SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!
عکاسی صنعتی و تبلیغات مانی 94 86 284 - 0912
  • LOGIN

استودیو مانی

استودیو مانی

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی طراحی برندینگ

94 86 284 0912
Email: studiomani91@gmail.com

استودیو مانی
60 18 96 88 - 021

  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
    • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
    • تیزرهای تبلیغاتی و صنعتی
    • طراحی هویت بصری برند (Visual identity design)
    • طراحی و چاپ
  • نمونه کارها
  • تعرفه عکاسی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
علیرضا رستگار
دوشنبه, 08 فروردین 1401 / Published in عکاسی تبلیغاتی

تفاوت‌های عکاسی تبلیغاتی و صنعتی – کاربردها و مزایا

عکاسی تبلیغاتی و صنعتی تفاوت های متعددی از نظر نوع کاربرد، ساختار و فضای عکس با هم دارند. عکسهای صنعتی رویکرد معرفی محصولات به مخاطبان و عکسهای تبلیغاتی با هدف جلب توجه و تاثیرگذاری بر احساسات مشتریان تهیه می شوند.

در این مقاله قصد داریم به تفاوت‌های عکسهای تبلیغاتی و صنعتی و نکات مرتبط با هریک از آن‌ها بپردازیم.

 

عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی شاخه ای از هنر عکاسی برای معرفی کالا یا خدمات در قالب یک عکس تعریف می شود. در واقع عکاسی صنعتی با هدف نمایش دقیق و واقع گرایانه محصولات و همچنین ویژگی‌ها و جزئیات آنها انجام می شود. معمولاً در عکاسی صنعتی محصولات از پس زمینه‌های ساده و با رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود تا بیشترین تمرکز بیننده روی جزئیات و ویژگی‌های محصول باشد. بخش دیگری از عکسهای صنعتی مربوط به نمایش کارخانجات صنعتی و خطوط تولید مثل کارخانجات تولیدی، پتروشیمی ها، شرکت های نفتی، شرکت های حمل و نقل و غیره است. اما در این مطلب هدف ما مقایسه ی عکسهای صنعتی محصولات و عکسهای تبلیغاتی محصولات است. با ارائه توضیحات کافی قصد داریم کاربردها و تاثیرات این دو شیوه عکاسی از محصولات را بطور دقیق شرح دهیم.

 

دوربین عکاسی صنعتی

از عکاسی صنعتی معمولاً به منظور نمایش ظاهر محصولات یا ماهیت خدمات در سایت، کاتالوگ، بروشور و … استفاده می شود. این عکسها با هدف معرفی ماهیت و نوع محصولات و همچنین توجه به ویژگی‌های فنی و ظاهری آن استفاده می‌شود.

 


بیشتر بخوانید:  عکاسی صنعتی حرفه ای


عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی نسبت به عکاسی صنعتی پر زرق و برق‌تر است. اما خود زیر شاخه‌ عکاسی تجاری محسوب می‌شود. در عکاسی تبلیغاتی هدف بازاریابی و جلب اعتماد مشتری و ترغیب او برای خرید یا تست کردن محصول است. بنابراین از هر ترفندی استفاده می‌شود تا مخاطب درگیری ذهنی با سوژه پیدا کند. ‌ایده پردازی و داستان سرایی تصویری از جمله مهمترین فاکتور‌های عکاسی تبلیغاتی محسوب می‌شوند.

 

تفاوت های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

 


بیشتر بخوانید: عکاسی صنعتی برای کاتالوگ – اهمیت عکسها در طراحی کاتالوگ


در عکاسی تبلیغاتی عکاس باید تمام تلاش خود را برای تهیه عکسهایی جذاب و اغواگرانه از محصول به کار بگیرد. در عکاسی تبلیغاتی برخلاف عکاسی صنعتی جزئیات سوژه اصلی آنچنان مورد توجه نیست. بیشترین تمرکز روی صحنه پردازی و تهیه عکسی پر رنگ و لعاب از محصول است که بیشترین توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.

