طراحی بروشور که همچنان یکی از راه های تاثیرگذار در بازایابی است باید آنقدر جذاب و حرفه ای انجام شود تا بتواند مخاطب را به مشتری تبدیل کند. بروشورها ابزارهایی آفلاین برای معرفی و بازاریابی کسب و کارها، خدمات یا محصولات هستند.
برای تولید بروشورهای حرفهای نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید با رعایت آنها اقدام به طراحی این اقلام تبلیغاتی کرد. رعایت این نکات کمک می کند یک بروشور حرفه ای و جذاب تهیه کنید تا نتایج و تاثیرات خوبی در کسب و کار شما داشته باشد. بطور کلی بروشور ها یا جنبه بازاریابی و تبلیغاتی دارند و یا برای راهنمایی و آموزش موضوعی تهیه می شوند. کاربرد و اهمیت بروشورها با موضوع بازاریابی و تبلیغات ارجح تر بوده که به همین دلیل در این مقاله از استودیو مانی به آن پرداخته ایم.
نمونه بروشورهای طراحی شده توسط استودیو مانی را از اینجــــــــــا ملاحظه بفرمایید.
پذیرش سفارشات طراحی کاتالوگ دیجیتال ۸۸۹۶۱۸۶۰ – ۰۹۱۲۲۸۴۸۶۹۴
بروشور چیست؟
بروشورها محتوی اطلاعات محصولات یا خدمات شرکت ها را در قالب صفحات کاغذی تا شده هستند که با هدف بازاریابی و جذب مشتریان طراحی و تولید می شوند. این ابزارهای تبلیغاتی کاربردی مشابه کاتالوگ دارند اما بصورت مختصر شده با هدف ارائه اطلاعات به مشتریان و ترغیب مخاطب به خرید محصولات یا خدمات می باشد. بروشورها ابزارهایی موثر در بازاریابی فیزیکی و فروش ملموس هستند. این ابزارها در درجه اول اسنادی تبلیغاتی هستند که برای معرفی یک شرکت، سازمان، محصولات، خدمات و اطلاع رسانی به مشتریان بالقوه استفاده میشوند.
بیشتر بخوانید: طراحی کاتالوگ و تاثیرات آن در بازایابی و رشد فروش
بروشور تبلیغاتی با چه کاربردها و اهدافی تولید می شوند؟
بروشور تبلیغاتی با یک هدف اصلی و چند منظور کلی طراحی و تولید می شود. هدف اصلی از طراحی بروشور تبلیغاتی افزایش اطلاعات مخاطبان در مورد یک کسب و کار یا محصول است. اما اهداف کلی از ارائه بروشور شامل بازاریابی، تبلیغات، شناسایی و معرفی به جامعه هدف و آموزش موضوعی به مخاطبان است.
اهداف اصلی بروشورها افزایش اطلاعات مخاطب از یک موضوع خاص است. ارائه این اطلاعات توسط بروشور در نهایت موجب معرفی یا تبلیغ یک کسبوکار یا محصول میشود.
بیشتر بخوانید: طراحی برند بوک – اهمیت کتابچه برند برای کسب و کارها
مزایای بروشور ها برای کسب و کارها:
طراحی بروشور تبلیغاتی مزایای متعددی برای کسب و کارها به همراه دارد.
- بروشور خیلی سریع و مختصر اطلاعات محصولات، خدمات و یا کسب و کارها شما در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
- جذابیت بصری بروشورها باعث می شود اطلاعات ارائه شده در ذهن مخاطب ماندگار باشد.
- بروشورها ابزاری مفید در بازاریابی حضوری و آنلاین هستند که تاثیر بیشتری بروی مخاطب هدف دارند.
- انتشار بروشور باعث اعتبار خدمات یا محصولات شما و اعتماد جامعه هدف می شود.
- بروشورها ابزاری مقرون به صرفه تری نسبت به سایر روشهای تبلیغات هستند.
