عکاسی صنعتی یکی از شاخه های درآمدزا برای علاقمندان به این حرفه است. در این مطلب ۹۰ توصیه مهم به عکاسان صنعتی تازه کار ارائه شده تا بتوانند سفارشات را خیلی حرفه ای انجام دهند.
در این مطلب توصیه و پیشنهادهای مهمی برای استفاده از ابزارها و تجهیزات، شیوه های عکاسی و نورپردازی ارائه شده است .
این نکات تجربیات شخصی بوده که کمک می کنند با دیدی حرفه ای تر به این شاخه عکاسی و حرفه بپردازید.
عکاس صنعتی باید خلاق باشد
خلاقیت عنصری بسیار مهم برای عکاسان صنعتی و تبلیغاتی است که با ذات لطیف هنری قصد دارند صنعت را که به ظاهر خشک و خشن تداعی شده را به تصویر بکشند. عکاس صنعتی باید با ذهنی خلاق همواره ایده هایی جدید و نوآورانه برای خلق عکسهایی جذاب و به روز داشته باشد. این خلاقیت میسر نیست، مگر با دیدن مداوم آثار برتر عکاسی جهان در حوزه ی تجارت که کمک می کند ایده هایی جدید به ذهن هنرمند خطور کند.
تهیه عکس صنعتی و تبلیغاتی برای هر عکاسی در شاخه های غیرمرتبط هم ممکن است، اما این عکس با خروجی عکاس صنعتی حرفه ای قابل قیاس نیست. عکاس صنعتی – تبلیغاتی وظیفه ای فراتر از تهیه یک عکس ساده دارد و این وظیفه ایجاد احساسات در عکسهای گاها خشن در حوزه صنعت است. مفهوم سازی یکی دیگر از وظایف هنرمند عکاس است که در عکسهای تبلیغاتی و پوستری کاربرد دارد. عکاس تبلیغاتی صنعتی باید بتواند با یک ایده ی منحصربفرد مفهوم برند و یا پیام تبلیغات را به بیننده منتقل کند. ایده یابی و خلاقیت برای بصری کردن این پیام بسیار چالش برانگیز است، اما عکاسان صنعتی و تبلیغاتی کاربلد و با تجربه از پس این چالش بر می آیند.
نکات مهم برای عکاسان صنعتی
قبل از عکاسی حتما نظرات و ایده های مشتری را جویا شوید.
عکاس صنعتی باید قبل از انجام سفارش در جریان نظرات و ایده های سفارش دهنده قرار بگیرید. اینکار باعث می شود بدون فوت وقت عکسها با توجه به نیاز مشتری تهیه شود.
تجهیزات متناسب با عکاسی هر سوژه را در اختیار داشته باشید.
در اختیار داشتن تجهیزات حرفه ای یکی از نکات مهم عکاسی صنعتی است.
عکاسی صنعتی شامل سوژه های مختلفی می شود که هر کدام ابعاد، جنس و ویژگی های خود را دارد. لازمست لنز، تجهیزات نورپردازی و ابزارهای مختلف عکاسی از محصولات مختلف را در اختیار داشته باشید.
برای عکاسی حرفه ای حتما دستیار در کنار خود داشته باشید.
در عکاسی صنعتی حرفه ای بدون کمک گرفتن از دستیار نتیجه لازم را نمی گیرید. این موضوع در سفارشات تعداد بالا کاملا ملموس خواهد بود. استفاده از عکاسان کارآموز روش مناسب عکاسان صنعتی است.
فضای مناسب برای عکاسی در اختیار داشته باشید.
سوژه های عکسهای صنعتی سایز و ابعاد مختلفی دارند، برای عکاسی از محصولات با سایز بزرگ باید فضای مناسب در محل خود و یا کارفرما را در اختیار داشته باشید.
قبل از عکاسی محصولات را تمیز و مرتب کنید.
محصولات و سوژه های عکاسی صنعتی معمولا دارای زائده های اضافی، غبار یا لک هستند. این نقایص در عکسها به وضوح دیده می شوند که لازم است قبل از اقدام به عکاسی تنظیف و اصلاح فیزیکی شوند.
از دوربین مناسب و متناسب با نیاز هر سفارش استفاده کنید.
عکس صنعتی کاربردهای متعددی برای تبلیغات دارد.
معمولا یا در رسانه های آفلاین (کاتالوگ، پوستر، بیلبورد) و یا مدیای آنلاین (وب سایت، سوشال مدیا) منتشر می شوند. بهتر است از دوربین های با کیفیت متناسب با هر رسانه استفاده کنید. مثلا دوربین های عکاسی گرانقیمت گزینه مناسبی برای عکسهای اینستاگرامی نیست. یا بالعکس دوربین های معمولی هم گزینه مناسبی برای عکسهای قابل چاپ بروی بیلبورد نیستند.
بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دوربین عکاسی و تجهیزات آتلیه
در مورد امکانات دوربین در شرایط مختلف اطلاعات کافی داشته باشید.
اطلاعات کافی از گزینه ها و امکانات دوربین برای استفاده از تکنیک ها و شرایط مختلف را داشته باشید.
مطالعه کتاب راهنمای دوربین کمک می کند از آپشن های مختلف دوربین در شرایط مورد نیاز استفاده کنید.
از لنز مناسب برای هر سوژه استفاده کنید.
استفاده از لنز مناسب برای هر سوژه یکی از نکات مهم عکاسی صنعتی است.
سوژه های عکسهای صنعتی سایز و ساختار مختلفی دارند که لازم است از لنز متناسب با هر سوژه استفاده شود. مثلا برای عکاسی از جواهرات باید از لنزهای ماکرو استفاده کرد، چرا که این لنزها بزرگنمایی خوبی از سوژه های کوچک مثل حلقه و انگشتر دارند. یا برای عکاسی از فضاهای گسترده صنعتی بهتر است از لنزهای واید استفاده کرد تا پوشش مناسبی از سوژه داشته باشید.
فاصله کانونی لنز را متناسب با ابعاد هر سوژه تنظیم کنید.
زوم لنز یا همان فاصله کانونی یکی از عوامل تاثیر گذار در ثبت دقیق پرسپکتیو و حجم واقعی سوژه ها است. فاصله کانونی لنز خود را با توجه به سایز سوژه، فاصله مناسب دوربین تا سوژه انتخاب کنید.
برای عکاسی از محصولات بسیار بزرگ از لنز واید استفاده نکنید.
نباید از محصولات با سایز بزرگ در فضای کوچک و با لنز واید عکاسی کنید. اینکار باعث دفرمه شدن سوژه شده و پرسپکتیو آنرا غیر واقعی نشان می دهد. این موضوع نکته ای حرفه ای برای عکاسان صنعتی است.
بهترین دیافراگم را برای رسیدن به بیشترین وضوح و شارپنس سوژه انتخاب کنید.
انتخاب دیافراگم مناسب رابطه مستقیم با وضوح و عمق میدان عکسها دارد.
دیافراگم مناسب را بر اساس وضوح کامل تمام نقاط سوژه انتخاب کنید. دیافراگم های باز بیشترین وضوح را در نقاط مختلف سوژه ایجاد می کنند.
فاصله مناسب دوربین تا سوژه را برای ثبت دقیق پرسپکتیو رعایت کنید.
فاصله دوربین تا سوژه هم یکی از عوامل تاثیر گذار در ثبت دقیق ساختار و پرسپکتیو محصولات است. نزدیک شدن بیش از حد به سوژه و استفاده از لنز واید تاثیر منفی در ابعاد و پرسپکتیو واقعی سوژه های متوسط تا بزرگ دارد.
مناسب ترین زاویه سوژه برای درج ویژگی های محصول انتخاب کنید.
برای درج صحیح پرسپکتیو و همچنین ویژه گی های ساختاری محصول بهتر است زاویه و ارتفاع دوربین را مناسب با سایز و ابعاد هر سوژه انتخاب کنید.
از زاویه ای که لوگوی تجاری محصول مشخص است عکاسی کنید.
نشان تجاری یا لوگوی محصولات تولیدی معمولا در بخشی از بدنه محصول حک و یا نصب شده است. سعی کنید زاویه ای از محصول را برای عکاسی انتخاب کنید که لوگو به خوبی دیده شود.
بهترین ترکیب بندی در عکاسی محصولات انتخاب کنید.
در عکسهای چیدمان محصولات که بصورت خانواده و یا با استفاده از اکسسوار انجام می شود بهترین ترکیب را انتخاب کنید. نوع کادر و ترکیب در این عکسها تاثیر مستقیم در نمایش بهتر محصول دارد.
قبل از عکاسی لیبل و برچسب های اضافی بروی بسته بندی محصولات را حذف کنید.
بروی بسته بندی محصولات معمولا یک لیبل اصلی و احتمالا یکی دو لیبل کوچکتر فرعی وجود دارد.قبل از عکاسی لازم است لیبل های اضافه را از بسته بندی محصول حذف کنید.
سوژه را در سایز مناسب از کادر قرار دهید.
هنگام عکاسی از محصول به ترکیب و سایز مناسب سوژه در کادر دقت کنید. نه آنقدر کوچک در کادر قرار دهید که فضای عکس باصطلاح پِرت شود و نه آنقدر بزرگ که فضای سفید کمی اطراف سوژه باشد.
