محتوای باکیفیت در سالهای اخیر یکی از روشهای تاثیرگذار در بازاریابی دیجیتال است. محتواها به هر شکلی که باشند باید تاثیرات لازم را برای افزایش بازدید و ترافیک و در نهایت فروش بیشتر داشته باشند.
برای تولید محتوای باکیفیت متنی به مهارت نوشتاری خلاقانه نیاز دارید. ابتدا باید سعی کنید اطلاعات خود را از موضوع محتوا بالا ببرید. تحقیق و مطالعه به شما کمک می کند محتوایی باکیفیت بالا تولید کنید تا کاربران از خواندن مطالب لذت ببرند.
استراتژیستهای بازاریابی محتوایی بهصورت مداوم به ما میگویند که محتوا پادشاه است و برای سئو بسیار اهمیت دارد. در ادامه قصد داریم سوال تولید محتوای باکیفیت چیست؟ را به شما پاسخ دهیم، همچنین نقش تولید محتوای باکیفیت در بازاریابی و فروش را شرح میدهیم. برای آشنایی بیشتر با تولید محتوای باکیفیت و به منظور یافتن پاسخ سوالات خود تا پایان این مطلب آموزشی استودیو مانی همراه باشید.
محتوای باکیفیت چیست؟
دانستن نحوه نوشتن و تولید محتوای باکیفیت به شما کمک میکند که مخاطبین و دنبال کنندگان بیشتری جذب کنید. نیازهای مخاطبان شما تعیین کننده نوع محتوای تولیدی هستند اما کیفیت محتوا بر عهده شماست. یک محتوای باکیفیت تاثیر بسزایی در کسبوکار شما دارد و سبب میشود که تعداد بازدید کنندگان و ارزش برند شما بیشتر از قبل شود. مراحل اصلی نوشتن یک محتوای باکیفیت شامل مراحل زیر میشود:
- تحلیلوتحقیق
- دست به قلم (کیبورد) شدن
- ترویج و توزیع
توجه داشته باشید که نوشتن مهمترین مرحله تولید محتوا است، اما کافی نیست.
بیشتر بخوانید: تبلیغات فضای مجازی و اهمیت آن در رشد فروش و برندسازی
محتوای باکیفیت چه نوع محتوایی است؟
پیش از آنکه آستینهای خود را برای تولید محتوایی با کیفیت بالا بزنیم، باید به درک مشترکی درباره مفاهیم کلی برسیم. به همین دلیل باید دقیق شویم و در نظر بگیریم که یک محتوای خوب چه ویژگی هایی دارد. در قدم اول باید بدانیم که یک محتوا از چه بخشهایی تشکیلشده است و نگاهی به ساختار محتوا داشته باشیم. معمولا یک محتوا از سه بخش مقدمه، متن اصلی و نتیجهگیری تشکیل میشود. توجه داشته باشید که این فقط یک نگاه کلی است و تاثیر کامل بر تولید محتوای باکیفیت نخواهد داشت.
توجه داشته باشید که اصلیترین بخش یک محتوا پیامی است که میخواهید به کاربران انتقال دهید. شما باید برای انتقال بهتر پیام به کاربران سعی کنید ساده بنویسید. لحنی صمیمی داشته باشید و درنهایت با خواننده راحت باشید. رعایت این نکات سبب میشود که بازدید کنندگان از خواندن مطالب شما لذت کافی را ببرند. سعی کنید برای فهم بهتر مطالب مثال بیاورید، داستان سرایی کنید تا بتوانید اطلاعات موجود در محتوا را به بهترین شکل به خواننده منتقل کنید.
