ورود به حساب کاربری

رمز خود را فراموش کرده اید ؟

رمز خود را فراموش کرده اید ؟

صبر کنید، اطلاعاتم را به یاد آوردم !
عکاسی صنعتی و تبلیغات مانی 94 86 284 - 0912
  • ورود کاربران

استودیو مانی

استودیو مانی

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی طراحی برندینگ

94 86 284 0912
ایمیل studiomani91@gmail.com

استودیو مانی
60 18 96 88 - 021

  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
    • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
    • تیزرهای تبلیغاتی و صنعتی
    • طراحی هویت بصری برند
    • طراحی و چاپ
  • نمونه کارها
  • تعرفه عکاسی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
عکاسی فلت لی اوت
علیرضا رستگار
سه شنبه, 17 خرداد 1401 / نوشته شده در عکاسی تبلیغاتی

عکاسی فلت لی اوت – عکاسی تبلیغاتی زاویه بالا از محصولات

عکاسی فلت لی اوت یا عکاسی چیدمان تخت یکی از شیوه‌های بسیار محبوب و پرکاربردی برای تهیه عکس از محصولات است. این سبک عکاسی برای بسیاری از محصولات در دسته بندی های مختلف کاربرد دارد.

در این مقاله به صفر تا صد نکات عکاسی به سبک فلت لی اوت پرداخته ایم. بی شک این شیوه عکاسی برای شما هم جذاب هست، پس تا پایان همراه باشید تا مطالب و نکات مفیدی در این زمینه یاد بگیرید.

 

عکاسی فلت لی اوت چیست؟

منظور از عکسهای فلت لی اوت عکاسی از زاویه بالا از سوژه‌های چیدمان شده بروی یک سطح صاف است. سطح صاف را می توان روی یک میز در نظر گرفت یا حتی بروی زمین با استفاده از یک پس زمینه، محصولات را عکاسی کرد. سبک عکاسی فلت لی اوت این روز‌ها در شبکه‌های اجتماعی جذاب ترین شیوه عکاسی است. معمولاً عکاسی از غذا، پوشاک، لوازم ورزشی یا هر کالای دیگری را  به این روش می توان عکاسی کرد.

 

عکاسی فلت لی اوت

 

عکاسی فلت لی اوت در ظاهر ساده بنظر می رسد. اما برای خلق عکسهای تبلیغاتی حرفه ای باید نکات مهمی را رعایت کنید. ترکیب و چیدمان سوژه و اکسسوار و روایت داستان در این سبک بسیار مهم است. با توجه به چیدمان سوژه و سایر عناصر در سطحی صاف عکس شما عمق ندارد، به همین دلیل باید با استفاده از داشته ها جذابیت عکستان را افزایش دهید. چیدمان مناسب با نگاه روایت یک داستان، استفاده از عناصر رنگی، نورپردازی خلاقانه و ویرایش حرفه ای کمک می‌کند تا در این سبک از عکاسی موفق باشید. در ادامه به جزئیات در مورد این مسائل صحبت خواهد شد.

 


بیشتر بخوانید: عکسهای تبلیغاتی جذابیت بصری تبلیغات


 

عکاسی فلت لی اوت را برای چه سوژه‌هایی می‌توان انجام داد؟

عکاسی فلت لی اوت شامل چیدن سوژه‌ها روی یک سطح صاف و عکاسی از زاویه مستقیم و بالا است. بنابراین عکاسی از هر سوژه‌ای که را که بتوان آن را به این سبک چیدمان و عکاسی کرد امکان‌پذیر است.

 

این سبک از عکاسی معمولاً برای تبلیغ محصولات پوشاک، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی محصولات صبحانه و  غذا، محصولات مد و حتی محصولات صنعتی کاربرد دارد. امروزه بسیاری از تولید کنندگان محتوا، بلاگر ها و عکاسان حرفه ای عکسهای محصولات و کالاهای مختلف را با این شیوه تهیه می کنند.

 

عکاسی فلت لی اوت

 


بیشتر بخوانید: ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی – روش های خلق عکسهای مبتکرانه


 

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی فلت لی اوت

برای این که به صورت حرفه‌ای به سبک فلت لی اوت عکاسی کنید، تجهیزات مورد نیاز شما عبارتند از:

  • دوربین و لنز عکاسی
  • سطح صاف و پس زمینه عکس
  • تجهیزات نورپردازی
  • سه پایه عکاسی
  • اکسسوار عکسها

 

دوربین و لنز عکاسی
عکسهای چیدمان تخت را با استفاده از دوربین تلفن همراه هم می توان تهیه کرد. اما اگر قصد دارید عکسهای حرفه ای و با کیفیت که قابلیت چاپ را هم دارند تهیه کنید باید از دوربین و لنز عکاسی استفاده کنید. انتخاب نوع دوربین با شماست اما برای عکاسی با این سبک به لنزی در محدود فاصله کانونی ۲۴ تا ۷۰ میلیمتر نیاز دارید. البته لنز ۵۰ میلیمتر هم گزینه ای مناسب برای تهیه عکسهای فلت لی اوت است.

