طراحی بسته بندی حرفه ای یکی از روش های تمایز محصولات در بازار و ترغیب به خرید بیشتر مشتریان است. طراحی حرفه ای بسته بندی ها باعث می شود مشتریان محصول را بهتر قضاوت کرده و برای خرید تمایل بیشتری نشان دهند.
این تحولات در تمامی عرصهها و ابعاد زندگی بشر به چشم میخورد. نوع بسته بندی محصولات مختلف و تاثیری که بروی انتخاب خریداران می گذارد از جمله این تحولات اساسی است. امروزه استفاده از تکنولوژیهای جدید باعث شده تا روشهای جدید و مدرن بسته بندی در صنایع مختلف شکل بگیرد. همه ی این روش ها و سرمایه گذاری ها به منظور تامین سلایق مختلف مشتریان انجام می شود.
در بازار امروزی طراحی بسته بندی محصولات نقش بسیار مهمی در افزایش فروش و برندسازی محصولات دارد. بسته بندی محصولات مختلف موجود در بازار هویت و معرف برند و تولید کننده هستند چرا که اولین برخورد خریدار مواجهه با بسته بندی محصول است. کالاهای بدون بسته بندی هویت و اصالتی ندارند و به همین دلیل به لحاظ قیمت گذاری هم کم ارزش تر از کالاهای بسته بندی شده هستند.
نمونه کارهای بسته بندی محصولات
برای سفارش با شماره های ۸۸۹۶۱۸۶۰ – ۰۹۱۲۲۸۴۸۶۹۴ و یا واتساپ سایت ارتباط بگیرید.
تاریخچه بسته بندی محصولات
بسته بندی محصولات از زمان سکونت دائم انسانها در غارها و پناهگاه ها شکل گرفت. انسان ها برای تغذیه باید غذاهای مورد نیاز خود را از طبیعت تهیه کرده و به محل سکونت خود انتقال داده و نگهداری می کردند، این موضوع باعث شد از مواد موجود در طبیعت بعنوان بسته بندی استفاده کنند تا انتقال و نگهداری طولانی تر غذا مقدور شود.
پوست حیوانات شکار شده، برگ یا پوست درختان از جمله موادی بود که بعنوان بسته بندی استفاده می کردند. این اولین نشانه از کشف بسته بندی و کاربرد آن در زندگی انسان بود. گذر زمان موجب شد تا مواد مختلفی برای ساخت و طراحی بسته بندی مورد استفاده قرار بگیرد. پیشرفت تکنولوژی به مرور باعث شد تا از مواد مختلف در تولید بسته بندی ها استفاده شود. در قرن بیستم شیشه، انواع کاغذ، پلاستیک و حتی فلزات از جمله موادی بودند که در صنعت بسته بندی مورد استفاده قرار گرفتند.
بیشتر بخوانید: طراحی پوستر تبلیغاتی – اصول مهم برای تاثیرگذاری در بازاریابی
اهمیت بسته بندی در بازاریابی و جذب مشتری
همانطور که میدانید یکی از نکات بسیار مهم در زندگی امروز توجه به ظاهر است. هر چه آراسته تر باشید، افراد بیشتری برای شما احترام قائل هستند. این موضوع در مورد محصولات هم صادق است و مردم اجتماع قالبا محصولات را از روی نوع بسته بندی انتخاب می کنند. ویژگیهای ظاهری یک محصول، نقشی بسیار مهم در جذب مشتریان بیشتر دارد.
بسیاری از مشتریان هنگام انتخاب و خرید یک کالا توجه خاصی به ظاهر و طراحی بسته بندی دارند. این دسته از افراد در هنگام خرید یک کالا به سراغ محصولاتی میروند که از بسته بندی های شیک تر برخوردار باشند. این در حالیست که شاید محتوای بسته بندی آنچنان که باید با کیفیت نیست. پس به این نتیجه می رسیم که نقش بسته بندی، در فروش محصولات، نقشی بسیار مهم و غیر قابل انکار است.
