فضاسازی عکسهای تبلیغاتی یکی از عوامل مهم برای افزایش جذابیت عکسها است. فضاسازی در حقیقت به ایجاد یک صحنه با استفاده از عناصر دکوری و اکسسوری ها، با محوریت سوژه اصلی گفته می شود.
سوژه در عکسهای تبلیغاتی معمولا محصولی برای عرضه به مخاطبان است. این صحنه آرایی با هدف نمایش متفاوت محصول در محیطی دکوراتیو انجام می شود تا جذابیت و کیفیت بصری عکس را افزایش دهد. فضاسازی عکس ممکن است برای نمایش کالا در محیط کاربری آن باشد. یا اینکه هدف صرفا ایجاد جذابیت و تاثیرگذاری بر بیننده باشد.
فضاسازی عکس تبلیغاتی
فضاسازی عکسهای تبلیغاتی و کارگردانی صحنه عکس موضوع مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده است. در این مطلب تلاش کردم با استفاده از تجربیاتم اطلاعات مفیدی در زمینه فضاسازی در عکاسی از محصولات و عکسهای تبلیغاتی ارائه کنم تا هنرمندان عکاس بتوانند عکسهای دکوراتیو هدفمند و جذابتری تهیه کنند.
مرسوم ترین عکسهای فضاسازی شده همین عکسهای دکوراتیوی هستند که برای اکثر سفارشات عکسهای تبلیغاتی تهیه می کنیم. مثلا عکسهای مواد غذایی را با بازسازی صحنه ای از یک فضای سنتی یا بخشی از یک آشپزخانه تهیه می کنیم. یا وقتی می خواهیم از محصولات لبنی عکس تبلیغاتی تهیه کنیم بخشی از یک میز صبحانه را برای عکاسی محصول صحنه پردازی می کنیم.
اینها صرفا ایده هایی برای عکسهای تبلیغاتی محصولات غذایی بود که فضای عکس با توجه به کاربری محصول آماده شده بود. اما در عکاسی تبلیغاتی با محصولات یا سوژه های بسیار گسترده ای مواجه می شویم که هر دسته بندی از محصولات فضاسازی و عناصر متناسب خود را می طلبد. در عکاسی فضاسازی شده لزوما صحنه با توجه به کاربری محصول تدارک دیده نمی شود و گاهی اوقات صحنه پردازی برای جذاب شدن عکس تبلیغاتی انجام می شود. در ساخت فضای عکس عوامل مختلفی نقش دارند که برای رسیدن به عکسهایی جذاب باید این موارد با به خوبی شناخته و از آنها به بهترین شکل استفاده کنیم.
اما گاهی اوقات بخشی از فضاسازی عکسها توسط تکنیک های نرم افزاری و فتومونتاژ انجام می شود. در حال حاضر با وجود ابزارهای حرفه ای و حتی هوش مصنوعی نرم افزار فتوشاپ می توان فضاسازی عکسها را بطور کامل به شکل کامپیوتری انجام داد. اما این عکسها همیشه و برای همه ی محصولات جذاب نیستند و در بسیاری از موارد لازم است فضای عکس تا حد امکان واقع گرایانه باشد.
فضاسازی عکس محصولات
فضاسازی عکسهای تبلیغاتی میتواند احساسات خاصی را به بیننده منتقل کرده و تصویر جذابتری از محصول در ذهن مخاطب ایجاد کند. این فضاسازی با استفاده از عناصر و المان های جانبی و با تمرکز عکس بر سوژه ی اصلی که همان محصول است انجام می شود.
برای عکاسی فضاسازی شده یک محصول باید سوالات زیر را مطرح کنیم تا بتوانیم صحنه پردازی جذاب و تاثیرگذاری برای عکس مان تدارک ببینیم:
- مخاطبان، این محصول را در چه فضایی تصور می کنند؟
- نورپردازی چطور باید باشد؟
- نوع ترکیب بندی عکس چگونه باشد؟
- فضای عکس شامل چه رنگهایی باشد؟
- لوازم و اکسسوری های مناسب و مرتبط محصول چه مواردی هستند؟
پاسخ به این سوالات روند فضاسازی عکسهای تبلیغاتی را هدفمند و با برنامه ریزی می کند. این روند کمک می کند ایده ای برای عکس پیدا کنید تا بتوانید پیام تبلیغاتی را به شکلی بصری و جذاب منتقل کرده و حسی در مخاطب ایجاد کنید. البته شاید برای همه ی عکسهای تبلیغاتی نیاز نباشد اینطور برنامه ریزی کنید و صرفا یک ایده و اجرای خوب کافی باشد.
