عکاسی از غذا در رستوران را شاید بتوان یکی از چالش انگیزترین خدمات برای عکاسان تبلیغاتی معرفی کرد. در این مطلب نکات مهمی برای عکاسی حرفه ای از غذاها در فضای رستوران شرح داده شده.
عکسهای تبلیغاتی غذا کاربردهای متعدد و مختلفی در تبلیغات دارند. اما عکسهای غذا در رستوران معمولا با هدف طراحی و تهیه منو انجام می شود. عکاس در فضای رستوران چالش برانگیز است چرا که معمولا غذا خیلی زود سرد می شود و غذای سرد شده جذابیت خود را از دست می دهد. با این حال عکاسی تبلیغاتی غذا یکی از مهمترین روش های تبلیغاتی برای جلب نظر مخاطبین است. استفاده از این سبک عکسهای تبلیغاتی عموما در آگهی مجلات، کتاب های آشپزی، منوی رستوران یا بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.
آموزش عکاسی غذا در رستوران
برای عکاسی از غذاها در محل سفارش دهنده که معمولا رستوران است نکات و اصول مهمی را باید رعایت کنید. نکات ویژه ای در بخش های مختلف انتخاب تجهیزات، نورپردازی، چیدمان و بسیاری موارد دیگر که در ادامه می خوانید.
عکاسی منوی رستوران چه کاربردهایی دارد؟
عکاسی غذا در رستوران با اهداف مختلفی انجام می شود. اکثر اوقات عکسهای غذا در رستوران برای طراحی منو تهیه می شوند، اما همین عکسها بصورت پوسترهای تبلیغاتی و گاها بیلبوردهای شهری هم قابل استفاده هستند. این عکسها غیر از جذابیت بصری باید کیفیت لازم را برای چاپ های سایز بزرگ را داشته باشند. باید قبل از انجام عکاسی منوی رستوران اهداف سفارش دهنده را از تهیه عکسها جویا شوید. در صورتی که قرار بود از عکسها برای تهیه تابلو و بیلوردهای شهری هم استفاده شود لازم است از دوربین های حرفه ای با سنسور فول فریم استفاده کنید.
تجهیزات لازم برای عکاسی غذا در فضای رستوران
یکی از مهمترین عوامل کیفیت عکس های تبلیغاتی تجهیزاتی است که برای عکاسی در اختیار دارید. در مورد عکاسی از غذا در رستوران نیز این مسئله صادق است. تجهیزاتی که در اختیار دارید تعیین کننده کیفیت و جزئیات عکسها خواهد بود. برای عکاسی از غذا در رستوران به تجهیزات کاربردی عکاسی استودیوی نیاز دارید. تجهیزاتی که شامل موارد زیر می شود:
دوربین عکاسی
دوربین عکاسی یکی از ابزارهای مهم و تاثیرگذار در عکسهای تبلیغاتی است. اما استفاده از دوربین های حرفه ای و گرانقیمت منوط به نیاز سفارش دهنده عکس است. برای عکاسی از غذاها برای منوی رستوران نیاز به دوربین های گرانقیمت ندارید. برای این عکسها از دوربین های اس ال آر میان رده هم می توان استفاده کرد، چرا که عکسهای منوی رستوران در سایز بزرگ چاپ نمی شوند.
اما اگر عکسها با هدف استفاده در موارد تبلیغاتی مختلف مثل کاتالوگ، پوستر یا بیلبورد تهیه می شود باید از دوربین های عکاسی حرفه ای استفاده کنید. اکثر اوقات عکاسی از غذا در رستوران برای طراحی منوی انجام می شود و نیازی به دوربین های گرانقیمت نیست. در این سفارشات استفاده از لنز مناسب را باید مدنظر قرار دهید.
لنز مناسب عکاسی از غذا
لنز مناسب برای عکاسی تبلیغاتی از غذا یکی از مهمترین فاکتورها برای تهیه عکسهای حرفه ای است. لنزهای مناسب برای عکاسی غذا باید از ۳ ویژگی مهم برخوردار باشند. اول کیفیت و شارپنس بالایی برای ثبت جزئیات داشته باشند. دوم از فاصله کانونی مناسب در محدوده ۲۴ تا حداقل ۱۰۰ میلیمتر برخوردار باشند. فاکتور مهم سوم برخورداری از دیافراگم های بسیار باز مثل ۲/۱ تا ۸/۲ است. دیافراگم های باز عمق میدان عکسهای غذا را کم می کنند که باعث محو شدن پس زمینه می شود.
