ورود به حساب کاربری

رمز خود را فراموش کرده اید ؟

رمز خود را فراموش کرده اید ؟

صبر کنید، اطلاعاتم را به یاد آوردم !
مشاوره خدمات عکاسی 94 86 284 - 0912
  • ورود کاربران

استودیو مانی

استودیو مانی

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی طراحی برندینگ

94 86 284 0912
ایمیل studiomani91@gmail.com

استودیو مانی
60 18 96 88 - 021

  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
    • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
    • تیزرهای تبلیغاتی و صنعتی
    • طراحی هویت بصری برند
    • طراحی و چاپ
  • نمونه کارها
  • تعرفه عکاسی
  • درباره ما
  • تماس با ما
علیرضا رستگار
دوشنبه, 08 فروردین 1401 / نوشته شده در عکاسی تبلیغاتی

تفاوت‌های عکاسی تبلیغاتی و صنعتی – کاربردها و مزایا

عکاسی تبلیغاتی و صنعتی دو حوزه به ظاهر مشابه اما از جهات مختلف متفاوت هستند. عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از شاخه های خدماتی مرتبط با تجارت و کسب و کار محسوب می‌شوند که وجه اشتراک و تمایز بسیاری با هم دارند.

در این مقاله قصد داریم به تفاوت‌های عکسهای تبلیغاتی و صنعتی و نکات مرتبط با هریک از آن‌ها بپردازیم.

 

عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی شاخه ای از هنر عکاسی برای معرفی کالا یا خدمات در قالب یک عکس تعریف می شود. در واقع در عکاسی صنعتی هدف، نمایش و معرفی محصول با همه ویژگی‌ها و جزئیات آن است. معمولاً در عکاسی صنعتی از پس زمینه‌های ساده و با رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود تا بیشترین تمرکز بیننده روی جزئیات و ویژگی‌های سوژه باشد. در بحث تبلیغات صنایع هم کارخانجات صنعتی و خطوط تولید توسط عکاسی صنعتی به نمایش در می آید. اما در این مطلب هدف ما مقایسه ی عکسهای صنعتی محصولات و عکسهای تبلیغاتی محصولات است. با ارائه توضیحات کافی قصد داریم کاربردها و تاثیرات این دو شیوه عکاسی از محصولات را بطور دقیق شرح دهیم.

 

دوربین عکاسی صنعتی

از عکاسی صنعتی معمولاً به منظور نمایش ظاهر محصولات یا ماهیت خدمات در سایت، کاتالوگ، بروشور و … استفاده می شود. این عکسها با هدف معرفی ماهیت و نوع محصولات و همچنین توجه به ویژگی‌های فنی و ظاهری آن استفاده می‌شود.

 


بیشتر بخوانید:  عکاسی صنعتی حرفه ای


عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی نسبت به عکاسی صنعتی پر زرق و برق‌تر است. اما خود زیر شاخه‌ عکاسی تجاری محسوب می‌شود. در عکاسی تبلیغاتی هدف بازاریابی و جلب اعتماد مشتری و ترغیب او برای خرید یا تست کردن محصول است. بنابراین از هر ترفندی استفاده می‌شود تا مخاطب درگیری ذهنی با سوژه پیدا کند. ‌ایده پردازی و داستان سرایی تصویری از جمله مهمترین فاکتور‌های عکاسی تبلیغاتی محسوب می‌شوند.

 

تفاوت های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

در عکاسی تبلیغاتی عکاس باید تمام تلاش خود را برای تهیه عکسهایی جذاب و اغواگرانه از محصول به کار بگیرد. در عکاسی تبلیغاتی برخلاف عکاسی صنعتی جزئیات محصول آنچنان مورد توجه قرار نمی گیرد. بیشترین تمرکز روی صحنه پردازی و تهیه عکسی از محصول است که بیشترین توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.

