طراحی پوستر تبلیغاتی یکی از شیوه های جذاب معرفی محصولات یا خدمات و اطلاع رسانی رویدادها است که تاثیر زیادی بروی جذب مخاطب دارد. پوسترهای تبلیغاتی در نسخه های آنلاین و چاپی مورد استفاده قرار می گیرند و نقش مهمی در بازاریابی ایفا می کنند.
در این مطلب از استودیو مانی سعی شده تا تمام اطلاعاتی که برای تهیه یک پوستر تبلیغاتی نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم.
نمونه پوسترهای طراحی شده را از اینجـــــــــــــا مشاهده بفرمایید.
پذیرش سفارشات طراحی حرفه ای پوستر ۸۸۹۶۱۸۶۰ – ۰۹۱۲۲۸۴۸۶۹۴
پوستر چیست و چه اهمیتی برای کسب و کارها دارد؟
پوستر تبلیغاتی به طرح های گرافیکی با موضوع تبلیغ محصولات یا خدمات و یا اطلاع رسانی رویدادها گفته می شود که بصورت چاپ شده در مکان های شهری و یا بصورت فایل تصویری در فضای مجازی و وب مورد استفاده قرار می گیرد. . این ابزارهای تبلیغاتی بخشی از هویت بصری برندها شناخته می شوند. پوسترها حاوی اطلاعاتی از جمله عکس، لوگو، شعار، نقاشی، طرح و … هستند. پوسترهای تبلیغاتی با نصب روی دیوارهای شهر، شیشه های فروشگاه ها و معابر عمومی در معرض دید عموم قرار می گیرند.
یکی از موثرترین راهکارها برای جذب مخاطب طراحی پوستر تبلیغاتی و نصب در مراکز پر رفت و آمد است. طراحی پوستر راهی موثر برای معرفی محصولات یا خدمات برای قرار دادن در معرض دید عموم است. پوسترها پیام تبلیغاتی مورد نظر را از طریق تصاویر خلاقانه و جملات کوتاه به مخاطب میرسانند. اما کاربرد پوسترها محدود به تبلیغات فیزیکی و بصورت چاپ شده نیست و امروزه از پوسترها بصورت محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی و وب هم بسیار استفاده می شود.
انتشار پوسترهای تبلیغاتی در فضای آنلاین معمولا هزینه کمتری نسبت به نوع چاپ شده دارد، مگر اینکه طراحی پوستر با هدف پیاده سازی کمپین های فضای مجازی و همکاری با صفحات پرمخاطب و اینفلوئنسرها انجام شود. طراحی پوستر خلاقانه و حرفه ای در این نوع کمپین ها بسیار تاثیرگذار است و معمولا برای تبلیغات فصلی مورد استفاده قرار می گیرد.
نمونه کاتالوگ های طراحی شده را از اینجـــــــــــــا مشاهده بفرمایید.
بیشتر بخوانید: طراحی لایت باکس تبلیغاتی | ویژگی های لایت باکس حرفه ای
طراحی پوسترهای خلاقانه
در سالهای اخیر بازاریابی موثر برای جذب مشتریان بیشتر چالش برانگیر شده و به همین دلیل تبلیغات باید به شکلی هدفمندتر انجام شود. تبلیغات هدفمند تاثیر بیشتری در جذب مخاطبان و البته کاهش هزینه ها دارد. یکی از مهمترین روشهای هدفمند سازی، استفاده از تبلیغات محیطی خلاق است. بیلبوردها و پوسترهای خلاقانه می تواند جامعه را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد و در میان انبوه تبلیغات شلوغ مانند استراحتی برای بینندگان باشد.
پوستر همواره یکی از مؤثرترین ابزارهای بازاریابی و تبلیغات بوده است. یک پوستر خلاقانه میتواند به بهترین شکل توجه مخاطب را جلب و در کمترین زمان پیام برند یا اطلاعات لازم را منتقل کند. را جلب کند. در بازاریابی، سرعت انتقال پیام و ماندگاری آن در ذهن مشتری اهمیت بالایی دارد و پوستر درست همان چیزی است که این دو ویژگی را یکجا فراهم میکند.
