تیزرهای خلاقانه برگ برنده ای برای ایجاد اعتماد، جذب مشتریان جدید و افزایش فروش کسب و کارها شناخته می شود. تیزر حرفه ای با ایده های خلاقانه در ذهن مخاطب ماندگار شده و نقش موثری هم در برندسازی دارد.
تاثیرگذاری این ابزار تبلیغاتی باعث شده که عموما برای برندسازی موفق از تیزرهای جذاب تبلیغاتی استفاده میشود. امروزه ثابت شده است که اکثر کاربران تماشای فیلم را به خواندن مقالات طولانی ترجیح میدهند. بنابراین ساخت تیزرهای تبلیغاتی میتواند در جذب مخاطب ،افزایش فروش، برند سازی و در نهایت توسعه کسب و کار موثر باشد. در این مقاله به تاثیرات تیزرهای خلاقانه در کسب و کارهای امروزی پرداخته ایم.
نقش تیزرهای خلاقانه در تبلیغات امروزی
روش های مختلفی برای بازاریابی وجود دارد که ساخت تیزرهای خلاقانه یکی از آنها است. تجربه نشان میدهد که خاطرات تصویری افراد در مقایسه با سایر حواس بسیار بیشتر است، به همین دلیل است که نمیتوان از نقش موثر تبلیغات ویدئویی در بازاریابی چشمپوشی کرد.
بسیاری از کاربران یا مخاطبان هدف جلوههای نمایشی یک اثر را بیش از سایر وجوه آن میپذیرند. به طور مثال یک تیزر جذاب کوتاه بیش از خواندن یک پاراگراف کوتاه در مورد یک موضوع یکسان مورد توجه قرار می گیرد. جذابیت بصری تصاویر ویدئویی باعث می شود که مخاطب علاقه بیشتری به تماشای فیلم داشته باشد تا مطالعه یک مقاله.
این موضوع در مورد کشور ما ایران که سرانه مطالعه افراد بسیار پایین است بیشتر صدق می کند. ناگفته پیدا است که خواندن متون هرچند کوتاه برای اکثر ایرانی جذابیتی ندارد. به همین دلیل است که میتوان به جای محتواهای متنی از محتوای ویدئویی برای بازاریابی استفاده کرد. البته منظور ویدیوهای تبلیغاتی کلیشه ای و کم تاثیر نیست. برای تاثیرگذاری بروی مخاطب باید ایده ای جذاب و متفاوت در نظر گرفت و با توجه به آن اقدام به ساخت تیزرهای خلاقانه کرد.
نکته مهم بعدی حضور پررنگ شبکه های اجتماعی و رسانههای محبوب در دنیای امروز است. همانطور که می دانیم غالب شبکههای اجتماعی محبوب شامل پلتفرمهای تصویر محور هستند. فقط کافی است نگاهی به کاربران یوتویوب، اینستاگرام، تیک تاک و … بیاندازید. همین بررسی نشان می دهد که محتواهای ویدئویی در این شبکه ها بازخورد بسیار مناسبی دارند. به همین دلیل است که با توجه به علاقمندی عموم مخاطبین میتوان از چنین شبکه هایی برای بازاریابی و تبلیغات با استفاده از تیزرهای جذاب استفاده کرد.
بیشتر بخوانید: ویدیو مارکتینگ – با دوربین موبایل محتوای ویدئویی ارزان بسازید.
تیزر خلاقانه تبلیغاتی بهترین ابزار برای فروش در فضای مجازی
امروزه شبکه های اجتماعی یا همان فضای مجازی بهترین بستر برای تبلیغات ویروسی یا دهان به دهان است. کافی است ایده ای نو داشته باشید و با کمک تیزرهای خلاقانه در اینستاگرام وایرال شوید. بیش از میلیونها بار چنین ویدئویی نمایش داده میشود. ناگفته پیدا است که انتشار تیزرهای جذاب در اینستاگرام با چه حجمی از بازدید همراه خواهد بود. به ویژه اگر تیزر تبلیغاتی مورد نظر حرفهای و جذاب تهیه شده باشد.
