محتوای حرفهای یکی از موثرترین ابزارها برای ایجاد ارتباط بین مخاطب و کسب و کارهای آنلاین است. فضای مجازی و استفاده از آن به هر قصدی (تفریح، تجارت، آموزش و… ) به فاکتور بسیار مهمی به نام محتوا وابسته است.
محتوای حرفهای تنها راه جذب مخاطب در فضای مجازی است. هیچ فرقی نمیکند فعالیت شما در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام باشد یا در حوزه وب سایت و اپلیکیشن فعالیت کنید. در هر صورت این محتوا است که پل ارتباطی شما و کاربران خواهد بود. به دلیل اهمیت بالای محتوا به ویژه تأثیر آن در فروش در این مقاله به موضوع محتوای تاثیرگذار و حرفه ای خواهیم پرداخت.
محتوای حرفهای چیست؟
محتوا دقیقاً نقطه ارتباط بین شما و مخاطبان را ایجاد می کند. محتوا میتواند انواع مختلفی داشته باشد که شامل محتوای متنی، محتوای ویدئویی، محتوای صوتی و اینفوگرافیک باشد. کاربران برای رسیدن به نیازهای خود از موتورهای جستجو استفاده می کنند. موتورهای جستجو نیز شما را به واسطه محتوایی که تولید میکنید خواهند یافت. بنابراین برای دیده شدن توسط مخاطبین هدف نیاز به تولید محتوای حرفهای دارید. محتوایی که از نظر کاربر ارزشمند و مفید باشد.
بیشتر بخواهید: محتوای باکیفیت چه تاثیری در بازاریابی و فروش دارد؟
نقش محتواهای حرفهای در فروش چندبرابری
فرض کنید که قصد دارید یک تی شرت به صورت آنلاین خریداری کنید. برای خرید محصول مورد نظرتان چه عنوانی را در موتورهای جستجو وارد میکنید؟ \” خرید تی شرت\”، \” خرید آنلاین تی شرت\”، \” خرید پوشاک آنلاین\” و… این عبارتها با نام کلمات کلیدی شناخته میشوند. کلماتی که کاربران برای اتصال به فضای مجازی و یافتن سایت یا پیج مورد نظر خود در شبکههای اجتماعی از آنها استفاده میکنند.
یک محتوای تاثیرگذار باید از نظر فنی یا همان سئو کاملاً حرفهای باشد. محتوای حرفهای و سئو شده توسط رباتهای موتورهای جستجو ارزش گذاری بالایی دارند و به این ترتیب شما در لینکهای ابتدایی نتایج جستجو قرار خواهید گرفت. همین مسأله است که به دیده شدن توسط مخاطبین و کاربران هدف کمک بسیاری میکند و کسانی که به دنبال محصول یا خدمات ارائه شده توسط شما هستند به راحتی شما را از طریق موتورهای جستجو مییابند.
در واقع محتوای حرفهای باعث بهتر و بیشتر دیده شدن کسب و کار شما خواهد شد. وقتی کاربرانی که به دنبال محصول یا خدمات شما هستند به سایت و پیج فروشگاهی شما دسترسی پیدا میکنند میزان فروش و در نتیجه سود شما بیشتر خواهد بود.
بیشتر بخواهید: دیجیتال مارکتینگ و فروش محصولات در اینستاگرام
انواع محتواسازی
محتوا نقش مهمی در بازاریابی و رشد فروش کسب و کارهای آنلاین دارد. نباید تأثیر فوقالعاده این ابزار را در موفقیت و توسعه کسب و کارهای آنلاین نادیده گرفت. تولید محتوا انواع مختلفی دارد که شامل تولید محتوای متنی، محتوای ویدئویی، محتوای صوتی یا پادکست و محتوای اینفوگرافیک میشود.
هر شکل از محتواسازی دارای اهمیت است و میتواند بیشتر دیده شدن شما را افزایش دهد. محتواهای متنی در قالب پستها، مقالات، تحقیقها و… از جمله مهمترین و رایجترین شکل محتواسازی محسوب میشوند. در حال حاضر محتوای صوتی یا پادکست نیز از جمله تأثیرگذارترین انواع محتوا به حساب میآید و در حال رشد و محبوبیت یافتن در میان مخاطبان است.
محتواهای ویدئویی هم یکی از تاثیرگذارترین نوع محتواها شناخته شده اند. محتواهای ویدئویی امروزه از محبوبترین رسانه برای تبلیغات و معرفی محصولات و کسب و کارها هستند. تولید انواع محتوای حرفهای نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد. در واقع این تجربه و تخصص است که باعث میشود یک محتوای کاربردی و در نتیجه تأثیرگذار داشته باشید.
انواع محتواها برای چه رسانههایی تولید میشوند؟
انواع محتواها کاربردها و تاثیرات خود را در رسانه های مختلف نشان داده اند. مثلاً در وب سایتهای آموزشی یا فروشگاهی، محتوای تصویری (عکس) و اطلاعات متنی دو نمونه از محتوای حرفهای است که میتواند به مخاطبان اهداف آموزشی کمک کند. البته محتواهای ویدئویی هم امروزه در وب سایت ها استفاده می شوند اما باندازه شبکه های اجتماعی دیده نمی شوند.
در سالهای اخیر ویدیوها نقش تاثیرگذارتری در شبکه های اجتماعی پیدا کرده اند. برای مثال در اینستاگرام محتوای متنی در قالب کپشن بسیار خلاصه و کوتاه است، اما محتوای تصویری (عکس) یا محتوای ویدئویی عامل اصلی ارتباط با مخاطب است.