 

 

مثال واضح عکسهای تبلیغاتی لوازم آرایشی هستند که با استفاده از خلاقیت و ایده باعث تحریک و ترغیب مخاطب به خرید می شوند. اگر شما تصاویر مربوط به معرفی و تبلیغات محصولات آرایشی را دیده باشید، همیشه داستانی پشت یک عکس نهفته است و معمولا با بهره گیری از یک مدل زیبا تلاش می‌شود تا مخاطب را به خرید محصول ترغیب کنند. با این تفاسیر باید گفت که عکاسی تبلیغاتی در واقع یک نوع عکاسی جذاب یا خلاقانه از محصولات است که با سبک‌های متنوعی با توجه به نوع محصول انجام می‌گیرد.

 


بیشتر بخوانید: چیدمان در عکاسی تبلیغاتی – اصول چیدمان عکسهای تبلیغاتی


تفاوت های عکسهای تبلیغاتی

همانطور که تا این قسمت متوجه شدید عکاسی تبلیغاتی و صنعتی بیشتر از نظر اهدافی که نبال می‌کنند با هم متفاوت هستند. در ادامه به صورت کاملاً تخصصی به تفاوت‌های عکاسی تبلیغاتی و صنعتی می‌پردازیم.

 

نوع نمایش و پردازش سوژه در عکس

در عکاسی صنعتی محصولات توجه به جزئیات و نمایش ویژگی های محصول مورد توجه است. همانطور که بیان شد مهمترین هدف از عکاسی صنعتی معرفی محصول و پرداختن به ویژگی‌های آن است. بنابراین نوع پردازش سوژه برای نشان دادن متریال ساخت، بافت، رنگ، سایز، ساختار و ویژگی ها بسیار مهم است. این موارد را با استفاده از عکسبرداری در زاویه مناسب، نورپردازی حرفه ای و ویرایش اصولی می توان نشان داد.

 

تفاوت در نورپردازی عکسهای صنعتی و تبلیغاتی

یکی از دیگر تفاوت‌های عکاسی تبلیغاتی و صنعتی، نورپردازی این دو سبک است. نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی بسیار مهم بوده و با تکنیک های مختلف و خلاقانه انجام می شود. اما در عکاسی صنعتی نورپردازی به شکلی که جزئیات و ویژگی‌های ظاهری محصول را به خوبی نمایان باشد کافیست.

 

تفاوت های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی


بیشتر بخوانید: نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی


پس زمینه و فضای عکس

در عکاسی صنعتی محصولات معمولاً از پس زمینه‌های ساده و خنثی استفاده می‌کنند تا بیشترین توجه بیننده به محصول و ویژگی‌های آن جلب شود. پس زمینه‌های تک رنگ به ویژه رنگ‌ سفید بهترین گزینه برای عکسهای صنعتی محصولات است. اما در عکاسی تبلیغاتی پس زمینه و فضای عکس نقش مهمی در روایت داستان ایفا می‌کند. بنابراین ارتباط بین پس زمینه‌، چیدمان و فضاسازی عکس از مهمترین فاکتور‌های عکاسی تبلیغاتی محسوب می‌شوند. در عکاسی تبلیغاتی از پس زمینه های رنگی، طرح دار و یا فضایی واقعی و مرتبط با ایده عکس استفاده می شود.

 

ترکیب‌بندی در عکسهای تبلیغاتی و صنعتی

ترکیب بندی در مورد عکاسی صنعتی محصولات خیلی مورد توجه نیست. در عکاسی صنعتی بیشتر انتخاب زاویه عکسبرداری از محصول مطرح است. اما ترکیب بندی یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در ایجاد جذابیت و انتقال مفاهیم در عکسهای تبلیغاتی است. در واقع ترکیب‌بندی مسأله‌ای است که در عکاسی تبلیغاتی بیشتر به آن پرداخته می‌شود. در عکسهای تبلیغاتی شیوه چیدمان صحنه و نوع ترکیب‌بندی ارتباط مستقیم با جذابیت و ایجاد ارتباط با مخاطب دارد. گاهی نوع ترکیب نقش تعیین کننده ای در عکسها داشته و کمک می کند پیام عکس بهتر به بیننده منتقل شود.

