لوگوی حرفه ای در واقع نماد و شخصیت کسب و کارها است که بسادگی حوزه فعالیت و تولیدات و خدمات آنها را در ذهن بیننده ماندگار می کند. لوگو مهمترین ابزار تاثیرگذاری و یادآوری برند در ذهن بر مخاطب است.
به همین دلیل طراحی لوگو باید با حساسیت بالا و تحقیق و بررسی های لازم از جنبه های مختلف روانشناسی و بازاریابی و … صورت گیرد. در این مقاله به بیان نکات مهمی در خصوص انتخاب و طراحی لوگو برای کسب و کارها خواهیم پرداخت.
لوگوی حرفه ای چیست؟
لوگوی حرفه ای صرفا یک طرح گرافیکی نیست، بلکه شکل دهنده هویت و معرف کسب و کار شما است. در صورتی که لوگو به شکلی حرفه ای و با رعایت اصول و استانداردها طراحی شود شخصیتی قدرتمند و ماندگار از کسب و کار شما در ذهن مخاطب شکل می گیرد. اما طرح های ضعیف و قالب های آماده در دراز مدت لطمه بزرگی به برندسازی و توسعه کسب و کار شما خواهد زد. در سالهای اخیر هوش بصری جامعه تغییر کرده و لوگوی ضعیف و غیرحرفه ای را به خوبی تشخیص می دهند. این موضوع باعث عدم اعتماد به کسب و کار و محصولات و خدمات شما می شود و تصویری ضعیف از مجموعه شما نشان خواهد داد.
بیشتر بخوانید: شعار تبلیغاتی چه نقشی در برندسازی و موفقیت تبلیغات دارد؟
اهمیت مفهوم سازی در طراحی لوگو
لوگوی برندها و شرکت های مطرح و بطور کلی نشان تجاری حرفه ای همیشه مفاهیم برند را به شکل واضح یا پیچیده تداعی می کنند. یک لوگوی بدون مفهوم هیچ نتیجه ای در برندسازی و جلب اعتماد جامعه در بر ندارد. طراحی لوگو باید با آگاهی کامل از برند انجام شود تا طرح نشان تجاری بتواند خیلی خلاصه داستان برند را بیان کند. در طراحی لوگو باید توجه داشت که تمام عناصر اعم از نماد تصویری، تایپوگراف و رنگها از یک مفهوم واحد تبعیت کند.
در دنیای برندسازی، لوگو به عنوان سنگ بنای هویت یک شرکت عمل می کند. ۷۳ درصد از افراد جامعه بیشتر به برندی که می شناسند اعتماد می کنند و از آن خرید می کنند. یک لوگوی بی نقص نه تنها توجه جامعه را به خود جلب می کند، بلکه ماهیت یک برند را در قالب یک نماد منحصربفرد ماندگار می کند. پشت هر لوگوی تاثیرگذار یک مرحله مهم نهفته بنام طراحی مفهومی وجود دارد. این مرحله اولیه، زمینه ساز موفقیت و تاثیرگذاری یک لوگو است.
طراحی مفهومی لوگو شامل کاوش ایده های خلاقانه و پیاده سازی طرح های مختلف است که ارزش ها، ماموریت و شخصیت یک برند را در بر می گیرد. این مرحله ای است که در آن خلاقیت هیچ حد و مرزی نمی شناسد. طراحان حرفه ای ابتدا از طوفان فکری برای بررسی ایده های مختلف استفاده می کنند و پس از رسیدن به ایده های خلاقانه اقدام به پیاده سازی طرح گرافیکی می کنند.
ویژگی های لوگوی حرفه ای
لوگوی حرفه ای برای این که بی نقص و تمام عیار باشد دارای ویژگی هایی است که در این بخش با آنها آشنا می شوید:
سادگی لوگو در طراحی
لوگوی ساده ظاهر و ساختاری مینیمال دارد و خیلی سریع در ذهن بیننده ماندگار شود. طرح های ساده لوگو خیلی سریع قابل درک هستند که ثبت آن در ذهن و یادآوری را هم ساده تر می کند.