پرسپکتیو صحیح محصول را در عکس نشان دهید.
پرسپکتیو در عکاسی فضای سه بعدی صحنه عکس یا سوژه است.با استفاده از لنز و فاصله کانونی استاندارد، ارتفاع مناسب دوربین تا سوژه پرسپکتیو صحیح محصول را نشان دهید.
از سه پایه برای عکاسی محصولات استفاده کنید.
سه پایه یکی از ابزارهای مهم در عکاسی صنعتی حرفه ای است که کمک می کند تسلط بیشتر در صحنه عکاسی داشته باشید. از سه پایه ای استفاده کنید که محکم بوده و هدبال منعطفی داشته باشد.
عکاس صنعتی باید از سیستم تترینگ برای عکاسی محصولات استفاده کند.
هنگام عکاسی از کابل و نرم افزار اتصال دوربین به کامپیوتر استفاده کنید. این سیستم کمک می کند عکسهای تهیه شده را بطور مستقیم بروی نمایشگر بزرگتر مشاهده کنید و ایرادهای احتمالی را حین عکاسی بصورت آنلاین تشخیص دهید. این فرآیند توصیه ای حرفه ای به عکاسان صنعتی است.
عکسها را همزمان با مموری دوربین بروی کامپیوتر هم ذخیره کنید.
برای اطمینان کامل از ذخیره عکسها، هنگام عکاسی از کابل تترینگ استفاده کنید تا همزمان عکسها بروی مموری دوربین و سیستم کامپیوتر ذخیره شود.
ارتفاع دوربین را متناسب با سایز و فرم محصولات انتخاب کنید.
برای ثبت دقیق حجم و پرسپکتیو دقیق سوژه ها ارتفاع دوربین را متناسب با ابعاد، حجم و ساختار هر محصول تنظیم کنید.
از میز عکاسی پرتابل استفاده کنید.
برای عکاسی از محصولات به یک میز عکاسی با قابلیت جابجایی نیاز دارید. گاهی لازم است در محیط سفارش دهنده عکسهای محصولات را تهیه کنید که در این شرایط میز پرتابل بهترین گزینه است.
میز محکمی برای عکاسی از محصولات سنگین تر داشته باشید.
علاوه بر میز پرتابل باید یک میز ثابت و محکم برای عکاسی از محصولات سنگین تر در اختیار داشته باشید.
قبل از شروع عکاسی از تمیز بودن لنز اطمینان پیدا کنید.
همانطور که هنگام عکاسی با موبایل لنز دوربین را تمیز می کنیم، هنگام عکاسی حرفه ای هم باید لنز دوربین را چک کنید. تمیز نبودن لنز و وجود لک بروی آن در کیفیت عکسها تاثیر گذار است.
نور طبیعی و امبیانس جایگزین خوبی برای نورهای استودیویی نیست.
نورهای طبیعی محیط و یا نور خورشید که از پشت پنجره وارد می شود گزینه خوبی برای عکاسی حرفه ای نیست. این نورها مثل نورهای استودیویی به لحاظ شدت، زاویه تابش و جابجایی بروی صحنه عکاسی قابل کنترل نیستند.
از نورهای استودیویی برای عکاسی حرفه ای استفاده کنید.
استفاده از فلاش های استودیویی استاندارد یکی از نکات مهم عکاسی صنعتی است و تاثیر زیادی در کیفیت عکسها دارد. نورهای استودیویی ابزارهایی مهم برای عکاسان صنعتی هستند.
استفاده از ایزوهای بالا را فراموش کنید.
در عکاسی استودیویی محصولات که از نورهای فلاش بهره می برید لازم نیست از ایزوی بالا استفاده کنید. در عکسهای Low-light نورپردازی مناسب داشته باشید تا مجبور به استفاده از ایزوی بالا نباشید.
تجهیزات مختلف نورپردازی محصولات مختلف را در اختیار داشته باشید.
در عکاسی صنعتی سوژه های مختلفی وجود دارد که هر کدام سایز، جنس، رنگ و ساختار مختلفی دارند. بعضی سوژه ها براق، بعضی روشن یا تیره و بعضی بزرگ هستند که لازم است تجهیزات و لوازم جانبی نورپردازی مختلف را در اختیار داشته باشید.
ابزارهای نورپردازی و کاربرد هر کدام را بشناسید.
برای اینکه عکاس حرفه ای باشید لازم است ابزارها و لوازم جانبی نورپردازی را به خوبی بشناسید و با کاربرد هر کدام در شرایط مختلف آشنا باشید.
با ستاپ صحیح منابع نور حجم سوژه ها را نشان دهید.