طراحی بروشور چه اهمیتی برای کسبوکارها دارد؟
بروشور یک ابزار بازاریابی موثر بوده که توسط بسیاری از شرکتها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. بروشور کمک می کند جامعه هدف با کسب و کار و فعالیت مجموعه شما بهتر آشنا شده و بتوانند اطلاعات بیشتری در زمینه محصولات یا خدمات شما داشته باشند. با داشتن این اطلاعات مشتریان بهتر می توانند در مورد خرید یا استفاده از محصولات و خدمات شما تصمیم گرفته و به جمع مخاطبان دائمی شما بپیوندند. اهمیت طراحی بروشور تبلیغاتی به عنوان یک ابزار بازاریابی موثر به شرح زیر است:
- جلب توجه بیشتر: سازمانها بر روی طراحی حرفه ای و جذاب بروشور تمرکز دارند. از آنجایی که ابزارهای تبلیغاتی ملموس تاثیر ماندگار تری دارند، یک بروشور کمک می کند مخاطبان محصولات یا خدمات مورد نیاز خود را در اوقات فراغت بررسی کنند.
- تسریع در خرید آفلاین و آنلاین: بروشورها هم مثل کاتالوگ ها می توانند در فضای آنلاین منتشر شده و بازاریابی دیجیتال را به ارمغان بیاورند.
- تکمیل کانالهای بازاریابی: با اینکه بازاریابی دیجیتال تاثیرات بسیار خوبی برای کسب و کارها دارد اما همچنان استفاده از بروشورها بعنوان کانال های مکمل نیاز می شود.
بیشتر بخوانید: روش های تبلیغات موثر برای کسب و کارها
بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگها در تبلیغات و بازاریابی کسب و کارها
نکات مهم در طراحی بروشور تبلیغاتی
برای طراحی بروشورها به نکات و الزاماتی باید توجه داشت. از موارد مهمی که باید در طراحی بروشور تبلیغاتی رعایت شود شامل:
- فونت زیبا و خوانا: استفاده از فونت زیبا میتواند بر روی نحوه خوانش اطلاعات موجود در محتوای یک بروشور تاثیر گذار باشد.
- عکسهای باکیفیت: استفاده از عکسهای با وضوح بالا میتواند یک بروشور را از نظر بصری لذتبخش کرده حس اعتماد را در بیننده ایجاد کند. عکسهای بروشور لازم است با دقت ۳۰۰ دی پی آی باشند.
- صفحه آرایی مناسب: صفحه آرایی جذاب بروشور تبلیغاتی میتواند منجر به معرفی عالی یک کسبوکار شود. بروشورها میتوانند دید مخاطب را افزایش دهند و اینکار باید با گرافیک جذاب انجام شود.
- استفاده از یونیفورم برای صفحات: وجود یونیفورم نشان از برنامهریزی و نظم در مدیریت صفحات داشته و هویت بصری بروشور را نشان میدهد.
- طراحی کاور بروشور: بروشورها همانند کاتالوگ یک صفحه جلد ورودی دارند که باید بسیار جذاب و کاربردی طراحی شود. اطلاعات روی جلد بروشور باید به محتوای آن اشاره داشته باشد.
- سایز بروشور: بروشورها با سایز و ابعاد مختلف طراحی و تولید می شوند. اگر قصد چاپ بروشور را دارید باید به سایز استاندارد بروشور برای داشتن کمترین دور ریز کاغذ توجه کنید.
- استفاده از کد رنگهای استاندارد: رنگها در انتقال یک پیام یا برانگیختن احساسات بیننده تاثیرگذار هستند و باید با علم بر مفاهیم آنها مورد استفاده قرار بگیرند. برای نسخه های چاپی بروشور باید به رنگهای استاندارد CMYK در طراحی توجه داشت.
- رعایت استانداردهای چاپ: برای طراحی بروشور باید استاندارهای چاپ به لحاظ انتخاب رنگ، سایز کاغذ، خطوط تا و برش، فاصله ی اطلاعات تا خط تا و برش را رعایت کرد.