بی شک شما هم می دانید یکی از عوامل بسیار مهم برای بازاریابی موفق استفاده از تبلیغات است. طراحی بسته بندی حرفه ای را می توان نوعی تبلیغات هوشمند و تاثیرگذار بروی بازاریابی محصولات دانست. اهمیت این موضوع تا جایی است که در حال حاضر بسیاری از افراد بر این باورند که بسته بندی در اجرای این فرایندها نقشی بسیار مهمتر از تبلیغات دارد. بنابراین میتوان گفت بسته بندی حرفه ای روشی خلاقانه برای کم کردن هزینه های تبلیغ است که نقش بسیار مؤثری در ترغیب مخاطب به خرید خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: طراحی بروشور تبلیغاتی – نکات حرفهای برای طراحی بروشورها
اهمیت بسته بندی در برندسازی محصولات
پکیجینگ بعنوان بخش مهمی از هویت بصری برندها شناخته می شود. بسته محصولات گاهی تاثیر بیشتر از یک لوگو در برندسازی و ماندگاری در ذهن مخاطب دارد. بی شک خیلی از مصرف کنندگان شامپو تخم مرغی داروگر لوگوی این تولید کننده را نه می شناسند و نه به یاد می آورند. اما ظرف این محصول که سالهاست تغییر نکرده یادآور برند و شرکت داروگر خواهد بود.
یکی از نقشهای اساسی بسته بندی ها برندسازی و برجسته کردن هویت کسب و کارها است. خیلی اوقات طرح ویژه بسته بندی یک محصول باعث تقویت برند سازی و معرفی تولید کننده می شود. بسته بندی خلاقانه و با کیفیت محصولات باعث ماندگاری برند در ذهن مخاطب می شود و مسیر پرهزینه برندسازی را کوتاهتر و کم هزینه تر می کند. در شرایط امروز جامعه که تبلیغات نقش بسیار مؤثری در فروش محصولات و جذب مشتری بر عهده دارند بسته بندی هایی که از طرح ها و رنگ بندی های خلاق و چشم گیر برخوردارند فروش بالاتری هم تجربه می کنند.
نکات مهم برای طراحی بسته بندی حرفه ای
رعایت اصول حرفه ای طراحی بسته بندی کمک می کند محصولات در قالب پکیجی شیک و جذاب به مخاطبان عرضه شود. طراحی ساختار کاربردی، طراحی گرافیک خلاقانه، رنگ بندی جذاب و روانشناسی شده، استفاده از عکسهای با کیفیت، ارائه توضیحات مناسب و قرار گیری لوگو در محل مناسب از جمله موارد مهم برای طراحی یک بسته بندی حرفه ای و تاثیر گذار است.
طراحی و چیدمان اصولی عناصر بسته بندی کمک میکند تا محصول برای مصرفکننده جذاب و قابل اعتماد باشد. سبک طراحی اختصاصی و استفاده مناسب از رنگها و در معرض دید بودن نشان تجاری باعث می شود مخاطب با یک نگاه محصول را از بین سایر محصولات موجود در شلف فروشگاه شناسایی کند و بدون اتلاف وقت اقدام به خرید کند. البته کیفیت محتوای بسته بندی هم نقش زیادی در خرید های بعد خواهد داشت. در چنین مواقعی مشتریان به برندی که برایشان نام آشناتر باشد اعتماد بیشتری خواهند کرد. پس برای شناخته شدن هر چه بیشتر و بهتر برندتان لازم است توجه ویژه ای به اصول مهم طراحی برای تولید بسته بندی محصولات خود داشته باشید.
اهمیت خلاقیت در طراحی بسته بندی
خلاقیت یکی از رمزهای موفقیت در بازاریابی و تبلیغات است. برای موفقیت کسب و کار در بازار باید بسیار متمایز از رقبا دیده شوید. بسته بندی محصولات شما در بازار نماینده هویت و شخصیت برند شما در بازار است و اگر با طراحی متفاوت و نوآورانه ارائه شود تاثیر بسیار زیادی در فروش و تقویت برند شما دارد. طراحی حرفه ای بسته بندی باعث بهتر دیده شدن محصولات شما در شلف فروشگاه و ویترین سایت فروشگاهی می شود. این مهمترین امتیاز برای جذب خریداران بیشتر است.
