طراحی هویت بصری نقش اساسی در برندسازی و رشد و توسعه هر کسب کاری دارد. هویت بصری باید به گونه ای ارائه شود تا معرف شخصیتی موفق و قدرتمند از کسب و کار باشد.
برای درک اهمیت هویت بصری و آشنایی با بخش های مختلف پکیج های طراحی هویت برند تا پایان مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات کامل و مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.در این مطلب با عناصر مختلف هویت بصری و سازمانی یک برند آشنا می شوید و اهمیت هر بخش را برایتان توضیح می دهم.
برای سفارش طراحی هویت بصری بروی آیکون واتساپ همین صفحه یا شماره های زیر کلیک کنید.
مفهوم طراحی هویت بصری در برندسازی
فرآیند برندسازی کسب و کارها شامل مراحل مختلفی است که طراحی گرافیک از بخش های اصلی و مهم این پروسه است. با شنیدن طراحی گرافیک شاید طراحی لوگو، بروشور و پوستر در ذهنتان تداعی شود. اما طراحی هویت بصری برند فراتر از اینهاست و شامل موارد مهمتر با اجزاء گسترده تری است.
همانطور که هر فردی شخصیت منحصر بفرد خود را دارد، در کسب و کار نیز برچسبی به نام هویت برند وجود دارد. هویت برند باعث تمایز کسب و کارها نسبت به سایر رقبا می شود. هویت بصری باعث شخصیت سازی کسب و کارها و برندها می شود و به شدت در توسعه کسب و کارها موثر است.
طراحی هویت بصری از الزامات ورود هر کسب و کاری به بازار تجارت است.
امروزه استارت آپ های حرفه ای اهمیت این بخش را درک کرده و با کمک طراح مجرب، آماده سازی این بخش را به شکلی حرفه ای انجام می دهند. هویت بصری در واقع شخصیتی قدرتمند و قابل اعتماد از کسب و کارها نشان می دهد. شخصیتی که ماندگاری، محبوبیت و توسعه کسب و کار را به ارمغان می آورد.
هویت بصری برند چیست؟
طراحی هویت بصری شامل مجموعه عناصر قابل رویت یک برند مانند رنگ، طرح و لوگوی یک برند است که بوسیله آنها خود را به مشتریان و بازار هدف معرفی می کنید. اگر توجه کنید وقتی نام برندهایی مانند گلستان، دیجیکالا، ایرانسل و … به گوشتان می خورد مجموعه ای از اطلاعات شامل دیده ها و شنیده های هر برند در ذهن تان نقش می بندد. این دقیقا همان هویت بصری برند است.
با طراحی هویت بصری قالب و ساختاری یکپارچه برای شکل و نمای کسب و کار خود تعیین می کنید. طراحی هویت برند باید به گونه ای باشد که همه اجزای شرکت یا سازمان شما به شکلی خاص و منحصر بفرد، گویای ماهیت برند شما باشد.
پروژه های طراحی هویت بصری استودیو مانی را ببینید.
اهمیت طراحی هویت بصری برند چیست؟
اولین تماس دیداری مخاطبان برندها از طریق یکی از اجزای طراحی هویت بصری برند اتفاق می افتد. هویت بصری برند، عناصر گرافیکی و تصویری که در قالبی یکپارچه و هماهنگ ارائه شده. این مجموعه عناصر که در بالا به شرح توضیح داده شد معرف شخصیت و پرستیژ کسب و کار و یا محصول شما است. هر چه این مجموعه گرافیکی از ساختار خلاق و البته جذابتری برخودار باشد تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب دارد.
خریداران محصولات و خدمات هنگام خرید با برندهای متعددی روبرو هستند که انتخاب را سخت می کند. طراحی متفاوت و حرفه ای هویت بصری باعث تمایز برند شما شده و تاثیر مستقیمی بروی موفقیت کسب و کار و فروش بیشتر شما دارد. هویت برند مجموعه ای از باید ها و نباید ها و ساختارهای بصری بر پایه ماهیت یک برند است. ورود هر کسب و کاری به بازار ، بدون استفاده از طراحی هویت بصری اشتباهی بزرگ و جبران ناپذیر است.
طراحی هویت بصری برند در صورتی موثر است که هویتی خلاقانه، اثرگذار و متناسب با نوع محصولات یا خدمات ارائه دهد. هویت سازی یک برند از آنجا اهمیت پیدا می کند که تمام نمادها و عناصر گرافیکی که در طراحی هویت بصری ایجاد می شود پس از مدتی در ذهن مخاطبان ثبت شده و با تبلیغات تقویت می شود. بعد از مدتی با شنیدن نام برند، مشتریان المانهای گرافیکی، رنگ و تصویر را به طور ناخودآگاه در ذهن تداعی می کنند و این اعتبار و موفقیت برند را به همراه دارد.
