طراحی و چاپ اقلام تبلیغاتی و هویت بصری برند یکی از روش های مهم و بسیار تاثیرگذار در بازاریابی و تبلیغات است. استفاده از خدمات با کیفیت صنعت چاپ کمک به رونق بازاریابی و تبلیغات کسب و کارها می کند.
تبلیغات آفلاین کاربردهای متعدد و موثری در بازاریابی و فروش محصولات دارند. در این مقاله ی استودیو مانی قصد داریم به اهمیت طراحی و چاپ در تبلیغات بپردازیم.
نمونه پروژه های انجام شده طراحی و چاپ استودیو مانی را از اینجــــــــــا ملاحظه بفرمایید.
پذیرش سفارشات طراحی کاتالوگ دیجیتال ۸۸۹۶۱۸۶۰ – ۰۹۱۲۲۸۴۸۶۹۴
تاریخچه خدمات طراحی و چاپ
شاید بتوان تاریخچه چاپ و تبلیغات را به دوران باستان و نقاشی های روی دیواره غارها مرتبط کرد. بنابراین می توان ادعا کرد که صنعت تبلیغات و چاپ تاریخچه ای به وسعت تاریخ بشر دارد. برخی از تصاویر روی دیواره غارها به سازندگان ابزارهای اولیه تعلق دارد که میتوان این را نمونههای اولیه تبلیغات طراحی شده دانست. مکان و نحوه اختراع صنعت چاپ بطور دقیق مشخص نیست. با این که اروپایی ها خود را مخترع صنعت چاپ می دانند اما شواهد موجود مبدا پیدایش این صنعت را کشور چین نشان می دهد.
با روی کار آمدن صنعت چاپ دنیای تبلیغات در حوزه خدمات طراحی و چاپ نیز وارد عرصه نوینی شد. در شکل اولیه تبلیغات چاپی، آگهی با شرحی که مد نظر صاحب کسب و کار بود روی یک برگه کاغذ چاپ میشد. نهایت طراحی چنین تبلیغاتی تغییرات در سبک و سایز نوشتار آن بود.
با پیشرفت هنر و صنعت در زمینه های طراحی و چاپ شکل سنتی تبلیغات آفلاین نیز متحول شد. با اختراع ماشین چاپ تبلیغات وارد حوزه جدیدی شده و طراحی و چاپ به شکل امروزی از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم روی کار آمد.
بیشتر بخوانید: بازاریابی اینترنتی – نقش بازاریابی آنلاین در موفقیت کسب و کارها
انواع خدمات چاپ، مزایا و معایب هر کدام
صنعت چاپ در مسیر تکاملی خود دوران طولانی را پشت سر گذاشته است. اکثر مراحل خدمات طراحی و چاپ که در گذشته بصورت دستی انجام می گرفت امروزه توسط کامپیوتر و دستگاههای خودکار انجام میگیرد. روشهای جدید انتقال مرکب به روی کاغذ باعث شده که انواع مختلف دستگاههای این صنعت برای انواع نیازهای بازار ساخته شوند.
امروزه چاپ اقلام تبلیغاتی به دو بخش چاپ افست و دیجیتال تقسیم شده است. این دو روش مزایا و معایب مختلفی نسبت به هم دارند که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.
چاپ افست
افست نوعی از چاپ است که طرح ها از طریق فیلم بروی ورق های نازکی بنام زینک حک می شوند. بعد از این مرحله زینک بروی اولین استوانه گردان دستگاه چاپ نصب می شود. سپس با فشار استوانه دیگر که بروی آن صفحه لاستیکی نصب شده طرح ها روی کاغذ چاپ می شود. این عملیات پروسه ی نسبتا پیچیده ای دارد که از طراحی شروع شده و بعد به مراحل لیتوگرافی می رسد. پس از تهیه زینک یا پلیت طرح های گرافیکی توسط ماشین های افست بروی انواع کاغذ چاپ می شوند.
به چاپ افست، چاپ لیتوگرافی نیز گفته می شود که روشی برای چاپ انبوه است. چاپ offset به صرفه ترین روش چاپی است و از سال های دور مورد استفاده قرار گرفته است. افست در حوزه خدمات طراحی و چاپ، بهترین کیفیت و خروجی را دارد. این شیوه از چاپ مراحل گسترده و متعددی را شامل می شود. چاپ چهاررنگ اکثر مواقع شامل مراحل تکمیلی چاپ از جمله پوشش کاغذ، تکنیک های تکمیلی چاپ، صحافی، جعبه سازی، دایکات و غیره می شود.