تبلیغات باید آنقدر موثر باشد تا مردم را متوقف کند. تبلیغات بصری خلاقانه باید کوتاه، هوشمندانه و به لحاظ بصری جذاب باشد. بیلبورد یا پوسترهای مینیمال و خلاقانه بیشتر جلب توجه می کنند و به شکلی جذاب و به دور از شلوغی هدف و منظور تبلیغ را به بیننده منتقل می کنند. این سبک تبلیغات برای پیاده سازی کمپین های تبلیغاتی بسیار مناسب هستند و قدرت وایرال شدن بیشتری در جامعه و فضای مجازی را دارند.
مهمترین نکته در طراحی و تولید تبلیغات هدفمند پیدا کردن یک ایده منحصربفرد و پیاده سازی ساده و جذاب است. هر چه از عناصر اضافی کم کنید و فضای تبلیغ را ساده سازی کنید، تبلیغات موفق تری خواهید داشت.
انواع پوسترها و کاربردهای آنها
پوسترها نسبت به اهداف طراحی و کاربردشان انواع مختلفی دارند که در ادامه بررسی می کنیم.
- پوسترهای تبلیغاتی
- پوسترهای خبری و اطلاع رسانی
- پوسترهای آموزشی
پوستر های تبلیغاتی
طراحی پوستر تبلیغاتی (Poster) با اهداف تجاری شامل تبلیغات و بازاریابی و یا آگاهی بخشی و اطلاع رسانی انجام می شود. در این سبک پوسترها یک محصول، برند یا کسب و کار معرفی و تبلیغ می شود. نمونه این پوسترها را بارها در سطح شهر پشت شیشه سوپرمارکت ها و فروشگاه ها برای تبلیغ محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی و غیره دیده ایم. پوسترهای تبلیغاتی روشی سنتی برای بازاریابی محصولات و خدمات هستند که همچنان کاربرد و تاثیرات خود را دارند. بیشترین تاثیر و کاربرد این پوستر استفاده در کمپین های تبلیغاتی گسترده است. این کمپین ها با اهداف مختلف معرفی، یادآوری و برندسازی اجرا می شوند.
بیشتر بخوانید: کمپین تبلیغاتی و تاثیر آن در فروش و برند سازی
پوسترهای خبری و اطلاع رسانی
پوسترهای خبری کاربردهای زیادی برای سازمان ها، تشکلات و مراکز هنری و خدماتی دارند. نمونه این پوسترها را بارها در سطح شهر و معابر پر رفت و آمد دیده ایم. اطلاع رسانی همایش، سمینار ، جشنواره هنری و … از جمله موارد کاربرد این سبک پوسترها است.
پوسترهای آموزشی
این سبک پوسترها هم کاربردهای اختصاصی و متعددی برای سازمان ها، شرکت ها شخصی و دولتی و غیره دارند. هدف از طراحی پوستر آموزشی آگاهی جامعه یا افراد مراجعه کننده به یک شرکت یا سازمان ارائه کننده خدمات است. انواع پوسترها آموزشی را بارها در بانک ها، بیمارستانها، ادارات دولتی و خصوصی دیده ایم.
نقش پوسترها در بازاریابی محصولات
پوستر تبلیغاتی از طریق چاپ شدن و قرارگیری در معرض دید تاثیر مستقیم بروی مخاطب می گذارد. بنابراین گرافیک و جلوههای بصری نقش عمدهای در اثرگذاری یک پوستر تبلیغاتی خواهند داشت. طراحی پوستر آنجایی موفق خواهد بود که در یک نگاه توجه بیننده را جلب کرده و پیام تبلیغاتی را در کمترین زمان منتقل کند.
