عکاسی ابزارآلات صنعتی یکی از پیش نیازهای معرفی و تبلیغات این محصولات است. عکاسی از این محصولات با هدف تبلیغات و معرفی ویژگی ها و مزایای آنها نسبت به سایر ابزارهای صنعتی موجود انجام می شود.
در عکسهای ابزارآلات معمولا مشخصات و ساختار و جزئیات محصول نشان داده می شود، اما بخشی از این عکسها هم بصورت فضاسازی شده و با هدف نشان دادن کاربرد محصول با نگاه تبلیغاتی تهیه می شوند. در این مقاله قصد داریم به نکاتی مهمی در خصوص عکاسی ابزارآلات صنعتی بپردازیم. با ما در این مقاله همراه باشید.
عکاسی ابزارهای صنعتی شامل چه محصولاتی میشود؟
عکاسی ابزارآلات صنعتی شامل عکسبرداری از طیف وسیعی از ابزارهای کوچک تا تجهیزات و دستگاههای بزرگ صنعتی میشود. برای عکاسی از هر محصولی در این شاخه باید ابتدا با مشخصات، ویژگی ها و نوع کارکرد آن آشنا شوید. این جزئیات میتواند شامل مشخصات ظاهری یا ویژگیهای فنی یک دستگاه باشد.
ابزارآلات صنعتی با کاربردهای متعدد و اختصاصی طراحی و ساخته شده اند. عکاس باید با استفاده از تجربیات خود در استفاده از نورپردازی، انتخاب زاویه و کادربندی مشخصات و جزئیات سوژه را به وضوح نشان دهد. عکسهای این محصولات کاربردهای مختلفی برای معرفی و تبلیغات آن دارد. بنابراین عکسبرداری باید از همه زوایا و با جزئیات دقیق انجام گیرد.
بیشتر بخوانید: چگونه عکس صنعتی بهتری از محصولات بگیریم
عکاسی از ابزارآلات با سایزهای مختلف
تهیه عکس از زوایای مختلف ابزارهای صنعتی در برخورد با محصولات مختلف متفاوت است. مثلا عکاسی از زوایای مختلف یک دریل شارژی در محیط استودیو بسیار ساده تر از عکسبرداری از یک دستگاه مونتاژ قطعات در محیط کارخانه است. در صورتی که سوژههای عکاسی دارای ابعاد کوچک باشند میتوان در محیط استودیو عکسبرداری کرد. اما برای عکسبرداری از قطعات و ابزارآلات بزرگ صنعتی که انتقال آنها به استودیو ممکن نیست، عکاسی در محل نگهداری دستگاه انجام می شود. برای عکاسی در محل این ابزارهای بزرگ باید شرایط و امکانات مختلف قبل از عکسبرداری مهیا شود.
مهمترین موضوع در عکاسی ابزارآلات صنعتی بزرگ محل قرار گیری و فضای خالی اطراف محصول است. بدترین اتفاق در عکاسی از این ابزارهای بزرگ قرار گیری دستگاه در کنار دیوار است. این موضوع باعث می شود امکان عکاسی از زوایا و جهات مختلف سوژه را نداشته باشید.
قبل از عکسبرداری باید دستگاه مورد نظر در فضایی مناسب با فاصله چند متری از دیوارهای اطراف قرار بگیرد. این فاصله منوط به سایز دستگاه یا ابزار صنعتی است. هر چه دستگاه بزرگتر باشد برای نمایش کامل آن و درج صحیح پرسپکتیو باید فاصله اطراف تا سوژه بیشتر در نظر بگیرید. استفاده از لنزهای بسیار واید و عکاسی در فضاهای کوچک از این دستگاه ها بزرگترین اشتباه برای عکاس است.
