عکاسی از شیرینی و شکلات با هدف معرفی و تبلیغ این محصولات نکات و ظرافت هایی به همراه دارد. عکاسی از شکلات و شیرینی جات باید آنقدر جذاب انجام شود که آب از دهان بیننده راه بیفتد.
در این صورت است که این عکسها تاثیرگذاری لازم را برای بازاریابی و فروش موفق خواهند داشت. انواع مختلف شیرینی و شکلات از جمله پرطرفدارترین خوراکی ها به شمار میروند و اکثر مردم به این محصولات علاقه نشان میدهند.
این روز ها در شبکه های اجتماعی عکسهای مختلفی از این محصولات می بینیم. بعضی از عکسها بسیار ضعیف و بعضی جذاب و حرفه ای تهیه شده اند. بعضی مشاغل این محصولات را در بصورت خانگی تولید می کنند و با تهیه عکسهایی متوسط تا ضعیف اقدام به بازاریابی و فروش آنلاین می کنند. عکاسی از این نوع محصولات غذایی کار ساده ای نیست. عکسهای این محصولات باید ضمن جذابیت خلاقانه هم باشند، خلاقیتی که باعث تحریک اشتهای بیننده می شود. اگر علاقمندید بتوانید عکسهای جذابی از شیرینی و شکلات تهیه کنید تا پایان این مطلب همراه من باشید.
اهمیت عکسهای با کیفیت شکلات و شیرینی
امروزه عکسهای با کیفیت و حرفه ای یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی موفق و فروش بیشتر محصولات است. این موضوع در مورد عکاسی از شیرینی و شکلات هم صادق است و باید عکسهای این محصولات خیلی حرفه ای تهیه شود. بعد از مطالعه این مطلب به عکسها و تبلیغات برندهای مطرح صنعت شیرینی و شکلات دقت کنید. بعد از دیدن این عکسها متوجه خواهید شد با چه ظرافت و دقتی این عکسها تهیه شده تا تاثیرگذاری لازم را در فروش و برندسازی داشته باشد.
عکاسی شیرینی شکلات شامل چه محصولاتی میشود؟
در عکاسی از شیرینی و شکلات با تنوع بالایی از این محصولات مواجه هستید. مواردی از قبیل عکاسی از کیک و شیرینی و عکاسی از کوکیها، عکاسی از شکلات ها و آب نبات ها و بسیاری از تنقلات که در این صنعت غذایی قرار دارند. از طرفی عکاسی از همه ی این محصولات به یک شیوه و روش انجام نمی شود.
عکاسی از محصولات این صنعت در شرایط متفاوتی انجام می شود. مثلا ظروف و نورپردازی عکسهای شیرینی و کیک ها متفاوت از شکلات های رنگی و براق است. باید عکسهای این محصولات را با نورپردازی اختصاصی و ایده هایی متناسب با نوع کاربرد و جنس و بافت آنها تهیه کرد.
برای عکاسی از شیرینیها از دوربین عکاسی استفاده کنیم یا دوربین موبایل؟
عکاسی از شیرینی و شکلات را با استفاده از دوربین های موبایل یا دوربین های عکاسی می توان انجام داد. بسیاری از کسب و کارهای خانگی صنعت شیرینی و شکلات عکسهای محصولات خانگی خود را با دوربین موبایل تهیه می کنند. این موضوع خیلی هم خوب است اما به شرط آنکه با رعایت اصول مهمی که در ادامه اشاره می کنم عکسهای با کیفیت و قابل قبولی تهیه شود. اگر دوربین موبایل شما ضعیف و قدیمی هست باید بفکر خرید گوشی جدیدتر یا دوربین عکاسی ارزان قیمت باشید.
اما گروه دوم تهیه کنندگان این عکسها، عکاسان تبلیغاتی و صنعتی هستند. این هنرمندان با دوربین های متوسط تا حرفه ای اقدام به عکاسی از شیرینی و شکلات می کنند. هر چه دوربین و تجهیزات حرفه ای تر باشد عکسهای خروجی با کیفیت تر خواهند بود. البته تجربه و تبحر عکاس حرفه ای موضوع مهمی در تهیه عکسهای صنعتی و تبلیغاتی است.
بیشتر بخوانید: دوربین عکاسی صنعتی – چه دوربینی مناسب عکاسی صنعتی است؟
یک عکاس حرفه ای و کارآزموده با موبایل هم می تواند عکسهای جذاب و مناسبی تهیه کند. اما من همچنان معتقدم عکاسی با کیفیت صرفا با دوربین عکاسی و نورپردازی استودیویی اتفاق می افتد. البته توجه به استفاده از فایل های RAW و ویرایش اصولی عکسها هم تاثیر بسیاری در کیفیت خروجی عکسها خواهد داشت.