 


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دوربین عکاسی و تجهیزات آتلیه


 

عکاسی فلت لی اوت

 

سطح صاف و پس زمینه
یکی از فاکتورهای مهم در عکاسی فلت لی اوت استفاده از پس زمینه تخت و چیدمان عناصر بروی آن است. این سطح صاف در واقع پس زمینه یا همان بک گراند عکس شما خواهد بود. در انتخاب پس زمینه عکستان دقت کنید تا متناسب با سوژه شما باشد. مثلاً سطح صاف میز غذا، کانتر آشپزخانه، زمین، میز کار و… می‌تواند نقش پس زمینه عکس شما را ایفا کند.

 

البته می‌توانید با ترفند‌هایی پس زمینه زیباتری برای عکاسی ایجاد کنید. پس زمینه عکستان ساده یا طرح و بافت دار می تواند باشد. بک دراپ های رنگی و طرح دار بهترین گزینه برای عکسهای مواد غذایی، لوازم آرایشی و محصولاتی از این دست هستند. پس زمینه های ساده و رنگی هم گزینه ای مناسب برای عکاسی پوشاک است که البته باید متناسب با رنگ لباس ها انتخاب شود.

 

تجهیزات نورپردازی عکسهای چیدمان تخت

بسیاری از بلاگر ها محتوا عکسهای خود را با استفاده از نور روز تهیه می کنند. برای اینکار چیدمان عکس خود را در نزدیکی پنجره تدارک می بینند و از نور مناسب خورشید برای تهیه عکسها استفاده می کنند. اما اگر قصد تهیه عکسهای حرفه ای داشته باشید باید از فلاش های استودیویی یا نورهای ثابت ال ای دی استفاده کنید. حتی می‌توانید با استفاده از تجهیزات نورپردازی نور جذاب خورشید را از پشت پنجره باز سازی کنید. مادیفایرها و ابزارهای جانبی نورپردازی هم کمک می کنند نور نرم و ملایمی به عکسهایتان بتابانید.

 

سه پایه عکاسی
در عکاسی فلت لی اوت سه پایه عکاسی بسیار مهم است. چرا که شما باید از زاویه بالا و کاملاً عمود بر سطح عکاسی کنید. استفاده از سه پایه کمک می کند عکسهای بدون لرزش و شارپ ثبت کنید. گذشته از لرزش سه پایه به شما اجازه می دهد کنترل کاملی روی صحنه عکستان برای جابجایی عناصر داشته باشید. بهترین سه پایه برای عکاسی فلت لی اوت، سه پایه T شو است که به عکاس کمک می‌کند تا دوربین را در زاویه کاملاً عمود و مستقیم به سمت سوژه نگه داشته و کادربندی مناسبی داشته باشد. هیچ فرقی نمی‌کند با موبایل عکاسی می‌کنید یا دوربین حرفه‌ای، این مدل سه پایه در هر صورت برای عکاسی لازم است.

 

نورپردازی عکسهای فلت لی اوت

این سبک عکسها را با یک یا دو منبع نور می توان تهیه کرد. بهترین نور برای عکاسی به شیوه فلت لی اوت، استفاده از یک منبع نور اصلی و یک منبع نور پر کننده سایه ها است. البته اگر باندازه کافی در نورپردازی تسلط داشته باشید حتی با یک شاخه فلاش و یک رفلکتور هم می توانید عکسهای حرفه ای ثبت کنید. زاویه و جهت منبع نور هم یکی از نکات کلیدی در عکاسی فلت لی اوت است.

 

بعضی سوژه ها را لازم است با نورهای بیشتر عکاسی کنید و برخی را با نورهای ملایم و سایه دار. مثلا برای نشان دادن رنگ، بافت و نوع دوخت پوشاک باید نور کافی در کادر خود داشته باشید. اما برای عکاسی از غذاها یا لوازم آرایشی می توانید با استفاده از نورهای مورب سایه های جذابی در عکستان ایجاد کنید. این سایه ها بعد و کنتراست به عکسها می دهند و میزان کنتراست آن بسته به ایده ی شما قابل تغییر است. حتی می توانید با قرار دادن یک مقوا با سوراخ های درشت و غیر منظم میان منبع نور و صحنه عکس سایه و هایلایت های جالبی ایجاد کنید.

