عکاسی لایف استایل یکی از تاثیرگذارترین سبک های تبلیغات محصولات است که امروزه برندهای مطرح دنیا از آن استفاده می کنند. در این مقاله به توضیح و بررسی تبلیغات محصولات با استفاده از این سبک میپردازیم.
عکاسی لایف استایل یا سبک زندگی چیست؟
منظور از عکاسی سبک زندگی بازسازی صحنههایی از زندگی واقعی با ایجاد احساسات در عکس است.
در این سبک صحنه ایجاد شده به فضای واقعی روزمره شباهت بسیاری دارد. به همین دلیل مخاطب میتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و صحنه برای او قابل لمس و درک باشد. در این سبک از عکاسی، عکاس سعی میکند سوژه را در طبیعیترین شکل ممکن و در موقعیت واقعی و طبیعی قرار داده و عکاسی کند. به همین دلیل است که میتوان از این سبک عکاسی به خوبی برای عکسهای تبلیغاتی بهره برد.
عکاسی سبک زندگی و مفاهیم
قبل از شروع عکاسی، باید ایده شفاف و واضحی از اینکه چرا این پروژه را انجام می دهید و می خواهید به چه چیزی برسید داشته باشید. آیا قصد دارید سبک زندگی شخص، خانواده، یا یک جامعه را به تصویر بکشید؟ پیام یا داستانی عکسهایی که مدنظر شما چیست؟ قصد دارید چه نوع احساساتی را در مخاطبان عکس ایجاد کنید؟ داشتن هدف به شما کمک می کند تا سبک، موضوع، مکان و تجهیزات خود را مشخص کنید.
عکاسی لایف استایل سبکی از عکسهای کارگردانی شده با فضای واقعی هستند که باعث ایجاد احساسات در مخاطب می شوند. عکاسی سبک زندگی در مورد افراد در موقعیت های واقعی است، بنابراین باید سوژه های خود را با دقت انتخاب کنید. باید از مدل هایی مناسب استفاده کنید که در مقابل دوربین راحت، با اعتماد به نفس و واقعی هستند. گذشته از مدل باید به دنبال موضوعات جذابی برای خلق عکسها باشید. اگر چه عکاسی لایف استایل شکلی واقعی از سبک زندگی را نشان می دهد، اما به این معنی نیست که نیازی به برنامه ریزی عکس های ندارید. باید یک ایده تقریبی از ترکیب بندی، زاویه، پرسپکتیو و فاصله کانونی داشته باشید. باید به ژستها، حرکات و تعاملاتی که میخواهید از سوژههایتان عکس بگیرید فکر کنید. خلاصه کلام اینکه باید یک استوری برد داشته باشید تا با کنترل و مدیریت عکسها را تهیه کنید.
بیشتر بخوانید: پرسپکتیو در عکاسی
کاربرد و نقش عکسهای لایف استایل در تبلیغات
همانطور که اشاره کردیم عکاسی لایف استایل یک سبک طبیعی و رئال است. بنابراین میتوان در زمینههای مختلفی از معرفی محصول، خدمات، موقعیت و کاربرد محصولات و… از آن استفاده کرد. مهمترین ویژگی این سبک باورپذیری و سادگی درک آن است که میتواند بیشترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشد. بی شک به همین دلیل است که این سبک از عکاسی برای تبلیغات می تواند بسیار پر بازده باشد.
عکاسی سبک زندگی برای تبلیغات میتواند ایجاد حس واقعی بودن را به مخاطب القا کند.
این باورپذیری نقش مهمی در جذب مخاطب خواهد داشت، بنابراین مهمترین ویژگی و دلیل کاربرد سبک لایف استایل در تبلیغات همین باورپذیری صحنه و سوژه از دید مخاطب است.
تاثیر عکس لایف استایل در تبلیغ محصولات
برای عکاسی لایف استایل نیازی به ژست یا صحنه پردازی ویژه نیست. سوژه باید هر آنچه هست در شکل طبیعی و موقعیت عادی مورد عکس برداری قرارگیرد. در واقع سوژه پردازی در این شکل از عکاسی باید به شکل کاملا هوشمندانه صورت گیرد و عکاس آن را به نوعی طبیعی و عادی قلمداد کند. با این تفاسیر عکاسی به شیوه سبک زندگی به منظور تبلیغات باید بسیار زیرکانه انجام شود.
نورپردازی، انتخاب لنز و فاصله کانونی مناسب میتواند نقش بسیاری مهمی در خلق چنین عکسهایی داشته باشد. باید توجه کنید که انتخاب هر یک از این فاکتورها باید متناسب با صحنه عکس صورت گیرد. به ویژه در استفاده تبلیغاتی از این سبک عکاسی رعایت نکات فنی از واجبات است.
