عکاسی تبلیغاتی خلاقانه یکی از تاثیرگذارترین ابزارهای جذب مخاطبان به تبلیغ است. روش ها و ترفند های متعددی برای ایده یابی و اجراء عکسهای تبلیغاتی خلاق وجود دارد که در تولید این می توان استفاده کرد.
کاربرد عکسهای تبلیغاتی خلاقانه
عکاسی تبلیغاتی خلاق سالهاست به عنوان ابزاری کاربردی در تبلیغات مدرن شناخته شده است.
این عکسها با ایده هایی جذاب همراه هستند و وظیفه تبلیغ و معرفی برندها، محصولات و یا خدمات را بر عهده دارند. عکسهای خلاق تبلیغاتی با ایجاد جذابیت غریزی و با هدف درگیر کردن احساسات مخاطب تولید می شوند.
عکاسان تبلیغاتی راویت گر داستانی جذاب در قالب یک عکس هستند و با استفاده از ابزار خلاقیت تصاویری تاثیرگذار خلق می کنند.
این تصاویر با استفاده از ابزارهای ایده، نورپردازی، رنگ، کادربندی و تکنیک های نرم افزاری خلق می شوند.
بیشتر بخوانید: نقطه دید در عکاسی – چطور زاویه دید اختصاصی داشته باشیم؟
تفاوت عکسهای تبلیغاتی خلاق
عکاسی تبلیغاتی خلاقانه تفاوتهای بسیاری با عکاسی صنعتی(عکاسی کالا) و همچنین عکسهای دکوراتیو دارند. مهمترین تفاوت قابل بررسی این ۲ سبک در ایده و مفهوم است.
در عکاسی صنعتی سوژه بروی پس زمینه ساده عکاسی می شود تا توجه و تمرکز عکس تنها بروی محصول باشد.
در عکاسی دکوراتیو هم محصول در فضای دکور و در کنار اکسسوار مرتبط عکاسی می شود. اما عکسهای خلاق تبلیغاتی بسیار متفاوت هستند. در این سبک عکسها ایده حرف اول را می زند که معمولا همراه با مفهوم و داستانی است.
تهیه عکسهای خلاقانه پروسه متفاوتی از سایر عکسها دارد. این عکسها به روشهای مختلف تولید می شود.
این عکسها گاهی فضای رئال داشته و با خلاقیت در ترکیب بندی و دکور و اکسسوارهای عجیب تهیه می شوند.
گاه با استفاده از تکنیک های مونتاژ توسط نرم افزارهای کامپیوتری عکسهایی سورئال خلق می شود. این سبک عکسها با استفاده از اغراق در نمایش ویژگی های سوژه جذاب تر هستند.
گاهی هم ایده این عکسها بسیار واقعی، مینیمال و مفهومی هستند.
بیشتر بخوانید: جامع ترین آموزش ترکیب بندی در عکاسی | قوانین و تکنیک ها
ایده ها عنصر اصلی خلق عکسهای تبلیغاتی
در عکاسی تبلیغاتی ایده حرف اول را می زند. ایده ها می توانند مفهومی و پیچیده باشند که در این صورت عکس در دسته بندی عکسهای تبلیغاتی خلاقانه می گنجد.
یا ایده هایی ساده با فضایی دکوراتیو که هدف تداعی حسی از زمان یا مکان است.
عکسهای تبلیغاتی با هر ایده ای که باشند هدفی مشترک را دنبال می کنند که آن ترغیب مخاطب خواهد بود.
عکسهای تبلیغاتی خلاق ابزار مهم کمپین های تبلیغاتی
عکس تبلیغاتی یکی از عناصر مهم برای تدوین کمپین های تبلیغاتی است. در این بین عکسهای تبلیغاتی خلاقانه بیشترین کاربرد را در تولید کمپین های تبلیغاتی دارند. این تصاویر شیوه ای جذاب برای معرفی مناسب خدمات و یا محصولات هستند. عکسهای تبلیغاتی خلاقانه با استفاده از ایده ای هدفمند و جذاب تولید می شوند.
این عکسها با استفاده از خلاقیت در عکاسی و تکنیک های کامپیوتری سعی بر اغراق نمایی تبلیغ دارند.
نمایشی فرا واقعی از محصول که توجه مخاطب را جلب کرده و تاثیرگذار می شود.