 

ترکیب‌بندی و چیدمان عکسهای فلت لی اوت

داستان سرایی صحنه عکس در عکاسی فلت لی اوت بسیار مهم است. این موضوع در عکسهایی که باید از عناصر مختلف استفاده کنید بسیار مهم تر خواهد بود. برای این که بتوانید به خوبی توجه مخاطب را جذب کنید، باید تلاش کنید که عکس شما حالت سکون نداشته باشد.

 

عکاسی فلت لی اوت

 


بیشتر بخوانید: چیدمان در عکاسی تبلیغاتی – اصول چیدمان عکسهای تبلیغاتی


 

برای این منظور باید عناصر عکس را به گونه ای چیدمان کنید تا چشم بیننده در سطح عکس حرکت داشته باشد. عناصر پر کنتراست و رنگی المانهایی مهم برای ایجاد حرکت در سطح عکس است. باید این عناصر را به شکل خطوطی منحنی در کادرتان چیدمان کنید تا عکسهایی پویا خلق کنید. اندازه سوژه یا سوژه‌ها در چیدمان فضا و ترکیب‌بندی تأثیرگذار هستند. برای این که بیشترین بهره‌مندی را از چیدمان داشته باشید می‌توانید به جای قرار دادن سوژه‌ها در یک خط مستقیم، آنها را بطور منحنی چیدمان کنید.

 

چیدمان دایره‌ای، منحنی،مثلثی یا حتی بی نظم از چیدمان کاربردی در این سبک از عکاسی است. فراموش نکنید چیدمان و ترکیب بندی مناسب کمک به داستان سرایی عکس و هدفمند شدن آن می شود.

 

نقش رنگ‌ها در عکاسی فلت لی اوت

رنگ‌ها فاکتورهایی مهم در عکاسی به شیوه فلت لی اوت هستند. با استفاده از همنیشینی رنگ‌ها می توان خلاقیت خودتان را در عکسها نشان دهید. تمرکز روی یک رنگ یا استفاده از توناژ‌های مختلف آن یک انتخاب عالی است. اگر از رنگها به درستی و هوشمندانه استفاده کنید جذابیت عکسهای فلت لی اوت را افزایش می دهند. همانطور که گفته شد رنگها کمک می کنند عکسهایتان را از حالت سکون خارج کرده و پویایی و جلب توجه بیننده را سبب شوند.

 


بیشتر بخوانید: رنگها در عکاسی – مفاهیم و کاربرد رنگها در عکاسی


 

استفاده از اکسسوار برای عکاسی تبلیغاتی زاویه بالا

اضافه کردن عناصر مرتبط یکی دیگر از روش‌های مناسب برای ایجاد استعاره در عکس است. اما در انتخاب این عناصر جانبی که اکسسوار نام دارند باید دقت لازم را داشته باشید تا مرتبط با سوژه باشند. مثلا عکاسی لایف استایل را برای تهیه عکس از لوازم آرایشی در نظر بگیرید. استفاده از یک کیف زنانه شیک، بخشی از یک شال رنگی و آینه آرایش گزینه های مناسبی برای اکسسوار این عکس هستند. یا در مثالی دیگر هنگام عکاسی از غذا، استفاده از ادویه‌ها، سبزیجات خام بکار رفته در غذا و ظروف رنگی گزینه مناسب محسوب می‌شود.

 


بیشتر بخوانید: تبلیغات محصولات با استفاده از عکاسی لایف استایل (سبک زندگی)


 

عکاسی فلت لی اوت

 

نکات مهم برای تهیه عکس‌های تبلیغاتی فلت لی اوت

استفاده از سبک عکاسی فلت لی اوت در تبلیغات بسیار رایج است. این شیوه در عکاسی از صنایع غذایی، لوازم آرایشی، عکاسی محصولات فشن و پوشاک بسیار جذاب و تاثیرگذار است. در ادامه به برخی نکات سازنده و ویژه برای تهیه عکسهای حرفه ای و متفاوت می پردازیم:

 