متن و جزئیات پوستر هرچقدر هم جذاب باشند باعث جلب توجه مخاطب نمی شوند. پوستر زمانی موثر خواهد بود که طرح کلی بتواند مخاطب را برای خواندن و مکث کردن جذب کند. از آنجایی که پوسترهای تبلیغاتی در مکانی در معرض دید عموم قرار می گیرند، این خلاقیت عکس یا طراحی یک پوستر است که مخاطب را برای خواندن مطالب پوستر جذب می کند.
بیشتر بخوانید: روش های تبلیغات موثر برای کسب و کارها
ویژگی های یک پوستر تبلیغاتی موثر به این شرح است:
برای این که بتوانید روی مخاطب تأثیرگذاری مناسب داشته باشید، طراحی پوستر باید به گونهای باشد که حداقل ۱۵ ثانیه مخاطب را متوقف کند.
پوستر تبلیغاتی موفق ویژگی های متعددی دارد که در ادامه شرح داده ایم:
- پوستر باید حاوی شعار، طرح یا عکسهای خلاقانه و بیانگر مزیت های یک برند یا محصول باشد.
- برای طراحی پوستر باید یک شعار تاثیرگذار و کوتاه تدوین شود.
- در طراحی پوستر تبلیغاتی به اصول ترکیب بندی عناصر باید دقت ویژه شود.
- در طرح پوستر باید از عکسهای با کیفیت و تاثیرگذار استفاده شود.
- رنگهای طرح پوستر باید به دقت و روانشناسی شده انتخاب شود.
- طرح پوسترها باید به گونهای باشد که مخاطب هدف را به راحتی جذب کند.
- پیامی که پوستر تبلیغاتی به مخاطب ارسال می کند باید شفاف و واضح باشد.
پوسترها مناسب بازاریابی در چه فضایی هستند؟
یک پوستر هر اندازه جذاب و حرفهای باشد اگر در مکان مناسب قرار نگیرد عملا هیچ کارایی نخواهد داشت. بنابراین یکی از مهمترین اقداماتی که در استفاده از پوسترهای تبلیغاتی باید مد نظر داشته باشید، انتخاب مکان مناسب برای نصب پوستر و در معرض دید قرار دادن آن است.
به طور مثال استفاده از یک پوستر تبلیغاتی آرایشگاه و سالن زیبایی در اماکنی که فروشگاه ها و پاساژهای عرضه کننده لوازم آرایشی بهداشتی قرار دارند یک اقدام صحیح و مثبت است. همچنین میتوانید چنین پوستری را در مکانهایی که محل عبور و مرور خانم ها است قرار دهید، مثلا استخر، باشگاه های ورزشی، فروشگاه های لباس زنانه و … میتواند مکان مناسبی برای نصب چنین پوستری باشد.
به یاد داشته باشید که پوستر تبلیغاتی شما طراحی شده است تا در معرض دید مخاطب هدف قرار گیرد. چرا که این مخاطب هدف است که می تواند با دیدن کوچکترین المان های موجود در پوستر جذب آن شود. مخاطب وقتی خیلی سریع موضوع پوستر را درک نکند برای آگاهی از مضمون و جزئیات آن وقت نخواهد گذاشت.
پوسترهای تبلیغاتی از چه عناصری تشکیل شده اند؟
یک پوستر تبلیغاتی بدون عناصر سازنده آن تنها یک کاغذ معمولی خواهد بود. در طراحی پوستر باید دقت کنید که همه المان ها و فاکتورهای لازم برای ساخت یک پوستر تاثیرگذار را استفاده کنید. عناصر اصلی سازنده پوستر شامل موارد زیر خواهد بود:
لوگو
استفاده از لوگوی برند یا تولیدکننده در پوستر تبلیغاتی ابتدایی ترین تصمیمی است که میتوانید بگیرید. بهتر است نماد برند را در قسمت مناسبی از پوستر قرار دهید. بهترین موقعیت قرار گیری لوگو بالا و سمت چپ پوستر است، چرا که ناخواسته نگاه انسان ابتدا بالا و چپ تصاویر را می بیند و بعد به سایر نقاط آن توجه می کند.