برای عکاسی از ابزارهای صنعتی به چه تجهیزاتی نیاز است؟
همانند دیگر محصولات، عکاسی ابزارآلات صنعتی نیز باید با تجهیزات کامل انجام گیرد تا نتیجهای حرفهای حصول شود. در ادامه شما را با مهمترین تجهیزاتی که برای عکاسی از ابزار و لوازم صنعتی نیاز دارید آشنا میکنیم:
دوربین با کیفیت
یکی از مهمترین ابزاری که یک عکاس حرفهای به ویژه در عکاسی صنعتی باید در اختیار داشته باشد، دوربین با کیفیت و حرفهای است. برای این که عکسهای خوبی ثبت کنید باید دوربین دیجیتال با رزولوشن مناسب در اختیار داشته باشید. هر چه دوربین شما قدرتمند تر باشد عکسهای با کیفیت تری به سفارش دهنده ارائه می دهید. عکسها اگر به منظور استفاده در کاتالوگ و سایت باشد میتوانید از دوربینهای میان رده SLR استفاده کنید. اما برای عکاسی تبلیغاتی به ویژه برای بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی باید سراغ دوربین های فول فریم جدید و یا مدیوم فرمت بروید.
بیشتر بخوانید: تجهیزات عکاسی صنعتی | از مبتدی تا حرفه ای
لنز مناسب برای عکاسی از ابزارهای صنعتی
لنزها یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در کیفیت عکسها هستند. برای تهیه عکسهای شارپ و با کیفیت حتما باید از لنزهای گرانقیمت استفاده کنید. اهمیت لنز در بحث کیفیت عکسها آنقدر مهم است که بسیاری از انتخاب دوربین ارحج تر می دانند. برای عکاسی ابزارآلات صنعتی که سایز و ابعاد مختلفی دارند بهتر است از یک لنز زوم شارپ استفاده کنید. لنزهای ۷۰-۲۴ یا ۱۰۵-۲۴ گزینه ی مناسبی برای این منظور هستند. به این لنزها، لنزهای همه کاره نیز میگویند. این لنزها فاصله کانونی واید تا مدیوم تله را در اختیارتان قرار می دهد تا نسبت به سایز سوژه و فاصله شما تا آن فاصله کانونی مناسب را انتخاب کنید.
سه پایه عکاسی
سه پایه عکاسی از جمله تجهیزاتی است که در همه ژانرهای عکاسی به آن نیاز دارید.سه پایه ضمن جلوگیری از لرزش دوربین تسلط شما در کادر بندی از سوژه را افزایش می دهد. گاهی نیاز است که از یک محصول در زوایای مختلف عکاسی شود. بنابراین یک سه پایه حرفهای و محکم کمک میکند تا تسلط لازم برای عکاسی از محصول را با حفظ فاصله و ارتفاع در زوایای مختلف داشته باشید.
تجهیزات نورپردازی
میدانیم که نورپردازی یکی از ارکان اصلی عکاسی حرفه ای است که در عکسبرداری صنعتی نقش ویژهای ایفا میکند. برای تهیه عکسهای عالی از ابزارآلات لازم است این سوژه ها را خیلی حرفه ای نورپردازی کنید. استفاده از فلاش های استودیویی حرفه ای ترین گزینه خواهد بود. برای نورپردازی این محصولات حداقل ۲ و حداکثر به ۴ فلاش استودیوی نیاز دارید. هر چه ابزار صنعتی سایز کوچکتری داشته باشد به تعداد کمتری منبع نوری نیاز خواهید داشت. اما برای عکاسی ابزارهای صنعتی در سایزهای بزرگ به فلاش های بیشتری نیاز دارید.
بیشتر بخوانید: معرفی تجهیزات عکاسی و نورپردازی
عکسهای ابزارآلات صنعتی با چه شیوههایی تهیه میشود؟
عکاسی ابزارآلات صنعتی با شیوههای مختلفی انجام می شود. این عکسها ممکن است با هدف معرفی و تبلیغ محصول یا نمایش کاربرد و جزئیات آن انجام گیرد. بنابراین مهمترین شیوههای عکاسی از ابزارآلات صنعتی را میتوان به این صورت طبقهبندی کرد:
عکسبرداری زمینه سفید ابزارآلات صنعتی
عکاسی زمینه سفید ابتداییترین و موثرترین روش برای معرفی محصولات و نمایش جزئیات انتخاب میشود. در این شیوه عکاسی از زوایای مختلف محصولات بروی زمینه ای سفید و ساده عکس تهیه می شود. نورپردازی این عکسها بسیار مهم است و باید به گونه ای باشد که سایه و بازتاب ها در عکس دیده نشود.
