تولید پادکست یکی از شیوه های موفق ارتباطات و جذب مخاطب بوده و در سالهای اخیر جایگاه خوبی در رسانه های آنلاین پیدا کرده است. در این مطلب عمده مباحث در مورد محتواهای صوتی مرتبط با کسب و کارها است.
تولید پادکست و اهمیت آن برای کسب و کارها
پادکست مجموعهای از چندین محتوای ضبط شده بصورت سریالی است که درباره یک موضوع خاص تولید و در دسترس مخاطبان قرار میگیرد. این سبک محتواها در هر زمینه ای می توانند تولید شوند که این بزرگترین مزیت برای جذب مخاطبان پرمشغله است. نوع دیگری از پادکست ها که به محتوای صوتی معروف هستند فرمت سریالی یا اپیزود ندارند. اینها شامل محتواهای بیزینسی، انواع مقاله ها، مصاحبه ها، مطالب آموزشی در زمینه های مختلف هستند.
محتوای صوتی کسب و کار
در چند سال گذشته تولید محتوا برای کسب و کارهای آنلاین اهمیت بسیاری پیدا کرده است. محتواهایی که شامل متن های آگاهی دهنده و آموزشی مرتبط با هر کسب و کاری است. این محتواها کمک می کند مخاطب با ویژگی ها و مزایای محصولات و خدمات شما بهتر آشنا شده و با اعتماد بیشتری ترغیب به خرید شوند. اما نکته قابل تامل اینجاست که خیلی از افراد جامعه فرصت کافی برای مطالعه محتواها را ندارند.
اینجاست که محتواهای صوتی نقش پررنگ خود را برای رفع نیاز این افراد نشان می دهد. محتوای صوتی در حقیقت متن هایی هستند که توسط یک نفر بازخوانی و ضبط می شود. این ابزار رسانه ای کمک می کند مخاطب در هر موقعیتی امکان گوش دادن به محتوای شما را داشته باشد. محتواهای شنیداری انواع مختلفی دارند که هر کدام مزایا و کاربردهای خود را دارد.
با من همراه باشید تا صفر تا صد تولید پادکست و محتوای صوتی و مزایای آن برای کسب و کارها را بررسی کنیم.
چرا پادکست جذاب تر از مطالعه است؟
کودکیتان را به یاد دارید؟ وقتی که مادر شب ها برایتان قصه می گفت، انگار قصهها جالبتر بودند. هر شب مشتاق بودید قصه بشنوید کما اینکه خیلی از قصه ها بسیار تکراری بودند. هنوز هم قصهها همان قصهها هستند، با همان اتفاقات شیرین و جذاب. اما چرا ما دیگر به قصه خواندن علاقه نداریم؟ جواب این سؤال، در خودش است. مسئله سر ” خواندن” است. جا دارد بگویم، شنیدن کجا و خواندن کجا؟ برای همه ما گوشدادن، راحتتر و شیرینتر است. مخصوصاً اگر با صدایی خوش، محتواها و متن های مورد نیاز را بشنویم برایمان جالبتر هم میشود.
شیوه کلاسیک ارتباط با مخاطب همواره محتواهای متنی بوده است. از دوران های خیلی قبلتر از صنعتی شدن، انواع کتابها بعنوان محتواهای متنی اولیه در دسترس بودند. انتقال اطلاعات به شیوه متنی کلاسیکترین و قدیمیترین نوع ارتباط بین افراد جامعه است. این نوع ارتباط آنقدر قوی بوده که با تغییر بازار بسمت اینترنتی شدن هم روشی تاثیرگذار و کاربردی است.
امروزه اکثر بیزینسها از محتوای متنی برای مارکتینگ و معرفی محصولات و خدمات خود استفاده میکنند اما همانطور که قبلا هم گفتم باید شرایط مخاطبان مختلف را در نظر گرفت و مسیر محتواسازی را از طریق ابزارهای دیگر هم پیش برد. ابزارهایی مثل ویدئو مارکتینگ یا تولید پادکست که باعث می شود دسترسی به محتواهای شما سریعتر و آسانتر شود.
