ویدیو مارکتینگ یکی از مهترین روش های بازاریابی محتوایی است که اثر بخشی فوق العاده ای بر مخاطبان دارد. در این مقاله به ویدیو مارکتینگ و روشهای تولید محتوای ویدیویی با کیفیت و ارزان خواهیم پرداخت.
به گفته کارشناسان تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۰ درصد ترافیک اینترنت را محتوای ویدیویی به خود اختصاص میدهد. محتواهایی که امروزه جذابیت بیشتری برای مخاطبان شبکه های اجتماعی داشته و بازخورد بالاتری برای تبلیغ و فروش کسب و کارها دارد.
ویدیو مارکتینگ چیست؟
ویدیو مارکتینگ در واقع همان بازاریابی ویدیویی است. تجربه نشان می دهد که محتواهای بصری همیشه تاثیرگذاری بیشتری داشته اند. یک محتوای بصری می تواند به سادگی مفهوم و پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل کند و همچنین ماندگاری بیشتری در ذهن بیننده داشته باشد. امروزه هر برند و کسب و کاری برای بهتر دیده شدن نیاز به محتوای ویدیویی دارد. در سال های اخیر محتواهای ویدیویی ارزش بیشتری در پلتفرم های اجتماعی مختلف داشته اند. در واقع ویدیو مارکتینگ یکی از روش های موثر بازاریابی محصول و خدمات است. هر تولید کننده یا برندی می تواند با هدف جذب مخاطب و افزایش فروش و درآمد از ویدیو مارکتینگ استفاده کند.
پرسنال برندینگ با استفاده از محتواهای ویدیویی
تولید محتواهای ویدیویی حتی برای معرفی کسب و کارهای انفرادی و شخصی هم مناسب و تاثیرگذار است. در این نوع کسب و کارها معمولا اشخاص تخصص خود را بصورت خدمات ارائه می دهند. ویدیو مارکتینگ به این افراد کمک می کند بیزینس خود را در قالب پرسنال برندینگ معرفی و تبلیغ کنند. پرسنال برندینگ با استفاده از ساخت و انتشار ویدیو پدیده ای رایج بوده و افراد زیادی با تخصص های مختلف مشغول این نوع بازاریابی در فضای مجازی هستند. ویدیوها در رسانه های مختلف اجتماعی منتشر می شوند. پیاده سازی ویدیو مارکتینگ بستگی به اهداف شما و نوع مخاطبین کسب و کار دارد. برای گرفتن نتیجه مطلوب از ویدیو مارکتینگ باید آن را در رسانههایی که مخاطبان بیشتری حضور دارند منتشر کرد.
تفاوت ویدیو مارکتینگ و تیزرهای تبلیغاتی ویدیویی
یک نکته بسیار اینکه که بازاریابی ویدیویی با تبلیغات ویدیویی فرق میکند. در واقع ویدیو مارکتینگ شاخه ای از بازاریابی است و به استراتژی مشخص و برنامهریزی دقیق نیاز دارد. در ساخت این گونه ویدیوها به مخاطبین هدف، پرسونای مخاطبین، محل انتشار و آنالیز آن توجه میشود. ضمن این که محتوای ویدیویی در ویدیو مارکتینگ صرفا جنبه تبلیغاتی نداشته و اکثر اوقات یک ویدیوی آموزشی، آگاهی دهنده و یا سرگرمی است که منجر به افزایش آگاهی بینندگان از برند و در نهایت، افزایش فروش کسب و کار میشود.
با اینکه هدف نهایی ویدیو مارکتینگ و ویدئوهای تبلیغاتی در نهایت معرفی، برندسازی و افزایش فروش است، اما ویدیو مارکتینگ با ارائه اطلاعات جامع به مخاطبان بصورت غیر مستقیم برند را تبلیغ می کند. این موضوع باعث می شود مخاطبین اعتماد بیشتری به برند و کسب و کار پیدا کنند.