نورپردازی اصولی باعث می شود حجم و سطوح مختلف سوژه ها را بهتر نشان دهید. برای اینکار باید از دو یا ۳ فلاش در جهات مختلف سوژه استفاده کنید و یا با استفاده از بازتاب دهنده ها نور را به نقاط تاریک سوژه برسانید.
نورپردازی محصولات مختلف با متریالهای متفاوت را یاد بگیرید.
نورپردازی صحیح سوژه های مختلف از نکات مهم عکاسی صنعتی و تبلیغاتی محصولات است. در عکاسی از محصولات نورپردازی باید متناسب با جنس و رنگ و ساختار محصول انجام شود. تکنیک های نورپردازی محصولات با متریال های مختلف را یاد بگیرید تا بهترین عکسها را تهیه کنید. عکاس صنعتی با روش های مختلف نورپردازی سوژه ها باید آشنا باشد.
برای نرم کردن سایه های محصول از چند فلاش همراه با سافت باکس استفاده کنید.
فلاش های استودیویی به خودی خود نوری تند همراه با سایه های شدید ایجاد می کنند. برای نرم کردن سایه های باید از سافت باکس، دیفیوزرها و فلاش های مکملِ سایه پرکن استفاده کنید.
نورسنجی صحیح محصولات در شرایط مختلف را یاد بگیرید.
نورسنجی صحیح از نکات مهم برای عکاسان صنعتی است. باید توانایی نورسنجی مناسب عکسها در شرایط مختلف نوری را داشته باشید. نورسنجی دقیق تاثیر بسیاری در کیفیت و نور عکسهای صنعتی دارد.
از ابزار نورسنج برای نورسنجی صحیح عکسهای صنعتی استفاده کنید.
اگر تسلط کافی بر نورسنجی عکسها ندارید حتما از ابزار نورسنج استفاده کنید. استفاده از نورسنج یکی از نکات مهم عکاسی صنعتی است و کمک می کند عکسهایی استاندارد تهیه شود.
از نور مستقیم فلاش برای نورپردازی محصولات براق استفاده نکنید.
نور مستقیم فلاش یا منابع دیگر در تمام شرایط مناسب نیستند. گاهی اوقات نور مستقیم تاثیرات منفی بروی سوژه خواهد گذاشت. نورپردازی این محصولات باید به گونه ای باشد که اشیاء و محیط عکاسی را در خود بازتاب ندهند.
ایجاد رفلکس و بازتاب های واقعی نور بروی محصولات براق را یاد بگیرید.
محصولات براق و شیشه ای بازتاب های متفاوتی از سایر سوژه ها دارند. باید با استفاده از سافت باکس و ابزارهای جانبی نورپردازی رفلکس هایی واقعی و جذاب بروی آنها ایجاد کنید. ایجاد رفلکس های واقعی بروی محصولات بازتاب پذیر تسلط عکاس صنعتی بر نورپردازی را نشان می دهد.
نورپردازی عکسهای خانواده محصولات باید اختصاصی انجام شود.
نورپردازی عکسهای خانواده محصولات هم باید متفاوت انجام شود. نور این عکسها باید طوری باشد که تمام محصولات یکدست و با کمترین سایه های مزاحم روشن شده باشند.
با استفاده از نورهای متعدد کنتراست سوژه را از بین نبرید.
در عکاسی از محصولات سعی نکنید برای روشن کردن کامل سوژه از فلاشهای متعدد و غیرضروری استفاده کنید. این اشتباه باعث می شود عکس باصطلاح تخت شده و حجم سوژه نشان داده نشود.
از نورپردازی بک لایت برای عکاسی از بعضی محصولات استفاده کنید.
نورپردازی بک لایت تکنیکی کاربردی در برای عکاسی از محصولات است. این تکنیک در عکاسی با پس زمینه های رنگی خیلی جذاب خواهد بود.
برای عکاسی از دستگاه یا ماشین آلات بزرگ به فلاش های حرفه ای و متعدد نیاز دارید.
برای نورپردازی کامل ماشین آلات و دستگاه های صنعتی بزرگ نیاز به چندین فلاش با قدرت پرتاب نور بالا نیاز دارید. نورها باید طوری ستاپ شوند که تمام بخشهای قابل مشاهده دستگاه روشن شود. ستاپ صحیح فلاش های متعدد برای نورپردازی سوژه های بزرگ یکی از نکات مهم عکاسی صنعتی حرفه ای است.
از نورهای موضعی و فیلترهای رنگی برای تهیه عکسهای خاص غافل نشوید.