بیشتر بخوانید: سبک های عکاسی تبلیغاتی – نکات ویژه برای تهیه انواع عکسهای تبلیغاتی
نکات مهم در فضاسازی عکسهای تبلیغاتی
فضاسازی عکس محصولات باید هوشمندانه و با برنامه ریزی باشد تا بتوانید عکسهایی جذاب و مخاطب پسند تهیه کنید. فاکتورهای مهمی برای صحنه آرایی این عکسها وجود دارد که کمک می کند عکسهایی ویژه و منحصربفرد خلق کنید.
- ایده یابی عکسها
- انتخاب عناصر و اکسسوار عکس
- طراحی صحنه و نوع چیدمان عناصر صحنه
- توجه به ترکیب بندی عکس
- انتخاب سبک نورپردازی عکس
- خلاقیت و نوآوری
ایده پردازی
یکی از ویژگی های عکسهای تبلیغاتی موفق استفاده از ایده پردازی است. ایده های خلاق برای فضاسازی عکسهای تبلیغاتی باید مورد توجه قرار بگیرد. ایده یابی و استفاده از آن روند تولید عکسها را سریعتر و هدفمند می کند. با استفاده از ایده های خلاقانه می توان هوشمندانه عمل کرد و مفاهیم و پیام محصول و برند را در مضمون عکس گنجاند.
بیشتر بخوانید: ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی – روش های خلق عکسهای مبتکرانه
انتخاب صحیح دکور و عناصر عکس
انتخاب درست دکور و عناصر هم یکی از موضوعات مهم در عکاسی فضاسازی شده است. عناصر ساخت فضای عکس و همچنین اکسسوری ها باید به شکلی مرتبط و هماهنگ با سوژه اصلی عکس که همان محصول است انتخاب و استفاده شود. با انتخاب عناصر دکوراتیو مناسب با موضوع و استایل محصول، میتوانید حالت و احساس خاصی را به عکس تان اضافه کنید.
طراحی صحنه و چیدمان عناصر عکس
بعد از رسیدن به ایده عکس و انتخاب عناصر حالا نوبت طراحی فضای عکس با استفاده از اقلام دکوری و لوازم جانبی است. نوع چیدمان این عناصر بسیار مهم است و نحوه نمایش سوژه اصلی عکس یا همان محصول را مشخص می کند. چیدمان اصولی عناصر پیشزمینه، میانزمینه و پسزمینه به تشکیل لایهها و ایجاد عمق میدان در عکس کمک میکند.
بیشتر بخوانید:چیدمان در عکاسی تبلیغاتی – اصول چیدمان عکسهای تبلیغاتی
نحوه چیدمان و محل قرارگیری اکسسوری ها نسبت به سوژه اصلی، تاثیر زیادی در نمایش سایز و مقیاس محصول دارد. چیدمان لوازم و اکسسوری ها نباید طوری باشد که سوژه ی اصلی را تحت تاثیر قرار بدهد. در فضاسازی عکسهای تبلیغاتی سوژه باید در مرکز توجه عکس باشد. ترتیب و چیدمان اشیاء و عناصر باید به نحوی باشد که تعادل بصری ایجاد شود.
بیشتر بخوانید: ادیت عکسهای تبلیغاتی – نکات مهم برای ویرایش عکس تبلیغاتی
ترکیب بندی
ترکیب بندی فاکتوری مهم در عکاسی فضاسازی شده است. نوع ترکیب بندی می تواند نحوه نمایش محصول را تحت تاثیر قرار دهد. با استفاده از ترکیب و کادر خلاقانه می توانید محصول را در صحنه ی ایجاد شده با ابهت و جذاب به نمایش درآورید.
انتخاب بهترین ترکیب بندی و کادر است که تمرکز را بروی سوژه اصلی عکس شما قرار می دهد و با ایجاد تعادل بصری ذهن و نگاه بیننده را درگیر موضوعات فرعی نخواهد کرد.
نورپردازی
همانطور که بارها در مطالب آموزشی گذشته گفتم، نور و نورپردازی یکی از مهمترین شاخصه های عکسهای استودیویی و یا فضای باز است. نورپردازی در عکسهای دکوراتیو محصولات هم از جنبه های مختلف مهم است. با نورپردازی مناسب می توانید محصول را در مرکز توجه عکس قرار داد.
