اصول نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی فاکتوری مهم برای تهیه عکسهای حرفه ای است. در این مقاله قواعد و تکنیک های نورپردازی عکسهای صنعتی و تبلیغاتی محصولات بررسی می شود.
فاکتور های متعدد و مهمی در تولید عکسهای با کیفیت و حرفه ای دخیل هستند. این فاکتورها شامل تجهیزات حرفه ای، نورپردازی اصولی، فوکوس مناسب، نورسنجی دقیق، اکسپوژ استاندارد و ویرایش صحیح است. همه ی این موارد برای ساخت عکس کامل و تاثیرگذار لازم است اما نور فاکتور اصلی تمام عکسها است. فاکتوری که وجود آن لازمه تولید عکسها است و کیفیت آن تاثیر مستقیم بروی کیفیت و جزئیات عکس دارد.
شناخت نور و قواعد نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی
در عکاسی نور بعنوان فاکتوری مهم برای خلق عکسها شناخته می شود. منابع نوری در عکاسی یا بصورت طبیعی هستند یا مصنوعی. اما در عکاسی تجاری حرفه ای نیازمند استفاده از نورهای مصنوعی (فلاش های استودیویی) هستیم تا کنترل کاملی بروی ویژگی های نور داشته باشیم.
بیشتر بخوانید: چیدمان در عکاسی تبلیغاتی – اصول چیدمان عکسهای تبلیغاتی
نورپردازی اصولی در عکسهای تبلیغاتی و صنعتی که با اجسام بی جان مواجه هستید بسیار مهم و ضروری است. شما موظفید با استفاده از نورپردازی مناسب روح و زیبایی بصری به این اجسام بی جان ببخشید. این اجسام در حقیقت محصولات شرکت های تولیدی بوده و گاها سوژه هایی صنعتی، بدون هیچ گونه زیبایی بصری که با نورپردازی حرفه ای می توان جذابیت در آنها ایجاد کرد.
از هر منبع نوری (طبیعی یا مصنوعی) که استفاده کنید، رعایت اصول نور پردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی مهم است، زیرا جذابیت یک عکس در گرو نورپردازی آن قرار دارد. برای آشنایی با اصول نورپردازی ابتدا لازم است با ویژگی های نورها آشنا شوید.
نورپردازی عکسها برای تحریک احساسات
نور در عکاسی دلیل اصلی خلق عکسها است و بدون حضور نور نمی توان سوژه ها را به تصویر کشید. اما نور و نورپردازی در عکسهای تبلیغاتی، اهداف متفاوتی از روشن کردن صحنه و عناصر آن را دنبال می کند. با استفاده از تکنیک های نورپردازی می توانیم بر احساسات بیننده تاثیر بگذاریم و حتی مفاهیم عکس را تغییر دهیم. برای مثال فرض کنید می خواهیم کاربرد یک محصول آرایشی را در روز یا شب نشان دهیم. اگر تایم مصرف محصول ساعات اولیه روز باشد، با استفاده از نورپردازی مورب و ایجاد نورهای گرم بروی صحنه عکس می توانیم حس ساعتهای صبحگاهی را تداعی کنیم.
برای اینکار کافیست منبع اصلی نور را در زاویه ۹۰ درجه قرار داد و با یک رفلکتور طلایی نور را به صحنه بازتاب دهیم. سایه عناصر در این نوع نورپردازی بلند بوده و استفاده از رفلکتور باعث کاهش کنتراست سایه ها می شود. اما اگر دستور مصرف محصول در ساعت شبانه بود باید نورپردازی لولایت از بالا انجام دهیم و با نوری ملایم صحنه عکس را نورپردازی کنیم. با این توضیحات به اهمیت نورپردازی در ایجاد یک مفهوم و یا انتقال یک حس پی بردیم و متوجه شدیم نور در عکسهای تبلیغاتی تا چه حد می تواند تاثیرگذار باشد. پیشنهاد می کنم برای حرفه ای شدن در این زمینه، عکسهای تبلیغاتی برندهای مطرح را مدام ببینید و تاثیر نورپردازی در این عکسها را بررسی کنید. اگر مدتی این تمرین را انجام دهید می توانید بعد از مدتی نوع ستاپ نورها را حدس بزنید و در سفارشات خود انجام دهید.