بیشتر بخوانید: اهمیت لوگوی حرفه ای برای کسب و کارها
شعار تبلیغاتی
استفاده از یک شعار یا اسلوگان تبلیغاتی در طراحی پوستر میتواند بهترین ایده باشد. شما باید شعاری را انتخاب کنید که بتواند هدف شما را در قالب کلمات برای مخاطب شرح دهد. پوسترهایی که از شعار مناسبی برخوردار نیستند تاثیرگذاری لازم را بروی مخاطب ندارند.
عکس یا تصویر سازی
تاثیرگذارترین فاکتور در طراحی پوستر استفاده از عکسهای خلاقانه و یا تصویرسازی های حرفه ای است. تصاویری که برای این کار در نظر میگیرید باید بسیار اثرگذار، ایده پردازانه و با کیفیت باشند.
متن تبلیغاتی کوتاه
گاهی نیاز لازم است در پوستر از توضیحات کوتاهی برای آگاه سازی از مزیت ها و ویژگی های خاصر یک محصول استفاده کرد. در اینصورت باید جملات بسیار کوتاه و مفید استفاده شوند.
اطلاعات تماس
فراموش نکنید که مخاطب برای برقراری ارتباط با شما باید اطلاعات تماستان را در اختیار داشته باشد. پس حتما راهی برای ارتباط مشتری و مخاطب با مجموعه در نظر بگیرید و آن را در قسمت پایینی پوستر تبلیغاتی قرار دهید.
بیشتر بخوانید: شعار تبلیغاتی چه نقشی در برندسازی و موفقیت تبلیغات دارد؟
طراحی پوسترهای خلاقانه
نوآوری یکی از فاکتورهای مهمِ موفقیت در تبلیغات و بازاریابی است. بداعت و نوآوری در طراحی پوسترهای تبلیغاتی هم اثرگذاری فوق العاده ای بروی جامعه بصری پسند امروزی می گذارد. جامعه امروزی نگاه دیداری قوی تری نسبت به گذاشته پیدا کرده و تاثیرپذیری بیشتری از تبلیغات تصویری دارد. پوسترها با توجه به پیشینه ای که در زمینه ی آگاهی رسانی و ارائه پیام بصری به مخاطب دارند، مهمترین و تاثیرگذارترین ابزار برای انتقال پیام برندها به جامعه هدف هستند.
بی شک همگی ما در طول سال بارها پوسترهای تبلیغاتی مختلفی را چه در فضای جامعه و بازار و چه در فضای مجازی دیده ایم. اما به دلیل مواجهه هر روزه با تبلیغات مختلف بصری فقط تعداد معدودی از این پوسترها برای مدت بیشتری در ذهن مان ماندگار شده است. پوسترهای شلوغ از متن های تبلیغاتی اقبال کمتری برای بیشتر دیده شدن دارند، اما در مقابل پوسترهای خلاقانه و مینیمال برای بیننده جذابتر و در تبلیغات اثربخش تر هستند. اگر به تبلیغات مدرن و حرفه ای برندهای مطرح توجه کرده باشید، متوجه خلوت بودن طرح و در عین حال بداعت و مفهوم گرایی در طراحی خواهید شد.
عنصر خلاقیت در طراحی پوستر می تواند یک عکس مفهومی از محصول یک برند یا خدمات یک شرکت باشد. این عکس می تواند با فرمی واقع گرایانه از محصول باشد یا یک تصویر سازی فرا واقعی که ذهن مخاطب را درگیر مفهوم آن کند. نکته مهم در خلاقیت یک پوستر تبلیغاتی، ایجاد یک کانسپت با استفاده از عناصر بصری جذاب و متفاوت است. توضیح ساده اینکه باید با استفاده از عناصر گرافیکی و یا عکسهای نوآورانه و خلاق، طرح پوستر را بسمتی سوق دهیم تا ذهن مخاطب را درگیر مفهوم و پیام برند کنیم.