بیشتر بخوانید: چطور تیزر تبلیغاتی افزایش فروش می آورد؟
چرا برای تولید محتوا باید از پادکست استفاده کنیم؟
همانطور که گفتم محتواسازی یکی از روشهای مهم برای بازاریابی موفق و جذب مخاطب است. برای تولید محتوا از روشهای مختلفی می توانید استفاده کنید، برای رسیدن به موفقیت بیشتر لازم است همه ی این روشها را تجربه کنید. این موضوع کمک می کند مخاطبین بیشتری جذب محتواسازی شما شده و در نتیجه مشتریان بیشتری داشته باشید. حالا ببینیم چرا از بین روشهای محتواسازی باید از محتواهای شنیداری هم استفاده کنیم.
مزایای استفاده از پادکست
- تولید پادکست ساده تر است.
- تولید محتوای صوتی کم هزینه تر است.
- از طریق رسانه های مختلف قابل انتشار است.
- از طریق پادکست می توانید مصاحبه منتشر کنید.
- پادکستها امتیاز مثبت در رتبه بندی گوگل دارند.
- محتوای صوتی اعتماد مخاطب را بیشتر جلب می کند.
- فایل های صوتی زمان کمتری از مخاطب می گیرد.
- محتوای شنیداری مزیت رقابتی در بازاریابی شما ایجاد می کند.
- پادکستها را با موضوعات بسیار متنوعی می توان تولید کرد.
تولید پادکست نسبت به سایر محتواها ساده تر است.
تولید محتواهای صوتی برای همه ی کسب و کارهای آنلاین ممکن است. ساخت پادکست نسبت به سایر محتواها آسانتر و تولید آن در زمان کمتری مقدور است. بسیاری از سازندگان این نوع محتوا با استفاده از گوشی تلفن همراه خود اقدام به تولید محتوای صوتی می کنند.
تولید محتوای صوتی کم هزینه است
تولید انواع محتواها هزینه هایی به همراه دارد. فرض کنید قصد ساخت محتوای ویدئویی داشته باشید. برای اینکار به دوربین، لنز، تجهیزات نورپردازی و پس زمینه و میکروفن نیاز دارید که هزینه بالایی دارند. اما برای تولید پادکست به ابزارهای ارزان قیمت تری نیاز دارید. هزینه سفارش تولید ساخت پادکست هم نسبت به سایر محتواها ارزانتر و به صرفه تر است.
پادکست ها قابلیت انتشار در رسانه های مختلف را دارند.
هر محتوایی با هر روشی که تولید شود باید فضای مناسبی هم برای انتشار داشته باشد. محتواهای صوتی را در رسانه های مختلفی مثل وب سایت، سایت های انتشار پادکست و رسانه های اجتماعی می توان منتشر کرد.
با محتوای صوتی می توانید مصاحبه های مهم تولید و منتشر کنید.
یکی از مهمترین کارهایی که با استفاده از پادکست می توان انجام داد مصاحبه با مدیران موفق حوزه کسب و کارتان است. مصاحبه با مدیران موفق هر حوزه برای تولید پادکست و انتشار آن در رسانه های اجتماعی اعتماد سازی بیشتر مخاطبان را به همراه دارد.
پادکستها امتیاز مثبت در رتبه بندی گوگل به همراه دارند
مبحث سئو و رتبه بندی سایت و فروشگاه های اینترنتی یکی از مهمترین دغدغه های کسب و کارهای آنلاین است. یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت ها که در سالهای اخیر مورد توجه گوگل قرار گرفته بحث انتشار محتواهای صوتی است. ربات های گوگل آنقدر هوشمند هستند که موضوع محتواهای صوتی را بررسی کرده و برای آنها رتبه در نظر می گیرند. پادکستها و محتواهای صوتی باعث می شوند مخاطب زمان بیشتری در سایت شما بمانند. این موضوع یکی از مهمترین معیارهای گوگل برای رنک بندی سایت ها است.
محتواهای صوتی بهتر اعتماد مخاطب را جلب می کنند.
در پادکست ها به دلیل ارتباط بین شنونده و گوینده اعتماد بیشتری جلب می شود. مخاطب هنگام تماشای یک محتوای ویدئویی یا مطالعه یک محتوای متنی با نویسنده و یا تولید کننده ویدئو در ارتباط نیست. اما در محتوای صوتی صدا و لحن گوینده باعث اعتماد شنونده خواهد شد.
پادکست زمان کمتری از مخاطب می گیرد
محتواهای شنیداری در هر زمان و هر مکان قابل دسترسی و استفاده هستند. مطالعه محتواهای متنی نیاز به اوقات فراغت و فضایی مناسب دارد. اما مخاطبان در هر موقعیت و زمانی می توانند پادکست های مورد علاقه خود را گوش دهند.
