طراحی لیبل محصولات یکی از استراتژی های مهم و تاثیرگذار برای جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش است. لیبل یا برچسب بخشی از بستهبندی یک محصول است که برای اثرگذاری بیشتر در فروش باید به شکلی حرفه ای و جذاب طراحی شود.
طرح لیبل آنقدر در فروش مهم است که به تنهایی می تواند ابزاری موثر در بازاریابی و ترغیب افراد به خرید یک محصول باشد. لیبل ها فاکتوری مهم در بحث برندسازی محصولات و همچنین عاملی به شدت تاثیرگذار در افزایش نرخ تبدیل مشتری است. در این مقاله قصد داریم به نکات مهم طراحی لیبل بپردازیم و نقش آن را در موفقیت فروش یک محصول بررسی کنیم.
نمونه لیبل های طراحی شده را از اینجــــــــــا ملاحظه بفرمایید.
پذیرش سفارشات طراحی لیبل محصولات ۸۸۹۶۱۸۶۰ – ۰۹۱۲۲۸۴۸۶۹۴
لیبل چیست؟
همانطور که گفتیم لیبل یا برچسب محصول قسمتی از بستهبندی یک محصول است. لیبل محصول شامل نشان تجاری، شعار تبلیغاتی، عکس با کیفیت محصول یا تصویر گرافیکی محصول و… می شود. طراحی لیبل بخش مهمی از فرآیند تولید و عرضه اکثر محصولات در صنایع مختلف محسوب میشود. لیبل اطلاعاتی از جمله مواد اولیه محصول، نوع محصول، امتیازات و مجوز بهرهبرداری، تاریخ تولید و انقضا و… را در اختیار مشتری قرار میدهد.
بیشتر بخوانید: نقش عکسها در بازاریابی، برندسازی و فروش کسب و کارها
طراحی لیبل با چه اهدافی انجام میشود ؟
طراحی لیبل بعنوان بخشی از هویت بصری شرکت های تولید کننده محصولات بسیار با اهمیت است. لیبل ممکن است با اهداف متفاوتی تهیه شود. به طور مثال یک لیبل ممکن است حاوی اطلاعاتی از جمله معرفی محصول، نام برند، مزایا و ویژگی های محصول، اطلاعات تماس و… باشد. معمولاً لیبل محصولات شامل اطلاعات مرتبط با محصول و همچنین مزایای آن است. لوگوی تولید کننده نیز بخشی از یک لیبل محسوب میشود. بنابراین یک لیبل میتواند اطلاعاتی که برای جذب و اقناع مخاطب هدف لازم دارید را در اختیار او قرار دهد تا او را راضی به خرید محصول نماید.
لیبل میتواند معرف محصول یا تفکیک محصولات یک برند از سایر کالاهای مشابه در یک فروشگاه باشد. هر دو مورد ذکر شده از جمله مهمترین موارد موفقیت در فروش هستند. هرچه طراحی لیبل محصول جذابتر باشد، مسلماً نقش بیشتری در فروش خواهد داشت و میتواند همانند یک رسانه و ابزار تبلیغاتی عمل کرده و باعث افزایش فروش باشد.
انواع لیبل های محصولات به لحاظ متریال
- لیبل های کاغذی Paper Label
- لیبل پلاستیکی(پی وی سی) PVC Label
- برچسب شفاف Transparent Label
- لیبل های فلکسو Label Flexography
- لیبلهای متالایز Metal Label
- لیبل ای ام ال IML Label
- برچسبهای حرارتی Thermal Label
- برچسب پشت متال یا Back Metal Label
لیبل های کاغذی Paper Label
برچسب های کاغذی یکی از پرکاربردترین نوع لیبل است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع لیبل ها از نظر چسبندگی در دو نوع معمولی و با چسبندگی بالا قابل تولید هستند. کاغذ این نوع برچسب ها در انواع گلاسه، نیمه گلاسه و مات در بازار موجود است. این نوع لیبل ها نسبت به سایر برچسب ها ارزان تر اما با مقاومت کمتر در شرایط مختلف آب و هوایی است. برای مثال این نوع لیبل ها مناسب برای محصولات پروتئینی که در یخچال و شرایط مرطوب نگهداری می شوند نیستند و بیشتر مناسب استفاده در محیط های خشک، تمیز و دمای نرمال هستند. از لیبل های کاغذی بیشتر بعنوان برچسب راهنما و ارائه کننده اطلاعات استفاده می شود.
