عکاسی صنعتی برای کاتالوگ های تبلیغاتی یکی از مهمترین تصمیمات کسب و کارها به منظور بازاریابی حرفه ای است. چه تولید کننده ی محصولات باشید یا ارائه کننده خدمات به عکسهای صنعتی حرفه ای برای طراحی کاتالوگ نیاز دارید.
آیا درباره کاتالوگها و نقش آنها در رشد کسب و کارتان مطلع هستید؟ آیا میدانید چه ویژگیهایی موجب تمایز کسب و کارهای امروزی از یکدیگر میشود؟ بعضی کسب و کارها تصور میکنند استفاده از کاتالوگ های تبلیغات در بازاریابی منسوخ شده، اما واقعا اینطور نیست . چرا، اگر قرار باشد کسب و کارها مانند گذشته کاتالوگهایی با عکس و طرح هایی ضعیف داشته باشند، هیچگاه موفق نمیشوند. درحالحاضر، مهمترین عنصر کاتالوگها برای طراحی، عکسهای صنعتی و تبلیغاتی هستند؛ ازاینرو، در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت عکاسی صنعتی برای کاتالوگها بپردازیم تا شما بیشتر راجع به این مسئله اطلاعات کسب کنید.
نقش عکسها در کاتالوگ و تاثیر آن در بازاریابی
عکاسی صنعتی برای کاتالوگ مهم ترین بحث این مطلب است، اما اجازه بدهید ابتدا به اهمیت کاتالوگ و تاثیر آن در بازاریابی، فروش و برندسازی بپردازیم. کاتالوگ کتابچهای اختصاصی از یک سازمان، برند یا کارخانه است که از طریق آن انواع محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی میکنند. هرچند که در دنیای امروز، شبکههای اجتماعی جای تبلیغات سنتی را پر کردهاند؛ اما واقعیت این است که هنوز هم روشهایی قدیمیتر چون استفاده از کتابچه محصولات و بروشور تاثیری شگرف بر رشد برندها میگذارند.
عکاسی صنعتی برای کاتالوگ، با کیفیت بسیار بالاتر و بصورت اختصاصی انجام میشود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. عکسهای صنعتی محصولات و یا خدمات با کیفیت و جذابیت بیشتری در کاتالوگ های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند تا ضمن ارائه اطلاعات دقیقتر به مشتریان، اعتماد آنها را نیز جلب کنند.
بیشتر بخوانید: مزایای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی برای کسب و کارها
عکسهای صنعتی ابزارهای مهم در بازاریابی
مهمترین بخش هر کاتالوگی را عکسهای صنعتی و تبلیغاتی آن تشکیل میدهد. نتیجه تحقیقات کارشناسان نشان میدهد که مردم با تصاویر ارتباط بیشتری برقرار میکنند. ازطرفی، عکسهای باکیفیت و جذاب فارغ از هر متن و توضیحاتی، پیام اصلی برند را سریعتر به مخاطبان منتقل میکنند. نکته دیگر اینکه عکسها همان عامل جذبکننده کاتالوگ، بروشور، پوستر و غیره هستند؛ یعنی برندها مانند گذشته نمیتوانند با استفاده از عکسهای کم کیفیت یا استوک، تبلیغات و بازاریابی موثری داشته باشند. جامعه و بازار امروز بسیار متفاوت از گذشته شده و با آگاهی بیشتری اقدام به خرید از محصولات یا استفاده از خدمات می کند. بخش زیاد آن تاثیر تبلیغات بصری یا همان عکسهای با کیفیت و جذب کننده است. بنابراین عکاسی صنعتی برای کاتالوگ های تبلیغاتی و سایر ابزارهای بازاریابی باید بسیار با وسواس و کیفیت بالا انجام شود.
تاثیر عکسها در موضوع بازاریابی کاملا مشهود است؛ زیرا اغلب افراد از طریق عکسها با محصولات یا خدمات شرکت ها آشنا شده و از آنها خرید میکنند. علاوه بر این، عکسها اگر خلاقانه و متفاوت باشند میتوانند مزیت رقابتی بزرگی میان برندها و کسب و کارها ایجاد کنند. به این مسئله دقت داشته باشید که چطور عکسها می توانند بهتنهایی فروش را چندبرابر کنند. در گذشته که خرید محصولات صرفا فیزیکی و حضوری انجام می شد عکسها آنقدر مهم نبودند. اما با ورود دنیای دیجیتال و فروش محصولات از طریق سایت ها و آنلاین شاپ ها، عکسها بسیار مهم و تاثیرگذار در فروش شده اند.