بیشتر بخوانید: بازاریابی اینترنتی – نقش بازاریابی آنلاین در موفقیت کسب و کارها
محتوای با کیفیت یعنی محتوای کامل و ارزشمند
یکی دیگر از نکات مهمی که به فهم راحتتر مطالب کمک میکند، استفاده از عکسهای یونیک،باکیفیت و اختصاصی کسب و کار شما است. در نهایت مقدمه و نتیجهگیری نیز از بخشهای مهم تولید محتوا به شمار میآیند که باید سعی کنید در مقدمه خود بهصورت جزئی به کلیت موضوع محتوا اشارهکنید. توجه کنید مقدمه باید بهگونهای نوشته شود که مخاطب را ترغیب و درگیر ادامه دادن به مطالعه کند. مقدمه محتوای باکیفیت بسیار جذاب تهیه می شود که باعث کاهش نرخ پرش خواهد شد.
در نتیجهگیری نیز باید خلاصهای از مطالب خود را عنوان کنید تا به مخاطب یادآوری شود پس از اتمام محتوا چه کاری باید انجام دهد. اگر محتوای شما با این نظم و اصول همراه نباشد مخاطب امتیازی به مطالب شما نخواهد داد. سعی کنید محتوای خود را با آبوتاب بنویسید و به مخاطبان خود عشق بورزید، رعایت این نکته سبب یونیک شدن مقاله شما خواهد شد. رعایت این نکات سبب میشود که مخاطب جذب نوشتههای شما شود و مجدد به سایت شما مراجعه کند.
بیشتر بخوانید: ابزارهای تولید محتوا – بهترین سایت و اپلیکشن های محتواسازی
انواع تولید محتوا
محتوا انواع مختلفی دارد که در ادامه قصد داریم چند نوع آن را به شما معرفی کنیم:
محتوای متنی
یکی از مهمترین انواع محتوا، محتوای متنی است که سبب بالا رفتن رتبه سایت شما میشود و همچنین کیفیت و ارزش کار شما را در گوگل بالاتر میبرد. اگر متن شما جذاب و ارزشمند باشد، پادشاه محتواها شناخته میشود و کمک میکند که جایگاه موردنظرتان را کسب کنید. برای تولید محتوای باکیفیت متنی استراتژی های مختلفی وجود دارد که باید با توجه به شغل و تخصص شما انتخاب شود. گاهی محتواها برای جذب مخاطب و افزایش فروش تولید و منتشر می شوند و گاهی با اهداف برندینگ تهیه می شوند. اگر در تولید محتوای متنی تخصص و یا زمان کافی ندارید بهتر است اینکار را به نویسندگان زبده این حوزه محول کنید.
محتوای تصویری
محتوای تصویری یکی از محبوبترین محتواها به شمار میآید زیرا فهم مطالب را برای مخاطب راحتتر میکند. منظور از محتوای تصویری صرفا استفاده از عکسهای تبلیغاتی و صنعتی نیست. طرح های گرافیکی که بصورت چاپی یا پست های سوشال مدیا به مخاطبان ارائه می شود هم بخشی از محتوای تصویری بیزینس ها هستند. البته طراحی این نوع محتوا بیشتر برای انتشار در اینستاگرام، کانال های تلگرام و وب سایت استفاده میشود. خلاقیت در ایده پردازی این محتواها تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. پست و استوری های شبکه های اجتماعی که با استفاده از عکسهای تبلیغاتی و یا حتی عکسهای ساده محصولات تهیه شده از جمله این محتواها شناخته می شود.
محتوای تعاملی
محتواهای تعاملی نوعی تولید محتوا مدرن است که امروزه برای جذب دنبال کنندگان استفاده میشود. این محتوا شامل نظرسنجی، پرسش و پاسخ و شرکت در چالش های جایزه دار است که تاثیر بسیاری در جذب مخاطبان دارد. این نوع محتواها معمولا برای کمپین های شبکه های اجتماعی طراحی و تولید می شود.
