مبتدی هستید پیشنهاد میکنیم که از این نرمافزار تدوین استفاده کنید. این نرمافزار تحت ویندوز است و میتواند امکانات بسیاری را در زمینه تدوین در اختیار شما قرار دهد.
برترین اپلیکیشنهای موبایل برای تدوین ویدیو
امروزه ویدیوهایی زیادی توسط گوشی های موبایل تهیه می شوند. این ویدیوی ها اگر با هدف تبلیغات محصولات و کسب و کارها باشد حتما نیاز به ویرایش و تدوین دارند. برای تدوین این ویدیو ها از اپلیکیشن های موبایلی می توان استفاده کرد. اپلیکیشنهای تدوین بسیار موفقی وجود دارند که میتوانید برای تدوین ویدیو در موبایل از آنها استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: ویدیو مارکتینگ – با دوربین موبایل محتوای ویدئویی ارزان بسازید.
مشهورترین اپلیکیشنهای موجود در این زمینه عبارتند از:
- Adobe Premier
- FilmoraGo
- VivaVideo
- Inshot Video Editor
- VideoShow
- KineMaster
- Funimate
این اپلیکیشنها را میتوانید به عنوان ابزار تدوین ویدیو های موبایلی خود مورد استفاده قرار دهید.
سلام ممنون از محتواى مفيدتون، شما پكيج آموزش حرفه اى تدوين سراغ دارين پيشنهاد بدين؟
درود بر شما، خوشحالم مطلب مفید بود. من از پکیجی استفاده نکردم که بتونم پیشنهاد بدم. اما یک مجموعه در اینستاگرام هست بعنوان تدوینگرشو که فکر می کنم پکیج های آموزشی حرفه ای تولید کرده باشن. قبل از خرید حتما بررسی کنید و کامنت هنرجوها رو بخوانید
سلام برای معرفی و تبلیغات محصولاتم تیم حرفه ای میخواهم. مجموعه دکترنانو doctornano 09127864772