 

تفاوت های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
‌ایده پردازی در عکاسی تبلیغاتی

یکی از مهمترین نکاتی که وجه تمایز عکاسی تبلیغاتی و صنعتی محسوب می‌شود، ‌ایده پردازی است. در عکاسی صنعتی محصولات ‌ایده‌ها نقش چندانی ایفا نمی‌کنند. اما ایده پردازی در عکاسی تبلیغاتی که باید ذهن مخاطب درگیر تبلیغ شده و او را ترغیب به استفاده از محصول یا خدمات کند، بسیار مهم است. یک ایده جالب که به شکلی خلاقانه در یک عکس تبلیغاتی ارائه می شود بسیار تاثیرگذار تر از یک عکس ساده است.

 


بیشتر بخوانید: ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی – روش های خلق عکسهای مبتکرانه


استفاده از لوازم جانبی در کنار سوژه

در عکاسی صنعتی معمولاً از سوژه به تنهایی و در زاویه‌های مختلف عکسبرداری می‌شود. اما در عکاسی تبلیغاتی استفاده از لوازم جانبی در کنار سوژه بسیار کاربردی و مفید است. به کمک اکسسوارهای مختلف و البته مرتبط با محصول می توان داستان‌های مختلفی را در عکس روایت کرد. لوازم جانبی یا اکسسوارها کمک می کنند ایده های خود را در عکس پیاده کنید و پیام عکستان را بطور شفاف به بیننده منتقل کنید.

 

برای مثال قراردادن چند شاخه گل با طراوت همراه با قطرات درخشنده آب در کنار یک محصول لوازم آرایشی نشان دهنده ی طبیعی بودن این محصول و تداعی کننده ی شادابی و تازگی خواهد بود.

 

ایجاد جذابیت در عکس‌های تبلیغاتی

مهمترین عامل ایجاد تفاوت در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی ایجاد جذابیت‌های بصری برای عکس‌های تبلیغاتی است. در واقع عکاس همه تلاش خود را می‌کند تا از جذاب ترین عکس را از سوژه تهیه کند. در حالی که در عکاسی صنعتی بیش از جذابیت به ماهیت و جزئیات محصول پرداخته می‌شود. ایجاد جذابیت در عکسهای تبلیغاتی گاه با فضاسازی و خلاقیت در استفاده از تکنیک های عکاسی است. گاهی اوقات هم با استفاده از تکنیک های نرم افزاری جذابیت بصری ایجاد می شود.

 

تفاوت های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
ویرایش متفاوت در عکسهای صنعتی و تبلیغاتی

آخرین نکته‌ای که می‌توان در تفاوت عکاسی تبلیغاتی و صنعتی به آن پرداخت، ویرایش عکسها است. در عکاسی صنعتی معمولاً ویرایش بیشتر روی برطرف کردن سایه‌ها، رفلکس‌های مزاحم، روتوش نواقص ظاهر سوژه تمرکز دارد. در حالی که هدف از ویرایش عکسهای تبلیغاتی علاوه بر رفع نواقص ایجاد جذابیت و افزایش کیفیت عکس است.

 


بیشتر بخوانید: ادیت عکسهای تبلیغاتی – نکات مهم برای ویرایش عکس تبلیغاتی


در ویرایش عکسهای صنعتی سعی بر این است تا محصول به بهترین شکل و واقعی ترین حالت در عکس دیده شود. در پروسه ادیت عکسهای صنعتی محصولات از هیچ فیلتر جذاب کننده ای استفاده نمی شود. اما در عکسهای تبلیغاتی سعی می شود با کمک ویرایش اصولی به زیبایی عکسها افزوده شود. گاهی اوقات هم بخشی از روند ساخت عکسهای تبلیغاتی توسط تکنیک های کلاژ عکس و افزودن عناصر دیگر به عکسها انجام می شود.

 

تفاوت های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

تفاوت در کاربرد‌های متفاوت عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

اگرچه هر دو حوزه ی عکاسی تبلیغاتی و صنعتی از تخصصی‌ترین شاخه های عکاسی محسوب می‌شوند اما کاربردهای متفاوتی دارند. عکسهای صنعتی و تبلیغاتی در رسانه های مختلف مثل وب سایت، سوشال مدیا و تبلیغات آفلاین(تبلیغات چاپی) مورد استفاده قرار می گیرند اما هر کدام کاربرد و تاثیر خود را دارند.