لنزهای مناسب برای عکاسی از شیرینی جات
استفاده از لنز مناسب یکی از نکات مهم در عکاسی از شیرینی و شکلات است. برای عکاسی از این محصولات مانند عکاسی از سایر غذاها به لنزهایی نیاز دارید که پس زمینه سوژه را به خوبی محو کند. این تکنیک عکسهای شیرینی شکلات را جذابتر و متمرکز بر سوژه می کند. اما هر لنزی به شما اجازه نمی دهد پس زمینه محو یا بوکه در بکگراند ایجاد کنید. لنزهای مناسب برای فراهم کردن این عکسها، لنزهای ماکرو و تله هستند که از دیافراگم های باز برخوردارند.
لنزهای ماکرو یا لنزهای زوم که از دیافراگم های باز برخوردارند عمق میدان کمی در عکس ایجاد می کنند. با ایجاد عمق میدان کم، عکسهایی بسیار حرفهای خلق می شود. برای نمونه با به کارگیری لنزهای با دیافراگم ۲٫۸ میتوانید به راحتی از سوژههای مورد نظر خود عکسهای جذاب تهیه کنید. حتی میتوانید از لنزهای با دیافراگم ۱٫۴ نیز استفاده کنید که نتایج جذابتری هم به همراه دارند.
بیشتر بخوانید: تبلیغات محصولات با استفاده از عکاسی لایف استایل (سبک زندگی)
نورپردازی عکسهای شیرینی جات
نورپردازی یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در کیفیت عکاسی از شیرینی و شکلات است. همانطور که میدانید نور عنصر بسیار مهمی در تمامی شاخه های عکاسی به شمار میرود. اما نور در عکاسی از محصولات و بخصوص سوژه های رنگی مانند شیرینی ها و آب نبات ها بسیار متفاوت و تاثیرگذارتر است. اگر در منزل از محصولات خود عکاسی می کنید از نور کنار پنجره می توانید استفاده کنید. باید با استفاده از یک صفحه سفید نوری که از پنجره وارد می شود را به نقاط تاریک عکستان بازتاب دهید.
در عکاسی از شیرینی و شکلات با موبایل بهترین نورپردازی استفاده از نور کنترل شده ی روز است. اما اگر پنجره ی خوبی برای ورود نور ندارید بهتر است از نورهای مصنوعی ارزان قیمت استفاده کنید. لامپ های کم مصرف و یا ال ای دی بهترین گزینه در این شرایط هستند. اگر نور خورشید یا لامپ های شما شدت زیادی دارند باید توسط یک پرده یا پارچه نازک آنرا کنترل شده به محصولات بتابانید. کافیست پرده نازک را بین سوژه و منبع نور که نور خورشید یا نورهای مصنوعی است قرار دهید.
اما در عکاسی حرفه ای از این محصولات نوع نورپردازی با استفاده از فلاش ها و مادیفایرها بسیار مهم است. همانطور که ابتدای مطلب توضیح دادم در عکاسی از شیرینی و شکلات با محصولات مختلف با جنس، رنگ و بافت های مختلفی مواجه هستید. بعضی از این محصولات مثل آبنبات ها پاستیل ها رنگی و شفاف هستند و برخی دیگر مثل کیک ها و کوکی ها بافت و ساختار متفاوتی دارند. هر کدام از این محصولات نیاز به نورپردازی مختص خود برای نشان دادن ویژگی های ظاهری و رنگها واقعی دارند.
بیشتر بخوانید: سبک های عکاسی تبلیغاتی – نکات ویژه برای تهیه انواع عکسهای تبلیغاتی
از چه المانهایی در عکسهای شیرینی و شکلات میتوان استفاده کرد؟
عکاسی از شیرینی و شکلات به دو صورت زمینه سفید و چیدمان(عکاسی تبلیغاتی) انجام می شود. عکسهای زمینه سفید معمولا از بسته بندی این محصولات با هدف معرفی و فروش محصولات در فروشگاه های آنلاین انجام می شود. در این عکسها صرفا از بسته بندی محصول یا نهایتا مقداری از محتوای بسته بندی در یک ظرف بروی زمینه ساده عکس تهیه می شود.
اما عکاسی تبلیغاتی شیرینی و شکلات متفاوت و جذابت تر است. عکسهای تبلیغاتی این محصولات معمولا با سبک های چیدمان، لایف استایل و یا خلاقانه تهیه می شوند. انتخاب این سبک ها منوط به نظرات سفارش دهنده و ایده های عکاس است.