لوگو باید طراحی به روز داشته باشد
برای حرفه ای بودن باید به روز باشید، این مسئله به ویژه در مورد انتخاب لوگو از اهمیت بسیاری برخوردار است. سبک های طراحی هر چند سال یکبار بنا به نیاز بازار و سلایق طراحان تغییر می کنند. لوگو باید با توجه به سبک روز طراحی شود و هر چند سال یکبار باز طراحی در جهت بهتر شدن نمای گرافیکی آن انجام شود.
لوگو باید با نوع فعالیت کسب و کار سنخیت داشته باشد.
اگر علاقمندید لوگوی حرفه ای شما نشان تصویری داشته باشد باید از المان های مرتبط با کسب و کارتان در طراحی استفاده شود. مثلا برای لوگوی تصویری برند آرایشی بهتر است از فرم ساده شده ی چهره زن استفاده کرد.
منحصر به فرد بودن لوگو باعث ماندگاری می شود.
منحصر به فرد بودن یک لوگوی حرفه ای مهمترین ویژگی آن است. طراحی اختصاصی لوگو به این معنا است که طرح هیچگونه نسخه مشهور مشابهی نداشته باشد. کپی برداری بعضی طراحان تازه کار آفت بسیاری از کسب و کارها است و لطمه بزرگی به روند برندسازی و تبلیغات خواهد زد.
مفهومی بودن لوگو
لوگوهای حرفه ای و شناخته شده که متعلق به برندهای بزرگ هستند مفهومی در خود جای داده اند. طراح با استفاده از هوش و تجربه خود مفاهیمی در پس طراحی لحاظ می کند که کمک می کند لوگو ماندگاری بیشتری داشته باشد. گاهی اوقات این مفاهیم برگرفته از شعار و اهداف شرکت ها هستند که با ظرافت در طراحی لوگو در نظر گرفته شده است.
رعایت ترکیب بندی و تناسبات در طراحی لوگو
سایز و نوع چیدمان لوگوتایپ و نشان تصویری از اصول مهم ترکیب بندی لوگو است. رعایت تناسبات طراحی و ترکیب بندی مناسب باعث جذابیت بیشتر لوگو می شود. جذابیتی که نشات گرفته از درک صحیح ساختار لوگو در ذهن بیننده است.
لوگو باید دارای رنگهای اختصاصی باشد
رنگ یکی دیگر از اجزا مهم در طرح های لوگوهای حرفه ای است. بعد از طراحی لوگو لازم است رنگ یا رنگهایی اختصاصی برای آن در نظر بگیرید. رنگها هم مثل اشکال هندسی مفاهیم مختلفی با خود همراه دارند. انتخاب رنگ هم باید با توجه به نوع فعالیت شرکت ها تعریف شود. مثلا رنگهای گرم مثل زرد و قرمز و نارنجی گزینه مناسبی برای لوگوهای صنایع غذایی هستند.
کاربرد لوگو در رسانه های مختلف تبلیغات
همانطور که گفتم لوگو هویت شرکت یا کسب و کار شما است. پس لازم است هر جا صحبتی از فعالیت هست دیده شود. لوگوی حرفه ای بخش جدانشدنی از تبلیغات شرکت ها است و لازمه طراحی هر نوع تبلیغی خواهد بود. از طراحی کارت ویزیت گرفته تا کاتالوگ و پوستر و وب سایت همگی نیازمند طرح لوگو هستند.
بیشتر بخوانید: طراحی لیبل محصولات + نمونه کارها – نکات مهم در طراحی حرفه ای
ست اوراق اداری
اوراق اداری مثل سربرگ، پاکت، کارت ویزیت و مهر از ملزومات هر کسب و کاری هستند. شما از طریق این اوراق برای برقراری ارتباطات اداری استفاده خواهید کرد. برای طراحی تک تک اجزاء این ملزومات نیاز به لوگوی حرفه ای خواهید داشت. بنابراین بسیار مهم است که لوگوی شما قابلیت استفاده در طرح های مختلف را داشته باشد.
طراحی تبلیغات چاپی یا آفلاین
لوگویی که انتخاب می کنید در تبلیغات برند شما نقش مهمی دارد. بنابراین با توجه به کاربرد لوگو در تبلیغات چاپی باید طوری طراحی شود که در نسخه چاپی بی کیفیت و نامفهوم دیده نشود.
