ادیت عکسهای تبلیغاتی یکی از بخشهای تاثیرگذار در کیفیت و جذابیت عکسها است. عکسهای تبلیغاتی امروزه به ابزاری مهم برای بازاریابی محصولات و برندها تبدیل شده اند و لازم است از کیفیت و تاثیرگذاری بالا برخوردار باشد.
نکات بسیار مهمی در عکاسی تبلیغاتی نهفته است که باعث اثرگذاری چنین عکسهایی می شود. یکی از اصلی ترین فاکتورها در این زمینه ادیت یا ویرایش عکسهای تبلیغاتی است که موضوع این مطلب استودیو مانی است. با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی از مراحل و نحوه انجام ویرایش عکسها در اختیارتان قرار دهیم.
ادیت عکسهای دیجیتال چیست؟
منظور از ادیت عکسهای تبلیغاتی، اصلاحات نرم افزاری برای افزایش کیفیت و جذابیت عکسها است. این اصلاحات پس از مراحل عکاسی به کمک سیستم های کامپیوتری و نرم افزارهای مخصوص ویرایش بروی فایل خام عکس انجام می گیرد. این اصلاحات موضوع تازه ای نیست و سالهاست با هنر عکاسی آمیخته شده است. حتی در دوره عکاسی آنالوگ عکاسان حرفه ای در اتاق تاریک با استفاده از تکنیک های ظهور عکس تغییرات نوری یا رنگی بروی عکسها ایجاد می کردند.
ادیت عکسهای دیجیتال یکی از مراحل جدانشدنی عکاسی حرفه ای است. ادیت عکسها به عکاس اجازه میدهد ایرادات ناخواسته ی عکس را با کمک نرم افزارهای اختصاصی برطرف کند. بهبود کیفیت رنگ ها، حذف سایه های مزاحم، حذف یا اضافه کردن پس زمینه، حذف عناصر اضافی عکس، تلطیف سایه ها، شارپ کردن و بولد کردن سوژه و … همگی از جمله اصلاحاتی است که معمولا بروی عکسهای دیجیتال انجام می شود.
بیشتر بخوانید: تفاوتهای عکاسی تبلیغاتی و صنعتی – کاربردها و مزایا
بیشتر بخوانید: اهمیت ادیت عکسهای صنعتی
ویرایش عکس تبلیغاتی به چه منظوری انجام می شود؟
همانطور اشاره کردیم، ادیت یا ویرایش عکسها عمدتا به منظور بهبود کیفیت ظاهری عکس انجام می گیرد. اما ادیت عکسهای تبلیغاتی گذشته از افزایش کیفیت به جنبه بصری عکسها هم تمرکز دارد. در ادیت عکس تبلیغاتی علاوه بر مراحل ذکر شده بالا مواردی همچون ویرایش موضعی، ایجاد پس زمینه، فضاسازی، تلفیق چند عکس یا فتومونتاژ و استفاده از افکت ها انجام می شود.
ادیت در عکاسی تبلیغاتی گاهی بری انجام اصلاحات و گاهی با اهداف افزایش جذابیت بصری عکسها انجام می شود. اما گاهی اوقات هم با استفاده از امکانات نرم افزارها می توان با یک عکس محصول تصویری خلاقانه و تبلیغاتی طراحی و تولید کرد.
ویرایش حرفه ای عکسها میتواند حتی ساده ترین عکسها را به یک تصویر خارق العاده و خاص تبدیل کند. این موضوع در تهیه عکسهای تبلیغاتی ویژه بسیار با اهمیت است. با تسلط بر امکانات نرم افزارها و تکنیک های ویرایش و طراحی عکسها امکان خلق عکسهایی متفاوت را پیدا می کنید.
نکته مهم در عکاسی تبلیغاتی و ادیت این عکسها استفاده از فایل خام برای رسیدن به خروجی است. فرمت RAW کمک می کند دست بازتری برای ویرایش عکسها داشته باشید. با در اختیار داشتن فرمت خام عکس که شامل عمق بیشتری از فضای رنگی و نوری است می توانید با خیال آسوده تری عکسها را ویرایش کنید. همین مسئله باعث میشود بتوانید یک عکس معمولی را با ویرایش اصولی به یک عکس حرفهای تبدیل شود.
بیشتر بخوانید: فایل خام عکس چیست؟ فرمت RAW چه نقشی در عکاسی حرفهای دارد؟
مراحل ادیت عکسهای تبلیغاتی
برای انجام ادیت عکسهای تبلیغاتی باید ابتدا مشخص کنید چه بخشهایی از عکس نیاز به ویرایش دارد. باید مشخص کنید عکس تبلیغاتی تان چه نقایصی دارد تا بتوانید بصورت هدفمند عکس را ادیت کرده و یک خروجی باکیفیت تهیه کنید.