بنابراین باید گفت ویدیو مارکتینگ یکی از قدرتمندترین روش های بازاریابی است که کمک می کند کسب و کار بتواند پیام خود را به سرعت و به صورت گسترده منتشر کند. هرچه ویدیوی جذابتری منتشر کنید نتیجه بهتری نیز خواهید گرفت. در یک جمله باید گفت ویدیو مارکتینگ فرایند تولید و انتشار ویدئو در وبسایت و شبکه های اجتماعی با هدف برندینگ، بازاریابی و فروش است که تاثیری بیش از انواع دیگر محتوا دارد.
بیشتر بخوانید: محتوای ویدیویی – نکات مهم برای تولید ویدیوهای اینستاگرامی
چطور ویدیو های جذاب باعث جذب مخاطب می شوند؟
کیفیت ویدیوها برای مخاطبان امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است. ویدیو مارکتینگ هم به لحاظ ارزشمند بودن محتوا و هم به لحاظ کیفیت تصویربرداری باید از ویژگی های لازم برخوردار باشد. در این صورت است که مخاطب از ویدیوی شما استقبال می کند و زحمات شما به نتیجه خواهد رسید.
نحوه ارائه مطالب در یک ویدیو بازاریابی از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین همواره باید تلاش کنید که ویدیوی ساخته شده برای مخاطب ارزشمند بوده و از جذابیت و خلاقیت برخوردار باشد. کاربران برای سرگرمی یا آموزش به دنبال ویدیوهای جذاب هستند، بنابراین اگر بتوان چنین ویدیویی در اختیار کاربر قرار داد امکان جذب مخاطبان بیشتر میسر می شود.
بیشتر بخوانید: چطور تیزر تبلیغاتی افزایش فروش می آورد؟
نقش ویدیوهای حرفهای در برندسازی
محتوای ویدئویی مفید و با کیفیت به راحتی با مخاطب ارتباط کرده و ماندگاری بیشتری در ذهن ها دارد. این تاثیرگذاری و ماندگاری خود برندسازی است. بنابراین ویدیوهای هدفمند که با روش های اصولی برند سازی تولید شده می تواند نقش مهمی در برند شدن کسب و کار شما داشته باشد.
برای تولید یک ویدیوی حرفه ای و تاثیرگذار باید با مخاطبین سلیقه آنها آشنایی کامل داشته باشید. تولید ویدیو با هدف برندینگ دارای تفاوت های اساسی با سایر ویدیوهای تبلیغاتی در زمینه کسب و کار است. در ویدیوهای معمول نیازی به رعایت اصول حرفه ای ساخت ویدیو نیست، اما در برندینگ محتواها باید تابع اصول و استانداردهایی باشند. استانداردهایی همچون ایده و سناریوی خوب، استفاده از تجهیزات حرفه ای، صدا و تصویر بدون نقص، کادر و ترکیب مناسب، تدوین جذاب و کلیه مواردی که برای داشتن یک ویدیوی خوب میبایست رعایت کرد.
بیشتر بخوانید: مراحل ساخت تیزرهای ویدئویی محصولات
چطور با موبایل ویدئوهای جذاب برای کسب و کار خود بسازیم؟
امروزه تلفن همراه های هوشمند دارای دوربین های با کیفیت بالایی هستند. کیفیت برخی از این دوربین ها به اندازه دوربین های فیلمبرداری آماتور تا سطح حرفه ای است. بنابراین برای ساخت محتوای ویدیویی می توان روی کیفیت این دوربین ها حساب کرد. در صورتی که اصول ساخت ویدیو را رعایت کنید می توانید با یک موبایل حرفه ای ویدیوهای جذاب ضبط کنید. در حال حاضر بسیاری از ویدئو بلاگر های امروزی با استفاده از گوشی تلفن همراه خود محتواهای جذابی را برای مخاطبان خود تولید می کنند.
البته نباید فراموش کنید که کیفیت فیلمبرداری یکی از اصول ویدیو مارکتینگ است. در صورت رعایت سایر فاکتورهای مهم از جمله سناریوسازی، نورپردازی، ترکیب بندی و … با کیفیت موبایل های هوشمند می توان یک ویدیوی مناسب ساخت. در ساخت ویدیو با موبایل میتوانید از نرم افزارهای بسیاری در این زمینه کمک بگیرید که کار را برای شما بسیار آسانتر میکنند.