پادکست مزیت رقابتی در بازاریابی شما ایجاد می کند
اهمیت و تاثیر محتواهای صوتی هنوز آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. بی شک خیلی از رقبای شما هم هنوز از این ابزار مفید در بازاریابی و سئو استفاده نکرده اند. این مهمترین دلیل برای استفاده از پادکست در کسب و کار شما و ایجاد مزیت رقابتی در بازایابی دیجیتال است. وقتی کسب و کارتان را بسمت بازار اینترنتی می برید محتواهای صوتی هم باندازه عکسهای تبلیغاتی و تیزرها تاثیرگذار خواهند بود.
پادکست ها تنوع موضوعی دارند.
یکی از مزایای این سبک محتواها تنوع موضوعات قابل تولید است. تقریبا با هر موضوعی و برای هر شغل یا کسب و کاری می توان محتوای شنیداری تولید کرد.
انواع پادکست ها
محتواهای صوتی انواع مختلفی دارند که با اهداف خاص تولید و منتشر می شوند:
- تبلیغاتی
- آموزشی
- داستانی
- پرسش و پاسخ
- نقد و بررسی
- مصاحبه های صوتی
تجهیزات تولید پادکست حرفه ای
اگر قصد دارید خودتان اقدام به تولید محتوای صوتی کنید بی شک به تجهیزاتی در این زمینه نیاز دارید. پادکستهای ساده و کم اهمیت را حتی با استفاده از نرم افزارهای ضبط صدای موبایل هم می توان تهیه کرد. اما اگر قصد دارید محتوای صوتی حرفه ای تولید کنید باید هزینه های این بخش را متقبل شوید. ساخت پادکستهایتان را یا باید به مجریان حرفه ای بسپارید و یا ابزار و تجهیزات لازم را تهیه کرده و خودتان اقدام کنید. در ادامه تجهیزات و موارد مورد نیاز برای تولید را معرفی می کنم.
تجهیزات تولید محتوای صوتی و پادکست
- میکروفن : یکی از ابزارهای اصلی برای تولید پادکست میکروفن است. میکروفن ها در انواع متنوع با قیمت های مختلف وجود دارد. یقه ای، USB، رومیزی و هاش اف بعضی از انواع میکروفن هستند. تهیه میکروفن و سایر تجهیزات منوط به بودجه شما در این زمینه است. اما اگر قصد دارید پادکست های حرفه ای تولید کنید باید از میکروفن های با کیفیت استفاده کنید.
- هدفن : برای ساخت محتوای شنیداری علاوه بر میکروفن به هدفن هم نیاز دارید. هدفن به شما کمک می کند صدای خود را هنگام خواندن متن با وضوح بهتری بشنوید و با لحن مناسب کلمات را ادا کنید.
- رکوردر یا ضبط کننده صدا : این دستگاهها برای افرادی مناسب هستند که بصورت مداوم پادکست های حرفه ای و با کیفیت تولید می کنند. با کمک این تجهیزات کیفیت صدا بسیار بهتر از ضبط صدا توسط کامپیوتر یا موبایل خواهد بود. اما اگر صرفا برای کسب و کارتان محتوای صوتی تولید می کنید از یک کامپیوتر یا لب تاب برای ضبط صدا استفاده کنید.
- نرم افزار ویرایش صدا : همانطور که عکسها و ویدئوها با ویرایش کیفیت و وضوح بهتری خواهند داشت، پادکستها هم با ویرایش از کیفیت بیشتری برخوردار می شوند. نرم افزارهای متعددی برای ویرایش پادکست ها وجود دارد. Adobe Audition یکی از نرم افزارهای حرفه ای و رایگان در این زمینه است.
- موسیقی متن : یکی از مواردی که باعث جذاب شدن محتوای صوتی می شود استفاده از موسیقی متن مناسب است. لازم نیست از موسیقی در تمام زمان پادکست استفاده شود، بهتر است یک موسیقی ملایم انتخاب کنید و در بخش های اولیه و پایانی محتوای صوتی استفاده کنید. سایت های مختلفی موسیقی های متن متنوعی را بصورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند.