در حال حاضر اکثر شبکه های اجتماعی پر مخاطب و محبوب تصویر محور هستند. به همین دلیل می توان با تولید و انتشار تیزرهای خلاقانه از پتانسیل بالای موجود در چنین فضایی به عنوان یک روش تاثیرگذار در بازاریابی و تبلیغات استفاده کرد. همانطور که امروزه اکثر اینفلوئنسرهای اینستاگرامی موفق شدهاند با انتشار ویدئوهای جذاب برای مخاطبین به درآمدهای چند صد میلیونی برسند.
برای مخاطبی که در فضای مجازی به دنبال سرگرمی است ویدئو محبوب تر خواهد بود. ویدئوها چون نیاز به تمرکز و دقت بالا یا تلاش برای درک مفهوم ندارد، بسیار ساده، سریع و جذاب تر هستند. اگر دقت کرده باشید در فضای اینستاگرام معمولا مخاطبین حوصله مطالعه کپشن یا کامنت های طولانی را ندارند. اما تیزرهای خلاقانه چون با کمک ایده های نو و جلوههای بصری و متحرک ساخته می شوند برای مخاطب جذابیت بالاتری دارد.
ویدئوها هر روز در محبوب و تاثیرگذارتر می شوند
ویژگیهای و جذابیت های بصری ویدئوها علت اصلی محبوبیت تیزرهای تبلیغاتی در فضای مجازی است. همانطور که در قسمتهای قبلی هم اشاره کردیم، فرمت داستان گونه ویدئوها و همچنین جلوههای بصری و استفاده از مدل یا مجری برای مخاطب بسیار جذاب است. به طوری که شاید مخاطب به راحتی یک ویدئوی چندین دقیقهای را تماشا کند اما حوصله مطالعه محتوای متنی را نداشته باشد.
مغز انسان به گونهای طراحی شده است که برای فهم تصاویر از توانایی ذهن ناخودآگاه استفاده میکند. بنابراین اگر مخاطب حتی با تمرکز کم یک ویدیو را مشاهده کند، بخش عمده ای از داستان را متوجه میشود. اما در مورد محتوای متنی قضیه کاملا برعکس است.
وقتی یک متن را می خوانید ذهن ابتدا کلمات را تصویرسازی کرده سپس روی مفاهیم تمرکز میکند. بنابراین برای این که بتوانید مفهوم یک متن را به خوبی درک کنید نیاز به تمرکز زیادی خواهید داشت. کاری که مخاطب در فضای مجازی معمولا حوصله آن را ندارد. اکثر مخاطبین از شبکههای اجتماعی به عنوان سرگرمی استفاده میکنند بنابراین هرچیزی که ذهن آنها را درگیر میکند به راحتی قبول نخواهند کرد.
چطور تیزرهای جذاب باعث معروفیت یک برند یا محصول میشوند؟
برندسازی زمانی موثر است که تیزر تبلیغاتی برند مورد نظر در ذهن مخاطب ماندگار شود. یکی از راه های ماندگاری یک برند استفاده از تیزرهای جذاب است تا نام برند در ذهن مخاطب حک شود. ایدههای خلاقانه در ساخت تیزر های جذاب باعث میشود که مخاطب توجه بیشتری به یک ویدیوی تبلیغاتی داشته باشد. هرچه این جلب توجه بیشتر صورت گیرد مطمئنا بخش های بیشتری از تیزر در ذهن مخاطب باقی میماند که همین مسئله میتواند به برندسازی موفق و معروفیت محصول بیانجامد.