مهمترین اصول برای تولید محتوای ویدیویی
- اصول ساخت و تدوین ویدیوهای حرفه ای را یاد بگیرید.
- با برنامهریزی و هدف اقدام به ساخت ویدئوی جذاب کنید.
- در ساخت ویدئوهایتان خلاقیت را فراموش نکنید.
- در تایتل ویدئو ها حتما از نام برند یا کسب و کارتان استفاده کنید.
- برای انتشار ویدیو به دنبال یک عنوان تاثیرگذار و جذب کننده باشید.
- تا حد امکان ویدئو را مفید و کوتاه تهیه کنید تا مخاطب از تماشای آن خسته نشود.
- حتما لوگوی شرکت یا برند محصولات خود را در بخش هایی از ویدیو قرار دهید.
- در طول ویدیو به بهترین شکل برندتان را معرفی کنید.
بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و فروش محصولات در اینستاگرام
نکات مهم برای ساخت ویدیوی بازاریابی
- مخاطب خود را بشناسید و با توجه به نیاز و خواسته ها اقدام به تولید ویدیو کنید.
- بخشی از ویدیو های خود را بصورت مستند در فضای کسب و کارتان، بدون ویرایش تهیه کنید.
- در محتوای ویدیویی خودتان را با شیوه پرسنال برندینگ معرفی کنید.
- فضای مناسبی را برای تولید محتوای ویدیویی انتخاب کنید.
- به نور فضای ساخت ویدیو دقت کنید تا کیفیت تصاویر شما مناسب باشد.
- پشت صحنه همیشه برای کاربران جذاب است، سعی کنید گاهی پشت صحنه های کار خود را به اشتراک بگذارید.
- در تهیه ویدیوها خلاقیت داشته باشید و به دنبال یک ایده جذاب باشید.
- هنگام ساخت ویدیو محصول خود را بطور مستقیم تبلیغ نکنید.
- در تهیه ویدیوها همیشه از یک روش و ایده تکراری استفاده نکنید.
- ویدیوی های کسب و کار خود را حتما پس از تدوین منتشر کنید.
- در ویدیوهای خود از لوگوی شخصی و اطلاعات تماس استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: تیزرهای خلاقانه تبلیغاتی – نقش تیزرها در بازاریابی اینستاگرام
چه گوشیهایی برای ساخت ویدیو مناسب هستند؟
هیچ فرقی نمی کند که تلفن همراه شما اندروید باشد یا ios همین که یک تلفن همراه هوشمند با دوربین با کیفیت داشته باشید کافی است. همه چیز برای ساخت یک محتوای ویدیویی جذاب آماده است. البته هر چه کیفیت فیلمبرداری تلفن همراه شما بالاتر باشد، خروجی حرفه ای تری خواهید داشت.
برای این که یک ویدیوی جذاب و با کیفیت داشته باشید باید سعی کنید از گوشیهای همراه با قابلیت ضبط تصاویر با کیفیت استفاده کنید. لزوما هر گوشی گرانی یک گوشی خوب برای ساخت ویدیو نیست. باید در انتخاب تلفن همراه به کیفیت دوربین فیلمبرداری آن توجه کنید. گوشی های جدید آیفون، سامسونگ و هوآوی کیفیت بسیار بالایی برای ضبط ویدیو دارند.
بعضی از مدلهای جدید این برندها آنقدر با کیفیت هستند که حرفه ای ها برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی استفاده می کنند. برای سهولت کار از برنامه های ضبط و ادیت ویدیو برای بالاتر بردن کیفیت و سرعت تولید می توانید استفاده کنید. ضمن این که میتوانید بسیاری از کارها از جمله ادیت کردن تصاویر، تغییر پس زمینه، اضافه کردن متن، هایلایت و … را نیز با کمک برنامههای ویرایشگر انجام دهید. در ادامه کاربردی ترین اپلیکیشن های مرتبط را معرفی خواهیم کرد.
اپلیکیشن های مناسب برای ضبط محتواهای ویدیویی
در این بخش شما را با اپلیکیشن هایی آشنا می کنیم که استفاده از آنها برای ضبط ویدیو با موبایل بسیار کاربردی است.