بیشتر بخوانید: تجهیزات تولید محتوا
ویژگی های پادکست حرفه ای
برای تولید پادکست حرفه ای نکات متعددی باید رعایت شود. مجموعه مواردی که کمک می کند محتوای شما بصورت خاص تولید و در مکان و زمان مناسب منتشر شود.
- استفاده از خواننده حرفه ای: یکی از ویژگی های مهم پادکستهای حرفه ای وضوح صدا، شیوایی و لحن خواننده است. صدای گرم خواننده پادکست و ادای صحیح جملات باعث می شود شنونده ارتباط بهتری با محتوا برقرار کند.
- متن روان: از دیگر ویژگی های پادکست حرفه ای برخورداری از متن روان و گویا است. در تولید پادکست نباید از کلمات و جملات پیچیده استفاده شود. لازمست محتوای شما از جملاتی ساده و قابل فهم برای همه مخاطب ها برخوردار باشد.
- تجهیزات حرفه ای: پادکستهای حرفه ای از کیفیت و وضوح صدای خوبی برخوردارند. مهمترین فاکتور برای ضبط محتوای صوتی با کیفیت تجهیزات صدابرداری و انجام مراحل ویرایش است.
- فضای مناسب ضبط پادکست: محتواهای صوتی حرفه ای در فضای مناسب ضبط می شوند. استودیوهای ضبط صدا فضایی مناسب و ایزوله دارند که هیچ صدای خارجی در آن وجود ندارد. اگر قصد دارید حرفه ای عمل کنید باید در اتاقی کاملا بی صدا اقدام به ضبط کنید.
- برنامه ریزی شده و هدفمند: برای تولید محتوای شنیداری باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. موضوعی جذاب انتخاب کنید، در زمان مناسب تولید کرده و در رسانه ی پرمخاطب منتشر کنید. برای انتشار پادکست ها باید زمانبندی دقیق داشته باشید. پادکست های موفق بصورت اپیزود تولید شده و در زمانی مشخص منتشر می شوند.
بیشتر بخوانید: تبلیغات فضای مجازی و اهمیت آن در رشد فروش و برندسازی
چطور پادکست تولید کنیم؟
خوب تا اینجا آشنایی خوبی با محتواهای شنیداری پیدا کردیم. با تجهیزات مورد نیاز آشنا شدیم و حالا قصد داریم شروع به تولید پادکست کنیم. همراه من باشید تا مراحل ساخت این سبک محتواها را بطور کامل برایتان توضیح دهم. اگر سوالی برایتان باقی ماند از طریق کامنت انتهای همین صفحه بپرسید، در اولین فرصت پاسخگو هستم.
مراحل ساخت پادکست
انتخاب موضوع محتوا:
ابتدا باید یک موضوع برای محتوای خود انتخاب کنید. اگر قصد دارید محتوای سریالی تولید کنید باید موضوعی با پتانسیل ساخت چندین اپیزود انتخاب کنید. اما اگر محتوای صوتی برای کسب و کارتان تولید می کنید یک عنوان جذاب برای آن انتخاب کنید.
تهیه متن پادکست:
هر نوع محتوا و پادکستی که تولید می کنید باید متنی در اختیار داشته باشید. پادکسترهای حرفه ای هم ابتدا لیستی از تیترها و موضوعات محتوا را تهیه و بعد اقدام به ضبط می کنند. متن محتوا باید از لحن اختصاصی شما در بیان جملات تبعیت کند، مثلا اگر پادکستهای شما لحن کتابی دارند افعال و جملات به همین شکل باید آماده شود. اگر لحن شما عامیانه است متون هم باید به شکل گفتار روزمره تنظیم شود.
گوینده پادکست:
بخش مهم تولید پادکست گوینده است که باید از صدای واضح و شیوا برخوردار باشد. بی شک هر کدام از ما پادکستی را پِلی کنیم و با صدایی ناخوشایند مواجه شویم فورا فایل را استاپ می کنیم. پادکست هایی که از صدای گرم و واضح گوینده های حرفه ای برخوردارند بیشتر شنیده می شوند و پرمخاطب تر خواهند شد. اگر قصد دارید با صدای خودتان پادکست تولید کنید قبل از هر کاری صدای ضبط شده خود را با اطرافیان گوش دهید. اگر اکثریت با صدای شما موافق بودند اقدام به ضبط محتوای صوتی کنید. در غیر اینصورت از یک گوینده ی خوش صدا یا یکی از دوستانتان که صدای مناسب تری دارد کمک بگیرید.