خلاقیت در طراحی بروشور
همانطور که گفتیم، بروشورها ابزاری برای ارائه اطلاعات به مخاطبان و تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل هستند. برای رسیدن به این هدف باید محتوای بروشور به شکلی جذاب و ویژه ارائه شود. بروشورها که شامل محتوای بصری و نوشتاری هستند باید با گرافیک مجذوب کننده طراحی شوند تا بیشترین تاثیر را بروی مخاطب هدف داشته باشند. خلاقیت در طراحی تبلیغات بصری یکی از عناصر مهم شناخته می شود که باید در آماده سازی طرح بروشور هم مورد توجه قرار بگیرد. خلاقیت در طراحی بروشور صرفا به یک گرافیک خاص محدود نمی شود. نوآوری در طرح بروشور را می توان در فرم تیغ دایکات، رنگها، نوع استفاده از تصاویر و فونت ها هم به کار گرفت.
بیشتر بخوانید: نقش عکسها در بازاریابی، برندسازی و فروش کسب و کارها
چه اطلاعاتی در بروشور محصولات درج میشود؟
بروشور از طریق بازاریابی آفلاین و آنلاین کمک کند تا مشتریان جدیدی جذب کنید. برای بازاریابی و تبلیغات از طریق بروشور باید اطلاعاتی را به مخاطبان ارائه کنید. اطلاعاتی که در یک بروشور تبلیغاتی درج می شود شامل:
- لوگوی برند: لوگو مهمترین عنصر طراحی هر نوع تبلیغاتی است. لوگو نشان دهنده شخصیت و معرف هر کسب و کاری است که در طراحی بروشور تبلیغاتی هم بسیار الزام آور است.
- اطلاعات متنی محصولات یا خدمات: توضیحات بروشور نباید پیچیده باشد. اطلاعات ارائه شده باید به گونهای باشد که مخاطب بتواند به سرعت درک کنند. برای این منظور باید قبل از طراحی متن های اصولی، خوانا و مختصر تهیه شود.
- استفاده از تصاویر باکیفیت و متقاعد کننده: عکسها ابزارهایی بصری و جذاب در تبلیغات مختلف هستند. برای تاثیرگذاری بیشتر بروشور باید از عکسهای با کیفیت و واقعی استفاده کنید. عکسهایی حرفه ای که جزئیات بالا داشته که کمک می کند مخاطب اعتماد بیشتری به برند و کسب و کارتان کند.
- شعار تبلیغاتی: شعار تبلیغاتی یکی از فاکتورهای مهم برای بازاریابی و فروش محصولات است. اسلوگان یا شعار کمک می کند پیام کسب و کارها به شکلی خلاصه و قابل درک به مخاطب منتقل شود.
- اطلاعات تماس: استفاده از اطلاعات تماس یکی از نکات مهم در طراحی بروشور تبلیغاتی است. درج اطلاعات تماس ضمن ایجاد ارتباط بین کسب و کار و مخاطب باعث اعتمادسازی خواهد شد. تلفن، آدرس ایمیل و وب سایت، آدرس پستی و گاهی اوقات آیدی شبکههای اجتماعی از جمله موارد قابل درج در بروشورها است. محل درج اطلاعات تماس معمولا آخرین صفحه بروشور است.
اهمیت عکسها در طراحی بروشور
عکسها نقش بسیار مهمی در طراحی بروشورهای تبلیغاتی و همچنین کاتالوگ ها دارند. عکسهای صنعتی و تبلیغاتی اطلاعات دیداری به مخاطبان می دهند که باعث می شود بیننده با رغبت و تمایل بیشتری یک بروشور را مطالعه و بررسی کند. عکس های با کیفیت و واقعی از محصولات بهترین ابزار برای معرفی و مقایسه ظاهری کالاها هستند و برای تولید یک بروشور کامل مورد استفاده قرار می گیرند. ماهیت بروشور چه تبلیغاتی باشد و چه اطلاع رسانی، نیازمند استفاده از عکسهای با کیفیت و جذاب است.