 

مثال واضح عکسهای تبلیغاتی لوازم آرایشی هستند که با استفاده از خلاقیت و ایده باعث تحریک و ترغیب مخاطب به خرید می شوند. اگر شما تصاویر مربوط به معرفی و تبلیغات محصولات آرایشی را دیده باشید، همیشه داستانی پشت یک عکس تبلیغاتی نهفته است و معمولا با بهره گیری از یک مدل زیبا تلاش می‌شود تا مخاطب را به خرید محصول ترغیب کنند. با این تفاسیر باید گفت که عکاسی تبلیغاتی در واقع یک نوع عکاسی جذاب یا خلاقانه از محصولات است که با سبک‌های متنوعی با توجه به نوع محصول انجام می‌گیرد.

 


بیشتر بخوانید: چیدمان در عکاسی تبلیغاتی – اصول چیدمان عکسهای تبلیغاتی


تفاوت های عکسهای تبلیغاتی و صنعتی

تا اینجا متوجه شدیم که عکسهای صنعتی و تبلیغاتی از جهات مختلف تفاوت های عمده و متعددی با هم دارند. در ادامه به صورت کاملاً تخصصی به تفاوت‌های عکاسی تبلیغاتی و صنعتی می‌پردازیم.

 

عکسهای صنعتی محصولات رویکرد معرفی و ارائه اطلاعات دارند. این عکسها ساختار محصول اعم از نوع بسته بندی، جنس بدنه، رنگ، سایز، ویژگی های ظاهری، امکانات دستگاه ها و غیره را به تصویر می کشند. عکاسی صنعتی محصولات کمک به معرفی یک محصول و امکان مقایسه آن با سایر محصولات یک فروشگاه آنلاین می کند. عکسهای صنعتی محصولات باید با کیفیت بالا تهیه شوند تا جزئیات محصولات اعم از کیفیت متریال ساخت، رنگ واقعی محصول را به تصویر بکشد. استراتژی ارائه عکسهای با کیفیت به مخاطبان کمک به اعتمادسازی مشتریان برای افرایش احتمال خرید می کند.

 

اما عکاسی تبلیغاتی با اهداف متفاوتی همراه است. عکسهای تبلیغاتی با هدف جلب توجه جامعه هدف تهیه می شوند. عکسهای تبلیغاتی که با سبک های مختلفی تهیه می شوند با هدف اثرگذاری بروی احساسات بیننده منتشر می شوند. عکاسی تبلیغاتی به دنبال ایجاد یک حس در بیننده است تا با این روش بتواند بیننده را ترغیب به خرید کند. عکسهای تبلیغاتی برای برانگیختن احساسات مختلف مثل آرامش، ترس، هیجان و غیره تهیه می شوند. بیشترین کاربرد این عکسها در طراحی کمپین های تبلیغاتی است.

 

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی محصولات

 

تفاوت در کاربرد عکسهای صنعتی و تبلیغاتی

عکسهای صنعتی و تبلیغاتی محصولات کاربردهای مختلف و متفاوتی در روند بازاریابی و تبلیغات کسب و کارها دارند. عکسهای صنعتی و زمینه سفید محصولات با کاربردهایی مثل استفاده در فروشگاه های اینترنتی، طراحی کتابچه محصولات، طراحی بروشور بروشور، ثبت طرح صنعتی محصول، فروش محصولات در کانال های پیام رسان، طراحی بسته بندی و تولید محتواها تهیه می شوند.