چاپ دیجیتال
پرینت دیجیتال روشی مدرن و نوین در صنعت چاپ است. این روش شامل چاپ طرح های گرافیکی توسط دستگاه های پرینتر بزرگ است. استفاده از روش دیجیتال در مقایسه با چاپ افست بسیار سریعتر انجام می شود و البته هزینه ی بیشتری هم در بر دارد. این روش در حقیقت خدمات فوری چاپ با تعداد کمتر از نسخه های افست است. در مواردی که کسب و کارها نیاز به چاپ فوری اقلام مختلف مثل کاتالوگ، پوستر و غیره جهت شرکت در نمایشگاه ها و بازاریابی دارند این چاپ بسیار کاربردی است.
بیشتر بخوانید: طراحی کاتالوگ و تاثیرات آن در بازایابی و رشد فروش
چاپ سبک دیجیتال با دستگاه چاپ لیزری، پلات های لارج فرمت، دستگاه جوهرافشان و یا تونری انجام می شود. این چاپ را میتوان برروی انواع سطوح کاغذ، پارچه، فوم برد، شیشه و پلکسی گلاس انجام داد. در چاپ به روشی دیجیتال سیستم کامپیوتر به دستگاه پلات یا پرینتر صنعتی متصل شده و بطور مستقیم فایل را برای چاپ به آن انتقال می دهد.
بیشتر بخوانید: طراحی بیلبورد تبلیغاتی – اصول مهم برای تاثیرگذاری بر مخاطب
چرا کسب و کارها هنوز به چاپ نیاز دارند؟
دلایل متعددی خدمات طراحی و چاپ را برای کسب و کارهای امروزی همچنان ضروری میسازد. خدمات طراحی و چاپ کاتالوگ یکی از شیوه های سنتی اما همچنان تاثیرگذار در بازاریابی و فروش محصولات و خدمات است. کسب و کارهای امروزی همچنان به روش های سنتی چاپ کاتالوگ نیازمند هستند. ماندگاری بالا، مقرون به صرفه بودن، علاقمندی مخاطب به ارتباط فیزیکی با عکسهای با کیفیت محصولات و بسیاری از عوامل دیگر سبب میشود که روش های تبلیغات چاپی از جمله کاتالوگ و بروشور همچنان تاثیرات خود را در تبلیغات داشته باشد.
هدایای تبلیغاتی نیز بخشی از تبلیغات آفلاین شناخته می شود. استفاده از هدایای تبلیغاتی با کمک تکنیک های طراحی و چاپ هم می تواند در تبلیغات بسیار هدفمند و با بازدهی بالا همراه باشد. معمولا چاپ روی خودکار، لیوان، سررسید، پوشه و … از جمله موارد استفاده از صنعت چاپ در تبلیغات و هدایای تبلیغاتی است.
بیشتر بخوانید: طراحی استند تبلیغاتی – انواع استندها و نکات مهم در طراحی
مهمترین کاربردهای صنعت چاپ در تبلیغات
استفاده از تبلیغات با هدف بازاریابی و فروش بیشتر مهمترین اهداف برای کسب و کارها است. تبلیغات موثر و شیوه های تأثیرگذار آن از جمله عوامل اصلی موفقیت شرکت ها در دنیای امروز است. نشان دادن نوع کسب و کار، معرفی برند، نوع محصولات و خدمات و نحوه خرید از جمله مواردی است که در تبلیغ مورد توجه قرار میگیرد. یکی از تأثیرگذارترین ابزارهای ارتباطی امروزه که سالهاست کاربردهای خود را داشته استفاده از خدمات طراحی و چاپ اقلام تبلیغاتی است. این تبلیغات ممکن است به صورت طراحی و چاپ بسته بندی محصولات، پوستر، بروشور، کاتالوگ، ساک دستی و … باشد.
بیشتر بخوانید: طراحی پوستر تبلیغاتی – اصول مهم برای تاثیرگذاری در بازاریابی
تبلیغات چاپی و کیفیت بالای آن می تواند مکمل خوبی برای روشهای تبلیغاتی دیجیتالی و مدرن امروز باشد. این صنعت به عنوان ابزاری قدرتمند، مناسب و پرمخاطب توانسته است به عنوان یکی از راهکارهای تأثیرگذار در دنیای بازاریابی و تبلیغات امروز معرفی شود.
اهمیت کیفیت چاپ و نقش آن در تبلیغات و برندسازی
در بحث خدمات طراحی و چاپ مهمترین نکته کیفیت چاپ است. در واقع تنها پل ارتباطی مخاطب با محصول یا برند شما همان چیزی است که او در تبلیغات چاپی شما مشاهده میکند. گاهی اوقات مشتریان، کیفیت محصولات شما را از روی کیفیت چاپ بسته بندی های شما قضاوت می کنند. بنابراین کیفیت چاپ اقلام تبلیغاتی می تواند بیشترین تأثیر را بروی مخاطب هدف داشته باشد. همانقدر که به جذابیت طرح های برند خود اهمیت می دهید باید برای کیفیت چاپ هم ارزش قائل شوید.
