ایده پردازی تبلیغات یکی از مهمترین فاکتورها برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان هدف است. ایده های خلاقانه کمک می کند پیام های تبلیغاتی به شکلی جذاب و متفاوت به افراد جامعه منتقل شود.
کسب و کارهای امروزی مشغول فعالیت در بازاری متفاوت از فضای گذشته هستند. برای دیده شدن یک کسب و کار و برتری آن نسبت به رقبا باید به دنبال راههای جدید بود. روشهای تبلیغاتی سنتی برای کاربر امروزی جذابیتی ندارد. با قاطعیت می توان گفت ایدههای خلاقانه تبلیغاتی است که میتواند یک کسب و کار را به برندی محبوب و سرشناس تبدیل کند. این نوع تبلیغات لازم است حتما با مشاوره و اجرای متخصصان حوزه تبلیغات انجام شود.
برای معرفی یک برند از عناصر متعدد هویت بصری می توان استفاده کرد. از میان این عناصر به لوگو، کارت ویزیت، بسته بندی محصولات، تبلیغات محیطی و… می توان اشاره کرد. در تمام این عناصر یک موضوع مشترک است که باعث موفقیت برند میشود و آن ایده پردازی تبلیغات و یکپارچگی عناصر هویت بصری است. با یک نگاه به ماندگارترین ایدههای تبلیغاتی متوجه میشوید که یک ذهن خلاق تا چه اندازه میتواند در تبلیغات تاثیرگذار باشد.
بیشتر بخوانید: هویت بصری برند عامل تمایز و موفقیت کسب و کارها
اهمیت و تاثیر ایده پردازی تبلیغات برای کسب و کارها
تنها یک فاکتور می تواند باعث افزایش فروش و محبوبیت یک برند در میان رقبا باشد. تبلیغ و بازاریابی موثر با استفاده از ایده پردازی تبلیغات تضمین کننده موفقیت هر برندی خواهد بود. بسیاری از تاجران و افراد موفق در کسب و کار معتقدند که عمده دلیل موفقیت آنها تبلیغات است و تبلیغات موثر را نوعی سرمایه گذاری میدانند. منظور از تبلیغات برنامهای منظم و اصولی است که سعی میکند با تاثیر بر مخاطب او را برای خرید کالا و خدمات یک برند خاص ترغیب کند.
برای استفاده مفید از تبلیغات باید شناخت کاملی از کسب و کار خود و نیاز مخاطب داشته باشیم. تنها در این صورت است که میتوان به ارائه روشهای تبلیغاتی موثر و خلاقانه امید داشت.
تبلیغات راه موثری است که میتوانید محصولات و خدمات خود را در قالب رسانه های مختلف به مخاطب معرفی کنید. پس هیچ فرقی نمی کند که کسب و کار شما کوچک یا بزرگ باشد، در هر صورت نیاز به دیده شدن در میان رقبا اهمیت تبلیغات را برای شما به خوبی تعریف میکند. شما می توانید با ارائه آنچه مخاطب در جستجوی آن است به هدف خود در زمینه تبلیغات برسید.
بیشتر بخوانید: شعار تبلیغاتی چه نقشی در برندسازی و موفقیت تبلیغات دارد؟
نقش ایده پردازی تبلیغات در موفقیت برندها
مهمترین فاکتور موفقیت در تبلیغات، ایده پردازی است. فرآیند خلاقیت و ایده یابی تنها مسیر خلق یک اثر هنرمندانه در زمینه عکاسی و یا طراحی گرافیک با در نظر گرفتن ایده پردازی تبلیغات است. تلاش برای خلق یک اثر ایده پردازانه کاملا آگاهانه است. بنابراین با تمرین و تکرار و رعایت اصول و استانداردها میتوان به خلق آثار خلاقانه امید داشت.
دست یابی به ایده های جذاب تنها توسط یک ذهن خلاق صورت میپذیرد. این فرایند باعث تاثیرگذاری بیشتر بر احساسات بیننده و مخاطب می شود. ایده را میتوان روح یک اثر گرافیک، عکس و یا ویدئو دانست. این آثار هنری اگر با استفاده از ایده پردازی تبلیغات خلق شوند موفقیت تبلیغ را تضمین می کنند. در تبلیغات ایده پردازی شده به جای هزینه های اضافه و بدون هدف، روی تبلیغات هدفمند و خلاقانه سرمایه گذاری می شود. گاهی تنها یک بیلبورد تبلیغاتی میتواند تاثیرگذارترین اثر را روی مخاطب ایجاد کند.