ویژگی نورها در عکسهای صنعتی و تبلیغاتی
- شدت و کیفیت نور
- کنتراست
- جهت نور
- دمای نور
- سایه ها و هایلایت ها
شدت و کیفیت نور
کیفیت نور در نورپردازی عکسهای تبلیغاتی و صنعتی اهمیت بسیاری دارد. شدت تابش و حجم نور مناسب برای هر عکس تعیین کننده کیفیت نور است. در عکسهای صنعتی محصولات بیشتر نورهای نرم و کنترل شده کاربرد دارند. این موضوع بخصوص در مورد سوژه های براق و رفلکس پذیر اهمیت پیدا می کند.
اما در عکسهای تبلیغاتی نورهای پرکنتراست تاثیر و نتیجه بهتری دارد. نورپردازی عکسهای محصولات باید به گونه ای باشد که جزئیات و ساختار ۳ بعدی سوژه به خوبی و با کیفیت کامل در عکس دیده شود.
استفاده از نورهای کم کیفیت یا باعث اوراکسپوژ شدن بخش هایی از عکس می شود یا تاریک شدن و عدم ثبت جزئیات سوژه خواهد شد. استفاده از نورهای شدید تاثیر منفی بروی رنگ و کنتراست عکس دارد. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است میزان تابش نور را با تنظیمات اکسپوژ دوربین هماهنگ کنید.
بیشتر بخوانید: تفاوتهای عکاسی تبلیغاتی و صنعتی – کاربردها و مزایا
کنتراست (Contrast) در عکسهای صنعتی و تبلیغاتی
شاید تا به حال واژه کنتراست را به وفور شنیده باشید. کنتراست در واقع اختلاف میان نقاط تاریک و روشن عکس است. اگر فاصله میان این دو کم باشد، در اصطلاح می گویند عکس کنتراست پایینی دارد، اما اگر فاصله سایه و نور بالا باشد، در اصطلاح می گویند کنتراست عکس بالا است. شدت تابش نور تاثیر مستقیم بروی کنتراست عکس دارد. هر چه منابع نوری شما نور را بصورت کنترل نشده ساطع کنند فضای عکس شما پرکنتراست تر می شود. ابزارهایی مثل دیفیوزر یا سافت باکس از ایجاد کنتراست زیاد جلوگیری می کنند که در عکسهای صنعتی اهمیت زیادی دارند.
ایجاد کنتراست مناسب یکی از نکات مهم نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی است. گاهی ایجاد کنتراست های تعمدی شما را به ایده های تبلیغاتی نزدیک تر می کند. اما کنتراست در عکسهای صنعتی محصولات باید مناسب و کافی باشد. کنتراست زیاد در عکسهای زمینه سفید محصول باعث تیرگی بیش از حد بخش هایی از عکس محصول می شود. این موضوع شاید باعث از بین رفتن جزئیات بخشی مهم از عکس محصول شود که اتفاق خوبی نیست. میزان کنتراست در عکسهای صنعتی و تبلیغاتی محصولات متفاوت است و باید بوسیله ابزارهای جانبی نورپردازی کنترل شود.
جهت (Direction) تابش نور در عکسهای صنعتی و تبلیغاتی
یکی دیگر از ویژگی های نور در عکسهای تبلیغاتی و صنعتی جهت آن است. در واقع منظور از جهت نور، جهت یا سمتی است که نور به سوژه می تابد. مثلا اگر فلاش را از بالا به سوژه بتابانید نورپردازی از بالا انجام داده اید که در بعضی عکسهای تبلیغاتی بسیار جذاب است.
شدت و زاویه تابش نور تاثیر مستقیم در میزان تشکیل سایه ها دارد. هر چه منابع نوری را از نقطه بالاتری به سوژه بتابانید سایه های کوتاه تری در عکس ایجاد می شود. و بالعکس هر چه زاویه تابش نور مورب تر باشد سایه ها کوتاهتر خواهند بود.
زاویه و جهت نوری که انتخاب می کنید به سبک عکس برداری شما بستگی دارد، مثلا اگر نور را مستقیم و از روبرو به سوژه بتابانید نمایی تخت و تک بعدی به آن می دهد. برای ایجاد عمق و سایه های دلپذیر می توانید نور را از کناره های سوژه بتابانید. درواقع می توان گفت که با کنترل میزان نور می توانید سایه های نرم و سختی را ایجاد کنید.
