طراحی برندبوک (Brand Book) که در حقیقت کتابچه راهنمای شرکت ها است با هدف هویت بخشیدن به برند و یکپارچه سازی عناصر بصری و قواعد کاری انجام می شود. استفاده از قواعد این کتابچه برند در تمام ارتباطات خارجی شامل مشتریان و داخلی(پرسنل) الزام آور است. هدف اصلی از طراحی برندبوک ایجاد نظم و انسجام در تمام بخش های برند شامل عناصر بصری، اهداف و استراتژی ها و قواعد کاری و ارتباطی و غیره است.
این کتابچه تصویری شفاف از شخصیت و هویت برند برای فعالیت درازمدت و با ثبات را ترسیم می کند. این کتاب راهنمای جامعی شامل پیام برند، استراتژی ها، ارزش ها و چشم اندازها و همچنین دستورالعمل های هویت بصری برند است. در این دفترچه چهارچوب های طراحی گرافیک شامل طرح لوگو، رنگ ها، فونت ها، نوع تصاویر، شعار، لحن برند و… توصیف می شود. تبعیت از این قواعد کمک می کند برندها در طول فعالیت دراز مدت خود با شخصیتی یکپارچه، منسجم و قابل اعتماد دیده شوند.
نقش برند بوک در هویت سازی برندها
با تهیه این کتابچه استاندارهایی را برای مجموعه ی خود مشخص می کنید تا همیشه و همه جا شخصیتی کاریزماتیک از برندتان به نمایش بگذارید. برند بوک شامل دستورالعملهایی است تا کسب و کارها به برند خود شخصیت و هویت ببخشند و در دراز مدت ساختار یکپارچه خود را حفظ کنند. منظور از هویت یکپارچه تمام آنچه که جامعه و بازار هدف از یک برند بصورت بصری یا دیداری می بیند است. کتابچه برند منعکس کننده مزیت ها و نقاط تمایز برندها است که باعث می شود برندتان اصیل، منحصر بفرد و منسجم دیده شود.
این سند تعیین کننده مسیری درست و هدفگذاری شده است تا بتوانید ارزش ها، اهداف و چشم اندازهای برند خود را به شکلی شفاف مشخص کنید. طراحی اصولی راهنمای برند و تبعیت متداوم از آن باعث میشود تا هویت ظاهری برند شما در ذهن مخاطب ماندگار شود. با داشتن یک کتابچه برند حرفهای، قدرت در دستان برند شماست. در ادامه این مطلب سعی داریم توضیحات جامعی در خصوص این کتابچه و مزایای استفاده از آن ارائه دهیم.
برند بوک یا کتابچه برند چیست؟
همانطور که گفته شد، این کتابچه ابزاری است که میتواند برند شما را به شکلی حرفه ای و با هویت متمایز معرفی کند. برندبوک ارزشها و اهداف برندتان را مشخص میکند و تمامی اطلاعاتی که لازم است مدیران، پرسنل، مجریان طراحی و تبلیغات و همچنین شرکای فعلی و آینده باید بدانند در آن درج شده است. اطلاعات برند که در قالب یک کتابچه منظم ارائه شده باعث می شود تا برند با شخصیتی قابل اعتماد در ذهن جامعه هدف دیده شود.
بیشتر بخوانید: تبلیغات پارتیزانی – تاثیرات بازاریابی پارتیزانی بروی فروش و برندسازی
برند بوک یک بخش اساسی از استراتژی ارتباطی با جامعه و شرکت های همکار است. دستورالعمل های این کتابچه بهترین روش های استفاده از عناصر برند را برای طراحان تبلیغات تعیین می کند تا بعد از سالها فعالیت هم ساختار هویت گرافیکی برندتان یکدست و با انسجام دیده شود. کتاب برند باید منعکس کننده عناصر متمایزی باشد که برند شما را از رقبا متفاوت نشان می دهد. هماهنگی بین عناصر هویتیِ برند بسیار مهم است و باعث شناخت سریعتر و همچنین اعتماد بیشتر جامعه می شود.