اگر بروشور شما مربوط به معرفی محصولات باشد حتما باید از عکسهای صنعتی(ترجیحا زمینه سفید) برای ارائه اطلاعات دقیق به جامعه هدف استفاده کنید. کیفیت و وضوح عکسها برای تولید بروشورهای چاپی بسیار مهم است و لازم است از عکاسی محصولات به شکلی حرفه ای انجام شده باشد. اما گاهی اوقات هم برای جذاب تر شدن بروشورها می توانید از عکسهای تبلیغاتی و دکوراتیو استفاده کنید. البته استفاده از عکسهای تبلیغاتی در بروشور زمانی مناسب است که اطلاعات متنی بروشور آنقدرها زیاد نباشد که باعث ایجاد فشار بصری شود. گذشته از کیفیت و نوع عکسهای بروشور، بحث سایز مناسب عکس و فرم استفاده از آن در لی اوت هم بسیار مهم است. بسیاری از طراحان عکس را با همان قالب مستطیل و بدون هیچ خلاقیتی در طرح بروشور استفاده می کنند. اگر عکسهای محصولات را با سایز مناسبی در بروشور استفاده نکنید،
بیشتر بخوانید: اهمیت لوگوی حرفه ای برای کسب و کارها
انتخاب سایز مناسب بروشور و تاثیر آن در هزینه چاپ
انتخاب سایز مناسب برای طراحی بروشور تبلیغاتی یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در هزینه چاپ آن است. اینکه یک کسبوکار باید از چه سایزی از بروشور استفاده کند تا حد زیادی به محتوای بروشور، مکان و نحوه توزیع آن بستگی دارد. از محبوبترین سایزهای بروشور A5 و پالتویی است که بسته به حجم اطلاعات ۲ لت تا چندین لت خواهند داشت. کیفیت و گرماژ کاغذ، نوع پوشش بروشور و استفاده از تکنیک های چاپ موارد دیگر تاثیرگذار در هزینه چاپ است.
سایزهای استاندارد بروشور
بروشورها مانند کاتالوگ ها در ابعاد و مدلهای مختلفی طراحی و چاپ می شوند. هر صفحه از بروشور را یک لت می شناسند و بسته به حجم اطلاعات می توان یک بروشور را با چندین لت طراحی کرد. سایز و تعداد لت های بروشور بستگی به سبک طراحی آن داشته و هر مجموعه ای نسبت به نیازها و استراتژی بازاریابی خود بهترین و کاربردی ترین سایز و مدل را انتخاب می کند. این ابزارهای تبلیغاتی هم مثل کاتالوگ می توانند بصورت افقی یا عمودی طراحی و تولید شوند. اما اکثر بروشورها بصورت عمودی و در مواردی بصورت مربع طراحی و چاپ می شوند. دلیل این موضوع هم احتمالا بهتر قرار گرفتن در دست بوده که مخاطب راحتتر می تواند محتوای آن را بررسی کند.
بروشورهای استاندارد و مرسوم در سایز های زیر طراحی و تولید می شوند.
A3 با ابعاد (۲۹۷ * ۴۲۰ میلیمتر)
Legal با ابعاد (۲۱۰ * ۳۵۵.۶ میلیمتر)
A4 با ابعاد (۲۱۰ * ۲۹۷ میلیمتر)
A5 با ابعاد (۲۱۰ * ۱۴۸ میلیمتر)
DL با ابعاد (۲۱۰ * ۹۹ میلیمتر)
سایزهای اختصاصی دیگری هم مورد استفاده قرار می گیرد که با در نظر گرفتن حجم محتوای بروشور و کمترین دورریز کاغذ باید در نظر گرفته شود. در عکس زیر سایز و نوع تا خوردن بروشورهای مختلف را مشاهده می کنید.
اولویت بندی مطالب بروشور
بروشورها که برگه های تبلیغاتی تاخورده هستند، با سایز و تعداد لت های مختلف طراحی و آماده سازی می شوند. در طراحی این اقلام باید به اولویت محتوا و اطلاعات مندرج در آن توجه کافی داشته باشید. قبل از طراحی باید محتواها را که شامل عکس، متن و شاید جدول و اینفوگراف باشد را بطور واضح برای هر لت تقسیم بندی کنید. به این ترتیب می توانید تعداد لت های مورد نیاز برای طراحی بروشور را مشخص کنید و برای لی اوت هر لت برنامه ریزی داشته باشید.