رمز موفقیت عکسهای تبلیغاتی ماندگار شدن در اذهان است. در سالهای گذشته عکسهای تبلیغاتی باعث موفقیت برندهای بزرگی شده اند.
ویژگی های عکسهای خلاق تبلیغاتی
عکسهای تبلیغاتی موفق چند ویژگی و هدف را دنبال می کنند.
۱- ایده ای متفکرانه
۲- اجرا و تولید قدرتمند
۳- تاثیرگذار بودن
۴- ماندگاری در اذهان
برای تولید عکس تبلیغاتی خلاق ابتدا اهداف و استراتژی های تبلیغات بطور دقیق مشخص و بررسی شود و با تکیه بر ویژگی های منحصر بفرد سوژه اقدام به تهیه و تدوین یک ایده کنید.
بیشتر بخوانید: عکاسی خلاقانه – چطور عکسهای کارگردانی شده بگیریم؟
وجه تمایز برندها، پلان عکسهای تبلیغاتی
نکته ای که باعث موفق بودن ایده تبلیغاتی خواهد شد تمرکز بر مزیت رقابتی محصول است. مدیران شرکت ها باید با ایجاد ارزش افزوده در محصولات و یا خدمات برگ برنده ای برای موفقیت در بازار خود ایجاد کنند.
این برگ برنده که وجه تمایز از رقبا است پلانی مناسب برای ایده پردازی تبلیغات خواهد بود. با در اختیار داشتن موضوع که همان ارزش افزوده است می توان اقدام به ایده پردازی برای تولید عکس تبلیغاتی خلاق کرد.
مراحل تولید عکسهای خلاق تبلیغاتی لزوما در استودیو ها انجام نمی شود. بعضی از این عکسها در فضای طبیعت، فضای شهری و یا محیط خانه طراحی و اجرا می شوند.
البته استفاده از خلاقیت برای ایجاد فضایی سورئال باعث متفاوت بودن این عکس خواهد شد.
در اکثر موارد عکاسی با طراحی صحنه انجام و تصویر با استفاده از تکنیک های نرم افزاری کامل می شود.
عکسهای خلاق سوژه محور
سبک دیگر عکاسی خلاق تبلیغاتی سوژه محور است. در این سبک تمرکز اصلی بروی سوژه با شکل و ظاهری متفاوت خواهد بود. این نوع عکسها با اجرای ایده ترکیبی از عکاسی و تکنیک های فتومونتاژ همراه خواهد بود.در عکاسی تبلیغاتی سوژه محور تا جای امکان با ایجاد تغییرات و افزودن اِلِمان های جانبی بخش عکاسی انجام می شود و در مرحله بعد با استفاده از نرم افزار فتوشاپ بخش های غیر قابل اجرا در عکاسی به عکس افزوده می شود.
عکسهای خلاق ایده محور
در بعضی دیگر از عکسهای خلاقانه ایده قالب اصلی عکس است. بدین شکل که سوژه در صحنه ای واقعی داستانی را بیان می کند. این سبک عکسها تبلیغات هشدار و یا آگاهی دهنده هستند که واقعیات صحنه مخاطب را به فکر وادار می کند.
بیشتر بخوانید: تبلیغات خلاقانه چیست و چه تاثیراتی بروی کسب و کارها دارد؟
موارد مهم برای تهیه عکسهای تبلیغاتی خلاق
عکسهای تبلیغاتی خلاقانه با هدف اجرا کمپین های تبلیغاتی تهیه می شوند و نیاز به نکات مهمی برای تولید دارند
اصالت عکس تبلیغاتی خلاقانه
از جمله این موارد اصالت ایده و کانسپت عکس تبلیغاتی خواهد بود. ایده های بکر و خلاق، تصاویری متفاوت و تاثیرگذار را تولید خواهد کرد که بازخورد تبلیغاتی بالایی را به همراه خواهد داشت.
استفاده از ایده های تکراری جز اتلاف سرمایه و انرژی و شکست تبلیغ نتیجه ای در بر نخواهد داشت.
تاریخ انقضاء عکس تبلیغاتی خلاق
کمپین های تبلیغاتی گاها با برنامه ریزی زمانی برای تبلیغ و فروش برند هدف گذاری می شود. مثلا فروش زمستانه محصولات یک برند پوشاک را در نظر بگیرید. عکس تبلیغاتی خلاق این برند باید با توجه به عناصر و فضای زمستانی تولید شود.