در طراحی لیبل چه مواردی استفاده میشود؟
در طراحی لیبل از اطلاعات مرتبط با محصول شامل لوگوی برند، اسم محصول، ویژگی و مزیت رقابتی استفاده میشود. این اطلاعات همان چیزی است که مشتری در زمان انتخاب و خرید به آنها نیاز دارد. بنابراین در طراحی لیبلها باید به این نکات توجه و دقت لازم را داشته باشید و از آنها استفاده کنید. خلاقیت وایده پردازی نیز یکی دیگر از مهمترین مواردی است که باید به آنها دقت داشت. در واقع لیبل به معنای شناسنامه برند و محصول شما عمل میکند بنابراین باید هم دارای جذابیتهای بصری بوده و هم اطلاعات مورد نیاز مشتری را در اختیار او قرار دهد.
بیشتر بخوانید: اهمیت لوگوی حرفه ای برای کسب و کارها
نکات مهم برای طراحی و چاپ لیبل
برای این که طراحی لیبل با موفقیت همراه باشد، مهم است که به نکاتی توجه داشته باشید. در این بخش سعی میکنیم با بیان نکات مهم طراحی لیبل شما را در انتخاب بهترین طراحی همراهی کنیم.
آنالیز رقبا
حتماً قبل از طراحی رقبای خود را آنالیز کنید. توجه داشته باشید که طراحی لیبل نباید کپی یا حتی نزدیک به طرح رقبای شما باشد. طرح لیبل محصولات شما باید یونیک و منحصربفرد باشد تا متمایز دیده شوید.
متفاوت باشید
بهتر است به دنبال طرحی متمایز و متفاوت بگردید. از این که جسورانه عمل کنید هراس نداشته باشید، یک طرح کاملاً جسورانه و خلاقانه میتواند عامل مهم تمایز شما از رقبایتان در عرصه رقابت باشد. لیبل های جذاب اکثر اوقات عاملی برای انتخاب و خرید محصولات در سایت های فروش اینترنتی هستند.
طراحی خلاقانه لیبل
مهمترین نکته در طراحی لیبل، بکارگیری خلاقیت است. مطمئناً محصول شما رقبای بسیاری در بازار خواهد داشت، بنابراین یک لیبل متمایز و جذاب میتواند برگ برنده شما در شلف فروشگاه باشد.
طراحی یونیک و اختصاصی
یکی از نکات موفقیت لیبل ها و تاثیرگذاری در فروش محصولات توجه به طراحی یونیک آنها است. طرح های لیبل محصولات باید کاملا اختصاصی و منحصربفرد طراحی شود. این موضوع باعث می شود محصولات هر برندی به شکل متمایزی دیده شوند.
استفاده از متریال مناسب
یکی از نکات مهم در طراحی و تولید لیبل ها توجه به جنس کاغذ آن است. محصولات مختلف شرایط نگهداری متفاوتی دارند و متریال تولید لیبل ها باید متناسب با شرایط و دمای نگهداری محصول انتخاب شود.
بیشتر بخوانید: طراحی بسته بندی و تاثیر آن در فروش محصولات
اهمیت رنگ در طراحی لیبل
رنگ اولین عنصری است که نگاه و ذهن مخاطب را درگیر می کند. توصیه میشود که حتماً به رنگها که کلید اصلی موفقیت شما هستند توجه و دقت بیشتری داشته باشید. رنگهای انتخابی باید با توجه به روانشناسی رنگ و اصول آن انتخاب شوند. به طور مثال در طراحی لیبل اقلام خوراکی باید از رنگهایی مثل نارنجی و قرمز استفاده شود که باعث تحریک اشتها میگردند.