هویت بصری برند از چه عناصری تشکیل شده؟
هویت بصری یک برند شامل طراحی موارد مختلفی است که لازم است با دقت و وسواس خاص و البته با فرمتی یکپارچه طراحی شود. طراحی هویت بصری شامل :
- رنگ سازمانی
- طراحی لوگو
- طراحی پترن اختصاصی
- طراحی برند بوک
- طراحی ست اوراق اداری، هویت سازمان
- طراحی گرافیک سایت و اپلیکیشن
- طراحی بسته بندی محصولات
- کارکتر یا ماسکوت
- طراحی کاتالوگ
- عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
عناصر ذکر شده همگی مواردی هستند که هویت بصری یک برند را شکل می دهند.
برخی از این عناصر الزام آور و بعضی نسبت به نیاز و استراتژی شرکت ها طراحی می شوند. عناصر هویت بصری باید با توجه به نوع فعالیت برند، پرسونای برند و رواشناسی گرافیک انجام شود. در طراحی هویت بصری برند باید دقت کرد تمام اجزاء از رنگ، فونت، طرح و ترکیب یکپارچه تبعیت کنند. این یکپارچگی در طراحی، شخصیتی قوی و کاریزما از برند شما می سازد.
هویت بصری نقش اساسی در برندسازی کسب کار دارد. هویت برند باید طوری طراحی شود که محصول یا کسب و کار را به سمت موفقیت سوق دهد.
حالا ببینیم چگونه می توان یک هویت بصری موفق طراحی کرد تا کسب و کارتان را تکان دهد؟
تعیین رنگ سازمانی برند
رنگها یکی از عناصر اصلی طراحی هویت بصری هستند. رنگ اولین عنصر قابل مشاهده در هویت بصری است که تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. در صورت انتخاب صحیح رنگ و برندسازی اصولی محصول و یا خدمات به سرعت در ذهن ها ثبت می شود.
مثلا شرکت ایرانسل با انتخاب رنگ زرد و سرمایه گذاری وسیع در برندسازی در مدت کوتاهی این رنگ را بعنوان معرف ایرانسل در ذهن ها ماندگار کرد. رنگها هر کدام مفاهیم روانشناسی مختص خود را دارند. رنگ سازمانی برند باید با توجه به مفهوم رنگ و ارتباط با ماهیت برند انتخاب شود.
طراحی لوگو و اهمیت آن
همانطور که می دانید همه برندها یک لوگو (نشان یا نماد تجاری) دارند. در نماد برندها مفاهیمی به وضوح و یا نهفته وجود دارد. لوگو نقش مهمی در برندسازی و موفقیت کسب و کارها دارد. طراحی لوگو باید به گونه ای انجام شود که هدف و هویت سازمانی برند را در بازار هدف فریاد بزند و در ذهن مخاطب ماندگار شود.
الزامی نیست لوگو فعالیت شرکت یا نوع محصول را توضیح دهد. مثلا نماد سیب گاز زده (لوگوی شرکت اپل) هیچ ارتباطی با ماهیت محصولات اپل ندارد. طراح این لوگو راب جَنُف علت انتخاب این طرح را اینطور توضیح داده:
یک گاز محکم از یک میوه خوشمزه بگیرید.
منظور طراح از میوه خوشمزه محصولات این شرکت بوده که از محبوبیت زیادی در دنیا دارند. گاز محکم هم مقصود سهم افرادی است که از این محصولات با کیفیت استفاده می کنند. لوگوهای موفق از یک تلنگر بصری برخوردارند و با تیپ و ساختار متمایز در طراحی هویت بصری نام سازمان خود را در ذهن مشتری حک می کنند.
نمونه طراحی های لوگو در استودیو مانی را ببینید.
نکات مهم در طراحی لوگو
نکات متعدد و مهمی را در فرآیند طراحی لوگو باید در نظر گرفت. موارد مهمی که باعث می شود لوگوی یک برند معرف یک شرکت یا محصول ویژه باشد. طراحی لوگو نیاز به تجربه و تخصص در زمینه شناخت اشکال، فونت ها، تناسب ترکیب بندی، همنشینی و روانشناسی رنگها و خطوط دارد.
