روش های تبلیغات موثر مختلفی برای معرفی و تبلیغ محصولات یا خدمات شرکت ها وجود دارد. بسیاری از صاحبان مشاغل روش مناسب تبلیغات خود را نمی دانند و هزینه نابجا در این بخش دارند.
در حال حاضر کسب و کارها از انواع مختلفی از روشهای تبلیغاتی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. در میان انواع شیوه های تبلیغ، روشهای موثری وجود دارد که تاثیر مستقیم بروی فروش خدمات و یا محصولات کسب و کارها دارند. روش های تبلیغات موثر بازدهی بیشتری نسبت به سایر راهکارها دارند و از هدر رفتن هزینه های تبلیغات جلوگیری می کنند.
تبلیغات چیست؟
واژه تبلیغات در حقیقت به معنای اعلان و آگهی است. در واقع تبلیغ یعنی قشر خاصی از جامعه را مخاطب قرار داده تا بتوانید پیام خود را به آنها منتقل کنید. این پیام با تحت تاثیر قرار دادن احساسات مخاطب باعث مجاب یا ترغیب شدن آنها به خرید از شما می شود. در این مسیر از انواع شیوه ها و تکنیک های ارتباطی و رفتاری تاثیرگذار می توان استفاده کرد. بنابراین تبلیغات را می توان روش و یا تکنیکی ویژه برای معرفی و فروش کالاها یا خدمات به شمار آورد.
بیشتر بخوانید: ایده پردازی تبلیغات-چگونه تبلیغات موفق داشته باشیم؟
تبلیغات موثر با چه اهدافی انجام میشود؟
روش های تبلیغات موثر بر مبنای هدف به سه دسته کلی تقسیم می شوند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند:
- تبلیغات اطلاع رسانی
- تبلیغات ترغیب کننده
- تبلیغات یادآوری
هدف اساسی و مهم تبلیغات افزایش فروش است تا از این طریق رونق کسب و کارها اتفاق بیفتد. اما گاهی اوقات هم مدیران اهداف دیگری برای سرمایه گذاری در تبلیغات در نظر دارند. یکی از این اهداف را معرفی محصولی جدید به بازار می توان عنوان کرد.
یکی دیگر از اهداف تبلیغات، آگاهی بخشی به جامعه هدف نسبت به کسب و کار شما است. استفاده از روش های تبلیغات موثر کمک می کند بتوانید تعداد بیشتری از افراد را با کسب و کار و یا محصول و خدمات خود آشنا سازید. بسیاری از کسب و کارهای موفق بدنبال معرفی خود به بازارهای داخلی و خارجی و جذب مشتریان بیشتر هستند. با استفاده از روشهای تبلیغات موثر و اصولی رسیدن به این اهداف دور از انتظار نیست. کافیست از دانش و تجربه متخصصان این حوزه استفاده کنند تا بازخوردهای مناسب و کافی از تبلیغات دریافت کنند.
بیشتر بخوانید: تبلیغات فضای مجازی و اهمیت آن در رشد فروش و برندسازی
تبلیغات چه تاثیری در افزایش فروش کسب و کارها دارد؟
تبلیغات روشی بسیار موثر و مفید در بالا بردن میزان آگاهی مخاطبان و مشتریان است. بنابراین از طریق انجام شیوه های متنوع تبلیغی، مشتریان بسیار زیادی با نوآوریها و محصولات تازه تولید شده شرکتهای مختلف آشنا میشوند. با این آشنایی بخشی از آنها نسبت به خرید از این کسب و کارها تمایل پیدا میکنند. اما در صورتی که از روش های تبلیغات موثر برای معرفی کالاها استفاده شود نتایج متفاوتی رقم می خورد و فروش چندین برابری را تجربه خواهند کرد.
محققان علم تبلیغات و تحلیلگران بازار سالهاست درباره تاثیرات تبلیغ بر فروش تحقیقات گسترده ای داشته اند. نتایج این بررسی ها نشان می دهد تبلیغات اصولی تاثیرات غیر مستقیم زیادی بروی فروش محصولات و کالاها می گذارند.