عمق میدان کم یکی از تکنیک های جذاب برای تهیه عکسهای غذا در رستوران و حتی استودیو است. برای عکاسی از غذا در رستوران از چند لنز کاربردی به انتخاب می توانید استفاده کنید. لنزهای ۷۰ – ۲۴، ۱۰۵ – ۲۴ و حتی ۵۰ میلیمتر فیکس و حتی لنزهای ماکرو گزینه های مناسبی برای عکاسی تبلیغاتی از غذاهای هستند.
سه پایه عکاسی
یکی از عوامل تهیه عکسهای شارپ استفاده از سه پایه در عکاسی تبلیغاتی است. گذشته از این موضوع سه پایه تسلط شما بر صحنه عکسهای چیدمان غذا را افزایش می دهد. عکاسی از غذا در رستوران تفاوت زیادی با عکاسی در فضای استودیو دارد. بی شک در فضای رستوران آرامش و تمرکز استودیو وجود ندارد. گاهی اوقات رفت و آمد حتی مختصر پرسنل و نظرات مستقیم سفارش دهنده تمرکز در عکاسی را بهم می ریزد. سه پایه کمک می کند تسلط و تمرکز کافی برای کارگردانی صحنه داشته باشید و تغییرات در ستاپ نورها و تغییرات در چیدمان میز غذا را با آرامش بیشتری انجام دهید.
فلاش استودیویی
بی شک برای عکاسی از غذا در رستوران به فلاش برای نورپردازی نیاز دارید. فلاش استودیویی نور لازم برای ثبت یک عکس با کیفیت را در اختیار شما قرار می دهد. فلاش کمک می کند کنترل خوبی روی نور داشته و بتوانید از سبک های مورد نظر خود برای نورپردازی میز غذای رستوران استفاده کنید. بهترین فلاش ها هنگام عکاسی در رستوران فلاش های پرتابل هستند. این نوع فلاش ها با کمک باطری یا ژنراتور کوچک کار می کنند و از سیم های دست و پا گیر بی نیاز هستند.
بیشتر بخوانید: معرفی تجهیزات عکاسی و نورپردازی
سافت باکس
soft box از جمله کاربردیترین تجهیزات عکاسی و مخصوص نورپردازی مناسب روی سوژه های براق است که میتواند یک نور سخت را به نوری نرم و جذاب تبدیل کند. این ابزار از براقیت بیش از حد روغن های روی غذا جلوگیری می کند. این ابزار کنترل نور امکان را میدهد که عکسهایی استاندارد با نور نرم و ایدهآل داشته بگیرید. سافت باکس از ایجاد سایه های شدید و تیز در عکسهای غذا جلوگیری می کند. در عکسبرداری از یک سوژه حساس مثل غذا سافت باکس کمک می کند تا نورپردازی با کیفیت تری در صحنه داشته باشید.
رفلکتور
یکی دیگر از تجهیزاتی که برای عکاسی از غذا در رستوران به آن احتیاج دارید رفلکتور است. شما با کمک رفلکتور می توانید نور را در بخش های ضروری و دلخواه خود روی سوژه بازتاب دهید. با استفاده از رفلکتورهای سفید، نقره ای و طلایی می توانید نور را ملایم، با شدت و یا گرم شده به سوژه بتابانید.
نحوه نورپردازی میز غذای رستوران
نورپردازی مهمترین اصل در عکاسی تبلیغاتی است. این مسئله در مورد عکاسی از غذاها بسیار ویژه و با اهمیت خواهد بود. نورپردازی اصولی در عکاسی از غذا باعث درج رنگهای واقعی سوژه و ثبت جزئیات کامل می شود. در واقع نورپردازی باید به گونه ای صورت گیرد که یک عکس واقع گرایانه و با کیفیت خلق کنید.
برای این که عکس خوبی از میز غذای رستوران تهیه کنید باید نور کافی به صحنه عکس خود بتابانید. برای اینکار می توانید نور یک فلاش را از زاویه ای مورب بسمت میز غذا هدایت کنید و از طرف مقابل با یک رفلکتور نور را به نقاط تاریک بازتاب دهید. باید از اعمال نور مستقیم و شدید روی سوژه خودداری کنید. نور شدید باعث ایجاد سایه و کنتراست بالا می شود و رنگها و جزئیات عکس را از بین می برد. نور ناکافی هم باعث تاریک شدن بیش از حد صحنه عکس و ایجاد نویز می شود. در نورپردازی باید تعادل را حفظ کنید. نورپردازی مورب برای ایجاد سایه های ملایم جذابیت عکس را بیشتر می کند.