بیشتر بخوانید: نقش عکسها در بازاریابی، برندسازی و فروش کسب و کارها
عکاسی محصولات برای کاتالوگ با چه اهدافی انجام می شود؟
عکاسی صنعتی محصولات یا خدمات برای کاتالوگ و بروشورها با اهداف گوناگونی انجام میشود که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
نمایش و معرفی محصولات و ویژگی آنها
اولین هدف از عکاسی صنعتی، معرفی محصولات و ارائه اطلاعات از مشخصات و ویژگی های آنها به مشتریان است. کاتالوگ و بروشور ابزارهایی برای معرفی و بازاریابی محصولات یا خدمات هستند. این ابزارها شامل عکسهای با کیفیت از محصولات بهمراه توضیحات متنی می شوند. اما بیشتر عکسها هستند که می توانند به شکل بصری مخاطبان را جذب کنند.
تبلیغ و بازاریابی محصول
یکی از دلایل استفاده از عکسهای واقعی و با کیفیت، بازاریابی و جذب مشتریان است. عکسهای خلاقانه و منحصربفرد میتوانند بروی احساسات مخاطبان تاثیرگذار باشند. از اینرو، هدف دیگر عکاسی صنعتی برای کاتالوگ، تبلیغ و بازاریابی کالاها با روش تاثیرگذاری بروی احساسات است. اگر از عکاسان با تجربه و متخصص در تهیه عکسهای صنعتی و تبلیغاتی کمک بگیرید بازاریابی و به طبع آن فروش موفق تری خواهید داشت.
اعتماد سازی و جذب مشتریان
استفاده از عکسهای واقعی و با کیفیت محصولات یکی از دلایل مهم برای بازاریابی موفق است. وقتی از عکسهای فیک و یا اغراق آمیز در طراحی کاتالوگ های تبلیغاتی یا هر نوع تبلیغات دیگری استفاده کنید به حقوق مشتریان احترام نگذاشته و در صورت تفاوت عکس با محصول باعث سلب اعتماد می شوید. اما استفاده از عکسهای با کیفیت که برمبنای واقعیات محصولات تهیه شده باعث آگاهی بیشتری مخاطبان از ویژگی های محصول و جلب اعتماد بیشتر به برند خواهد شد.
برندسازی
یکی از مهمترین اهداف عکاسی صنعتی برای کاتالوگ، برندسازی و ایجاد ذهنیت مثبت از محصولات یا خدمات شما در حافظه بلندمدت افراد است. بی شک عکسها بهتر و سادهتر از متن های تبلیغاتی در ذهن انسان ثبت میشوند؛ به همین دلیل کسب و کارها می توانند با استفاده از عکسهای با کیفیت، جذاب و متمایز باعث ماندگاری برند در ذهن جامعه هدف خود شوند.
بیشتر بخوانید: طراحی کاتالوگ و تاثیرات آن در بازایابی و رشد فروش
عکاسی اختصاصی برای کاتالوگ
بیش شک قالب اوقات عکسهای صنعتی و تبلیغاتی صرفا برای طراحی کاتالوگ تهیه نمی شوند و در طول فعالیت هر کسب و کاری در رسانه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اما بعضی برندها و بیزنس ها بعد از سالها فعالیت به این نتیجه رسیده اند که کاتالوگ یا ژورنال محصولات بهترین ابزار برای جذب مشتریانشان است. این موضوع در حوزه صنایع مد بیشتر صدق می کند اما برندهای دیگر هم استراتژی عکسبرداری اختصاصی برای طراحی کاتالوگ را اجرا می کنند.
با این که با این استراتژی، عکسها صرفا با هدف جذابیت و تاثیرگذاری بیشتر کاتالوگ تهیه می شوند اما اینطور نیست که قابلیت استفاده این عکسها در رسانه های تبلیغاتی دیگر نباشد. عکاسی اختصاصی کاتالوگ با ایده پردازی و کانسپت های از پیش تعیین شده انجام می شود تا حس خاصی را به بیننده القا کند. عکسهای اختصاصی کاتالوگ معمولا از تِم و فضای خاص و یکدست تبعیت می کنند تا یکپارچگی تصاویر در تمام صفحات کاتالوگ ملموس باشد.
عکسهای اختصاصی کاتالوگ گاهی با فضای هنری و مینیمال همراه هستند، گاه با چاشنی خلاقیت و برای بعضی برندها هم به شکل فانتزی تهیه می شوند. انتخاب فضای عکسهای کاتالوگ بسته به اهداف و استراتژی برند برای تاثیرگذاری بیشتر بروی مخاطبان است. برای تهیه چنین عکسهایی لازم است نکات مختلفی مانند سن و جنس مخاطبان، علاقمندی های آنها، حسی که قرار است عکسها به مخاطبان کاتالوگ منتقل کند مورد بررسی قرار گیرد.