عکاسی تبلیغاتی ابزارها
عکاسی تبلیغاتی در کنار معرفی محصول با هدف بازاریابی و جذب مخاطب انجام میشود. در واقع عکاس سعی می کند سوژه را به گونه ای نشان دهد که بیشترین تأثیر را روی مخاطب هدف داشته و بتواند او را برای خرید محصول مورد نظر ترغیب کند. عکسهای تبلیغاتی ابزارآلات با سبک ها و ایده های مختلفی تهیه می شوند. نوع عکس تبلیغاتی بسته به اهداف تبلیغات متفاوت است. مثلا در بعضی عکسها هدف بزرگنمایی یک ویژگی از محصول است که با استفاده از تکنیک ها عکاسی و تصویر سازی کامپیوتری می توان عکسی خلاقانه تهیه کرد.
خلاقیت در عکاسی از ابزارآلات صنعتی
خلق عکسهای ایده پردازی شده و خلاقانه همیشه یکی از روش های تاثیر گذار در تبلیغات محصولات بوده است. استفاده از ایده های مبتکرانه برای عکاسی تبلیغاتی ابزارآلات صنعتی هم بسیار مهم و همراه با نتایج عالی در بازاریابی این محصولات است. عکسهای تبلیغاتی ابزارآلات که با خلاقیت و ایده همراه هستند کاربردهای متعددی در شیوه های مختلف تبلیغاتی دارند. کمپین های تبلیغاتی، پوسترها، تبلیغات سوشال مدیا، بیلبوردهای فضای باز و غیره همگی از جمله مواردی هستند که نیاز به عکسهای متفاوت و مبتکرانه دارند.
عکسهای خلاقانه ابزارآلات باید با ایده پردازی و بررسی عملکرد این دستگاه ها انجام شود. شاید گاهی لازم نباشد ایده ای با اجرای بسیار دشوار در نظر بگیرید. مثلا ما در استودیو مانی برای عکس خلاقانه ی اره رنجیری برند لانکر چند قطعه چوب برش خورده تمیز را انتخاب کردیم تا قدرت و ظرافت برش چوب را توسط اره نشان دهیم که نتیجه آن عکس زیر سمت چپ شد. برای پیچ گوشتی شارژی هم یک زاویه پرابهت از محصول و نورپردازی ویژه در نظر گرفتیم و در پایان لامپ دستگاه را توسط تکنیک های نرم افزاری روشن نمایش دادیم.
عکاسی پرسوناژ ابزارها
این شیوه عکاسی با هدف نمایش محصول در فضای کاربردی انجام می شود. در واقع شما در این شیوه عکاسی کاربرد ابزار و وسایل صنعتی را با کمک یک کاربرد برای مخاطب نمایش میدهید. این عکسها با استفاده از یک مدل که در حقیقت کاربر ابزار است تهیه می شوند. این عکسها برای محصولات کوچک تا بزرگ قابل اجرا هستند. مثلا عکاسی پرسوناژ از یک دستگاه فرز را می توانید با کمک یک مدل با اندام عضلانی در یک فضای کارگاهی انجام دهید. یا در مورد ابزارآلات صنعتی یک کارخانه بزرگ تولیدی میتوانید عکسهایی از ابزارها و دستگاه های بزرگ را همراه با اپراتور دستگاه تهیه کنید.
فضاسازی عکسهای ابزارآلات
عکاسی تبلیغاتی ابزارآلات یکی از بهترین روش ها برای تاثیرگذار در تبلیغات این محصولات است. عکسهای ابزارآلات صنعتی را در یک فضای کارگاهی تصور کنید که چقدر برای مخاطب جذاب و ملموس تر هستند. برای تهیه عکسهای تبلیغاتی اینچنینی می توان فضاسازی را در یک استودیو انجام داد و یا در یک کارگاه واقعی از محصولات عکس تهیه کرد. هر کدام از این دو روش مزایا و چالش هایی را بهمراه دارند. ابزارهای صنعتی شامل دسته بندی های متنوعی هستند که هر کدام کاربردهای متفاوتی در مشاغل مختلف دارند. ابزارآلات صنعتی در مشاغلی مثل نجاری، آهنگری، ساختمان، مکانیک و غیره کاربرد دارند و لازم است عکسهای هر کدام از این محصولات در فضای کاربردی مرتبط تهیه شوند.