بعد از تقسیم بندی صفحات باید نحوه قرار گیری لت ها و اولویت شروع مطالب تا پایان لت ها را هم مشخص کنید. صفحه اول بعنوان کاور یا جلد بروشور در نظر گرفته می شود و لت بعد از آن باید شروع مطالب بروشور باشد. به همین ترتیب لت های پشت باید نحوه قرار گیری مطالب مشخص باشد. برای بروشورهای حرفه ای معمولا پشت جلد هم در نظر گرفته می شود و چیدمان لت ها باید به گونه ای باشد که بعد از تا خوردن تمام صفحات، فقط پشت و جلد دیده شود.
بیشتر بخوانید: خدمات طراحی و چاپ و اهمیت آن در تبلیغات
چاپ بروشور و نکات مهم برای تولید بروشورهای چاپی
یکی از راه های ارائه بروشورها، چاپ و ارائه فیزیکی این اقلام به بازار و جامعه هدف است. کیفیت چاپ، انتخاب نوع کاغذ، پوشش کاغذ و … از جمله مواردی است که هنگام سفارش باید توجه داشت. بروشورهای تبلیغاتی را می توان به دو صورت چاپ دیجیتال و چاپ افست تولید کرد. آماده سازی چاپ دیجیتال سریعتر است، اما هزینه بیشتری بهمراه دارد که مناسب سفارشات با تیراژ کم می باشد. چاپ افست با تیراژ بالا و حداقل ۱۰۰۰ نسخه ثبت سفارش می شود و به زمان بیشتری نیاز دارد.
کیفیت کاغذ و چاپ در هر دو مورد دیجیتال و افست مهم است و قبل از سفارش باید به آن توجه کنید. استفاده از کاغذ و چاپ نامرغوب جز اتلاف هزینه ها، نتیجه مثبتی در بازاریابی نخواهد داشت. چاپ افست یا چهار رنگ(CMYK) مزایای متعددی نسبت به چاپ دیجیتال دارد.
- چاپ افست هزینه تولید به صرفه تری در تیراژهای بالا دارد.
- کیفیت چاپ چهار رنگ معمولا بالاتر از چاپ دیجیتال است.
- در چاپ افست دست بازتری برای انتخاب گرماژ کاغذ خواهیم داشت.
- با چاپ offset امکان تنظیم رنگها هنگام چاپ وجود دارد.
- در سفارشات افست امکان استفاده از نیم تیغ ها و برهاش خلاقانه وجود دارد.
- در چاپ چهار رنگ امکان استفاده از افکت های چاپی مثل یووی، طلا و نقره کوب، رنگ های متالیک و برجسته سازی وجود دارد
بروشور تبلیغاتی حرفهای چه ویژگیهایی دارد؟
طراحی بروشور حرفهای به لحاظ تبلیغاتی میتواند منجر به افزایش فروش و سود بیشتر شود. برای طراحی و تولید بروشورها نکات مهمی را باید در نظر گرفت که در ادامه به آنها می پردازیم.
- هدف: هدف و استراتژی بروشور باید قبل از طراحی آن مشخص شود.
- استفاده از هویت بصری: طراحی بروشور باید با توجه به هویت بصری هر کسب و کاری انجام شود. استفاده از لوگو، رنگ سازمانی، عکسهای اختصاصی و درج اطلاعات تماس بسیار مهم است.
- توجه به مخاطب: اطلاعات و محتوای بروشور باید با توجه به نیاز مخاطبان تهیه شود. این امر با تحقیق، اطلاعات کلیدی، نمودارها یا سفارشیسازی مطالب ایجاد میشود. هر چه اطلاعات مفید تری به بروشور تبلیغاتی تزریق شود تاثیر بیشتری بروی مخاطبان بالقوه داشته و احتمال خرید آنها نیز بیشتر خواهد شد.
- نحوه ارائه بروشور: در طراحی بروشور تبلیغاتی به نحوه ی انتشار(آنلاین یا آفلاین) و ارائه به مخاطبان باید توجه شود.
- خلاقیت و طراحی: عناصر بصری بروشور بسیار تاثیرگذار بوده و لازم است با طراحی گرافیک اختصاصی به افزایش جذابیت بصری تبلیغات کمک کنید.