برای جذابیت بعضی عکسهای محصولات با استفاده از اسنوت نور موضعی به سوژه بتابانید. همچنین برای ایجاد فضای رنگی در عکسها می توانید از فیلترهای رنگی فلاش استفاده کنید. اینها ابزارهای به ظاهر ساده اما کاربردی برای برای عکاسان صنعتی حرفه ای هستند.
از خیمه یا چادر عکاسی برای تهیه عکس از محصولات بازتاب پذیر استفاده کنید.
برای عکاسی از محصولات رفلکس پذیر باید از سافت باکس و صفحات بازتاب دهنده نور استفاده کنید. اما اگر تسلط کافی بر این شیوه نورپردازی را ندارید بهتر است از خیمه یا چادر عکاسی استفاده کنید. استفاده از خیمه از نکات مهم عکاسی صنعتی محصولات براق و بازتاب پذیر است.
عکاسی از محصولاتی که جنس و سایز یکسان دارند را با تنظیمات عکاسی و نورپردازی همسان انجام دهید.
در سفارشات تیراژ بالا محصولات با ساختار، سایز و رنگ یکسان را دسته بندی کنید و با فواصل کانونی و نورپردازی یکسان عکاسی کنید.
از تاباندن نورهای شدید به محصولات رنگی خودداری کنید.
استفاده از منابع نوری شدید برای عکاسی از محصولات رنگی نتایج بدی به همراه دارد. نور شدید باعث کاهش اشباع و کنتراست و تغییر رنگ سوژه می شود.
فضای رنگی عکسها را نسبت به نیاز مشتری تنظیم کنید.
عکسهای تبلیغاتی و صنعتی معمولا دارای ۲ فضای رنگی مختلف هستند. یکی CMYK که مناسب چاپ است و دیگری RGB که مناسب مشاهده بروی نمایشگر های دیجیتال. فضای رنگی عکسها را متناسب با خواسته سفارش دهنده تنظیم کنید. مدیریت و تنظیم صحیح رنگ سوژه از نکات مهم عکاسی صنعتی محصولات است. این نکته توصیه ای مهم به عکاسان صنعتی است.
از تکنیک های عکاسی قابل اجرا در سفارشات عکاسی محصولات استفاده کنید.
تکنیک های عکسبرداری کمک می کند عکسهایی خلاق و تاثیرگذار از محصولات بگیرید. نوردهی طولانی یکی از این تکنیک هاست که بسته به ایده ی شما نتایج جالبی به همراه دارد.
زمان و برنامه ریزی برای محصولات غذایی حساس به دما در نظر بگیرید.
عکاسی از بعضی از محصولات غذایی مثل بستنی که به دمای محیط حساس هستند متفاوت است. برای عکاسی از این محصولات ابتدا باید فضای عکس را آماده کنید، سپس سوژه را از یخچال داخل کادر قرار دهید.
هنگام عکاسی از محصولات براق از دستکش استفاده کنید.
اگر سوژه عکس تان محصولات براق و صیقلی مثل جواهرات باشد، بهترست از دستکش استفاده کنید. اثر انگشت ناخواسته بروی این محصولات به وضوح در عکس دیده می شود.
برای عکاسی از جواهرات از لنز ماکرو استفاده کنید.
لنزهای ماکرو به دلیل بزرگنمایی سوژه بهترین گزینه برای عکاسی از محصولات کوچک جواهرات هستند. برای رسیدن به بالاترین شاپنس عکس باید از لنزهای عکسبرداری ماکرو با کیفیت استفاده کنید.
در انتخاب نقطه ی فوکوس بروی محصول دقت کامل داشته باشید.
انتخاب نقطه ی فوکوس مناسب یکی از مهمترین عوامل برای ایجاد وضوح در بیشترین نقاط سوژه است. برای رسیدن به بیشترین وضوح بهتر در فاصله ی میانی (یعنی نه در جلو سوژه و نه در بخش انتهایی سوژه) فوکوس کنید.
به جزئیات عکس محصولات دقت کنید.
جزئیات عکس محصولات تاثیر زیادی در کیفیت عکسها دارند. به همان مقدار که به کلیت سوژه توجه می کنید، جزئیات هم اهمیت دهید.
برای حذف رفلکس بعضی محصولات از فیلترهای عکاسی استفاده کنید.
فیلترهای پلاریزه ابزاری کارآمد برای حذف رفلکس های اضافه بروی محصولات شیشه ای است. این ابزار در هنگام عکاسی کاربرد داشته و در جلوی لنز نصب می شود.
عکاسی با وضوح و کیفیت بالا را در اولویت قرار دهید.
کیفیت یکی از مهمترین دلایل برای سفارش دهندگان عکسهای صنعتی است. در غیر اینصورت هر کسب و کاری توسط دوربین موبایل می توانست نیاز این بخش را رفع می کرد.