تبلیغات مجازی و آنلاین
لوگوی حرفه ای کمک می کند تبلیغات خود را به شکل حرفه ای پیش ببرید. بهتر است لوگویی طراحی شود که تاثیرگذاری آن در فضای مجازی که با سایزهای کوچکتر استفاده می شود نیز تاثیرگذار باشد.
بیشتر بخوانید: طراحی کاتالوگ الکترونیکی – کاتالوگ آنلاین چه ویژگی هایی دارد؟
تاثیر لوگوی حرفه ای در برندسازی
لوگوی شما قرار است از کسب و کارتان یک نام ماندگار بسازد. بنابراین باید از همه نظر در ذهن مخاطب تاثیرگذار باشد. منظور از لوگوی حرفه ای و تاثیرگذار یک طرح پیچیده و مفهومی نیست. بلکه باید در عین سادگی و ظرافت در ذهن مخاطب ماندگار شود، به لوگوی برندهای برتر جهان از جمله اپل، مک دونالد، سامسونگ و یا نایکی توجه کنید. این لوگوها طراحی پیچیده ای ندارند اما به خوبی در ذهن مخاطب نقش بسته اند. برای این که لوگوی انتخابی در ایجاد برند تاثیرگذار باشد باید به موارد زیر دقت کنید.
بیشتر بخوانید: پرسنال برندینگ – اصول برندسازی شخصی برای کسب و کارها
اعتماد سازی در مخاطب
اولین گام برای برند شدن کسب و کارتان به دست آوردن اعتماد مخاطبین است. اگر قصد دارید یک برند باشید باید اعتماد مخاطبان هدف را به خوبی نشانه بگیرید. یک لوگوی تاثیرگذار قادر است که اعتماد مشتریان و مخاطبان هدف شما را به خوبی جلب کند.
جلب توجه مخاطب
برای ماندگار شدن در ذهن ها باید ابتدا توجه ها را به سمت خود جلب کنید. یک لوگوی جذاب و اصولی بهترین راه برای جلب مخاطبان و اولین قدم برای تبدیل شدن به یک برند محبوب است. شما باید سعی کنید که به کمک لوگو ارتباط سریع با مخاطب برقرار کنید.
لوگو پایه و اساس هویت برند
برای برند شدن در اختیار داشتن یک لوگوی حرفه ای کافی نیست. اما لوگوی مناسب می تواند پایه و اساس هویت برند شما را شکل دهد. پشت هر برند یک داستان وجود دارد که انتخاب نوع تایپوگرافی، نمادها و رنگ ها داستان برند را شرح می دهند.
ماندگاری در ذهن
زمانی شما یک برند موفق هستید که در ذهن ها جاودانه شوید. برای این که در ذهن مخاطبان خود جاوادنه شوید نیاز به یک لوگوی خاص اما در عین حال ساده دارید. چیزی که مخاطبین با مشاهده آن فورا محصولات و خدمات شما را به خاطر بیاورند.
تمایز از رقبا
مهمترین شاخصه یک لوگوی حرفه ای تمایز کسب و کار شما از سایر رقبایتان است. در واقع این لوگوی یک کسب و کار است که باعث می شود مخاطبان در نگاه اول آن را از سایر کسب و کارهای مشابه تشخیص دهند.
بیشتر بخوانید: تبلیغات خلاقانه چیست و چه تاثیراتی بروی کسب و کارها دارد؟
نقش لوگو در شکل گیری همکاری های بین المللی
همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم لوگویی که انتخاب می کنید معرف کسب و کار و به منزله هویت مستقل آن است. در صورتی که محصولات و خدمات شما در عرصه بین المللی عرضه شود، طرح لوگوی حرفه ای نقش تاثیرگذاری در شکل گیری همکاری های بزرگ خواهد داشت.
به طور مثال لوگوی شما می تواند معرف فرهنگ، سنت، اهداف و ویژگی های محصولات یک منطقه خاص باشد. مثلا در محصولاتی که ساخت کشور استرالیا هستند استفاده از نمادهای این کشور مثل کانگورو، کوالا یا در کشور فرانسه با نماد خروس، یا علائم اختصاری و …. از این جمله موارد هستند.