محتوای ویدئویی
تیزرهای تبلیغاتی و ویدیو ها امروزه پر مخاطب ترین و محبوب ترین محتواها شناخته می شوند. در زندگی ماشینی امروز مردم کمتر فرصت و حوصله مطالعه محتواها و تبلیغات متنی را دارند. ویدیو ها با جذابیت خود کمک می کند مردم به شکل مفرحی به محتوای شما نگاه کنند. یک ویدئو باکیفیت سبب ایجاد بازدید بالا در پیج اینستاگرام یا وبسایت شما میشود.
محتواهای صوتی
پادکست ها نوع دیگری از محتواها هستند که امروزه جایگاه خوبی در بین مخاطبان پیدا کرده اند. بسیاری از افراد جامعه حوصله یا فرصت مطالعه محتواهای متنی را ندارند. این نوع محتواهای صوتی کمک می کنند در هر زمانی مخاطب امکان دریافت اطلاعات و محتواهای طولانی را توسط صوت داشته باشند. پادکست در حقیقت نوعی محتوای شنیداری بوده که توسط یک گوینده بازخوانی و ضبط می شود.
بیشتر بخوانید: ویدیو مارکتینگ – با دوربین موبایل محتوای ویدئویی ارزان بسازید.
نقش محتوای باکیفیت در بازاریابی و فروش
از مهمترین نقشهای یک محتوای باکیفیت معرفی حرفه ای، بازاریابی موثر و افزایش فروش است. اگر بتوانید بازاریابی محتوا را بصورت حرفه ای انجام دهید موفق می شوید مشتریان جدیدی پیدا کنید. محتوای با کیفیت حرفه ای بودن شما را در زمینه شغلی تان نشان می دهد. اکثر کسب و کارهای موفق با ارائه اطلاعات دقیق و مفید به مشتریان خود توانسته اند مسیر بازایابی دیجیتال را اصولی و پربازخورد انجام دهند. اگر این مسیر را مستمر با کیفیت انجام دهید بعنوان یک کسب و کار معتمد و حرفه ای شناخته خواهید شد. این تصمیم کمک می کند بازاریابی را به شکلی اصولی انجام داده و برندتان را بیش از پیش مطرح کنید که نتیجه آنهم فروش بیشتر خواهد بود.
بیشتر بخوانید: تولید محتوا چگونه افزایش فروش می آورد؟
چه نوع محتواهایی بیشترین بازخورد را دارند؟
هیچکس به محتوای شما اهمیتی نمیدهد، مگر اینکه سودی برای آن داشته باشد. در حقیقت کار شما مبادله ارزش است و میخواهید در ازای ارائه یک محتوای ارزشمند وقت مخاطب خود را بگیرید. مهمترین نکته یک محتوای باکیفیت ارزشمندی و جذاب بودن آن است که میتواند به دو صورت سرگرمکننده و لذتبخش تقسیمبندی شود. ناگفته نماند که بهترین حالت زمانی است که محتوای شما ترکیبی از هردو باشد، یعنی محتوای شما محتوای لذتبخش و سرگرمکننده باشد. البته فاکتور ارزشمندی محتوا باید در اولویت قرار گیرد، یعنی ضمن مفرح بودن اطلاعات خوبی هم به مخاطب منتقل کند.
در سالهای اخیر ویدیوهای تبلیغاتی با جنبه سرگرم کننده پراقبال ترین گزینه برای تولید محتوا شناخته شده اند. این نوع ویدیوی ها با ایده پردازی هوشمندانه باب سرگرمی بینندگان را فراهم کرده و بطور غیر مستقیم تبلیغات کسب و کارها را در خود جا می دهند. شاید در ظاهر هزینه این نوع محتواها بالاتر از سایر گزینه ها باشد اما نتیجه و بازخورد بسیار بالاتری بروی بازاریابی و فروش خواهد داشت و هزینه های تبلیغات و تولید محتوا را جبران می کند.