برای جلوگیری از ایجاد سایه بعضی محصولات را بصورت معلق عکاسی کنید.
بمنظور عکاسی بدون سایه از محصولات با وزن کم می توانید سوژه را معلق در هوا عکاسی کنید. برای اینکار محصول را در جلوی پس زمینه توسط نخ و یا سیم های مفتولی نازک معلق و ثابت نگه دارید.
از دیافراگم باز برای جذاب کردن عکسهای تبلیغاتی استفاده کنید.
گاهی اوقات با ایجاد عمق میدان کم عکسهای جذاب تری می توان خلق کرد. با استفاده از دیافراگم بسته محصول را در فوکوس قرار داده و اکسسوری و سایز المان ها را کمی تا کامل محو ثبت کنید.
از فضاسازی های ساده برای جذابیت عکسهای محصولات غافل نشوید.
عکسهای زمینه سفید محصولات جهت طراحی کاتالوگ هم استفاده می شوند. برای جذابیت این عکسها از فضاسازی های مینمال با استفاده از اِلمانهای ساده می توانید استفاده کنید.
محصولات سفید و یا شیشه ای را بهتر است بروی پس زمینه طوسی عکاسی کنید.
عکاسی محصولات شیشه ای یا سفید رنگ بروی زمینه سفید نتیجه جالبی نخواهد داشت. بهترست این سوژه ها را بروی زمینه های طوسی عکاسی کنید.
از پس زمینه های رنگی و طرح دار برای جذابیت عکسها استفاده کنید.
برای جذاب شدن عکس محصولات از زمینه های رنگی و یا طرح دار می توانید استفاده کنید. زمینه های طرح دار یا بک دراپ فضای عکس را از سادگی خارج می کند.
از نرم افزارهای اختصاصی برای ادیت عکسهای صنعتی استفاده کنید.
برای ادیت عکس صنعتی از ابزارهای حرفه ای مثل فتوشاپ، لایتروم و کمرا را استفاده کنید. عکاسان صنعتی لازم است به حداقل ۲ نرم افزار ویرایش عکس مسلط باشند.
از فیلترهای آماده برای ادیت عکسهای صنعتی خودداری کنید.
برای ادیت عکسهای صنعتی از فیلتر و پلاگین های آماده استفاده نکنید. روش اصولی ادیت عکسها استفاده از ابزارها و تکنیک های حرفه ای ویرایش عکس است.
تسلط کافی بر ادیت عکسها داشته باشید.
ادیت بخش جدایی ناپذیر عکاسی دیجیتال حرفه ای است. این بخش در عکسهای تبلیغاتی و صنعتی اهمیت دوچندانی دارد. حتما اصول و تکنیکهای حرفه ای ویرایش عکسهای صنعتی محصولات را یاد بگیرید.
بیشتر بخوانید: اهمیت ادیت عکسهای صنعتی
ادیت عکس محصولات مختلف متفاوت و متناسب با هر سوژه باید انجام شود.
ویرایش هر عکس باید متناسب با فضا و سوژه ی همان عکس بصورت اختصاصی انجام شود. ویرایش اختصاصی سوژه ها از نکات مهم برای عکاسان صنعتی است.
تکنیک های مختلف ویرایش حرفه ای عکسها را یاد بگیرید.
برای ادیت عکسها نرم افزارها و تکنیک های مختلفی وجود دارد. سعی کنید تکنیک های حرفه ای ادیت و روتوش عکسهای محصولات را بوسیله نرم افزار فتوشاپ یاد بگیرید. دانش استفاده و بکارگیری صحیح تکنیک های ویرایش عکس از نکات مهم عکاسی صنعتی حرفه ای است.
برای ادیت حرفه ای عکسها از مانیتورهای استاندارد و کالیبره استفاده کنید.
برای ادیت عکسها حتما از مانیتورهای حرفه ای و کالیبره استفاده کنید. تنظیم نبودن رنگ و ناکافی بودن وضوح مانیتور تاثیر منفی بروی خروجی عکسها دارد. در اختیار داشتن مانیتور کالیبره و استاندارد از نکات مهم عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است.
هنگام ویرایش عکسها به رنگهای صحیح سوژه دقت کنید.
محصولات رنگی حساسیت بیشتری در عکاسی و ویرایش سفارشات دارند. هنگام ادیت عکسها به رنگ واقعی سوژه دقت کنید تا خروجی عکس تفاوت ملموسی با محصول نداشته باشد.
زمان مناسب و کافی برای ادیت عکسها اختصاص دهید.