بیشتر بخوانید: ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی – روش های خلق عکسهای مبتکرانه
مطمئنا تاثیر یک عکس خوب و باورپذیر معرفی محصول نقش بسیار موثری در باورپذیری و اعتماد خواهد داشت. ارتباطی که مخاطبان با عکسهای لایف استایل برقرار میکنند و راست انگاری این عکسها باعث میشود که معرفی محصولات یا به طور کلی استفاده تبلیغاتی از این مدل عکسها با بازده بالایی همراه باشد، به شرطی که عکاس بتواند صحنه را به خوبی و متناسب با محصول یا خدمات مورد نظر بازسازی کند.
ویژگی عکاسی لایف استایل با کاربرد تبلیغاتی
برای این که عکس شیوه لایف استایل کاربرد تبلیغاتی داشته باشد باید ویژگیهای زیر در آن دیده شود:
- به مخاطب و بیننده کمک میکنند تا استایل و دکور عکس را با چیدمان منزل خود مقایسه کنند و آن کالا یا محصول را در منزل خود تصور کنند.
- درک بهتری از اندازه و مقیاس کالا به کاربران ارائه میدهند.
- رنگ واقعی کالا را در زمان استفاده در محیط و در ترکیب با سایر رنگها نمایش میدهند.
- کاربری کالا یا محصول را به خوبی نمایش می دهد، این که با استفاده از این کالا یا محصول زندگی به چه شکلی جریان خواهد داشت در یک عکس لایف استایل باید به خوبی نمایش داده شود.
- شرایط ایدهآل استفاده از کالا و ظرفیتهای محصول را به کاربران نمایش میدهند.
- عکس برشی از یک زندگی واقعی است که سوژه در آن به شکل ملموسی به چشم میخورد بدون این که کاربر متوجه اهداف تبلیغاتی آن شود.
بیشتر بخوانید: عکاسی خلاقانه – چطور عکسهای کارگردانی شده بگیریم؟
استفاده از مدل یا خانواده در عکاسی لایف استایل
استفاده از مدل یا یک خانواده برای تبلیغ محصولات نکتهای است که در عکسهای این سبک باید آن را مد نظر داشت. همانطور که اشاره کردیم بیشترین هدف تاثیر روی مخاطب با استفاده از تصویر سازی واقعی است، بنابراین باید سعی کنیم که صحنه سازی کاملا واقع گرایانه و برشی از یک زندگی واقعی جلوه کند، فرقی نمیکند که یک خانواده واقعی سوژه عکاسی باشند یا از مدل برای این کار استفاده کنید مهمترین امر در این مورد انتخاب صحنه سازی مناسب است که در دید مخاطب یک زندگی کاملا عادی و روزمره به نمایش در آمده و مخاطب آن را کاملا واقعی تصور کند.
این سبک عکسها برای چه محصولاتی مناسب است
از عکس لایف استایل برای تبلیغات طیف وسیعی از محصولات میتوان استفاده کرد. اما لوازم خانگی همیشه بهترین سوژه برای تبلیغات با این سبک از عکاسی محسوب میشود. همچنین در تبلیغات پوشاک، زیورآلات، برندهای آرایشی و بهداشتی نیز میتوان به خوبی از ویژگیهای این سبک بهرهمند شد.
برای مثال لباس شب زنانه را فرض کنید که به شکلی واقعی در اتاق خواب و بروی تخت خواب قرار گرفته تصور کنید. نورپردازی ملایم و فضای Low key نشان دهنده موقعیت زمانی عکسبرداری و زمان استفاده از محصول خواهد بود. یا تبلیغ یخچال ساید که در یک آشپزخانه مدرن قرار گرفته و خانم خانه مشغول برداشتن مواد غذایی است. با توجه به کاربرد روزمره این نوع محصولات می توان واقع انگاری این تصاویر را در دید مخاطب افزایش داده که موجب تاثیرگذاری تبلیغات می شود.
بیشتر بخوانید: چطور از لوازم آرایشی عکسهای حرفه ای تهیه کنیم؟
انواع عکاسی به سبک لایف استایل
از نظر زاویهبندی میتوان این سبک را به انواع مختلفی تقسیم کرد که به شرح زیر است:
عکاسی table top : در این سبک محصولات (مثل لوازم آرایشی) روی میز مرتبط چیده و با نور طبیعی فضای داخلی از آن عکس میگیرند.
عکسبرداری مسطح (flatlay): این شیوه کاملا شبیه به عکاسی مدل تیبل تاپ است اما عکسها از زاویه بالا از سوژه گرفته میشود.