ایده پردازی تبلیغات کمک می کند به جای پر کردن چشم مخاطب، ذهن او را پر کنیم.
نحوه ایده یابی برای طراحی تبلیغات
یک ایده خلاقانه راه حل جدید و قابل اجرا برای رسیدن به مقصود از کوتاهترین مسیر است. خلاقیت و ایده پردازی یک مهارت است که با تمرین و تیزهوشی می توان آن را پرورش داد.
برای تسلط پیدا کردن در ایده پردازی تبلیغات باید با ذهنی خلاق مفاهیم جانبی حول سوژه اصلی را بررسی کنید. باید با ایجاد طوفان فکری جذاب ترین و موثرترین راه انتقال پیام تبلیغاتی به مخاطب را بیابید. نتیجه چنین تلاشی می تواند یک استوری برد برای پیاده سازی طرح گرافیکی و یا عکسی خلاقانه باشد. تمام این مراحل، در چهارچوب کمپینی که مشتری را در جریان روند فکری طی شده قرار میدهد ، تنظیم شده و به مشتری تقدیم میشود.
مخاطبین امروز دارای سواد بصری هستند بنابراین نمیتوان با روشهای سنتی تبلیغات آنها را تحت تاثیر قرار داد. به همین دلیل است که تبلیغات امروز به یک زمینه تخصصی و مهارتی تبدیل شده است که حول محور خلاقیت میچرخد.
بیشتر بخوانید: کمپین تبلیغاتی و تاثیر آن در فروش و برند سازی
اهمیت عکسهای تبلیغاتی برای ایده پردازی تبلیغات
تجربه نشان داده که مخاطبین با تصاویر ارتباط ذهنی بهتری برقرار می کنند و در واقع یک محتوای تصویری نقش بیشتری بر ذهن مخاطب دارد. به همین دلیل است که عکس های تبلیغاتی نقش مهمی در تبلیغات موفق یک محصول ایفا می کنند. ضمن این که ماندگاری عکس های تبلیغاتی خلاقانه در ذهن مخاطب به مراتب بیشتر از سایر روش ها است. عکس های خلاقانه و ایده پردازی شده می توانند مفاهیم و استراتژی برند شما را به مخاطب انتقال دهند. هرچه عکس های تبلیغاتی مدرن تر، خلاقانه تر و حرفه ای تر باشند، تبلیغات ماندگارتری را تجربه خواهید کرد. به ویژه در مورد کسب و کارهای آنلاین عکس های هنری و خلاقانه حرف اول را در تبلیغات می زند.
برای این که کسب و کار موفقی داشته باشید باید در طول سال بارها از کمپین های تبلیغاتی استفاده کنید. هدف از ایجاد این کمپین های تبلیغاتی جذب مخاطب و افزایش فروش است. استفاده رویدادهای فصلی برای خلق عکسهای ایده پردازی شده نقش مهمی در تبلیغات دارد. به طور مثال تبلیغات تابستانه یا نوروزی یک برند را در نظر بگیرید، استفاده از المان های نوروز یا تابستان در کنار عکس محصولات می تواند باعث ماندگاری تصویر در ذهن مخاطب باشد.
بیشتر بخوانید: عکاسی تبلیغاتی خلاقانه ابزار تاثیرگذار در تبلیغات
عکسها تبلیغ می کنند
در واقع باید گفت که ایده ها و تصاویر است که یک برند را در ذهن مشتری زنده نگه می دارد. ایده پردازی تبلیغات و شناخت اصول اولیه تولید عکسهای تبلیغاتی می تواند گام موثری در بهتر و بیشتر دیده شدن یک برند باشد. برای معرفی یک محصول باید از مسیری وارد شوید که برندهای دیگر آن را طی نکرده باشند. تنها در این صورت است که شما به یک برند ماندگار تبدیل می شوید.