بیشتر بخواهید: محتوای ویدیویی – نکات مهم برای تولید ویدیوهای اینستاگرامی
چرا برای بازاریابی قوی اقدام به تولید محتواهای حرفهای کنیم؟
امروزه مردم برای تهیه یک محصول تحقیق و بررسی قبل از خرید انجام می دهند. تولید محتوا یکی از فاکتورهای ارائه اطلاعات به خریداران است بنابراین از نظر تخصصی، یک محتوای حرفهای در واقع اولین قدم شما برای جذب مخاطب و به نوعی بازاریابی است. به همین دلیل است که محتواسازی یکی از روشهای موثر در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال محسوب میشود.
اهمیت تولید محتوای حرفهای به اندازهای است که امروزه بسیاری از کارشناسان حوزه وب، تولید محتوا را اصلیترین روش برای رسیدن به موفقیت در این حوزه میدانند. در واقع محتوای حرفهای سرمایه شما برای جذب مخاطب در فضای مجازی و البته وب است. بنابراین بهتر است در این زمینه بسیار حرفهای و حساب شده عمل کنید.
نکات مهم برای تولید انواع محتواهای حرفهای
تولید محتوا یک فعالیت کاملاً حرفهای است بنابراین انجام این کار باید با دقت و توسط متخصص انجام گیرد. در تولید هریک از انواع محتوا قواعد مهمی وجود دارد که باعث میشود محتوای شما، یک محتوای حرفهای و ارزشمند محسوب شود و عامل اصلی پیشرفت یا موفقیت شما در کسب و کار آنلاین باشد.
یکی از مهمترین نکاتی که در محتواسازی توجه به محتوای کاربرپسند، منحصر به فرد و کامل است. هرچه محتوای شما بهینهتر تولید شود امتیاز بیشتری دریافت میکنید و در نتیجه با قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو شانس دیده شدن بیشتری خواهید داشت.
بیشتر بخواهید: تولید محتوا چگونه افزایش فروش می آورد؟
نقش تحقیق و مطالعه در تولید محتواهای متنی
همانطور که اشاره کردیم محتوای متنی رایجترین نوع تولید محتوا و البته کاربردیترین آنها است. بنابراین باید در تولید محتوای متنی نهایت دقت و تخصص به کار برده شود. تحقیق و مطالعه برای تولید محتوای متنی یک رکن اساسی است. در واقع شما باید به دنبال تولید محتوایی باشید که برای کاربر کاربردی و رضایت بخش باشد. هرچه این کار با تحقیقات بیشتری انجام گیرد اطلاعات بیشتر و بهتری در اختیار مخاطب قرار خواهید داد. اگر محتوای تولیدی شما یک محتوای حرفهای و سئو شده باشد مطمئناً نتایج آن را خیلی زود خواهید دید.
برای این که یک محتوای جامع، منحصر به فرد و مستند تهیه کنید نیاز است که تحقیقات جامعی در حوزه فعالیت خود داشته باشید. باید بطور مداوم در زمینه کسب و کار خود تحقیق و مطالعه کنید تا بتوانید مطالب مفیدی برای مخاطبان خود تولید کنید.
نقش تجهیزات و امکانات در تولید محتواهای ویدیویی و صوتی
تولید محتواهای ویدئویی و صوتی با محتواهای متنی بسیار متفاوت است. این نوع محتواها شرایط و تجهیزات خاصی نیاز دارند. در تولید این محتواها تجهیزات نقش مهمی ایفا می کنند. هرچه تجهیزات و امکانات حرفهایتری در اختیار داشته باشید محتواهای شما کیفیت و جذابیت بیشتری خواهد داشت.
بیشتر بخواهید: تجهیزات تولید محتوا
مثلاً در تولید محتوای ویدیویی کیفیت دوربین و تجهیزات نورپردازی تاثیر زیادی در خروجی ویدیو دارد. کیفیت تصاویر، صدا، صحنه و… از جمله مواردی است که در تولید محتوای ویدویی برای مخاطب بسیار مهم است. غیر از این موارد سناریوی ویدئو و ایده پردازی و طراحی صحنه هم بسیار مهم است. ساخت محتواهای ویدئویی بسیار هزینه بر و دشواتر از محتواهای متنی هستند. اما این ویدئوها امروزه رسانه ای محبوب و پربازدید در شبکه های اجتماعی هستند.
در محتوای صوتی یا پادکست نیز کیفیت و وضوح صدا میتواند مهمترین عوامل رضایت کاربر باشد. غیر از لحن و صدای گوینده کیفیت تجهیزات صدابرداری هم در تولید پادکست ها نقشی تاثیرگذار دارند.
بیشتر بخواهید: تولید پادکست- تاثیرات محتواهای صوتی در کسب و کارها
جمع بندی نهایی
تولید محتوا به معنای ساخت یک پل ارتباطی بین کسب و کار و مخاطب هدف است. فضای مجازی و وب چیزی جز بستری برای نمایش انواع محتوا نیست. فعالیت شما در هر زمینهای که باشد برای بهتر دیده شدن و رسیدن به موفقیت نیاز به محتوای حرفهای دارید. محتوای حرفهای به محتوایی گفته میشود که هم برای کاربر راضیکننده است و هم از نظر موتورهای جستجو که ارتباط شما را با کاربر برقرار میکند بهینه و ارزشمند محسوب میشود. بنابراین برای در اختیار داشتن یک محتوای تاثیرگذار باید حرفهای عمل کنید.