این تحقیقات فاکتورها و عواملی را برای رسیدن به نتایج تبلیغات در نظر گرفته اند. فاکتورهایی از قبیل آگاهی مشتریان و همچنین نگرش آنها نسبت به یک محصول و یا برند را مورد توجه و بررسی قرار میدهند. لازم است بدانید که این دسته از عوامل به طور غیر مستقیم به فروش بیشتر محصولات و خدمات کمک خواهد کرد و در دستیابی به اهداف اثر گذار است.
بیشتر بخوانید: محتوای باکیفیت چه تاثیری در بازاریابی و فروش دارد؟
تبلیغات موثر چه تاثیری بر روند برند سازی خواهد داشت؟
در حال حاضر یکی از روشهای بسیار مناسب و کارآمد برای برندسازی اجرای اصولی تبلیغات موثر است. متخصصان برندینگ معتقدند لازمه برندسازی موفق ارائه محصولات یا خدمات با کیفیت است. اما از طرفی اگر برای کالا یا خدمات تبلیغات موثر انجام نشود مثل این است که هیچ کاری انجام ندادهاید. تبلیغات کمک می کند افراد جامعه با یک محصول و یا برند آشنا شوند اما استفاده از تبلیغات موثر و اصولی باعث ماندگار شدن یک برند در ذهن مخاطبان می شود که خود برندسازی است.
در گذشته تصور می شد تولید انبوه و با کیفیت راهکار مناسبی برای تسلط بر بازار است. این در حالی است که در شرایط حاضر بازار برند و برند سازی از طریق انجام تبلیغات نقش بسیار مهمتری در تسخیر بازارهای داخلی و حتی خارجی دارد. بنابراین لازم است کسب و کارها پس از تولید یک محصول با کیفیت از روش های تبلیغات موثر برای معرفی محصولات و برند سازی محصول استفاده کنند.
روشهای تبلیغات موثر و خلاق موجب ماندگاری تبلیغ و برند در ذهن مخاطب می شود. این ماندگاری در حقیق اصل برندسازی موفق برای هر تولید کننده ای است.
بیشتر بخوانید: کمپین تبلیغاتی و تاثیر آن در فروش و برند سازی
انواع تبلیغات و کاربرد هر کدام
در حال حاضر روشهای پیاده سازی تبلیغات موثر در سه بخش اصلی قرار می گیرند:
- تبلیغات آفلاین
- تبلیغات آنلاین
- تبلیغات تلویزیونی
تبلیغات آفلاین
تبلیغاتی که بصورت رسانه های چاپ شده در اختیار مخاطبان قرار می گیرد تبلیغات آفلاین می گویند. تبلیغات آفلاین شامل طرح های گرافیکی، عکسهای تبلیغاتی و محتواهای متنی هستند. از جمله تبلیغات آفلاین، میتوان به بروشور، کاتالوگ، پوستر، بیلبورد، روزنامهها، مجلات و…. اشاره کرد. این دسته از رسانهها از قدیم مرسوم بوده و قدمت بیشتری دارند و هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرند. تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ میتوانند از انواع ابزارهای تبلیغات آفلاین استفاده کنند و از این طریق محصولات یا خدمات خود را به بخشی از جامعه هدف معرفی کنند.
تبلیغات پوستری
استفاده از پوسترهای تبلیغاتی یکی از روش های معرفی و تبلیغ کالاها و خدمات است. پوسترها نقش مهمی در اطلاع رسانی و تبلیغات کسب و کارها دارند و با استفاده صحیح از این ابزار می توانید مشتریان جدید جذب کنید. طرح پوسترهای تبلیغاتی در ابعاد و فرمت های مختلفی مثل استند، تابلوهای بک لایت و فلایرهای آویز در فروشگاه ها و مراکز خرید قابل استفاده است. موضوع مهم در تاثیرگذاری این نوع تبلیغات طراحی ویژه و خلاقانه پوستر است.