برای فروش بیشتر به استمرار در دیده شدن و برای بهتر دیده شدن به متفاوت بودن نیاز دارید. عکس های تبلیغاتی خلاقانه برگ برنده شما در میان صدها رقیب است. عکسهای تبلیغاتی تاثیرگذار می توانند شما را برای همیشه به یک برند آشنا و مشهور تبدیل کنند.
اهمیت گرافیک بصری برای پیاده سازی ایده های تبلیغاتی
مهمترین دلیل ایده پردازی تبلیغات جلب توجه مخاطب و برقراری ارتباط با او است. گرافیک بصری می تواند به خوبی این مسئولیت را اجرا کند. در واقع به کمک گرافیک می توان مفاهیم بی شماری را در قالب یک تصویر به نمایش گذاشت. این دقیقا همان چیزی است که گرافیک در زمینه بازاریابی غیر حضوری و حضوری با هدف فروش بیشتر از آن استفاده می کند.
تاثیر گرافیک بصری در تبلیغات را می توان در این ۵ موضوع خلاصه کرد:
- جلب توجه مخاطبان
- تبلیغات موثر و افزایش فروش
- محبوبیت و رشد در شبکههای اجتماعی
- ماندگاری در ذهن مخاطب
- سرعت عمل در انتقال پیام
بیشتر بخوانید: پرسونای مخاطب – چطور مخاطب کسب و کار خود را شناسایی کنیم؟
بازاریابی و تبلیغات موثر می تواند با یک طرح گرافیکی خلاق شکل بگیرید. اگر یک ایده جذاب در ذهن طراح خلق شود و او بتواند آن را به بهترین شکل پیاده سازی کند، ارتباط موثر با ذهن مخاطب اتفاق می افتد.
استفاده از طراحی گرافیک و جلوه های بصری از دیرباز با مقوله تبلیغات گره خورده است و نمی توان این دو را از هم تفکیک کرد. در واقع با استفاده از ایده پردازی گرافیکی می توان به یک برند هویت بخشید، ایجاد هویت بصری با هدف برانگیختن احساسات مشتری و همچنین یکپارچه سازی جنبه های مختلف تجارت به واسطه تصاویر کاری است که یک ایده گرافیکی برای شما انجام میدهد.
بیشتر بخوانید: برندسازی چیست – برندینگ چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟
تبلیغات موفق چه ویژگی هایی دارند؟
هدف اصلی از ایده پردازی تبلیغات ماندگار شدن تبلیغ در ذهن مخاطب است. در حال حاضر محصولات و خدمات مختلف و متعددی در جامعه وجود دارد که توسط کسب و کارها به بازار عرضه شده اند. برای دیده شدن یک محصول و جلب نظر مخاطب باید ایده های مختلف و البته نوآورانه ای ارائه کرد تا بتوان در میان صدها رقیب با محصول مشابه دیده شد. معمولا کسب و کارهایی در این زمینه موفقتر هستند که تبلیغات موفقتری نیز ارائه میدهند. در این بخش با ویژگیهای ایدههای موفق تبلیغاتی آشنا خواهیم شد.
هدف گیری نیاز مخاطب
یکی از عواملی که باعث موفقیت یک تبلیغ می شود، نمایش برطرف کردن نیاز مخاطب توسط یک محصول یا خدمات است. در واقع وقتی شما به خوبی نیاز مخاطب هدف را شناسایی کرده و تبلیغات را حول محور آن میسازید حال خوب را به مخاطب منتقل می کنید. بنابراین قبل از ایده پردازی برای ساخت یک تبلیغات موثر باید ابتدا شناخت خوبی از مخاطب و نیاز او داشته باشیم. باید بتوانیم ایده پردازی تبلیغات را بر اساس آنچه کاربر در جستجوی آن است شکل دهیم.
بیشتر بخوانید: تبلیغات فضای مجازی و اهمیت آن در رشد فروش و برندسازی
استفاده از ایدههای خلاقانه برای تبلیغات
تبلیغ متفاوت در میان هجمه های تبلیغاتی متعدد مخاطب را از سردرگمی خارج می کند. باید از راهی وارد ذهن مخاطب شوید که رقبا هنوز به آن دسترسی ندارند. در جامعه امروز تبلیغات نقش موثری ایفا میکند. با دیجیتالی شدن کسب و کارها، تبلیغات نیز نقش مهمی در افزایش فروش ایفا میکنند. به همین دلیل یک مشتری در میان انبوهی از تبلیغات از محصولات یا خدمات مشابه قرار میگیرد.