درج اطلاعات واضح
اطلاعات مندرج در لیبل باید در فاصله متوسط خوانا و قابل تشخیص باشد. رنگ و محتوای لیبل باید خیلی سریع مخاطب را جذب کند، پس شما تنها ۵ ثانیه زمان دارید تا در مرکز توجه او قرار گیرید. بنابراین انتخاب لیبلی که اطلاعات را با فونت خوانا و رنگ مناسب در اختیار مشتری قرار میدهد بسیار مهم است.
اجتناب از طرحهای شلوغ
یک لیبل تأثیرگذار لیبلی است که اطلاعات مورد نیاز مشتری را با کمترین میزان شلوغی در اختیار او قرار میدهد. مطمئن باشید که مشتری آنقدرها زمان ندارد که بخواهد همه اطلاعاتی که شما در لیبل قرار میدهید را مطالعه کند، بنابراین اطلاعات مهم و دارای اولویت باید در مکان درست و در معرض دید مشتری قرار گیرند.
وضوح لیبل
یکی از مهمترین نکاتی که در طراحی لیبل باید به آن توجه کنید رزولوشن بالای تصویر است. پس دقت داشته باشید که رزولوشن فایل لیبل نباید کمتر از ۳۰۰ دی پی آی باشد. رزولوشن های پایینتر باعث می شود عکسهای محصولات و متن ها با کیفیت پایینی چاپ شوند.
تست چاپ
حتماً در پایان طراحی لیبل یک نمونه رنگی از لیبل را پرینت بگیرید تا نحوه نمایش طرح و فونت ها را با دقت بررسی کنید. تست چاپ با استفاده از پرینت دیجیتال کمک می کند نواقصی که بروی نمایشگر از چشم دور مانده را اصلاح کنید. یک پرینت خوب و بدون نقص می تواند رفرنس خوبی برای چاپ تیراژ بالا باشد.
کیفیت چاپ تیراژ بالا
لیبل ها از جمله اقلامی هستند که بصورت فیزیکی و چاپ شده بروی محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. لیبل محصولات گذشته از طراحی حرفه ای و جذاب باید از چاپ بسیار با کیفیتی هم برخوردار باشد. چاپ با کیفیت و بی نقص تکمیل کننده ی پروسه تولید لیبلها است و نمی توان صرفا به یک طرح فوق العاده بسنده کرد.
بیشتر بخوانید: خدمات طراحی و چاپ و اهمیت آن در تبلیغات
اهمیت ترکیب بندی در طراحی لیبل
ترکیب بندی یکی از موارد مهم در طراحی گرافیک بشمار می آید که تاثیر زیادی در جذابیت، درک سریع و اولویت بندی عناصر طرح دارد. چیدمان صحیح عناصر تشکیل دهنده ی یک لیبل برای طراحی و تولید یک لیبل حرفه ای و تاثیرگذار هم بسیار با اهمیت است. در طراحی لیبل باید عناصر مختلف مثل لوگو، اسم محصول، تصویر محصول یا تصویرسازی گرافیکی و سایر توضیحات و موارد اولویت بندی داشته باشند. منظور از اولویت بندی سایز و محل قرار گیری این عناصر است. برای مثال لوگوی برند محصول یا شرکت تولید کننده همیشه در مرکز توجه لیبل قرار می گیرد تا به این ترتیب اصل برندسازی در طراحی لیبل رعایت شود.