بیشتر بخوانید: نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی – روش ها و تکنیک ها
نورپردازی آگاهانه بروی عمق میدان عکس تان تاثیرگذار است که نقطه قوت عکسهای حرفه ای شناخته می شود. سبک نورپردازی هم در این عکسها بسیار مهم است. نورپردازی باید با توجه به ایده ی عکس، موضوع صحنه و گاهی بازگو کننده زمان باشد. سبک نورپردازی می تواند تداعی کننده ساعت خاصی از شبانه روز یا یک موقعیت مکانی باشد.
خلاقیت در عکسهای دکوراتیو
استفاده از ایده های خلاقانه در فضاسازی عکسهای تبلیغاتی همیشه بعنوان برگ برنده عکس مطرح بوده. عکسهایی که با خلاقیت عکاس و یا طراح صحنه تهیه می شوند بسیار تاثیرگذارتر از عکسهای دکوراتیو ساده و بدون ایده هستند. البته خلاقیت را می توان در بخش های مختلف یک عکس از طراحی عناصر صحنه، نورپردازی، ترکیب بندی و حتی ویرایش دخیل کرد. با استفاده از خلاقیت می توانید عکسهایی غیرتکراری و جالب توجه برای مخاطب خلق کنید.در حقیقت با کمک ایده و خلاقیت می توان بار محتوایی و معنایی عکس را سمت و سو داد.
فضاسازی نرم افزاری عکسهای تبلیغاتی
فضاسازی دیجیتال که توسط نرم افزارهای کامپیوتری انجام می شود هم روشی برای تولید عکسهای جذاب دکوراتیو است. گاهی ایجاد دکور و تهیه تمام اکسسوری های مورد نیاز یک عکس هزینه بر بوده و شاید اصلا مقدور نباشد. تکنیک های نرم افزاری ساخت بخشی از دکور عکس که توسط نرم افزار قدرتمند فتوشاپ انجام می شود کمک می کند به نتایج ایده آل خود برسید. با استفاده از تکنیک های مونتاژ و کلاژ می توانید عناصر جانبی مورد نظرتان را به عکس اضافه کنید.
مثلا فرض کنید در فصل بهار سفارش عکاسی تبلیغاتی از آبمیوه یا رب انار را داشته باشید. بی شک در فصل بهار تهیه میوه انار ساده نیست و شاید غیرممکن باشد. اینجور مواقع می توانید با استفاده از تکنیک های فتومونتاژ یک عکس با کیفیت انار را به عکس تبلیغاتی که تهیه کرده اید اضافه کنید. برای مثال در عکس تبلیغاتی زیتون الیما(عکس زیر) برگ زیتون در دسترس نبود. ابتدا فضاسازی عکس را بصورت واقع گرایانه در استودیو انجام دادم و عکس مورد نظرم را تهیه کردم. در مرحله بعد با استفاده از تکنیک های نرم افزاری برگ زیتون را در موقعیت های مختلف عکس مونتاژ کردم.
البته استفاده از تکنیک های نرم افزاری برای ساخت دکور یا اضافه کردن عناصر جانبی عکس کار ساده ای نیست. فضاسازی دیجیتال عکسهای تبلیغاتی مستلزم مهارت و تجربه در استفاده از ابزارهای فتوشاپ و بهره بردن از تکنیک های فتومونتاژ است.
توضيحات عالى و مفيد بود، وركشاپ عكاسى فضاسازى شده نمى گذارين؟
سپاس از توجه شما، فعلا برنامه ای برای ورکشاپ ندارم
آموزش عكاسى تبليغاتى حضورى ندارين؟
فعلا خیر
تو كامنت ها متوجه شدم آموزش ندارين، كلاس يا كتاب آموزشى در اين زمينه مى تونيد معرفى كنيد؟
درود بر شما، کتابی متاسفانه در این زمینه تالیف نشده، آموزشگاه و اساتید معدودی این موضوع رو تدریس می کنن، اما چون به شخصه شرکت نکردم نمی تونم از طرف خودم پیشنهاد بدم
چه لنزى براى عكاسى پرتره پيشنهاد مى كنيد كه پرسپكتيو نرمالى داشته باشه؟
بهترین لنزی که تا الان تولید شده ۸۵ م م هست با دیافراگم های ۲.۸ تا ۱.۴ – اما اگر لنزهای ۱۲۵-۲۴ یا ۲۰۰-۷۰ هم داشته باشید می تونید در فاصله کانونی ۷۰ تا ۹۰ میلیمتر عکسهای پرتره خوبی ثبت کنید.