 

اما عکسهای تبلیغاتی که با هدف جلب توجه و ایجاد جذابیت بصری در تبلیغات تهیه می شوند، کاربردهایی مثل طراحی پوستر، طراحی تبلیغات شهری و نمایشگاهی، محتواهای سوشال مدیا، کمپین های تبلیغاتی، طراحی کاتالوگ و بنرهای سایت دارند. با اینکه هر دو نوع عکس تبلیغاتی و صنعتی در مواردی کاربردهای مشابهی مثل کاتالوگ دارند، اما با اهداف متفاوتی استفاده می شوند. مثلا عکسهای زمینه سفید محصولات در یک کاتالوگ با هدف معرفی مشخصات و ویژگی های محصول استفاده شده اما عکسهای تبلیغاتی برای جذابیت طرح کاتالوگ و ترغیب مخاطب به خرید مورد استفاده قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید: عکاسی از بسته‌بندی محصولات – نکات مهم در عکاسی حرفه ای


نوع نمایش و پردازش سوژه در عکس

در عکاسی صنعتی محصولات توجه به جزئیات و نمایش ویژگی های محصول مورد توجه است. همانطور که بیان شد مهمترین هدف از عکاسی صنعتی معرفی محصول و پرداختن به ویژگی‌های آن است. بنابراین نوع پردازش سوژه برای نشان دادن متریال ساخت، بافت، رنگ، سایز، ساختار و ویژگی ها بسیار مهم است. این موارد را با استفاده از عکسبرداری در زاویه مناسب، نورپردازی حرفه ای و ویرایش اصولی می توان نشان داد.

 

تفاوت در نورپردازی عکسهای صنعتی و تبلیغاتی

یکی از دیگر تفاوت‌های عکاسی تبلیغاتی و صنعتی، نورپردازی این دو سبک است. نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی بسیار مهم بوده و با تکنیک های مختلف و خلاقانه انجام می شود. اما در عکاسی صنعتی نورپردازی به شکلی که جزئیات و ویژگی‌های ظاهری محصول را به خوبی نمایان باشد کافیست.

 

تفاوت های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی


بیشتر بخوانید: نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی


پس زمینه و فضای عکس

در عکاسی صنعتی محصولات معمولاً از پس زمینه‌های ساده و خنثی استفاده می‌کنند تا بیشترین توجه بیننده به محصول و ویژگی‌های آن جلب شود. پس زمینه‌های تک رنگ به ویژه رنگ‌ سفید بهترین گزینه برای عکسهای صنعتی محصولات است. اما در عکاسی تبلیغاتی پس زمینه و فضای عکس نقش مهمی در روایت داستان ایفا می‌کند. بنابراین ارتباط بین پس زمینه‌، چیدمان و فضاسازی عکس از مهمترین شاخصه های عکاسی تبلیغاتی محسوب می‌شوند. در عکاسی تبلیغاتی از پس زمینه های رنگی، طرح دار و یا فضایی واقعی و مرتبط با ایده عکس استفاده می شود.

 

ترکیب‌بندی در عکسهای تبلیغاتی و صنعتی

ترکیب بندی در مورد عکاسی صنعتی محصولات خیلی مورد توجه نیست. در عکاسی صنعتی بیشتر انتخاب زاویه عکسبرداری از محصول مطرح است. اما ترکیب بندی یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در ایجاد جذابیت و انتقال مفاهیم در عکسهای تبلیغاتی است. در واقع ترکیب‌بندی مسأله‌ای است که در عکاسی تبلیغاتی بیشتر به آن پرداخته می‌شود. در عکسهای تبلیغاتی شیوه چیدمان صحنه و نوع ترکیب‌بندی ارتباط مستقیم با جذابیت و ایجاد ارتباط با مخاطب دارد. گاهی نوع ترکیب نقش تعیین کننده ای در عکسها داشته و کمک می کند پیام عکس بهتر به بیننده منتقل شود.

 

تفاوت های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
‌ایده پردازی در عکاسی تبلیغاتی

یکی از مهمترین نکاتی که وجه تمایز عکاسی تبلیغاتی و صنعتی محسوب می‌شود، ‌ایده پردازی است. در عکاسی صنعتی محصولات ‌ایده‌ها نقش چندانی ایفا نمی‌کنند. اما در عکاسی تبلیغاتی، ایده پردازی نقش بسیار پر رنگی برای جذب مخاطب و ترغیب به خرید ایفا می کند. یک ایده جالب که به شکلی خلاقانه در یک عکس تبلیغاتی استفاده شده، بسیار تاثیرگذار تر از یک عکس ساده است.