تیزرهای تکراری و بدون ایده تصویری ماندگاری در ذهن مخاطب ایجاد نخواهند کرد. مگر این که تولید کننده تیزر بتواند با زیرکی پالس هایی را به ذهن مخاطب ارسال کند که وجه تمایز آن را با سایر تیزرها را درک کند. با این حال استفاده از ایده های نو در ساخت تیزرهای خلاقانه میتواند تاثیر بیشتری بر مخاطب داشته باشد.
بیشتر بخوانید: مراحل ساخت تیزرهای ویدئویی محصولات
ویدئوهای جذاب وایرال میشوند
شبکه های اجتماعی پتانسیل بالایی برای تبلیغات کم هزینه با استفاده از تیزرهای جذاب را دارند. بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان در شبکههای اجتماعی راه را برای کم کردن هزینه تبلیغات باز کرده است. مطمئنا شما هزینه بیشتری برای ساخت تیزرهای خلاقانه و متفاوت باید داشته باشید. اما با وایرال شدن چنین ویدئویی بازخورد چندین برابری در فروش خواهید داشت. هر چه تیزر های جذاب تری منتشر کنید، شانس دیده شدن کسب و کار شما بیشتر خواهد بود.
برای مثال بازدید و لایک بالای یک تیزر نوآورانه میتواند باعث وایرال شدن و حضور آن پست در بخش اکسپلور اینستاگرام شود. این اتفاق شانس دیده شدن را چندین برابر میکند. هرچه تیزرهای جذاب تر و خلاقانهتری بسازید احتمال وایرال شدن آن در شبکههای اجتماعی بیشتر خواهد بود. مخاطبان اینستاگرام دنبال ویدیوهای جذاب هستند و با برخورد با چنین تیزری با دیگر دوستانشان به اشتراک می گذارند.
تیزرهای تبلیغاتی نوعی سرمایه گذاری برای فروش بیشتر هستند
حالا می دانیم که ساخت و تولید تیزرهای خلاقانه تبلیغاتی هزینهبر خواهد بود. اما باید بدانید که چنین تیزرهایی به نوعی سرمایه گذاری شما برای فروش بیشتر است. ماندگاری بالای تیزرهای خلاقانه در فضای مجازی میتواند تأثیر بسیاری در جذب مخاطبین، معرفی محصول، ترغیب کاربران به خرید و در نتیجه سود بیشتر از فروش باشد. شما برای ساخت تیزر تبلیغاتی یک بار هزینه میکنید اما آثار آن تا مدت ها بر افزایش رونق کسب و کار شما قابل مشاهده خواهد بود.
بیشتر بخوانید: بازاریابی اینترنتی – نقش بازاریابی آنلاین در موفقیت کسب و کارها
اهمیت ایده پردازی در تولید تیزر تبلیغاتی
مهمترین موضوع در ساخت تیزرهای جذاب و خلاقانه، استفاده از ایده پردازی و داستان سرایی است. یک تیزر تبلیغاتی در واقع یک ویدئوی هدفمند برای جذاب مخاطبان بیشتر است، بنابراین نمی توان هر محتوای ویدئویی را یک تیزر تبلیغاتی دانست. تیزر حرفه ای و نوآورانه احساسات مختلف بیننده را در همان چندثانیه اول تحت تاثیر قرار می دهد. با این روش مخاطب ترغیب به تماشای ادامه ی ویدئو می شود. اما چطور می توان با یک تیزر احساسات بیننده را برانگیخت؟ پاسخ ایده پردازی متفاوت است.
یک تیزر موفق باید ترکیب مناسبی از اطلاعات و خلاقیت را برای افزایش کنجکاوی مخاطبان ارائه دهد. برای رسیدن به این هدف باید سناریویی ویژه داشته باشیم. فیلمنامه ای که با ایده ی خلاقانه تهیه شود تا ضمن تولید یک تیزر جذاب، اهداف برند نیز محقق شود. ایده پردازی تیزر کمک می کند موضوع تبلیغ ویدئو را از جنبه های مختلف بررسی کنید و از نقاط قوت برای خلق یک ایده ی متفاوت و توجه برانگیز برای ساخت تیزر استفاده کنید.