خلاقیت در ترکیب بندی عکسهای کاتالوگ
خلاقیت در تهیه عکسها و طراحی کاتالوگ عاملی مهم برای ایجاد جذابیت بصری است. بازاریابی و تبلیغات هر کسب و کاری از طریق کاتالوگها زمانی موفق و تاثیرگذار است که محتوا به شکلی متفاوت و جذاب به مخاطب ارائه شود. بی شک همه ی ما کاتالوگ های متعددی تابحال دیده ایم، اما فقط کاتالوگ های خلاقانه و جذاب را بیاد داریم. عکسها یکی از مهمترین عناصر در طراحی کاتالوگ ها هستند. در صورتی که بتوانید عکسهایی با ترکیب بندی های خلاقانه و متناسب با هر صفحه ی کاتالوگ تهیه کنید، موفق عمل کرده و کاتالوگی ویژه و منحصربفرد خواهید داشت.
برای تهیه عکسهای خلاقانه کاتالوگ ابتدا باید محتوای متنی هر صفحه را بررسی کنید. باید بدانید به چه عکسهایی برای هر صفحه نیاز دارید که البته این بیشتر در مورد کاتالوگ محصولات صدق می کند. سعی کنید عکسهایی بگیرید که بتوان در وسط دو صفحه ی مقابل استفاده کرد. برای بعضی صفحات عکسهایی بگیرید که بتوان بصورت یک نوار عریض و ادامه دار در پایین یا بالای دو صفحه ی مقابل استفاده کرد. عکسهایی عمودی و باریک تهیه کنید تا طراح بتواند در لبه کناری صفحات کاتالوگ کار کند. اینها ایده هایی محدود برای تهیه عکسهای کاتالوگ بود و با کمی خلاقیت و ایده نوآورانه می توانید عکسهایی با ترکیب بندی های متفاوت تر تهیه کنید.
بیشتر بخوانید: برندسازی چیست؟ مزایای برندسازی و تفاوت آن با برندینگ
عکاسی محصولات برای کاتالوگ با چه سبک هایی انجام می شود؟
بهصورت کلی، عکاسی خدمات و محصولات به دو سبک تبلیغاتی و زمینه سفید انجام میشود.
عکاسی زمینه سفید
سادهترین سبک عکاسی صنعتی برای کاتالوگ های تبلیغاتی، زمینه سفید است. در این شیوه عکاسی، همانطور که از نامش پیداست، از پس زمینه ای ساده و تک رنگ استفاده میکنند. این نوع عکسبرداری در عین سادگی، نکات ریز بسیاری بهمراه دارد و عکاس باید به جزئیات هم توجه ویژه ای داشته باشد تا بتواند ویژگیها محصول را به درستی و با نهایت کیفیت به نمایش بگذارد. بهعنوان مثال، اگر محصول شما کت و شلوار است باید جنس و کیفیت پارچه، کیفیت دوخت و در عکسهای تبلیغاتی حس خوب استفاده از محصول را منتقل کنید.
عکاسی تبلیغاتی
برای تدارک تبلیغات تاثیرگذار و تهیه کاتالوگهای جذاب از عکاسی تبلیغاتی هم استفاده میکنند. در این سبک عکاسی، با تهیه عکسهایی خلاقانه و مفهومی پیام برند به مخاطبان منتقل میشود. این نوع عکاسی نیازمند دانش تبلیغات و ذوق هنری است و عکاسان تبلیغاتی نیز باید قادر به درک مفهوم و هدف اصلی برندها باشند و آن را بهصورت حرفهای به مشتریان ارائه دهند.
بیشتر بخوانید: ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی – روش های خلق عکسهای مبتکرانه
عکاسی از خدمات برای کاتالوگ با چه اهدافی انجام میشود؟
عکاسی از خدمات نیز با سه هدف زیر انجام میشود.
معرفی خدمات شرکتها و ارائه جزئیات آنها
عکاسی صنعتی برای کاتالوگ بیزینسهای خدماتی نیز اهمیت فراوانی دارد. این دسته از کسبوکارها از طریق عکسهای با کیفیت و حرفه ای باید جزئیات خدمات خود را به مشتریان خود نشان دهند تا به این ترتیب اطلاعات جامع تری ارائه کنند. کسب و کارها می توانند با تهیه عکسهای صنعتی مفید، پاسخگوی سوالات گوناگونی که در ذهن کاربر ایجاد میشوند نیز باشند.