 


بیشتر بخوانید: ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی – روش های خلق عکسهای مبتکرانه


استفاده از لوازم جانبی در کنار سوژه

در عکاسی صنعتی معمولاً از سوژه به تنهایی و در زاویه‌های مختلف عکسبرداری می‌شود. اما در عکاسی تبلیغاتی استفاده از لوازم جانبی در کنار سوژه بسیار کاربردی و مفید است. به کمک اکسسوارهای مختلف و البته مرتبط با محصول می توان داستان‌های مختلفی را در عکس روایت کرد. لوازم جانبی یا اکسسوارها کمک می کنند ایده های خود را در عکس پیاده کنید و پیام عکستان را بطور شفاف به بیننده منتقل کنید.

 

برای مثال قراردادن چند شاخه گل با طراوت همراه با قطرات درخشنده آب در کنار یک محصول لوازم آرایشی نشان دهنده ی طبیعی بودن این محصول و تداعی کننده ی شادابی و تازگی خواهد بود.

 

ایجاد جذابیت در عکس‌های تبلیغاتی

مهمترین عامل ایجاد تفاوت در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی ایجاد جذابیت‌های بصری برای عکس‌های تبلیغاتی است. در واقع عکاس همه تلاش خود را می‌کند تا از جذاب ترین عکس را از سوژه تهیه کند. در حالی که در عکاسی صنعتی بیش از جذابیت به ماهیت و جزئیات محصول پرداخته می‌شود. ایجاد جذابیت در عکسهای تبلیغاتی گاه با فضاسازی و خلاقیت در استفاده از تکنیک های عکاسی است. گاهی اوقات هم با استفاده از تکنیک های نرم افزاری جذابیت بصری ایجاد می شود.

 


بیشتر بخوانید: عکاسی فلت لی اوت – عکاسی تبلیغاتی زاویه بالا از محصولات


 

تفاوت های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
ویرایش متفاوت در عکسهای صنعتی و تبلیغاتی

آخرین نکته‌ای که می‌توان در تفاوت عکاسی تبلیغاتی و صنعتی به آن پرداخت، ویرایش عکسها است. در عکاسی صنعتی معمولاً ویرایش بیشتر روی برطرف کردن سایه‌ها، رفلکس‌های مزاحم، روتوش نواقص ظاهر سوژه تمرکز دارد. در حالی که هدف از ویرایش عکسهای تبلیغاتی علاوه بر رفع نواقص ایجاد جذابیت و افزایش کیفیت عکس است.

 


بیشتر بخوانید: ادیت عکسهای تبلیغاتی – نکات مهم برای ویرایش عکس تبلیغاتی


در ویرایش عکسهای صنعتی سعی بر این است تا محصول به بهترین شکل و واقعی ترین حالت در عکس دیده شود. در پروسه ادیت عکسهای صنعتی محصولات از هیچ فیلتر جذاب کننده ای استفاده نمی شود. اما در عکسهای تبلیغاتی سعی می شود با کمک ویرایش اصولی به زیبایی عکسها افزوده شود. گاهی اوقات هم بخشی از روند ساخت عکسهای تبلیغاتی توسط تکنیک های کلاژ عکس و افزودن عناصر دیگر به عکسها انجام می شود.

 

تفاوت های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

 

تفاوت در کاربرد‌های متفاوت عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

اگرچه هر دو حوزه ی عکاسی تبلیغاتی و صنعتی از تخصصی‌ترین شاخه های عکاسی محسوب می‌شوند اما کاربردهای متفاوتی دارند. عکسهای صنعتی و تبلیغاتی در رسانه های مختلف مثل وب سایت، سوشال مدیا و تبلیغات آفلاین(تبلیغات چاپی) مورد استفاده قرار می گیرند اما هر کدام کاربرد و تاثیر خود را دارند.