برای عکاسی تبلیغاتی و چیدمان از این محصولات به مواردی بیشتری غیر از نورهای استودیویی نیاز دارید. زمینه و پس زمینه، ظروف متناسب با نوع محصول، اکسسوار دکوری بخشی از این موارد هستند. اما در این بین نقش ظروف و اکسسوار مرتبط بسیار مهم است. باید ظروفی متناسب با این محصولات انتخاب شود تا سوژه اصلی به خوبی در عکس خودنمایی کند.
غیر از ظروف به لوازم دکوری صحنه عکس هم باید توجه کنید. این لوازم و اکسسوار هم باید متناسب با ایده های عکس انتخاب شوند. بطور مثال فرض کنید قرار است از یک کیک تولد عکس تبلیغاتی تهیه کنید. استفاده از بادکنک های رنگی در پس زمینه عکس و شمع و فشفشه روشن در کنار کیک ایده ای جذاب خواهد بود.
برای محصولات مختلف شیرینی و شکلات می توانید ایده های جذاب و اختصاصی اجرا کنید. استفاده از اکسسوار و ظروف مناسب نقش تاثیرگذاری در پیاده سازی ایده ها خواهند داشت.
بیشتر بخوانید: چیدمان در عکاسی تبلیغاتی – اصول چیدمان عکسهای تبلیغاتی
ترکیببندی عکسهای شیرینی شکلات
یکی از عوامل بسیار مهم در عکاسی از شیرینی و شکلات توجه به ترکیببندی عکسها است. باید کادر خود را طوری انتخاب کنید که محصولات به شکلی جذاب و چشمگیر در عکس دیده شوند. به چیدمان شکلاتها، شیرینیها و یا کیک مورد نظر خود نیز توجه کافی داشته باشید. سعی کنید سوژهها و محصولات خود را به درستی بر روی میز و یا دکور خود چیدمان کنید.
استفاده از ظروف و اکسسوار رنگی نقش زیادی در ترکیب بندی این عکسها دارد. اما در استفاده از این عناصر وسواس به خرج دهید تا تمرکز از سوژه اصلی خارج نشود. باید سهم زیادی از عکس را معطوف سوژه کنید. بسیاری از عکسهای تبلیغاتی جذاب شیرینی و شکلات با کادرهای بسته و پس زمینه خارج از فوکوس تهیه می شوند. لازم نیست بخش کاملی از تمام عناصری دکوری در عکس دیده شوند. کافیست شیرینی و شکلات را به شکلی اشتهاآور و تحریک کننده به نمایش درآورید.
از محصولات و چیدمان صحنه با کادرهای مختلف عکاسی کنید. زاویه مورب همراه با کادر بسته از سوژه را امتحان کنید و در ترکیب بندی خلاق باشید. اگر چیدمان جذاب و نورپردازی مناسبی داشته باشید باقی داستان را با ترکیب بندی باید کامل کنید.
ادیت عکسهای تبلیغاتی شیرینی شکلات
درباره اهمیت ادیت عکسهای تبلیغاتی هر چه بگوییم کم است. ویرایش در عکاسی شیرینی شکلات نقش بسیار مهمی در تهیه عکسهای پر رنگ و لعاب دارد و حتما لازم است به شکل اصولی، بروی فایل های RAW عکس انجام شود. فاکتوری که عکسهای تبلیغاتی شیرینی جات را جذاب و اشتهاآور می کند نورپردازی حرفه ای و تهیه یک خروجی رنگی جذاب و با کیفیت است. اما گاهی نورپردازی باعث تغییر رنگ عناصر یا فضای عکس می شود. اینجاست که کنترل و اصلاح رنگها با استفاده از سیستم مدیریت رنگ و ویرایش به کمک می آید.
مدیریت رنگ هنگام ویرایش عکسها کمک می کند یک خروجی با کیفیت و با رنگهایی بسیار نزدیک به واقعیت تهیه کنید. مدیریت رنگهای عکس زمانی بیشتر اهمیت دارد که عکسها به منظور استفاده در اقلام تبلیغاتی چاپی مثل کاتالوگ، بروشور، پوستر و غیره تهیه شده باشند.
سخن آخر
عکاسی از شیرینی و شکلات مثل سایر مواد غذایی با حساسیت هایی انجام می شود. در عکاسی از این محصولات باید جذابیت بصری و کیفیت خروجی را مدنظر قرار دهید. برای رسیدن به این اهداف باید به صحنه پردازی، نورپردازی، اکسسوار و ترکیب عکسها دقت کنید. نکته نهایی ویرایش اصولی عکسها است که در کیفیت عکس خروجی تاثیرگذار است.
چقدر خوب بود واقعن مرسى.
درود بر شما خوشحالم مفید بود
سلام ، آموزش عكاسى تبليغاتى حضورى يا آنلاين ندارين؟
سلام، خیر متاسفانه فعلا آموزش ندارم
بسيار آموختم، آفرين بر شما
درود بر شما، خوشحالم مفید بود