اپلیکیشن فیلمبرداری Cinema FV-5
Cinema FV-5 یک ابزار کاربردی برای فیلمبرداری حرفه ای که گزینه های متعددی در اختیارتان قرار می دهد. این اپلیکیشن آپشن های مختلفی برای ضبط ویدئو دارد که کمک می کند با تنظیم پارامترهای مختلف بتوانید محتواهای ویدیویی جذاب تولید کنید. توسط این اپلیکیشن قادر خواهید بود با استفاده از گزینه های پیشرفته و کمی خلاقیت ویدیوهای بسیار زیبا و با کیفیتی را ذخیره کنند.
اپلیکیشن دابسمش
یکی از شناخته شده ترین اپلیکیشن های ضبط ویدئوی در حال حاضر دابسمش است. این برنامه هم روی موبایل های اندروید کاربرد دارد و هم دارندگان ios می توانند از آن استفاده کنند. امکاناتی همچون فیلترهای رنگی، انیمیشن های متنی، بارگذاری فیلم های ضبط شده شخصی، امکان به اشتراک گذاری ویدیوها بعد از ذخیره آنها روی گوشی و زبانهای پشتیبانی شده بسیار، در این اپلیکیشن وجود دارد.
بیشتر بخوانید: ابزارهای تولید محتوا – بهترین سایت و اپلیکشن های محتواسازی
اپلیکیشن های مناسب برای ادیت ویدیو با موبایل
ادوبی پریمیر (Adobe Premiere)
ادوبی پریمیر یک برنامه ویرایش فیلم رایگان برای کاربران اندروید و آی او اس است . این برنامه ویژگی های مبتکرانهای در اختیار کاربر قرار می دهد که با استفاده از آنها می توان فیلمهای موبایلی را به ویدیوهای حرفهای تبدیل کرد. امکاناتی چون: فیلمبرداری، ویرایش و به اشتراک گذاری آنلاین فیلم ها، جلوه ها و فیلترهای تصویری، داکینگ خودکار (Auto-ducking)، صدای پس زمینه، ویرایشگر فیلم با کیفیت مناسب برای ساخت فیلم های حرفه ای، همگام سازی خودکار فیلم با کلود و زبان های پشتیبانی شده متنوع از جمله امکانات آن برای کاربران است.
اینشات (Inshot)
این برنامه نیز یکی دیگر از برنامه های پرطرفدار برای ساخت ویدیوهای حرفه ای است. هر نوع امکاناتی از جمله برش ویدیو، تغییر و ویرایش ویدیو، آهنگ گذاری، اضافه کردن تصاویر، نوشته به ویدیو و … در این اپلیکیشن وجود دارد. این اپلیکیشن برای نسخه های اندروید و آی او اس بصورت رایگان در اختیار شما قرار دارد.
Kine master
کاین مستر یکی از بهترین اپلیکیشنهای ادیت فیلم حرفهای است. در این اپلیکیشن امکاناتی مثل امکان اضافه کردن جلوههای بصری چشمنواز و خیرهکنندهسه بعدی به ویدیوها، در دسترس بودن دهها تم متنوع و بسیار زیبا و شیک در دسته بندیهای مختلف برای کاربر فراهم است که می تواند به واسطه آنها فیلمهای خود را بر روی گوشی یا تبلت خود ضبط و ویرایش کند.
FilmoraGo
اپلیکیشن فیلموراگو بدون شک یکی از بهترین نرم افزارهای تولید محتوای ویدیویی در دستگاههای اندرویدی و iOS است. با استفاده از این برنامه میتوانید مطابق با سایز پست هر شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام (با قطع ۱:۱) و یوتیوب (با قطع ۱۶:۹)، ویدئوهای مختلف بسازید و آن را بهاشتراک بگذارید.