مخاطب برند یا محصولات شما با توجه به آنچه در ظاهر می بیند شما و محصولات برند شما را قضاوت خواهد کرد. بنابراین نمی توانید منکر این قضیه باشید که کیفیت بالای چاپ در این زمینه تأثیرگذاری آنی و حیاتی نداشته باشد.
اهمیت کیفیت کاغذ در چاپ افست
یکی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت اقلام چاپی مثل کاتالوگ، بروشور، بسته بندی و لیبل نوع کاغذ مصرفی است. نوع کاغذ به لحاظ براق یا مات بودن، گرماژ، تراکم تار و پود از جمله مواردی هستند که در کیفیت خروجی کاغذ تاثیرگذار هستند. صنعت چاپ ایران به لحاظ واردات کاغذ و دستگاه های به روز چاپ سالهاست مورد تحریم است و محدودیت های زیادی در زمینه دسترسی به کاغذ با کیفیت وجود دارد. اکثر کاغذهای موجود در بازار برندهای چینی و ایرانی با کیفیت های مختلف هستند. مقدار معدودی هم کاغذ با کیفیت کره ای، ژاپنی و اروپایی در بازار وجود دارد که به دلیل قیمت بالا استفاده از آنها مقرون به صرفه نیست.
اما با تمام این محدودیت های کاغذ چاپ باید سعی کنیم بهترین و با کیفیت ترین نوع کاغذ موجود را برای چاپ اقلام تبلیغاتی خود استفاده کنیم. اگر بهترین طراح گرافیک و بهترین چاپخانه را برای طراحی و چاپ اقلام برند خود انتخاب کنید، اما از کاغذ با کیفیتی استفاده نکنید تمام زحمات طراح و چاپخانه و همچنین هزینه های شما هدر رفته و خروجی کار تاثیرگذاری لازم را بروی مخاطب نخواهد داشت.
بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگها در تبلیغات و بازاریابی کسب و کارها
نقش تکنیک های چاپ در جذابیت اقلام تبلیغات آفلاین
صنعت چاپ سرشار از خلاقیت و زیبایی بصری برای تبلیغات است. به همین دلیل است که ترکیب آن با تکنیک های تکمیلی چاپ می تواند تأثیر شگفت آوری بروی مخاطب داشته باشد. تکنیک های مختلف چاپ با توجه به تفاوتی که در استفاده از رنگ ها و انتقال آن به طرح اصلی دارند در جذابیت های طرحهای گرافیکی بسیار تأثیرگذار هستند.
افکت های چاپ بخشی از پروسه تکمیلی این خدمات هستند. این تکنیک ها مجموعه عملیاتی هستند که باعث افزایش کیفیت و مقاومت کاغذ و همچنین جذابیت طرح ها می شوند. در ادامه به بخشی از تکنیک های تکمیلی چاپ اشاره می کنیم که با توجه به نوع طرح ها یا اقلام تبلیغاتی انتخاب و استفاده می شوند.
- انواع پوشش های کاغذ مثل ورنی و سلفون مات
- یووی های موضعی و بافت دار
- چاپ نقره و طلاکوب
- چاپ برجسته یا ایمباس
- پوشش های اکلیلی
- لترپرس یا نیم تیغ
اهمیت چاپ در بسته بندی محصولات و بازاریابی
خدمات طراحی و چاپ همواره دو بخش جدا نشدنی در صنعت تبلیغات محسوب می شوند. جعبه محصولات هم بخشی مهم از بازاریابی و تقویت برند محصولات است که نیازمند طراحی و چاپ افست است. پکیج محصولات اولین ارتباط شما با مصرف کنندگان است به همین دلیل نقشی اساسی و محوری در جذب مشتری دارد. پکیجینگ جذاب که از کیفیت بالای چاپ برخوردار است تاثیر زیادی در فروش محصولات خواهد داشت. جعبه و لیبل محصولات بخش اصلی پکیجینگ محصولات شنامته می شوند که لازم است با کیفیت بالایی تهیه شوند.