ادیت عکسهای صنعتی و تبلیغاتی تاثیر زیادی در کیفیت و جذابیت این عکسها دارد. لازم است زمان و حوصله کافی برای ادیت این عکسها اختصاص دهید. عدم اختصاص زمان کافی باعث می شود بدون رعایت اصول حرفه ای ویرایش، خروجی ضعیفی از عکسها تهیه کنید.
برای عکاسی از پوشاک و لوازم آرایشی به ثبت دقیق رنگ و بافت پارچه دقت کنید.
عکاسی حرفه ای از پوشاک و لوازم آرایشی برای برندهای مطرح مد بسیار پر اهمیت است. عکاسان صنعتی در این سفارشات به جزئیات بافت پارچه و ثبت رنگ واقع محصول دقت می کنند.
برای عکاسی از محصولات پوشاک از مدل یا مانکن استفاده کنید.
عکاسی از محصولات پوشاک را به اشکال مختلف می توان انجام داد. اما برای ایجاد حس بهتر در مخاطب لازم است از مدل انسانی و یا مانکن های لباس استفاده کنید.
از کالرچک برای سفارشات حساس استفاده کنید.
برای ثبت دقیق رنگها در سفارشات حساس از ابزار کالرچک استفاده کنید. این ابزار راهنمایی عالی برای مدیریت و خروجی دقیق رنگها است.
برای رنگ و لعاب دادن به عکسها از اشباع بیش از حد رنگ خودداری کنید.
اشباع نرم افزاری رنگ های عکس برای جذاب کردن آن روشی غیرحرفه ای است. این موضوع در مراحل چاپ عکسها مشکل ساز خواهد بود.
شارپنس عکس توسط نرم افزار را به شکل غیر طبیعی افزایش ندهید.
در بخش ویرایش عکسها از فیلتر افزایش شارپنس به شکلی غیر طبیعی استفاده نکنید. اینکار باعث افت کیفیت عکس در سایزهای بزرگ می شود.
شارپنس نرم افزاری عکسها را در پایان مراحل ادیت انجام دهید.
در صورت نیاز عکسها به افزایش شارپنس نرم افزاری این بخش را در انتهای مراحل ویرایش انجام دهید. افزایش شارپنس عکس باید متناسب با سایز عکس انجام شود.
نویزهای احتمالی عکس را توسط تکنیک های نرم افزاری کاهش و یا حذف کنید.
گاهی اوقات به دلیل نرسیدن نور به بخشی از عکس شاهد نویز خواهید بود. برای رفع این مشکل از ابزارهای اختصاصی فتوشاپ یا سایر نرم افزارهای حرفه ای ویرایش عکس استفاده کنید.
از نرم افزار ادوب لایتروم یا ادوب بریج برای مدیریت عکسها استفاده کنید.
در عکاسی حرفه ای لازم است مدیریت دقیقی بروی عکسها و فولدرهای پروژه ها داشته باشید. برای این منظور دو نرم افزار ادوب بریج و ادوب لایتروم امکانات خوبی در اختیارتان قرار می دهند.
از ارائه فایل خام یا لایه باز به مشتری خودداری کنید.
توجه کنید فایل های خام و یا لایه باز که شامل مراحل ادیت است را به مشتری تحویل ندهید. عکسهای خروجی با فرمت JPG و یا Tiff به مشتری تعلق دارد. این استراتژی مهم برای عکاسان صنعتی حرفه ای است.
هنر چیدمان را برای عکاسی از محصولات خانواده به کار بگیرید.
عکسهای محصولات گاهی اوقات به شکل خانواده تهیه می شوند. برای تهیه این عکسها باید سلیقه به خرج دهید و بهترین چیدمان را برای نمایش تک تک محصولات در کنار هم انجام دهید.
عکاس صنعتی از فرمت خام برای عکاسی استفاده می کند.
برای تهیه عکسهای حرفه ای لازم است از فرمت خام (Raw) استفاده کنید. فایل های خام داینامیک و جزئیات بیشتری از سایر فرمت ها دارد که تاثیر گذار در کیفیت عکسها است.
سایز خروجی عکسها را متناسب با نیاز مشتری تهیه کنید.
عکسهای محصولات در رسانه های مختلفی استفاده می شوند. هر کدام از این رسانه ها سایز مشخصی برای استفاده و انتشار دارند. مثلا عکسهای چاپی با رزولوشن بالا و عکسهای شبکه های اجتماعی با سایز و رزولوشن پایینتر استفاده می شوند.
تنظیمات وایت بالانس را با دقت انتخاب کنید.