عکاسی Hero shot : در این نوع از عکاسی لایف استایل کاربرد محصول را با کمک عکاسی به مخاطب نشان میدهیم. مثلا قرار دادن کرم مرطوب کننده یا لوسیون بدن در کنار حوله با پس زمینه آینه بخار گرفته یا وان حمام، در واقع با این نوع عکاسی خریدار می تواند آن محصول را در زندگی خود تصور کند.
عکاسی با مدل : در این شیوه از مدلهای زنده برای معرفی و نشان دادن کاربرد محصول استفاده میشود. این سبک برای نشان دادن بسته بندی، سایز و نحوه استفاده از محصول عالی است. اما باید توجه کنید که انتخاب مدلهای انسانی باید متناسب با ایدههای عکس باشد.
بیشتر بخوانید: نقطه دید در عکاسی – چطور زاویه دید اختصاصی داشته باشیم؟
نکات مهم در عکاسی لایف استایل
برای این که بتوانید بهترین سوژهها و انتخابها را در عکاسی به سبک زندگی داشته باشید پیشنهاد میکنیم که به این نکات مهم و کلیدی توجه داشته باشید.
انتخاب سوژه و لوکیشن مناسب
مهمترین نکته در عکاسی تبلیغاتی انتخاب سوژه و لوکیشن مناسب است. در سبک لایف استایل باید صحنه عکس به زندگی واقعی نزدیک باشد تا اعتماد مخاطب جلب شود. در واقع باید روح لحظه را در قاب تصویر ثبت کنید، سعی نکنید با مصنوعی کردن سوژه یا مدل تاثیرگذارتری ایجاد کنید، اجازه دهید همه چیز به شکل طبیعی جریان داشته باشد.
یک لوکیشن تاثیرگذار در عکسهای تبلیغاتی میتواند بیشترین تاثیر را در مخاطب ایجاد کند. برای مثال استفاده از فضای آشپزخانه، میز غذاخوری و اعضای خانواده هنگام صرف غذا صحنه ای مناسب برای عکاسی لایف استایل مواد غذایی است. انتخاب لوکیشن عکاسی باید با توجه به سوژه عکس(محصول) و ایدههای عکاس باشد. مثلا عکاسی از جاروبرقی خانگی بهتر است در فضای خانه باشد یا برعکس عکاسی از یک باربیکیو سیار بهتر است در مناظر زیبای طبیعت و با استفاده از یک خانواده انجام شود.
لوکیشن مناسب عکس لایف استایل
باید توجه داشته باشید که انتخاب پس زمینه در عکاسی تبلیغاتی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار است. از آنجایی که در عکاسی لایف استایل چیدمان صحنه و لوکیشن باید بیشترین نزدیکی با واقعیت را داشته باشند. شما به عنوان صحنه پرداز و دکوراتور باید به گونه ای این فضا را ایجاد کنید که هم به سبک لایف استایل وفادار باشد و هم بتوانید نهایت استفاده تبلیغاتی را از صحنه و تاثیر آن بر مخاطب ببرید.
انتخاب لوکیشن مناسب برای عکاسی لایف استایل محصولات هنگام ایده پردازی و برنامه ریزی اولیه باید لحاظ شود. گاهی یک عکس لایف استایل آنقدر مهم است که هویت بصری یک برند می شود و در کمپین های بزرگ تبلیغاتی به لحاظ تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب بسیار با اهمیت می شود. این نوع عکسها نیاز به لوکیشن خاص و متناسب با ایده عکس دارند.
تناسب صحنه و محصول در عکاسی سبک زندگی
در عکاسی تبلیغاتی به سبک لایف استایل باید به نکات مختلفی توجه کنید. یکی از مهمترین نکات هماهنگی سوژه، مدل و صحنه با کاربرد تبلیغاتی عکس است. به طور مثال استفاده از محیط منزل برای عکاسی از لوازمی مثل جارو برقی و لوازم صوتی تصویری مناسب است. استفاده از آشپزخانه برای عکاسی از مواد غذایی و لوازم آشپزی مناسب است. اما برای عکاسی از یک باربیکیو بهتر است از فضای روف گاردن یا فضای طبیعت استفاده شود.
استفاده از نور امبیانس (نور رئال موجود ) برای عکاسی لایف استایل
یکی از نکات مهم در این سبک استفاده از نور طبیعی است. اما در صورت که نیاز به نور فلاش باید نورپردازی رئال داشته باشید تا فضای عکس طبیعی و واقع گرایانه باشد. نباید نورها و سایه ها غیر طبیعی جلوه کند تا تاثیرگذاری لازم را بروی مخاطب داشته باشد.
نورپردازی در صنعت عکاسی تبلیغاتی یکی از مهمترین اصول است. ترکیب نورهای استودیویی و نور طبیعی فضا کمی سخت به نظر می رسد. اما با استفاده از تکنیک های نورپردازی و خلاقیت می توانید فضایی با نور کامل و واقعی ایجاد کنید.