شناخت و انتخاب مسیر نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی بسیار مهم است. در عکسهای صنعتی محصولات جهات نورها را باید طوری چیدمان کنید که زوایای قابل رویت سوژه روشن و با کنتراست کافی باشد. اما مسیر نور در عکسهای تبلیغاتی گاهی راوی اتفاقی و یا تعریف کننده زمان خاصی از شب و روز است.
دما یا رنگ نور Kelvin
نورها دارای دماهای متفاوتی هستند که با واحد کلوین محاسبه می شوند. حتی وقتی نوری را به رنگ سفید می بینید دارای رنگ و کلوین خاصی هست. هرچه عدد کلوین بالاتر باشد دما یا رنگ نور سردتر و فضای عکس بسمت رنگهای آبی گرایش پیدا می کند. هر چه عدد کلوین پایینتر باشد رنگ نور گرم تر و فضای عکس بسمت رنگهای قرمز و نارنجی متمایل می شود. کلوین نورها تاثیر مستقیم بروی رنگهای سوژه و فضای رنگی کل عکس دارد. کلوین نورها وایت بالانس عکس را تعیین می کنند اما اگر از فرمت خام برای عکاسی استفاده کنید به راحتی قابل اصلاح هستند.
بیشتر بخوانید: اهمیت ادیت عکسهای صنعتی
بیشتر بخوانید: ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی – روش های خلق عکسهای مبتکرانه
سایه ها و هایلایت ها Shadow & Highlight
به نقاط تاریک عکس سایه یا Shadow می گویند. سایه ها در بعضی عکسها مزاحم و در بعضی عکسها تبدیل به نقاط قوت می شوند. فرم سایه ها بستگی به زاویه تابش نور و فرم اجسام قرار گرفته در مسیر نور دارد. از سایه ها بعنوان ابزاری قدرتمند برای جذابیت عکسهای تبلیغاتی می توان استفاده کرد. ایجاد جذابیت بسته به مهارت شما در کنترل و هدایت نور و خلاقیت در این بخش دارد. سایه ها در عکسهای صنعتی محصولات هم تاثیر گذار هستند. با استفاده از سایه های مناسب حجم و بُعد سوژه را می توانید نشان دهید.
برخلاف سایه، به نقاط نورهای درخشنده در عکسها هایلایت می گویند. هایلایت ها نقاط مقابل سایه ها هستند و میزان کنتراست بین آنها بستگی به شدت منبع نور دارد. سایه ها و هایلایت ها در عکسهای تبلیغاتی کاربرد دارند و باعث رویایی شدن فضای عکس می شوند.
انواع نور و اهمیت نورپردازی اصولی
نورپردازی اصولی عکسهای صنعتی و تبلیغاتی تاثیر مستقیم بروی کیفیت و جذابیت این عکسها دارد. هر سوژه ای نیازمند نورپردازی منحصر بفرد خود است. جنس، ابعاد و رنگ سوژه ها دلایلی هستند که باعث می شود چیدمان نورها در مواجهه با سوژه های مختلف متفاوت باشد انتخاب نحوه چیدمان یا ستاپ نور به ویژگی های سوژه و نحوه نمایش آنها در عکس بستگی دارد. نور با کیفیت و ایده آل باعث می شود عکس هایی تاثیرگذار ثبت کنید، در حالی که کمبود یا ازدیاد نور باعث کاهش کیفیت عکس می شود.
نورهای استودیویی و ابزارهای جانبی آنها امکانات و گزینه های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهند. باید با توجه به ویژگی های ساختاری هر محصول از ابزارهای جانبی لازم برای بازتاب و کنترل نور استفاده کنید.
کاسه فلاش، سافت باکس ، رفلکتور، بارندور، دیفیوزر بخشی از ابزارهای کنترل و هدایت نور هستند که کمک می کنند نور با کیفیت و اختصاصی شده را به سوژه بتابانید. برای یادگیری اصول نورپردازی محصولات ابتدا با منابع نوری و ابزارهای جانبی آن آشنا شوید.