 

عکاسی تبلیغاتی با هدف فروش محصول و ترغیب مخاطب به خرید یا تست محصول انجام می‌گیرد. در واقع از روش‌های بازاریابی نیز در تهیه عکسها تبلیغاتی استفاده می‌شود. به طور مثال داستان سرایی تصویری، ‌ایده پردازی، چیدمان و دکوارسیون تصویر بر اساس یک هدف خاص، نورپردازی هدفمند و… از جمله این موارد هستند.

 

اما در مورد عکاسی صنعتی بیشترین توجه عکاس بروی نمایش ساختار کلی و جزئیات محصول است. مهمترین هدف از عکاسی صنعتی معرفی یک محصول با همه ویژگی‌ها و خصوصیات فنی و ظاهری آن است. در عکسهای صنعتی سعی می شود به بهترین شکل و بالاترین کیفیت واقعیات محصول به نمایش درآید.

 

سخن آخر

عکاسی تبلیغاتی و صنعتی هر دو در یک حوزه ی مشترک تجاری قرار دارند، اما اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از جزئیات این دو شیوه عکاسی نسبتا مشابه با یکدیگر تفاوت دارد. در این مقاله اشاره‌ای به همه جزئیات و عوامل اشتراک و تفاوت‌های میان عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی پرداختیم. در واقع باید گفت که عکاسی تبلیغاتی زیرشاخه‌ای حرفه‌ای از عکاسی صنعتی محسوب می‌شود که با هدف متمایزی از آن چه در عکاسی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، انجام می شود.


 

شما می توانید مطالب مرتبط دیگری را نیز در اینجا ببنید

عکاسی از صنایع دستی
عکاسی از صنایع دستی – چطور عکسهایی تاثیرگذار در فروش بگیریم؟
اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چه نقشی در تبلیغات دارد؟
استودیو عکس خانگی
استودیو عکس خانگی – چطور آتلیه عکس خانگی راه اندازی کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

  • تجهیزات ساخت ویدیو

    تجهیزات ساخت ویدیو – اهمیت و تاثیر تجهیزات در کیفیت ویدیوها

    تجهیزات ساخت ویدیو یکی از تاثیرگذارترین فاکتور ...
  • پرسونای مخاطب

    پرسونای مخاطب – چطور مخاطب کسب و کار خود را شناسایی کنیم؟

    پرسونای مخاطب مهمترین هدف برای بازاریابی و سرما...
  • فلاش عکاسی

    فلاش عکاسی – راهنمای انتخاب و خرید فلاش های عکاسی

    فلاش عکاسی یکی از ابزارهای مهم و ضروری برای عکا...
  • تبلیغات فضای مجازی

    تبلیغات فضای مجازی و اهمیت آن در رشد فروش و برندسازی

    تبلیغات فضای مجازی برای رسیدن به فروش بیشتر امر...
  • نقطه دید در عکاسی

    نقطه دید در عکاسی – نکات حرفه ای در ایجاد نقطه دید اختصاصی

    نقطه دید در عکاسی در حقیقت نگاه اختصاصی عکاس به...

فهرست ها :

  • خدمات
  • عکاسی صنعتی
  • وبلاگ
  • ویدئو و تیزر
  • درباره ما
  • طراحی و چاپ
  • تماس با ما
  • روال کار
  • مشتریان
  • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
  • طراحی هویت بصری برند
  • تعرفه عکاسی

ثبت نام در خبرنامه :

جهت اطلاع از مقالات جدید ایمیل خود را ثبت کنید

ارتباط با ما :

94 86 284 - 0912
60 18 96 88 - 021
ایمیل: studiomani91@gmail.com

آدرس :
تهران - فاطمی

  • شبکه های اجتماعی
استودیو مانی

Copyright © Studio mani 2008-2019
Powered By Studiomani.ir

بالا