 

عکاسی تبلیغاتی با هدف فروش محصول و ترغیب مخاطب به خرید یا تست محصول انجام می‌گیرد. در واقع از روش‌های بازاریابی نیز در تهیه عکسها تبلیغاتی استفاده می‌شود. به طور مثال داستان سرایی تصویری، ‌ایده پردازی، چیدمان و دکوارسیون تصویر بر اساس یک هدف خاص، نورپردازی هدفمند و… از جمله این موارد هستند.

 

اما در مورد عکاسی صنعتی بیشترین توجه عکاس بروی نمایش ساختار کلی و جزئیات محصول است. مهمترین هدف از عکاسی صنعتی معرفی یک محصول با همه ویژگی‌ها و خصوصیات فنی و ظاهری آن است. در عکسهای صنعتی سعی می شود به بهترین شکل و بالاترین کیفیت واقعیات محصول به نمایش درآید.

 

سخن آخر

عکاسی تبلیغاتی و صنعتی هر دو در یک حوزه ی مشترک تجاری قرار دارند، اما اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از جزئیات این دو شیوه عکاسی نسبتا مشابه با یکدیگر تفاوت دارد. در این مقاله اشاره‌ای به همه جزئیات و عوامل اشتراک و تفاوت‌های میان عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی پرداختیم. در واقع باید گفت که عکاسی تبلیغاتی زیرشاخه‌ای حرفه‌ای از عکاسی صنعتی محسوب می‌شود که با هدف متمایزی از آن چه در عکاسی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، انجام می شود.


 

What you can read next

طراحی بسته بندی
طراحی بسته ‌بندی حرفه ای – طراحی و چاپ بسته بندی
طراحی بروشور تبلیغاتی
طراحی بروشور – نمونه کارها + نکات مهم در طراحی حرفه ای
طراحی پوستر
طراحی پوستر + نمونه کارها – نکات مهم برای طراحی حرفه ای

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

  • عکاسی صنعتی هوایی - تصویربرداری هوایی

    عکاسی صنعتی هوایی از کارخانه ها و پروژه ها – تصویربرداری هوایی

    عکاسی صنعتی هوایی یکی از روش های جذاب برای به ت...
  • طراحی لایت باکس تبلیغاتی

    طراحی لایت باکس تبلیغاتی | نمونه کارها | ویژگی های مهم

    طراحی لایت باکس تبلیغاتی برای فروشگاه ها، مراکز...
  • عکاسی تبلیغاتی بیلبورد

    عکاسی تبلیغاتی بیلبورد – عکاسی حرفه ای برای طراحی بیلبورد

    عکاسی تبلیغاتی بیلبورد باید بصورت اختصاصی و حرف...
  • عکاسی از پوشاک - استویدیو مانی

    عکاسی از پوشاک – عکاسی حرفه ای از لباس

    عکاسی از پوشاک و لباس ها باید به شکلی حرفه ای و...
  • عکاسی صنعتی تجهیزات پزشکی

    عکاسی صنعتی تجهیزات پزشکی – نکات حرفه ای

     عکاسی صنعتی تجهیزات پزشکی یکی از روش های موثر ...

فهرست ها :

  • خدمات
  • عکاسی صنعتی
  • وبلاگ
  • ویدئو و تیزر
  • درباره ما
  • طراحی و چاپ
  • تماس با ما
  • روال کار
  • مشتریان
  • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
  • طراحی هویت بصری برند (Visual identity design)
  • تعرفه عکاسی

ثبت نام در خبرنامه :

جهت اطلاع از مقالات جدید ایمیل خود را ثبت کنید

ارتباط با ما :

94 86 284 - 0912
60 18 96 88 - 021
ایمیل: studiomani91@gmail.com

آدرس :
تهران - بالاتر از پارک ساعی

social sharing
  • GET SOCIAL
استودیو مانی

Copyright © Studio mani 2008-2019
Powered By Studiomani.ir

TOP