بیشتر بخوانید: معرفی تجهیزات عکاسی و نورپردازی
تکنیک های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی
احتمالا برای تازه کارها این سوال پیش می آید که نورپردازی هم مگر تکنیک دارد؟ در جواب باید بگویم بله روشهایی که باعث می شود ویژگی ها و ساختار سوژه با نور و کنتراست مناسب در عکس ثبت شود تکنیک های نورپردازی است. این تکنیک ها بوسیله ستاپ اختصاصی نور برای هر سوژه سوژه قابل اجرا است. برای تهیه عکسهایی حرفه ای از محصولات باید روش ها و کاربرد این تکنیک ها را یاد بگیرید و در زمان مناسب استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: فضاسازی عکسهای تبلیغاتی – عکاسی فضاسازی شده محصولات
نورپردازی کم نور (Low-key Lighting) در عکاسی تبلیغاتی صنعتی
این تکنیک فضایی تاریک در عکس ایجاد می کند که سوژه با استفاده از یک منبع نور با ظرافت روشن شده. با اینکه کنتراست در عکسهای Lowkey بالا است اما سایه ها و هایلایت ها در جای مناسب ایجاد شده اند. این تکنیک نورپردازی در عکسهای تبلیغاتی بسیار کاربردی است. نورپردازی کم نور کمک می کند عکسهایی با جنبه تبلیغاتی و خلاق از محصولات تهیه کنید. برای انجام این تکنیک کافیست یک شاخه فلاش را در موقعیت مناسبی از سوژه قرار داده و با استفاده از یک رفلکتور به سایر نقاط لازم نور بازتاب دهید. باید دقت کنید سایه ها در موقعیت مناسب سوژه قرار بگیرند تا ماهیت کلی عکس قابل رویت و درک باشد.
نورپردازی پرنور (High-key Lighting) در عکاسی تبلیغاتی صنعتی
این تکنیک عکاسی در ژانرهای مختلف کاربرد دارد. تکنیک Highkey در عکاسی زمینه سفید برای روشن کردن تمام ابعاد و زوایای محصولات تیره و جلوگیری از ایجاد سایه ها استفاده می شود. بوسیله این تکنیک می توانید عکسهایی تبلیغاتی و مینیمال از مواد غذایی تهیه کنید. این تکنیک با استفاده از چندین منبع نوری و دیفیوزرهایی مثل سافت باکس انجام می شود. تکنیک lighting Highkey کمک می کند فضای عکس بسیار ساده و قابل درک باشد و تمرکز عکس بروی سوژه باشد.
تکنیک نورپردازی پس زمینه Background lighting
این تکنیک هم یکی از روشهای نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی است. در عکس های دارای نور پس زمینه، منبع نور را باید پشت سوژه قرار دهید. یعنی سوژه در بین نور و دوربین قرار می گیرد که این موضوع به عکس شما عمق می دهد. نورپردازی پس زمینه باعث تفکیک سوژه یا محصول از بکگراند می شود. همچنین نور پس زمینه کمک می کند حجم و زوایای محصول در عکس بهتر درک شود. تکنیک نورپردازی پس زمینه برای عکاسی از محصولات شفاف مثل ظروف بلور و کریستال، بطری های شفاف نوشیدنی بسیار جذاب و کاربردی است
بیشتر بخوانید: چطور از نوشیدنی ها عکسهای حرفه ای بگیریم؟
تکنیک نورپردازی لبه ای Rime lighting
نورپردازی لبه ای یکی از تکنیک های ویژه برای تهیه عکسهای تبلیغاتی خلاق است. این سبک نورپردازی به نوعی شبیه نورپردازی Lowkey با فضای کم نور است با این تفاوت که لبه های سوژه از سایر نقاط بیشتر روشن می شود. در این سبک خطوطی نورانی در لبه های سوژه ایجاد می شود و تفاوت شدت نور با سایر نقاط سوژه دارد. این تکنیک را برای عکاسی از سوژه های مختلف می توانید استفاده کنید اما بهترین نتیجه در سوژه هایی که لبه های فرم دار دارند حاصل می شود. تکنیک نورپردازی لبه ای در عکاسی از ظروف شیشه ای بسیار جذاب است.
اهمیت نور در حذف و یا ایجاد سایه ها
نورپردازی و تنظیم میزان کنتراست یک تصویر اهمیت بسیاری دارد، به همین دلیل قبل از هر چیزی حتما باید اصول نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی را یاد بگیرید. در این بخش به اهمیت نور در حذف و ایجاد سایه ها می پردازیم.
در نورپردازی بر سایه ها مسلط شوید
اگر بر نورپردازی مسلط نباشید بی شک از تهیه عکسهای خلاق در فضاهای کم نور واهمه دارید. البته در سفارشات مشتریان ترس هم دارد چرا که اشتباهات در این شرایط باعث ایجاد نویز و کنتراست زیاد شده و سایه ها در بدترین حالت ممکن قرار می گیرند. چنین عکسی بی شک مردود است و وجهه عکاس را نزد مشتری تخریب می کند. اما اگر تسلط کافی در نورپردازی داشته باشید به سادگی می توانید عکسهایی متفاوت و خلاق در سفارشات خود بگیرید.