بیشتر بخوانید: نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی
اهمیت و تاثیر چیدمان برای تهیه عکسهای جذاب از غذا
چیدمان میز یکی از نکات تاثیرگذار برای عکاسی از غذا در رستوران است و باید به آن توجه ویژه داشته باشید. هنر چیدن یک میز زیبا و تأثیرگذار باعث می شود که عکس های خلاقانه تری را ثبت کنید. استفاده از پس زمینه های طرح دار به همراه ظروف شیک رستورانی بیشترین تأثیر را روی مخاطب ایجاد می کند. گاهی اوقات هم می توانید پس زمینه عکس را فضای محو شده رستوران در نظر بگیرید.
ایده های خلاقانه در چیدمان میز و استفاده مناسب از اکسسوار و دورچین های غذا یکی از مزیت ها برای تهیه عکسهای جذاب است. برای تهیه عکسهای حرفه ای گذشته از چیدمان بی نقص، عکاسی از زاویه درست را نیز مد نظر داشته باشید. چیدمان اصولی عکس در کنار انتخاب ظروف مناسب و نحوه قرار گرفتن آنها می تواند کمک بزرگی به جذابیت های بصری میز غذا کند. در حقیقت چیدمان است که باعث می شود حس خوب فضا به بیننده منتقل شود.
اهمیت انتخاب ظروف برای عکاسی در رستوران
انتخاب ظروف اصلی ترین بخش در عکاسی از غذا در رستوران ها محسوب می شود. برای این که تأثیرگذاری عکس ها بیشتر باشد باید از ظروف زیبا و شیک و البته متناسب با نوع غذا استفاده کنید. بنابراین ظروفی که در عکاسی رستورانی مورد استفاده قرار می گیرند باید خوش رنگ، متناسب و خاص باشند. تناسب نوع غذا با ظرف انتخاب شده بسیار مهم است. برای مثال نباید از ظروف مدرن و لاکچری برای عکاسی غذاهای سنتی استفاده کرد.
استفاده از اکسسوار و دورچین برای جذابیت بیشتر عکسهای غذاها
مطمئنا تزئین غذا باعث زیباتر دیده تر آن می شود. پس می توانید برای تأثیرگذاری بیشتر عکس ها از غذاهای تزئین شده استفاده کنید. استفاده از دورچین ها و تزئینات مثلا روی سوپ، سالاد، یا دورچین بشقاب ماهی و مرغ سوخاری و … از جلوه های بصری بیشتری برای جذب مخاطب استفاده کنید. بازی رنگ ها و طرح ها در این بخش می تواند بیشترین تأثیرگذاری را روی مخاطب داشته باشد. با کمک تزیینات، دسرها و چاشنیها تنوع رنگی ایجاد کنید. از تضاد و ترکیب رنگ بیشترین بهره را ببرید. پیازچههای سبز رنگ، فلفل قرمز و کلم بنفش کنتراست رنگی جالبی می توانند ایجاد کنند. بطور کلی رنگها در عکس مواد غذایی نقش مهمی برای جذب بیننده دارند و باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشید.
عمق میدان کم عکسهای رستورانی را جذاب تر می کند
depth of field یا عمق عکس یکی از روشهای جذاب برای عکاسی از غذا در رستوران است.عکسهای تبلیغاتی غذا با عمق میدان کم جذابیت و تمرکز بیشتری برای بیننده دارند. عمق میدان کم کمک می کند نقطه اصلی عکس برجسته تر دیده شود. در اکثر مواقع این نقطه سوژه اصلی میز غذا است. البته گاهی نیاز است که عکاسی با عمق زیاد داشته باشید. در واقع این تصمیم شما است که از کدام تکنیک برای جذاب تر شدن صحنه ای که چیده اید استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: عکاسی غذا با موبایل – آموزش نکات حرفه ای
انتخاب زاویه مناسب عکسهای رستورانی غذا
وقتی زاویه عکاسی را انتخاب می کنید در واقع در حال انتخاب زاویه دید مخاطب از صحنه هستید. یکی از بهترین زاویه های عکاسی از زاویه بالا است. این زاویه می تواند با نمای بسته یا باز انتخاب شود. استفاده از زاویه افقی و مورب حس زاویه دید مشتری رستوران را تداعی می کند. این زاویه بیشترین انتخاب در بین عکسهای مواد غذایی است.