بیشتر بخوانید: پرسونای مخاطب – چطور مخاطب کسب و کار خود را شناسایی کنیم؟
نقش عکسهای خلاقانه در طراحی پوسترهای تبلیغاتی
در طراحی پوستر، عکسها قلب پیام بصری هستند. استفاده از عکسهای کلیشهای یا بیکیفیت، تاثیر منفی در بازخورد و نتایج این نوع تبلیغات می گذارد. در مقابل، عکسهای خلاقانه و اختصاصی به پوستر جان میبخشند و ارتباطی مستقیم با مخاطب برقرار میکنند. تصویری درست میتواند بدون نیاز به کلمات اضافه، پیام برند را منتقل کرده و تأثیری ماندگار بگذارد.
عکس ها همواره بخش جدایی ناپذیر طراحی گرافیک و تبلیغات هستند. بنابراین نمیتوان از تأثیر شگفت انگیز آنها بر مخاطب غافل شد. در طراحی پوستر استفاده از تصاویر میتواند مهمترین فاکتور جذب مخاطب باشد. بنابراین عکسهای خلاقانه منطبق با اصول بازاریابی و تبلیغات بیشترین تأثیر را در مخاطب ایجاد می کند.
بیشتر بخوانید: عکاسی تبلیغاتی خلاقانه ابزار تاثیرگذار در تبلیغات
یک عابر پرمشغله هم با دیدن یک تصویر خلاقانه کنجکاو میشود که آن را از نزدیک ببیند. همین جذب کوتاه بهترین فرصت است که با استفاده از موارد دیگری مثل شعار جذاب تبلیغاتی، و توضیحات کوتاه اثرگذار مخاطب را جذب کنید. بنابراین باید گفت که اولین و بیشترین تأثیر را در جذب مخاطب استفاده از عکسهای خلاقانه و مناسب در طراحی پوستر است. انتخاب رنگ، نوع پردازش عکس و محل قرار گیری آن در پوستر بسیار مهم است.
ترکیب بندی در طراحی پوستر
ترکیب بندی یکی از فاکتورهای مهم در خلق آثار هنری است. اصول ترکیب بندی موجب انسجام و نظم در طرح پوستر می شود. ترکیب بندی در طراحی پوستر موجب می شود بیننده از دیدن پوستر تبلیغاتی سردرگم نشده و جذابیت های بصری آن به خوبی نمایان شود. با کمک ترکیب بندی تمام عناصر پوستر تبلیغاتی در بهترین نقطه قرار می گیرند و به ترتیب اولویت مورد توجه قرار می گیرند.
المانهای طراحی پوستر و نقش آنها در جذب مخاطب
معمولا طراحی پوستر نیز مانند سایر طرحهای گرافیکی شامل سه فاکتور ثابت رنگ، فونت و فرم است. در ادامه به بررسی هر یک از این فاکتورها و نقش آنها میپردازیم.
اهمیت رنگ در طراحی پوستر
حرفه ای ترین قدم در استفاده از رنگ ها در طراحی پوستر استفاده از مفاهیم رنگ ها است. پوسترهایی که رنگ های فراوانی دارند مطمئنا باعث سردرگمی ذهنی مخاطب خواهند بود. بهتر است بیش از ۳ رنگ اصلی را در طراحی به کار نبرید. استفاده از رنگهای کمتر نیز مطمئنا برای مخاطب جذاب نخواهد بود. بنابراین بهتر است که رنگها را با توجه به مفهومی که دارند و هدفی که پشت طراحی پوستر قرار گرفته است انتخاب کنید تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگها در تبلیغات و بازاریابی کسب و کارها
نقش اشکال و فرم ها در طرح های پوستر
منظور از فرم در طراحی پوستر، اشکال و نمادهایی است که در طراحی به کار می رود. تصویرسازی در پوستر هرچه خلاقانه تر باشد مطمئنا برای مخاطب جذابیت بیشتری خواهد داشت. اشکال هندسی هم در طراحی پوستر دارای مفاهیم بصری هستند بنابراین از آنها در تبلیغات غیر مستقیم استفاده زیادی خواهد شد. بنابراین انتخاب هر شکل یا فرم باید با مطالعه و بررسی صورت گیرد.