بیشتر بخوانید: فلاش عکاسی – راهنمای انتخاب و خرید فلاش های عکاسی
ایده پردازی را در عکسهای لایف استایل فراموش نکنید
ایده پردازی مهمترین رکن عکس های تبلیغاتی است. سعی کنید برای عکاسی لایف استایل یک سناریو تهیه و برای خلق آن صحنه پردازی کنید. برای فضاسازی توجه به جزئیات بسیار مهم است. میتوانید از تاثیر رنگها و بافتها برای پردازش ایده ها کمک بگیرید.
دکوراسیون و چیدمان مصنوعی را فراموش کنید
مهمترین شاخصه عکس لایف استایل طبیعی بودن صحنه است بنابراین سعی نکنید که با صحنه پردازیهای مصنوعی لطافت و باورپذیری این سبک از عکاسی را زیر سوال ببرید. در واقع چیدمان عناصر موجود در فضای عکسهای لایف استایل باید خیلی واقعی باشد.
میتوانید با کادربندی صحیح و چیدمان اصولی به اهداف تبلیغاتی خود دست پیدا کنید. اما باید سعی کنید که در صحنهای که ایجاد می کنید واقعیت و روح زندگی جریان داشته باشد. ترکیب بندی عکسهای لایف استایل باید به گونهای باشد که سوژه به شکل واضح و موثر در کادر دیده شود.
بیشتر بخوانید: ادیت عکسهای تبلیغاتی – نکات مهم برای ویرایش عکس تبلیغاتی
ویرایش در عکاسی لایف استایل
یکی از مراحل آماده کردن عکسهای تبلیغاتی ویرایش عکسها است. عکسهای سبک لایف استایل باید با ظرافت و دقت خاصی ادیت و ویرایش شوند. در واقع هرچیزی که باعث شود روح واقعیت در عکس صدمه ببیند باید کنار گذاشته شود. بنابراین باید سعی کنید از ویرایش بیش از اندازه عکس و مصنوعی شدن رنگها و بافتها جلوگیری کنید.
گاهی اوقات عکسهای تبلیغاتی در سایزهای بسیار بزرگ چاپ می شوند. پس لازم است برای خلق چنین صحنههایی از دوربینهای حرفهای استفاده کنید. فرمت خام عکس RAW وضوح و جزئیات بیشتری را در اختیار شما می گذارد که برای چاپ در سایز بزرگ مناسب است.
همانطور که گفتیم ویرایش عکس های لایف استایل باید به حرفهایترین شکل ممکن انجام گیرد. اصلاحات رنگ، نور، کنتراست باید با دقت و حساسیت باشد تا به ماهیت واقعی عکس خدشه ای وارد نشود.
بیشتر بخوانید: تفاوتهای عکاسی تبلیغاتی و صنعتی – کاربردها و مزایا
چطور عکسهای لایف استایل حرفه ای بگیریم؟
- قبل از انجام عکاسی لایف استایل حتما برای صحنه عکس ایده پردازی کنید.
- بسته به فضای عکس و سوژه از لنز و فاصله کانونی مناسب استفاده کنید.
- از اکسسوارهای مرتبط با سوژه ی عکس برای ایجاد فضایی واقعی و جذاب استفاده کنید.
- از شلوغ کردن فضای عکس با لوازم و اکسسوار متعدد خودداری کنید.
- با استفاده از تکنیک های نورپردازی فضای نوری رئال برای عکسهای لایف استایل ایجاد کنید.
- از مدل در عکسهای لایف استایل استفاده کنید. گاهی کافیست فقط دستهای مدل را در کادر قرار دهید تا حضور انسان قدرت تاثیرگذاری عکس را بیشتر کند.
- چیدمان و دیزاین عکسهای لایف استایل کادر بسته را بدون نظم و رئال انجام دهید.
- با استفاده از عناصری مثل قهوه گرم یا لیوان نوشیدنی حس زنده بودن فضای عکس را القا کنید.
- از مدل های مناسب در عکسهای لایف استایل استفاده کنید.
- از ادیت بیش از حد و اغراق آمیز عکسهای لایف استایل خودداری کنید. عکسهای لایف استایل باید سوژه را در فضایی واقعی نمایش دهند.
سخن آخر
در سالهای اخیر استفاده از عکاسی سبک زندگی در تبلیغات به شدت مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل است که می توان گفت یکی از تاثیرگذارترین شیوههای عکاسی تبلیغاتی عکاسی سبک زندگی است. با توجه به نکاتی که در مقاله به آنها اشاره کردم مطمئنا با در اختیار داشتن تجهیزات مناسب و تسلط بر فضاسازی واقعی می توانید عکسهای تبلیغاتی حرفهای با سبک لایف استایل تهیه کنید.