رعایت اصول ترکیب بندی در طراحی لیبل باعث ایجاد نظم بین عناصر تشکیل دهنده ی طرح لیبل می شود. همانطور که گفتیم، لیبل ها شامل لوگو، نوشتار نام محصول، عکس یا تصویر گرافیکی، توضیحات محصول، گواهینامه ها و غیره هستند. اگر این عناصر بدون توجه به قواعد ترکیب بندی در کنار هم قرار گیرند، نتیجه جالب و جذابی بهمراه ندارند. ترکیب بندی کمک می کند نظم در طرح لیبل ایجاد شده و عناصر به شکل سردرگم در کنار هم چیدمان نشوند. گذشته از چیدمان مناسب عناصر لیبل باید به فضاهای سفید(فضای منفی) یا وایت اسپیس ها هم توجه داشت. فضاهای سفید از شلوغی طرح که برای خریداران محصول جذاب نیست جلوگیری می کند و جذابیت دیداری لیبل را برای درک سریعتر افزایش می دهد.
لیبلها با چه متریالهایی چاپ میشوند؟
لیبلها را میتوان با توجه به کاربردی که دارند طبقهبندی کرد. این طبقهبندی بر اساس متریالی که لیبل بروی آن چاپ می شود صورت می گیرد. یک لیبل ممکن است از جنس کاغذ، پلاستیک یا حتی فلز باشد. لیبلهای کاغذی ممکن است مات یا گلاسه با گرماژهای مختلف باشند. همچنین این لیبلها از نظر تنوع چسب و رنگ و براقیت یکی از ارزانترین انواع لیبل محسوب میشوند.
لیبلهای پی وی سی دارای استقامت بیشتری هستند و در دو نوع مات و براق تولید میشوند. این نوع لیبلها ماندگاری بیشتری دارند و برای محیطهای باز مناسب هستند. کیفیت چاپ این لیبلها نیز بالا است و معمولاً از ریبون رزین یا سوپر رزین با کیفیت برای چاپ این محصولات استفاده میشود. لیبلهای ترنسپرنت نیز نوع دیگر از لیبل محصولات هستند که به صورت شفاف چاپ شده و از ماندگاری خوبی برخوردارند.
تکنیک ها و افکت های چاپ در تولید لیبل
یکی از عوامل تاثیرگذار در جذابیت لیبل های امروزی استفاده از تکنیک های چاپ است. امروزه به لطف استفاده از تکنولوژی های جدید در صنعت چاپ می توان افکت های متعدد و متنوعی را بروی لیبل های محصولات ایجاد کرد. یووی موضعی، یووی شنی، طلاکوب و نقره کوب، امباس موضعی، رنگهای متالیک و یا اکلیلی و بسیاری تکنیک های دیگر بخشی از افکت ها برای ایجاد جذابیت در طرح های لیبل هستند.
استفاده از تمامی این افکت های چاپی برای تولید لیبل ها مقدور است، اما بهتر است این تکنیک ها متناسب با نوع محصول و کاربرد آن استفاده شود. برای مثال رنگ یا یووی اکلیلی مناسب برای تولید لیبل محصولات صنعتی نیست و سنخیتی با این محصولات ندارد. در استفاده از این افکت ها متریال کاغذ لیبل هم بسیار مهم است. برای مثال شاید استفاده از چند تکنیک برای تولید یک لیبل با جنس کاغذ پشت چسبدار مناسب نباشد و باعث شود خاصیت چسبندگی کاغذ کم شود. در این شرایط کاغذهای پی وی سی بهترین متریال هستند و مقاومت کافی در برابر حرارتهای پروسه ایجاد افکت ها را دارند.
طراحی نیم تیغ برای لیبلهای خاص
برخی از لیبلها برای ظروف خاصی طراحی میشوند. مثلاً لیبلهایی که برای قرارگیری روی بطریها طراحی میشوند. در این صورت برای چاپ لیبل از روش خاصی به نام لیبل برش خاص یا نیم تیغ استفاده میشود. معمولاً طراحی نیم تیغ برای انواع لیبلها از جمله لیبلهای گلاسه کاغذی پشت چسبدار، پی وی سی شفاف (شیشهای) و سفید، متالایز، شبرنگ و گچی استفاده میکند.
در این روش از دستگاههای ملخی، لتر پرش یا دایکات برای برشهای ویژه و متنوع استفاده میشود. پروسه نیم تیغ لیبل ها بعد از انجام فرآیند چاپ صورت میگیرد. در این مدل از طراحی و تولید لیبل، خط برش لیبل با استفاده از یک قالب فلزی کات داده و متناسب با خط قالب محصول برشزده میشود.