فضاسازی عکسهای ابزارآلات در محل استودیو معمولا با آماده سازی یک میز کارگاهی و استفاده از آکسسوار مرتبط در کنار محصول تهیه می شود. عکسهای فضاسازی شده استودیویی معمولا با کادرهای بسته تهیه می شوند، چرا که استفاده از کادرهای باز مستلزم دکورسازی گسترده با هزینه بالا است. اما در صورتی که عکسهای ابزارآلات صنعتی، در یک فضای واقعی کارگاهی تهیه شوند محدودیتی وجود نداشته و عکسها واقعی تر جلوه می کنند.
بیشتر بخوانید: فضاسازی عکسهای تبلیغاتی – عکاسی فضاسازی شده محصولات
عکسهای ابزارآلات با چه اهدافی تهیه میشوند؟
عکاسی ابزارآلات صنعتی کوچک و بزرگ با اهداف مختلفی انجام میگیرد. فضای استفاده از این عکسها تعیین کننده نوع عکاسی از این سوژه ها خواهد بود. مثلا اگر قصد معرفی ابزارآلات در فروشگاه اینترنتی را داشته باشید لازم است از شیوه عکاسی زمینه سفید استفاده کنید. عکسهای زمینه سفید کاربردهای متعددی دارند. طراحی کاتالوگ و بروشور، فروشگاه آنلاین، ثبت صنعتی محصولات، طراحی پوستر و بیلبورد بخشی از کاربردهای این عکسها هستند.
بیشتر بخوانید: طراحی کاتالوگ و تاثیرات آن در بازایابی و رشد فروش
بیشتر بخوانید: طراحی پوستر تبلیغاتی – اصول مهم برای تاثیرگذاری در بازاریابی
اما عکسهای تبلیغاتی هم کاربردهایی نسبت مشابه و بسیاری اوقات متفاوت دارند. عکسهای تبلیغاتی با هدف تبلیغات پوستری، بیلبوردهای محیطی و گاها جذابیت کاتالوگ و تبلیغات سوشال مدیا تهیه می شوند.
اهمیت ویرایش عکسهای صنعتی ابزارآلات
پروسه عکاسی و ویرایش عکسهای ابزارآلات کار ساده ای نیست. با استفاده از فرمت خام عکس شما میتوانید بعد از عکاسی با ویرایش دقیق و اصولی عکسها به نتیجه دلخواه برسید. باید دقت کنید ابزارهای صنعتی از جنس و متریال متفاوتی ساخته شده اند. این موضوع نکته ای مهم برای ادیت متفاوت و اختصاصی این سوژه ها است.
بخشی از عکسهای این محصولات برای تهیه کاتالوگ، بروشور، پوستر و طراحی بیلبورد تهیه می شوند. پروسه ویرایش عکسهای ابزارآلات صنعتی برای طراحی این موارد که نیاز به چاپ دارند باید با دقت بیشتری انجام شود. هنگام ویرایش و تهیه خروجی این عکسها باید با دقت رنگ عکسها مدیریت شود تا عکسهای چاپ شده تفاوت رنگی با اصل محصول نداشته باشند.
نکات مهم در عکاسی از ابزارآلات صنعتی
– استفاده از لنز مناسب نقش مهمی در کیفیت عکسهای ثبت شده خواهد داشت. بنابراین بهتر است که از لنزهای حرفهای و شارپ برای عکاسی ابزارآلات صنعتی استفاده کنید.
– انتخاب سبک عکاسی یا تجهیزاتی که برای عکاسی از ابزار و وسایل صنعتی انتخاب میکنید باید با توجه به کاربرد عکسها و هدف از ثبت آنها انجام گیرد.
– عکسهای محصولات صنعتی نیاز به نورپردازی ویژه دارند تا جزئیات طراحی بدنه آنها و همچنین ویژگی های محصول به خوبی نمایان باشد.
– عکاسی ابزارآلات صنعتی کوچک را بهتر است در محیط استودیو انجام دهید. اما در مورد ابزار و تجهیزات بزرگ لازم است به محل پروژه بروید و همه تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید.
– ویرایش عکسهای صنعتی بخشی مهم و تکمیل کننده عکاسی حرفه ای است. برای ارائه عکسهای بی نقص لازم است حتما عکسهای ابزارآلات را بطور ویژه ادیت کنید.