تنظیم وایت بالانس یا طراز سفیدی یکی از نکات مهم برای عکاسان صنعتی است. وایت بالانس یا طراز سفیدی تاثیر مستقیم بروی رنگهای سوژه دارد. اگر با فرمت خام عکاسی می کنید وایت بالانس را هنگام ادیت هم می توانید اصلاح کنید. اما بهترست هنگام عکاسی بهترین گزینه وایت بالانس را بروی دوربین تنظیم کنید.
تکنیکهای روتوش غیر تخریبی عکس های محصولات را یاد بگیرید.
روتوش و رفع نواقص ظاهری محصولات یکی از بخشهای مهم ویرایش عکس های صنعتی است. این بخش اگر اصولی و حرفه ای انجام نشود تاثیر منفی بروی پیکسل های عکس و کیفیت تصویر سوژه می شود. برای روتوش اصولی از نرم افزار و ابزارهای کاربردی فتوشاپ استفاده کنید و تکنیک های حرفه ای این بخش را یاد بگیرید.
عکسها را بیش از حد ادیت نکنید.
برای تبدیل یک عکس ضعیف به عکسی قابل قبول زمان دو برابر برای ویرایش نگذارید. ویرایش بیش از حد کیفیت عکسها را از بین می برد. باید سعی کنید بهترین عکس را با نورپردازی و اکسپوژ صحیح تهیه کنید. این نکته ای مهم برای عکاسان صنعتی تازه کار است.
عکسها را در بزرگترین سایز ثبت شده توسط دوربین ادیت کنید.
عکسهای صنعتی را ابتدا باید در سایز واقعی فایل ادیت کنید، سپس برای رسانه های مورد نیاز ریسایز کنید. استفاده از فایل خام عکس کمک می کند بزرگترین سایز عکس با بیشتری جزئیات را در اختیار داشته باشید.
محصولات سفید رنگ را بهتر است بروی پس زمینه طوسی عکاسی کنید.
عکاسی محصولات سفید رنگ بروی زمینه سفید نتیجه جالبی نخواهد داشت. بهترست این سوژه ها را بروی زمینه های طوسی عکاسی کنید.
عکسهای صنعتی فروشگاهی را با زمینه کاملا سفید تهیه کنید.
عکس صنعتی محصولات که با هدف استفاده در فروشگاه های آنلاین تهیه می شود باید پس زمینه کاملا سفید داشته باشد. برای اینکار از نورپردازی بک لایت و یا دوربری نرم افزاری می توانید استفاده کنید.
در صورت نیاز مشتری عکسهای زمینه سفید محصولات را دوربری کنید.
گاهی بنا بر نیاز سفارش دهنده لازم است عکسها را بصورت تفکیک شده از پس زمینه به مشتری تحویل دهید. برای اینکار از ابزارهای حرفه ای اختصاصی فتوشاپ استفاده کنید. در انتها عکسها را برای وب با فرمت PNG و برای چاپ با فرمت Tiff تحویل سفارش دهنده دهید.
با تکنیک های فتوشاپ برای دوربری شده سایه ایجاد کنید.
گاهی اوقات برای جذابیت عکسهای دوربری شده محصولات بهتر است سایه طراحی کنید. برای اینکار از تکنیک های فتوشاپ باید استفاده کنید. سعی کنید سایه ها واقعی و متناسب با زاویه نورپردازی سوژه طراحی شود.
از محصولاتی که زوایای متفاوتی دارند چند عکس تهیه کنید.
بعضی از محصولات زوایای متفاوتی از هم دارند که هر کدام ویژگی هایی از محصول را در خود دارد. عکاسی از این محصولات را بهتر است در چند زاویه انجام دهید. البته اینکار را با پیشنهاد و تایید سفارش دهنده انجام دهید.
در هر سفارش عکسهایی غیر تکراری با ایده های جدید بگیرید.
در طول فعالیت با سفارش عکاسی از محصولات مختلف روبرو می شوید. سعی کنید هر پروژه را متفاوت با پروژه های قبل ایده پردازی و عکاسی کنید. اینکار خلاقیت و حرفه ای بودن عکاسان صنعتی را نشان می دهد.
رنگ در عکاسی محصولات نقش مهمی ایفا می کند.
رنگها یکی از فاکتورهای مهم برای جذابیت عکسها هستند. اگر قرار است از محصولی تک رنگ عکاسی کنید بهترست اِلمانی رنگی و مرتبط در کنارش قرار دهید. البته سعی کنید سوژه را تحت تاثیر قرار ندهد.
تهیه و تدوین شده توسط علیرضا رستگار، عکاس صنعتی و تبلیغاتی
تشكر از اين توضيحات مفيد، شما آموزش عكاسى صنعتى هم دارين؟ آموزش حضورى
درود بر شما
فعلا که خیر، سال آینده احتمالا آموزش حضوری هم در نظر می گیرم