اهمیت لیبل محصولات در برندسازی
متاسفانه بعضی از تولید کنندگان بعد از سالها فعالیت نقش و لیبل ها در زمینه های مختلف را درک نکرده اند. بعضی تولید کنندگان کالاها، لیبل را یک برچسب زینتی برای معرفی نوع محصول می دانند اما به واقع لیبلهای محصولات نقشی به مراتب فراتر دارند. طراحی لیبل شما می تواند آنقدر جذاب و کاربردی باشد که مشتریان را مجاب به انتخاب و خرید محصول شما از بین چندین برند مختلف کند. این اولین قدم موفقیت یک لیبل است و در صورتی که محصول هم با کیفیت باشد، مشتریان به برند شما وفادار می شوند. گاهی در خریدهای بعدی، مشتریان از روی طرح لیبل، محصولات شما را شناسایی می کنند. این همان اصل برندسازی است که این سوال را مطرح می کند” چطور طرح لیبل می تواند ترغیب به خرید و ماندگاری در ذهن ایجاد کند؟”.
نکات مهم در طراحی لیبل
برای طراحی حرفه ای لیبل باید اصول و نکات مهمی را رعایت کنید تا به بهترین لیبل ممکن را داشته باشید. بعضی از این نکات به قبل از طراحی، برخی هنگام طراحی و سایر موارد مربوط به مراحل چاپ می شود که در ادامه به آنها می پردازیم:
- قبل از طراحی ابعاد لیبل را با دقت از روی بسته بندی اندازه گیری کنید.
- پیش از طراحی، لیبل های رقبا را بررسی کنید.
- تیغ و برش ساده یا فرم دار را قبل از شروع طراحی و نسبت به فضای ممکن بروی بسته بندی مشخص کنید.
- سبک طراحی را متناسب با نوع محصول و پسند مخاطبان در نظر بگیرید.
- رنگ زمینه لیبل را متناسب با نوع محصول و با در نظر گرفتن مفهوم رنگها انتخاب کنید.
- در طراحی لیبل به ترکیب بندی و اولویت بندی عناصر توجه کنید.
- عکسهای اختصاصی از محصول برای طرح لیبل تهیه کنید.
- خلاقیت در طراحی را سرلوحه طرح های خود قرار دهید.
- افکت های چاپی را برای جذابیت بیشتر در طرح لیبل لحاظ کنید.
- متریال چاپ لیبل را متناسب با بسته بندی محصول و شرایط نگهداری آن در نظر بگیرید.
- کیفیت چاپ را فدای قیمت پایین نکنید.
بهترین نرمافزارها برای طراحی لیبل
نرمافزارهای بسیاری وجود دارند که میتوان از آنها برای طراحی لیبل استفاده کرد. در ادامه به معرفی بهترین نرمافزارهای کاربردی در این زمینه میپردازیم.
نرمافزارهای کمپانی ادوب
این نرمافزارها بهترین گزینه برای برای طراحان لیبل در سطح پیشرفته است. این مجموعه نرم افزارها شامل فتوشاپ، ایلاستریتور و ایندیزاین هستند که برای طراحی لیبل های ترکیبی شامل عناصر وکتور و پیکسلی کاربردی هستند. نرم افزار ایلاستراتور برای طراحی تیغ و ساختار گرافیکی لیبل و فتوشاپ برای تصویرسازی پیکسلی و ویرایش عکسها مورد استفاده قرار می گیرد.
نرمافزار Canva
این نرم افزار نیز برای طراحان مبتدی و تازه کار مناسب است و دارای صدها الگوی آماده است. از این نرمافزار میتوان برای ویرایش عکس، طراحی چیدمان و انواع گرافیک استفاده کرد.