ویژگی های تیزر حرفه ای و خلاق
تیزرهای خلاقانه باید دارای ویژگی های حرفهای و منحصر به فردی باشند که آنها را از سایر محتواهای تصویری متمایز سازد. این ویژگیها شامل موارد زیر خواهد بود:
- ایده پردازی متفاوت و نوآورانه
- دارای مفهوم و هدف باشد.
- جذاب و سرشار از جلوه های بصری باشد.
- راوی و داستان گونه داشته باشد.
- تکراری و خسته کننده نباشد.
- ایده پردازی ذهنی داشته باشد.
- تولید بر اساس اصول بازاریابی و تبلیغات
بیشتر بخوانید: ایده پردازی تبلیغات-چگونه تبلیغات موفق داشته باشیم؟
استفاده از پتانسیل بازدید بالای ویدئوهای جذاب
بی شک تیزر خلاقانه و جذاب بهترین ابزار برای بازاریابی در شبکههای اجتماعی است. ویدئوها امروزه بیشترین سهم محتوا را به خود اختصاص داده اند. بنابراین ساخت یک این سبک تیزرها امکان دیده شدن برند شما را چندیدن برابر افزایش می دهد. این که تا چه اندازه از این پتانسیل استفاده کنید بسته به جذابیت تیزر تبلیغاتی شما و هدفمند بودن آن دارد. با هزینه کردن برای ساخت تیزرهای جذاب تر بیشترین تأثیر را بر ذهن بیننده خواهید گذاشت.
تیزرهای ایده پردازی شده نه تنها در فروش تاثیرگذارند، بلکه نقش مهمی در برندسازی دارند. تولید تیزرهای خلاقانه توسط تیم با تجربه و خلاق میتواند بیشترین تاثیرگذاری را روی مخاطب داشته باشد. گروهی که تجربیات موفق در این زمینه داشته و کمک کند تبلیغات شما بهترین بهره وری را بدست آورد.
بیشتر بخوانید: محتوای ویدیویی – نکات مهم برای تولید ویدیوهای اینستاگرامی
نکات مهم برای افزایش بازدید تیزرهای تبلیغاتی
یک تیزر خلاقانه و جذاب پتانسیل وایرال شدن را دارد . این موضوع تاثیر یک تبلیغ را تا چندین برابر افزایش می دهد که باعث صرفه جویی در هزینه های تبلیغات خواهد شد. با آگاهی از این موارد باید بررسی کنیم ویدئوهای پربازدید از چه ویژگی هایی برخوردارند که باعث اشتراک گذاری زیاد می شود.
یکی از این ویژگی ها همان ایده ی ناب، غیر تکراری و جذاب تیزر تبلیغاتی است. استفاده از ایده های کپی و کلیشه ای نتیجه ای در تبلیغات نداشته و موجب عدم اعتماد مخاطبین می شود. نکته دوم تاثیرگذاری ۵ ثانیه اول تیزر است. باید ایده پردازی و سناریوی تیزر را طوری طراحی کنید که ۵ ثانیه اول تیزر مخاطب را جذب کرده و او را ترغیب به تماشای ادامه ی ویدیو کند. نکته بعدی اینکه ویدیوی شما باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. نورپردازی مناسب و همچنین تدوین حرفه ای باعث می شود یک تیزر حرفه ای و با کیفیت باشد.
نکته بعدی استفاده از یک کاور جذاب و البته مرتبط با محتوای ویدئو است. تیزرهای حرفه ای با استفاده از کاور ابتدای ویدئو محتوای آن را در یک نگاه به مخاطب نشان می دهند. این کاور هر چه جذاب تر طراحی شود بیشتر می تواند مخاطب را ترغیب به تماشای ویدیوی کند.