طراحی بسته بندی محصول یکی از مهمترین جنبه های تولید کنندگان محصولات است.طرح بسته بندی می تواند اعتبار یک شرکت را ایجاد یا از بین ببرد. وقتی مشتریان برای اولین بار محصولی را می بینند، بلافاصله کیفیت آن را از روی بسته بندی آن قضاوت می کنند. اگر طراحی بسته بندی جذاب نباشد، احتمالاً محصول را خریداری نخواهند کرد. راه های زیادی وجود دارد تا مطمئن شوید طراحی بسته بندی شما نشان دهنده برند شما در موقعیت های مختلف است. ابتدا باید از علاقمندی های مشتریان خود آگاه شوید. روش بعدی بررسی بسته بندی رقبای خود در بازار است.
بسته بندی خلاقانه باعث می شود محصولات شما در قفسه های فروشگاه و آنلاین برجسته شوند. همچنین باعث ایجاد اعتماد در مشتریان و تثبیت و تقویت نام تجاری شما به عنوان تولید کننده معتبر محصولات با کیفیت می شود. سرمایه گذاری در طراحی بسته بندی خلاقانه و جذاب، بخش اساسی ساخت یک کسب و کار موفق است.
بیشتر بخوانید: طراحی کاتالوگ و تاثیرات آن در بازایابی و رشد فروش
ویژگیهای بسته بندی حرفهای و موفق در بازار
- باید متناسب با نوع محصول طراحی شده باشد
- باید طراحی و رنگ بندی جذاب داشته باشد
- بسته بندی باید گویای نوع محصول باشد
- توجه به اصول بهداشتی بسته بندی ها
- سایز مناسب و استفاده بهینه از متریال ساخت
- برای انبارداری و باربری مقاوم باشد
- باید از چاپ با کیفیت برخوردار باشد
- محتوای بسته باید به سادگی قابل دسترس باشد.
بسته بندی باید متناسب با نوع محصول طراحی شده باشد
محصولات مختلف ویژگی های متفاوتی دارند و نیازمند بسته بندی های اختصاصی هستند. بعضی محصولات ماندگاری کمی دارند و بعضی در مقابل فشار و ضربه شکننده هستند. جنس و متریال ساخت بسته بندی ها باید متناسب با ساختار و ویژگی های هر محصول آن تعیین شود. مثلا بسته بندی ظروف چینی باید طوری باشد که محصول را از ضربه و فشار مراحل انبارداری و انتقال به فروشگاه ها محافظت کند. یا در مورد محصولات غذایی جنس بسته بندی باید بهداشتی و غیرقابل نفوذ در مقابل عوامل آلوده خارجی باشد.
بسته بندی باید طراحی و رنگ بندی جذاب داشته باشد.
یکی از ویژگیهای اصلی بسته بندی خوب و مناسب، جلب توجه مشتریان است. طراحی بسته بندی یک محصول باید به نحوی باشد که محصول به شکلی برجسته در میان محصولات مشابه یک فروشگاه دیده شود. سبک طراحی و انتخاب رنگها باید طوری باشد تا مخاطب ارتباط خوبی با پکیج محصول برقرار کند. چرا که بسته بندی محصولات اولین تجربهای است که خریداران و مشتریان در برخورد با تولیدات شما به دست خواهند آورد. مشتری باید برای خرید کالای شما ترغیب شود.
بسته بندی باید گویای نوع محصول باشد
طراحی بسته بندی محصول باید کاملا اختصاصی و گویای محتوای آن باشد. یعنی مشتری برای اولین بار پس از دیدن بسته بندی حدس بزند که محصول درون آن چیست. استفاده از طرح های مفهومی و هنری که محتوای محصول نامشخص است مناسب محصولات و برندهای جدید نیست.
توجه به اصول بهداشتی بسته بندی ها
از دیگر ویژگیهای بسته بندی حرفهای و موفق در بازار توجه به قوانین بهداشتی است. بسته بندی باید طوری باشد که مشتری مطمئن شود محتوای بسته بندی کاملا بهداشتی است. این موضوع در مورد محصولات صنایع غذایی بسیار با اهمیت خواهد بود و تولید کنندگان به جنس بسته بندی این محصولات باید توجه ویژه ای داشته باشند.