بطور معمول برای طراحی اصولی لوگو از تکنیک بریفینگ استفاده می شود. با استفاده از بریفینگ لیستی از اِلِمان های گرافیکیِ مرتبط با برند تهیه می شود، سپس بهترین فرم گرافیکی انتخاب و خلاصه سازی می شود. فرم گرافیکی لوگوها شامل خطوط و اشکال هندسی هستند که مستقیم و گاهی غیر مستقیم نوع فعالیت یک برند را تداعی می کنند.
بخش های تشکیل دهنده لوگو
تایپوگراف، مونوگرام و پیکتوگرام بخش هایی هستند که لوگو را شامل می شود. گاهی لوگو شامل یک بخش از موارد ذکر شده هستند و یا ترکیبی از ۲ بخش که نسبت به درخواست مشتری و یا ایده های طراح انتخاب و طراحی می شوند.
تایپوگراف یا لوگو تایپ چیست؟ Typograph
تایپوگراف در حقیقت نوشتار نام تجاری برند است که با استفاده از طراحی فونتی اختصاصی و یا تغییرات گرافیکی عمده بروی فونت های مرسوم طراحی می شود.
تایپوگراف باید به گونه ای طراحی شود که ارتباط و هماهنگی با مونوگرام و یا پیکتوگرام برقرار کند.
بیشتر بخوانید: اهمیت لوگوی حرفه ای برای کسب و کارها
مونوگرام چیست؟ Monogram
مونوگرام نوعی نشان تصویری لوگو است که با استفاده از حروف یا نام برند طراحی شده. زمانی که نام برند از یک واژه استفاده شده می توان از حرف اول آن برای طراحی مونوگرام استفاده کرد، اما وقتی نام تجاری از چند واژه تشکیل شده باید از حروف کامل بخش اصلی نام استفاده کرد.
پیکتوگرام چیست؟ Pictogram
پیکتوگرام نشان تصویری در طراحی لوگو شناخته می شود. pictogram نماد گرافیکی لوگوست که ارتباط بصری بین لوگو و ماهیت کسب و کار ایجاد می کنند. این عناصر لوگو ساختار گرافیکی داشته و که با استفاده از مفاهیم برند ایده پردازی و طراحی می شوند.
برای طراحی لوگو موارد مهمی را باید در نظر گرفت، نکاتی که تاثیر زیادی در ارائه هویت بصری حرفه ای دارد:
- نظرات مشتری باید در طراحی لحاظ کنید.
- در طراحی لوگو سادگی و جذابیت را در نظر بگیرید.
- به مفاهیم اشکال و خطوط لوگو توجه داشته باشید.
- با استفاده از اصول بریفینگ لوگو طراحی کنید.
- قبل از طراحی در مورد کانسپت لوگو ایده پردازی کنید.
- ابتدا لوگو را تک رنگ طراحی کنید تا نقاط ضعف طرح را بهتر تشخیص دهید.
- در طراحی لوگو خلاق باشید.
- از درج جزئیات در طراحی لوگو پرهیز کنید.
- تناسب بصری را در طراحی رعایت کنید.
- لوگوتایپ را یونیک و اختصاصی طراحی کنید.
- به خوانا بودن تایپوگراف دقت کنید.
- به هماهنگی لوگوتایپ فارسی و انگلیسی لوگو توجه کنید.
- سایزهای مختلف لوگو را برای تشخیص خوانا بودن تایپوگراف چک کنید.
- طراحی مدرن و به روز را مدنظر قرار دهید.
طراحی پترن اختصاصی برند
پترن یا بافت بخشی از پروسه طراحی حرفه ای هویت بصری برند است. بافت گرافیکی معمولا با استفاده از عناصر شاخص لوگو مانند لوگوتایپ، مونوگرام و یا پیکتوگرام طراحی می شوند.
pattern طرحی انتزاعی مرتبط با لوگو یا برند است که در طراحی بخش های مختلف هویت بصری کاربرد دارد. این بخش از هویت بصری در طراحی اقلام اداری، طراحی جعبه محصولات، لی اوت کاتالوگ و وب سایت و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.
طراحی برند بوک
برند بوک کتابچه ای چاپی و یا الکترونیکی است که گایدلاین های سازمانی برند در آن مشخص شده است. در برند بوک استانداردهای طراحی عناصر مختلف هویت بصری تعیین شده. کتاب برند رفرنسی دقیق برای طراحان گرافیک و مجریان طراحی تبلیغات است که بسته به درخواست مشتری و یا نیاز برند مختصر و یا جامع تهیه می شود.