تجهیزات تولید پادکست:
تجهیزات مورد نیاز برای ساخت محتواهای صوتی را قبلا معرفی کردم. این بخش تاثیر زیادی روی کیفیت محتوای شما دارد. ساخت محتوای شنیداری را تنها با یک گوشی موبایل هم می توان انجام داد. اما اگر قصد دارید پادکستهای حرفه ای تولید کنید باید از ابزارهای حرفه ای استفاده کنید. اگر برای کسب و کارتان محتوای شنیداری تولید می کنید لازم نیست از تجهیزات گرانقیمت استفاده کنید. ابزارهای گرانقیمت برای پادکسترها و یا مجموعه های تخصصی تولید محتوای صوتی مناسب و لازم هستند.
فضای مناسب برای ساخت پادکست:
برای تولید هر نوع فایل صوتی نیاز به فضای ایزوله از صداهای مزاحم دارید. فرض کنید مشغول ضبط هستید و صدای بلندگوی میوه فروش هم شنیده شود. بی شک این محتوا قابل ارائه ای برای مخاطب نیست. پادکستهای حرفه ای در فضاهای استودیویی ضبط می شوند.استودیوهای ضبط صدا توسط دیوارهای آکوستیک ایزوله شده اند و هیچ صدای اضافی شنیده نمی شود. اما شاید نخواهید برای اجاره استودیو هزینه کنید. برای ضبط صدا باید اتاق کم صدایی در اختیار داشته باشید. برای میکروفن خود از پاپ فیلتر استفاده کنید تا صدای حرکت هوا هم کمتر شنیده شود. اگر قصد دارید مدام پادکست های حرفه ای تولید کنید باید خودتان فضایی هر چند کوچک اما ایزوله آماده کنید. فضایی حتی یک متری که با استفاده از دیوارهای کاذب آکوستیک ایزوله شده.
انتشار محتوای صوتی:
محتواهای شنیداری را در وب سایت خود و یا سایت های انتشار این سبک محتوا بصورت رایگان منتشر کنید. بسیاری از این سایت ها هنگام دریافت فایل، کاور پادکست هم از شما درخواست می کنند. کاور در حقیقت بخشی از هویت بصری محتوای شما است که قبل از شنیدن فایل باعث شناسایی محتوای شما بین صدها پادکست دیگر می شود. فایل های صوتی را حتی می توانید به فرمت ویدئویی تبدیل کرده و در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.
بیشتر بخوانید: پرسنال برندینگ – اصول برندسازی شخصی برای کسب و کارها
ساخت پادکست برای چه مشاغل یا افرادی مناسب است؟
تولید پادکست برای اکثر کسب و کارهای آنلاین مناسب است و تاثیرات مثبتی در ساخت برند و جذب مخاطب بیشتر دارد. البته برای موفقیت در این زمینه باید محتوای صوتی حرفه ای تولید کنید تا رسانه شما با اقبال بیشتر روبرو شود. برای اینکار کافیست برنامه ریزی داشته باشید و بطور منظم پادکستهای مفید و با کیفیت تولید و منتشر کنید. تولید محتوای شنیداری برای بسیاری از افراد هم مناسب است. برای مثال هنرمندان، بلاگرها، افرادی که شروع به پرسنال برندینگ کرده اند می توانند از این ابزار جذاب برای معرفی بهتر تخصص خود استفاده کنند.
چطور تولید کننده حرفه ای پادکست شویم؟
تولید پادکست روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. چون پادکست ها زمان کاملی از مخاطب نمی گیرند و امروزه بسیاری از مردم همزمان با انجام کارهای روزمره مثل رانندگی به پادکست ها گوش می دهند. همین موضوع باعث شده نیاز جامعه به محتواهای صوتی در حوزه های مختلف بیشتر باشد و پادکسترها درآمدهای خوبی از این مسیر کسب کنند. اگر شما هم علاقمندید در این حوزه فعالیت حرفه ای داشته باشد و کسب درآمد کنید باید اصول و نکات مهمی را رعایت کنید. در ادامه به نکات مهم برای تبدیل شده به یک پادکستر حرفه ای می کنیم.