سایز مناسب و استفاده بهینه از متریال ساخت
سایز و تیغ بسته بندی باید طوری باشد که میزان مصرف مقوا به حداقل برسد. بسته محصول نباید خیلی بزرگتر از سایز مورد نیاز برای پوشش محصول باشد. ساختار بسته بندی باید طوری باشد که کمترین فضا را اشغال کند.این موارد در تیراژ چاپ بالا تاثیر زیادی بروی هزینه های تولید و انبار داری خواهد داشت. تیغ بسته بندی باید طوری طراحی شده باشد که خریدار به سادگی بتواند به محتوای بسته دسترسی پیدا کند. قرار دادن نشانه برای مشخص کردن محل باز شدن بعضی محصولات بسیار کاربردی است.
اهمیت گرماژ مقوا در تولید بسته محصولات
بسته بندی های مقوایی با جنس و ضخامت های مختلفی تولید می شوند. بعضی بسته ها ضخیم تر و بعضی با مقوای سبک تری چاپ و تولید می شوند. میزان گرماژ مقوا رابطه مستقیمی با مقاومت جعبه و نگهداری بهتر محصولات حساس دارد. برای مثال مقوای جعبه محصول عسل که ظرف آن شیشه ای است باید ضخیم انتخاب شود تا این نوع کالاها هنگام باربری و انبارداری صدمه نبینند. برخی کالاها هم مسیر طولانی برای رسیدن به شهر یا کشور مقصد دارند و باید بسته بندی مقاوم تری داشته باشند.
سنجش میزان مقاومت جعبه محصولات در گذشته با استفاده از تجربیات چاپخانه ها و سازندگان تیغ جعبه انجام می شد. اما در سال های اخیر چاپخانه های حرفه ای مجهز به دستگاه هوشمند برای انتخاب بهترین گرماژ بسته بندی شده اند. این دستگاه با دریافت اطلاعاتی اعم از سایز محصول، جنس، نوع انبارداری، دمای نگهداری در انبار، مدت زمان حمل و نقل و سایر داده ها، بهترین گرماژ و جنس مقوا را برای تولید جعبه معرفی می کند.
توجه به طرح و رنگ بسته بندی
انتخاب رنگها برای طراحی بسته بندی تاثیر زیادی در ترغیب مخاطب به خرید محصول خواهد داشت. رنگها عناصر بسیار مهمی در بسته بندی ها هستند و باید متناسب نوع محصول انتخاب شوند. برای داشتن پکیجینگ موفق و حرفهای لازم است حتما به رنگها و طرحهای گرافیکی آن توجه کنید.
استفاده از رنگهای جذاب و همنشین تأثیرات بسیاری بروی انتخاب مشتریان و افزایش فروش محصولات دارد. بطور مثال درصورتی که محصولات در ارتباط با کودکان است میتوان از رنگهای شاد و انرژیبخش استفاده کرد و از این طریق مخاطبان این محصولات را جذب نمود. بنابراین در هنگام استفاده از رنگ، لازم است ذائقه و سلیقه مخاطباان را در نظر داشته باشید. رنگها باید با توجه به مفاهیم و اثرگذاری آنها بروی مخاطب انتخاب شوند.
بسته بندی باید از چاپ با کیفیت برخوردار باشد
پکیج محصولات پس از طراحی به مراحل چاپ و تولید می رسند. برای تولید یک پکیج حرفه ای نکات مهمی در مراحل طراحی و چاپ باید رعایت شود. پروسه تولید بسته محصولات نسبت به نوع مقوا متفاوت است و شامل مراحل مختلفی می شود.
- انتخاب نوع متریال یا جنس پکیج محصولات
- تهیه فیلم و زینک به تفکیک رنگها
- چاپ طرح با مقوای مناسب
- پوشش مقوای جعبه برای مقاومت بیشتر
- انجام تکنیک های چاپ
- مراحل جعبه سازی
بیشتر بخوانید: خدمات طراحی و چاپ و اهمیت آن در تبلیغات آفلاین
این مراحل پروسه تولید بسته بندی های مقوایی محصولات است و انواع دیگر بسته بندی پروسه های متفاوتی خواهند داشت. کیفیت چاپ یکی از مهمترین عوامل تولید بسته بندی حرفه ای است. انتخاب متریال با کیفیت، مرکب چاپ استاندارد استفاده از ماشین های چاپ به روز و دقت در مراحل تولید، از مهمترین عوامل برای ساخت بسته بندی با کیفیت است.