سعی کنید با سایه ها دوست باشید
اکثر اوقات در عکسهای محصولات سعی می کنیم سایه ها را کنترل و کاهش دهیم. اینکار را با استفاده از نورهای سایه پر کن و یا رفلکتور انجام می دهیم. اما گاهی نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی به گونه ای است که سایه هایی تعمدانه در عکس ایجاد می کنیم.
بیشتر بخوانید: عکاسی از شیرینی و شکلات – نکات مهم و ترفندها
نورپردازی عکسهای تبلیغاتی با استفاده از یک منبع نور
یک منبع نور منفرد مانند پنجره کوچک یا درب باز رو به اتاق تاریک می تواند معجزه کند. وقتی در فضای تاریک عکاسی کنید، متوجه می شوید یک منبع نوری با کیفیت چقدر ارزشمند است.
نورپردازی عکسهای تبلیغاتی با کمک یک منبع نور نتایج بسیار جذابی را همراه دارد. جهت و شدت نور و همچنین کنترل حجم سایه ها از عوامل مهم در این سبک نورپردازی است. برای استفاده از نورپردازی تک منبع از یک شاخه فلاش و یک رفلکتور می توانید استفاده کنید. دکور عکس خود را آماده کنید، فلاش را در زاویه ای مورب نسبت به صحنه عکس قرار دهید و نور را بسمت فضای عکس هدایت کنید. برای کنترل سایه ها و روشن کردن نقاط خیلی تاریک از یک رفلکتور می توانید استفاده کنید.
نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی با استفاده از چند منبع نور
نورپردازی عکسهای محصولات چه با زمینه ساده و چه بصورت چیدمان استفاده از ۲ یا ۳ منبع نوری ضروریست. باید با استفاده از فلاش های دوم و سوم زوایای مختلف سوژه را روشن کرده و سایه ها را باصطلاح پر کنید. اما استفاده از چند منبع نوری در عکسهای تبلیغاتی و دکوراتیو با اهداف دیگر انجام می شود.
بیشتر بخوانید: دوربین عکاسی صنعتی – چه دوربینی مناسب عکاسی صنعتی است؟
در عکسهای دکوراتیو که معمولا فضای عکس کمی گسترده تر است باید از چند منبع نوری و بصورت کنترل شده استفاده کنید. ستاپ اصولی نورها باعث می شود سایه روشن هایی جذاب در نقاط مورد نظرتان ایجاد شود. استفاده از ابزارهایی مثل اسنوت کمک می کند نورهایی موضعی به نقاط خاص دکور بتابانید و جذابیت بصری عکس را افزایش دهید.
نکات مهم در نورپردازی عکسهای تبلیغاتی و صنعتی
نورپردازی عکسهای صنعتی و تبلیغاتی که بصورت حرفه ای تهیه می شوند توسط فلاش های استودیویی انجام می شود. در این نوع نورپردازی، برخلاف نورپردازی سینمایی که بصورت ممتد سوژه ها روشن می شوند، نور در کسری از ثانیه سوژه را روشن می کند. معمولا کنترل این نوع نور نسبت به نور کانتینیوس یا ممتد دشوارتر بنظر می رسد و گاهی لازم است بارها از یک سوژه عکس تهیه کنید تا به نور دلخواه و مناسب برسید. در این بین نکات و ضرورت های متعددی وجود دارد تا بتوانیم مناسب ترین و با کیفیت ترین نورپردازی را اجرا کنیم. در ادامه به این نکات و ظرایف می پردازیم:
- محصولات مختلف با جنس و رنگ های مختلف نیاز به نورپردازی اختصاصی خود را دارند.
- برای نورپردازی سوژهای مختلف لازم است مادیفایرهای مختلف و ابزارهای جانبی بازتاب و کنترل نور را در اختیار داشته باشید.
- زاویه و سبک نورپردازی فرم و پرسپکتیو سوژه را تحت تاثیر قرار می دهد.
- شدت تابش نور تاثیر مستقیم بروی کیفیت عکس و رنگها خواهد داشت. نور کم باعث ایجاد نویز و کاهش جزئیات شده و نور بیش از حد هم رنگها را تغییر داده و جزئیات را تحت تاثیر قرار می دهد.