تاثیرگذاری فونت در طراحی پوستر
یکی دیگر از تأثیرگذارترین فاکتورها در طراحی پوستر فونت است. انتخاب فونت نیز باید با توجه به هدف و موضوع پوستر صورت گرفت. مثلا اگر پوستر تبلیغاتی یک اسباببازی فروشی را طراحی می کنید باید از فونتهای فانتزی استفاده کنید، اما برای طراحی پوستر یک مرکز مشاوره روانشناسی فونتهای رسمیتر مناسب هستند. اگر پوستر سادهای طراحی کردهاید جادوی انتخاب فونت میتواند بیشترین جذابیت را در جذب مخاطب داشته باشد. سایز و خوانا بودن فونت ها هم از نکات مهم در طراحی پوستر هستند. باید نوع فونت و سایز آن متناسب با کاربرد و سایز پوستر انتخاب شود. سایز فونت باید به گونه ای باشد که در فاصله های چندین متری از پوستر هم بتوان موضوع و شعار آن را تشخیص داد.
۱۰ اصل مهم در طراحی پوستر
تعیین اهداف پوستر:
– قبل از هر کاری هدف از طراحی پوستر را بصورت دقیق مشخص کنید. باید بدانید پوستر به چه منظور و برای رسیدن به چه نتایجی طراحی می شود. این اهداف می توانند معرفی محصول، فروش محصول یا خدمات، اطلاع رسانی یک رویداد، تقویت برند یا موارد دیگری باشد.
تعیین مخاطبین هدف:
– بعد از مشخص شدن هدف باید مخاطبین پوستر را مشخص کنید. پوستر باید با لحن و سلیقه مخاطب هدف طراحی شود. هر رده سنی یا جامعه ی خاص، زبان بصری مختص خود را دارند.
توجه به پیام کلیدی پوستر:
– پوسترهای تبلیغاتی همواره پیامی را منعکس می کنند. درک موضوع و پیام کلیدی پوستر نباید بیشتر از ۳ تا ۵ ثانیه طول بکشد. بنابراین پیام آن نباید مبهم باشد و برداشتهای متفاوتی از آن شود.
انتخاب عکس مناسب برای پوستر:
– در انتخاب عکسهای پوستر بسیار دقت کنید تا عکسها مرتبط، با کیفیت و جنبه تبلیغاتی داشته باشند. گاهی لازم است برای طراحی یک پوستر تبلیغاتی عکاسی اختصاصی انجام شود.
توجه به ترکیب بندی طرح پوستر:
– به نحوه چیدمان عناصر پوستر و ترکیب بندی آنها دقت کنید. محل قرار گیری لوگو بهتر است سمت چپ و بالای پوستر باشد. محل مناسبی برای شعار و عنصر اصلی پوستر در نظر بگیرید تا تاثیرگذاری بیشتری بروی بیننده داشته باشد.
هماهنگی بین عناصر طرح پوستر:
– عناصر مورد استفاده در پوستر باید با موضوعیت کسب و کار هماهنگی داشته باشد. برای مثال نباید برای طراحی یک پوستر فانتزی، از فونت های رسمی و تیترهای سازمانی استفاده کرد.
خلاقیت در طراحی پوستر:
– خلاقیت مهمترین عامل در طراحی پوستر است، اما قانون یا استاندارد خاصی برای آن تعریف نشده. قبل از طراحی پوستر در ذهن خود ایده پردازی کنید. در انتخاب رنگ، فونت، عکس های تبلیغاتی خلاقانه و فرم ها کاملا خلاقانه عمل کنید.