  • خلاقیت، خلاقیت و باز هم خلاقیت. تلاش کنید خلاقیت را در عکاسی فلت لی اوت چاشنی کار شما باشد. خلاقیت در عکاسی می‌تواند در نورپردازی، انتخاب پس زمینه، چیدمان و ترکیب‌بندی پیاده‌سازی شود.
  • چیدمان و ترکیب های مختلف را در عکسهایتان اجرا کنید. زمان زیادی صرف این موضوع نمی شود. شما می‌توانید تصاویر متفاوتی را با ترکیب‌بندی‌ و چیدمان‌های متفاوت ثبت کنید و در نهایت بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.
  • بازی با رنگ‌ها را فراموش نکنید. رنگ‌ها نقش مهی در ایجاد جذابیت و هدفمند کردن عکسهای تبلیغاتی دارند. می‌توانید از مباحث روانشناسی رنگ‌ها در این زمینه کمک بگیرید.
  • سعی کنید قبل از چیدمان صحنه یک استوری برد از آنچه می خواهید خلق کنید تهیه کنید. اگر در نقاشی استوری برد مهارت ندارید می‌توانید فضای عکستان را قبل از چیدمان تصویر سازی ذهنی کنید.
  • از نورپردازی عکسهای فلت لی اوت هر چه بگویم کم گفتم. کیفیت نور، زاویه و شدت تابش و حتی دمای نور بروی عکسها تاثیر گذار هست. با استفاده از نورپردازی می توان ایده های مختلفی را برای داستان سرایی و جذابیت عکس پیاده سازی کرد.

 

سخن آخر

عکاسی فلت لی اوت سبکی محبوب برای عکاسی تبلیغاتی است که چالش‌های خود را دارد.  استفاده از عکاسی فلت لی اوت برای عکاسی تبلیغاتی و عکاسی از محصولات مختلف کاربردی است. خلاقیت در عکاسی فلت لی اوت نقش مهمی در موفقیت شما خواهد داشت.


 

شما می توانید مطالب مرتبط دیگری را نیز در اینجا ببنید

عکاسی صنعتی
عکاسی صنعتی حرفه ای – خلق عکسهایی تاثیرگذار
محتوای ویدیویی
محتوای ویدیویی – نکات مهم برای تولید ویدیوهای اینستاگرامی
طراحی هویت بصری
هویت بصری برند عامل تمایز و موفقیت کسب و کارها

۴ نظر در “ عکاسی فلت لی اوت – عکاسی تبلیغاتی زاویه بالا از محصولات”

  1. توسط فاطمه گفته است :پاسخ
    ۱۴۰۱-۰۳-۲۲ در۱۰:۴۵ ب٫ظ

    مرسى خيلى عالى بود

    1. توسط علیرضا رستگار گفته است :پاسخ
      ۱۴۰۱-۰۳-۲۸ در۰:۱۲ ق٫ظ

      درود بر شما، خوشحالم مفید بود

  2. توسط مريم گفته است :پاسخ
    ۱۴۰۱-۰۴-۱۴ در۱:۰۱ ق٫ظ

    عالى بود، تشكر🙏

    1. توسط علیرضا رستگار گفته است :پاسخ
      ۱۴۰۱-۰۴-۱۵ در۸:۳۴ ب٫ظ

      درود بر شما، خوشحالم مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

  • مدیریت رنگ در عکاسی استودیو مانی

    مدیریت رنگ در عکاسی – اهمیت کالیبراسیون مانیتور عکاسان

    مدیریت رنگ در عکاسی چیست و چرا برای عکاسان ترس ...
  • لحظه قطعی در عکاسی

    لحظه قطعی در عکاسی – چطور عکسهای لحظه قطعی بگیریم؟

    لحظه قطعی در عکاسی ثبت سوژه در حالت و موقعیتی خ...
  • روانشناسی رنگ در تبلیغات و بازاریابی

    روانشناسی رنگها در تبلیغات و بازاریابی کسب و کارها

    روانشناسی رنگها در تبلیغات و طراحی های بصری تبل...
  • تبلیغات پارتیزانی- بازاریابی چریکی

    تبلیغات پارتیزانی – تاثیرات بازاریابی پارتیزانی بروی فروش و برندسازی

    تبلیغات پارتیزانی یکی از شیوه های تبلیغ برندها ...
  • فتومونتاژ در عکاسی تبلیغاتی

    فتومونتاژ در عکاسی – نقش عکسهای سورئال در عکاسی تبلیغاتی

    .فتومونتاژ تکنیک یا شیوه ای برای ترکیب عکسهای م...

فهرست ها :

  • خدمات
  • عکاسی صنعتی
  • وبلاگ
  • ویدئو و تیزر
  • درباره ما
  • طراحی و چاپ
  • تماس با ما
  • روال کار
  • مشتریان
  • عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
  • طراحی هویت بصری برند
  • تعرفه عکاسی

ثبت نام در خبرنامه :

جهت اطلاع از مقالات جدید ایمیل خود را ثبت کنید

ارتباط با ما :

94 86 284 - 0912
60 18 96 88 - 021
ایمیل: studiomani91@gmail.com

آدرس :
تهران - فاطمی

social sharing
  • شبکه های اجتماعی
استودیو مانی

Copyright © Studio mani 2008-2019
Powered By Studiomani.ir

بالا