برخورداری از فن بیان
برای تبدیل شدن به یک پادکستر حرفه ای اول باید فن بیان خوبی داشته باشید. باید بتوانید جملات را شیوا بیان کنید و مخاطب را تحت تاثیر صدای خود قرار دهید. گاهی لازم است صداسازی کنید تا صدای جذاب تری داشته باشید. برای تقویت فن بیان و یادگیری صداسازی می توانید دوره های این دو بخش را زیر نظر اساتید و افراد با تجربه بگذرانید.
لحن گوینده پادکست
در مرحله بعد باید توانایی پردازش متن هم داشته باشید. لازم نیست حتما متن پادکست را خودتان بنویسید که البته اگر این توانایی را داشته باشید بسیار هم عالیست. اما موضوع مهم برای یک پادکستر توانایی پردازش متون و جملات است. باید بتوانید لحن مناسبی برای بیان متن های پادکست داشته باشید. داشتن لحن مناسب هم با گوش دادن به پادکست های حرفه ای و تمرین و تکرار میسر می شود.
فضا و تجهیزات پادکست
و در مرحله آخر باید فضا و تجهیزات مناسب در اختیار داشته باشید. یک پادکستر حرفه ای باید فضای استودیویی خود را حتی کوچک داشته باشد. فضای ایزوله شده از صدا که با کمی جستجو در اینترنت می توانید اطلاعات لازم را برای آماده کردن استودیوی کوچک را پیدا کنید. و اما موضوع تجهیزات که بالاتر در مورد آن توضیح داده ایم. استفاده از تجهیزات مناسب یکی از فاکتورهای مهم برای ساخت پادکست های استاندارد و با کیفیت است.
بیشتر بخوانید: تولید محتوا چگونه افزایش فروش می آورد؟
توصیه هایی برای موفقیت در پادکست مارکتینگ
محتواهای صوتی و پادکست ها برای کسب و کارها می توانند نقش بازاریاب را داشته باشند، اگر بطور اصولی و مداوم از این پتانسیل استفاده کنید مخاطب های دائمی پیدا می کنید. بخشی از این مخاطب ها ممکن است به مشتریان شما تبدیل شوند. برای رسیدن به این هدف باید اصول حرفه ای را رعایت کنید.
نسبت به نیاز مخاطبان محتوا تولید کنید:
برای موفقیت در پادکست مارکتینگ ابتدا باید نیازهای مخاطبان خود را پیدا کنید. سپس با توجه به لیست نیازها اقدام به تولید پادکست صوتی مفید و کاربردی کنید.
محتوای صوتی ارزشمند تولید کنید:
بی شک تولید محتوای شنیداری نسبت به سایر محتواها ساده تر است اما نباید کیفیت را فدای کمیت کنید. محتوای ارزشمند که بتواند اطلاعات جدیدی به مخاطب ارائه کند شما را بیشتر به اهدافتان نزدیک می کند.
در تولید پادکست خلاقانه عمل کنید:
شاید تعدادی از رقبای شما همزمان با شما مشغول تولید محتوای صوتی باشند. نکته ای که کمک می کند شما موفق تر باشید خلاقیت شما در تولید محتوا است. باید سعی کنید محتواهای یونیک و جذاب تولید کنید تا فایل های صوتی شما باصطلاح وایرال شود.
بطور منظم و مداوم محتوا تولید کنید:
یکی از نکات مهم در موفقیت هر نوع محتوایی نظم و مداومت است. نباید توقع داشته باشید تنها با یکی دو ماه فعالیت محتواهای شما مورد اقبال قرار گیرد. برنامه ریزی دراز مدت و زمان بندی منظم برای انتشار شما را به موفقیت می رساند.
پادکست ها را بصورت اپیزود تولید کنید:
محتواهای موفق بصورت قسمت بندی شده تولید و منتشر می شوند. با اپیزودبندی محتوای صوتی ارتباطی بین قسمت ها ایجاد می شود و شما می توانید مخاطبان را تحت عناوین مختلف به سایر اپیزودها ارجاع دهید.
برای پادکستهای خود هویت بصری بسازید:
اگر علاقمندید در تولید محتوای شنیداری موفق عمل کنید باید برای آنها هویت بصری طراحی کنید. هویت بصری باعث تمایز محتواهای صوتی شما شده و در صورتی که اصول حرفه ای ذکر شده را رعایت کنید به یک برند تولید پادکست تبدیل خواهید شد.
- از یک نام ماندگار و مرتبط با موضوع کاری خود استفاده کنید.