اصلاح پرسپکتیو و خطاهای لنز
– یکی از گزینه های ویرایش عکسهای دیجیتال اصلاح خطاهای لنزها است. لنزها معمولا ۲ دو مشکل عمده اپتیکی به همراه دارند که در لنزهای ارزان قیمت تر مشهود تر خواهد بود. اولین مشکل مربوط به ایرادات پرسپکتیو لنزها است و دومین مشکل خطاهای رنگی لنزها است. مشکل پرسپکتیو در لنزهای نرمال تا واید بیشتر دیده می شود و گاها ساختار سه بعدی سوژه و عناصر عکس را تحت تاثیر قرار می دهد. خطای رنگی هم باعث می شود حاله ای باریک و رنگی در اطراف سوژه ایجاد شود. این خطاها به لطف نرم افزارهای تخصص عکاسی تا حدود زیادی قابل اصلاح هستند. با استفاده از گزینه Lens Correction و انتخاب لنز و دوربین خود در نرم افزارهای ادیت فایل خام می توانید بصورت اتوماتیک به حذف این ایرادات اقدام کنید.
تنظیم و اصلاح طراز سفیدی عکس
– یکی از مهمترین مراحلی که در ادیت عکسهای تبلیغاتی انجام می شود اصلاح وایت بالانس عکس است. طراز سفیدی یا وایت بالانس فضای رنگی عکس را تحت تاثیر قرار می دهد. طراز سفیدی نادرست تاثیر منفی بروی رنگهای واقعی موجود در عکس خواهد داشت. وایت بالانس دمای رنگهای عکس را مشخص می کند. لازم است با استفاده از امکانات نرم افزارها طراز سفیدی عکسها را به شکلی اصولی اصلاح کنید. این اصلاح باعث می شود رنگهای سفید و سیاه عکس بصورت سفید و سیاه خالص دیده شوند. این اتفاق رنگهای سایر نقاط را هم به درستی تنظیم می کند. پس از اصلاح وایت بالانس باید رنگهای عکس را با رنگ واقعی مطابقت دهید و در صورتی که نیاز به تغییر داشت بصورت موضعی و اختصاصی اقدام به اصلاح رنگ کنید.
تنظیم میزان روشنی و کنتراست عکس
– پس از اصلاح رنگ و دمای عکس تنظیم روشنایی و کنتراست عکس باید انجام شود. تعادل روشنایی عکس را با ابزار هیستوگرام نرم افزارهای می توان کنترل کرد. اگر تعادل بین نقاط تاریک و روشن عکس وجود نداشت باید با استفاده از تنظیمات برایتنس، اکسپوژر و Curve اقدام به اصلاح نورها کنید. این تنظیمات کمک می کند عکسهای تبلیغاتی کنتراست مناسبی داشته باشند. اما گاهی اوقات بعضی نقاط عکس بسیار روشن یا تاریک هستند. اگر این نقاط اوراکسپوژ یا آندراکسپوژ نشده باشند باید توسط گزینه های ذکر شده اقدام به ریکاوری آنها کنید. البته در نرم افزارهای حرفه ای ویرایش عکسها گزینه های مختلف و متعددی برای اصلاح و بازیابی نقاط تاریک و روشن عکس وجود دارد.
بیشتر بخوانید: عکاسی سرعت بالا و کاربرد آن در عکسهای تبلیغاتی
فتومونتاژ در عکاسی تبلیغاتی
– فتومونتاژ یا استفاده از تکنیک های دبل اکسپوژ یکی از روش های تهیه عکسهای خلاقانه است. گاهی خلق یک عکس تبلیغاتی با استفاده از تک شات مقدور نیست و لازم می شود چند عکس تهیه کرده و با هم ترکیب کنید. مراحل ویرایش و ساخت این عکسها بسیار مهم بوده و به فتومونتاژ معروف است. بی شک شما هم عکسهای تبلیغاتی این سبک که سوژه یا عناصر دیگر عکس در هوا معلق هستند را دیده اید. این تصاویر به عکسهای خلاقانه معروف هستند و در تبلیغات و جذب مخاطب تاثیر بسیاری دارند.
بیشتر بخوانید: عکاسی تبلیغاتی خلاقانه ابزار تاثیرگذار در تبلیغات
کراپ و تنظیم کادر عکس
– کراپ عکس برای رسیدن به بهترین کادر از دیگر مراحل ویرایش عکس است. به کمک ابزار کراپ میتوانید کادر مفید عکس را انتخاب کرده و عناصر مزاحم حاشیههای عکس را حذف کنید. کراپ در ادیت عکسهای تبلیغاتی بخشی لازم و ضروری نیست و در صورت نیاز باید خیلی هوشمندانه انجام شود.