انعطاف پذیری عکس خلاقانه تبلیغاتی
عکس تبلیغاتی خلاق، محصول را به طیف وسیعی از کاربردها پیوند می دهد و مخاطب را درگیر تبلیغ می کند.
درگیر شدن مخاطب با تبلیغ برای درک مفهوم ایده باعث ماندگار شدن تبلیغ و تاثیرگذاری آن می شود.
تاثیرگذاری رسانه ای
کمپین های تبلیغاتی وظیفه انتشار ایده تبلیغاتی یکپارچه در رسانه های مختلف را بر عهده دارند.
برای شکل گیری یک کمپین، ایده ای بکر در قالب عکسی تبلیغاتی و خلاقانه نیاز خواهد بود. اما نکته مهم در این بین استفاده از عکاسی تبلیغاتی خلاقانه است که امکان تولید تبلیغات رسانه های مختلف را داشته باشد.
عکاسی خلاق تبلیغاتی باید به گونه ای باشد که قابلیت تولید تیزر، پوستر، بیلبورد و غیره را با ساختاری یکپارچه داشته باشد.
بیشتر بخوانید: ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی – روش های خلق عکسهای مبتکرانه
مجموعه عوامل تهیه عکسهای خلاقانه
- استفاده از ایده های مبتکرانه و خلاق: ایده با توجه به مفاهیمی که عکاس می خواهد به مخاطب برساند تدوین و در نظر گرفته می شود.
- انتخاب سوژه و پردازش آن با کمک ایده پردازی: انتخاب سوژه با توجه به ایده عکاس متفاوت می باشد، سوژه که همان جوهره یک عکس است باید بصورت حرفه ای در عکس پرورانده شود.
- انتخاب و استفاده از عناصر مرتبط با ایده عکاس: استفاده از اکسسوار مناسب و مرتبط با سوژه کمک می کند ایده های خلاقانه تری برای تهیه عکسها داشته باشید.
- صحنه پردازی و چیدمان عناصر به طور مناسب و دقیق کنار هم : باید سوژه و سایر المان ها را جوری چیدمان کنید که نتیجه ی آن یک عکس حرفه ای باشد.
- استفاده از ترکیب بندی و زوایای دید متفاوت برای جلب توجه مخاطب: ترکیب بندی برای هدفمند کردن عکاس ها لازم و ضروری است.
- استفاده از تکنیک های به روز عکاسی: استفاده از تکنیک های و روش های نوین عکاسی کمک به نوآوری و خلاقیت در عکسها می کند.
- بهره گیری از خطای دید: خطای دید کمک می کند عکس هایی خاص و بنظر غیر عادی تهیه شود که تاثیرگذاری زیادی در تبلیغات دارد.
- استفاده از تکنیک های جدید ویرایش و مونتاژ عکس ها: بعد از مرحله عکسبرداری لازم است عکسها به صورت حرفه ای ویرایش شوند تا خروجی با کیفیت و تاثیرگذاری حاصل شود.
کلام آخر
عکاسی تبلیغاتی خلاقانه بیشترین تاثیر را در تبلیغات داشته و باعث افزایش فروش و برندسازی اصولی می شود. خلاقیت این تصاویر ماندگاری تبلیغ را در پی خواهد داشت.
سفارشات
۶۰ ۱۸ ۹۶ ۸۸ – ۰۲۱
مشاوره رایگان
۹۴ ۸۶ ۲۸۴ – ۰۹۱۲
موفقیت شما در کسب و کار آرزوی قلبی و هدف ما است.
عكسهاى خلاقانه هميشه فتومونتاژ نيستن، خيلى اوقات فضاى رئال دارن اما ايده و مفهوم خاصى دارن
بله دوست عزیز، همینطور هست. بسته به نوع درخواست کارفرما و ایده، اجرای این عکسها متفاوت است
ایده عکسهای خلاقانه رو معمولا عکاس باید به مشتری بده یا ایده رو مشتری معرفی می کنه و عکاس باید اجرا کنه؟
سلام دوست عزیز
۰بخش ایده پردازی معمولا توسط عکاس و یا تیم تبلیغاتی انجام میشه، اما گاهی اوقات هم کارفرما ایده رو اعلام می کنه که نسبت به اون عکس خلاق تبلیغاتی توسط عکاس تولید میشه
شما آموزش عکاسی تبلیغاتی هم دارین؟ منظورم آموزش حضوری و بصورت عملی هست
فعلا خیر