- فقط از چند موسیقی متن خاص در تدوین محتوا استفاده کنید.
- یک کاور جذاب همراه با لوگوی اختصاصی برای محتوای صوتی خود طراحی کنید.
بیشتر بخوانید: اصول تبلیغ نویسی برای تبلیغات محصولات یا خدمات
برای سفارش ساخت پادکست چطور عمل کنیم؟
خوب تا به اینجای این مطلب نکاتی مهم درباره ساخت پادکست توسط خودتان بود. اما اگر قصد دارید سفارش تولید پادکست مورد نیازتان را به پادکسترها یا مجموعه های ارائه دهنده این خدمات بسپارید ادامه این مطلب را هم مطالعه کنید. برای سفارش پادکست ابتدا باید استراتژی خود از ساخت پادکست را مشخص کنید. یعنی بدانید پادکست مورد نظر چه کارکرد و تاثیری و در کدام بخش از کسب و کار شما باید داشته باشد. فرض کنید شما تولید کننده یک محصول فرهنگی هستید و قصد دارید از طریق پادکست اطلاعاتی را در زمینه محصول خود ارائه کنید.
بعد از تعیین استراتژی ساخت پادکست باید در مورد مخاطبان محصول خود بررسی کنید. اینکه مخاطبان محصول شما چه سن و چه جنسی هستند تا با توجه به این بخش از جامعه بتوانید محتوایی در خور و تاثیرگذار داشته باشید.
متن محتوای پادکست
بعد از این مرحله باید به تهیه متن پادکست اقدام کنید. اینکار را می توانید خودتان انجام دهید یا به مجری ساخت پادکست واگذار کنید. اگر دست به قلم تان خوب است بهتر است خودتان با توجه به اطلاعاتی که در زمینه محصول و مخاطب دارید اقدام به تهیه متن محتوای صوتی کنید. هنگام نوشتار متن به لحن جملات هم باید دقت کنید. متن را باید طوری بنویسید تا نحوه بیان جملات هم به همان شکل باشد. نگارش متن و بیان جملات توسط تولید کننده پادکست باید طوری باشد که شنونده ارتباط قوی با گوینده پیدا کنید. در تهیه متن نباید از کلمات و جملات پیچیده استفاده شود. حتما از تولید کننده پادکست بخواهید به لحن و شیوه بیان جملات دقت کند تا خروجی پادکست جذاب و تاثیرگذار باشد.
بیشتر بخوانید: هویت بصری برند عامل تمایز و موفقیت کسب و کارها
سخن آخر
محتواهای شنیداری پتانسیل بالایی برای جذب مخاطب بیشتر دارند. در بازار امروز مخاطب بیشتر خریدار بیشتر را به همراه دارد. برای موفقیت در تولید و انتشار محتواهای جذاب اصول این مقاله را با دقت مطالعه و اجرا کنید.
خيلى ممنون بابت اين مطلب كامل، من صداى خوبى دارم و مى خوام پادكست بسازم، براى اينكه صداى اطراف ضبط نشه دور گوشيم يك كلاه پشمى نگه مى دارم اما باز صداهاى مزاحمى ضبط ميشه، ممنون ميشم راهنمايي كنيد
خوشحالم مطلب برای شما مفید بود. دوست عزیز اگر گوشی شما ثابت هست و هنوز صداهای مزاحم رو بعد ضبط دارین کاری نمیشه کرد. بهتر اینه که بعد از نیمه شب و یا صبح زود رو برای ضبط پادکست تون انتخاب کنید که آلودگی صوتی کمتری وجود داره
خيلى هم عالى، كاش يك نمونه پادكست با ويژگى هايى كه نوشتين هم تو اين صفحه ميذاشتين
درود بر شما، خوشحالم راضی هستن، پیشنهاد خوبیه در اولین فرصت اینکارو انجام میدم
سلام ممنون از مطالب خوبتون
ممنون میشم در صورت امکان راهنمایی بفرمایید
من پادکست و ساختم و منتشر کردم ، فقط زمانی که لینک پادکست و برای دوستان میفرستم تو گوشی های اندروید ارور فایربیس invalid dynamic link میده اما تو گوشی iOS مشکلی نیست
متاسفانه با این مشکل برخورد نداشتم. مشکل تون رو ترجیحا انگلیسی سرچ کنید بی شک سایت یا فروم هایی هستند که روش رفع این مشکل رو توضیح داده باشن.