کتابچه برند چه کاربردها و مزایایی برای کسب و کارها دارد؟
برخورداری شرکت ها از برند بوک باعث میشود تا از توضیح مسائل تکراری برای پرسنل جدید و یا شرکت های همکار پرهیز شود. اما کاربرد این کتابچهها به این مورد منتهی نمیشود. در ادامه با مزایای کتاب راهنمای برند بیشتر آشنا خواهیم شد:
مزایای استفاده از برند بوک
یکپارچه سازی برند و تبعیت افراد سازمان از قواعد یکسان
کتاب برند شامل اطلاعات جامعی از قواعد کاری و هویت بصری برند و نحوه استفاده از این عناصر است. گایدلاین های این کتاب سبب میشوند تا تمامی افراد فعال در برند از قواعد یکسان و یکپارچه پیروی کنند. برخی از افراد تصور میکنند راهنمای برند سبب کاهش خلاقیت در تیم میشود، اما این تفکر کاملاً غلط است؛ برندبوک نهتنها سبب کاهش خلاقیت نمیشود، بلکه باعث خلق ایدههای سازمان یافته نیز خواهد شد.
بیشتر بخوانید: پرسنال برندینگ – اصول برندسازی شخصی برای کسب و کارها
اعتمادسازی و افزایش وفاداری مخاطبان
استفاده از یک برند بوک حرفه ای، هویت برند شما را در هر موقعیتی بصورت یکپارچه نشان میدهد. این موضوع سبب میشود تا برند شما برای جامعه هدف قابل شناسایی و مورد اعتمادتر باشد. هویت سازماندهی شده و منسجم نشان دهنده ی برندی هدفدار و متعهد است که باعث پیشرفت سریع و پایدار خواهد شد. برندبوک با ارائه اطلاعات جامع می تواند بروی شرکای جدید تاثیرگذار بوده و عاملی متقاعد کننده برای عقد قراردادهای بزرگ و پرمنفعت باشد.
آگاهسازی مخاطبان از برند
برخورداری از کتابچههای برند و تبعیت از استانداردهای آن سبب میشوند تا برند شما در مقایسه با رقبایتان متمایز دیده شود. تمایز موجب ایجاد هویتی منحصربفرد از برند شده و بصورت آگاهانه بروی مخاطبان تاثیرگذار می شود و موجب ماندگاری برند در ذهن مخاطبان خواهد شد.
تسریع فرایند آشنایی اعضای جدید
زمانی که عضو جدیدی وارد مجموعه میشود، مدتی طول میکشد تا با شیوه کار برند آشنا شود. اگر تیم یا شرکت دارای این کتابچه باشد، این سردرگمی برای افراد تازه کار کاهش مییابد. در واقع افراد با مطالعه این کتاب راهنما با سازمان آشنا شده و روندهای فرسایشی آشنایی با امور شرکت حذف خواهد شد. کتابچه برند برای طراحان گرافیک، مدیران، کارشناسان بازاریابی و تبلیغات که ارائه کننده ی خدمات به برندها هستند بسیار مهم و ضروری است.
چه افرادی در ارتباط با یک شرکت از برند بوک استفاده می کنند؟
شرکت ها برند بوک را برای مشتریان خود تهیه نمی کنند، چرا که یک مصرف کننده نیازی به آگاهی از قواعد درون سازمانی برند ندارد. برندبوک تنها برای پرسنل شرکت، تیم های تبلیغات و بازاریابی و شرکای برند کاربردی خواهد بود. اکثر پرسنل اداری شرکت ها شامل مدیران ارشد تا رده پایین، تیم بازاریابی و برندینگ، طراحان گرافیک و وب سایت، گروه تحقیق و توسعه، و البته آژانس های تبلیغاتی و بازاریابی خارج از مجموعه که در این حوزه ها به برند کمک می کنند نیازمند کتابچه برند هستند.
بیشتر بخوانید: پرسونای مخاطب – چطور مخاطب کسب و کار خود را شناسایی کنیم؟
برند بوک شامل چه بخش هایی می شود؟
کتابچه های برند معمولا شامل سه بخش اصلی هستند که هر کدام اطلاعات متنوع و مهمی را ارائه می دهند.
درباره برند : شامل تاریخچه، اهداف، ارزش ها، چشم اندازها و … است.
دستورالعمل های بصری : این بخش شامل دستورالعمل های استفاده از عناصر بصری و گرافیکی می شود.
دستورالعمل های ارتباطی: این قسمت اهمیت زیادی در بحث تبلیغات و بازاریابی دارد و مشخص می کند چطور، با چه زبان و لحنی با مخاطبان ارتباط برقرار کنید.