سوال مهم قبل از ساخت تبلیغات این است که چگونه در بین انبوه تبلیغات متفاوت باشیم؟ در واقع شما باید محصول خود را از راهی منحصر به فرد و خلاقانه به مشتری معرفی کنید تا به او القا کنید که محصول شما دقیقا همان چیزی است که او نیاز دارد. بهتر است مستقیم محصول را تبلیغ نکنید و بیشتر به ویژگی ها و مزایای آن نسبت به سایر محصولات مشابه اشاره کنید.
حرفهای و استاندارد بودن برای مخاطبان
نکته مهم بعدی ساخت تبلیغات بر پایه اصول استاندارد و حرفه ای است. منظور از اصول حرفه ای همان ایده پردازی تبلیغات با استفاده از روشهای خلاقانه است. مخاطبان امروزی از سواد رسانه ای بالایی برخوردار هستند و خیلی زود ایده های کپی یا بی ارزش را شناسایی می کنند. بنابراین تاثیرگذاری در ذهن چنین مخاطبی کار آسانی نیست. باید تلاش کنید تا با ساخت تبلیغات موثر و راهبردی اعتماد او را جلب کنید. این امر میسر نخواهد بود مگر با کمک یک گروه حرفهای و با تجربه در زمینه پیاده سازی کمپینهای تبلیغاتی.
بیشتر بخوانید: روش های تبلیغات موثر برای کسب و کارها
در تبلیغات ساده اما متفاوت باشید
برای این که در ذهن مخاطب جایی پیدا کنید نیاز به انجام امور محیرالعقول ندارید. یک ایده خلاقانه و جذاب در طرح گرافیکی، عکس یا تیزر تبلیغاتی بسیار تاثیرگذارتر از ده ها تبلیغ بی هدف است. بنابراین منظور ما از تبلیغات هدفمند و تاثیرگذار صرف هزینههای گزاف و بالا نیست. بلکه یافتن ایدههای برتر و پیاده سازی آنها در قالب تصاویر گرافیکی یا عکس های تبلیغاتی خلاقانه است. برای دیده شدن نیاز به هیاهو و ولخرجی های بدون استراتژی ندارید، بلکه با استفاده از ایده های ناب می توانید تبلیغات کم هزینه و پربازده تولید کنید.
برای ایجاد یک تبلیغات خلاقانه چه باید کرد
مطمئنا هر فعالیتی که با برنامه ریزی و اصول و استراتژی انجام شود به موفقیت منتج خواهد شد. تبلیغات نیز در این زمینه مستثنی نیست. کافی است ایده پردازی تبلیغات خود را با کمک یک گروه حرفهای و با تجربه بسازید. یک گروه متشکل از عکاس، طراح گرافیک، کارشناس بازاریابی و تبلیغات که تجربیات زیادی در این زمینه دارند. چنین گروهی میتواند با استفاده از ایده های خلاقانه، تبلیغات جذاب و تاثیرگذاری را برای کسب و کار شما تدارک ببینند.
بیشتر بخوانید: پرسنال برندینگ – اصول برندسازی شخصی برای کسب و کارها
سخن پایانی
برای دیده شدن در میان صدها کسب و کار مشابه باید چیزی متفاوت برای ارائه داشته باشید. تبلیغات هوشمندانه بهترین راهکار اصولی برای بهتر دیده شدن است. بنابراین باید تلاش کنید تا حرفهایترین و کاربردیترین ابزار ممکن را در اختیار بگیرید. ایده های خلاقانه می تواند تاثیرگذاری بسیاری در خلق عکسها یا تصاویر تبلیغاتی داشته باشند. در واقع منظور از منحصر به فرد بودن یک تبلیغات گران بودن آن نیست بلکه تولید و انتشار تبلیغ با استفاده از ایده پردازی تبلیغات است.
انجام امور تبلیغاتی با یک گروه متخصص و با تجربه در زمینه تبلیغات گرافیکی و تصویری میتواند شما را در ارائه یک تبلیغات موثر و ماندگار یاری کند.