تصویرسازی برای پوستر:
– برای طراحی پوسترهای خلاقانه باید به تصویرسازی تسلط داشته باشید. ترکیب عکسهای مختلف و ایجاد ارتباط بصری برای ارائه یک مفهوم یا پیام بسیار مهم است.
حساسیت در انتخاب فونت:
– سایز فونت ها و خوانایی آنها هم در طراحی پوستر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از فونت های رسمی برای طراحی پوسترهای سازمانی و از فونتهای گرافیکی و فانتزی برای پوسترهای تبلیغاتی استفاده کنید. در طراحی پوسترهای فضای مجازی یا وب سایت ها باید به نوع فونت ها به لحاظ خوانایی و همچنین سایز آن توجه کنید.
طراحی اختصاصی فونت برای تیتر پوستر:
برای طراحی پوسترهای حرفه ای گاهی باید تایپوگرافی اختصاصی داشته باشید. طراحی فونت گرافیکی و اختصاصی برای تیتر اصلی پوستر، تصمیم بسیار درستی است که به جذابیت و متمایز بودن طرح کمک می کند.
پرهیز از محتواهای متنی زیاد:
– در طراحی پوستر از درج متون و توضیحات طولانی پرهیز کنید. پوسترهای تبلیغاتی بیشتر با عناصر بصری موضوعات و مفاهیم را به بیننده منتقل می کنند. پوسترهای آگاهی دهنده و اینفوگرافیک از متن های متعدد برخودارند که کمتر جنبه تبلیغاتی دارند.
توجه به مفاهیم رنگها در طراحی پوستر:
– در انتخاب رنگهای پوستر دقت فراوان داشته باشید. این عناصر که تاثیر زیادی بروی ایجاد حس و جذابیت پوستر دارند، باید با در نظر گرفتن روانشناسی و مفاهیم رنگ استفاده شوند. اولویت در استفاده از رنگ سازمانی برای طراحی پوستر برندها بسیار مهم است، اما گاهی برای انتقال یک مفهوم یا ایجاد حسی خاص باید رنگ متفاوتی استفاده شود.
حفظ تعادل بصری پوستر:
– فراموش نکنید که طرح پوستر باید واضح و جذاب باشد. پس المانهایی را انتخاب کنید که در کنار سادگی باید جذاب و تاثیرگذار باشند. یک پوستر شلوغ و رنگارنگ جذابیت زیادی برای مخاطب نداشته و فشار بصری باعث خستگی چشمها می شود. باید تعادل بصری را در طراحی پوستر رعایت کنید و از فضاهای منفی یا وایت اسپیس ها استفاده هوشمندانه کنید.
عمودی یا افقی بودن طرح پوستر:
– فرمت افقی یا عمودی بودن طرح پوستر را متناسب با فضای کاربری آن در نظر بگیرید. برای مثال پوسترهای فضای مجازی قطع عمودی باید طراحی شوند.
توجه به ابعاد پوستر:
قبل از شروع به طراحی، به ابعاد پوستر نیز دقت کنید. معمولا طراحی پوسترهای چاپی در ابعاد استاندارد ۳۵ در۵۰ سانتی متر، ۵۰ در۷۰ سانتی متر و ۷۰ در۱۰۰ سانتی متر تولید می شود. اما پوستر های فضای مجازی با مقیاس پیکسل و سایز ۱۳۵۰ در ۱۰۸۰ آماده می شوند.
انتخاب فضای رنگی مناسب پوستر:
پوسترهای کاربردهای مختلفی دارند، گاهی برای چاپ و گاهی در تبلیغات سایت و شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند. در طراحی پوستر باید با توجه به رسانه هدف به مود رنگهای RGB و CMYK توجه کرد. رنگهای RGB مناسب طراحی پوسترهای فضای مجازی و وب هستند و رنگهای CMYK را برای نسخه های چاپی استفاده می کنند.