نقش بسته بندی در پیشی گرفتن از شرکتهای رقیب
تولیدکنندگان بزرگ سالیانه هزینه های بالایی را صرف تولید جعبه محصولات خود می کنند. مدیران با تجربه این شرکتها به این باور رسیده اند که بسته بندیهای حرفه ای کمک میکنند تا محصولاتشان جذابتر از تولیدات رقبا دیده شود و مسیر ساده تری برای فروش و برندسازی داشته باشند.
چاپ و طراحی بسته بندی در بازاریابی و فروش محصولات بسیار مهم است. یک پکیج حرفه ای و جذاب کمک به افزایش فروش محصولات می کند.
نتایج تحقیقات جهانی به وضوح اهمیت این اقلام هویت بصری را نشان می دهد. در حقیقت میتوان گفت طراحی پکیج محصولات ابزاری است که به شما کمک میکند تا محصول خود را ایدهآلتر از دیگر رقبا به مشتریان عرضه نمایید. برای این منظور لازم است علاقهمندی مشتریان خود را بررسی و منظور کنید و خلاقیت را در طراحی فراموش نکنید. در حقیقت یکی از نقشهای اساسی بسته بندی، ایجاد تمایز میان محصولات شما و سایر محصولات مشابه است. پس حتما از این فرصت برای برجستهسازی بیشتر محصولات در جهت افزایش فروش و توسعه برند استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: عکاسی از بستهبندی محصولات – نکات مهم در عکاسی حرفه ای
بستهبندی ضعیف چه تأثیرات منفی در فروش دارد؟
همانطور که پکیجینگ مناسب و حرفهای نگهداری و فروش محصولات را تضمین میکند به همان میزان بستهبندی ضعیف می تواند باعث تخریب وجهه محصول و برند شود. بستهبندیهای ضعیف نمیتوانند مشتریان را جذب کنند و امکان نگهداری مناسب از محصول را هم ندارند.
جعبه و لیبل نامناسب بیش از هر چیز بر انگیزه مصرفکننده تاثیر منفی دارد. زیرا مخاطب اینطور تصور می کند که محتوای محصول هم بی کیفیت است. در حقیقت میتوان گفت تاثیر پکیجینگ نامطلوب، مانند رفتار بی ادبانه یک فروشنده با مشتری خود است. در صورتی که مشتریان با چنین فروشندگانی برخورد کنند بی شک خریدی نخواهد داشت.
با توجه به اهمیت طرح پکیج محصولات، طراحی و تولید این اقلام را باید به متخصصان این حوزه باید بسپارید. استودیو مانی یکی از مجریان متخصص در حوزه طراحی و تولید اقلام پکیجینگ است. استودیو مانی به عنوان مجری خدمات صفر تا صد طراحی پکیجینگ همراه شما و کسب و کارتان خواهد بود.
شما آموزش طراحى بسته بندى هم دارين؟
درود بر شما، خیر آموزش نداریم
تعرفه هاى طراحى بسته بندى رو سايت ندارين؟
درود بر شما، لطفا تماس بگیرید
هزينه طراحى ليبل كنسرو چقده؟ براى طراحى حتما نياز هست از عكس محصول استفاده كنيد؟
لطفا برای اطلاع از هزینه ها از طریق واتساپ یا تماس مستقیم اقدام بفرمایید.
طراحى تيغ جعبه ها بعهده طراحه يا سفارش دهنده بايد در اختيار طراح قرار بده؟
اگر سفارش دهنده تیغ خاصی مدنظر نداشته باشه طراح با دریافت هزینه مجزا از طراحی می تونه قبول انجام کنه
تعرفه طراحى بسته بندى محصول عسل حدودا چقدر در مياد
لطفا برای اطلاع از تعرفه های طراحی از طریق واتساپ سایت یا تماس تلفنی اقدام بفرمایید.
بسته بندی خاص برای محصول زعفران نیاز دارم، هزینه ش رو چطور می تونم جویا بشم؟
لطفا برای استعلام هزینه تماس تلفنی بگیرید یا از طریق واتساپ سایت اقدام کنید