چرا محتواهای متنی باید بر پایه اصول سئو تهیه شوند؟
اگر محتوای متنی را برای انتشار در وب سایت می نویسید باید قوانین گوگل را در نظر بگیرید. بعد از آنکه متن خود را نوشتید و تیترهای داخل آن را مشخص کردید، باید از الگوریتم های گوگل تبعیت کنید. به عنوان محتوای شما که در نتایج گوگل نمایش داده میشود، عنوان سئو گفته میشود. رعایت اصول سئو در محتوا نویسی کمک می کند مطالب و سایت شما بازدید بیشتری داشته باشد. به همین دلیل بهینهسازی موتورهای جستجو (سئو) اهمیت بسیار بالایی در کسب و کار شما دارد. برای موفقیت در زمینه محتوای سایت به سئو نیاز دارید؛ زیرا سبب بهبود رتبهبندی سایت شما در گوگل خواهد شد.
باید در تولید محتوای باکیفیت آن قدر عالی عمل کنید که سایت های دیگر به سایت شما لینک بدهند. این اتفاق به معنای اعتبار و قدرت سایت شما است که به سایت شما شانس بیشتری برای پبدا کردن رتبههای بالاتر گوگل میدهد. به این لینک دهی ساخت بک لینک گفته میشود که غیر از این روش باید هزینه های زیادی برای ساخت لینک خارجی تقبل کنید. اگر محتواهای شما در حوزه کاری تان کامل و دقیق باشد بعد از گذشت زمان سایت شما بعنوان یک مرجع شناخته می شود. اخیرا گوگل محتواهای پربازدید و صد البته مفید را در لینک اول و بصورت تفکیک شده از سایر نتایج نمایش می دهد.
بیشتر بخوانید: سئو سایت چیست – سئو چه اهمیت در بازاریابی و فروش دارد؟
نکات مهم برای تولید محتواهای باکیفیت و ارزشمند
تا اینجا سعی کردیم نکات مهمی برای تولید یک محتوای عالی به شما معرفی کنیم، در ادامه سعی داریم نکات مهم دیگری به شما ارائه دهیم.
- باید سعی کنید موضوعات متناسب با کسب و کار خود برای تولید محتوا انتخاب کنید.
- باید در تولید محتوای باکیفیت به کلمات کلیدی و میزان چگالی آن توجه داشته باشید.
- قبل از نوشتن محتوا باید شما موضوع را بهخوبی درک کنید.
- سعی کنید محتواهای رقبایتان را بررسی کنید.
- موضوع و متن خود را از دید مخاطب بررسی کنید.
- باید ساختار مقاله خود را به شکلی اصولی و جذاب تدارک ببینید.
- مطالب را ساده و بهصورت قابلفهم عنوان کنید.
- سعی کنید متن خود را به شکلی صمیمی و دوستانه بنویسید.
- تا جای ممکن متن خود را جذاب و از ذهن خودتان تهیه کنید.
- باید تیترهای داخلی را با دقت بالایی در مقاله عنوان کنید.
- به لینک سازی داخلی در متن محتوای خود دقت کنید.
- اصول سئو را بطور کامل در مقاله خود رعایت کنید.
- به نوشتار کلمات و اصول نگارش در تهیه محتوا دقت کنید.
- مطالب خود را به صورت جذاب شروع کرده و به شکل حرفه ای به پایان برسانید.
کلام آخر
در این مقاله سعی کردیم پاسخ سوال تولید محتوای باکیفیت چیست را بهصورت کامل برای شما شرح دهیم. یکی از مهمترین نکاتی که باید رعایت کنید نحوه انتقال پیام شما به کاربران است. سعی کنید متن خود را بهصورت روان، خوانا و بدون هیچگونه کپی بنویسید. انجام این کار سبب جذب مخاطبان میشود و میتوانید با ارائه اطلاعات به شکلی جذاب کاربر را تشویق کنید که مجدد به سایت شما مراجعه کنید. ایجاد محتوای عالی سبب رونق کسب وکار شما و معرفی بهتر محصولات شما میشود. امیدواریم نکات ذکر شده در این مقاله برای شما مفید باشد و از خواندن آن لذت برده باشید.