انتخاب نقطه فوکوس مناسب بروی میز غذا
نقاط فوکوس نیز از جمله مهمترین نکات در عکاسی هستند که می توانند در انتقال پیام اصلی به مخاطب تأثیرگذار باشند. در واقع شما با انتخاب نقطه فوکوس مشخص می کنید که مخاطب در زمان تماشای عکس دقیقا در چه نقطه ای تمرکز کند. پس در عکاسی از غذا در رستوران باید با انتخاب نقطه فوکوس مناسب نگاه مخاطب را روی سوژه مورد نظرتان که می تواند غذای اصلی باشد خیره کنید.
ویرایش عکس های غذا
ویرایش عکس ها مرحله پایانی و مهم در عکاسی دیجیتال حرفه ای است. حتی در صورتی که همه اصول و جزئیات عکاسی از جمله زاویه رنگبندی، چیدمان و نورپردازی را رعایت کرده باشید، باید عکسهایتان را ویرایش کنید. ادیت عکسهای مواد غذایی با نرم افزارهای اختصاصی ویرایش عکس مثل Lightroom و Photoshop انجام می شود. توصیه می شود که از دستکاری زیاد و یا اعمال تغییرات اغراق آمیز عکسها خودداری کنید. بهتر است که رنگ و بافت غذا در اثر ویرایش تغییر نکند.
بیشتر بخوانید: اهمیت ادیت عکسهای صنعتی
نکات مهم عکاسی غذا در رستوران
در این بخش به برخی نکات مهم که به شما کمک می کند تا عکاسی بهتری از غذا در رستوران انجام دهید اشاره خواهیم داشت:
– بهترین مکان برای عکاسی غذا در رستوران کنار پنجره با نمای پس زمینه رو به بیرون است.
– در چیدمان میز غذا دقت فراوان کنید که تاثیر بسیاری در جذابیت عکسها خواهد داشت.
– از برای جذابیت و رنگی کردن فضای عکس از سبزیجات تازه برای دورچین استفاده کنید.
– برای اشتها برانگیز شدن عکسها از مواد غذایی تازه سرو شده عکاسی کنید.
– در عکاسی از غذاهای سرو شده ی گرم سرعت عمل داشته باشید تا تازگی طبخ را در عکس نشان دهید.
– ظروف با سایز، رنگ و فرم مناسب با غذا را برای تهیه عکس انتخاب کنید.
– متناسب با یک ایده از پیش در نظر گرفته شده صحنه عکس را نورپردازی کنید.
– هنگام نورپردازی به سایه ها و هایلایت های ایجاد شده دقت کنید. گاهی لازم است با نورپردازی بصورت تعمدی سایه های جذاب ایجاد کنید.
– از لنز مناسب و شارپ برای عکاسی از غذا استفاده کنید.
– رایج ترین شکل عکاسی غذا در رستوران، عکاسی با عمق کم است. برای این کار می توانید با تنظیم دیافراگم باز بر روی ( f/1.8 – f/5.6 ) و تمرکز بر روی لبه جلویی غذا تصویری با عمق کم بگیرید.
– ترکیب بندی های مختلف را در عکاسی از چیدمان میز غذا امتحان کنید.
– برای تسلط کامل بر چیدمان و ترکیب بندی عکس از یک لب تاپ و سیستم تترینگ استفاده کنید.
– لازم نیست تمام عناصر را بطور کامل در کادر قرار دهید. برای جذابیت عکس سوژه را در مرکز توجه و بخشی از سایر المانها را در کادر قرار دهید.
– به جزئیات عکس هنگام چیدمان دقت فراوان داشته باشید.
– مراحل ویرایش عکسهای غذا را به شکلی اصولی و غیر تخریبی انجام دهید.
سخن آخر
عکاسی از غذا جذابیت های فوق العاده ای دارد ضمن این که می تواند کاری سخت و چالش برانگیز باشد. بهتر است تمام اصولی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم را در عکاسی از غذا در رستوران به کار گیرید. باید تلاش کنید عکسی که ثبت می کنید متناسب با نیاز سفارش دهنده باشد. ضمن این که باید تلاش کنید تا همه چیز در دید مخاطب طبیعی و البته اشتها برانگیز جلوه کند. هدف از عکاسی غذا تحت تاثیر قرار دادن بیننده است. پس تلاش کنید تا با استفاده از تجهیزات مناسب و اصول استاندارد عکاسی با کیفیت ترین عکس ممکن را ارائه کنید.