درباره برند
این بخش یکی از قسمت های مهم در طراحی برند بوک است و لازم است با استفاده از اطلاعات موسس برند، مدیران ارشد و کارشناسان بازاریابی و تبلیغات تهیه و تدوین شود.
در بخش درباره برند باید نام برند و مفاهیم آن مشخص شده و بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید.
- برند شما چیست؟
- هدف از خلق و تاسیس این برند چیست؟
- پیام یا شعار برند شما چیست؟
- برند شما چه چیزی را نشان می دهد و چگونه کار می کند؟
- مزیت برند شما نسبت به رقبا چیست؟
- چه ارزش هایی را برند شما برای مخاطب بوجود می آورد؟
در بخش درباره برند اهداف و استراتژی های برند شما مشخص می شود و با تعیین ارزشها و چشم اندازها مسیری دقیق و واضح برای آن مشخص می کنید. همچنین در این بخش باید نوع محصولات یا خدمات و همچنین پرسونای مخاطب برند را مشخص کنید تا با آگاهی از این اطلاعات بتوانید برنامه ریزی دقیقی برای تصمیمات آینده بازاریابی و تبلیغات داشته باشید.
دستورالعمل های هویت بصری برند
هویت بصری بخشی مهم از فرآیند خلق یک برند و پرورش آن بسمت موفقیت است. هویت بصری مانند جامه ای زیبا برای برند است که باعث می شود جامعه و بازار هدف آن را با این لباس بشناسند و به یاد بیاورند. این بخش شامل دستورالعمل های طراحی هویت گرافیکی برند می شود که بعنوان لباس برند معرفی کردیم. هویت بصری یا دیداری شامل تمام عناصر گرافیکی و تصویری برند است که لازم است در قالب چهارچوب هایی طراحی و مشخص شود. این چهارچوب ها کمک می کنند عناصر هویت برند در هر موقعیتی به شکل یکدست و هماهنگ دیده شود و ساختاری منظم از برند به نمایش گذاشته شود.
لوگو برند و دستورالعمل های استفاده در رسانه ها
طراحی لوگو بخشی مهم از فرآیند ساخت برند بوده و چون اصلی ترین عنصر هویت برند شناخته می شود باید در طراحی آن دقت و حساسیت لازم را مدنظر داشت. لوگو باید مفاهیمی بهمراه داشته باشد که معمولا با استفاده از نمادها و اشکال و فرمها محقق می شود. سادگی و ماندگاری در ذهن هم از خصوصیات لوگوهای حرفه ای است که باید به آن توجه شود. فرم لوگو باید قابلیت استفاده در رسانه های مختلف را داشته و در سایزهای بسیار کوچک هم قابل تشخیص باشد.
در برند بوک طرح لوگو که معمولا شامل نشان تصویری و نوشتار است به دو صورت رنگی و تک رنگ مشخص می شود. بعد از درج طرح لوگو باید چیدمان های استاندارد نشان تصویری و تایپوگراف را مشخص کنید. تایپوگراف یا نوشتار بعضی لوگوها در زیر نماد و برخی دیگر در کنار آن قرار می گیرد. اما شاید طراح لوگوی شما هر دو مورد را استاندارد برند در نظر بگیرد. باید بطور واضح نحوه استفاده از لوگو مشخص شود تا طراحان گرافیک از یک چهارچوب استفاده کنند.
بعد از این مورد باید سایز و محل قرار گیری لوگو یا نشان تجاری در عناصر مختلف برند تعیین شود. بعنوان مثال لوگو در پوستر یا بیلبوردهای تبلیغاتی معمولا بالا و سمت چپ طرح قرار می گیرد. اما شاید کارشناس طراحی شما فضای پایین و سمت راست را برای درج لوگو در نظر بگیرد، کاری که در تبلیغات خارجی بیشتر شاهد آن هستیم.