رنگهای سازمانی، فونت های استاندارد، توضیح ساختار لوگو، سایز و فرمت قرار گیری لوگو در رسانه های مختلف و … از جمله مواردی هستند که در کتابچه برند ارائه می شود. طراحی برندبوک توسط طراح گرافیک هویت بصری انجام می شود تا کلیه طرح های گرافیکی یک مجموعه در سالهای متمادی یکپارچه و منظم طراحی شود.
طراحی ست اوراق اداری، هویت سازمان
ست اوراق اداری یکی از ملزومات کسب و کارهایی ست که مکاتبات درون و برون سازمانی دارند.ست اوراق اداری هویت بصری برند ها را در قالب پکیجی با طراحی یکپارچه و هماهنگ نشان می دهند.
اوراق اداری شامل اقلام مختلفی از جمله سربرگ، پاکت، کارت ویزیت و … است که با استفاده از طرح های گرافیکی هماهنگ و منطبق با هویت سازمانی آماده می شوند. خلاقیت در طراحی، رعایت استانداردهای برند بوک و استفاده از تکنیک های چاپ موارد مهمی در تهیه و آماده سازی این اقلام است. اقلام ست اداری به دلیل مکاتبات برون سازمانی بسیار اهمیت دارند و طرح های هماهنگ و مبتکرانه نشان دهنده هویت حرفه ای شرکتها و یا سازمان ها است.
طراحی گرافیک سایت
طراحی بخش گرافیک سایت و اپلیکیشن برند ها نیز بخشی از پروسه طراحی هویت بصری است. وقتی صحبت از طراحی هویت بصری بر اساس یونیفرم سازمان می شود کلیه رسانه های برند باید از یک سبک، قالب و ساختار تبعیت کنند. طرح و ساختار گرافیکی رسانه های تحت وب هم از این قاعده مستثنی نیست و لازم است با توجه به استانداردهای تعریف شده در برندبوک تهیه شود.
طراحی گرافیک سایت باید برمبنای رنگهای سازمانی تعریف شده و اِلِمانهای یکپارچه هویت بصری انجام شود. جذابیت و کاربرپسند بودن از مواردی دیگری است که در طراحی بخش های گرافیکی سایت باید مدنظر داشت.
طراحی بسته بندی
طراحی بسته بندی یکی از بخش های کلیدی هویت برند برای شرکت های تولید کننده محصول است. اکثر اوقات اولین خرید از هر محصول وابسته به نوع بسته بندی و جذابیت طرح و رنگ آن دارد.
بسته بندی تاثیر زیادی در اولین خرید محصولات دارد و بیشتر کسب و کارهای حرفه ای اهمیت این بخش را درک کرده اند. مشتریان امروزی نگاه بصری قوی تری نسبت به گذشته دارند و بسته بندی های شیک و جذاب را می پسندند. بسته بندی خوب خریدار را وسوسه می کند اما بسته بندی خلاق مشتری بالقوه را به خریدار بالفعل تبدیل می کند. البته موضوعی که باعث خرید مجدد می شود کیفیت محتوای بسته بندی یا همان محصول است.
بسته بندی حرفه ای محصولات جذابیت بصری محصول برای خریداران است که می تواند برگ برنده بازاریابی موفق باشد.
پروژه های طراحی بسته بندی استودیو مانی را ببینید.
عوامل مختلفی در طراحی موفق بسته بندی تاثیرگذار هستند. انتخاب نوع و جنس بسته بندی، سبک طراحی و چیدمان، رنگ، فونت، متریال و تکنیک های چاپ همگی عواملی هستند که در تولید پکیجینگ حرفه ای و جذاب تاثیر دارند.
طرح و ساختار پکیج محصولات شما در حقیقت نشان دهنده شخصیت و اعتبار برند شما است. هر چه طراحی بسته بندی خلاقانه و حرفه ای تر انجام شود نقش موثرتری در فروش و برندسازی خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: طراحی بسته بندی و تاثیر آن در فروش محصولات
طراحی کارکتر (مسکات)
گاهی اوقات برندها برای افزایش آگاهی و تعامل بیشتر با مخاطب از شخصیت گرافیکی می کنند. این شخصیت که گاهی انسانی، گاهی حیوان و یا کارتونی است به کارکتر برند یا مسکات معروف است. مسکات یا کارکتر برند در حقیقت نمادی بصری است که با هدف انتقال سریع پیام برند و ماندگاری آن در ذهن ها طراحی می شود.