نشان تصویری لوگوی شما باید مفهوم یکسانی در تمام کشورها داشته باشد. بنابراین انتخاب اشکال و سمبل ها در این زمینه اهمیت زیادی خواهند داشت. به طور مثال به لوگوی اپل نگاه کنید، هیچ نیازی در به کارگیری حروف و رنگ در آن دیده نمی شود، در همه جای دنیا و با هر زبانی که صحبت شود، لوگوی اپل معنای خود را خواهد داشت و بهترین سمبل ارائه هویت یک برند معتبر محسوب می شود.
بیشتر بخوانید: طراحی پوستر + نمونه کارها – نکات مهم برای طراحی حرفه ای
ویژگی های طراح حرفه ای لوگو
طراحی لوگو، حرفه ای کاملا تخصصی است و هر طراحی صرفا به دلیل تسلط در گرافیک نمی تواند یک طراح موفق لوگو باشد، اگر بخواهیم به ویژگی های یک طراح حرفه ای اشاره کنیم می توان موارد زیر را برای آن در نظر گرفت.
شناخت ترکیب بندی
طراح حرفه ای لوگو تسلط کافی در چیدمان و ترکیب عناصر برای رسیدن به طرحی ایده آل دارد. طراح با تجربه به خوبی سایز و محل مناسب قرار گیری عناصر مختلف لوگو را تشخیص می دهد و همیشه بهترین را انتخاب می کند.
دانش مفاهیم اشکال هندسی
هر شکل هندسی از نظر روانشناسی مفهوم خاصی را همراه دارد. استفاده از اشکال هندسی مناسب می تواند نقش مهمی در ساخت هویت یک برند داشته باشد. طراح حرفه ای لوگو با مفاهیم اشکال هندسی به خوبی آشنا ست و از این موضوع در طراحی مفهومی به خوبی استفاده می کند.
تسلط بر اصول بریفینگ
بریفینگ یا خلاصه سازی مهمترین بخش از طراحی لوگوهای حرفه ای است. طراح متخصص قبل از طراحی ایده های مناسب با سفارش را بررسی می کند. مجموعه عناصر و اشکال قابل استفاده و مرتبط را جمع آوری می کند. بعد از این مرحله مناسب ترین المان ها را در کنار هم قرار داده و با استفاده از اصول خلاصه سازی طرحی ساده و کامل آماده می کند.
بیشتر بخوانید: تبلیغات هدفمند و نقش آن در افزایش فروش کسب و کارها
تسلط بر مفاهیم رنگ شناسی
همانطور که اشاره داشتیم، رنگ ها نقش مهمی در تاثیرگذاری لوگو دارند. بنابراین طراح حرفه ای لوگو باید با روانشناسی رنگ ها و تاثیر آنها آشنا باشد و با استفاده از معیارهای رنگ شناسی، مناسب ترین رنگهای همنشین را انتخاب و استفاده کند.
خلاقیت ذهنی طراح لوگو
مهمترین شاخصه یک طراح حرفه ای لوگو داشتن خلاقیت ذهنی بالا است. در واقع این خلاقیت ذهنی و ایده پردازی طراح است که باعث می شود یک لوگو به شکل قابل توجهی تاثیرگذار و مورد توجه باشد. یک طراح لوگوی حرفه ای باید برای لوگویی که طراحی می کند ایده پردازی کند. باید بتواند با استفاده از اصول طراحی و خلاقیت طرحی ماندگار و تاثیرگذار خلق کند.
کپی برداری یا الهام گیری از لوگوهای موفق بدون خلاقیت ذهنی و ایده پردازی اختصاصی هیچ ارزشی نخواهد داشت.
بیشتر بخوانید: ایده پردازی تبلیغات-چگونه تبلیغات موفق داشته باشیم؟
طراحی لوگو را به کجا بسپاریم
برای داشتن لوگوی حرفه ای باید از طراحان متخصص در این زمینه کمک بگیرید. همانطور که اشاره کردیم یک گروه طراحی صرفا با دانستن اصول اولیه طراحی لوگو نمی تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد، بهتر است به دنبال تیمی با اعضای حرفه ای، رزومه قوی در زمینه طراحی لوگو و تجربه های لازم در این زمینه باشید.
استودیو مانی یکی از حرفه ای ترین ها در زمینه طراحی لوگو و هویت برند است. مانی با رعایت اصول و استاندارد های طراحی لوگویی در شآن برند شما ارائه خواهد کرد.