تبلیغات محیطی
این نوع تبلیغات هم یکی از راهکارهای تاثیرگذار برای معرفی محصولات و خدمات شرکت ها است. تبلیغات محیطی شامل بیلبوردها، لایت باکس و استرابردهای شهری و جاده ای است و این تابلوهای تبلیغاتی هر روز در معرض دید بخشی از افراد جامعه است. هزینه این نوع تبلیغات معمولا بالا است و برای گرفتن بهترین نتیجه باید تحقیقات مختلفی در زمینه موقعیت مناسب و مخاطبان هدف انجام داد. باید بدانید مخاطبان هدف شما در چه مکان هایی بیشتر تردد دارند. برای مثال اگر مخاطب شما تجار و سرمایه گذاران بزرگ هستند، بهتر است از بیلبوردهای اطراف فرودگاه استفاده کنید.
تبلیغات آنلاین
امروزه روش های تبلیغات موثر و هوشمند با استفاده از بستر و فضای اینترنت انجام میگیرد. از جمله این روشهای میتوان به تبلیغات در شبکههای اجتماعی اشاره کرد. همچنین تبلیغات گسترده ای هر روزه به صورت آنلاین در فضای وب و از طریق سایتها و موتورهای جستجو انجام میشود.
بیشتر بخوانید: تبلیغات هدفمند و نقش آن در افزایش فروش کسب و کارها
همانطور که می دانید هر روز افراد بیشتری به فضای مجازی و اینترنت دسترسی پیدا می کنند. به همین دلیل مهم اگر کسب و کارها فعالیتی در این بستر بسیار تاثیرگذار نداشته باشند میدان را برای رقبای خود خالی کردهاند. در این شرایط پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی نیز امکاناتی بسیار مناسب برای انجام تبلیغات فراهم کردهاند. پلتفرمی حرفه ای مثل اینستاگرام که بسیاری از کسب و کارهای موفق فعالیت مستمر و تبلیغات اصولی در آن دارند که باعث شده فروش خود را چندین برابر افزایش دهند. پس اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید به این نوع از تبلیغات نیاز مبرم خواهید داشت.
بیشتر بخوانید: تبلیغات پارتیزانی – تاثیرات بازاریابی پارتیزانی بروی فروش و برندسازی
روش های تبلیغات آنلاین
این شیوه تبلیغات که بخشی مهم از دیجیتال مارکتینگ است خود شامل روش ها مختلف می باشد. تبلیغات آنلاین لازم است با آگاهی از کارکرد رسانه های آنلاین، شناخت فضای مورد استفاده مخاطب هر برند و استراتژی و هدف گذاری تبلیغات انجام شود. در ادامه بهترین روش های تبلیغات آنلاین معرفی شده است.
- کمپین تبلیغات اینستاگرام در پیج های پربازدید
- تبلیغات با کمک اینفلوئنسرهای فضای مجازی
- تبلیغ با کمک ولاگرهای شناخته شده و ترجیحا مرتبط با حوزه کاری
- استفاده از تبلیغات سایت آپارات
- تبلیغات بنری و کلیکی در سایت های پربازدید
- تبلیغ در اپلیکیشن های پرمخاطب
- تبلیغات ایمیل مارکتینگ
ممکن است این روش های تبلیغ دهی لزوما برای هر کسب و کاری مناسب نباشد و صرفا یک یا دو گزینه بهترین بازخورد را بهمراه داشته باشد. همانطور که قبلا اشاره شد پیش از هر نوع تبلیغی ابتدا باید در مورد نکات مختلفی همچون فضای حضور مخاطبان بیشتر، تاثیرگذاری رسانه و استراتژی شما از تبلیغ بررسی انجام شود.
تبلیغات تلویزیونی
این نوع از تبلیغات از سالهای دور مورد استفاده بودند و نیازی به معرفی ندارند. چرا که همه ما با انواع مختلف پیام های بازرگانی تلویزیونی آشنایی هستیم. همانطور که میدانید تبلیغات تلویزیونی به طور معمول شامل یک ویدئو کوتاه اما تاثیرگذار هستند. این ویدئو ها که به تیزرهای تبلیغاتی معروف هستند وظیفه تبلیغ جذاب محصولات یا خدمات را دارند.