نرمافزار Maestro
این نرمافزار در واقع یک نرمافزار آنلاین طراحی لیبل است که شامل الگوهای خالی و از پیش طراحی شده میشود، اندازه و پیکربندی این برچسبها متفاوت است. این ابزار آنلاین بیشتر برای ایده گرفتن مناسب بوده و پیش طراحی لیبل محصولات را با آن می توان انجام داد.
جمعبندی
لیبل یکی از مهمترین بخشهای بسته بندی محصول محسوب میشود که اطلاعات مهمی در خصوص یک محصول در اختیار مشتری قرار میدهد و او را برای تصمیمگیری خرید ترغیب میکند. از آنجایی که لیبل یک محصول از ویژگیهای بصری بسیاری برخوردار است و میتواند عامل اتصال مشتری و محصول باشد، بسیار مهم است که در طراحی لیبل به نکات حرفهای توجه شود. با توجه به اهمیت بالایی که لیبل در جذب مشتری دارد، توصیه میشود که طراحی و چاپ لیبل را به طراحان متخصص و حرفهای بسپارید.
دمتون گرممم توضيحات خوبى بود
درود بر شما، موفق باشید
درود بر شما، خوشحالم مفید بود
نمونه كار و تعرفه رو كجا مى تونم ببينم؟
درود بر شما، نمونه کار رو از لینک زیر ملاحظه بفرمایید و برای اطلاع از هزینه لطفا تماس بگیرید.
https://studiomani.ir/sticker-design/
هزينه طراحى ليبل مثل ليبل عسل ايوب براى ترشيجات خانگى چقد در مياد؟
لطفا برای اطلاع از تعرفه ها تماس بگیرید
هزينه ٨ مورد طراحى ليبل براى ادويه جات حدودا چقدر در مياد؟
درود بر شما، برای استعلام قیمت لطفا تماس بگیرید.
هزينه طراحى جعبه براى نبات چوبى حدودا چقدر هست؟ يك جعبه شيك و البته مقرون به صرفه براى فروش تو ديجيكالا لازم دارم. نمونه طراحى بسته بندى رو كجا مى تونم ببينم
لطفا برای اطلاع از تعرفه های طراحی از طریق واتساپ سایت یا تماس تلفنی اقدام بفرمایید.
افكت هاى چاپ افست رو چطورى ميشه تو طراحى در نظر گرفت؟ ليتوگرافى ها انجام نميدن؟
درود بر شما، باید بصورت لایه های مجزا در نرم افزارهای گرافیکی تفکیک کنید. اما اگر تجربه کافی ندارید از بخش طراحی چاپخانه یا لیتوگرافیکی کمک بگیرید.
من با لب تاپ يك طرح ليبل براى ترشى جات خانگيم درست كردم خواستم ببينم شما مى تونيد تكميلش كنيد براى چاپ كردن
درود بر شما، برای آماده سازی لیبل تون لطفا تماس بگیرید
خدمات چاپ لیبل هم دارین یا فقط طراحیش رو انجام میدین؟
بله طراحی و چاپ لیبل انجام می شود. نمونه های انجام شده از این ملاحظه بفرمایید.
https://studiomani.ir/package-design/
سلام ممنون از مطلب خوبتون، من دانشجوی گرافیک هستم، جایی می تونید معرفی کنید برای آموزش حرفه ای طراحی لیبل و بسته بندی محصولات؟
درود بر شما، آموزش های آموزشگاهی رو پیشنهاد نمی کنم، بهترین نتیجه رو شاید در کلاس های خصوصی و نیمه خصوصی بگیرید و متاسفانه شخص خاصی رو سراغ ندارم معرفی کنم.
لطفا پیشنهاد هزینه طراحی لیبل روی شیشه ۱۲ محصول در حوزه ی دمنوش را به ایمیل اینجانب ارسال بفرمایید.
درود بر شما، لطفا از طریق واتساپ یا تلگرام درخواست تون رو مطرح بفرمایید.
طراح ليبل و بسته بندى هستم، در صورت تمايل به همكارى براى ارسال نمونه كار از طريق ايميل در ارتباط باشيد.