ابعاد استاندارد چاپ پوستر
همانطور که قبلا اشاره شد، پوسترها به دو شکل چاپی و یا در فضای مجازی و وب منتشر می شوند. برای انتشار پوستر های چاپ شده باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین و کاربردی ترین ابعاد را تهیه کنید. پوسترهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی با چند سایز استاندارد طراحی و چاپ می شوند که شامل سایزهای متنوع زیر می شود:
- ۴۲ * ۲۹/۷ سانتی متر
- ۵۰ * ۳۵ سانتی متر
- ۷۰ * ۵۰ سانتی متر
- ۹۰ * ۶۰ سانتی متر
- ۱۰۰ * ۷۰ سانتی متر
برای انتخاب سایز کاربردی باید بدانید پوسترهای خود را قرار است در چه موقعیت ها و فضایی استفاده کنید. اگر مخاطبان در فاصله ی دور پوستر شما را می بینند و فضای لازم برای نصب آن را دارید،باید ابعاد بزرگتری را برای چاپ آن در نظر بگیرید. اما اگر پوستر تبلیغاتی شما از نزدیک دیده می شود، سایزهای کوچکتر تا متوسط مناسب کار شما هستند. برای مثال پوسترهای تبلیغاتی که در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها نصب می شوند سایزی نزدیک به A3 دارند. معمولا فروشگاه های کوچک فضای محدودتری برای نصب پوسترهای تبلیغاتی متعدد دارند و بهتر است برای مجاب کردن آنها، از پوسترهای سایز کوچک که از فاصله ی نزدیک دیده می شود استفاده کنید.
استانداردهای طراحی پوستر برای چاپ و تبلیغات آنلاین
برای طراحی پوسترهای تبلیغاتی باید نکات فنی مختلفی رعایت شود تا خروجی طراحی بهترین کیفیت را در چاپ یا نمایش در فضای مجازی و وب داشته باشد. این نکات در حقیقت استانداردهایی هستند که هنگام طراحی در نظر گرفته می شوند و تاثیر زیادی بروی کیفیت جزئیات طرح و رنگها می گذارد.
مشخصات طراحی پوسترها برای چاپ:
- طراحی در فضای رنگی CMYK
- استفاده از رزولوشن داکیومت با دقت 300Dpi
- رعایت سایز استاندارد پوستر، طبق ابعاد استاندارد کاغذ
- استفاده از فرمت کامپیوتر Tiff برای طراحی
مشخصات طراحی پوسترها برای تبلیغات آنلاین:
- طراحی پوستر در فضای رنگی RGB و تهیه خروجی sRGB
- استفاده از رزولوشن طرح با دقت 72Dpi
- رعایت سایز ۱۰۸۰*۱۳۵۰ برای پست ها و ۱۰۸۰*۱۹۲۰ برای استوری ها
- استفاده از فرمت Tiff برای طراحی و تهیه خروجی JPG برای انتشار
بیشتر بخوانید: خدمات طراحی و چاپ و اهمیت آن در تبلیغات
کلام آخر
پوسترهای تبلیغاتی یکی از اصلی ترین شیوه های تبلیغات مستقیم محسوب می شوند که همچنان تاثیرگذاری لازم را دارند. به یاد داشته باشید که خلاقیت و ایده های ذهنی نقش مهمی در تأثیرگذاری پوستر خواهند داشت. بنابراین بهتر است برای طراحی پوستر از نیروی کارآمد و با تجربه استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه در این زمینه برسید.












تعرفه طراحى پوستر تو سايت نديدم، هزينه طراحى پوستر براى آموزشگاه خصوصى چقدر هست؟
درود بر شما، لطفا با شماره ثابت تماس بگیرید یا از طریق واتساپ سایت پیام بدین
هزينه عكاسى براى پوستر با طراحى محاسبه ميشه؟
اگر به عکاسی نیاز داشته باشه مجزا اعلام میشه
طراحی پوستر خلاقانه در زمینه صنایع غذایی برای اینستاگرام انجام میدین؟ پکیج یا خدماتی در این زمینه دارین؟
بله، برای اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ یا تماس تلفنی اقدام بفرمایید.