پیام های بازرگانی محصولات، خدمات یا کسب و کارها را به بینندگان تلویزیون معرفی می کنند. این دسته از تبلیغات تقریبا با اختراع تلویزیون شکل گرفتند و تاکنون تحولات زیادی را پشت سر گذاشتهاند. از ویژگیهای این نوع تبلیغات، مخاطبان بیشتر آن نسبت به سایر روشهای تبلیغ می توان اشاره کرد. بهترین استراتژی برای تاثیرگذار بودن این نوع تبلیغات ساخت و پخش تبلیغات اپیزودی است.
بیشتر بخوانید: چطور تیزر تبلیغاتی افزایش فروش می آورد؟
چطور رسانه پر بازخورد برای تبلیغ کسب و کار خود را پیدا کنیم؟
برای شناسایی رسانه موثر کسب و کار خود باید ۳ نکته اساسی را در نظر داشته باشید. ابتدا لازم است استراتژی خود را برای استفاده از تبلیغات مشخص کنید. برای مثال آیا شما قصد دارید تبلیغی را انجام دهید تا از طریق آن، کسب و کار خود را معرفی کنید و یا میخواهید به بازاریابی برای فروش محصولات خود دست بزنید.
در مرحله بعد باید بدانید رسانه مناسب شما برای انتشار تبلیغ و ارسال پیام به مخاطبین کدام است. اثرگذاری و دریافت بیشترین بازخورد مهمترین عامل برای انتخاب رسانه تبلیغ است.آیا تبلیغاتی تلویزیونی بیشترین تاثیر را دارد یا استفاده از تبلیغات آنلاین و آفلاین؟
برای انتخاب رسانه مناسب تبلیغ ابتدا باید مخاطب و جامعه هدف خود را به خوبی شناسایی کنید. همانطور که میدانید افراد جامعه دارای و باورها و نگرشهای مختلفی هستند. با جمع آوری این اطلاعات و آشنایی با جامعه مصرف کننده محصولات یا خدمات باید استراتژی مناسب را لحاظ کنید. نکته مهم اینکه بتوانید رسانه محبوب مشتریان خود را بطور دقیق شناسایی کنید. با شناسایی جامعه هدف و مشخص شدن رسانه ی پربازدید مخاطبان، تاثیر تبلیغات چندین برابر خواهد بود که رشد فروش و توسعه برند را برایتان به ارمغان می آورد.
بیشتر بخوانید: نقش هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات مدرن
چطور تبلیغات موجب افزایش مخاطبان صفحات اجتماعی میشود؟
در حال حاضر شبکههای اجتماعی مقرون به صرفهترین رسانهها برای امور بازاریابی و تبلیغات هستند. فضای مدرن و بروز این شبکه ها باعث شده مخاطبان زیادی در آن فعالیت کنند. موضوع مهم اینست که هر چه شما دنبال کنندگان بیشتری در این فضا جذب کنید مشتریان و فروش بیشتری هم خواهید داشت. با استفاده از پتانسیل های بالای این رسانه ها قادر خواهید بود میزان آگاهی مخاطبان را از محصولات و یا خدمات خود افزایش دهید.
استفاده از روش های تبلیغات موثر در فضاهای مجازی باعث افزایش آگاهی جامعه از کسب و کار شما خواهد شد. این آگاهی باعث ارتقا جایگاه برند شده و افزایش فروش را بهمراه خواهد داشت. برای موفقیت در تبلیغات و بازاریابی شبکه های اجتماعی باید تلاش کنید بیشتر دیده شوید. برای دیده شدن در شبکه های اجتماعی باید فعالیت مستمر و با کیفیت داشته و بطور مداوم اطلاعات مفید در زمینه کاری خود به مخاطبان دهید. نکته مهم اینکه همزمان با انتشار محتوا باید با مخاطبان و کاربران صفحات خود نیز ارتباط و تعامل موثر برقرار کنید.