بیشتر بخوانید: طراحی بسته بندی و تاثیر آن در فروش محصولات
تحقیقات نشان می دهد ۶۰ درصد تصمیم گیری های خرید یک محصول با توجه به طرح و رنگ جعبه محصول صورت میگیرد. زیبایی طرح بسته بندی و کیفیت بالای چاپ آن تاثیر زیادی در جلب نظر مخاطب خواهد داشت. سبک طراحی، فرم ، عکسهای صنعتی و تبلیغاتی، کیفیت چاپ و تکنیک های آن بیشترین تأثیر را در جذب مخاطب دارند. از نظر بسیاری از خریداران هر چه طراحی جعبه یک محصول شیک تر باشد نشان دهنده کیفیت بالای محصول است.
در واقع باید گفت که بستهبندی یک کالا یا محصول معرف هویت برند شما نزد مخاطب است. بنابراین با استفاده از شیوه های نوین خدمات طراحی و چاپ میتوان بیشترین تأثیر را در مخاطب ایجاد کرد.
نکات مهم در طراحی و چاپ بسته بندی
پکیجنگ محصولات یکی از مهمترین اقلام در حوزه طراحی و چاپ است. این اقلام تاثیر زیادی بروی فروش محصولات داشته و به همین دلیل باید به بهترین شکل طراحی و تولید شوند. طراحی و چاپ بسته بندی محصولات باید با دقت و کیفیت بالا انجام شود تا بتواند در بازاریابی و فروش نقش خود را به بهترین شکل ایفا کند. به همین دلیل در طراحی و چاپ این اقلام لازم است موارد مختلفی رعایت شود که شامل:
اهمیت فونت ها در طراحی بسته بندی:
در طراحی این اقلام به نوع و سایز فونت ها دقت کنید. از فونت های شیک با خوانایی بالا استفاده کنید. سایز و رنگ فونت ها باید با اولویت بندی نسبت به اهمیت اطلاعات انتخاب شود. رنگ فونت ها را حتما تک رنگ در نظر بگیرید.
لوگو در بسته بندی:
سایز و محل قرار گیری نشان تجاری برند از نکات مهم در طراحی پکیجینگ است. محل درج نماد برند باید در نمای اصلی جعبه محصول باشد تا در نگاه اول به خوبی دیده شود. همچنین سایز نشان برند لازم است متناسب با ابعاد بسته بندی انتخاب شده تا در طرح کلی به شکل برجسته نمایان باشد.
عکس و عناصر گرافیکی:
یکی از موارد مهم در طراحی پکیج محصولات استفاده از عکسها یا طرح های گرافیکی است. عکسهای تبلیغاتی یا طرح های گرافیکی که نشان دهنده ی نوع محصول هستند باید با کیفیت بالا و اختصاصی تهیه شوند. محل قرار گیری این المان ها هم باید در سایز و فضای مناسب باشد.
طراحی و چیدمان عناصر:
هنر چیدمان در طراحی جعبه محصولات بسیار تاثیرگذار در جذابیت آن است. المان ها در طرح گرافیک جعبه ها باید با اولویت بندی و در سایز و محل مناسب استفاده شوند.
انتخاب رنگ :
رنگها یکی از فاکتورهای مهم در طراحی پکیج محصولات است. رنگها تاثیرات متفاوتی بروی احساسات و تصمیمات افراد می گذارند. استفاده از رنگهای جذاب و مهیج در پکیجینگ تاثیر مستقیم بروی فروش خواهد داشت.
انتخاب گرماژ کاغذ:
یکی از نکات مهم در طراحی و تولید پکیجینپگ توجه به گرماژ مقوای آن است. گرماژ مقوای باکس محصول باید طوری انتخاب شود تا به خوبی بتواند محتوای آن را حفظ کند. جعبه بعضی محصولات به لحاظ ضربه پذیری بسیار حساس است و باید بسیار مقاوم تر تولید شود. گذشته از این بعضی محصولات پروسه حمل و نقل های متعدد و طولانی دارند که باعث می شود به پکیج های بسیار مقاوم نیاز داشته باشند.
افکت های چاپی :
یکی از مواردی که باعث جذابیت بیشتر باکس محصول می شود استفاده از تکنیک های چاپ است. یو وی های موضعی یا طرح دار، طلا یا نقره کوب، ترمو یا برجسته، نیم تیغ طرح دار و … از جمله افکت های چاپ شناخته می شوند. یک یا چند مورد از این تکنیک ها را می توان در تولید جعبه ها و متناسب با نوع محصول استفاده کرد.
سخن آخر
خدمات طراحی و چاپ که بعنوان تبلیغات آفلاین شناخته می شود. روشی سنتی اما همچنان تاثیرگذار در بازاریابی و فروش است. نقش تبلیغات آفلاین را به هیچوجه در برندسازی کسب و کارها نمی توان نادیده گرفت. اما باید بدانید استفاده از خدمات با کیفیت این بخش می تواند بازخورد مناسبی بروی کسب و کار شما داشته باشد.