نمایش کیفیت خدمات
تفاوتی نمیکند که کسبوکارها چه نوع خدمتی را ارائه کنند، درهرحال اگر خدمات مجموعه شما از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، هیچ فردی حاضر به استفاده از آنها نیست. عکاسی صنعتی این امکان را برای بیزینس های خدماتی فراهم کرده تا کیفیت خدمات را به شکل بصری و دیداری معرفی کنند. اجازه دهید برای درک بهتر این موضوع یک مثال بیان کنیم: قالیشوییها یک بیزینس خدماتی هستند که با تصاویر و عکسهای با کیفیت و مستند از روند خدمات میتوانند فرایند شستوشوی فرشها را نشان دهند. با استفاده از عکسهای صنعتی با کیفیت می توان انواع خدمات در این حوزه و سطح کیفی مراحل شستشو را به نمایش گذاشت.
پروسه ارائه خدمات و نحوه همکاری
سومین هدف از عکاسی صنعتی برای کاتالوگ های خدماتی، نمایش پروسه و نحوه ارائه خدمات و همچنین شیوه همکاری با مشتریان است. این نوع بیزینسها میتوانند با استفاده از عکسهایی که روند شروع تا پایان خدمات را به نمایش گذاشته، اطلاعات جامع تری به مشتریان خود ارائه کنند.
بیشتر بخوانید: عکاسی صنعتی حرفه ای – خلق عکسهایی تاثیرگذار
عکسهایی که برای کاتالوگ تهیه میشوند چه ویژگیهایی باید داشته باشند؟
عکس های صنعتی و تبلیغاتی کاتالوگ باید ویژگی های متعددی داشته باشند که در ادامه به آنها پرداخته ایم.
وضوح و کیفیت
عکسهایی صنعتی که با هدف طراحی کاتالوگ تهیه می شوند باید از وضوح و کیفیت بالایی برخوردار باشند. این عکسها لازم است پارامترهای مهمی چون رزولوشن بالا، عمق رنگ مناسب برای چاپ و ابعاد متناسب با قطع کاتالوگ داشته باشند. بخش زیادی از کیفیت عکسهای صنعتی مربوط به نوع تجهیزات عکسبرداری شامل دوربین و لنز و البته تخصص عکاس در بکارگیری امکانات و تکنیک ها می شود.
ترکیب بندی و زاویه مناسب
عکسهای صنعتی چه از محصولات باشند یا خدمات را نشان دهند لازم است کادر و ترکیب مناسبی داشته باشند. ترکیب بندی عکسهای صنعتی خدماتی تاثیر زیادی در انتقال مفاهیم برند و البته جذابیت بصری تبلیغات خواهد داشت. ترکیب بندی و انتخاب زاویه هم در عکسهای صنعتی محصولات بسیار مهم است و باید نمایشگر ویژگی ها و تمایز از سایر محصولات باشد.
نورپردازی حرفهای
عکسهای صنعتی حرفه ای با استفاده از نورپردازی ویژه و اختصاصی تهیه می شوند. هر سوژه ای در شرایط مختلف نیاز به نورپردازی متناسب با نوع محصول، خدمات یا فضای عکس دارد. نورپردازی اصولی تاثیر زیادی در کیفیت و جذابیت عکسها دارند و استفاده از نورهای استاندارد کمک می کند رنگهای واقعی از محصولات را به نمایش بگذاریم.
بیشتر بخوانید: نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی – روش ها و تکنیک ها
ویرایش حرفه ای عکسها
ویرایش عکسهای دیجیتال بخش مهم و پایانی کار عکاسان شناخته می شود. در عکاسی صنعتی حرفه ای، عکسها بصورت فایل خام تهیه می شوند که نرم افزارهای ویرایش دوربین هیچگونه دخل و تصرفی بروی عکسها نداشته و عکس را بدون ادیت در اختیار عکاس قرار می دهد. در عکاسی حرفه ای پروسه ویرایش عکس بعهده عکاس یا ادیتور تخصصی عکس بوده تا با دانش خود نور، رنگ، جزئیات و قطع عکس را متناسب با نیاز سفارش دهنده آماده کند.
کلام آخر
در این مقاله سعی کردیم مزایای عکاسی صنعتی برای کاتالوگ های تبلیغاتی را ذکر کنیم تا شما به میزان اهمیت این مسئله پی ببرید. اگر شما نیز در حال راهاندازی کسبوکار شخصی خود هستید، به این موضوع توجه داشته باشید؛ زیرا در دنیای امروز عکسهای صنعتی نقشی بسیار مهمی در پیشرفت بیزینسها دارند و بدون اغراق عدم وجود آنها موجب شکست برندها میشود. البته توصیه ما این است که پیش از هر کاری با متخصصان این حوزه گفتوگو داشته باشید تا راهکارهای موثری را در این زمینه با شما در میان بگذارد. به این صورت میتوانید عملکرد بهتری داشته باشید.