این عوامل باعث میشود تا افراد زیادی با برند و محصول شما آشنا شوند. هر چه افراد بیشتری با کسب و کار شما آشنا شوند شانس فروش بیشتری پیدا می کنید و در صورت رضایت مشتریان محصولات و صفحات شما برای دیگران به اشتراک گذاشته خواهد شد. از این طریق تعداد بیشتری از افراد به مخاطبان شما تبدیل خواهند شد. این روش تاثیرگذارترین و به صرفه ترین نوع بازاریابی و تبلیغات برای کسب و کار شما خواهد بود.
بیشتر بخوانید: تولید محتوا چگونه افزایش فروش می آورد؟
بودجه بندی تبلیغات چیست؟
یکی از اقدامات مهم در مدیریت تبلیغات، تعیین بودجه مورد نیاز برای تامین هزینههای مربوط به تبلیغات است. در بودجه بندی تبلیغات چند عامل مهم و اثر گذار وجود دارد. از جمله عوامل موثر بر بودجه بندی تبلیغات میتوان به این عامل اشاره کرد که محصول شما چقدر عمر و دوام دارد. از طرف دیگر لازم است سهم بازار کالا و همچنین پایگاه مصرف کننده نیز در نظر گرفته شود و سپس با توجه به آن به بودجه بندی تبلیغات اقدام گردد. در این میان، میزان رقابت و شلوغی بازار نیز تعیین کننده است.
لازم به ذکر است که برای بودجه بندی تبلیغات، چند روش اساسی وجود دارد که عبارتند از:
- روش بودجه بندی در حد توان
- روش بودجه بندی درصد فروش
- روش بودجه بندی برابر با رقبا
هر یک از این روشها در شرایط خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. برای نمونه روش بودجه بندی در حد توان، برای کسب و کارهایی مناسب است که در ابتدای راه هستند. یا بودجه بندی درصد فروش مناسب تولید کنندگانی است که به تولید و فروش خوب رسیده و قصد تبلیغات برای توسعه برند و افزایش فروش دارند.
بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگها در تبلیغات و بازاریابی کسب و کارها
بهترین رسانههای امروزی برای انتشار تبلیغات موثر کدام هستند؟
همانطور که میدانید در حال حاضر یکی از روش های تبلیغات موثر، استفاده از امکانات اینترنت و فضای مجازی است. با توجه به گسترش این فضای جذاب که امکانات و کاربران زیادی در خود دارد، تبلیغات در این فضاها نوعی ضرورت برای برند سازی و فروش محصولات و خدمات است.
این دسته از رسانهها به دلیل جذابیت کاربری و کاربران گسترده، موثرترین رسانهها برای انتشار تبلیغات هستند. با حضور در این فضاها امکان دیده شدن بیشتر و همچنین امکان هدف گذاری دقیق مخاطب فراهم می شود و از این سریعتر می توانید مخاطبان را متقاعد کنید.
استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای تبلیغات یکی از روش های بسیار تاثیرگذار در رشد فروش و برندسازی کسب و کارها است. کمپین های اینستاگرام که با بررسی و تحقیق و شناخت مخاطب، بطور همزمان در صفحات متعدد پرمخاطب منتشر می شود بهترین روش برای افزایش مخاطبان و رشد فروش کسب و کارهای تولید کننده است.
بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و فروش محصولات در اینستاگرام
سخن آخر
تبلیغات بخشی غیر قابل انکار از موفقیت کسب و کارها و برندهای بزرگ است. برای دستیابی به فروش چندین برابری و برندسازی موفق، لازم است استراتژی دقیقی برای پیاده سازی تبلیغات داشته باشید. استفاده از تبلیغات موثر و خلاق، شناخت بازار هدف و انتشار تبلیغات در رسانه محبوب مخاطبان مهمترین راهکار برای برندسازی و افزایش فروش کسب و کارها است.
هزينه منطقى تبليغات تو اينستاگرام چقدر هست و اصلا تاثير چشمگير تو فروش داره؟
درود بر شما
هزینه تبلیغات در اینستاگرام بسته به بودجه شما و گستردگی کمپین تون داره