مدیریت رنگ در ادیت عکس تبلیغاتی
– مدیریت و تنظیم رنگ یکی از بخشهای مهم در خروجی عکسهای تبلیغاتی است. پس از انجام مراحل ویرایش عکسها باید فضای رنگی عکس را با توجه به رسانه های چاپی یا آنلاین تعریف کنید. فضای رنگی RGB که شامل ۳ رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی است مناسب انتشار عکسها در فضای وب و شبکه های اجتماعی است. فضای CMYK هم که شامل ۴ رنگ سایان، ماژنتا، یلو و بلک می شود هم مناسب چاپ عکسها در مدیاهایی مثل کاتالوگ، پوستر، کتاب و غیره خواهد بود. لازم است هنگام تغییر فضای رنگی عکسها به تغییرات رنگ عکس توجه کنید. گاهی در تغییرات فضای رنگ بعضی رنگها تغییر کرده و کدر می شوند. در این شرایط باید پروفایل رنگی صحیحی برای عکسهایتان انتخاب کنید تا هنگام چاپ عکسها به مشکل نخورید.
چرا خروجی عکسهای خام پس از ویرایش با کیفیتتر هستند؟
یکی از مهمترین پیشرفت صنایع عکاسی در سال های اخیر امکان استفاده از فرمت خام عکسها است. فایل های خام به دلیل برخوردار از جزئیات و داینامیک بالاتر سطح ویرایش پذیری بیشتری در اختیارتان قرار می دهند. ویرایش اصولی و استفاده از روش های ویرایش غیر تخریبی عکسها کمک می کند بتوانید خروجی باکیفیت تری از عکسها تهیه کنید.
از چه نرم افزارهایی برای ادیت عکسهای تبلیغاتی می توان استفاده کرد؟
همانطور که گفته شد ادیت عکسهای تبلیغاتی بخشی مهم از تولید این عکسها است. برای انجام ادیت اصولی عکسها باید از نرم افزارهای تخصص ویرایش عکسها استفاده کنید. نرم افزارهایی مثل فتوشاپ، کمرا را، و لایتروم گزینه های حرفه ای برای ادیت عکسهای دیجیتال هستند. هر کدام از این نرم افزارها امکانات و ویژگی های اختصاصی خود را دارند اما در این بین فتوشاپ یکی از کاربردی ترین آنها شناخته شده است.
نرم افزار فتوشاپ با داشتن امکانات و گزینه های متنوع و تخصصی بهترین گزینه برای عکاسان حرفه ای است. با کمک فتوشاپ تقریبا می توان گفت هر کاری دلتان خواست انجام دهید. اما باید بدانید ادیت عکسها را لازم است اصولی انجام دهید. با استفاده از فایل خام عکس و مراحل ویرایش غیر تخریبی می توانید عکسهایی با کیفیت تر تهیه کنید.
بیشتر بخوانید: عکس شارپ چیست؟ چطور عکسهای شارپ بگیریم؟
چرا نباید عکسهای تبلیغاتی را با اپلیکیشن های موبایل ادیت کرد؟
ادیت عکسهای تبلیغاتی پروسه ای تخصصی است که لازم است توسط نرم افزارهای کامپیوتری انجام شود. نرم افزارهای بسیاری برای ادیت عکسهای تبلیغاتی وجود دارد که اجازه می دهد کنترل دقیق بروی ویرایش عکسها داشته باشید. از طرفی اپلیکیشن های مختلفی هم برای ادیت عکسها توسط موبایل تولید شده است. اما این اپلیکیشن ها مناسب ادیت حرفه ای عکسها نیستند. چنین اپلیکیشن هایی امکانات کافی برای ادیت عکسهای حرفه ای را ندارند.
ویرایش عکسها یک پروسه حرفهای است که کمک می کند جزئیات بیشتر عکسها را نمایان کنید. اما اپلیکیشن های موبایل امکانات و توانایی لازم برای ایجاد تغییرات و دریافت خروجی با کیفیت را ندارند. بنابراین توصیه می کنم ادیت عکسهای تبلیغاتی را در سیستم های کامپیوتری و با نرم افزارهای حرفه ای مثل فتوشاپ انجام دهید تا خروجی با کیفیت و عالی داشته باشید.
جمع بندی
یکی از مهمترین مراحل خلق عکسهای تبلیغاتی و در حقیقت آخرین مرحله، ویرایش یا ادیت عکسهای تبلیغاتی است. این پروسه تاثیر بسیاری در افزایش کیفیت و جذابیت عکسهای تبلیغاتی خواهد داشت. اصلاحات مختلف مراحل ادیت کمک می کند عکسهایی کامل و تاثیرگذار تهیه کنید. باید تلاش کنید ادیت اصولی عکسهای دیجیتال را به خوبی یاد بگیرید تا بتوانید عکسهایی کامل به کارفرمایان خود ارائه کنید.