کارکتر یا مسکات گاهی بخشی از هویت برند است و تاثیر زیادی بر برندسازی دارد. مسکات یا کارکتر ارتباط دهنده بین برند و مخاطب است و معمولا با شخصیت های محبوب و یا قهرمان تیپ سازی و طراحی می شود. همه برندها و کسب و کارها نیاز به طراحی مسکات ندارند.
تهیه و تولید کاتالوگ
طراحی کاتالوگ، ژورنال، بروشور و رسانه هایی از این دست بخشی از طراحی هویت بصری برندها است.کاتالوگ ها اهمیت ویژه ای در بازاریابی و معرفی حضوری محصولات و یا خدمات دارد.
تهیه و تولید کاتالوگ هم لازم است با رعایت اصول هویت برند و استفاده از استانداردهای برندبوک انجام شود. در طراحی این اقلام لازم است نظرات کارفرما و نیازهای بازاریاب لحاظ شود. خلاقیت اهمیت ویژه ای در طراحی گرافیک کاتالوگ دارد اما استفاده از تکنیک های چاپ هم به همان اندازه مهم است. استفاده از کاغذ مناسب، جوهر چاپ با کیفیت، تکنیک های چاپ و صحافی حرفه ای عواملی موثر در تولید کاتالوگ های حرفه ای است.
بیشتر بخوانید: طراحی کاتالوگ و تاثیرات آن در بازایابی و رشد فروش
عکاسی تجاری
عکاسی از کالا ها و خدمات هم یکی از بخش های مهم هویت برند است. عکسهای حرفه ای برای برندهای تازه تاسیس اهمیت ویژه داشته چرا که در رسانه های مختلف اولین معرفی بصری از محصول و یا خدمات را دارد. عکاسی صنعتی و تبلیغاتی مزایای متعددی برای کسب و کارها دارد که مهمترین آن بازاریابی حرفه ای و رشد فروش است.
عکسهای صنعتی و تبلیغاتی کاربردهای مختلفی در تهیه کاتالوگ، بروشور، وب سایت و تبلیغات سوشال مدیا دارند و لازم است با دقت و کیفیت بالا تهیه شوند.
درباره اهمیت عکسهای تبلیغاتی در برندسازی و افزایش فروش بخوانید.
سخن آخر
با ارائه این اطلاعات برای طراحی هویت بصری برند خود به طور ویژه ای زمان بگذارید.
در طراحی هویت بصری برند دقت لازم را داشته باشید چرا که بنیان و پایه های برند با آن شکل می گیرد و متضمن موفقیت یا شکست هر کسب و کاری است. استودیو مانی با یک دهه تجربه در زمینه طراحی اصولی پکیج کامل هویت بصری برند آماده ارائه خدمات با کیفیت به شرکت ها و استارآپ ها است.
سلام
تعرفه طراحى هويت بصرى شامل طراحى لوگو هم فارسى هم انگليسى – ست اداره اى – طراحى فولدر تبليغاتى – بسته بندى و عكاسى رو مى فرماييد
سلام دوست عزیز
لطفا از طریق واتساپ و یا تلگرام موجود در صفحه اول استعلام دریافت کنید.
سلام، هويت بصرى چه تفاوتى با هويت سازمانى دارد؟ لطف مى كنيد اگر توضيح بدهيد
سلام دوست عزیز
هویت بصری خودش بخشی از هویت سازمانی برند هست. هویت سازمانی برند بسیار گسترده و شامل موارد زیادی مثل هویت بصری، تحقیق بازار، مارکتینگ، کمپین های تبلیغاتی، تدوین شعارهای برند، تدوین استراتژی فروش و بسیاری موارد دیگه هست
سلام، هزينه طراحى هويت بصرى برند چقدر هست؟ تعرفه طراحى رو سايت نيست
سلام دوست عزیز
برای اطلاع از هزینه های طراحی هویت بصری لطفا تماس بگیرید. سپاس
مقالاتی که در مورد رشد کسب و کار قرار میدید بسیار برام جذاب هستن سپاسگزارم
درود بر شما، خوشحال میشم براتون مفید باشه
هزينه طراحى هويت بصرى چقدر هست؟ يكى از همكاراتون پيش فاكتور ۸۰ميايونى براى ما فرستاده
درود بر شما، هزینه طراحی هویت بصری بسته به اقلام مورد نیازتون و حوزه کاری تون متغیر هست. لطفا برای اطلاع از تعرفه دقیق تماس بگیرید.