VivaVideo
این اپلیکیشن یکی از محبوبترین نرم افزارهای ادیت فیلم و ویدیو در گوگل پلی و از بهترین برنامههای ویرایش ویدئو برای اندروید و IOS است. این برنامه به ویژه برای ویدئوهای کوتاه و ویدئوهای شبکههای اجتماعی یک برنامه کاربردی محسوب می شود. استفاده از این اپلیکیشن به کاربر اجازه می دهد تا ویدئو را ادیت و ویرایش کرده و با تم دلخواه در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد. در این برنامه ۲۰۰ فیلتر مختلف برای ویدیوها به همراه افکتهای متنوع در اختیار کاربر قرار داده شده. کیفیت بسیار بالای فایلهای خروجی با امکان تنظیم کیفیت و فرمت دلخواه از ویژگیهای شاخص این برنامه است.
بیشتر بخوانید: موشن گرافیک چیست؟ آموزش ساخت و کاربرد در تبلیغات
محتواهای ویدئویی کسب و کارمان را کجا منتشر کنیم؟
بهترین فضا برای ویدیو مارکتینگ شبکه های اجتماعی هستند. برای انتشار ویدیو باید ابتدا پرسونای مخاطب را در نظر داشت و سپس با توجه به شرایط انتشار ویدیوی تبلیغاتی آن را در شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک، اینستاگرام و … در صفحات مرتبط و با درصد بالای مخاطبان هدف منتشر کرد.
فراموش نکنید که تولید محتوای ویدویی نیز یکی از روش های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ است، بنابراین با توجه به اصول این شیوه از بازاریابی می توان به نتیجه دلخواه از انتشار ویدیوی تبلیغاتی دست پیدا کرد. در صورتی که این ویدیوها به صورت آموزشی باشند می توان آنها را در سایت های مرتبط به نمایش درآورد. همچنین نمایش ویدیوهای آموزشی در سایت هایی چون یوتویوب، آپارات و … نیز بازخورد خوبی دارد. به شرط این که ویدیو آنقدر جذاب باشد که بتواند مخاطبین زیادی را در این سایت ها جذب کند.
یکی دیگر از راه های دیده شدن ویدیوهای تبلیغاتی، تبلیغ کردن در شبکههای اجتماعی، گوگل، یوتویوب و … است. شما میتوانید با صرف هزینهای اندک تبلیغات ویدیوهای حرفه ای خود را در سایت ها یا اپلیکیشن های معروف داشته باشید که امکان جذب مخاطبین هدف پراکنده را برای شما فراهم می کند و می توانید از این طریق به نتیجه های مطلوب دست پیدا کنید.
سایت یوتیوب فضایی مناسب برای انتشار ویدیوها
سایت یوتیوب یکی دیگر از فضاهای مناسب برای انتشار محتواهای ویدیویی است. این سایت موقعیتی مناسب برای فعالیت ویدئو بلاگرها شناخته می شود. بسیاری از بلاگرهای این سایت درآمدهای بالایی از طریق تولید ویدیوهای آموزشی و بازدید بالای ویدئو به دست می آورند. غیر از اینستاگرام یوتیوب هم پتانسیل بسیار بالایی برای معرفی و کسب درآمد از طریق پرسنال برندینگ دارد. شما هم می توانید از تخصص خود ویدیوهای آموزشی رایگان تولید کنید و با دریافت بازدید بالا به درآمدهای زیاد از طریق صاحبان این سایت برسید. البته آنقدرها هم ساده نیست و باید کانال پرمخاطبی داشته باشید. این میسر نمی شود مگر اینکه بطور مداوم ویدئوهای جذاب با ارائه اطلاعات منحصربفرد به مخاطبان تولید و منتشر کنید.
بیشتر بخوانید: کمپین تبلیغاتی اینستاگرام – صفر تا صد طراحی تا راه اندازی
سخن پایانی
همانطور که اشاره شد با تجهیزاتی مثل دوربین موبایل هم می توان ویدیو مارکتینگ کسب و کارتان را انجام دهید. باید برای ساخت یک ویدیوی حرفه ای حتما به اصول ساخت ویدیوی تبلیغاتی و برندینگ آشنا باشید. در این صورت میتوانید با ساخت یک ویدیوی جذاب و حرفهای با رعایت تمام اصول و استانداردهای لازم و بهره مندی از برنامهها و اپلیکیشن های مناسبی که در مقاله معرفی کردیم، با کمک یک گوشی موبایل فیلمهای تبلیغاتی حرفهای بسازید.