بیشتر بخوانید: برندسازی چیست؟ مزایای برندسازی و تفاوت آن با برندینگ
رنگ سازمانی برند و مفاهیم آن
انتخاب پالت رنگ سازمانی یکی از نکات مهم در طراحی هویت بصری است. رنگها هرکدام مفاهیم مختلفی بهمراه داشته و تاثیرات مختلفی بروی افراد می گذارند. بهتر است پالت رنگ محدود به دو مورد باشد، یک رنگ اصلی و رنگ دوم که مکمل خواهد بود. در کتابچه راهنما کدرنگ های RGB و CMYK را لازم است مشخص کنید. همچنین سایه روشن های رنگ اصلی و رنگ مکمل را برای ایجاد تنوع رنگ تعریف می کنند.
فونت و تایپ فیس برند
انتخاب قلم اختصاصی برند هم یکی از موضوعات مهم در طراحی هویت بصری شناخته می شود. تمام عناصر تشکیل دهنده ی برند لازم است اختصاصی انتخاب یا طراحی شوند تا یکپارچگی در بین تمام اجزا دیده شود. فونت و تایپ فیس برند هم از این قاعده مستثنی نیستند و بهتر است هر برندی از یک تایپ فیس استاندارد، خوانا و یکدست در طراحی هویت بصری استفاده شود. گذشته از نوع فونت بهتر است وزن های مختلف فونت انتخاب شده هم در برندبوک درج شود تا طراحان تبلیغات در انتخاب فونت و وزن های مختلف یک تایپ فیس سلیقه ای عمل نکنند و محتوای تبلیغات یکدست و با چهارچوب برندبوک طراحی شود.
طراحی پترن برند
پترن یا الگوی برند یک طرح تکرار شونده بوده که بعنوان بخشی از هویت بصری شناخته می شود. این الگوی تکرار شونده با ایده های مختلفی مثل تکرار نشان تصویری یا تایپوگراف لوگو و گاهی اوقات طرحی انتزاعی از نماد برند طراحی می شود. پترن برند کاربردهای مختلفی داشته و نمونه های آن را بی شمار در برندها با کاربرد در طرح بسته بندی ها و اقلام اداری و گاهی طرح لباس برندهای مد دیده ایم. پترن برند در بخش های مختلف تبلیغات و بازاریابی کاربردی موثر در به یادآوری برند داشته و در طراحی اقلامی مثل بسته بندی باعث ایجاد جذابیت می شود.
سایر اقلام برندها که لازم است با توجه به استانداردهای برندبوک و هویت بصری طراحی و تولید شوند. لازم به توضیح است که این اقلام لزوما برای تمام برندها مورد نیاز نیستند و ممکن است در شرایط و رویدادهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.
اقلام اداری برند (هویت سازمانی)
ست اداری یا هویت سازمانی هم بخشی از ملزومات برندها برای مکاتبات اداری، ارسال فاکتورها و مرسوله ها به مشتریان یا شرکت های همکار است. ملزومات اداری شامل اقلام تحریریه مثل سربرگ سایز A4 – A5 پاکت نامه و پاکت بزرگ، کارت ویزیت، برگ یادداشت می شود. این اقلام با استفاده از طرح هویت بصری یکپارچه طراحی و چاپ می شوند. طراحی به روز، کاربردی و یکپارچه ی این اقلام بسیاری مهم و ضروری است، چرا که در مراودات اداری نشان دهنده ی نظم و هماهنگی و همچنین هویت سازمانی برند خواهد بود. تصور کنید وقتی برای اولین بار قرارداد و رزومه شرکت خود را با سربرگ و پاکت جذاب برای شرکت دیگری ارسال می کنید چه تاثیری در ایجاد اعتماد و تمایل به همکاری خواهد داشت.
طراحی گرافیک این اقلام باید با استفاده از عناصر هویت بصری شامل رنگ سازمانی، طرح لوگو، طرح پترن برند و فونت های سازمانی انجام شود. کلیه اقلام باید بصورت هماهنگ و یکپارچه طراحی شوند. طراحی این اقلام باید جذاب، کاربردی و سبک طراحی مرتبط به موضوع فعالیت برند باشد. برای مثال اگر فعالیت برند شما در حوزه صنایع غذایی است می توانید یک ست اداری فانتزی به روز داشته باشید.