- نوع نورپردازی و زاویه تابش تاثیر زیادی در عمق میدان عکس خواهد داشت.
- نوع نورپردازی و شدت آن تاثیر زیادی بروی کنتراست عکس می گذارد.
- زاویه و ارتفاع تابش نور طول سایه های عکس را تحت تاثیر قرار می دهد.
- تکنیک های پیشرفته نورپردازی باعث جذابیت بیشتری عکسهای تبلیغاتی می شود.
- نورپردازی پس زمینه باعث ایجاد عمق میدان بیشتر و تفکیک سوژه از سایز عناصر عکس می شود.
- منابع نور با خروجی بسته تر سایه های شدیدتری نسبت به منابع نور گسترده ایجاد می کنند.
بیشتر بخوانید: فلاش عکاسی – راهنمای انتخاب و خرید فلاش های عکاسی
تفاوت ها و کاربردهای عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی محصولات
عکاسی صنعتی محصولات در حقیقت عکاسی از کالاهای تولیدی شرکت ها است. کسب و کارها برای معرفی کالاهای خود نیازمند عکسهایی ساده هستند که خیلی واضح ساختار و ویژگی های آن را نمایش دهد.
این عکسها که به عکسهای صنعتی معروفند فضایی بسیار ساده و سوژه محور دارند. عکسهای صنعتی محصولات معمولا با استفاده از زمینه های ساده سفید یا تک رنگ تهیه می شوند. این عکسها کاربردهای متعددی دارند و هدف از تولید آنها آشنایی مخاطب با ظاهر و ویژگی های محصول است. عکسهای صنعتی محصولات برای طراحی کاتالوگ، بروشور، سایت و فروشگاه های آنلاین تهیه می شوند.
اما عکسهای تبلیغاتی محصولات بسیار متفاوت از عکسهای صنعتی هستند. عکسهای تبلیغاتی جذابیت بیشتری نسبت به صنعتی دارند و تاثیرگذاری بیشتری هم در تبلیغات دارند. عکسهای تبلیغاتی محصولات با سبک های مختلفی تهیه می شوند.
- عکسهای تبلیغاتی فضاسازی شده یا دکوراتیو
- عکسهای تبلیغاتی خلاق
- عکسهای تبلیغاتی مفهومی مینیمال
عکاسی صنعتی و تبلیغاتی محصولات تفاوت های متعددی از جمله نوع نورپردازی، فضای عکس، ترکیب بندی و ویرایش با هم دارند. اما بزرگترین تفاوت این دو دسته بندی، ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی است. عکاسی صنعتی محصول با هدف معرفی و نمایش ویژگی های محصول انجام می شود. در حالیکه عکاسی تبلیغاتی با هدف تاثیرگذاری بروی احساسات مخاطب از طریق انتقال پیام تبلیغاتی انجام می شود.
سخن آخر
اصول نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی یکی از مهمترین فاکتورهای عکاسی حرفه ای است. برای تهیه عکسهایی با کیفیت و تاپ لازم است ابتدا ابزارها و تجهیزات نورپردازی را بشناسید. در مرحله بعد باید با کاربرد ابزارها و لوازم جانبی کنترل و هدایت نور آشنا شوید. در وهله بعد باید به تکنیکهای نورپردازی مسلط شوید و چالش نورپردازی سوژه های مختلف را پشت سر بگذارید.
خوب یه منبع یا کلاس خوب معرفی کنید یادبگیریم نورپردازی عکاسی تبلیغاتی را
درود بر شما، دوره های آموزشی در آینده راه اندازی میشه
خیلی خوب توضیح دادید ممنون
برای یاد گرفتن عکاسی تبلیغاتی حتما باید کلاس رفت یا خودآموز هم امکان پذیره؟
خوشحالم مطلب مفید بود. عکاسی تبلیغاتی رو لازمه ابتدا علمی یاد بگیرید و بعد از طریق تمرین و کسب تجربه به سطح بالاتری برسید.
براى يك استوديوى خانگى چه فلاشى پيشنهاد مى كنين؟
خرید فلاش منوط به بودجه شماست، می تونه پروفتو باشه که جزء گرانترین فلاش های استودیویه، یا برندهای چینی مثل نایس فتو که ارزان قیمت با کیفیت نسبتا قابل قبول هستن.