- عناوین: عناوین و تیترها بروشور بسیار مهم هستند و بهتر است با استفاده از طراحی حروف برجسته شوند.
- محتوای اصلی: محتوای متن بروشور باید به زبانی ساده و روان ارائه شود. محتوا باید اطلاعات خواننده را در زمینه محصول یا خدمات کسب و کار افزایش دهد. به عنوان مثال به جای پوشش تمامی اطلاعات، در خصوص ۳ نکته کلیدی صحبت کند. در صورت طولانی بودن دادهها از اینفوگرافیک یا نمودار نیز استفاده شود.
- ارزشمند کردن بروشور: این امر با تحقیق، اطلاعات کلیدی، نمودارها یا سفارشیسازی مطالب ایجاد میشود. هر چه اطلاعات مفید تری به بروشور تبلیغاتی تزریق شود تاثیر بیشتری بروی مخاطبان بالقوه داشته و احتمال خرید آنها نیز بیشتر خواهد شد.
بیشتر بخوانید:طراحی استند تبلیغاتی – انواع استندها و نکات مهم در طراحی
روش های ارائه بروشورها به مخاطبان
بروشورها از جمله اقلام تبلیغاتی هستند که مانند کاتالوگ ها به دو بصورت چاپی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند. برای تاثیرگذاری بیشتر و بازاریابی حرفه ای تر لازم است از هر دو روش ارائه بروشور به بازار و جامعه هدف استفاده کنید. ارائه بروشورها بصورت الکترونیکی تقریبا هزینه ای در برندارد. این اقلام را می توانید از طریق ایمیل، وب سایت یا پیام رسان ها بدست مشتریان خود برسانید.
اما نسخه چاپی از طریق بازاریاب های حضوری، پیک یا پست و تیپاکس در اختیار مخاطبان قرار می گیرند. گاهی تاثیرگذاری بروشورهای چاپ شده بیشتر است و لازم است هنگام فروش و ارسال محصول، بروشور چاپ شده کامل محصولات برای مشتریان ارسال شود.
تعرفه طراحى بروشور و نمونه كارهاتون كجاى سايت مى تونم ببينم؟
درود بر شما، نمونه کارها در بخش خدمات> طراحی و چاپ> طراحی کاتالوگ و بروشور هست. برای اطلاع از تعرفه هم تماس بگیرید
خيلى عالى بود👏 كاش تعرفه طراحى هم مى نوشتين
درود بر شما، خوشحالم مفید بود. برای اطلاع از تعرفه ها لطفا تماس بگیرید یا از طریق واتساپ پیام بدین
سلام و تشكر از مقاله تون. هزينه طراحى جلد براى بروشور مثل كاتالوگ بيشتر ميشه يا هم قيمت با صفحات داخليه؟
درود، هزینه طراحی جلد بروشور هم مثل کاتالوگ متفاوت از صفحات داخلی هست
هزينه طراحيو چاپ بورشور ۸ صفحه با چاپ ۱۰۰۰تا ازش چقدر ميشه
درود بر شما، لطفا برای اطلاع از تعرفه طراحی بروشور از طریق واتساپ سایت اقدام کنید
لطفا هزینه طراحی ۵ بروشور ۴ صفحه ای(۲برگ) با مضمون آموزش زبان برام ایمیل کنید. با سپاس
لطفا برای اطلاع از تعرفه های طراحی از طریق واتساپ سایت یا تماس تلفنی اقدام بفرمایید.
تعرفه طراحی بروشور رو کجای سایت می تونم ببینم
لطفا برای اطلاع از تعرفه ها تماس بگیرید یا از طریق واتساپ پیام بدهید.
طراح يروشور و كاتالوگ هستم، در صورت تمايل به همكارى از طريق ايميل با من در ارتباط باشيد.
تغییرات بروشور طراحی شده لایه باز رو انجام میدین؟ فایل هاش همه تو فتوشاپ لایه بازه، اگر انجام میدین صفحه ای چند؟
خیر، تغییرات صرفا برای طراحی های انجام شده توسط استودیو مانی انجام می شود.