- ست اقلام اداری برند(هویت سازمانی)
- آیکون های برند
- قالب گرافیکی سایت
- قالب گرافیکی شبکه های اجتماعی
- کاتالوگ و بروشور ها
- پوسترهای تبلیغاتی
- بیلبوردهای فضای باز
- ساختار تابلوهای اصلی و نمایندگیها
- ساختار تبلیغات ویدیویی
- ساختار و سبک عکسها
- ساختار ایمیل ها
- طرح خودروهای برند
- بستهبندی محصولات
- ساختار ساکهای دستی
- ساختار استندهای نمایشگاهی
- لباس فرم کارکنان
طراحی آیکون
آیکون ها نمادهای گرافیکی مینیمال هستند که مانند تابلوهای کوچک به بخش های مختلف یک برند اشاره می کنند. طراحی آیکون بعنوان بخشی از هویت بصری برند مهم بوده و این عناصر کاربردهای متعددی در طراحی سایت، سازماندهی صفحات مجازی، طراحی کاتالوگ و غیره دارد. این نمادها در حقیقت راهنمای بصری برندها هستند و در سازماندهی رسانه های هر برندی مفید هستند.
طراحی هویت گرافیکی سایت
طراحی قالب اختصاصی وب سایت هم بخشی از اجزاء برند شناخته می شود که طرح نهایی در برندبوک آورده می شود. این بخش از هویت بصری هم باید با توجه به ساختار سایر اجزا شامل تم رنگی، سبک طراحی، استفاده از آیکون ها و طرح و پترن های برند آماده شود. وب سایت ها نقش مهم در اعتبار برند دارند و باید با دقت و هماهنگی اجزا اصلی برند طراحی شوند.
بیشتر بخوانید: ایده پردازی تبلیغات-چگونه تبلیغات موفق داشته باشیم؟
چرا داشتن برندبوک برای شرکتها مهم است؟
تهیه و تدارک کتابچه برند در راستای هویت سازی و ایجاد ارزش برای برند است. وجود کتابچه راهنمای برند برای شرکتها لازم و ضروری است، چراکه بهعنوان یک دستورالعمل برای ایجاد ثبات و یکپارچگی در شرکت عمل میکند. بی شک هر مجموعه ای که این مستندات را در اختیار داشته باشد، میتواند راه را برای پیشرفت برند خود هموارتر کند و سطح اعتبار خود را افزایش دهد.
زمانی که مخاطبان شرکت شما هماهنگی و نظم بین لوگو و هارمونی رنگها را می بینند، به این باور خواهند رسید که برند شما بهصورت حرفهای عمل کرده و سطح اعتمادشان افزایش مییابد.
طراحی برندبوک را چه کسانی انجام میدهند؟
اگر صاحب کسب و کاری هستید که نیاز به کتابچههای برند دارید، باید تهیه آن را به یک طراح گرافیک کاربلد و توانا بسپارید. یکی از وظایف مهم طراح برند بوک این است که بهخوبی به شخصیت برند جان ببخشد و ویژگیهای آن را توصیف کند. البته لازم است بخش محتواهای درباره برند با کمک مدیران و کارشناسان برندینگ تهیه و تدوین شود.
بیشتر بخوانید: تبلیغات هدفمند و نقش آن در افزایش فروش کسب و کارها
در طراحی برندبوک بخش های مختلفی وجود دارد که طراح باید به طراحی هویت بصری اهمیت ویژهای بدهد. اگر مخاطب شما گروه کوچکی از افراد است، طراحی یک کتابچه مختصر نیز میتواند تأثیرگذار باشد؛ اما اگر جامعه هدف گستردهای دارید و برندتان خیلی بزرگ است، نیاز است تا کتاب راهنمای جامع داشته باشید تا افراد و مجموعه های در ارتباط با شما بهطور کامل با برندتان آشنا شوند. برندبوک باید به شکلی اختصاصی، جذاب و کاربردی طراحی شود تا خیلی ساده و گویا اطلاعات برند را به مخاطب منتقل کند.
جمعبندی
کتابچه راهنمای برند ارزشی بیش از یک لوگو یا تصویر ذهنی برای برند بوجود می آورد. در واقع این کتاب استانداردهای هویت برند است تا همه افراد حاضر در مجموعه بهصورت یکپارچه بهسمت هدف حرکت کنند. این کتابچه ارزشهای موجود در یک سازمان را برجسته میکند و ریسک های ارتباطات تجاری را کاهش میدهد، چراکه در نبود آن مدیران و یا پرسنل با آزمون و خطا جلو میروند؛ اما طراحی برندبوک درصد این خطاها را کاهش میدهد.